[HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:19

ik vermoed dat die baas geen idee heeft waarvoor hij betaalt

Shyla25

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:33

"Schrik" wat een foto's dat krijg ik nieteens voor elkaar bij Shy
Ik probeer haar altijd wat lager te laten lopen maar ze heeft de neiging om zelf omhoog te komen.

Als ik longeer longeer ik vaak met een touwtje maar zo dat ze voor de "loodlijn" kan lopen dus het neusje er iets uit. Vaak zoekt ze die houding dan op maar gaat niet in de touwen hangen.

Als ik kon zou ik buiten ook zo lekker ontspannen willen lopen maar ze heeft altijd de neiging om zich op te krullen buiten.

@Smurf succes het zal wel een moeilijke tijd worden maar aan de andere kant heb je misschien wel meer tijd voor Morrie.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:52

smurf schreef:
ik vermoed dat die baas geen idee heeft waarvoor hij betaalt

maakt niet uit op die 500 artikelen die ik ga opvragen de komende vier jaar voor 't werk, merkt hij een artikeltje of tien over NB/Strasser/hoeven niet. Dat zei de bibliothecaresse

Ik mailde net al naar Smurf:

Ik heb net die artikelen uit, de baas heeft de artikelen betaald en de tijd om het te lezen. Ik kon niet wachten. In die wetenschappelijke veterinaire bladen gaat het er dus net zo aan toe als op bokt he. Iemand publiceert iets, haren van tegenstanders overeind, vervolgens een afzeik stuk en weer een reactie daarop. Ook de verwijten zijn net zo erg als op bokt! Kinderachtig he! Ik stond er echt ff van te kijken. Smijten met verwijten dat Strasser opzettelijk paarden pijn laat lijden en dat methodes zonder wetenschappelijk bewijs zomaar toegepast worden. Er wordt geweigerd onderzoek te doen naar haar methoden, dus een beetje kip of ei probleem... Zij kan alleen maar met 'cases' aankomen.

Het laatste artikel eindigde heel mooi:

Als er structureel geweigerd wordt onderzoek te doen naar de effecten van NB/Strasser zal de prijs die we ervoor moeten betalen zijn, dat meer en meer paardeneigenaren die beter op de hoogte zijn dan wij, ons de rug zullen toekeren.

" all truth passes through 3 stages. First, it is ridicules. Second it is violently opposed. Third it is accepted as being self-evident"

(Arthur Schopenhauer, filosoof uit de 19e eeuw)

Dat is echt zo. Bij het werk waarvoor ik betaaaaald wordt is iets soortgelijks aan de hand. Nu worden bodems nog beoordeeld adv de totaal metaalconcentratie. Onzin, want niet alles is beschikbaar. Vergelijk het met een hoefijzer dat in de bodem zit. Dan is ineens de totaal concentratie ijzer wel hoog, maar niet alles spoelt uit. Immers het hoefijzer verroest heel langzaam en spoelt heel langzaam uit naar t grondwater.

Mijn groep probeert nu over de hele wereld erdoor te krijgen dat bodems, reststoffen etc beoordeeld worden op wat er potentieel kan uitlogen. En dat is zelfs nog een overschatting van het werkelijke risico. Ik mag onderzoek gaan doen naar een deel waarmee het werkelijke risico nog beter benaderd kan worden. Enfin..

Het komt er op neer dat er over een weer met modder wordt gesmeten, ook in publicaties! (Nou ja over en weer.. meer eenzijdig moddersmijten onze kant op...) (zien jullie de parallel met het moddersmijten hier op bokt richting NB? sektarisch etc) Een van mijn collega's werkt hier al eeuwen en plukt op 56 jarige leeftijd eindelijk de vruchten van zijn koppigheid. De rest van de wereld begint onze methode te accepteren. Het wordt opgenomen in het bouwstoffenbesluit waar RIVM voor VROM nu mee bezig is en in de nieuwe EU regels.....

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:59

Smurf pas op jezelf he Stress kan hele nare dingen met je lijf doen.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:53

Anya schreef:
m.a.w. niet sporen of shanks zijn martelwerktuigen. Het zijn de mensen die ze zo gebruiken.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar toch snap ik de "moet" erin niet. Ik vind het de keus van de ruiter. Wel zou een minimaal niveau (zoals er nu ook voor de stang en trens is) goed zijn. Maar dan voor alle hulp middelen. Ik denk niet dat een beginnende ruiter (incl mijzelf) een beenligging heeft die stil genoeg is om met sporen te kunnen praten (of nog beter fluisteren) ipv te schreeuwen, net als handen die stil genoeg zijn voor een (scherp) bit.

Als je sporen idd goed kunt gebruiken, zijn ze eigenlijk vriendelijker als je been, omdat je nog minder hulp geeft....

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:56

Bij western ben je niet verplicht met sporen te rijden.
Je bent wel verplicht vanaf de amateurklasse met eenhandige teugelvoering op een shankbit te rijden. Voor de sr. paarden vanaf 6 jaar. Junior paarden mag je met bosal of sitepull of tweehandig op een snafflebitje rijden.

De beginnersklasse mogen eveneens tweehandig op een snaffle starten.

Ik hoef dus geen sporen. Ik moet wel op shanks (omdat mijn paard ouder is dan zes jaar.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:17

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:17

Ik weet niet hoe ze op de spaanse rijschool rijden, maar in de dressuur worden sporen juist gebruikt om nog fijner de hulpen door te kunnen geven nog preciezer.

In wezen is dat hetzelfde wat parelli doet als je op een gegeven moment mag rijden met een bit.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:18

Dit zijn shanks?

Afbeelding

Afbeelding

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:20

Ja klopt. Met de toevoeging dat bepaalde vormen van shanks verboden zijn. Zo'n hoge tongboog zou ik bijvoorbeeld niet in de mond van mijn paard durven stoppen. En de lengte en buiging van de shank bepaalt de hefboomwerking, samen met hoe strak iemand een kinriempje aantrekt of niet.

jannico

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:27

Anya schreef:
Jannico. Ik kan je vreselijke verhalen vertellen over sommige westerntrainers. En gelukkig ook hele goede verhalen. Er zijn verschillende stromingen in westernland en gelukkig worden de gruweltrainers langzaamaan gezien voor wat ze zijn.

Ik heb zelf les van een reiningruiter die een vrijwel volkomen op de zit gereden paard heeft. Toen ik daar voor het eest op mocht kon ik geen rechte lijn meer rijden zo gevoelig was dat paard op de zit. Het is ook een instructrice die je onmiddellijk je teugels afpakt als je trekt. Dan kun je zonder teugels verder rijden

Kortom: er zijn enorme verschillen.

Dat geloof ik . Natuurlijk zijn er ook goede trainers, deze zijn mijn inziens wel in de minderheid. Ik had er vroeger toen ik ijslanders reed zo iemand. Trekken was er niet bij je hoefde voorzover ik me kan herinneren (was wat jonger toen ) niet eens meer terug te komen als je trok.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:52

ik heb twee soorten bitten:
Een grazer met low port, niet zo dik als deze maar ik kan geen plaatje van mijn bit vinden.

Afbeelding

En een billy allen, dit bit heeft niet het knijpeffect wat een enkel en dubbelgebroken bit wel heeft (waar Lan de pest aan heeft), maar het rolletje (tussenstuk) geeft een paard wel de mogelijkheid het bit te bewegen. Lan heeft een voorkeur voor dit bit.
Afbeelding

De slechte trainers zijn echt aan het verdwijnen gelukkig. Publiek is meer in staat om onderscheid te maken.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:00

het lesgeefmens waar ik met Morrie mee begon is zo vreselijk normal en van de ruk&pluk en hulpteugels dat ik al niet goed word als ik haar alleen maar een paard zie opzadelen, het arme beest heeft al en pak slaag te pakken voor ze hem alleen maar opgezadeld heeft, het mag geen vin verroeren en amper ademhalen.
Ik was er dan ook snel mee klaar.

Toen kreeg ik les van QQQQ hier op Bokt, die zelf bij de Wispelaere lest en toen ging Morrie kwakkelen met een scheve rug en at soort dingen. Uiteindelijk kwam Steffi v.d. Laarse die me iedere vorm van dressuur uitdrukkelijk verboden heeft, alleen stappen aan een lang teugeltje op rechte lijnen, meer mag Morrie niet meer.
Vrijdag komt er een osteopate, ben benieuwd wat zij ervan vindt. Ze doet onderzoek naar insulineresistentie bij paarden en Morrie is testkees....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:29

Dankzij Kinke zit ik nu een gruweltopic te lezen....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:50

klassiek (IMO een goede manier van rijden)
Afbeelding

Anky

Afbeelding

LDR
Afbeelding

weet niet meer hoe dit heet
Afbeelding

behalve het eerste vind ik het allemaal niks!

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:52

he ara, jij hebt 'm ook gevonden hè!!!!

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:53

Djeez die laatste. Paard loopt met de kin op de borst.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:54

IMJ schreef:
he ara, jij hebt 'm ook gevonden hè!!!!

ja dit is weer een andere dan die Kinke bedoelde, maar maakt niet uit

meestal interesseer ik me niet zo voor dressuur en krultrekken

maar hier stonden wel hele erge foto's in

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:58

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:01

als ik dan dressuur moet gaan rijden, dan op de manier van David de Wispelaere, dus de manir van Q....... maar dan moet ik eerst een ander paard, want Morrie mag geen dressuur rijden

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:05

Vraag ik me af smurf... is voorstandster van alles waar jij op tegen bent nl: LDR...

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:23

nee hoor, lees maar goed, Q is géén voorstander vasn LDR, hij is voorstander van een paard in zijn natuurlijke houding laten lopen, weet ik heel zeker, ik ken Q in het echt namelijk, pb hem maar eens

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:35

Volgens mij heeft hij zelfs een link in zijn onderschrift staan waarom LDR volgens hem niet kan werken...

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:52

ff lachu om het beleid van het ROC:
afgelopen blok stond er ineens het vak Hotelmanagement op mijn lesrooster, ik heb van mijn levensdagen nog nooit 1 voet over de drempel van een hotel gezet en ik moet dat vak geven.....

krijg ik net een mailtje dat ik m.i.v. volgende week het vak sociale hygiene ga geven..... wat moet ik me dáár bij voorstellen????
Ik ga niet eens vragen of ze er een boek van hebben, want dat hebben ze toch niet... ik vis wel ff uit wie het vorig jaar gedaan heeft (en hoop dat ie er nog werkt...) ROC-humor....

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:56

Wendy schreef:
Volgens mij heeft hij zelfs een link in zijn onderschrift staan waarom LDR volgens hem niet kan werken...

edit
*leeggemaakt*

Laatst bijgewerkt door Arabesk op 05-04-06 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt