De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Victory

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 22:58

Hallo allemaal. Intressante topic. Lijkt me gezellig. Haha!

Mijn paardje loopt ook op bloote voeten en bekapt zichzelf zo'n beetje. Ik veil het zo af en toe eens bij, maar meer is echt niet nodig. Joke Nibbelink heeft misschien 4 of 5 keer mijn paardje bakapt. Hij ging gelijk ruimer lopen na de eerste keer.
daarna kwam ze alleen nog maar om een beetje bij te veilen, iets dat ik zelf ook kan, ze heeft me laten zien wat ik moest doen. En het gaat prima. Als ik vind dat er te veel losse stukken aan de straal hangen of een hoop gaten in de hoef, laat ik het onze stal hoefsmid schoonmaken. (joke moest van ver komen vandaar en uiteindelijk alleen nog maar voor mij niet echt de moeite dus.)
Hij heeft zich verdiept in allerlij manieren, en kan het met mijn manier prima vinden. Toch blijf ik het moeilijk vinden als hij hem heeft bekapt. Vind er dan toch weer veel van de zool af. Maar heb nu gemerkt dat na een week de zool weer zit waar ik hem wilde hebben. de hoeven van mijn paard groeien als kool. Ik moet echt expres flink wat op de weg lopen wil ik het bijhouden. Dus ik veil zo af en toe eens wat er af. Ik doe niet heel veel anders dan zijn hoef feilen zoals hij al was. Dus iets ronder aflopend aan de voorkant. meer is het eigenlijk niet.
Ben hier wel blij mee zo. heb het lekker zelf in de hand. Mijn paard loopt ruim en over stenen en grint zonder gevoelig te zijn. En het scheeld bakken met geld!!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 12:03

@ Victory : Welkom! Leuk dat je je paarden zelf bekapt!Heb je ook foto's van je paarden (en de hoeven natuurlijk)?

Nog een paar tips:
Het is beter om helemaal van de zool af te blijven. Als je de hoefsmit van stal je paard laat bekappen, vraag dan of hij van de zool af wilt blijven. De losse stukken van de straal kun je weg (laten) halen, maar laat de hoefsmit niet meer als alleen de losse stukken verwijderen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 12:13

pmarena schreef:
Aaaaah Kenny Haha!

Zeg , rijden jullie met de CRB (Cross Rope Bridle) met dat ringetje aan de onderkant...of niet ?

Ben ik wel benieuwd naar Lachen

Yep! Ik heb hem Lovelance laten knopen en ze heeft teugels voor me gemaakt!
Heel mooi, paars uiteraard Ja

Het geeft zoveel meer controle dan een gewoon touwhalstertje!

Ik rij Andor daarop, die is ehm, nogal sterk. Schijnheilig
Merrit gaat prima op een gewoon touwhalstertje en dat laten we lekker zo!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 12:20

Sugarmiss schreef:
Antheman schreef:
De heren hebben vast een zeer kalmerende werking op Sugar Haha!

Ik hoop het, andere paarden vind ze over het algemeen erg interessant tot ze aan haar achterwerk komen Extreme duivel
Citaat:
Petje toch wel opgehaald he Knipoog

Natuurlijk, ik kan Kenny (SouthPark) toch niet zomaar in het bos achterlaten..ohh my god they lost Kenny.. Nou ja hij blijft iig leven, alhoewel die klap tegen die tak... Clown

Andor is een headshaker zoals je vast nog wel weet, en hij heeft dus veel last van jeuk aan zijn neus. Hij veegt dus zijn neus heel graag aan billen af Haha!
Dan moeten we Merrit er maar tussen parkeren!

Ach ,arme, arme Kenny. Gaat het nog goedkomen met hem?
Waar heeft ie nu behoefte aan?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 12:35

SM: Hoe is het met je knie, dat zal wel hard aangekomen zijn, auww

Nog even over dat paard met die ribbel, die staat dus niet op ijzers Haha! , waarvan ik dacht dat het de enige oplossing zou kunnen zijn. De hoefsmid heeft de zool schijnbaar hol uitgesneden. En op haar mededeling dat ze haar voor de kar wilde zetten, vond hij dat ook geen aanleiding om ijzers onder te slaan. Je kan je toch wel eens vergissen in mensen. Ik had eigenlijk toch het lef niet om te vragen of ik er een foto van mocht maken Bloos . Nou ja, eind goed, al goed, zullen we maar zeggen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 13:26

Zo een hoefsmid die zegt dat een paard voor de kar ook zonder ijzers kan!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 13:29

Hallo Victory! De naam Joke Nibbelink heb ik vaker voorbij horen komen, maar weet niet meer in welke context. Ik ben zelf begonnen met het onderhoud van de voeten van mijn paarden toen het voor Wout Overbeeke (AANHCP) te ver reizen werd. Gelukkig zijn we het er over eens kunnen worden dat hij eens in de 3 a 4 maanden komt om te kijken of ik nog "op het rechte spoor zit". Tussendoor doe ik het dus wel zelf.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 13:37

opala schreef:
SM: Hoe is het met je knie, dat zal wel hard aangekomen zijn, auww

Nog even over dat paard met die ribbel, die staat dus niet op ijzers Haha! , waarvan ik dacht dat het de enige oplossing zou kunnen zijn. De hoefsmid heeft de zool schijnbaar hol uitgesneden. En op haar mededeling dat ze haar voor de kar wilde zetten, vond hij dat ook geen aanleiding om ijzers onder te slaan. Je kan je toch wel eens vergissen in mensen. Ik had eigenlijk toch het lef niet om te vragen of ik er een foto van mocht maken Bloos . Nou ja, eind goed, al goed, zullen we maar zeggen.

Gewoon vragen joh!
Vaak vinden mensen het toch leuk als je interesse toont?!

Maar eh, kan het paard lopen? Of is ie gevoelig?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 13:40

Arabesk schreef:
Zo een hoefsmid die zegt dat een paard voor de kar ook zonder ijzers kan!

Ik wist ook niet wat ik hoorde, want het is dezelfde hoefsmid die gerust ijzers onder slaat terwijl ik dat onnodig vind in een bewust geval. Hij zei zelfs, het betreft nl. een Haflinger, wanneer je eenmaal begint met ijzers onderslaan dan kan je nooit meer zonder, aldus de eigenaresse.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 13:46

Antheman schreef:
Gewoon vragen joh!
Vaak vinden mensen het toch leuk als je interesse toont?!

Maar eh, kan het paard lopen? Of is ie gevoelig?

Vaak wel, maar soms Knipoog .

Toen ik gisterenavond van een rit terugkwam, zag ik dat de Haflinger tuig omhad en een karretje op het terrein stond, ze was ook net terug. Toen ik haar sprak, nadat ik Oop op de wei had gezet en haar uithoorde, zei ze dat ze goed liep, ze waren dus al over de weg geweest. Zelf heb ik ze dus niet zien lopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 14:01

Knie is een beetje pijnlijk, maar dat zijn wel meer onderdelen bij mij, dus het gaat gewoon 'erbij' Lachen

Ik heb Joke Nibbelink 2x aan huis gehad, niks mis mee. Maar wat zij deed kan ik ook Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 14:03

Ik heb nog even een vraagje over de hoeven. Mijn paard is gisteren uitgegelden op de weg (hij schrok, sprong weg, maar het was nat en gleed dus uit) verder niks ernstigs, twee schaafwonden, alleen is er nu best een heel stuk van de hoefwand af, aan de zijkant. Ik heb geen idee hoe het is gekomen, de twee schaafwonden zaten ook aan de voorkant van z'n achterbenen, dus ik vind het wel heel knap hoe hij dat gedaan heeft. Het stuk dat eraf is is ongeveer 4,5 cm breed en 1 cm hoog. Je ziet de witte lijn zitten.
Kan ik die hoefwand weer gewoon aan laten groeien en er verder niks mee doen? Hij is niet kreupel ofzo. Of moet ik er een hoefsmid bij halen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 14:08

Als hij nog voldoende draagrand heeft aan voor- en achterkant (van dezelfde zijkant van de hoef) zou ik het evt scherpe er af vijlen en zo laten. Groeit vanzelf wel weer aan.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 14:08

Anouar15 schreef:
Ik heb nog even een vraagje over de hoeven. Mijn paard is gisteren uitgegelden op de weg (hij schrok, sprong weg, maar het was nat en gleed dus uit) verder niks ernstigs, twee schaafwonden, alleen is er nu best een heel stuk van de hoefwand af, aan de zijkant. Ik heb geen idee hoe het is gekomen, de twee schaafwonden zaten ook aan de voorkant van z'n achterbenen, dus ik vind het wel heel knap hoe hij dat gedaan heeft. Het stuk dat eraf is is ongeveer 4,5 cm breed en 1 cm hoog. Je ziet de witte lijn zitten.
Kan ik die hoefwand weer gewoon aan laten groeien en er verder niks mee doen? Hij is niet kreupel ofzo. Of moet ik er een hoefsmid bij halen?

Zo, heftig!!
Dat is een behoorlijk stuk wat eraf is.

Hoe loopt hij? Niet kreupel zeg je.

Als je er een smid bijhaald, zal hij heel snel adviseren om er een ijzer onder te plaatsen, om de boel bij elkaar te houden.

Lastig om zo zonder foto, zonder het paard te zien , een oordeel te geven.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 14:12

Hij heeft er helemaal geen last van. Kan gewoon draven over de weg enzo, gelukkig. Het ziet er alleen een beetje raar uit, er is echt zo'n hap uit.
Maar dan laat ik het wel gewoon zo en wacht ik tot het weer aan groeit. Ik zou de hoekjes een beetje rond afveilen zodat het niet gaat scheuren.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 14:38

Weten jullie of er ook een bekapper. in Brabant Roosendaal komt? Of kijk ik daar weer overheen?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 14:40

felicity schreef:
Weten jullie of er ook een bekapper. in Brabant Roosendaal komt? Of kijk ik daar weer overheen?

blz 1 staan adressen!

Er zijn nog niet veel NB ers, dus de kans is klein dat hij uit de buurt komt.. De meesten reizen een behoorlijk stuk. Je zou ze een mailtje /telefoontje kunnen sturen!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 16:32

Ik las net ook op de site van natuurlijk bekappen. Dat je het uit een boekje kunt leren. Is dat niet erg riskant? Lijkt mij dat je het snel fout doet.
Is er eventueel iemand uit Brabant die mij kan leren hoe je bijveilt?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 19:17

ja uit het boekje leren zonder directe begeleiding lijkt me niet pluis, staat het echt zo op de site??

welkom overigens victory en felicity...

dames, wie had ook alweer dat stukje over fructaan gepost? ik kan het niet vinden met 'zoek' en weet niet meer wie het hier geplaatst heeft...

leuk het weideseizoen is weer begonnen, gam is al 2x naar stal teruggelopen en 1x heb ik hem uit de buurwei moeten plukken. morgen mogen de merries ook naar het land dus dan hoop ik dat ie zich weer een tijdje koest houdt Clown het is 10 min. lopen van wei naar stal en hij moet een weg oversteken...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 20:41

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 21:21

En mijn paard gevoelig voor spierbevangenheid staat dus op een kaalgevreten land. Maar ja ze vertoond nog een tekenen alleen dat ze niet vooruit te branden is.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 21:33

téring SM, die link had ik nog niet eens gezien. Vertaler!!! Haha! Haha!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 21:37

Wel lekker leesvoer idd.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 22:11

Anouar15 schreef:
Hij heeft er helemaal geen last van. Kan gewoon draven over de weg enzo, gelukkig. Het ziet er alleen een beetje raar uit, er is echt zo'n hap uit.
Maar dan laat ik het wel gewoon zo en wacht ik tot het weer aan groeit. Ik zou de hoekjes een beetje rond afveilen zodat het niet gaat scheuren.

gewoon rond vijlen en niet wakker van liggen. komt vanzelf goed.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 22:12

gouda schreef:
En mijn paard gevoelig voor spierbevangenheid staat dus op een kaalgevreten land. Maar ja ze vertoond nog een tekenen alleen dat ze niet vooruit te branden is.

van de honger misschien??