De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 11:28

angela88 schreef:
Ik vraag me ook af waarom de steunsels zo hard groeien, soms denk ik wel eens dat ze er toch moeten zitten...

Ja, dat gevoel krijg ik soms ook. Maar als je ze laat groeien, ziet de hoef er na een tijdje echt niet meer uit en is de zool overwoekerd, dus da's dan eigenlijk ook niet echt een optie. Tenzij steunsels bedoeld zijn om op te lopen, maar dat strookt niet met het mustandmodel.

angela88 schreef:
Ik denk ook dat dat door de niet rotsige bodem komt, ze slijten gewoon niet weg, dus moeten wij het doen.... en net als met de hoeven: wat snel slijt groeit ook weer snel terug.

Ja ... en dus blijven wij hakken, en zij groeien. Wat een proces eigenlijk he, als je er bij nadenkt Clown .

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 11:31

Mac schreef:
Jouw paarden staan in mooie groene omgeving Antheman Haha!

Maar ik bedoel eigenlijk hoe je de afwerking van de achtervoeten doet. Een voorbeen kan je nog wel makkelijk naar voren trekken en over je been heenleggen, maar met een achterbeen is dat toch wat problematischer ...

Ja, ik lees het nog een s door en dacht al: je wilt de bovenkant vast op de foto hebben.

Heb ik geen foto van.

Bij Merrit doe ik dat wel, bij Andor soms, die gooit zijn gewicht er nl tegenin Boos! Haha!

Ik sta met mijn gezicht naar zijn hoofd, strak tegen hem aan, in zijn flanken. Goed buigen en been op je knie zetten.

Zal de volgende keer en foto er van laten maken Haha!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 11:32

angela88 schreef:
@ antheman: gaaf die broek, is dat een echte bekap-broek????

Op 1 foto heb je chaps aan, of is dat wel een speciale bekap-broek?
Ik heb altijd een spijkerbroek aan, maar nu heb ik dus standaard spijkerbroeken met allerlei gaatjes en haakjes erin ...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 11:34

Antheman schreef:
Ik sta met mijn gezicht naar zijn hoofd, strak tegen hem aan, in zijn flanken. Goed buigen en been op je knie zetten.

Dat klinkt als een hele toer Ziek

Antheman schreef:
Zal de volgende keer en foto er van laten maken Haha!

OK. Altijd goed om ideeën op te doen!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 11:36

Mac schreef:
Hee, bij Andor ligt de straal helemaal "binnenin" zeg maar. Nog nooit zoiets gezien! Ongelooflijk wat paarden allemaal aan steunsels produceren. Is dit puur omdat onze grond te zacht is of proberen onze paarden angstvallig aan te groeien wat wij steeds weghalen???

Ik schreef al dat het een rotfoto is Haha!

Dat vertekent heel erg op de foto!!

Kijk nog maar eens goed, vooral naar de laatste, dan zie je dat zijn straal zelfs boven de hoefwand uitsteekt.

De steunsel discussie hebben we vorige maand al uitgebreid besproken!
Zijn we nog steeds niet uit,volgens mij. Ik geloof wel in het weghaal verhaal, dat het dan sneller terug komt. Immers, Haflingers worden niet op rotsbodem geboren en die hebben ook flinke steunsels. Andor komt oorspronkelijk uit de Pyreneëen en dat is natuurlijk wel rotsig. Dus dat zijn steunsels overgroeien ,verbaast me niet. Maar Merrit heeft ze vaker en groter en kijken harder te groeien.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 11:37

angela88 schreef:

@ antheman: gaaf die broek, is dat een echte bekap-broek????

Dank je, het zijn echte lange chaps Haha! Haha!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 11:42

Antheman schreef:
Dat vertekent heel erg op de foto!!

Is idd een nadeel met foto. Geen notie van diepte.

Antheman schreef:
De steunsel discussie hebben we vorige maand al uitgebreid besproken!
Zijn we nog steeds niet uit,volgens mij.

Het blijft kennelijk een heet hangijzer Knipoog . Ik haal ze ook braaf weg hoor. Het lijkt mij dat als de steunsels over de zool heen gaan groeien en het paard er als het ware op loopt, dat zo'n voet dan een hele verkeerde drukverdeling krijgt. Maar dat is wederom een theorie Bloos .

Desiree schreef:
Ik geloof wel in het weghaal verhaal, dat het dan sneller terug komt. Immers, Haflingers worden niet op rotsbodem geboren en die hebben ook flinke steunsels. Andor komt oorspronkelijk uit de Pyreneëen en dat is natuurlijk wel rotsig. Dus dat zijn steunsels overgroeien ,verbaast me niet. Maar Merrit heeft ze vaker en groter en kijken harder te groeien.

Lee is in een heel droog en rotsachtig gebied geboren (Kansas) en op 6-jarige leeftijd naar NL verscheept.
Shane is in NL geboren en heeft zijn hele leven in NL gewoond.
Pepsi is in het Zuidoosten van Duitsland geboren (bergachtig) en op 1-jarige leeftijd naar NL gekomen.
Ze hebben allemaal op hun manier hun eigen steunselverhaal, wat mij toch doet vermoeden dat steunselgroei een reactie op de huidige omgeving is.

Met haargroei ligt dat anders. Lee krijgt in de winter wel haar, maar valt dan toch enorm terug. De andere twee niet; die kunnen prima zonder jas. Dat wijt ik dat toch aan het warme klimaat waar Lee eigenlijk "thuis" hoort.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 11:46

Nou Mac, ik heb een nieuwe naam van je gekregen Haha!

Steunsels die helemaal over de zool groeien, KUNNEN zorgen voor drukkingen!

Daarom haal je ze weg.

En wbt die hoeven: Andor is ook in NL geboren ,maar zijn roots liggen in de Pyreneëen. Naast genen speelt de ondergrond waar ze op wonen een belangrijke rol.

Kijk naar Criollos. Die hebben veel moeite om hun keiharde ,droge benen en hoeven in dit natte land goed te kunnen houden!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 11:50

Antheman schreef:

Haha, ik heb mijn eigen identiteit prijsgegeven Cool .

Jammer he, dat Darwin niet meer leeft ... die had er vast een leuke theorie over gehad Knipoog

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 11:58

Wat een verschil in onderkant van de hoeven van de 2 paarden. Toch krijgen ze dezelfde behandeling en staan ze op dezelfde grond, er zijn dus overeenkomsten. Zo zie je maar weer dat geen een hoef hetzelfde is/reageert. Overgroeide steunsels en te dikke zool - vlgs Strasser - belemmeren hoefmechanisme.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 11:58

Mac schreef:
Antheman schreef:

Haha, ik heb mijn eigen identiteit prijsgegeven Cool .

Jammer he, dat Darwin niet meer leeft ... die had er vast een leuke theorie over gehad Knipoog

Ach, Freud ook vast wel! Haha!

Hoe is t met je veulie?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 11:59

maar nu ik de steunsels er bijna helemaal af heb bij gam denk ik, als je ze eenmaal weg hebt kunnen ze toch niet helemaal terugkomen?? Verward

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 12:00

Met de wintervacht zie ik ook altijd grote verschillen per ras. Op de manege bijvoorbeeld is de ene pony echt een teddy-beer geworden, maar staat de buurman/vrouw in een kort jasje, allebei even dikke deken.

Orlanda (half-arabier) heeft ook een behoorlijke wintervacht, Witte daarin tegen helemaal niet (KWPN-er). en ze staan toch echt in dezelfde loopstal, en de deken van Orlanda is altijd iets dikker als die van Wit.

Maar zo is het toch ook met mensen. Terwijl ik het heerlijk warm heb, hebben vriendinnen met een "zonnige achtergrond" het dan nog koud. En terwijl ik wegzweet, draaien zei zich nog eens om in het zonnetje *LOL*

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 12:03

Pellie schreef:
maar nu ik de steunsels er bijna helemaal af heb bij gam denk ik, als je ze eenmaal weg hebt kunnen ze toch niet helemaal terugkomen?? Verward

Helaas wel, die krengen groeien gewoon door. Ik las laatst ergens dat ze een centimeter per week, of was het nu per maand??
kunnen groeien.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 12:56

Antheman schreef:
Hoe is t met je veulie?

Veulie gaat als een speer! Doordat mama Pepsi niet echt veel van het moederschap begrijpt is Gracie al heel vroeg zelfstandig en dat merk je in de omgang. Ze is een echt gezelligheidsdier dat graag bij je komt om geknuffeld te worden. Ze vindt niet snel iets eng en vindt het niet erg om bij mama weg te gaan. Wel heeft ze hierdoor een ehhhmmmm eigen willetje ontwikkeld Haha! . We krijgen dan ook best vaak "NEE, dat kan ik ZELF" te horen van d'r Haha! . We zijn ons blonde dametje nu klaar aan het stomen voor de "smid" -> bekapper dus ... Haar durf ik nog niet zelf te doen. Die voetjes zijn nog zo klein! Wout mag dus de eerste stap maken met haar!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 12:57

Antheman schreef:
Ach, Freud ook vast wel! Haha!

Clown !! Over mijn vergipsing, ja Haha! !
Wat zou Darwin over steunsel kwijt hebben gewild?

Heb nu een gevalletje: "pluk het moment" Haha! . Het regent niet meer en de zon doet haar best. Ik ga dus even buiten spelen met de paardjes!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 13:53

Antheman schreef:
Pellie schreef:

Helaas wel, die krengen groeien gewoon door. Ik las laatst ergens dat ze een centimeter per week, of was het nu per maand??
kunnen groeien.

ja sorry ik bedoel meer in het feit, als je ze eenmaal zelf weggehaald hebt, blijf je dit zo bijhouden. Lachen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 14:50

opala schreef:
Echt wel leuke foto's. Keurige hoeven. Goed ogende paardjes. Van jouw voorpret en enthousiasme zou je bijna je eigen boeltje gaan pakken Knipoog .

Inderdaad...bijna.. Haha!
vind het echt prachtige foto's!
wat voor teugels zijn dat Ant?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 20:43

Kinke schreef:
opala schreef:
Echt wel leuke foto's. Keurige hoeven. Goed ogende paardjes. Van jouw voorpret en enthousiasme zou je bijna je eigen boeltje gaan pakken Knipoog .

Inderdaad...bijna.. Haha!
vind het echt prachtige foto's!
wat voor teugels zijn dat Ant?

Dank je!

Merrit heeft een biothane hoofdstel om ,met biothane teugels aan de zijkant geclipd, zonder bit.

Andor draagt zijn Liddl halster met stoffen teugels, die bij zijn paarse halster horen.

(Overigens is nog steeds Andor zijn felrode biothane hoofdstel incl biothane teugels te koop Haha! Haha! )

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 20:59

Mac schreef:
Antheman schreef:
Hoe is t met je veulie?

Veulie gaat als een speer! Doordat mama Pepsi niet echt veel van het moederschap begrijpt is Gracie al heel vroeg zelfstandig en dat merk je in de omgang. Ze is een echt gezelligheidsdier dat graag bij je komt om geknuffeld te worden. Ze vindt niet snel iets eng en vindt het niet erg om bij mama weg te gaan. Wel heeft ze hierdoor een ehhhmmmm eigen willetje ontwikkeld Haha! . We krijgen dan ook best vaak "NEE, dat kan ik ZELF" te horen van d'r Haha! . We zijn ons blonde dametje nu klaar aan het stomen voor de "smid" -> bekapper dus ... Haar durf ik nog niet zelf te doen. Die voetjes zijn nog zo klein! Wout mag dus de eerste stap maken met haar!

Andor is ook niet door mama opgevoed, maar door tante! Zijn moeder had er geen zin in Haha! . Ze liep wel in de wei met hem.

Leuk dat alles goed gaat!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 22:30

hier wat plathoefje-foto's van van de week. dat witte is net afgepeuterde steunsel Lachen zoals je ziet zit erniet veel meer op!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 22:36

Leuk Pellie!

Lijken op Merrit s hoeven.
Die steunsels dreigen al bijna om te klappen!
Volgende week mag je volgens mij nog een keer stevig snijden. Haha!

Overigens snap ik je vraag niet helemaal over de steunsels?
Bedoel je dat: doordat we nogal veel weg halen hier, dat het proces dus niet doorbroken wordt en je in dit circeltje blijft zitten?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 22:41

ja zijn hele zool was steunsel, hier is het nog zo ->
Afbeelding

wat ik bedoelde is dat als je het eenmaal weg hebt, en ook bijhoudt, dan kan het toch niet meer helemaal teruggroeien?
om eerlijk te zijn, ik loop ze elke dag even na; randjes vijlen, peuteren etc.... ben ik nu een nb-junk? Bloos

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 22:46

Ja, dan ben je een NB junk Haha!

Is die foto van "voor"??
Best mooie hoef, als je de steunsels wegdenkt!
Is dat dezelfde hoef als die van de andere fotoos? Want de witte lijn lijkt op de oude foto, van de steunsels, nl veel smaller!

Om eerlijk te zijn, is het me nu al een paar keer gebeurd dat ik overgroeide steunsels had Clown
Ik vijl wekelijks, soms 2 keer in de week. Rij 4/5 keer per week over het asfalt (per paard dan he Knipoog )En ik wandel met ze als het slecht weer is.
Steunsels snij ik om de 14 dagen ongeveer een stukkie af.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 23:03

pfieuw nee deze is van na de 2e bekapping, begin februari. en ja toen waren de witte lijnen nog smal. pas daarna zijn ze juist heel wijd geworden maar ja, als ik al dat overgroeide steunsel (let wel, op die oude foto zie je bijna geheel steunsel en geen zool) er afpeuter komt de waarheid naar boven denk ik?

om eerlijk te zijn, ik weet niet wat ik denken moet van die verbreedde witte lijnen... Verward is niet goed toch?