Discussie natuurlijk bekappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Discussie natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:38

Cer schreef:
Over die dhz-cursussen is idd ook heel wat te doen. Voornamelijk dat het niet kan en dat het onzin is, en zelfs gevaarlijk..

Maar wat er tegelijkertijd verweten wordt is dat eigenaren niet genoeg verstand hebben van hoeven, want zelfs bij een TB-er moet je als eigenaar er met je neus bovenop staan. Maar ja, hoe weet je waar je op moet letten??? Jij hebt er tenslotte niet voor op school gezeten.

Ik zou zeggen dat er juist meer van die cursussen moeten komen, niet alleen NB maar ook anderen. Zodat eigenaren zelf ook een beetje weten waar ze op moeten letten Ja Niet om het perse zelf te doen, maar om inzicht te krijgen in het hele gebeuren.

Maar ja, dan sta je als smid met een heel eigenwijze eigenaar naast je, en of je dat wel wilt? Nagelbijten / Gniffelen

Nee dat willen ze niet en daar balen ze van, maar als je afstand neemt, weten ze het weer te verprutsen en daar baal ik dan van. Verzenen heeft mijn paard nl wel nodig om correct te kunnen lopen en daar moeten ze gewoon afblijven. Ik heb al 6 jaar leergeld betaald met allerlei hoefsmeden, over het algemeen hoefsmeden die makkelijk nieuwe klanten aannemen en daar ben je nl ook weer van afhankelijk. Nu ben ik uitgekomen bij Rob van Nassau, vies woord weet ik, maar ik ben benieuwd of hij mijn paard weer zo kan zetten als dat hij ooit als paardje op de wereld was gezet en god het had bedoelt met zijn voetjes Haha! We gaan het zien.

Knap frustrerend dat je paard alleen de eerste 3 weken na een smidbeurt correct loopt en dat daarna door de groei en belasting de voet een vorm krijgt waardoor beestje van nikes naar bristols is gepromoveerd. Clown

Je zou bijna zeggen dat het een plicht is te weten hoe hoeven er uit moeten zien, maar dan kom je in de eindeloze discussie als we altijd op bokt hebben.

Kan maar niet begrijpen dat er na al die jaren dat wij mensen met paarden bezig zijn er nog steeds zo veel om te doen is met het juiste van hoefverzorging. Kan er met mijn pet niet bij. Ondertussen schreeuwt de een nog harder over nieuwe methodes dan de ander en ondertussen is (in mijn ogen) 90% prutswerk aan het afleveren. Onbegrijpelijk!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:39

Cer schreef:
Over die dhz-cursussen is idd ook heel wat te doen. Voornamelijk dat het niet kan en dat het onzin is, en zelfs gevaarlijk..

Maar wat er tegelijkertijd verweten wordt is dat eigenaren niet genoeg verstand hebben van hoeven, want zelfs bij een TB-er moet je als eigenaar er met je neus bovenop staan. Maar ja, hoe weet je waar je op moet letten??? Jij hebt er tenslotte niet voor op school gezeten.

Ik zou zeggen dat er juist meer van die cursussen moeten komen, niet alleen NB maar ook anderen. Zodat eigenaren zelf ook een beetje weten waar ze op moeten letten Ja Niet om het perse zelf te doen, maar om inzicht te krijgen in het hele gebeuren.

Maar ja, dan sta je als smid met een heel eigenwijze eigenaar naast je, en of je dat wel wilt? Nagelbijten / Gniffelen

Helemaal mee eens! Pas als je een basiskennis over de hoef hebt, weet je wanneer je smid goed werk heeft geleverd. Soms zal je paard dit vertellen, maar vaak is het fijn als je het zelf in de gaten kunt houden. Bovendien weet je dan eerder wanneer je ergens de smid voor moet bellen, en wanneer je bij de DA aan een beter adres bent.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:42

Van daar dat het erg fijn is als je een smid hebt waarmee je kunt overleggen. Of hij het dan nog goed doet, is een kwestie van proberen denk ik. Anders zou ik het ook niet weten...

Tot nu toe ben ik erg tevreden over mijn huidige bekapper, ongeacht wat anderen er van menen..
Maar dat is omdat (ik het idee heb dat) er goed gekeken wordt naar hoe ze loopt, het bekappen niet in 10 min. klaar is en alles in overleg gaat.

Overigens, ik ben ook niet per definitie tegen ijzers hoor! Er komen heel wat paarden goed mee weg

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:43

@ Cer: en smids waarmee je kunt overleggen zijn al een zeldzaamheid op zich Haha!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:44

Nou ja, de meesten luisteren wel, hummen wat, komen met de meest waanzinnige theorieen en doen vervolgens hun heel eigen zin, omdat ik er geen verstand van heb.
En door die houding leer ik dus ook niks... Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:44

_angela_ schreef:
@ Cer: en smids waarmee je kunt overleggen zijn al een zeldzaamheid op zich Haha!

Als ze dan ook nog begrijpen wat ze moeten doen. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:46

Cer schreef:
Nou ja, de meesten luisteren wel, hummen wat, komen met de meest waanzinnige theorieen en doen vervolgens hun heel eigen zin, omdat ik er geen verstand van heb.
En door die houding leer ik dus ook niks... Scheve mond

Ze weten het altijd beter dan een andere smid, zij zullen het baggerwerk van de vorige smid wel even herstellen en doen vervolgens juist datgene waardoor het nog erger wordt of er is geen verschil.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:47

Dat valt mij idd ook op. Ze kammen elkaars werk af (!) maar als het over NB gaan zijn ze daar weer collectief tegen Haha! Grappig, die processen Tong uitsteken

Overigens heb ik ook wel es iets aan een smid voorgesteld wat achteraf heeeel niet slim bleek te zijn, maar ja, hij deed gewoon wat ik vroeg... vond ik ook wel jammer. Hij had op zn minst kunnen zeggen dat het niet zo handig was...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:52

Cer schreef:
Dat valt mij idd ook op. Ze kammen elkaars werk af (!) maar als het over NB gaan zijn ze daar weer collectief tegen Haha! Grappig, die processen Tong uitsteken

Overigens heb ik ook wel es iets aan een smid voorgesteld wat achteraf heeeel niet slim bleek te zijn, maar ja, hij deed gewoon wat ik vroeg... vond ik ook wel jammer. Hij had op zn minst kunnen zeggen dat het niet zo handig was...

Dat vind ik ook een rotstreek, om jouw een lesje te leren dat je niet eigenwijs moet zijn. Ik vind hoefsmeden een apart volk, het er altijd iets niet mee.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:58

Uiteraard zijn er ook smeden bij die dat niet zo doen hoor Ja maar die zijn idd wat zeldzamer...

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:59

Cer schreef:
Die 'eenzijdige uitspraken/overtuigingen' kom je in veel meer (vak)gebieden tegen... dat is niet voorbehouden aan de NB-stroming (als die al bestaat alszodanig).

Dan is het aan de toehoorder om selectief te luisteren en zelf wellicht andere visies aan te horen.
Maar nee, juist die toehoorders zouden aan tunnelvisie kunnen lijden door maar naar 1 persoon te luisteren en die gelijk als voorbeeld te nemen voor een hele gedifferentieerde groep mensen, onder het mom van 'als je dr 1 gesproken heb, weet je wat de anderen doen'.. En das best gek Ja
Zo werkt dat bij instructeurs, DA's, regulier smeden, zadelpassers etc etc ook niet...

Oh ja mij fout sorry Cer ik dacht dat het tegen mij gericht was...Zoals ik al schreef ben ik al eens beschuldigd voor het hebben van tunnelvisie....Nogmaals sorry denk dat ik me misschien maar ff terug moet trekken uit dit forum..Omdat ik nog al boos en geemotioneerdl ben over het lijden en verlies van Mistral reageer ik soms te snel en te fel .

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:00

Ik snap best dat je emotioneel bent... Ach gut
Doe rustig an Ja

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:00

wij hebben op stal een goede smit. ik heb nog nooit probelemen met hem gehad of iemand gehoord met problemen. tuurlijk wel eens dat hte iets te kort is bekapt maar dat is vaak zo als je er zelf niet bij kan zijn om het even in de gaten te houden. verder valt er goed te praten hoor met onze hoefsmid.. maar mishcien hebben wij dus wel een zeldzaame Haha!

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:02

Cer schreef:
Ik snap best dat je emotioneel bent... Ach gut
Doe rustig an Ja

Ah das lief thks Ach gut

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:11

Cer schreef:

Hm ja klopt wat je zegt...Maar het is soms ook moeilijk voor een smid..Ik ben iemand ik ga af op zijn expertice/kunde en laat hem beoordelen over wat er met een paard moet gebeuren of niet, Ik ben natuurlijk geen hoefsmid dus heb hun visie nodig. Maar er zijn ook mensen die het precies zo willen hebben en niet anders, ondanks dat de smid het ze dan afraad. De smid moet er dan maar in meegaan of hij kan opzouten Dus ja wat moeten ze dan soms? er is een mooi gezegde: "Er is nog nooit een kok gevonden die kan koken naar alle monden."

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:11

Citaat:
Hoe komt het toch dat NB altijd in het verdomhoekje zit. Hebben jullie daar zelf een verkaring voor?

De meesten hebben toch geen bal verstand van hoeven onderhouden, laten een smid komen en boeie wat hij is, als paardenbeest maar lekker loopt. Waarom dan NB altijd zoveel weerstand? Ben ik wel benieuwd naar.

Voor mij persoonlijk is het de opdringerigheid waarmee het naar buiten wordt gebracht. En de hoek waarin we worden gedouwt als we toch besluiten enig vorm van hoefbeslag te nemen.

Toch vind ik de achtergrond van het NB erg intressant en leerzaam , en datzelfde geld voor het boek/werk van de fam. Nassau.

Onlangs keekik op PN voor een eventuele cursus. Niet dat ik graag zelf aan de gang wil...dat kan ook geen eens met mijn verrotte rug...maar gewoon meer achtergrond.
Maar als ik dan de site lees en overstelpt wordt door SLECHT dit en SLECHT dat hoeft het voor mij niet meer.

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:17

Cowgirl schreef:
Citaat:
Hoe komt het toch dat NB altijd in het verdomhoekje zit. Hebben jullie daar zelf een verkaring voor?

De meesten hebben toch geen bal verstand van hoeven onderhouden, laten een smid komen en boeie wat hij is, als paardenbeest maar lekker loopt. Waarom dan NB altijd zoveel weerstand? Ben ik wel benieuwd naar.

Voor mij persoonlijk is het de opdringerigheid waarmee het naar buiten wordt gebracht. En de hoek waarin we worden gedouwt als we toch besluiten enig vorm van hoefbeslag te nemen.

Toch vind ik de achtergrond van het NB erg intressant en leerzaam , en datzelfde geld voor het boek/werk van de fam. Nassau.

Onlangs keekik op PN voor een eventuele cursus. Niet dat ik graag zelf aan de gang wil...dat kan ook geen eens met mijn verrotte rug...maar gewoon meer achtergrond.
Maar als ik dan de site lees en overstelpt wordt door SLECHT dit en SLECHT dat hoeft het voor mij niet meer.

Nee dan wil je idd een cursus volgen met een breed scala aan visie's en methodes ...Roepen dat iets slecht is kan iedereen, het zoeken naar een goede combinatie van methodes/werkwijzen wordt al moeilijker.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:35

Cowgirl schreef:

Ik zou het boek/werk van de fam. Nassau liever als geschiedenisboek zien Knipoog

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:00

Heb het verhaal van Mistral verteld, maar ik heb er nog een...Toen ik met Mistral overging op NB zag de Nber" de toen 4 jarige pony van mijn dochter ook op ijzers staan (deze heeft een zomer op ijzers gestaan omdat mijn dochter geregeld buitenritten met hem maakte en hij opblote voeten nogal pijn had en gevoelig was.)
Nu je raadt het al... ook deze ijzers moesten er direkt onderweg! Hij vertelde me dat de pony dan eerst wel gevoeliger zou zijn ...maar het zelfde zoals bij Mistral de hoeven tijd nodig hadden om uit te harden, ook dit moest ik de tijd geven......ok, ook bij de pony zijn advies opgevolgd ...Ijzers eronderweg bijna constant buiten lopen enz enz..Na een paar maand volgens de Nb methode bekapt te zijn ging de pony vooral onder het zadel slecht lopen, wat ik raar vond want we lieten hem maar 3x in de week lichte arbeid doen (en we waren veel met richtrechten bezig ) omdat ik jonge paarden/pony's niet te veel wil belasten ivm de nog weke groeischijven endergelijke. Toch maar een kliniek gebeld en een afspraak gemaakt om de rug en bekken te laten controlen...Ik dacht dat hij daar pijn had omdat hij niet over de rug kon lopen en van achteren niet wilde ondertreden. Na onderzoek bleek dat hij te ruime kniebanden had waardoor de kniegewrichte niet stabiel waren. Hij advieseerde me ijzers zodat de hoeven een beetje binnen doorgezet werden en verder veel trainen zodat de spieren sterker werden en zo de kniegewrichten hielpen op hun plaast te blijven...uuhhhh ja ijzers dacht ik ..ik zat natuurlijk in dat hele nb verhaal dus ja ...ik met mijn nber overleggen hij Gaf nij het advies aub geen ijzers dan krijg je nog meer problemen want dan komen er wigjes onder en verander je de stand veel te veel en te snel (klonk logisch) Het is beter dat ik hem langzaam aan meer binnendoor zet. oke klaar jij weet het... dus doemaar.. Maar het werd ipv beter heel hard minder, dus ik mijn reguliere smid gebeld of hij a.u.b zo snel mogelijk wou komen want ik vertrouwde het niet. Zo snel mogelijk was binnen 3 dagen ...Maar dat hoefde al niet meer, Ik kwam de volgende ochtend bij de pony die achter helemaal stijf uitstond hij had aan beide kanten een patella kniefixatie stond zo opslot dat zelfs een paar passen achteruit lopen om ze los te krijgen niet eens meer ging. Da gebeld die is gekomen pony licht verdoofd om hem met zo min mogelijk pijn en met grote sterke kerels hem in de trailer te krijgen om hem naar de kliniek te brengen, waar zijn kniebanden moesten worden door gehaald om de kop van het gewricht weer op zij plaats te krijgen.....De Da vroeg me waarom heb je niet naar me geluisterd en de pony op ijzer gezet? ik vertelde het hele verhaal van de Nb, waarop hij mij nogal honend aankeek en zei: "Soms moet een paard om medische reden op ijzers en dit was er een van." tja ....Wie en wat moet je soms geloven he?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:10

Ik denk dat je altijd je gevoel moet volgen. Als je gevoel zegt dat het paard beter af is op ijzers, volg dat gevoel dan.

Bovendien heeft de ene NB-er niet de kwaliteiten van de andere NB-er. Net als bij hoefsmeden heb je goede en minder goede.... Als een paard slechter gaat lopen, is er altijd iets mis. En dat zou best de manier van bekappen kunnen zijn.

In het verhaal van de pony van je dochter zou het mij trouwens niet verbazen als hetzelfde was gebeurt als de pony op ijzers was blijven staan. Er was namelijk een daadwerkelijke standverandering nodig om de pony beter te laten lopen, met ijzers in een normale stand was je er dus ook niet geweest....

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:11

_angela_ schreef:
Ik denk dat je altijd je gevoel moet volgen. Als je gevoel zegt dat het paard beter af is op ijzers, volg dat gevoel dan.

Bovendien heeft de ene NB-er niet de kwaliteiten van de andere NB-er. Net als bij hoefsmeden heb je goede en minder goede.... Als een paard slechter gaat lopen, is er altijd iets mis. En dat zou best de manier van bekappen kunnen zijn.

In het verhaal van de pony van je dochter zou het mij trouwens niet verbazen als hetzelfde was gebeurt als de pony op ijzers was blijven staan. Er was namelijk een daadwerkelijke standverandering nodig om de pony beter te laten lopen, met ijzers in een normale stand was je er dus ook niet geweest....

Nee klopt hij had op speciaal beslag gemoeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:11

Mistral1 schreef:
Hij advieseerde me ijzers zodat de hoeven een beetje binnen doorgezet werden en verder veel trainen zodat de spieren sterker werden en zo de kniegewrichten hielpen op hun plaast te blijven...uuhhhh ja ijzers dacht ik ..ik zat natuurlijk in dat hele nb verhaal dus ja ...ik met mijn nber overleggen hij Gaf nij het advies aub geen ijzers dan krijg je nog meer problemen want dan komen er wigjes onder en verander je de stand veel te veel en te snel (klonk logisch) Het is beter dat ik hem langzaam aan meer binnendoor zet. oke klaar jij weet het... dus doemaar..

Op zich klopt dit ook. Er zijn geen ijzers nodig om het achterbeen 'binnen door te zetten'. Dit kan inderdaad ook d.m.v. bekappen.
Ik denk dat het 'langzaam aan' hier niet goed is geweest.

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:16

JoviBan schreef:
Mistral1 schreef:
Hij advieseerde me ijzers zodat de hoeven een beetje binnen doorgezet werden en verder veel trainen zodat de spieren sterker werden en zo de kniegewrichten hielpen op hun plaast te blijven...uuhhhh ja ijzers dacht ik ..ik zat natuurlijk in dat hele nb verhaal dus ja ...ik met mijn nber overleggen hij Gaf nij het advies aub geen ijzers dan krijg je nog meer problemen want dan komen er wigjes onder en verander je de stand veel te veel en te snel (klonk logisch) Het is beter dat ik hem langzaam aan meer binnendoor zet. oke klaar jij weet het... dus doemaar..

Op zich klopt dit ook. Er zijn geen ijzers nodig om het achterbeen 'binnen door te zetten'. Dit kan inderdaad ook d.m.v. bekappen.
Ik denk dat het 'langzaam aan' hier niet goed is geweest.

Nee achteraf denk ik ook dat het langzaam aan idd niet goed is geweest.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:19

russel schreef:
Ik zit alleen met die lage hielen, je wil niet weten hoe lang ik al bezig ben om mijn paard weer hielen te laten krijgen. Kan mij nl niet voorstellen dat dat bij elk paard goed werkt, als het alleen bij mijn paard verkeerd is uitgepakt. (geen NB-er gedaan)

dat is volgens mij ook een van de grootste problemen in de praktijk bij veel nb-ers. Een lage hiel is wel goed, maar ik zie zo veel met geen hielen of ondergeschoven hielen. Dat is dus niet de bedoeling en zorgt ook vaak voor heel veel gevoeligheid. Ik heb nu gelukkig een nb-er die met alleen bekappen de hiel omhoog kan krijgen. Regulier wordt daar volgens mij meestal een ijzer voor gebruikt.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:21

Wanneer je iets rigoreus moet corrigeren, is - in het traject ervoor - al langdurig wat fout gegaan.