Is dit nou echt zo slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Is dit nou echt zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 14:55

Dat jullie mij belachelijk maken niet, de wedstrijdsport (en welke tak dan ook) in het algemeen.

Laat toch eens een ander in zijn waarde, en zijn bijgehorende behoeftes. Ik verlaag me niet tot het niveau dat ik moet gaan zeggen "Bitloos? Belachelijk.. al die paarden die uit elkaar lopen, en de mensen die op de rug zitten te bonken"

Dat wil ik niet, en doe ik dus ook niet, het was maar een voorbeeld! Het verschil moet er zijn, en respecteer dat ook van een ander ipv het belachelijk te maken.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 14:58

Zeg,je praat nu iemand iets aan wat helemaal niet gezegd is hoor.
Ik laat iedereen in hun waarde.
Maar ik heb er zelf niks mee.
Waar heb ik de wedstrijdsport belachelijk gemaakt dan???
Ik mag toch wel zeggen dat ik liever boshobbel?
(of maak ik daarmee de wedstrijdsport belachelijk misschien??)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:00

ShannaY schreef:
Laat toch eens een ander in zijn waarde, en zijn bijgehorende behoeftes. Ik verlaag me niet tot het niveau dat ik moet gaan zeggen "Bitloos? Belachelijk.. al die paarden die uit elkaar lopen, en de mensen die op de rug zitten te bonken"

Dat wil ik niet, en doe ik dus ook niet, het was maar een voorbeeld! Het verschil moet er zijn, en respecteer dat ook van een ander ipv het belachelijk te maken.

Pardon Verward ??? Lees je eigen posts nou eens terug in dit topic?
Hoe kom jij er toch bij dat je dat niet doet over al die bitloze ruiters? Clown

Niemand maakt hier wedstrijden belachelijk, hoor. Niemand. Lachen

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:01

LCharlotte schreef:
Nu krijg je een discussie over duscussies terwijl je niet van discussies houdt Clown

leuk gezegt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:17

Nayda, laat eens wat voorbeelden zien? Het enige waar ik naar vraag zijn beweegredenen waarom met bit zo slecht zou zijn, en foto's van een bitloos paard dat hetzelfde plaatje geeft als een paard met bit. Niks meer niks minder.

@ Tinkerloos, het bericht was ook niet tegen jou alleen bedoeld, maar in het algemeen.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:19

je kan bitloos toch ook misbruiken met zoals bij een bit

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:27

Ik heb in dit topic duidelijk uitgelegd dat ik een jong paard heb, die ik aan het inrijden ben Knipoog . Momenteel is Sam zelfs nog aan het herstellen van een vage blessure, dus hij staat lekker op het land en we doen voorlopig even helemaal niets. Ik wil dat Sam echt weer helemaal beter is, wil niets forceren, mede ook omdat de DA's niet precies weten wat er aan de hand is (geweest). Hij is nog zo jong en het hele verhaal, zoals ik met mijn paard (kun je ook doortrekken naar andere paarden) om ga, is te lezen in mijn profiel.

Ik krijg les van iemand die les geeft vanuit de combinatie klassieke dressuur, centered riding en NH. Wij werken samen aan het aanleren van een goed lichaamsgebruik van Sam (overigens ook van mezelf), zowel op de grond als dat ik er op zit. Tegen de tijd dat ik daar mooie foto's van heb, zal ik ze zeker in mijn profiel zetten. Ik ben heel trots op wat we samen in een paar jaar tijd bereikt hebben (grondwerk/rijden) en we zijn nog lang niet uitgeleerd.

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:29

Tinkerloos:
ik heb eigenlijk nog nooit een bitloze ruiter meegemaakt, waarin ik meer overeenkomsten zie
en waarvan ik bij iets heb van dat vind ik overdreven.
je hobbelt lekker op je paardje, je gaf zelf ook aan dat je tinker het stukken beter doet zonder bit
je vind een bit niet meteen een wereldramp
je hebt ook respect voor de ''normals'' het gaat een keer is niet over de ijzers en stalling (enz Knipoog )
ik denk zelf eigenlijk ook dat de meeste ''naturals'' niet een instelling hebben om te winnen.
Ik heb zelf ook wedstrijden gereden, en dat deed ik natuurlijk ook om te winnen, maar waar ik het vooral om deed was mijn plezier, ik vond het hárdstikke leuk om die ene dressuurproef of dat leuke springparcours te springen.
natuurlijk vond ik het mega leuk als ik dan won of een prijsje meenam.
en er zijn altijd mensen die álleen naar een wedstrijd komen om te winnen, en denken ''hier ben ik stik maar iedereen want ik ben véél beter'' maar ik denk dat er ook zat mensen zijn die wedstrijden rijden om mee te doen, leuk proefje/parcoursje te rijden, en het heel erg leuk is en mooi meegenomen als je iets wint.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:46

Waarom is dit topic verhuist naar naturals Verward.
Nog steeds geen foto´s van een bokker die zijn staartje dressuurwerk bitloos durft te laten zien, jammergenoeg.
Wel heb ik twee pagina´s terug de link gevonden van een topic, moet zeggen dat ik het er aardig en netjes uit vind zien.
Toch snap ik dat de bitrijders hier heel veel verschil in zien en eerlijk gezegt zie ik ook verschil.

ShannaY schreef:
Ik rij om bevesting te krijgen dat ik goed bezig ben. Niks meer, en niks minder.

Maar ik neem aan dat je daar ook plezier bij hebt, want dat is toch het belangrijkste denk ik.
Ik snap dat als je een wedstrijdruiter bent dat het erg belangrijk is om de bevestiging te krijgen dat je goed bezig bent, want dat stimuleert om te scoren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:31

Waarom is het in hemelsnaam zo vreselijk belangrijk om foto's te zien van het feit dat je zonder bit wat kunt bereiken? Het kan, maar de meesten willen het helemaal niet, hun doel ligt op een heel ander vlak.
En ik kan hier een miljoen foto's plaatsen van wedstrijdpaarden die helemaal niet zo lekker gaan mét bit. Maar de ruiters vinden dan zelf wel dat ze heel goed gaan.
Wedstrijdrijden is ontstaan om te zien waar je bent in de africhting, maar tegenwoordig zijn er veel paarden die veel hoger worden afgericht (of gedrild op wedstrijdfoefjes die scoren en niet zozeer geschoold) dan het niveau waar ze op starten.
Wedstrijdrijden staat tegenwoordig van dressuur (scholing)af, wat apart is, daar je mag aannemen dat je bij dressuurwedstrijden dressuur te zien krijgt. In plaats daarvan moet het tegenwoordig show zijn. (En dan heb ik het even over de hoogste regionen) dat vind ik geen verbetering, maar dat is gewoon een heel andere discussie.

Maar het gaat hier helemaal niet om de beweegredenen van wedstrijdruiters, of wel? Het gaat niet eens over wedstrijdruiters op zich.
Het is nl niet zo dat alleen wedstrijdruiters met bit rijden.
Het is zelfs ook nog zo, dat er ruiters zijn die zowel wedstrijd rijden als bitloos.

Ik vind het vreemd om mensen aan te vallen op hun passie/hobby.

Dit is geen topic om fouten te zoeken bij de tegenpartij of bewijzen te leveren wat mogelijk is zonder bit.

Ik ben helemaal neutraal (rijdt immers met van alles en nog wat in de mond maar net zo makkelijk bitloos en hoofdstelloos)
en sta versteld van de felheid die hier soms getoond wordt.

Ik kwam iets tegen over het passen van het bit. Ja, dat zorgt veel vaker voor problemen dan sommigen beseffen. Gelukkig zijn er tegenwoordig "bitbanken" waar je een bit op proef kunt krijgen en een schat van info.
En ook durven mensen met hun vragen op bokt te komen. Niet iederen is eigenwijs...
Hetzelfde geldt voor sommige bitloze optomingen, met name mechanische, dus hackamores. Moet ook juist worden gegespt en het ding zelf kan als onprettig worden ervaren nog voordat je er wat mee doet. En ook daarover zie je dan gewoon vragen.
En dat is handig. Hoe beter je geïnformeerd bent, hoe beter, toch?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:41

Helemaal met je eens, Lusitana. Ja

Ik denk eigenlijk dat ik al heel wat met mijn eigen jonkie bereikt heb en ik ga vrolijk en rustig verder. Als mensen zo nodig 'bewijs' willen zien hoe het vordert checken ze mijn profiel maar (en dan maar hopen dat ik die bijhou Tong uitsteken ). Voel echt geen behoefte om een topic te starten met bitloze foto's van ''kijk mij nou'' (ieder zijn ding, ik voel die behoefte niet zo Haha! ). Waarom geloven ze me niet op mijn woord, als ik zeg dat we ook serieus bezig zijn, weliswaar thuis en niet op wedstrijd, maar dat kan toch? Maar we zijn vooral bezig met heel veel plezier, zowel voor mijn paard als voor mij. Anders rij ik liever niet namelijk.

Zolang IK maar weet dat we heel goed bezig zijn samen, zal het mij een rotzorg zijn wat mensen die ons niet eens kennen er van vinden (op een boel hele gezellige bokkers na dan Knipoog ).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:59

Lusitana schreef:
Waarom is het in hemelsnaam zo vreselijk belangrijk om foto's te zien van het feit dat je zonder bit wat kunt bereiken? Het kan, maar de meesten willen het helemaal niet, hun doel ligt op een heel ander vlak

hmmm voor mij is het " belangrijk" voor de discussie dat er aardig wat bitloze ruiters graag mee zouden willen doen aan de knhs wedstrijden. (maar dan bitloos natuurlijk)

Ik snap de mensen die bitloos rijden, omdat hun paard daar goed of zelfs beter op reageerd.
Ik snap dat mensen graag zichzelf willen verbeteren en dat kan door hulpmiddelen en bitloos kan ook een hulpmiddel zijn.
Goed bezig OK dan!

Ik snap niet dat sommige mensen bitloos als beter zien.
Ik snap niet dat mensen zo moeilijk doen om bitloos wedstrijden te mogen rijden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:11

ShannaY schreef:
Dat jullie mij belachelijk maken niet, de wedstrijdsport (en welke tak dan ook) in het algemeen.

Ik ken maar één voorbeeld waarbij wedstrijddressuur belachelijk wordt gemaakt

http://www.youtube.com/watch?v=W9wh3kyMKJU

nee twee, deze ook nog

http://www.youtube.com/watch?v=De0vL53E ... re=related

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:14

Proest..... ROFL

(Mijn dochtertje ligt helemaal in een deuk naast me, waar ze lief zat te tekenen Knipoog )

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:22

Moderatoropmerking:
verzoek om ontopic te blijven en de discussie beleefd te houden

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:56

Cer, is prima, maar dit is toch maar een geintje. Knipoog

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:09

Waarom is het voorbeeld dat gegeven is dat ene topic over een redelijk goed lopend paard zonder bit niet voldoende?

Het is een beetje makkelijk om te zeggen; dat is er maar één. Als ik op zoek ga naar goed lopende paarden met bit binnen bokt zal ik er ook niet bijster veel vinden.
Dat is toch geen argument???

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:22

Isis_Ywen schreef:
Waarom is het voorbeeld dat gegeven is dat ene topic over een redelijk goed lopend paard zonder bit niet voldoende?

Het is een beetje makkelijk om te zeggen; dat is er maar één. Als ik op zoek ga naar goed lopende paarden met bit binnen bokt zal ik er ook niet bijster veel vinden.
Dat is toch geen argument???

maar ik weet dat, dat er toch wel een heel stuk meer zullen zijn dan topic waarin mensen bitloos rijden, die echt serieus bezig zijn en goed lopen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:24

Jij wel, Fleur_Laura, maar een hoop mensen blijkbaar niet... Knipoog

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:29

@ Fleur_Laura: Ik snap je laatste toevoeging niet helemaal....misschien omdat het al na sesamstraat is en ik in bed zou moeten liggen Clown Bloos ....

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 00:44

Op pagina 10 werd gevraagt naar HTK foto's van bokkers die bitloos dressuur rijden, ik heb wel 1 hele mooie waar ik uiterst tevreden over ben. Wat vinden jullie ervan?
Afbeelding
En ja ik rij hier met een gewoon stal halster omdat ik alleen een klein buitenritje maakte. En ik kwam een veldje tegen waar ik even dressuur oefeningen ging doen.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 00:56

superwoman schreef:
Lusitana schreef:
Waarom is het in hemelsnaam zo vreselijk belangrijk om foto's te zien van het feit dat je zonder bit wat kunt bereiken? Het kan, maar de meesten willen het helemaal niet, hun doel ligt op een heel ander vlak

hmmm voor mij is het " belangrijk" voor de discussie dat er aardig wat bitloze ruiters graag mee zouden willen doen aan de knhs wedstrijden. (maar dan bitloos natuurlijk)

Ik snap niet dat sommige mensen bitloos als beter zien.
Ik snap niet dat mensen zo moeilijk doen om bitloos wedstrijden te mogen rijden.

Inderdaad ik hoor ook regelmatig van bitloze ruiters dat ze niet begrijpen waarom ze niet bitloos mogen deelnemen aan aan wedstrijden.
Alleen daardoor ben ik persoonlijk geintreseerd in eventuele foto´s om te vergelijken.
Gewoon ook om te leren en weer wat meer info te hebben, belangrijk is het zeker niet, sorry als het je stoort.
Gewoon interesse.

@Babeth voor mij ziet het er prachtig uit, je paard loopt lekker ontspannen begrijp dat je trots bent.
Denk dat onze dressuurruiters liever het hoofd wat hoger hebben evenals de achterhand.
Verbeter me als ik ernaast zit Bloos ik ben absoluut geen dressuurruiter maar de gewone Lalalala rondhobbel ruiter Haha! .
Daarom zou ik het vooral leuk en leerzaam vinden zonder al te veel negatief commentaar en respect voor @Babeth willen weten wat de dressuurruiters nu hiervan vinden en waar aan te werken bv.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 01:08

blensink schreef:
@Babeth voor mij ziet het er prachtig uit, je paard loopt lekker ontspannen begrijp dat je trots bent.
Denk dat onze dressuurruiters liever het hoofd wat hoger hebben evenals de achterhand.
Verbeter me als ik ernaast zit Bloos ik ben absoluut geen dressuurruiter maar de gewone Lalalala rondhobbel ruiter Haha! .
Daarom zou ik het vooral leuk en leerzaam vinden zonder al te veel negatief commentaar en respect voor @Babeth willen weten wat de dressuurruiters nu hiervan vinden en waar aan te werken bv.

Ik ben daar ook erg benieuwd naar. Ik weet dat ze inderdaad lang loopt, maar ik vind het belangrijk dat ze ontspannen loopt en goed over de rug.

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 02:02

Ik ben niet voor of tegen boom- en bitloos. Ben wel tegen het geemmer de hele tijd over hoe slecht het wel niet is om je paard met een boomzadel en bit te rijden.

Mijn eerste ponytje, is 35 geworden! en heeft altijd zonder klachten met een boomzadel en bit gelopen.

Ik heb nu een ielig kwpnertje, deze rijd ik met boomzadel en bit. Loopt in de sport en draagt bandages of peeskappen. Kom me nu niet aan met het feit dat het slecht is. Dat er warmte ontstaat weet elke gek en dat dat niet goed is voor de pezen en spieren ook. Maar wanneer ik deze hitte pe tit zonder iets om zijn benen rijdt en hij doet eens een gekke stap en knalt zijn eigen benen open, dan ben ik blij dat er wat om zit! Liever iets warme pezen, die altijd gekoelt worden na het rijden dan een peesblessure!

En even over de ijzers: Die van mij heeft ijzers nodig.
1: hij heeft een stijlvoetje, waardoor hij speciaal beslag nodig heeft. Geen enkele smit kreeg het goed door alleen te kappen. Wanneer hij een tijdje niet naar de smit was geweest, gaat het gewoon niet goed. Zijn hoef groeit nu eenmaal niet natuurlijk.

Daarbij heeft hij hele kleine voetjes, en zal dus nooit een "gezonde' hoef hebben zoals de naturals beweren dat een gezonde hoef er uit ziet. Heeft mijn paard slechte voeten? Nee hij heeft alleen een kleine afwijking die nu eenmaal met speciaal beslag moet worden gecorrigeerd.

2: mijn paard loopt wedstrijden ja, en ik ga niet op gras starten zonder kalkoenen! Paard glijdt uit, verrekt een spier of pees en je bent weer verder van huis.

Ieder zijn eigen mening, ik de mijne maar dring me aub niets op.

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 02:06

Babeth schreef:
blensink schreef:

Ik ben daar ook erg benieuwd naar. Ik weet dat ze inderdaad lang loopt, maar ik vind het belangrijk dat ze ontspannen loopt en goed over de rug.

Hij loopt idd te lang, maar verder wel lekker ontspannen. Hier is alleen niet de beropwaartse beweging te zien, en die wordt in de dressuur nu eenmaal verwacht. HIer zul je snel krijgen: paard loopt op de voorhand.
Ook vind ik je houding niet ideaal, je hangt tegen, waardoor jij als ruiter de achterhand van je paard niet goed erbij kan rijden. Maar goed, dit is de mening van een dressuurmiep.
Daarbij, lijkt het mij ongezond om zonder zadel op een rug van een paard te hobbelen. Spieren en pezen zijn niet warm wanneer je opstapt en door het constant doorzitten en hobbelen belast je deze koude spieren en pezen veel meer dan wanneer je met een zadel zou rijden ( of deze nu boomloos of met boom is).