Boomloos en gewicht ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gewicht ruiter bij boomloos rijden?

< 50 kg
28 (9%)
50-60 kg
82 (28%)
60-70 kg
93 (31%)
70-80 kg
42 (14%)
80-90 kg
19 (6%)
> 90 kg
28 (9%)

Totaal aantal stemmen: 292

Achterom

Re: Boomloos en gewicht ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 11:57

Is ook goed hoor Haha! Ik hoef niet per se te testen, lijkt me dat jij al lang genoeg bezig bent met al die zadels!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 15:55

Hoi,
Nog niet bijgelezen. Moet zo eerst nog naar mijn ouders. Maar resultaten van de Plip (foto's volgen nog).

Mijn zadel: de equiflex: perfect! Waar ik bang voor was: bridging doet ie niet. De klei kwam er vrijwel net zo glad af als ie erop ging, terwijl Lan toch niet haar meewerkdag had en veel galopjes op de plek deed omdat ze harder wilde dan mocht.

De barefoot op Lan. Lag prima. Heb ik wel gereden met mijn eigen neopreen (dunne) pad i.p.v. die heel dunne fysiopad die erbij hoorde. Daar had Lan bilbotafdrukjes van al eerder. De neopreen pad heeft geen ruggegraatvrijheid en dat zie je vooral bij de schoft duidelijk terug, maar met een goede pad met ruggegraatvrijheid is de barefoot dus een goede optie op mijn paard. Want voor het overige zag je geen drukplekken.

En dan Barbies zadel. De Crates. Daar ging het mis. Overal vrijwel goed, maar een dikke lichte plek op één schouder. Barbie zet je nog wel eens op de binnenkant, dus dat zou kunnen, maar dat correspondeerde niet met de plek. Toen hebben we Barbie zelf bekeken. En geconstateerd dat haar ene schouder veel meer ontwikkeld (bol) is dan de andere schouder. Barbie is dus duidelijk scheef in haar schouder. Met het blote oog zonder problemen te zien. Ze wordt op beide kanten wel even veel gereden. Dus nu is even de vraag wat eraan te doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 16:29

@Anya: natuurlijk is een scheef paard niet leuk en hopelijk kan een fysio er nog iets aan doen, maar heb je de PLIP niet in combi met BareFoot geprobeerd ??
Zou misschien een heel verschil in lopen uit kunnen maken.
Ben benieuwd naar de foto's.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 17:19

De plip in combi met de barefoot op Lan wel. Op Barbie niet. Er was geen tijd meer en mijn rug was ook niet meer in staat om nog een zadel te testen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 18:43

Jammer, maar als de PLIP in de buurt blijft komt dat moment vast nog wel. Lachen

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 19:07

De plip komt zeker nog wel een keertje met mij mee naar stal Knipoog Alleen nu gaat hij weer op weg naar de volgende tester.

Waren zeker wel nuttige testresultaten. Zo zie je ineens iets, waar je eerder nooit op gelet hebt. En een positieve afdruk van de Equiflex is natuurlijk ook erg geruststellend.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 19:09

Plip Lan met eigen equiflex. Dat ene lichte stukje is een vingerafdruk. De klei was mooi in de ruggegraatvrijheid van het zadel gedrukt.
Afbeelding

Plip Lan met barefoot (met neopreen pad zonder ruggegraatvrijheid. Conclusie, gaat prima met dit pad, maar moet wel een soorgelijke pad, maar dan met de ruggegraat vrij. Met name voor zat duidelijk druk, maar langs de hele ruggegraat was het dunner.
Afbeelding

Deze pad is gebruikt. Dikte goed, maar qua vrijheid rug ongeschikt.
Afbeelding

En tenslotte het zadel van Barbie. Een schouder meer ontwikkeld dan de andere. Zadel zakt over haar minder ontwikkelde schouder. Afdruk rechts is weer een duimafdruk.
Afbeelding

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 19:10

Een positieve afdruk van de equiflex is zeker geruststellend. Zeker als je weet hoeveel moeite ik heb gedaan voor Lan een passend westernzadel te vinden. Want dat valt niet mee bij een KWPN-er.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 21:20

Oh ja, qua gewicht heb ik dus nu voor 80-70 gekozen. Want dat kan kennelijk met barefoot, pad en mij op een kwpn-er. Maar let wel. Ik zou er nog steeds niet de officiele barefootpad onder willen leggen.

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 23:45

Zo zie je maar dat er geen eensluidende oordelen zijn te geven: zorgt een Barefoot bij de een voor drukplekken, bij de ander geeft ditzelfde zadel met een Plip eronder een goede indruk.

Ik heb zelf een jaar met een Barefoot gereden en ben toen overgestapt op een Startrekk boomloos. Toch omdat ik wat een unheimisch gevoel kreeg van de drukpuntsbelasting van de Barefoot. Ook lagen de haren onder de Grandeurpad na het rijden steeds meer kriskras door elkaar (de eerste maanden niet vreemd genoeg). Ik weeg trouwens 65 kg.

De Startrekk is weliswaar boomloos, maar de constructie is zo stug en in combinatie met de panelen eronder, maakt dat dit zadel veel meer druk verdeelt.
Deze ST is nu te koop omdat ik voor een prikje een heel goed kwaliteitszadel over kan nemen, volledig aangepast aan mijn paard en op lucht gezet door een bekende en zeer goed bekend staande zadelmaker. Nog steeds voor een prikje.

Anders was de Startrekk gewoon gebleven denk ik. Wel had ik er een bredere voorpommel in moeten zetten want de spieren over de rug en ook op het moeilijke plekje naast de schoft, zijn flink toegenomen. Heel mooi gelijkmatig trouwens en dat is voor mij een teken dat dergelijke zadels geen tot nauwelijks drukpuntsbelasting geven en dat de spieren niet gehinderd worden door een vaste boom.

------------------------------------
Boomloos Startrekk dressuur zadel te koop.
viewtopic.php?f=63&t=723374&hilit=

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 02:42

@Jitke_
Ik ben er redelijk van overtuigd dat de barefoot met de officiële bijgeleverde pad op mijn paard wel een heel ander beeld had gegeven.

Ik vind dat eerlijk gezegd een prutpad. Ik heb slechts één keer met die officiele pad gereden en geconstateerd dat dit wel drukplekken van de zitbeenknobbels MOET opleveren. Na een half uur rijden had ik aan beide zijden onder mijn zitbeen de haren van Lan door elkaar liggen.

Met mijn eigen westernpad was dat niet het geval. Deze pad heeft geen ruggegraatvrijheid, maar dat is makkelijk te realiseren door een oudere pad in twee stukken te knippen en met goede tape weer aan elkaar te plakken. En voor de BM zijn ook goede pads te koop, die echt wat dikker zijn als de bijgeleverde barefootpad. Mijn conclusie is dan ook, dat ik nooit een barefoot met de officiele pad zou willen rijden.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 11:24

anya jij hebt dus zelf een pad gemaakt voor onder de BF?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 12:47

Nee ik heb de pad van mijn westernzadel gebruikt. Dat is de pad op bijgevoegde foto. Maar die heeft geen volledige ruggegraat vrijheid. Maar daar kun je wel makkelijk zo'n pad van maken. Ik snij gewoon de pad in het midden door (ik heb nog een oude pad die al ergens doorgestuurd is op het midden. Knip er de verbindingstukjes af en plak de zoot weer aan elkaar met Gaffertape. En als dat niet lukt stop ik mijn neopreen pad wel in zo'n hoes met inlages. Dat moet ook werken Haha!

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 14:10

Anya schreef:
@Jitke_
Ik ben er redelijk van overtuigd dat de barefoot met de officiële bijgeleverde pad op mijn paard wel een heel ander beeld had gegeven.

Ik vind dat eerlijk gezegd een prutpad. Ik heb slechts één keer met die officiele pad gereden en geconstateerd dat dit wel drukplekken van de zitbeenknobbels MOET opleveren. Na een half uur rijden had ik aan beide zijden onder mijn zitbeen de haren van Lan door elkaar liggen.

.

Welke pad was dat?

-------------------------
Boomloos Startrekk Dressuur zadel te koop.
viewtopic.php?f=63&t=723374&hilit=

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 15:43

Eentje met fleece aan de onderkant, dus niet de pad met anti-slip spul waar meer paarden irritatie van krijgen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 01:02

[imghttp://www.barefootsaddle.be/images/LargePad.jpg][/img]
Deze zat erbij. Volgens mij dan.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 10:33

Afbeelding
Even de link goed gemaakt Knipoog

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 10:42

Ah, dan hoe ik dat dus niet meer te doen (wilde het ook net gaan doen) Haha! .

Ik heb ook een Barefoot Cheyenne, welke pad vinden jullie dan wel beter?? (En hebben jullie ook info over waar deze te koop is Bloos )

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:00

-emm-
Voor de cheyenne weet ik het niet.
Er zijn echter veel westernpads te koop met ruggegraat vrijheid en inlages. Die allemaal dikker zijn en meer schokabsorbtie lijken te hebben dan de bad die bij mijn testzadel mee kwam.

Thanks voor de link 'ontfouten' Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:01

Dat wil ik ook wel graag weten, want ik ga de Cheyenne kopen. Wil graag het allerbeste pad eronder, dus als iemand tips heeft, GRAAG!!! Knipoog

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:12

Jeddah heeft een erg goede pad onder haar boomloze zadels. Een Skito met een aangepaste vulling meende ik.

Interessante testresultaten, Anya!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:30

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:32

hebben die beide ruggegraatvrijheid DD?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:36

Die Gel wel iig, want die heb ik zelf ook.
Die andere weet ik niet zeker, maar de meeste anatomische wel, omdat dat 2 delen zijn, die middels een dunne strook weer aan elkaar gezet zijn.
Maar voor de zekerheid zou ik Cornelie daar eerst over PB'n.
Ze kan dan makkelijk een foto sturen, lijkt me.
Voor paarden met een wat hogere schoft/holle rug adviseer ik de Swayback pad.
Dan kan net dat beetje meer schoftvrijheid geven als het nodig is.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 12:31

DubbelDun, thanks voor de info. Had jij nou zelf ook een BF of had jij een ander zadel? Welke pad heb jij eronder?