Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
flicka schreef:JoviBan schreef:Daarnaast is het belangrijk en noodzakelijk dat het paard altijd beschikking heeft over ruwvoer. Hiermee kan hij zichzelf warm houden.
Ik weet zeker dat alle gezonde paarden, van welk ras dan ook, zonder winterdeken kunnen, mits dus wordt voldaan aan onbeperkt ruwvoer, niet shampoo-en, niet rossen, niet wisselen met wel-niet-een deken.
En dat is nu vaak het punt: onbeperkt ruwvoer. Bij hoeveel maneges/pensionstallen/weidegangen krijgen paarden onbeperkt ruwvoer? Ik heb het nog nooit meegemaakt. Helaas. Op de wei waar ik van de winter ben ingeschaard is het 2x per dag, en de 2e keer doe ik het dan nog zelf zodat ik zeker weet dat ze alle vier ook echt hun portie krijgen. Dus door de blub voordroog verdelen in tig bultjes. En niet zoals de boer doet een berg in één hoop over de draad in de blubber mikken zodat alleen de 2 meest dominante paarden hun deel binnenkrijgen.
De andere 2 kunnen hun sprietjes dan uit de modder oppikken.
Het is hier héél moeilijk weidegang te vinden met een schuilstal en onbeperkt ruwvoer. Vandaar dat ik nu een licht gevoerde deken op heb gedaan, alhoewel dat met deze temperaturen achteraf gezien niet nodig was geweest.
Zachtblauw schreef:Ik ben het er iig niet mee eens. En hoe zit het dan met de veulens in de opfok. Die kun je moeilijk binnen zetten in de winter. En vindt je die er dan ook slecht uitzien?
promptertje schreef:Haha, de "fool on the hill"!
Ik vind de discussie die off topic is eigenlijk wel erg interessant, kan die niet verplaatst worden naar een apart topic?
On topic: ik vind paarden er in een weiland eigenlijk nooit zielig uitzien. Hooguit als het drie dagen achter elkaar onafgebroken regent en er is geen schuilplek, maar anders zie ik er niks zieligs aan. Ook een wintervacht is niet "onverzorgd", het is "anders" als je glad geschoren paarden gewend bent.
Cer schreef:HC wil geen nieuw topic, vandaar de uitsluiting van zijn opmerkingen. Is maar een ideetje...
russel schreef:Om ontopic te gaan.
Ik vind het vreselijk als paarden geen weidegang krijgen, hou niet van vieze stallen en muf voer, maar eveneens hou ik niet van modderweides die er in overvloed zijn, waar een berg hooi ligt nat te regenen in de modder wegzakt, die schuilhokken waar ze tot hun enkels in de modder en stront wegzakken en daardoor ook niet droog kunnen liggen.
_Emm_ schreef:Terwijl er nu een Fries in de binnenstal staat onder een deken(niet geschoren) die last heeft van een klein beetje tocht.
Bella schreef:_Emm_ schreef:Terwijl er nu een Fries in de binnenstal staat onder een deken(niet geschoren) die last heeft van een klein beetje tocht.
HO WACHT: Tocht is iets heel anders dan 24/7 buiten staan. Al zet je een buitenpaard binnen neer maar op de tocht, dan kan deze hier alsnog last van hebben! Tocht is ongewenst...ga zelf maar eens bij een openstaande deur zitten. Daar wordt je vaak vele malen rilliger van dan wanneer je gewoon volledig buiten gaat staan! (want buiten kan je hele lichaam zich aanpassen, bij tocht weet het lichaam niet welke temperatuur nu aangehouden moet worden)
Santos_ schreef:Wat zullen al die mensen die hun paard 24/7 buiten hebben nutevreden zijn met hun modderige paarden, in de stromende regen bijna wegwaaiend en met hun knieën in de blubber paardjes.
katiavl schreef:Santos_ schreef:Wat zullen al die mensen die hun paard 24/7 buiten hebben nutevreden zijn met hun modderige paarden, in de stromende regen bijna wegwaaiend en met hun knieën in de blubber paardjes.
Winnetoe staat nu binnen,
De paardjes zonder schuilstal zagen er vandaag inderdaad niet te happy uit
Santos_ schreef:Ik ben zeer tevreden met mijn paardjes in de groene wei,met alleen modder bij het hek.(foto staat al ergens in dit topic,mijn paard is wonder boven wonder schoon)Wat zullen al die mensen die hun paard 24/7 buiten hebben nutevreden zijn met hun modderige paarden, in de stromende regen bijna wegwaaiend en met hun knieën in de blubber paardjes.
Santos_ schreef:Wat zullen al die mensen die hun paard 24/7 buiten hebben nutevreden zijn met hun modderige paarden, in de stromende regen bijna wegwaaiend en met hun knieën in de blubber paardjes.