kleding

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:47

Het enige 'natuurlijke' was het paard op de foto rechts, Niet Beslagen.

Afbeelding

Het jasje van de ruiter rechts is overigens een puntje op de 'i' van de correcte stijl. Het is een warm gevoerde 'corto' jas voor de frisse ochtenden en avonden. Binnenstebuiten gerold en over de pommel. De meeste ruiters volstaan met de 'manta estribera' de deken omdat zo'n jasje vanáf 500 euro een prijzig stijlpuntje is.

Weer thuis snel een paard geroepen en in renaissance outfit een rit naar de 'sterrenuitkijk' gemaakt en naar een verborgen vallei erachter. In de vallei was de bodem mooi zacht fris groen begroeid en de lucht vól verrassende geuren. Paard werd er ook helemaal huppelig blij van. Toegepaste rijkúnst zo mooi ging het en daarbij door sprookjesachtig terrein zonder paden. Mooie keding aan voor jezelf en genieten met vetgedrukte hoofdletters.

Na paard verzorgen op het terras voor het huis gaan zitten. In de avondzon met glas wijn en stuk eigen geitenkaas nagloeien van een rit met een gouden renaissance-randje.

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 21:07

Berdien schreef:
Alle prachtige kleding ten spijt, met het weer hier kun je maar beter je gewoon hullen in broek+regenbroek+knielange waxjas want anders verzuip je.

Ook daar is een mooi stijlvol alternatief voor hoor

Afbeelding

Knipoog

HC

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 10:59

Het wordt hier precies een heuse filmset, al die prachtige dingen. Ik ben zodanig geobsedeerd door mooie kledij dat ik volgend jaar een cursus voor mode ontwerper wil volgen. Vraag me af of het niet mogelijk is (ik weet het, zoek het beetje ver) om een waterdichte jas te maken in renaissance of middelleeuwse stijl. Ik geef opleiding van trekkingkledij voor een grote firma en vroeg me af als je nu de binnenkant van de jas laat 'coaten' en de naden laat sealen, dan kan je toch prachtige dingen maken die waterdicht zijn? Heb echt al prachtige zaken in m'n hoofd en wil dingen maken zoals die dame van Shetan Fashion. Daar moet toch een publiek voor bestaan? De moeilijkheid zit hem voornamelijk in het verkrijgen van de juiste stoffen aan een redelijke prijs en een firma vinden die wil coaten met hoogwaardige coating aan een goeie prijs. Maar het zou formidabel zijn om m'n ideeen te kunnen uitwerken.
Een lange mantel is zo elegant op een paard en als die dan nog eens waterdicht moest zijn beschermt het nog eens je zadel en je knieen:
Afbeelding
Ik heb jarenlang rondgereden in een klassieke rijbroek, maar als ik dan deze foto zie:
Afbeelding
dan vind ik dat veel mooier. Het idee van een driekwartbroek, die aansluit ter hoogte van de knieen en die dan beetje poft zoals Oosterse broeken, met een brede, comfortabele lendenband en mooie Spaanse polainas eronder, prachtig!
Ofwel een heel natuurlijke stijl:
Bedoeien en nomaden rijden ook zo rond, waarom moet je in het Westen dan zweren bij gewone rijkledij?
http://www.yannarthusbertrand.com/yann2 ... CH-288.jpg
http://www.yannarthusbertrand.com/yann2 ... CH-287.jpg
Ben een eindje op zoek geweest naar botten in die genre en heb ze op een site gevonden van iemand die replica schoenen maakt uit verschillende tijdperken, maar ze zijn zo ongelofelijk duur en bleek om mee te rijden. Deze zomer zijn we enkele spectacles mediévaux gaan bekijken en die mannen droegen daar allemaal van die gemakkellijke botjes, leek super comfortabel om mee te rijden.
http://i9.tinypic.com/2qj9c7m.jpg
(Maar dan wel donkerder van kleur)
Deze 'beremuts' voor als het echt koud is:
http://www.medieval-gothic-clothing.com ... uit//1.jpg

Moet nogal een kick geven om zo door de bossen te rijden, precies of je uit een ander tijdperk 'gebeamed' werd Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-03-07 00:07, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's ter illustratie per post.

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 11:27

Oh, wat is dat allemaal genieten, is het mogelijk om nog wat foto's van de Doma Vaquera op te plaatsen zodat we er toch ook beetje kunnen van meegenieten, 'smeek'?
Zeg, met uw vuurwapens, zou dit geen zadel zijn voor u:(1 van m'n favoriete zadels, een replica Huzarenzadel, met rode stijgbeugelriemen en 'fontes' voor de wapens)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-03-07 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Irrelevante quote verwijderd, foto's quoten is niet toegestaan :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 12:02

Shakir schreef:
Zeg, met uw vuurwapens, zou dit geen zadel zijn voor u

Nee, het is voor de fundameneel voor mij verkeerde rijstijl. Dit zadel vraagt om de klassieke rijwijze met teugelkontakt op een trens en rekatief korte beugels, vóórwaards gereden. Het is een zadel van ná de cultuurbreuk door de franse revolutie en een component van de rijwijze van de cavalerie in de napoleontische manier van oorlogvoering.
De site van Sellerie Phoenix geeft trouwens een wondelijke mix van uit verschillende eeuwen geplukte en bij elkaar gezette elementen. Wat kunststijl betreft is dat één ding en kewstie van smaak maar soms geeft dat inhoudeijke fundamenteel tegenstrijdige resutaten voor de ruiter.

Mijn Malibaud Ecuyer is helemaal perfect. De pistoolholsters en vuursteenslot-pistolen maak ik daar perfect bij aansluitend. Als je een basis van mijn stijl wil terugvinden in de geschiedenis, dan is dat bij Gaspard de Saunier. Zelf heb ik daar inhoúdelijk de paardgerichte versie van gemaakt Haha!
De Saunier groeide op rond de hofstallen van Versailles doch zijn leven maakte hem europeaan. Een rázend boeiende figuur als mens en als ecuyer fantastisch.

Ik probeer tijd te maken om vandaag weer naar een 'Verborgen Vallei' te gaan. Dat is zomaar 4 uur rijden en héél zwaar. De aanlooproute is relatief simpel en kent een stuk dat 400 meter omhoog gaat over een afstand van minder dan 1500 meter. Let wel, over split. Dat moet heen en terug en is zoals ik al schrijf een relatief makkelijk stuk...
Ok, de wrongel zit in de pers en ik ga een paard roepen. Beetje borstelen, wat extra te eten geven en terwijl die staat te genieten nog een cementmolen aanmaken voor de bouwvakker die vanmorgen zowaar kwam opdagen en dan schoon goed aan.

HC

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 12:19

@HC: Twee Andalusische vossen! Ik kon me er tot een maand terug niets bij voorstellen, en nu zijn ze ineens overal Haha!. Wel groot die twee..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 12:24

Shakir schreef:
Die laarzen die Bandida hier gepost heeft vind ik ook wel super, waar kun je die laarzen kopen?

In India Knipoog
http://www.poloboots.com/boots.html

Goedkoper idee: je koopt je een paar lederen of daim chaps en vraagt de tuigmaker (of schoenmaker) om er een patroon op te borduren. Tegenwoordig met die computergestuurde borduurmachines is dat een kwestie van het patroon door te mailen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 16:29

Uiteraard weer nét even anders gelopen hier. Wel héél fijn gereden en als bonus met de boog gespeeld. Eerst in de campo 'droog' want anders blijf je pijlen zoeken, daarna op het land met een natte strobaal. Die kan ik toch niet meer opvoeren en is steviger zodat ik er niet ook met de lichtste boog doorheen schiet.
Zowel voor als na het rijden uiteraard samen met zoonlief met de boog geschoten.

Bor haalt Arabella uit de wei. Het behoeft geen uitleg dat en waarom hij de 'tios' in Atarfe gisteren maar 'mal caballeros' vond Knipoog

Afbeelding

Bor met een faai getekend schapenbontje van de stapel.

Afbeelding

Arabella met haar in 'mongools' staartje Haha!

http://www.mijnalbum.nl/Foto=VIG3FBFU

De Scythenboog. Hangt hier nog wat te horizontaal. Als ik er mee rij hang de voorste punt achter mijn hak.

http://www.mijnalbum.nl/Foto=GQWRDTBG

De batterij was leeg, want anders had ik nog een leuk strobaal'stekel'varken kunnen fotograferen. In draf en galop er omheen geen enkele pijl gemist.
Als je rechtshandig bent schiet je op de linkerzijde. Naar rechts schieten is dan onmogelijk en dat is een enórme beperking. Ik oefen daarom ook op rechts, dus als 'linkshandige'. Dat gaat half zo snel, maar inmiddels net zo krachtig en ik mis niets meer. Als is er aan terugdenk... Bloos Kon 'linkshandig' nog geen pijl op leggen.

Het dient allemaal geen enkel functioneel doel natuurlijk, maar het is wel een geweldig motiverende manier om de rijvaardigheid van ruiter én paard te ontwikkelen.

HC
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-03-07 00:08, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 16:34

heeft wel zijn werk gehad om arabelle proper te krijgen Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 16:43

Dat staartje in die voorpluk, geweldig leuk, ga ik ook eens doen Haha! Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 16:49

Waratje schreef:
Dat staartje in die voorpluk, geweldig leuk, ga ik ook eens doen Haha! Haha!

hahah had ik nog eens niet gezien ROFL

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 15:42

Afbeelding

Tweekleurig bruin brokaat, fluwelen machetten, satijnen voering, goudkleurige accenten.
Compleet met broek in dezelfde brokaatstof, in mijn maat. Alleen.... de prijs, zucht.

HC

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 23:02

Heerlijk topic dit om eens in te neuzen.

HC, gave boog!
Ghighi, ik heb inmiddels echt een beeld van jouw huis: volgestouwd met énorme kleerkasten, een munitie-opslag, overal bergen leer, gespjes, beitels, mesjes, en kamers tsjokvol boekenkasten... en dan ergens een heel klein laptopje. Haha!
Broertje-lief hier heeft net een nieuwe Hongaarse ruiterboog, 44 pond. (en ik krijg hem nauwelijks tot ankerpunt...) Ook echt een schitterend ding! Maar hij rijdt helaas geen paard... Knipoog

Zo eens even een paar van mijn favo stijlen opduikelen.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 10:28

ik heb al zoveel ontwerpjes in mn hoofd zitten voor rijjasjes enz... mss moet ik er toch maar eens aan beginnen... ik denk zelfs een outfit te maken met bijhorende pad en eventueel nog een frontriempje ofzo... (klinkt setjesfreak hè, mar dat is het niet hoor)
ik zou graag een soort victoriaans fluwelen jasje maken oa

maar momenteel heb ik het te druk met veel andere kleding en die moet eerst af...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 11:36

elanor schreef:
Broertje-lief hier heeft net een nieuwe Hongaarse ruiterboog, 44 pond. (en ik krijg hem nauwelijks tot ankerpunt...)

44 lbs. is behoorlijk licht. De zwaardere types gaan tot 120 lbs. al is dat onzin. Dat kost zó veel kracht dat de boog niet snel geschoten kan worden en ook niet vanaf het paard.
Vanaf het paard is trefzekerheid verder vooral een zaak van instinctief schieten wat mikken is onmogelijk. Daarom is de reikwijdte minder belangrijk dan de snelheid waarmee je kan schieten.

De boog op de foto is een erg korte boog doch zó goed gemaakt dat hijeen treklengte heeft van bijna de eigen booglengte! en is slechts 28 lbs. Bedoeld voor mijn vrouw doch mijn zoon van 5 kan er ook mee overweg. Hij heeft er gisteren bijna een uurmee staan schieten!
Omdat het zo'n licht en vergevingsgezind ding is, is het ideaal om mee te oefenen.

Ik heb lange armen en heb daarom eigenlijk een grotere treklengte nodig. Ik heb daar een korte turkse boog voor laten maken met 35 lbs. Die boog weegt zelf nog geen 300 gram!!!
Die 35 lbs. is al aardig veel en voor het gehobby is gewoon geschikter.
Voor het oefenen van techniek heb ik een mongools type van 125 cm. lang. Die trekt dezelfde pijlen als de turkse en is dan 38 lbs.
Met de mongoolse boog raak ik in inmddels redelijk trefzeker een strobaal op 100 meter. Niet veel soeps voor modern schieten maar héh, ik schiet én instinctief én voor de techniek van het paardrijden, niet om strobalen te slopen Haha!

Ik schiet met de oosterse duimtechniek. Op zich ben ik bij benadering niet goed genoeg om een verschil bij het lossen te merken doch deze techniek vraagt ook een andere manier van opleggen díe is bij paardrijden erg prettig. Ik weet dat Kassai traditioneel westers schiet dus het is van geen kant nódig, maar voor míjn beperkte boogvaardigheden en rijden over oneffen bodem is het érg prettig dat de pijl inherent goed blijft liggen op de booghand. Ik denkt dat dáár de techniek voor bedacht is door de ruiter-krijgers en dat het theoretisch fractioneel snellere lossen geneuzel is.
Ander voordeel is dat bij klassiek het tweede gewricht van mijn duimen door de veren open gesneden wordt en bij de duimtechniek niet.

Áls je gaat boogschieten te paard, laat dan dit paard eerst heel goed aan het geluid van schieten en doel treffen wennen. Sommige paarden interesseert het niets, maar andere gaan er volledige van in de stress.

Vraag eens aan je broer of hij je de techniek van het opleggen van de pees laat zien. Bedenk dan een versie in zeg 75 lbs. en denk aan het verhaal van de thuiskomst van Odysseus. De Grieken die niet daadwerkellijk tegen de Perzen en dergelijke gevochten hadden, hadden geen idee van de eigenschappen van de ruiterboog en kenden alleen de zelfboog. Geen schíjn van kans de oorlogsboog van de held te spannen dus Haha!
Er is ook een standbeeld van Apollo door de hand van dé griekse beeldhouwer. Compleet met ruiterboog én de perfecte illustratie vereeuwigd van waarom het spannen Apollo niet lukte.... Geweldig vind ik dit soort dingen.

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:11

Nog even verder over het 'natuurlijke' accessoire waar de mensheid al 20.000 jaar mee rondloopt.

Zoonlief had gisteren een vriendinnetje over de vloer. De ene turf legt de ander turf uit....

Afbeelding

Dan nu even de turkse boog als voorbeeld van het aanspannen.

In ontspannen toestand is duidelijke waarom dit type boog een C-boog heet...

Afbeelding

...en het is zonder goede uitleg absoluut niet uit te vinden hoe je er een over zichzelf heen gespannen boog van maakt.

http://www.mijnalbum.nl/Foto=WX3ZBYSP

Detail van het 'turkse' laminaat-juweel.

http://www.mijnalbum.nl/Foto=4YF3A38W

HC
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-03-07 00:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 21:19

Huertecilla schreef:
Er is ook een standbeeld van Apollo door de hand van dé griekse beeldhouwer.

Foutje, het is Eros.

Afbeelding

Als ik topics over boomloze zadels lees krijg ik altijd dit beeld van Lysippos uit mijn 'archief' Knipoog

HC

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 22:13

... Da's een verdomd gevaarlijke manier van opspannen... In 't clubblad stond het verhaal van een jongen bij wie de boog per ongeluk uit z'n handen was geglipt. Punt kwam recht in z'n oog-->oog kwijt. Doe mij maar een spankoord.

Overigens schiet ikzelf niet echt actief hoor, mijn 'vaardigheid' beperkt zich tot een stok uit het bos met een strotouwtje. Haha!
Maar meekijken vind ik altijd wel erg leuk. Ja Vooral de mensen die dan uit de auto komen stappen en eruit zien als Robin Hood of krijgsheer uit het een of t andere werelddeel. Haha! Er lopen echt schitterende kostuums bij.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 11:14

elanor schreef:
... Da's een verdomd gevaarlijke manier van opspannen...

Niet zozeer gevaarlijk als wel onmogelijk.

De correcte methode is

Afbeelding

Voor minder sterke, minder handige schutters, of mensen die gevoelige schenen hebben is er ook een tweepersoons methode doch deze is riskant.

Afbeelding

Dit type boog is verder met spankoord onspanbaar.

Op de site van de boogbouwer Grozer vond ik ook een paar héél heldere fotos over de manier van schieten die te mooi zijn om over te slaan.

De traditionele westerse wijze van schieten

http://www.grozerarchery.com/g/usage/e1.jpg

De chinese duimmethode

http://www.grozerarchery.com/g/usage/z1.jpg

Bij deze laatste methode kan je goed zien hoe de pijl gefixeerd ligt. Omdat de ruiter altijd met de pijl vóór de boog schiet helpt de rijwind van het rennende paard ook nog eens om de pijl tegen de boog te houden in plaats van deze van de hand te willen blazen.

HC
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-03-07 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 01:04

Moest even zoeken op de enige wetenschappelijk verantwoorde site over boogschieten, ATARN, en was druk met de paarden maar.............. heb een plaatje van de derde manier om een double recurve te spannen gevonden.

Afbeelding

Het is met behulp van 'tepliks'. Dat zijn houten bokken waar de boog opgebonden wordt en zo een vorm krijgt waarin deze zonder krachtsinspanning veilig gespannen kan worden. Voor de echte zware bogen is het eigenlijk de enige verantwoorde methode.

Vandaag was capricho zó nieuwsgierig naar dat gedoe met de pijlen dat hij pal voor ons ging staan kijken en ik tegen zijn flank leunend óver zijn rug schoot. Had hij aan de ene zijde de '¡tsjoeng!' van de boogpees in zijn oor en aan de andere kant de inslag van de pijl. Moest wel even stoppen toen hij de pijlen in het doel met zijn lippen ging bevoelen Haha!

Oh, vanmorgen zijn we met zijn twee, mijn lief en ik, in volldige renaissance outfit een rit gaan maken. ERG grappig hoor. Veel belangstelling onderweg. Ga toch die bruine jas kopen denk ik Knipoog

HC

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:24

Schitterend!! Had je ook wel eens willen zien passeren.
De verrassende strijdtactieken van de Hunnen en andere Barbaarse volkeren hebben me altijd al geintrigeerd.
Het feit dat ze minder talrijk zijn, maar met geslepen tactieken toch (meestal) de overwinning behaalden.
Mijn ongebreidelde fantasie belet het sterven van het eeuwige kind in mij en ook ik zou m'n eigen vijand willen verslaan die me dreigt te overmeesteren in ware Hunnenstijl Haha!
M'n zwarte paard is het symbool van datgene dat ik tracht te overwinnen en mee te leren omgaan. Ik moet mij wreed inhouden om zo niet door te bossen te gaan rennen en al het kwade met denkbeeldige pijl en boog te lijf te gaan, heb zelfs al zo'n apepakje gevonden op internet Gestoord Gestoord Gestoord Gestoord
Afbeelding
Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:04

Shakir schreef:
De verrassende strijdtactieken van de Hunnen en andere Barbaarse volkeren hebben me altijd al geintrigeerd.
Het feit dat ze minder talrijk zijn, maar met geslepen tactieken toch (meestal) de overwinning behaalden.

Hm.....
Twee kanttekeningen. De term 'barbaars' moet je dan wel zien in de oorspronkelijke betekenis van 'niet Grieken' want in de zin van nbeschaafd is het incorrect. De Hunnen waren bepaald niet onbeschaafd en hadden voor hun oorlogvoering de beschikking over alles wat China te bieden had, wat een paar generaties vooruitstrevender was dan wat de rest van de wereld kende. Het was vooral deze chinese oorlogstechniek die de Hunnen en later de Mongolen onoverwinnelijk maakte.
Ook hadden de Hunnen een enorme óvermacht in aantallen.
Tot slot hadden de Hunnen eigenlijk geen cavallerie maar bereden artillerie. Een aanval op een vijandelijk leger werd met zomaar 10- tot 30.000 ruiters (en méér!, want de totale strijdmacht liep in de honderdduizenden) uitgevoerd die elk een half dozijn pijlen in de lucht brachten tíjdens de aanval. Dit was dan een pijlenbombardement van zestig- tot honderdtachtigduízend pijlen in de halve minuut vlak voor het daadwerkelijke treffen....
De onder 'parthian shot' bekend geworden taktiek van offensief terugtrekken werd door hen hooguit bij uitzondering in schermutselingen op beperkte schaal gebruikt.

Bedenk verder dat 'geschiedenis' doorgaans uit subjectieve bron tot ons komt en dat de polulaire beeldvorming zelfs dáár bar weinig mee te maken heeft want door scriptschrijvers bedacht is.
Het beeld wat de meeste mensen hebben van 'western' is bijna volledig onzin. Alle spaghetti-westerns bijvoorbeel zij nota bene hier in andalucía gemaakt met andalusische campocrossrs als de paarden en lokale zigeuners en -dorpelingen als indianen en mexicanen Haha!
De onuitroeibare onzin-mythe van de 'paardenindiaan' is een ander goed voorbeeld van een totáál ongefundeerd film-imago dat door commercie een eigen leven is gaan leiden.

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 14:13

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:37

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:57

elanor schreef:
Voor de échte ´setjes-freaks´. Haha!

Dan moet je eens zoeken op de Luttrell Psalter van Sir Geoffrey Luttrell. De hoofdafbeelding van Sir Geoffrey, compleet met twéé dames in bijbehorende outfit, heb ik als beeldschermvulling om af te wisselen met mijn favoriete ruiterschilderij van Aelbert Cuyp Haha!
Een uniek en erg fraai boek trouwens. Ligt in een moderne druk met uitleg op mijn nachtkastje naast een archeologisch werk over paarden in dezelfde regio in dezelfde periode. Rázend interessant, vínd ik Knipoog

HC