Cer schreef:Over die dhz-cursussen is idd ook heel wat te doen. Voornamelijk dat het niet kan en dat het onzin is, en zelfs gevaarlijk..
Maar wat er tegelijkertijd verweten wordt is dat eigenaren niet genoeg verstand hebben van hoeven, want zelfs bij een TB-er moet je als eigenaar er met je neus bovenop staan. Maar ja, hoe weet je waar je op moet letten??? Jij hebt er tenslotte niet voor op school gezeten.
Ik zou zeggen dat er juist meer van die cursussen moeten komen, niet alleen NB maar ook anderen. Zodat eigenaren zelf ook een beetje weten waar ze op moeten lettenNiet om het perse zelf te doen, maar om inzicht te krijgen in het hele gebeuren.
Maar ja, dan sta je als smid met een heel eigenwijze eigenaar naast je, en of je dat wel wilt?
Nee dat willen ze niet en daar balen ze van, maar als je afstand neemt, weten ze het weer te verprutsen en daar baal ik dan van. Verzenen heeft mijn paard nl wel nodig om correct te kunnen lopen en daar moeten ze gewoon afblijven. Ik heb al 6 jaar leergeld betaald met allerlei hoefsmeden, over het algemeen hoefsmeden die makkelijk nieuwe klanten aannemen en daar ben je nl ook weer van afhankelijk. Nu ben ik uitgekomen bij Rob van Nassau, vies woord weet ik, maar ik ben benieuwd of hij mijn paard weer zo kan zetten als dat hij ooit als paardje op de wereld was gezet en god het had bedoelt met zijn voetjes

Knap frustrerend dat je paard alleen de eerste 3 weken na een smidbeurt correct loopt en dat daarna door de groei en belasting de voet een vorm krijgt waardoor beestje van nikes naar bristols is gepromoveerd.

Je zou bijna zeggen dat het een plicht is te weten hoe hoeven er uit moeten zien, maar dan kom je in de eindeloze discussie als we altijd op bokt hebben.
Kan maar niet begrijpen dat er na al die jaren dat wij mensen met paarden bezig zijn er nog steeds zo veel om te doen is met het juiste van hoefverzorging. Kan er met mijn pet niet bij. Ondertussen schreeuwt de een nog harder over nieuwe methodes dan de ander en ondertussen is (in mijn ogen) 90% prutswerk aan het afleveren. Onbegrijpelijk!