De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 23:09

Pellie schreef:
pfieuw nee deze is van na de 2e bekapping, begin februari. en ja toen waren de witte lijnen nog smal. pas daarna zijn ze juist heel wijd geworden maar ja, als ik al dat overgroeide steunsel (let wel, op die oude foto zie je bijna geheel steunsel en geen zool) er afpeuter komt de waarheid naar boven denk ik?

om eerlijk te zijn, ik weet niet wat ik denken moet van die verbreedde witte lijnen... Verward is niet goed toch?

Sorry dat ik het zeg, maar dat is NIET goed!

Kun je voor mij een zijkant foto nemen? Loopt de hoefwand nl echt recht?
Of waaiert ie uit aan de onderkant? Kun je zien, maar ook voelen, dan voel je een hollinkje in de wand.
Dit rekt nl de witte lijn uit. Dit zijn flares en die moet je terug raspen.

Ik las ook iets over peuteren. Peuter je dan in de witte lijn? Zou ik niet doen hoor, daar beschadig je hem iedere keer mee.

Die overgroeide steunsel hebben niets met de witte lijn te maken!

Klinkt misschien hard , maar ik bedoel het goed Knipoog

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 23:27

Foto's van vanavond

http://www.mijnalbum.nl/Album=4VPYZHYC

Je ziet de Schotse Hooglanders op het duin, het gedeelte wat vorig jaar verbrand is geweest. Oop vindt ze mega-eng. En 2 foto's van onze schaduw op het strand. Ze wilde trouwens niet het ondiepe water in en toen ik eindelijk afstapte en haar voor ging, had ik 2 natte voeten te pakken Huilen

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 23:41

ja hij waaiert met de voorste hoeven iets uit, maar hoe vijl ik dat terug? ze hebben er altijd al wat ingezeten maar als ik de buitenkant wat wegvijl is het toch optisch bedrog wat ik doe?

ik peuter niet in de witte lijn hoor, alleen als er een steentje in zit en dan met een pincet.

ik ga wel foto maken van de zijkant maar van onderen moet je ook wel wat kunnen zien dat het flared vind ik Lachen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 09:39

opala schreef:
Foto's van vanavond

http://www.mijnalbum.nl/Album=4VPYZHYC

Je ziet de Schotse Hooglanders op het duin, het gedeelte wat vorig jaar verbrand is geweest. Oop vindt ze mega-eng. En 2 foto's van onze schaduw op het strand. Ze wilde trouwens niet het ondiepe water in en toen ik eindelijk afstapte en haar voor ging, had ik 2 natte voeten te pakken Huilen

Mooie fotoos! Ja
Volgens mij rij jij in een prachtige omgeving!
Moet je ook door hekken heen?

Zo zie je maar weer, ieder heeft wat te dromen ,ik zou ook graag eens door water (hihi, geen waterplas Haha! ) willen rijden, op het strand , of een keertje zwemmen ofzo!
Dat is voor mij weer onhaalbaar ,zolang ik geen vervoer heb!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 09:49

Pellie schreef:
ja hij waaiert met de voorste hoeven iets uit, maar hoe vijl ik dat terug? ze hebben er altijd al wat ingezeten maar als ik de buitenkant wat wegvijl is het toch optisch bedrog wat ik doe?

ik peuter niet in de witte lijn hoor, alleen als er een steentje in zit en dan met een pincet.

ik ga wel foto maken van de zijkant maar van onderen moet je ook wel wat kunnen zien dat het flared vind ik Lachen

als je www.hoefnatuurlijk.nl aanklikt,
dan hoefproblemen, dan hoefbevangenheid

Dan zie je hoe belangrijk de witte lijn is.
Hier hangt het hoefbeentje aan vast.

Als de witte lijn uitrekt, dan kan hij loslaten vd hoefwand.

Hoe je die flares moet weghalen is een veel te ingewikkeld verhaal om op te schrijven.

Fotootje is handiger Knipoog

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 09:57

Antheman schreef:
Volgens mij rij jij in een prachtige omgeving!
Moet je ook door hekken heen?

Zo zie je maar weer, ieder heeft wat te dromen ,ik zou ook graag eens door water (hihi, geen waterplas Haha! ) willen rijden, op het strand , of een keertje zwemmen ofzo!
Dat is voor mij weer onhaalbaar ,zolang ik geen vervoer heb!

Ik rij zeker in een prachtige omgeving en koester elke keer weer dat ik dit voorrecht heb Knipoog . Nee, hoef niet door hekken heen. De Hooglanders staan op afgebakend gebied, waar je zelf als ruiter niet doorheen kan/mag, niet dat ik het erg vind, ze zien er op afstand al indrukwekkend genoeg uit. Oop krijg je het zeewater (nog steeds) niet in. Gisteren wilde ze zelfs het ondiepe niet in. Ze is echt geen zeepaard. Zwemmen met je paard lijkt mij ook heel tof, maar dan niet in zee, maar in een rustig meertje. Voorlopig kan ik hier wel vooruit. En wanneer ik zie hoe paarden vaak in een trailer gedwongen worden, dan lokt de wijde wereld mij toch aanzienlijk minder.

Ik heb trouwens op hoefnatuurlijk gevraagd hoe zij met overgroeide steunsels omgaan die de zool geheel bedekken.

En ik peuter ook steentjes uit de witte lijn. Die zitten zo oppervlakkig dat je dat gerust kunt doen zonder bang te zijn voor beschadiging van het inwendige
Laatst bijgewerkt door opala op 16-05-05 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 10:02

opala schreef:
Ik heb trouwens op hoefnatuurlijk gevraagd hoe zij met overgroeide steunsels omgaan die de zool geheel bedekken.

Ben benieuwd of er een bruikbaar antwoord op komt. Laat je dat weten?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 10:10

Doe ik.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 10:55

ik neem de camera straks wel mee AM,

het brede zit wel precies in die stukjes waar ik dus de hoef korter moet vijlen maar niet zo goed aandurf vanwege het niet kunnen klemmen. de zool zit er dus een stukje dieper, denk zeker wel een halve cm. dat stuk wand kan ik er dus afvijlen. ik weet niet hoe het witte lijntje er dan uit kan zien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 13:22

@Opala; lijkt op 'mijn' hei en die beesten hoeven van mij ook niet zo dichtbij te komen, al mogen wij wel door het gebied heen.

Qua witte lijn: ik heb bij Missy hetzelfde. Ze loopt nu op de hoefwand en dus is de witte lijn verbreed.
Zou ik dat helemaal weghalen dan loopt ze plat op de zool (die is wegens bevangenheid niet concaaf en zal dat ook nooit meer worden) en dus gevoelig.

Bij mij zitten er regelmatig kleine steentjes in de witte lijn, soms erg diep. De enige manier om die eruit te krijgen is met iets scherps diep er in om ze op te wippen.
Dus ook weer een kwestie van kiezen of delen: van de witte lijn afblijven met het risiko op een hoefzweer óf helaas de witte lijn aantasten en de steentjes eruit halen.

Overigens heb ik ook bij Missy wat je hier op de foto goed kunt zien:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=V4VEM7LP
De rechtse witte vlek is waarschijnlijk een 'hoorntje' weggehaald. Missy heeft die ook heel erg. Op beide voorvoeten aan beide kanten van de straal 'kweekt' ze die dingen. Ik hou ze altijd gelijk met de hoefwand en dus draagt ze erop.
Omdat ze erg ondergeschoven verzenen heeft denk ik dat dit moedertje natuur's manier is om te zeggen dat ze niet al het gewicht aan de achterkant moet hebben.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 14:17

Zelfs in "mijn" petieterige stadspark staan Schotse Hooglanders. Ik mag daar niet komen, maar doe dat regelmatig wel. Bloos! Die Hooglanders zien mij al hun hele leven voorbij banjeren met Bram, die vinden dat doodgewoon en volgens mij zelfs wel leuk. Ze zijn reuze lief en doen hooguit een vlieg kwaad Haha!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 16:22

Sugarmiss schreef:
De rechtse witte vlek is waarschijnlijk een 'hoorntje' weggehaald. Missy heeft die ook heel erg. Op beide voorvoeten aan beide kanten van de straal 'kweekt' ze die dingen. Ik hou ze altijd gelijk met de hoefwand en dus draagt ze erop.
Omdat ze erg ondergeschoven verzenen heeft denk ik dat dit moedertje natuur's manier is om te zeggen dat ze niet al het gewicht aan de achterkant moet hebben.

een hoorntje? heeft gam duivelse hoefjes? }> het is een stukje steunsel wat ik eraf had gepeuterd.

hier nieuwe Cheese!
Afbeelding
rechterhoef, best hoog weer van achter!!

Afbeelding
links buitenkant, zie dat stukje flare?

Afbeelding
en de andere kant ook

Afbeelding
Afbeelding
linkerhoef weer, wat in roze getekend is, is een stuk wand wat ik weg hoor te vijlen. zo ook op de buitenkant. ik dénk dat als die stukken weer op goede hoogte zijn de breedte van de witte lijn ook weer minder is geworden maarrrrr.... dat moet de praktijk nog uitwijzen Lachen

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 16:26

Oh, het strand! Heeeeerlijk vind ik dat! Ik woonde er altijd heel dichtbij en ben best vaak met Lee naar het strand geweest (meestal Castricum). Genieten, was dat! Nu woon ik er helaas een beetje te ver vandaan om "even" op het strand te gaan rijden. Maar daar heb ik de Veluwe voor in de plaats gekregen. Dan mag ik toch niet klagen, denk ik Knipoog

Sugarmiss schreef:
Qua witte lijn: ik heb bij Missy hetzelfde. Ze loopt nu op de hoefwand en dus is de witte lijn verbreed.
Zou ik dat helemaal weghalen dan loopt ze plat op de zool (die is wegens bevangenheid niet concaaf en zal dat ook nooit meer worden) en dus gevoelig.

Heel herkenbaar! Bij Lee moet je er ook een "randje" op laten zitten. Ik ben vorige week ook weer iets te fanatiek geweest en haar voeten zien er nu weliswaar geweldig uit (al zeg ik het zelf), maar ze loopt er weer zwaar beroerd op Huilen ... en het ging net zo lekker Huilen Huilen ... het luistert bij haar gewoon heel erg nauw.

Overigens was bij haar de zool plat. Of eigenlijk: er zat zelfs een bobbel in Bloos! . Die bobbel is door het natuurlijke bekappen verdwenen en haar voorvoeten werden zowaar een beetje concaaf OK dan! ! Ze zullen nooit zo worden als haar achtervoeten en ik denk dat ik met haar nooit meer zonder schoenen over grintjes ed kan rijden, maar als ik ze gewoon pijnvrij over asfalt kan ben ik al blij. Helaas blijven het toch ups en downs bij Lee ...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 16:56

Snert ... bij overgroeide steunsels adviseert iemand een natuurlijk bekapper erbij te halen op hoefnatuurlijk. Er is geen sprake meer van een gezonde hoef, het uitgangspunt. Maar meen mij te herinneren dat een nb-er van smurf en jackie? zich ook geen raad wist hiermee.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 17:06

Pellie,
is Gam hoefbevangen geweest? Zie van die rare strepen????

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 17:07

@Pellie: ik weet niet of de foto vertekent, maar ik zie ook wat "ringen" in de hoef. Meestal ook een teken dat er iets gaande is (die van mij hebben het overigens ook; ik denk door de overgang wei-biks-wei-muesli afgelopen najaar).

Jackie had idd ook een gevalletje snelgroeiende steunsels aan de hand, maar die zagen er weer heel anders uit en groeiden ook belachelijk hard. Ik weet niet meer precies wat het commentaar van de NB-er daarop was.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 17:28

Pellie, dat zijn behoorlijke flares!

Als je vanuit de kroonrand je vijl ernaast legt, zie je een holling.

De onderkant aan de buitenwand zou je er dus af moeten halen.
Als je dit regelmatig doet, ik deed het bij Merrit elke week, die had het ook, dan komt het goed. Maar het is een kwestie van tijd!

En als je het niet vertrouwd, zou ik toch weer even Fred laten komen.
Maar misschien zit er een betere witte lijn onder het stuk wat je er nog gaat halen! Knipoog

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 17:29

opala schreef:
Snert ... bij overgroeide steunsels adviseert iemand een natuurlijk bekapper erbij te halen op hoefnatuurlijk. Er is geen sprake meer van een gezonde hoef, het uitgangspunt. Maar meen mij te herinneren dat een nb-er van smurf en jackie? zich ook geen raad wist hiermee.

Ik ga het vanavond eens opzoeken! Wil wel weten wie dit advies geeft.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 17:38

Sugarmiss schreef:
@Opala; lijkt op 'mijn' hei en die beesten hoeven van mij ook niet zo dichtbij te komen, al mogen wij wel door het gebied heen.

Bij mij zitten er regelmatig kleine steentjes in de witte lijn, soms erg diep. De enige manier om die eruit te krijgen is met iets scherps diep er in om ze op te wippen.
Dus ook weer een kwestie van kiezen of delen: van de witte lijn afblijven met het risiko op een hoefzweer óf helaas de witte lijn aantasten en de steentjes eruit halen.

Tja, kiezen uit 2 kwaden Haha!
Maar je hebt peuteren en peuteren. Als je snel iets opwipt, dan is het niet zo erg. Maar als je het er niet uit krijgt en blijft peuteren ,dat is echt funest hoor!

Ramey zegt ook: dat wat je weghaalt en binnen no time weer terug hebt, het daar kennelijk hoort Knipoog

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 18:52

Antheman schreef:
Ramey zegt ook: dat wat je weghaalt en binnen no time weer terug hebt, het daar kennelijk hoort Knipoog

Ben wel benieuwd naar Ramey's wijsheden. Ik ga in juli samen met jackie naar een clinic van hem in Engeland. Erg veel zin in!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 18:57

Antheman schreef:

De onderkant aan de buitenwand zou je er dus af moeten halen.
Als je dit regelmatig doet, ik deed het bij Merrit elke week, die had het ook, dan komt het goed. Maar het is een kwestie van tijd!

En als je het niet vertrouwd, zou ik toch weer even Fred (moet Herman zijn) Lachen laten komen.
Maar misschien zit er een betere witte lijn onder het stuk wat je er nog gaat halen! Knipoog

nee hij is nog nooit bevangen geweest, ik heb eens van iemand hier gelezen dat een hoef in een jaar groeit dus net als een nagel een cm. per maand. wat ik mij van de 1e zomer kan herinneren dat ik gam had, dat ik mij verbaasde over zijn dikke rand die hij in één keer kreeg... ff rondvragen bleek het de overgang stal - weide te zijn. ik weet niet of die 2 ringen de afgelopen 2 zomers zijn of nieuwe gevallen, wat eigenlijk niet zo kan zijn.

AM, dikgedrukte snap ik even niet. (ik moet het boek ff terugvragen aan collega) hoe bedoel je dit, écht de onderkant van de hoef?!?! Blond

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 18:58

Oh dat lijkt me idd erg interessant.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 20:24

Nee jullie met je Veluwe hebben zeker geen klagen. En veel meeeeer en breder ruiterpad als bij ons, maar ja het gras is elders altijd groener Knipoog

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 21:47

Mac schreef:
Antheman schreef:

Ben wel benieuwd naar Ramey's wijsheden. Ik ga in juli samen met jackie naar een clinic van hem in Engeland. Erg veel zin in!

Ik hoorde al dat Jackie ging, ja.
Op zich had ik dit ook graag gewild, maar financieel zit ik helaas nog steeds erg krap. Anders had ik beslist meer info gevraagd!

Hans Arendse geeft nu ook cursussen. Op zijn website schijnt meer info te staan. Ik kreeg er een mailtje over.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 21:48

Pellie schreef:
Antheman schreef:

De onderkant aan de buitenwand zou je er dus af moeten halen
.

En als je het niet vertrouwd, zou ik toch weer even Fred (moet Herman zijn) Lachen laten komen.

nee hij is nog nooit bevangen geweest, ik heb eens van iemand hier gelezen dat een hoef in een jaar groeit dus net als een nagel een cm. per maand. wat ik mij van de 1e zomer kan herinneren dat ik gam had, dat ik mij verbaasde over zijn dikke rand die hij in één keer kreeg... ff rondvragen bleek het de overgang stal - weide te zijn. ik weet niet of die 2 ringen de afgelopen 2 zomers zijn of nieuwe gevallen, wat eigenlijk niet zo kan zijn.

AM, dikgedrukte snap ik even niet. (ik moet het boek ff terugvragen aan collega) hoe bedoel je dit, écht de onderkant van de hoef?!?! Blond

Ik bedoel het uitstekende gedeelte.Ik zou het Herman even vragen! Knipoog