Naturals............hoe natural ben jij?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Naturals............hoe natural ben jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:38

terorita schreef:
en ondanks dat de paarden hier dus binnen staan, kijken ze ook
gelukkig , vrolijk en gezond uit hun ogen
tuurlijk gaan ze heerlijk uit hun panty, als ze in het voorjaar de eerste dag naar buiten gaan....en dat vindt ik zelf ook een pracht gezicht...
toch staan ze na een tijdje te trapelen voor het hek, of als de eerste regendrupels zich aandienen...ze weten niet hoe snel ze weer naar binnen moeten..

Nou, Terrorita, het is toch heerlijk als je paarden er gelukkig bij staan? Daar doen we het toch voor?
En zo zie je maar dat niet elk paard hetzelfde is. Die van mij weet niet hoe snel hij de uitgang moet vinden, als ik hem even in een box zet bij ons. Haha! Haha! Haha!
Of het nou regent, sneeuwt of stormt (ik was er de laatste keren bij om te kijken hoe hij dat ervaarde. Die van mij maalt echt nergens om). Hyper!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:39

dry schreef:
Ik denk dat het vermogen van een paard om in de natuur te overleven er nu nog wel inzit hoor. Dat fok je er niet zomaar uit.
Waarom zijn de behoeftes van paarden die hoog in de sport lopen anders dan die van een pony waar alleen maar een beetje mee geknolhobbeld wordt?

Tuurlijk zitten natuurlijke instincten er wel in, maar de meesten heb niet geleerd om voor zichzelf te zorgen van jongs afaan. Daarnaast zijn de oerpaarden veelal veel kleiner en compacter, wat gewoon praktischer is. Sportpaarden worden tegenwoordig groter gefokt want men wil geen E pony maat in de sport, terwijl dat in de natuur juist ideaal is (D/E maatje). Allemaal dat soort dingen....
Een paard dat dagelijks in zware training staat heeft een totaal andere belasting en energieverbruik dan een beetje hobbelpaard. Ik neem aan dat je dat ook wel snapt. Een dergelijk paard wordt geschoren etc. etc. En dat scheren niet alleen voor ons eigen gemak is heb ik bij mijn vorige bijrijdpaard gemerkt..... die had tijdens het werk (en dat was gewoon L-niveau) gewoon last van zijn vacht in de winter Ach gut. Toen hij gedeeltelijk geschoren was leefde hij echt volledig op. Maar dekenloos de winter door was er toen niet meer bij. Maar een blijer paard hadden we wel Ja

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:39

Nadya schreef:
terorita schreef:
en ondanks dat de paarden hier dus binnen staan, kijken ze ook
gelukkig , vrolijk en gezond uit hun ogen
tuurlijk gaan ze heerlijk uit hun panty, als ze in het voorjaar de eerste dag naar buiten gaan....en dat vindt ik zelf ook een pracht gezicht...
toch staan ze na een tijdje te trapelen voor het hek, of als de eerste regendrupels zich aandienen...ze weten niet hoe snel ze weer naar binnen moeten..

Nou, Terrorita, het is toch heerlijk als je paarden er gelukkig bij staan? Daar doen we het toch voor?
En zo zie je maar dat niet elk paard hetzelfde is. Die van mij weet niet hoe snel hij de uitgang moet vinden, als ik hem even in een box zet bij ons. Haha! Haha! Haha!
Of het nou regent, sneeuwt of stormt (ik was er de laatste keren bij om te kijken hoe hij dat ervaarde. Die van mij maalt echt nergens om). Hyper!

Ja OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:41

Ik kan mij nog goed herinneren dat ik afgelopen zomer dacht............snachts is het lekker koel, dus gooi de paarden snachts naar buiten. Rond de klok van 3 uur snachts dacht mijn merrie daar heel anders over en maakte het hek los en wandelde naar haar box.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:42

Pipo schreef:
Ik kan mij nog goed herinneren dat ik afgelopen zomer dacht............snachts is het lekker koel, dus gooi de paarden snachts naar buiten. Rond de klok van 3 uur snachts dacht mijn merrie daar heel anders over en maakte het hek los en wandelde naar haar box.

Hahahaha echt??? Bijdehand zeg *LOL*

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:42

whhaaaa stond je ook wel ff vreemd te kijken denk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:43

Ja stalbaas stond vooral vreemd te kijken. Denk je die knollen een plezier te doen.

Kan overigens gerust der stal open laten staan hoor. Die loopt toch nergens heen Haha!

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:44

die is dus volkomen ingeburgerd

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:46

Het zijn enorme gewoontedieren, he..... Knipoog
Die van mij stond net nog heerlijk na te kauwen op zijn hooi en lekker te rusten onder de sterren. En ik maar een kilometer door het donker sjouwen. Maar ja, het is toch 'lekker' gemakkelijk en goedkoop, je paardje in de wei. Jaja.... Slapen
Dream on, zou ik zeggen...... Slapen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:47

Hier staat een schuilstal
En daar gaan snachts kawa en zanda ook in slapen
Van kawa kun je nog seggen die is het gewend, maar Zanda was toen niks gewend

Van de zomer stond zanda bij een groep andere jonge paarden, hij gaat op stal slapen.

Hij voelt zich daar denk ik toch veilig.
Hij kan misschien niet vluchten, maar de sabeltandtijgers kunnen hem vanuit een muur ook niet aanvallen ofzo Lachen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:48

Nadya schreef:
Die van mij stond net nog heerlijk na te kauwen op zijn hooi en lekker te rusten onder de sterren. En ik maar een kilometer door het donker sjouwen. Maar ja, het is toch 'lekker' gemakkelijk en goedkoop, je paardje in de wei. Jaja.... Slapen

300 euro voor vol pension zal het vast niet kosten. Clown

Maar je stapt er wel zo af en toe op?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:49

En dat is het handige van een paard buiten; die zijn minder angstig. Die van mij staat te slapen of ligt ergens in de modder met zijn vriendjes om hem heen. Lachen

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:49

Nadya schreef:

Oh absoluut niet!! Alleen daarom zou ik al op een stal willen staan (maar heb geen paard hoor...). Ben wat dat betreft echt verwend en heb echt wel respect voor de mensen die alles op zo'n wei moeten doen (klinkt nu ff negatief, zo bedoel ik het niet).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:50

Maar wat is er mis mee dat hij daar zijn veiligheid gaat opzoeken?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:52

Anne_GTI schreef:
Nadya schreef:

300 euro voor vol pension zal het vast niet kosten. Clown

Maar je stapt er wel zo af en toe op?

Nee, maar wij hebben wel een paar bakken, round pen, stallen (voor anderen die hun paard wel binnen houden 's winters) en wat andere handige voorzieningen. En nee, ik stap voorlopig nog even niet op mijn paard. Knipoog
Je kunt hier in de omgeving veel goedkoper staan op stal met diverse voorzieningen dan 300 euro.

Het gaat mij erom dat je bij mij niet hoeft te denken dat het me om het geld gaat. Da's een verkeerde veronderstelling van sommigen. Tong uitsteken

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:53

Mijn verzorgknollie staat vanaf half 10 's ochtends tot een uur of 2 's middags in de paddock en verder op stal. Probeer altijd buiten die uren te rijden zodat hij daar optimaal van kan genieten.
In de zomer staat hij vanaf 's ochtends vroeg tot de avond voerbeurt in de wei.
Lijkt me een prima paardenbestaan Ja

Kosten zijn erg afhankelijk van waar je ook woont in NL denk ik.... dus dat is sowieso niet erg vergelijkbaar.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:54

manzano schreef:
Nadya schreef:

Oh absoluut niet!! Alleen daarom zou ik al op een stal willen staan (maar heb geen paard hoor...). Ben wat dat betreft echt verwend en heb echt wel respect voor de mensen die alles op zo'n wei moeten doen (klinkt nu ff negatief, zo bedoel ik het niet).

Ik snap wel wat je bedoelt, hoor. Lachen Maar ik geniet echt van de natuur en die kudde en het kan me echt niet schelen dat het soms afzien is. Vanavond was het zo vredig daar, ik kon wel uren tussen die paarden blijven hangen. Zo'n relaxt sfeertje buiten, ik zou het persoonlijk niet willen missen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:55

Maar Nadya, jij weet ook wel dat er mensen zijn die het daarvoor wel doen.

Dat sfeertje heb ik ook.
Maar het genabbel s'avonds op stal ik ook lekker Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:56

Er is niets mis mee, RK. Als jouw paarden het zo doen, prima.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:58

Ik moet eigenlijk heel hard lachen dat Pipo naturals allemaal naakt ziet paardrijden. *LOL*
Tja, het is maar wat je gedachten bezig houdt. Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:58

Jij staat daar voor open, maar veel ook niet.
Laat ik de rare vergelijken niet gaan maken die je dan om je oren krijgt als je zegt dat je de deur dicht durft te trekken 'savonds

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 01:01

Nadya schreef:
Ik moet eigenlijk heel hard lachen dat Pipo naturals allemaal naakt ziet paardrijden. *LOL*
Tja, het is maar wat je gedachten bezig houdt. Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

Haha, dat deed Bitchiewitchy Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 01:02

Nadya schreef:
En dat is het handige van een paard buiten; die zijn minder angstig. Die van mij staat te slapen of ligt ergens in de modder met zijn vriendjes om hem heen. Lachen

Sorry, die merrie heeft tot 3,5 jaar dag en nacht buiten gelopen in de opfok. Vanaf afgelopen oktober tot januari wederom buitengelopen ivm dracht. Die laatste maanden zag ik iedere zaterdag een zielig hoopje paard in de hoek van de wei staan, niet bij de rest van de kudde. Ik kon niet het idee krijgen dat ze echt blij was.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 01:03

ik ben 100% dressuur, mijn paard staat voor op ijzers, ik rijd met bit en dressuurzadel, rijd ook in een binnenbak(als het kan natuurlijk in de buitenbak) rijd 2/3x per maand wedstrijd. Ze staat ook in een box, gaat in de molen en op de paddock. En ik heb helemaal niks tegen naturals (vind het zeker wel boeiend, wat je ook zonder alles erop en eraan kunt! Bloos ) Maar ik heb een onwijs gelukkig paard,is stikgezond, en nooit humeurig. en echt waar, niet alle paarden worden gelukkig van 24/7 op de wei staan om 'natuurlijk' te zijn. Heb respect voor alle soorten omgang met paarden, maar hou aub op met die negatieve oppervlakkige beoordelingen over sportruiters, we delen namelijk allemaal dezelde passie: paarden!!!! Haha!

(ik hoef hier geen corrigerende reactie's op, wou alleen even mijn standpunt duidelijk maken!! Pling )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 01:07

RK, ik weet dat jij jouw paarden zoveel mogelijk buiten zet. En dat vind ik helemaal geweldig. Persoonlijk heb ik inderdaad wel wat moeite met paarden die vrijwel de hele dag binnen staan en er een uurtje uitmogen om te rijden of 'werken' en amper sociaal contact met andere paarden hebben. Dat mensen hier dan meteen weer gaan gillen, omdat het in hun situatie zo is, tja.... Het is nou eenmaal mijn mening en mijn gevoel. Ik vind dat niets, ik vind dat paarden ook paard mogen zijn. Mijn vriendinnen hebben vrijwel allemaal hun paarden nu binnen staan 's nachts, maar overdag staan ze buiten. Daar heb ik echt geen problemen mee, maar het is gewoon niets voor mijn eigen paard.

Maar ik word wel doodmoe van mensen die het maar niets vinden als je je paard wel 24/7 buiten heb staan. Terwijl ze mijn paard niet kennen, mij niet kennen, niet weten hoeveel tijd ik daar dagelijks in steek. In de zomer is het een stuk makkelijker, maar in de winter is het ook wel eens pittig. Het gaat mij erom dat mijn paard gewoon het gelukkigst buiten is en als mensen dan weer gaan zeuren dit of dat...... Kom eens bij hem kijken en oordeel dan. Maar ja, dan zie je ze niet, he. Knipoog