De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 00:05

sanne83 schreef:
Antheman schreef:
Sanne, dus Strasser geeft ook aan dat in combinatie met te weinig beweging de afvalstoffen er niet uit kunnen en dat er dan dus vergiftiging op kan treden? Of ga ik nu heel kort door de bocht??

Ik weet niet meer precies wat strasser er allemaal over zegt, had haar boek "who's afraid of founder" geleend, maar moest hem alweer teruggeven voordat ik het helemaal gelezen had. Ik weet alleen dat er bij diergeneeskunde wordt gezegd dat bij geen beweging (lang op een trailer staan) er kans is op hoefbevangenheid omdat de doorbloeding dan slecht is en dan ontstaat er sneller oedeem in de hoef. Ze hebben daar ook totaal geen verklaring waarom het alleen sommige paarden overkomt en andere niet.

heb ook gehoord dat je juist moet uitkijken met kort gras omdat daar veel meer inzit dan in langer gras?
Ik weet zelf dus ook niet echt meer wat voor beleid in nu aan moet houden. Mijn paard is vorig jaar juni hoefbevangen geworden, ik geloof opzich wel dat de kwaliteit van de hoeven (witte lijn) bepalend is, maar ik ga voor de zekerheid voor een geleidelijke overgang van kuil naar gras.
Ze heeft ondertussen (weer Verdrietig ) eens iets aan haar voorbeen, dus meer beweging geven zit er niet in....

Dit zelfde las ik vandaag ook in 2 verschillende paardenboeken. Was even aan het spitten omdat de mijne ook op een arm stuk land staat.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 00:07

Heb daarnet een kikker overreden. Voordat ik het wist hupte hij voor mijn wielen. Mijn 1e verkeersslachtoffer in jaren. Was echt een bobbel waar ik over heen reed heel naar. Heel stom maar kan om zoiets al in tranen uitbarsten.

Vriendje komt waarschijnlijk morgennacht thuis vanuit Turkije Nagelbijten / Gniffelen . Zit aan de ene kant heel erg te balen dat die maatschappij niet meer vloog maar aan de andere kant....

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 00:58

Pellie schreef:
wat een brave paardjes en het is altijd leuk om kinderen op paarderuggen te zien... die kunnen dubbel genieten volgens mij Lachen

gouda vervelend dat je een stapje terug moet doen, maar zo leer je wel goed inschatten wat ze kan hebben of niet.

vraagje: hoe doen jullie dat met de voorhoeven? klemmen tussen je knieën/benen? ik krijg het niet voor elkaar hoor :roll:

Bij mij lukken de voorbenen wel maar de achterbenen juist niet... Ziek

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 01:06

Ik loop een halve roman achter Bloos! ..... Gaaaap Ik ga Dromen Morgen weer even bij iemand langs en als het lekker weer is ga ik niet achter de pc zitten Nerd

Truste allemaal Doei, doei

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 10:19

gouda schreef:
Heb daarnet een kikker overreden. Voordat ik het wist hupte hij voor mijn wielen. Mijn 1e verkeersslachtoffer in jaren. Was echt een bobbel waar ik over heen reed heel naar. Heel stom maar kan om zoiets al in tranen uitbarsten.

Vriendje komt waarschijnlijk morgennacht thuis vanuit Turkije Nagelbijten / Gniffelen . Zit aan de ene kant heel erg te balen dat die maatschappij niet meer vloog maar aan de andere kant....

Wie vliegt hem nu naar huis?

Dat de kikker maar een mooi leven als prins mag hebben. Haha!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 10:41

Antheman schreef:
Dat hoefje tussen je been stoppen?
Of hem daar houden??

hoefje?? Haha! Haha!
daar houden en stevig ook....

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 10:43

Pellie schreef:
Antheman schreef:
Dat hoefje tussen je been stoppen?
Of hem daar houden??

hoefje?? Haha! Haha!
daar houden en stevig ook....

Misschien een idee om thuis te oefenen met een tennisbal tussen je benen? Haha!
Laat je je vriend er desnoods nog aan trekken!

Dan hou je Gam wel hoor!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 10:44

Antheman schreef:
gouda schreef:

Wie vliegt hem nu naar huis?

Dat de kikker maar een mooi leven als prins mag hebben. Haha!

Weet ik eigenlijk niet. Heb alleen via sms contact.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 10:47

@ antheman: Geweldige foto's! Hopelijk kunnen ze zonder de schoenen. zou wel lekker zijn. Neem jij eigenlijk ook je vijl mee op de trektocht? (Ik moet zelf bij Witte na een buitenrit namelijk altijd even de kleine scheurtjes wegvijlen (afronden))

@ Gouda. Gelukkig heb nog geen verkeersslachtoffers gemaakt, maar ook ik kan tranen in mijn ogen krijgen van zoiets. Ik heb ook altijd latex handschoenen in de auto liggen, als ik dan erg een dier op de weg zie liggen, dan leg ik ze altijd even in de berm (1 keer overreden worden is al erg genoeg, eenmaal dood verdienen ze dan rust).

@ Pellie: Ik klem de benen ook niet tussen mijn benen, ik leg ze in mijn arm/hand of over mijn been heen. Ik ben tijdens het bekappen zo vaak met de hoef aan het draaien dat ik het ook niet handig vind om ze tussen mijn benen te klemmen (maar misschien komt het ook wel doordat ik daar niet zo handig in ben.... Knipoog )

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 10:48

Pellie schreef:
vraagje: hoe doen jullie dat met de voorhoeven? klemmen tussen je knieën/benen? ik krijg het niet voor elkaar hoor Rolleyes

Ik begin er gewoonweg niet aan, ben veel te bang dat ik gebeten wordt in mijn achterwerk Bloos .

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 10:50

opala schreef:
Pellie schreef:
vraagje: hoe doen jullie dat met de voorhoeven? klemmen tussen je knieën/benen? ik krijg het niet voor elkaar hoor Rolleyes

Ik begin er gewoonweg niet aan, ben veel te bang dat ik gebeten wordt in mijn achterwerk Bloos .

Tja, dat moet je natuurlijk ook niet hebben!!!!!!!

Op de manege waar ik rijd staat ook zo'n paardje dat je nog wel eens bij je broekzak wilt grijpen, als ik haar hoeven uitkrap sta ik dan ook altijd met mijn gezicht naar haar toe....dan zie ik haar aankomen...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 10:56

Ik kreeg het ook niet voor mekaar om de paardenbenen tussen mijn knieën te klemmen. Voor ging dan nog iets, maar achter ... ... Ik houd nu dus met 1 hand de hoef vast en met de andere snijd/rasp ik. Ik heb mijn linkerhand een beetje moeten "trainen" (want ben rechts) maar dat gaat eigenlijk steeds beter. Ik zou alleen wel zo'n steun willen hebben voor de afwerking. Voorbenen gaat nog (alhoewel de paardenbeesten het liefst lekker op me gaan hangen als ik hun been over mijn been leg), maar achter is het een beetje precair, zeg maar Haha! . En juist die afwerking is vaak zo mooi omdat je daar allerlei "chipping" mee voorkomt ...

Volgens de nieuwe inzichten Haha! is het idd zo dat afgegraasd of net gemaaid gras gevaarlijk is voor paarden en dat lang gras geen kwaad kan. Zoals Antheman zei is afgegraasd/gemaaid gras gestressed gras en als reactie gaat het plantje fructaan aanmaken en dat is een belangrijke veroorzaker van hoefbevangenheid.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 10:57

hihihih die opala Haha! Haha! maar hoe vijlen jullie de onderkant dan? ik moet op de achterste stukjes flink wat afhalen nu de steunsels zo goed als verdwenen zijn. maar de hoef in 1 hand houden en met de andere hand vijlen werkt niet echt. dan schommelt zijn poot alle kanten op. dat lijkt me voor hem niet lekker. en de 2 kanten tegelijk doen; dan kom ik ook over de straal heen.... is dat niet vervelend voor hem?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 11:08

Deze wil ik jullie niet onthouden Haha! Haha!
Hier zie je zoo mooi dat het steunselmateriaal zo anders van structuur is dan de zool!

Zijn witte lijn is dus wel 1 cm breed geweest!! Bloos Het gaat de goede kant op.

Afbeelding

Afbeelding

Hoef op de knie, geen zin om de bok te gaan halen.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Antheman op 15-05-05 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 11:14

Haha, ja die onderste pose herken ik wel! Mijn knollies vinden het ook altijd erg leuk om uit te proberen hoeveel kilo ik precies kan houden Boos! ...

Steunselmateriaal is inderdaad anders, harder, droger ... maar soms vind ik het alsnog moeilijk om het onderscheid/de overgang te vinden. Ik heb wel eens expres nét ietsje meer materiaal verwijderd rond de straal. Dan kun je precies het "lijntje" zijn van de steunsels. Overigens hebben mijn paarden allemaal ander soort steunsels, lijkt wel. Lee heeft ze meer aan de kant van de hielen, zoals op jouw foto, Antheman. Die van Shane lopen echt langs de hele straal heen lijkt wel, tot aan de punt toe.

@Anthemsn: hoe doe jij de achtervoeten zonder bokje? Heb je daar toevallig ook een foto van?

@Pellie: ik klem de voet met 1 hand tegen mijn been aan als ik de onderkant vijl, zodat de hoef stabiel blijft liggen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 11:17

Hoef van Andor.
Ik had gezien dat hij weer overgroeide steunsels had.
Toen ik aan de gang ging ,zag ik dus 2 laagjes!!
Afgetekend met een rood lijntje, (de oude laag) en de blauwe lijn heeft hij opnieuw weten te produceren.

Afbeelding

Helaas trekt Andor vreselijk met zijn hoef terug, die kan ik dus moeilijk houden. Het moet snel gebeuren , maar hij heeft keiharde voeten.
Het ergste is weg, niet zo netjes, maar het ja. Op de foto zie ik dat er dus nog een beetje zit.
ALs ik puf heb zal ik dat vandaag of morgen ook nog weghalen.

Verder vind ik het een rot foto. Het lijt wel alsof zijn straal helemaal is weggevreten.

Afbeelding

Hier zie je gelukkig wel iets beter dat zijn straal prima in orde is.
Ik heb alleen iets aan de steunsels gedaan.
Afbeelding

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 11:20

Leuke foto's! Ik pak voor het afronden wel altijd mijn steun erbij. Orlanda vind het ook geweldig om daar met haar voorbeen op te leunen, ze staat er dan zo bij van "goed he?, maak mijn hoefjes maar weer mooi hoor!" Ze is echt zo'n dametje dat naar de pedicure gaat ...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 11:21

Hee, bij Andor ligt de straal helemaal "binnenin" zeg maar. Nog nooit zoiets gezien! Ongelooflijk wat paarden allemaal aan steunsels produceren. Is dit puur omdat onze grond te zacht is of proberen onze paarden angstvallig aan te groeien wat wij steeds weghalen???

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 11:23

Bij Orlanda was de straal eerst echt helemaal weggevreten, daar maakte ik me in het begin wel zorgen om, tot ik hoorde dat meer mensen dit hadden, en dat de straal later weer terug kwam. Dat is idd gebeurd, er is een nieuwe, sterkere, mooiere straal voor terug gekomen...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 11:23

Mac schreef:
@Anthemsn: hoe doe jij de achtervoeten zonder bokje? Heb je daar toevallig ook een foto van?

Nou vooruit Haha!

En geen commentaar op mijn achterwerk graag Haha! Haha!

Ik leg het been gewoon over mijn bovenbeen heen.

Afbeelding

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 11:24

angela88 schreef:
Ze is echt zo'n dametje dat naar de pedicure gaat ...

Dat ken ik ook van Lee als ze op het bokje van de smid staat met haar voorbeen! Bovendien staat ze er dan ook standaard een beetje bij te mopperen. Alsof ze wil zeggen "ze doen het toch nooit helemaal zoals ik het zélf voor ogen had". Mutserige paardjes zijn het ook!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 11:25

Ik vraag me ook af waarom de steunsels zo hard groeien, soms denk ik wel eens dat ze er toch moeten zitten... maar ja, ik blijf ze maar weghalen. Ik denk ook dat dat door de niet rotsige bodem komt, ze slijten gewoon niet weg, dus moeten wij het doen.... en net als met de hoeven: wat snel slijt groeit ook weer snel terug.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 11:25

Jouw paarden staan in mooie groene omgeving Antheman Haha!

Maar ik bedoel eigenlijk hoe je de afwerking van de achtervoeten doet. Een voorbeen kan je nog wel makkelijk naar voren trekken en over je been heenleggen, maar met een achterbeen is dat toch wat problematischer ...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 11:26

angela88 schreef:
@ antheman: Geweldige foto's! Hopelijk kunnen ze zonder de schoenen. zou wel lekker zijn. Neem jij eigenlijk ook je vijl mee op de trektocht? (Ik moet zelf bij Witte na een buitenrit namelijk altijd even de kleine scheurtjes wegvijlen (afronden))

Ja, altijd ook gedaan.

Ik heb zo´n heel klein ding met houten handvat. Heeft Cookies ook.
Helaas is dat ding erg bot. Ik laat mijn vader mijn vijl doormidden zagen, dat kan, zegt hij. Dus die gaat gehalveerd in de zadeltas.

Ik moet ook regelmatig even wat doen hoor, even een scheurtje zien te voorkomen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 11:27

Mac schreef:
angela88 schreef:
Ze is echt zo'n dametje dat naar de pedicure gaat ...

Dat ken ik ook van Lee als ze op het bokje van de smid staat met haar voorbeen! Bovendien staat ze er dan ook standaard een beetje bij te mopperen. Alsof ze wil zeggen "ze doen het toch nooit helemaal zoals ik het zélf voor ogen had". Mutserige paardjes zijn het ook!

hier schiet ik dus echt van in de lach he! Haha! heerlijke dingen die paardjes!

@ antheman: gaaf die broek, is dat een echte bekap-broek????