dit illustreert heel duidelijk dat elk paard een andere manier van aanpakken vraagt.
zie het als een handleiding in het chinees die je eerst moet zien te vertalen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
detour schreef:Hoi hoi, wat voor methodes kun je gebruiken bij verknipte paarden? Want ik geloof nl dat er paarden zo geboren worden.
detour schreef:Hoi hoi, wat voor methodes kun je gebruiken bij verknipte paarden? Want ik geloof nl dat er paarden zo geboren worden.
polly2 schreef:detour schreef:Hoi hoi, wat voor methodes kun je gebruiken bij verknipte paarden? Want ik geloof nl dat er paarden zo geboren worden.
Om nog even een rechtstreekser antwoord op je vraag te geven: ik denk dat je moet kijken wat werkt. Het dier consequent aanpakken, positieve ervaringen op laten doen en als blijkt dat het desondanks gevaarlijk en onverantwoord blijft...dan je verantwoordelijkheid nemen...zoals ik in mijn vorig stuk beschreef.
Is het wel beheersbaar te krijgen, dan doe je werk met dat dier, wat binnen de mogelijkheden valt en zul je daar genoegen mee moeten nemen (zie voorbeeld van de cavia)
fojoe schreef:polly, ik ben het volledig met je eens met je tweede staaltje uitgebreid typwerk!
en ik ben ook vrij nuchter in slachtkwesties, dood is dood of het nu in het slachthuis is of met een spuit.
maar bij m'n eigen paardje kon ik het echt niet aan om mee te gaan naar het slachthuis, maar m'n moeder is wel meegegaan in mijn plaats
de tranen komen me nu nog in de ogen en het is al bijna 15 jaar geleden![]()
er staat hier op bokt ergens een verhaal van iemand die haar paard tot aan de dood in het slachthuis zelf helemaal begeleid heeft, om zeker te zijn dat ze zonder stress, zonder angst naar de eeuwige weides vertrok.
hier heb ik echt diep respect voor.
@amnesia: euh ... monty gebruikt ook dwang hoor!
wat dacht je dat een join-up is?
hempfling is anders ... ik heb die man met paarden zien omgaan, die heeft echt respect voor hen!
polly2 schreef:Want dan maak je gebruik van doodsangst en dat heeft m.i. niets met wijken voor druk of dominantie te maken. Dat heeft te maken met de relatie: belager en prooi.... dat is in mijn ogen hele andere dwang...
33Bonita33 schreef:vind ik ook, daarom snap ik niet waarom sommige mensen zo moeilijk doen over deze manier van trainen.
ik zie ook niet dat het paard wordt gebroken.
ik vind niks mis met deze training, alleen die tab dat blijkbaar die slagader wodt afgesloten vind ik niks.
fojoe schreef:polly2 schreef:Want dan maak je gebruik van doodsangst en dat heeft m.i. niets met wijken voor druk of dominantie te maken. Dat heeft te maken met de relatie: belager en prooi.... dat is in mijn ogen hele andere dwang...
en dat is ook waar het in de join-up om gaat, vandaar dat dit voor mij niet kan.
met wijken voor druk of dominantie is volgens mij niets mis.
op een eerlijke, pijnloze en voor het paard begrijpbare manier communiceren, daar is waar het voor mij om gaat.
fojoe schreef:er heeft hier al iemand gepost die contact gehad heeft met de man (ff teruggelezen: hns), en hij vindt paarden pijn doen blijkbaar leuk ...
ja, daar kan ik echt wat van leren ...
hns schreef:IK SCHROK ME ROT!!!! HOE kunnen mensen in godsnaam dit goedkeuren?!! Ik heb al vaker met deze man geprobeerd normaal te mailen maar blijkbaar ziet hij zijn paarden als pure machine's. Hij lacht zich maar rot als hij een paard kapot moet meppen 'Teach this little f***** who's the boss, hahaha'. Geen enig grijntje respect noch voor mens en dier. The endorphin Tap bestaat trouwens al langer, google wat rond en je vind het een en ander verklarend verhaal. Paarden worden gewoon gebroken op deze manier, 2 jarige paarden (af en toe zelfs jonger) leren zo dat ze absoluut niets en ook niets kunnen uitrichtten. Verzet heeft pure onmacht tot gevolg, zulke paarden belanden vroegtijdig in de slacht omdat ze met weet ik wat hoeveel pijn rondlopen en op een gegeven moment letterlijk totaal kapot zijn.
Een man die zich rotlacht omdat hij een paard kapot aan het meppen is, hoe kun je daar nog sympathie voor hebben?
Paul Williamson schreef:...It is based on the concept you can earn a horses trust and respect without harm, brutality or
stress that is seen in other methods of training. This is done without the excessive and constant use
of round pen work. My methods are firm and fair and I join up with my horses in the saddle and not
on the ground
Citaat:**This does NOT
mean, in a dangerous situation for my horse, that I am going to allow my horse to get injured.
The safety of my horses that I am working with is always first