Naturals vaak caploos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tivoli

Re: Naturals vaak caploos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 20:55

Ik kan er niks aan doen dat ik in een hokje wordt gestopt.
Dat 'wij' naturals heten,kan ik niet helpen Tong uitsteken
Waarom zonder bit? Omdat ik vind dat een bit een paardenmond belemmerd.(dat is bewezen in verschillende onderzoeken,en beschreven in verschillende artikelen)
Zonder ijzers? Omdat mijn paard supergezonde hoeven heeft bij het natuurlijk bekappen.Hij heeft geen ijzers nodig want ik rijd in de berm.Geen normaal zadel?
Ik heb een western en een dressuurzadel maar het liefste rijdt ik zonder.Waarom? Omdat ik dan het beste voel hoe mijn paard beweegt.

Stel jezelf eens de vragen: Waarom wél met bit.
Waarom wil ik per sé hoefijzers?
Waarom ga ik er niet eens zonder zadel op zitten.

Voor mij is natural zijn niet het proberen te benaderen van een paard zijn wilde voorouder.Voor mij is natural zijn; zo vrij en blij mogelijk proberen te rijden/werken.

Ilona_Age

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 21:14

Dat vertel ik net een aantal keer.
Maakt mij niet uit op welke manier je rijd..
Met of zonder bit en huppeldepup.
Iedereen heeft zn eigen manier van rijden.
Zoals ik net al zei, heb ik dáár niks op tegen.

Ik vind de TERM gewoon niet oke..
OMDAT er niets natuurlijks aan paardrijden is.
Een paard weet niet beter dan dat er een mens voor 'm zorgt.
Vanaf de dag dat hij of zij geboren werd.
Dus zorg dan ook voor m zoals dat zou moeten.
En niet op de manier zoals zijn voorouders leefden, daar weet het paard van deze tijd niets vanaf dus zul je hem daar ook zeker niet gelukkiger mee maken.
Dáárom vind ik de uitspraken over het zo natuurlijk mogelijk met een paard omgaan nergens op slaan.
Dát bedoel ik ermee te zeggen.
Niet dat de manier van met of zonder bit goed of fout zou moeten zijn.
Dat is ieder zn eigen mening. Afgod

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 21:22

Lara_Silver schreef:
@Roane: dat met die dressuurruiters, ik denk dat dat ook te maken heeft met een beetje arrogantie hoor...

Maar ik denk niet alleen dressuurruiters daar last van hebben Haha!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 21:32

Idd, daar heb je gelijk in...

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 21:35

Ilona_Age schreef:
Dat vertel ik net een aantal keer.
Maakt mij niet uit op welke manier je rijd..
Met of zonder bit en huppeldepup.
Iedereen heeft zn eigen manier van rijden.
Zoals ik net al zei, heb ik dáár niks op tegen.

Ik vind de TERM gewoon niet oke..
OMDAT er niets natuurlijks aan paardrijden is.
Een paard weet niet beter dan dat er een mens voor 'm zorgt.
Vanaf de dag dat hij of zij geboren werd.
Dus zorg dan ook voor m zoals dat zou moeten.
En niet op de manier zoals zijn voorouders leefden, daar weet het paard van deze tijd niets vanaf dus zul je hem daar ook zeker niet gelukkiger mee maken.
Dáárom vind ik de uitspraken over het zo natuurlijk mogelijk met een paard omgaan nergens op slaan.
Dát bedoel ik ermee te zeggen.
Niet dat de manier van met of zonder bit goed of fout zou moeten zijn.
Dat is ieder zn eigen mening. Afgod

Lieve schat. Knipoog Daarom staat er in mijn post dat ik het niet kan helpen dat 'wij' naturals worden genoemd.
Natural is niet de definitie van 'iemand die zijn paard zo natuurlijk mogelijk wil laten leven'
Voor mij is het een definitie van zonder hakken en zagen,zonder dwang,zonder poespas,bijzetters en stapmolens.(simpel gezegt)
En we hoeven een paard ook niet zo natuurlijk mogelijk te laten leven,maar we kunnen wel proberen om zoveel mogelijk gebruik te maken van natuurlijke standpunten.En kijk,dat is iets heel anders dan je paard terugschoppen de natuur in.

Voor mij is namelijk een bit minder natuurlijk dan zonder bit.
Gebruik maken van freestyle of 'paardenlichaamstaal' is voor mij natuurlijker dan een stapmolen.
En lekker de wei in is voor mij ook natuurlijker dan 23 uur per dag op stal.
om maar een paar voorbeelden te noemen.

Dus....natural is niet alles te willen zoals het paard in het wild had gedaan,maar simpelweg iets simpeler dan 'gewoon' ... nouja,ik kan het niet uitleggen Nagelbijten / Gniffelen

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 21:38

Citaat:
Voor mij is het een definitie van zonder hakken en zagen,zonder dwang,zonder poespas,bijzetters en stapmolens.(simpel gezegt)

En dan zijn er ook weer dressuurruiters *steekt hand op* die dit ook niet doen, dus dan word de grens nog vager. Lachen
Mijne heeft ook geen ijzers, geen deken op, staat 24 uur per dag buiten in hit-actief stal en soms racen we ook rond zonder bit.
En ik rij toch echt dressuur.
Maakt mij dat natural? Haha! Nah, kijk maar naar mijn onderschrift. Lachen

Echt Nederlandse hokjesmentaliteit gewoon. Haha!

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 21:45

Dat bedoel ik.
De grenzen zijn ook vaag.
Een echte natural ben ik ook niet,want ik rijdt heus wel eens met bit.En een keer goed dressuurmatig rijden doe ik ook graag.Het is niet zo dat ik alleen maar rondrij plezier ritjes doe,een beetje rondhobbel zonder tuig of alleen maar kruiden zit te drogen Haha!

Máár....het ging nog steeds over Caps! Tong uitsteken

bungie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 21:54

Ik vind dat jullie soms een beetje vergeten dat wij de mens verschillende rassen fokken rassen met verschillende fok doelen het zijn dan nog wel paarden maar ze zijn niet meer met elkaar te vergelijken .

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 21:55

en daaaaaar gaat dit topic al helemaal niet over! *LOL*

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 21:57

Als ik ook in een hokje moet ben ik natural (hoewel er aan paardrijden niets naturals is Haha! ) en heb eindelijk vandaag mijn eigen eerste cap gekocht Bloos .
Ik denk dat het gewoon persoonlijk is, mijn hele leven heb ik zonder cap gereden en ben eindelijk tot de verstandige beslissing gekomen op een cap te kopen.
Persoonlijk denk ik dat het meer met leeftijd te maken heeft.

bungie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 22:04

Dat vind ik juist wel !!!!
Kunnen alle western rijders beter rijden dan Anky, die valt er bij de eerste de beste prijs uitrijking af.
Of heeft dit toch een beetje met het fokdoel te maken.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 06:35

Ik dacht even dat je het over bepaalde rassen die beter 'natural' konden zijn of niet. Knipoog

Maar je laatste stelling ben ik het nog niet met je eens. Alsof westernruiters altijd blijven zitten op hun brave quarters, dat is helemaal niet zo. Ik heb genoeg westernruiters zien vliegen hoor. Dat heeft niks met fokdoel te maken, tenzij je wilt zeggen dat westernpaarden gefokt zijn om hun ruiters er niet af te gooien. Clown
Tja en dat argument dat Anky gevallen is, 'de eerste de beste uitreiking' hoevaak is zij ooit gevallen tijdens een uitreiking, en hoe vaak zijn wij gevallen in ons hele leven.
Vind ik weer zo'n typische uiting omdat ze toevallig beroemd is, heeft niks met haar fokdoel te maken, ze fokt niet om van haar paard te vallen. Clown Niemand doet dat.

En zelfs als er verschillende rassen zijn, moet je dan op sommige rassen wel een cap dragen omdat die risicovoller zijn (bijv. arabieren, engelse volbloeden) omdat die 'heter' zijn dan bijvoorbeeld de brave rassen? (Haflinger, tinker.)
Vergis je je nog gruwelijk, ik ben harder van Haflingers gelanceerd dan van arabieren. Clown

Ik vind die stelling een beetje een kromme gedachte. Haha! Als je dit niet bedoelde had je het beter uit moeten leggen wat je wel bedoelde.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 07:47

Citaat:
Alsof westernruiters altijd blijven zitten op hun brave quarters, dat is helemaal niet zo. Ik heb genoeg westernruiters zien vliegen hoor.

Mee eens. Ik heb ook wel 'stuiterquarters' gezien.
Maar...mijn paardje heeft geleerd om bij whoa, stil te staan, en dat helpt zelfs als ze is geschrokken en in paniek is, waarschijnlijk is het een automatische, althans bij haar. Dat is misschien wel een verschil tussen sommige westernpaardjes en dressuurpaardjes.
btw. de laatste keer dat ik ben 'afgestapt' was ook van een haflinger...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 07:48

Moderatoropmerking:
Graag verzoek ik om de discussie ontopic te houden

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 11:45

Terug on topic.
De kern van wat çik als niet integer zie is dat de ts ventileert dat zij het jammer vindt dat naturals geen helm opzetten.
Daar zijn TWEE dingen FUNDAMENTEEL ´onfatsoenlijk´ in.

Vrije meningsuiting is een groot goed. Ondermijn dat niet door er misbruik van te maken terwijl je niet weet waar je iets over roept.
Verder dien je bij het ventileren van een mening altijd te bedenken of je daarmee niet de rechten van een ander schendt.

Je mag vinden dat een helm veilig is. Je mag die opzetten.
Je dient je te onthouden van het uiten van jouw mening over of een ander een helm op dient te zetten want die heeft het wettelijk dat recht dit niet te doen en je treedt in diens rechten als jij je daarmee bemoeit.

Ceterus paribus is hier genoemd en daar is bij het vergelijken van ´hoofdstroom´ en ´natural´ geen sprake van. Dat is nu net een kern!
´Natural´ zonder helm is heel wel mogelijk veiliger dan ´hoofdstroom´ met.
Waneer de hoofdstroom ruiter met dit minder veilig veilig genoeg vindt, kan de veiliger natural het zonder heel wel OOK veilig genoég vinden.
Wanneer je niet weet hoe dit ligt, weet je niet waar het het over hebt en kún je geen gefundeerde mening vormen dus die niet ventileren.

Het verbaast mij enorm dat deze twee fundamentele voorwaarden voor integer denken en - met elkaar omgaan blijkbaar in het geheel niet meer geleerd of -begrepen worden.

hc

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 11:55

Ik vind dat er een groot verschil bestaat tussen zeggen dat je iets jammer vindt en je ermee bemoeien, of zelfs in diens recht treden door te zeggen wat een ander dient te doen. Dat laatste heb ik TS nl. niet zien doen, dat eerste wel. In mijn ogen blijft het dan een persoonlijke mening/beleving van TS en geen bemoeienis. Ik vind dus ook dat ze daar WEL recht op heeft, ongeacht referentiekader enzovoorts.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 12:02

Ik ga hier niet eens meer op in...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 12:22

Speedster schreef:
Ik vind dat er een groot verschil bestaat tussen zeggen dat je iets jammer vindt en je ermee bemoeien, of zelfs in diens recht treden door te zeggen wat een ander dient te doen.

Wanneer je in het openbaar venileert dat je het jammer vindt dat een ánder groep waar je bovendien niet het fijne van weet iets wel/niet doet, ís dat defacto bemoeien én ongegrond.
In míjn beleving is dat niet integer en wel onfatsoenlijk communiceren.

Dat had ze heel anders kunnen en in mijn ogen móeten aanpakken.

hc

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 12:40

gaat toch weer een poging wagen Bloos

kunamosity schreef:
Ik zie veel foto's van naturals met hun paard en ik zie dat ze vaak zonder cap rijden. Ik vind dit zelf best jammer, ik rijd zelf altijd met cap! (stel dat mijn paard struikelt, en ik er toch af val...dan heb ik mijn hoofd in ieder geval beschermd).

Rijd jij met of zonder cap? en wat is daar de reden van?

ZIJ VIND ..je mag iets vinden en dat zelfs ventileren
daar is imo fundenmenteels niks mis mee

daarbij heeft ze het over vaak
en maakt GEEN statement "dat naturals altijd zonder cap rijden"

vind dat jij met deze volgende opmerking
Citaat:
Je dient je te onthouden van het uiten van jouw mening over of een ander een helm op dient te zetten want die heeft het wettelijk dat recht dit niet te doen en je treedt in diens rechten als jij je daarmee bemoeit.

juist de "fout"maakt waar je ts van beschuldigd
zij bemoeit zich nergens mee ,zei eist niet dat een ieder een cap opzet
zij vind het jammer dat ze VAAK (dus niet altijd) en dat mag ze vinden Knipoog jammer

het is imo een feit dat ALS je van je paard afvalt en deze de ruiter zijn/haar hoofd met volle vaart
tegen een boom , hek , baksteen of bakrand lanceert
deze door een GOED PASSENDE cap BETER beveiligd is

zij zegt NIET dat men valt en heeft het niet over het percentage wat de kans is
of waardoor maar indien (evt ondanks onze rijkunsten en uitermate goede samenwerkings band met een bomproef zeer degelijk getraind , goede gezondheid paard , dat doet er namelijk niet toe
ze heeft het over ALS) valt maar ALS ...

ALS iemand / een ruiter bv besluit dat het risico zo klein is dat men deze cap besluit niet te gebruiken , is dat zijn/haar goed recht
want zoals je zelf al aangeeft is het geen wettelijke verplichting en dus ieders vrije keus

dat er naar aanleiding een DISCUSSIE volgt over waarom iemand besluit
deze wel of niet te dragen is een vrij logisch gevolg

en NIEMAND zegt dat iemand deze MOET dragen .. ze ventileren slechts hun mening
over waarom ze besloten hebben deze wel of niet te dragen

en vind het een zeer kwalijke zaak als een (zeker indien meerderjarig) persoon
de mening heeft dat iemand ergens geen mening over mag hebben

daarbij weet jij niet in welke terreinen en hoe iemand rijd of gereden heeft
en vind ik de uitspraak "te klein referentie kader" niet terecht
daarbij word het referentie kader ook door ervaringen al dan niet van anderen
bepaald

daar ik er even voor de goede orde , ervanuit ga dat jij niet zodanig helderziend bent
dat jij in de hoofden van anderen en diens ervaringen kunt neuzen
ben ik van mening dat dat erg gevaarlijke uitspraken zijn

dat een slecht passende cap gevaarlijker is als een niet passende cap en in sommige gevallen
zelfs gevaarlijker dan het niet dragen van een cap bij het vallen en stoten van het hoofd daar kan ik me zeker in vinden ..

maar laten we om de discussie "leuk"te houden
er vanuit gaan tussen :
-het niet dragen van een cap
-het wel dragen van een goed passende , goedgekeurd hoofddeksel (al dan niet specifiek voor de ruitersport ontwikkeld tenminste even goed als deze..zoals fiets of motor helmen )
-en de percentuele kans die een ieder voor zich bepaald dat de kans aanwezig is die zou kunnen vallen
-ieder zijn eigen referentie kader in ere houdend

met name het laatste ..iemand die rondhobbeld op een ouder bomproef liever lui dan moe niet wegspringend nooit bokkend paard loopt andere gevaren als iemand die jonge paarden die nog niet alles gezien hebben en nog geen goede vertrouwens band heeft opgebouwd met de ruiter
wat imo ook niet altijd mogelijk is (handels / trainings stallen bv)
NIET ieder paard is het zelfde
NIET iedere ruiter heeft een zeer goede balance
NIET iedere ruiter heeft een top "understanding"met zijn/haar paard(OF de mogelijkheid deze optebouwen)
NIET iedere omgeving is gelijk de andere

en even ter aanvulling naar mijn situatie naar aanleiding van een eerder discussie punt
midden in een druk dorp in het westen van nederland is een paard
wat opzij springt GEEN optie
daar de sprong leid naar of brede diepe vaart of voor/op/in een auto of ander voertuig of andere weggebruiker
sommige delen zijn zo druk ..
het er afvallen door het opzijspringen is bij mij geen discussie punt
daar het eerste wat ik mijn paarden leer is als ze schrikken "stilstaan"evt dunkedun (enkelestap op de plaats)
maar ze mogen absoluut NIET draaien / opzijspringen / ervandoorgaan
ondanks het feit dat dat bij mijn paard zeer goed bevestigd is
houd ik ten alle tijden toch rekening met deze optie ..dat het paard ondanks de training
understanding en bevestiging toch een der 3 zou kunnen doen
en enticipeer ik ten alle tijden door de jaren ervaring odertussen vol automatisch
doch bewust

door MIJN REFERENTIE KADER heb ik bewust gekozen voor het dragen van een cap

(vind het jammer dat er geen "leukerogende", beter model ivm regen op bril, lekkerder zittende zijn
maar daar ben ik denk ik dan weer typisch vrouw voor , al geef ik niks om het uiterlijk van de rest vd uitdosing/kleding/tuigage en zal niemand er op aankijken als die een ander hoofddeksel of geen draagt , ieder het zijne Knipoog )

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 12:47

Je verwoordt het weer uitmuntend Nickyu, mijn dank. Ik was een beetje te gepikeerd om het op deze manier op te kunenn schrijven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 15:10

Ik heb vandaag een helmcamera cadeau gekregen.
Dát is nu subtiele communicatie en tegelijk helemaal OK dan! stuk motivering.

hc

liran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:33

Waarom rijden jullie eigenlijk nog paard?
en ik zie de meeste van jullie allemaal met een ZWEEP rijden?
dat is toch niet natuurlijk? en natuurlijk ERUUG sneu voor dat arme paardje .
echt ik snap echt niet dat jullie paardrijden dat is toch veel zieliger?
en zo'n boomloos zadel is toch ook niet natuurlijk?
kunnen jullie mij is vertellen waarom jullie het zo doen?
want PAARDRIJDEN IS NIETTT <<< maar dan ook niett natuurlijk.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:56

laat je niet op de kast jagen Knipoog

iedereen doet wat m t beste lijkt Vork
en dat varieert van 24x7 weide met gras kruiden en stenen
t/m een dik bestrooide stal

ene paard is ook heel erg blij met die wei de ander meer met die stal

de ene weet dat zijn paard beter / ruimer loopt onder een boomloos
en zelf beter zit in (en dus minder hinderd )
de ander met een western of pannel of wat nu traditioneel engels (wat dus niet echt ..nou ja laat maar) zadel ..

en de een wil lekker buiten rijden de ander lekker dressuur trainen
ieder t zijne Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:49

nickyu schreef:
en de een wil lekker buiten rijden de ander lekker dressuur trainen
ieder t zijne Knipoog

...met of zonder helm, waarbij buiten rijden heel wel dressuur trainen kan zijn omdat dit uiteindelijk the proof of the pudding van de stand van dressuur is, welke vorm van dressuur dat dan ook is Haha!

hc

Julia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:54

Ik rijd altijd met cap Ja heb het wel is gedaan maar dat alleen omdat het snikheet was Knipoog Ik moet er namelijk niet aandenken
dat ik zonder cap met mijn hoofd tegen het hek was gevallen Knipoog (met cap had ik al een hersenschudding Knipoog )