Kán alles wel zo natuurlijk? Wíl het paard dat ook?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Kán alles wel zo natuurlijk? Wíl het paard dat ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 15:53

Een paard kan over het algemeen het beste beoordelen wat hij zelf wil. Ik erger me dan ook kapot aan al die paardjes aan huis hier in de buurt. Het stalletje grenst aan de bak, maar elke ochtend zet de eigenaar ze buiten en staan ze de hele dag in de bak zonder eten. 's Middags staan ze natuurlijk te draaien voor het hek (eten eten!) en worden ze weer opgesloten in hun hokje.

Dan denk ik.................. span een draadje naar de rijbak, laat de staldeur open et voila. Klaar!

Geef een paard zelf die keuzevrijheid Gestoord. Ben je ook meteen klaar over 'mijn paard wil graag binnen, daarom zet ik m s nachts op stal' Als ie dat zo graag wil, zet hij zichzelf wel op stal Clown als je hem de keuze laat.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 16:01

Dat snpa ik ook niet, héb je de mogelijkheid doen ze er niets mee Verward

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 19:04

Arabesk schreef:
Geef een paard zelf die keuzevrijheid Gestoord. Ben je ook meteen klaar over 'mijn paard wil graag binnen, daarom zet ik m s nachts op stal' Als ie dat zo graag wil, zet hij zichzelf wel op stal Clown als je hem de keuze laat.

Dat deed die van mij dus ook en als ik niet op tijd kwam, om de stal dicht te doen, kwam ze me wel halen. Dit was een paard dat meer vrijheid had dan een paard in Nederland ooit zou krijgen. Ze liep los in het dal. En toch wilde ze op stal als het donker werd. Als ze er niet in kon omdat de deur dicht was, was ze heel onrustig en gewoonweg bang. Een meisje dat 6 paarden had (waarvan de helft hengsten) heeft exact dezelfde ervaring en haar paarden liep los boven op een berg, dus ook alle vrijheid. Deze paarden komen niet binnen om te eten, ze kregen eten voor de stal, buiten.

Verder wordt een paard, net als een kind, met veel keuzevrijheid en geen gezag, minder gehoorzaam. Ik heb zelf toch liever wel een paard dat naar mij luistert en niet een die bepaald wat ik mag/moet doen!!! mijn vriendin heeft de grootste moeite met haar paard, dat niet eens dominant is, aleen VERWEND.
Reist de vraag of keuzevrijheid geen vorm van verwennen is dat op een negatieve manier uitpakt?

Een regelmaat waar ze van op aan kunnen, geeft rust. ´sNachts op stal moeten, kan in zo´n routine passen.

Het is trouwens ook al genoemd, dat natuurlijk niet alle paarden in vrijheid geboren worden. Een groot deel wordt gewoon op stal geboren en ziet de stal dan ook gewoon als een velig "thuis" en helemaal niet als een gevangenis. Dit gaat alleen op voor paarden die in vrijheid geboren en getogen zijn.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:05

Maar dan toch: waarom opsluiten als je ook gewoon het deurtje open kan laten. Als ze het écht zo graag willen gaan ze er toch wel zelf instaan?

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:14

ik heb niet heel dit topic gelezen.
maar ik vind als jij en je paard gelukkig en gezond zijn is het bij mij goed
en dat gedoe van bitloos rijde en dat soort gedoe, gaat er bij mij niet in
ik heb wel respect voor mense die het wel doen
maar zelf nee Clown

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:21

saffire schreef:
ik heb niet heel dit topic gelezen.
maar ik vind als jij en je paard gelukkig en gezond zijn is het bij mij goed
en dat gedoe van bitloos rijde en dat soort gedoe, gaat er bij mij niet in
ik heb wel respect voor mense die het wel doen
maar zelf nee Clown

Bitloos/boomloos en zelfs ijzerloos is minder relevant en ondergeschikt aan de discussie over huisvesting.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:37

Lusitana schreef:
Verder wordt een paard, net als een kind, met veel keuzevrijheid en geen gezag, minder gehoorzaam. Ik heb zelf toch liever wel een paard dat naar mij luistert en niet een die bepaald wat ik mag/moet doen!!! mijn vriendin heeft de grootste moeite met haar paard, dat niet eens dominant is, aleen VERWEND.
Reist de vraag of keuzevrijheid geen vorm van verwennen is dat op een negatieve manier uitpakt?

ik ben echt heel benieuwd waar dit over gaat Clown je paard op stal zetten om gezag te krijgen Verward
Mijn mening is dat een paard dat in z'n vrije tijd lekker zichzelf kan zijn (zoveel mogelijk keuzevrijheid dus), veel en veel meer interesse heeft in wat jij wilt doen dat ene uurtje dat je er bent Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 22:17

*valt van stoel*

Als 'teveel keuzevrijheid' een reden wordt om je paard op stal te zetten, dan kom ik écht van een andere planeet vrees ik. Scheve mond

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 08:11

we gaan ook met onze paarden aan 'het nieuwe leren' doen Tong uitsteken

zonder dollen... ik werd gisteren helemaal warm van mijn paarden. ze staan in een mini kudde 5 paarden in een paddock met een straat er aan en een grote hooi ruif.
mijn 3 jarige was ondanks dat hij altijd buiten staat onwijs aan het spelen, rennen en gekdoen met mijn haflinger.... ik dacht jeetje als hij nou de hele dag op stal staat wordt hij echt ongelukkig! want hij geniet echt van het spelen!
en terug trekken doet hij ook zelf hoor... als hij moe is gaat hij gewoon een eindje verderop liggen slapen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 09:21

Lusitana, wat een onzin en onlogica allemaal. Ziek
Waarom laat je die staldeur niet gewoon open, zodat dat paard zelf in en uit kan? Als dat paard zo graag naar binnen wil, waarom zit die deur dan dicht? En waarom blijft die deur 's nachts niet open, zodat het paard er ook weer uit kan?

Oh, ik lees het al, van al die keuzevrijheid wordt het paard verwend en minder gehoorzaam. Gestoord
Iedere avond op stal opsluiten dus, en pas de volgende dag er weer uit, dan leren ze wat gezag en respect is. Slapen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 11:17

Lusitana, je zou nu eens in de avonden met mij mee moeten gaan naar 'mijn' kudde, die weer lekker in hun 'natuurgebied' staan. Dan zie je pas wat zo'n groep gelukkig maakt, hoe geweldig ze erbij staan tussen de konijntjes en de hertjes. De rust op het ene moment, het spelen en rennen op het andere moment. De lente hangt in de lucht....... Is gewoon ontroerend om te zien!!! Gisteravond liep mijn paard een heel eind met mijn terug. Rende ik, dan rende hij, liep ik, dan liep hij. Naast me. Om op een bepaald punt te stoppen en te twijfelen van 'ga ik naar mijn kudde of ga ik met mijn baasje mee'. Zijn keuze, want ik zou toch naar huis gaan (kwam alleen maar om te voeren en te genieten van de paarden in vrijheid).
Hij liep nog een stukje mee, maar ik merkte zijn aantrekkingskracht naar de kudde. Dus we stopten met wandelen en ik liet hem merken dat hij altijd vrij was om te gaan. Uiteindelijk na wat ronddraaien, ging hij. Wat je dan voelt als mens, zo'n verbondenheid, maar ook weer dat gevoel van dat paarden lekker bij elkaar in de kudde horen. In de natuur. Zo ervaar ik het..... Ik vind dit soort dingen eigenlijk het allermooiste van het hebben van je eigen paard. Ze de keuze laten hebben om happy te leven in een groep, lekker buiten, in de bijna volle maan. Penny, he? Tja...... Tong uitsteken

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 13:06

Arabesk schreef:
Maar dan toch: waarom opsluiten als je ook gewoon het deurtje open kan laten. Als ze het écht zo graag willen gaan ze er toch wel zelf instaan?

Een deel van het veilig voelen op stal kan zomaar voortkomen uit het feit dat de deur juist dicht is. Nou ken ik de situatie in Portugal bij Lusitana niet, maar ik kan me zomaar voorstellen dat daar ook sprake is van veiligheid ten opzichte van roofdieren. Als je dan de stal open laat, kunnen die roofdieren er net zo gemakkelijk in en is dus de veiligheid ervan weg. Voor paarden hier in NL kan het een voordeel zijn dat de groepsmaatjes tijdelijk op afstand worden gehouden, er zijn paarden die in een groep niet zo tot rust komen en er zijn paarden die in een groep niet voldoende aan hun eten kunnen komen en dan is rustig een hele nacht de tijd hebben om het weg te werken wel prettig voor het paard.
Paarden zijn opportunisten en sommigen zien heel goed de voordelen van een aantal "onnatuurlijke" zaken die mensen hun kunnen bieden. Maar die voordelen kunnen voor elk individueel paard net even anders liggen. Dat het ene paard dolgelukkig is met buiten rondlopen, betekent niet dat dat 100% gelijk voor alle andere paarden geldt. Ik ken bijvoorbeeld een Ijslander (normaal gezond, winterhard enzo Tong uitsteken ), die bij een enkel spatje regen al in haar schuilstalletje gaat staan, koppie naar buiten en uitermate tevreden dat ze lekker niet nat wordt. Ik heb zomaar het idee dat Sam van Nadya daar helemaal niets van zal snappen Ja

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 13:43

Ja hoor paarden vinden het lekker om opgesloten te worden Gestoord

Daarom zit er een slot op de boxdeur, omdat ze hem anders weer openmaken en naar buiten lopen!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 14:00

Arabesk schreef:
Ja hoor paarden vinden het lekker om opgesloten te worden Gestoord

Daarom zit er een slot op de boxdeur, omdat ze hem anders weer openmaken en naar buiten lopen!

Lees jij eigenlijk wel wat ik schrijf? De hele tekst dus?
En je wilt niet weten wat voor creatieve paarden er bestaan, die zelf in een box gaan staan en de deur dichtdoen Clown En wat dacht je van die groepsgenoten die je uit de stal wilt houden? Dat is ook een reden voor een paardveilige sluiting.
Dat jij dit niet kent en het volkje van jouw favo website ook niet, betekent niet dat het niet bestaat. Vergroot je wereld eens een beetje en gooi die oogkleppen eens aan de kant.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 14:09

Het feit dat 'het volkje van mijn favo website' die problemen niet kent zou je juist aan het denken moeten zetten!

Problemen met paarden die niet rustig kunnen eten omdat ze
1. te weinig eten krijgen
2. te weinig ruimte
3. combinatie van beide

etc

Hoe kan het dan toch dat al die mensen die hun paard natuurlijker huisvesten in groepen geen problemen hebben?
Toeval?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 14:17

het is wel zo dat paarden die natuurlijker worden gehuisvest minder kans hebben op koliek,stalondeugden enzo...
die van mij staan s'nachts op stal,ik hou van de controle ,als er iets met ze is kom je er sneller achter als je s'avond nog even ze gedag zegt,dan wanneer ze op een begrazings gebied lopen van enkele tientallen hectares.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 16:02

Ik zeg mijn paarden voordat ik naar bed ga, ook altijd nog even gedag (en hooi en een dikke knuffel Knipoog ). Maar ze lopen dan gewoon nog lekker buiten en staan nièt opgesloten in een stal (kunnen wel naar binnen als ze willen, er zit geen deur in). Ze lopen ook niet in een begrazingsgebied van tientallen hectares, maar er zijn plenty mogelijkheden tussen een stal en een groot begrazingsgebied.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 19:12

Arabesk schreef:
Het feit dat 'het volkje van mijn favo website' die problemen niet kent zou je juist aan het denken moeten zetten!

Problemen met paarden die niet rustig kunnen eten omdat ze
1. te weinig eten krijgen
2. te weinig ruimte
3. combinatie van beide

etc

Hoe kan het dan toch dat al die mensen die hun paard natuurlijker huisvesten in groepen geen problemen hebben?
Toeval?

Niet hebben of niet zien? Duivel
En daarbij, hoeveel jaren houden ze die paarden "natuurlijker" en over welke leeftijden en types paarden hebben we het dan? En wellicht speelt het gebruik ook hier en daar een woordje mee.
Als je een haflinger in een groep hebt met een paard dat van nature rustig eet, dan heb je het risico dat de haflinger zich klem vreet en de rustige eter het nakijken heeft. Dat kun je niet oplossen met "voldoende ruwvoer" verstrekken, want dat is voor de ene teveel en voor de ander te weinig. Op een pensionstal is het risico op zulke groepen gewoon veel groter dan wanneer je alleen eigen paarden (meestal vergelijkbaar type) bij huis hebt lopen. Daar de meeste mensen toch niet de mogelijkheden hebben om paarden aan huis te hebben, zul je dus hoogst waarschijnlijk ergens iets moeten schipperen.
Ook ik wil dat mijn paard(en) veel buiten zijn, wat op onze huidige stal in de winter overdag is en in de zomer 24/7, maar ik sluit mijn ogen niet voor signalen van de paarden omdat dat niet in het gewenste plaatje zou passen. Maar goed, als jij dat niet wilt zien, mij best, ik doe gewoon wat bij mijn paarden past, daar doen ze het goed op en dat is bepaald niet voor alledrie hetzelfde.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 23:14

Mmmh , ik ben dan weer van mening dat dat een probleem is dat niet bestaat , hebben de paarden altijd ruwvoer tot hun beschikking dan doen ze over het algemeen niet aan over-eten.

Dat doen alleen die paarden bij wie het hooi op een gegeven moment op is , dat weten ze dus dan is het bunkeren geblazen om zoveel mogelijk in JOUW maag te krijgen.

Kunnen ze constant hooi eten dan is die drang weg. Eerste tijd zullen ze nog wel even blijven bunkeren maar zodra ze merken dat het niet op raakt dan eten ze lang niet meer zoveel.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 09:19

Ik sluit me aan bij pmarena

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 09:24

ik zou willen dat mijn insuline resistente paard onbeperkt hooi kon eten.....dat gaat dus niet
Ik ben ook voor altijd ruwvoer kunnen eten,daar is het maag/darm stelsel van een paard voor gemaakt...en het voorkomt veel problemen,medisch en mentaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 09:34

Klopt helemaal, pmarena.
Sinds ik mijn paarden bij huis heb, krijgen ze onbeperkt hooi en hebben dus altijd (veel) hooi tot hun beschikking, èn gras.
Het smachtend naar je toe komen als je het hooi gaat bijvullen, en vervolgens een uur staan bunkeren, is er niet meer bij. De eerste week deden ze dat nog wel, want blijkbaar zat het hongervoel en het "straks is het op" nog in hun systeem. Dat was al snel over en ik zie dat ze regelmatig even hooi staan te eten, maar zich absoluut niet over-eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 14:20

Ik sluit me in dit geval hier ook bij aan, ook ik heb dezelfde ervaring.
Blijkbaar weten dieren heel goed hoeveel ze zelf nodig hebben, en ze kunnen het erg goed zelf over de dag verdelen.

Als ik zie hoe goed dieren dat kunnen en je ziet hoe slecht mensen dat eigenlijk doen (over-eten is echt iets menselijks, dieren doen dat eigenlijk nooit, als ze zoveel mogen hebben als ze willen) vraag je je af waarom mensen zich er ooit mee zijn gaan bemoeien Ziek

is die laatste zin eigenlijk nog begrijpelijk?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 14:27

Ja, hij is begrijpelijk en ik ben het met je eens! Haha!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 14:30

Ik mis dat smachtend naar je toe komen overigens wel een beetje , nu sta je hooi bij te vullen en staan ze je zo verveeld aan te kijken , dat geeft toch iets minder voldoening Haha!