Waarom ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EnelyaT

Re: Waarom ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 16:50

Nee, irl ga ik ook niet tegen mensen zeggen dat ze hun paard anders moeten houden.
Maar hun wel tegen mij.

'IIIeeuwww jou paard heeft zo'n dikke lelijke wintervacht!! Dat heeft mijn paard niet, ik heb van mijn papa en mama een lekkere dikke winterdeken voor hem gehad. NU hoef ik niet zo lang meer uit te stappen als jou! Blond '

En ja, dat wordt echt gezegd.
Laat staan hoe mensen naar mijn paard kijken met zijn wintervacht op wedstrijd. Alsof hij er niet thuishoort. Nu sorry hoor, maar dat vind IK gewoon zwaar asociaal.

En @ LadyElmira:
Zo heb ik het in ieder geval niet gezegd. Mijn paarden zullen geen ijzers krijgen. En ze hebben een 'normale' hoefsmid.
En ze hoeven geen dekens op, want ze zijn zo gezond, dat ze vacht genoeg hebben. Héél soms leg ik ze 's zomers een vliegendeken op. Maar dat is echt sporadisch.

Owja, en voor zover ik weet val ik verder persoonlijk niemand aan.. Lachen
En heb nooit iets gezegd over dierenmishandeling..

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:51

cremellogek schreef:
Hoe dat mensen het in de zomer als paarden dag en nacht buiten staan zonder beschutting en het is 30 graden?? Dat vind ik bv dierenmishandeling..

Ja, en hoe doen mensen dat die hun paarden voortdurend op gloeiende kolen laten lopen? Dat vind ik ook dierenmishandeling!

Maar: er is niemand hier die dat doet, dus waar praten we over?

Volgens mij is er hier ook niemand die geen beschutting voor zijn paarden heeft.

Edit: quote toegevoegd
Laatst bijgewerkt door arno8 op 20-02-07 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

arno8 schreef:
Mensen die dat niet willen, komen er bij mij niet eens op het weiland. Die fout heb ik al eens gemaakt, die maak je 1 keer en dan zorg je dat je eerst een heel goed gesprek met iemand hebt voordat je zijn paarden er op laat.

Dat paard is er misschien niet direct bij gebaat, maar op de langere termijn is het wel stukken beter. En door dat paard weg te schoppen, kun je zorgen dat een ander paard het daar goed krijgt.

Paarden apart hooi geven kan trouwens ook op een weiland, daar hebben we afrasteringen voor.

Paard is er niet bij gebaat, want dan komt hij wellicht bij iemand te staan waar hij meer op stal staat

Jonge, wat zever je nou over kudde en dan weer over een draad ertussen
Dat is dus geen kudde

LadyMadonna

LadyElmira schreef:
Zo snap ik dit ook niet:

Mensen die echt inzien dat natural horsemanship en dergelijke heel goed is voor hun paard gebruiken dit dan ook natuurlijk. Behalve als het paard bijvoorbeeld slechte hoeven heeft en wel ijzers nodig heeft, waarom vinden jullie dan dat natural horsemanship toch zo belangrijk en goed? Je staat er helemaal achter behalve als de gezondheid van het paard dit niet toelaat. Dan kun je toch al zien dat dit niet het beste voor de paarden is? Het zal wel goed zijn daar twijfel ik niet over, maar waarom dan toch denken dat dit het allerbeste is?

Natural horsemanship is een trainingsmethode en hoeft niks met het natuurlijk houden/natuurlijk bekappen e.d. van paarden te maken te hebben

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:52

Janine_L schreef:
Apple schreef:
Hoe gaat dat bij jullie in het echte leven?

Heb je dan contact met mensen die hun paard op een andere manier houden? Hoe gaat dat dan?

Als ik nu kijk bij mij op stal, regelmatig heb ik ook een praatje met de eigenaar van de ijslander die 24/7/365 buiten staat, zonder deken, zonder schuilstal. Mijn paard staat op stal, met deken.

Dat is toch geen probleem in de dagelijkse omgang? Je hoeft elkaar dan toch niet belachelijk te gaan maken?

Het rare is dat irl het blijkbaar prima kan samen gaan, tenminste in mijn omgeving.
Maar hier lijkt het een stuk moeilijker te verlopen.
En het elkaar belachelijk maken heb ik een bloedhekel aan, maar dat heb ik ergens al eens eerder gezegd Bloos

Ik denk dat het hier nu eenmaal zo makkelijk gaat, dat iedereen durft te zeggen wat ze denken. Af en toe is dat inderdaad veel tever, maar daar trek ik me gewoon niets van aan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:53

MissEvil schreef:
En ze hoeven geen dekens op, want ze zijn zo gezond, dat ze vacht genoeg hebben. Héél soms leg ik ze 's zomers een vliegendeken op. Maar dat is echt sporadisch.

Die van mij zijn ook zo gezond dat ze genoeg vacht hebben, alleen scheer ik het eraf Knipoog

beetje opletten met je uitspraken, hier kan weer uitgehaald worden dat je beweert dat elk paard met een deken ongezond is Knipoog

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:53

stef schreef:
LadyElmira schreef:
Zo snap ik dit ook niet:

Mensen die echt inzien dat natural horsemanship en dergelijke heel goed is voor hun paard gebruiken dit dan ook natuurlijk. Behalve als het paard bijvoorbeeld slechte hoeven heeft en wel ijzers nodig heeft, waarom vinden jullie dan dat natural horsemanship toch zo belangrijk en goed? Je staat er helemaal achter behalve als de gezondheid van het paard dit niet toelaat. Dan kun je toch al zien dat dit niet het beste voor de paarden is? Het zal wel goed zijn daar twijfel ik niet over, maar waarom dan toch denken dat dit het allerbeste is?

Natural horsemanship is een trainingsmethode en hoeft niks met het natuurlijk houden/natuurlijk bekappen e.d. van paarden te maken te hebben

Niet zozeer toch? Want als ik naar de site: http://www.paardnatuurlijk.nl ga zie ik daar methodes staan over natural horsemanship en natuurlijk bekappen e.d. Mocht ik het mis hebben bedoel ik alsnog dat natuurlijk met je paard omgaan zowel in de training als met de verzorging van hoeven etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:54

MissEvil schreef:
runningkawa schreef:
Ik weet niet hoe je aan moeder en kind komt
Mijn paarden zijn iig geen familie van elkaar Tong uitsteken

Deze dragende merrie staat aan de andere kant van de draad
Komt dus ook elke dag buiten, naast die van mij

Zou de merrie van mezelf zijn geweest had ik ze zeker weten in de groep gezet.
Maar een paard van een ander, wat er tijdelijk is?
Nee, daar ga ik geen risico mee lopen
Dadelijk is er wat mis met het veulen en heb ik het gedaan, of dat er nu mee te maken heeft of niet.

Mijn stallen zijn helemaal de verkeerde Ja
Ze hebben spijlen... Verdrietig

Ik vind het niet erg, maar andere vinden het maar dierenbeulenrij....

Ja, maar nu voel jij je dus aangesproken op de paarden van een ander.
Dat vind ik een beetje vreemd, want het is dan de verantwoordelijkheid van die eigenaar, toch niet van jou Verward

Ik word er toch op aangesproken dat ik bij haar een tralie stal fijn vind en haar niet in de kudde zet.

arno8

runningkawa schreef:
arno8 schreef:
Mensen die dat niet willen, komen er bij mij niet eens op het weiland. Die fout heb ik al eens gemaakt, die maak je 1 keer en dan zorg je dat je eerst een heel goed gesprek met iemand hebt voordat je zijn paarden er op laat.

Dat paard is er misschien niet direct bij gebaat, maar op de langere termijn is het wel stukken beter. En door dat paard weg te schoppen, kun je zorgen dat een ander paard het daar goed krijgt.

Paarden apart hooi geven kan trouwens ook op een weiland, daar hebben we afrasteringen voor.

Paard is er niet bij gebaat, want dan komt hij wellicht bij iemand te staan waar hij meer op stal staat

Jonge, wat zever je nou over kudde en dan weer over een draad ertussen
Dat is dus geen kudde

Je ziet het weer zwart wit: Of je moet meteen een kudde, of niks kudde.
Ik zie mijn paarden ook niet als 'kudde' zoals je dat in het wild ziet.
Veel paarden zijn zo gek gemaakt, dat je nou eenmaal een overgangsperiode nodig hebt.
Dat draad er tussen bijvoorbeeld.

Twiggy2008

knapmannetje schreef:
Nadya schreef:
Die van mij heeft ook geen inloopstal, hoor. Heeft 'ie in zijn eerste twee levensjaren wel gehad, maar hij stond er nooit in. Tong uitsteken
Zielig, he.....

Ja dat vind ik nu juist weer zielig. Kan het arme beest niet eens schuilen. En volgens mij is het zelfs verplicht om een schuilhok voor je paard te hebben.

Kom eens kijken naar mijn paard, zou ik zeggen. Die staat op een enorm stuk land met bomen en struiken met giga wintervacht en alleen als het heel, heel hard regent, doe ik hem een ongevoerde regendeken op. Sam is een dolgelukkig paard, zie o.a. in mijn profiel of kom eens bij hem kijken. Zien of je hem dan nog zo zielig vindt.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:55

arno8 schreef:
cremellogek schreef:
Hoe dat mensen het in de zomer als paarden dag en nacht buiten staan zonder beschutting en het is 30 graden?? Dat vind ik bv dierenmishandeling..

Ja, en hoe doen mensen dat die hun paarden voortdurend op gloeiende kolen laten lopen? Dat vind ik ook dierenmishandeling!

Volgens mij is er hier ook niemand die geen beschutting voor zijn paarden heeft.

Er zijn anders genoeg mensen die hun paarden op een wei hebben staan zonder schuilstal. Hoewel sommige dan beweren dat ze dat doen uit het 'natural' omgang met hun paarden, willen ze gewoon zo goedkoop mogelijk een paard houden.
Ik vind dat in de natte winter niet kunnen, maar ook in de bloedhete zomers niet..

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:56

arno8 schreef:
cremellogek schreef:

ehm, ken jij hier iedereen dan? Zolang dit niet zo is vind ik dat we er gewoon over kunnen praten. We beweren immers niet dat er hier iemand zijn paard in de warme zomer dagen buiten laat staan zonder beschutting... we laten alleen weten wat we er van vinden mocht het gebeuren!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:56

bwa ik denk dat het meer aan sommige mensen ligt, kijk bv het natural versus normal topic, daar leeft iedereen in vrede Lachen

Nadya ik vind dat een schuilstal op een weide gewoon moet, en dat is verplicht volgens de dierenbescherming hier en daar ben ik heel blij om Lachen

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 16:57

stef schreef:
MissEvil schreef:

Die van mij zijn ook zo gezond dat ze genoeg vacht hebben, alleen scheer ik het eraf Knipoog

beetje opletten met je uitspraken, hier kan weer uitgehaald worden dat je beweert dat elk paard met een deken ongezond is Knipoog

Ja, maar zo bedoel ik dat niet.
Als mensen dat denken, dan denken ze dat maar hoor.
Ze halen je hier toch altijd onderuit op kleine dingen. Daar ben ik onderhand wel aan gewend Lachen

Mag ik vragen waarom je ze scheert? Ik bedoel met welk doel..? Lachen

(Jemig, jullie zijn snel.. Haha! )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:57

katiavl schreef:
Ik vind dat ook zielig voor mij moet het er gewoon zijn. In belgie is het verplicht volgens de dierenbescherming en daar ben ik blij mee

Nog zo eentje..... Slapen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:58

LadyElmira schreef:
Niet zozeer toch? Want als ik naar de site: http://www.paardnatuurlijk.nl ga zie ik daar methodes staan over natural horsemanship en natuurlijk bekappen e.d. Mocht ik het mis hebben bedoel ik alsnog dat natuurlijk met je paard omgaan zowel in de training als met de verzorging van hoeven etc.

het hoeft niet met elkaar te maken te hebben. Veel die hun paard "the natural way" houden (waarmee ik doel op boomloos, ijzerloos, bitloos, stalloos etc) doen bijv parelli e.d., maar ik ken er genoeg die een "stalpaard" hebben en ook parelli doen (om parelli even als voorbeel dte pakken)

amaretto2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:59

iedereen in zijn waarde laten een ieder is goed voor haar of zijn beestje. Clown
een ieder denkt dat hij/zij het goed doet en laat dat zo
ieder heeft zijn/haar eigen mening daarover Boos!

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:59

Nadya schreef:
katiavl schreef:
Ik vind dat ook zielig voor mij moet het er gewoon zijn. In belgie is het verplicht volgens de dierenbescherming en daar ben ik blij mee

Nog zo eentje..... Slapen

Jij hebt dus geen schuilstal voor je paard?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:00

MissEvil schreef:
'IIIeeuwww jou paard heeft zo'n dikke lelijke wintervacht!! Dat heeft mijn paard niet, ik heb van mijn papa en mama een lekkere dikke winterdeken voor hem gehad. NU hoef ik niet zo lang meer uit te stappen als jou! Blond '

En ja, dat wordt echt gezegd.
Laat staan hoe mensen naar mijn paard kijken met zijn wintervacht op wedstrijd. Alsof hij er niet thuishoort. Nu sorry hoor, maar dat vind IK gewoon zwaar asociaal.

Ik zal zijn wintervacht missen straks in het voorjaar en zomer, vind het zo'n heerlijke knuffelkont met dat vachtje. Dat wil ik echt niet missen, hoor, het hoort bij hem. Die opmerkingen krijg ik ook. Veel mensen schijnen het niet mooi te vinden, maar het is wel de natuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:01

arno8 schreef:
Je ziet het weer zwart wit: Of je moet meteen een kudde, of niks kudde.
Ik zie mijn paarden ook niet als 'kudde' zoals je dat in het wild ziet.
Veel paarden zijn zo gek gemaakt, dat je nou eenmaal een overgangsperiode nodig hebt.
Dat draad er tussen bijvoorbeeld.

En zo staat ze nu, maar je denkt toch niet dat ik dat ga veranderen bij een tijdelijk paard

Verder nog een keer, 24/7 kan ik hier niet voor de dazen, helaas.
Dan staan ze zeker 12 uur op stal.
Wat heb ik dan voor meerwaarde om ze in de winter wel 24/7 buiten te zetten
Dan creëer ik zo meer regelmaat en dat vind ik ook een balangrijk iets

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:01

stef schreef:
LadyElmira schreef:

het hoeft niet met elkaar te maken te hebben. Veel die hun paard "the natural way" houden (waarmee ik doel op boomloos, ijzerloos, bitloos, stalloos etc) doen bijv parelli e.d., maar ik ken er genoeg die een "stalpaard" hebben en ook parelli doen (om parelli even als voorbeel dte pakken)

hmm, oke, laten we het er dan maar op houden dat ik doel op het natuurlijk bekappen enzo.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:02

Nadya wat moet ik zeggen behalve men eigen mening, in belgie valt het onder de dierenbeschermingswet en ik ben het er mee eens. Als dat jou tegen de schenen valt omdat je tegen schuilstal bent of wat dan ook
Zoals jij het zegt je kan je niet aangevallen voelen, als je jou niet aangesproken voelt Lachen

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 17:02

stef schreef:
MissEvil schreef:

Owja, nog iets..

De meeste mensen die (irl) ken, die hebben bij hun paard een deken op omdat;
het makkelijk is
iedereen het heeft
ze altijd een 'droog' paard hebben.

Die mensen kijken niet naar waar hun paard zich het beste bij voelt, maar wat voor henzelf makkelijker is. Dáár heb ik een hekel aan!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:03

MissEvil schreef:
Ja, maar zo bedoel ik dat niet.
Als mensen dat denken, dan denken ze dat maar hoor.
Ze halen je hier toch altijd onderuit op kleine dingen. Daar ben ik onderhand wel aan gewend Lachen

Mag ik vragen waarom je ze scheert? Ik bedoel met welk doel..? Lachen

(Jemig, jullie zijn snel.. Haha! )

Het is idd niet bij te houden, even naar huis en er zijn weer 2 pagina's bij (en dat kostte me een half uurtje Knipoog)

Ik scheer mijn paarden omdat ze naar mijn mening met vacht te lang nat blijven na het werk (shet en haf) Ze staan op een manege, en als ik 's avonds gereden heb wil ik/kan ik niet 2 uur wachten tot ze droog zijn. Wat dat betreft benijd ik mijn buurvrouw weleens die haar pony's aan huis heeft staan. Ze rijdt op het moment niet, maar als ze zou rijden kan ze een zweetdeken opgooien, lekker thuis op de bank hangen, en voor ze naar bed gaat de deken eraf halen....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:03

arno8 schreef:
Daarbij kun je ook in Nederland genoeg ruimte vinden als je het probeert. Waarom? Omdat lang niet iedereen het probeert! Als iedereen het zou proberen, zou het inderdaad een onmogelijke opgave worden. Maar het is nou eenmaal zo dat de overgrote meerderheid er geen enkel probleem mee heeft dat zijn paard op een postzegelstalletje staat. Jammer, maar je kunt er wel je voordeel uit trekken: op deze manier blijft er heel veel land over.

Ik kan je niet volgen in deze vreemde redenering. Het gáát in dit topic juist om die overgrote meerderheid!!! Waarom díe meerderheid etc.
Volgens jouw redenering is in het belang van de vermeend 'naturals' hun mond te houden, lekker die andere paarden op stal te laten staan en de spoeling voor henzelf niet dun te maken?!
Ethisch lastige valkuil Arno, want jij illustreert hiermee dat jouw paarden fijn staan alleen omdat er een legertje andere is die hun paarden op stal zet.
Dat is de paradox van het 'redden' van zielig veulen dat anders naar de slacht gaat of een zielig hondje uit een dierenwinkel.
De enige structureel juiste keuze helpt het betreffende dier niet.
Ondertussen staan verreweg de meeste paarden níet op de luxe ruimte die jij hebt Arno en laat ík dat nu een structureel probleem vinden.
Mijn keuze was die van het niet houden van een paard in NL, niet zelf voor de míjn aangekochte veuelns ruimte zoeken, want net als bij het geredde puppy houdt dat én het fokoverschot in beweging én voorkomt het dat een ánder paard op die ruimte kan staan.

Zoals ik al eerder schrijf is het geen kwestie van vínden maar van een simpel gegeven dát er al teveel paarden zíjn om deze ethisch verantwoord in te passen en er nog steeds een toename in de groei van de ruiterij is.
De vraag is hoe de NL-samenleving daar in de nabije toekomst mee om zal gaan.

HC