'Natural' paarden zien er in de winter slecht uit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: 'Natural' paarden zien er in de winter slecht uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:31

@hypofocus: winterhard is volgens mij dus een onzinterm. In principe zijn namelijk alle gezonde paarden dat. Die KWPN'er uit jouw voorbeeld was dus niet gezond, de weerstand is verzwakt door de dekens in het verleden, het zelfregulerend vermogen is weg.
Als je het wilt zien: je bent welkom om eens te kijken in de kudde waar mijn KWPN X AVS staat... geen fjord of haf te bekennen maar wel allemaal 'winterhard'.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:54

@ Hypofocus: Ik heb vroeger een verzorg pony gehad, een arabier die heel zijn leven zonder deken dag en nacht buiten heeft gestaan. Ook is hier in de buurt een pension- en fokstal van andalusiers waar ze een kudde hebben die ook het hele jaar dag en nacht buiten lopen zonder deken. Nu staan er in die kudde een fries en een aantal andalusiers. Vorig jaar stonden er ook een kwpner, een paard waar ik het ras niet van weet, maar iig geen koudbloed en een welsh A in (en een heleboel meer andalusiers).

Die zouden daar dan toch ook niet tegen moeten kunnen? Die waren nooit ziek. Terwijl er nu een Fries in de binnenstal staat onder een deken(niet geschoren) die last heeft van een klein beetje tocht.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 22:05

dat komt dan vast omdat een Fries een warmbloed is, en warmbloeden kunnen niet tegen kou Knipoog

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 22:22

Mijn tinker staat gewoon dag en nacht buiten zonder deken. Ik ben in dekenopzicht wel een "echte" natural. Ik rijd nu wat minder lang dan voorheen (drachtigheid), maar mijn tinker gaat wel bezweet terug de wei in zonder eerst bijv. een zweetdeken op te hebben gehad (wel goed uitgestapt en "koud" zweet). Dit doe ik nu al een aantal jaren en ze is er nog nooit ziek van geworden. Een paard regelt de temperatuur met zijn eigen vacht, dus ik zeg nee tegen dekens Haha! .

En tja er zijn altijd paarden bij die er wat minder schoon bij staan momenteel. Bij mij op stal zijn de fokmerries het meeste vies, maar daar zijn het paarden voor, ze houden er nu eenmaal van om lekker in de blubber te rollen Haha! . Ze zijn dan ook absoluut niet depri, omdat ze zo ontzettend vies zijn Tong uitsteken .

En dit is een goed voorbeeld dat (sommige) paarden toch echt zelf de blubber opzoeken Clown
(dit is mijn eigen tinker, en die is soms niet helemaal goed in haar hoofd Tong uitsteken )
http://www.mijnalbum.nl/Foto=XD34XQ6D

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:14

flicka schreef:
JoviBan schreef:
Daarnaast is het belangrijk en noodzakelijk dat het paard altijd beschikking heeft over ruwvoer. Hiermee kan hij zichzelf warm houden.
Ik weet zeker dat alle gezonde paarden, van welk ras dan ook, zonder winterdeken kunnen, mits dus wordt voldaan aan onbeperkt ruwvoer, niet shampoo-en, niet rossen, niet wisselen met wel-niet-een deken.

En dat is nu vaak het punt: onbeperkt ruwvoer. Bij hoeveel maneges/pensionstallen/weidegangen krijgen paarden onbeperkt ruwvoer? Ik heb het nog nooit meegemaakt. Helaas. Op de wei waar ik van de winter ben ingeschaard is het 2x per dag, en de 2e keer doe ik het dan nog zelf zodat ik zeker weet dat ze alle vier ook echt hun portie krijgen. Dus door de blub voordroog verdelen in tig bultjes. En niet zoals de boer doet een berg in één hoop over de draad in de blubber mikken zodat alleen de 2 meest dominante paarden hun deel binnenkrijgen.
De andere 2 kunnen hun sprietjes dan uit de modder oppikken.

Het is hier héél moeilijk weidegang te vinden met een schuilstal en onbeperkt ruwvoer. Vandaar dat ik nu een licht gevoerde deken op heb gedaan, alhoewel dat met deze temperaturen achteraf gezien niet nodig was geweest.

zucht,konden we dat nou maar eens aan iedereen duidelijk maken.....zooooo belangrijk om onbeperkt ruwvoer te kunnen eten om dat kacheltje te laten branden....en je kunt het blijven uitleggen Frusty

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:08

Het gaat hier toch over "natural" paarden die er in de winter "slecht" uit zouden zien? Toch niet over NH enzo? Maar goed.
Ik ben het er iig niet mee eens. En hoe zit het dan met de veulens in de opfok. Die kun je moeilijk binnen zetten in de winter. En vindt je die er dan ook slecht uitzien?
Laatst bijgewerkt door Girlgamer op 10-01-07 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:09

kennis is een ronde cirkel, er komt nooit een einde aan Clown

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:13

Zachtblauw schreef:
Ik ben het er iig niet mee eens. En hoe zit het dan met de veulens in de opfok. Die kun je moeilijk binnen zetten in de winter. En vindt je die er dan ook slecht uitzien?

Sommige van die veulens in de opfok zien er inderdaad slecht uit. Enne, ook opfokveulens kunnen in een stal, hoor, er zijn diverse opfokbedrijven die een loopstal hebben als het spul niet naar buiten kan (of die reden nou een goede is of niet kun je het natuurlijk ook nog over gaan hebben.....).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:51

Moderatoropmerking:
Nu on-topic graag

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:03

Haha, de "fool on the hill" *LOL* !

Ik vind de discussie die off topic is eigenlijk wel erg interessant, kan die niet verplaatst worden naar een apart topic?

On topic: ik vind paarden er in een weiland eigenlijk nooit zielig uitzien. Hooguit als het drie dagen achter elkaar onafgebroken regent en er is geen schuilplek, maar anders zie ik er niks zieligs aan. Ook een wintervacht is niet "onverzorgd", het is "anders" als je glad geschoren paarden gewend bent.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:07

promptertje schreef:
Haha, de "fool on the hill" *LOL* !

Ik vind de discussie die off topic is eigenlijk wel erg interessant, kan die niet verplaatst worden naar een apart topic?

On topic: ik vind paarden er in een weiland eigenlijk nooit zielig uitzien. Hooguit als het drie dagen achter elkaar onafgebroken regent en er is geen schuilplek, maar anders zie ik er niks zieligs aan. Ook een wintervacht is niet "onverzorgd", het is "anders" als je glad geschoren paarden gewend bent.

Inderdaad, want hoeveel kan er nog over dit gezegd worden.
Weilanden zonder schuilstal ben ik niet voor. Mag ook niet in belgie, maar ja tussen niet mogen en controleren zit een groot verschril.
Zo kunnen ze kiezen binnen of buiten. En krijgt het paard zijn vrijheid.

Zielige paarden in de wei heeft iedereen wel is zien staan, maar dat is los van nh. Dat zijn eerder verwaarloosde paarden.
Modderen doet elk paard graag, en dat is helemaal nie zielig, zeker als je juist hard gekuist hebt Haha!

Zoals prompertje zegt, het is wat je gewoon bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:29

Cer schreef:
HC wil geen nieuw topic, vandaar de uitsluiting van zijn opmerkingen. Is maar een ideetje...

Dat is jammer, want dat kan leerzaam zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:35

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:10

Om ontopic te gaan.

Ik vind het vreselijk als paarden geen weidegang krijgen, hou niet van vieze stallen en muf voer, maar eveneens hou ik niet van modderweides die er in overvloed zijn, waar een berg hooi ligt nat te regenen in de modder wegzakt, die schuilhokken waar ze tot hun enkels in de modder en stront wegzakken en daardoor ook niet droog kunnen liggen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:22

russel schreef:
Om ontopic te gaan.

Ik vind het vreselijk als paarden geen weidegang krijgen, hou niet van vieze stallen en muf voer, maar eveneens hou ik niet van modderweides die er in overvloed zijn, waar een berg hooi ligt nat te regenen in de modder wegzakt, die schuilhokken waar ze tot hun enkels in de modder en stront wegzakken en daardoor ook niet droog kunnen liggen.

Moet het hier mee eens zijn.
Daarom vind ik een goede schuilstal belangrijk. Zo ziet die er van mij uit in het prille begin daarom ziet het er vuil uit Bloos nu is het allemaal netjes

Afbeelding

Nuja eigelijk slecht voorbeeld, maar zo vind ik het toch goed.
En propere 24 uur paardjes Haha! en ezel.

Het gemetseld gebouw is de schuilstal

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 18:24

_Emm_ schreef:
Terwijl er nu een Fries in de binnenstal staat onder een deken(niet geschoren) die last heeft van een klein beetje tocht.

HO WACHT: Tocht is iets heel anders dan 24/7 buiten staan. Al zet je een buitenpaard binnen neer maar op de tocht, dan kan deze hier alsnog last van hebben! Tocht is ongewenst...ga zelf maar eens bij een openstaande deur zitten. Daar wordt je vaak vele malen rilliger van dan wanneer je gewoon volledig buiten gaat staan! (want buiten kan je hele lichaam zich aanpassen, bij tocht weet het lichaam niet welke temperatuur nu aangehouden moet worden)

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 19:41

Bella schreef:
_Emm_ schreef:
Terwijl er nu een Fries in de binnenstal staat onder een deken(niet geschoren) die last heeft van een klein beetje tocht.

HO WACHT: Tocht is iets heel anders dan 24/7 buiten staan. Al zet je een buitenpaard binnen neer maar op de tocht, dan kan deze hier alsnog last van hebben! Tocht is ongewenst...ga zelf maar eens bij een openstaande deur zitten. Daar wordt je vaak vele malen rilliger van dan wanneer je gewoon volledig buiten gaat staan! (want buiten kan je hele lichaam zich aanpassen, bij tocht weet het lichaam niet welke temperatuur nu aangehouden moet worden)

Oke, sorry, dat wist ik niet! Weer wat geleerd.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 21:38

Wat zullen al die mensen die hun paard 24/7 buiten hebben nutevreden zijn met hun modderige paarden, in de stromende regen bijna wegwaaiend en met hun knieën in de blubber paardjes. Clown

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 21:40

Santos_ schreef:
Wat zullen al die mensen die hun paard 24/7 buiten hebben nutevreden zijn met hun modderige paarden, in de stromende regen bijna wegwaaiend en met hun knieën in de blubber paardjes. Clown

Winnetoe staat nu binnen,
De paardjes zonder schuilstal zagen er vandaag inderdaad niet te happy uit

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 21:54

katiavl schreef:
Santos_ schreef:

Winnetoe staat nu binnen,
De paardjes zonder schuilstal zagen er vandaag inderdaad niet te happy uit

Mycado staat in een paddock met 25 pony's met een hele grote schuilstal, maar toen het hard regende stond het merendeel buiten...

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 22:01

Santos_ schreef:
Ik ben zeer tevreden met mijn paardjes in de groene wei,met alleen modder bij het hek.(foto staat al ergens in dit topic,mijn paard is wonder boven wonder schoon)
Beschutting tegen de wind door een mooie rij bomen,en genoeg ruwvoer om te eten.
Ja,ze vinden het vast niet erg zo. Knipoog
De hele kudde staat kont aan kont in de wind,ze waaien heus niet weg...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 22:02

Hangt van paard tot paard af. Zoals ik al zij hij is een mietje en gaat na één druppel al naar zijn stal. Zijn vriendin die gaat wel een keer buiten.

Maar toch ben ik blij dat ze de keus hebben

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 22:10

ik denk dat ze dat niet erg vinden
die van mij gaan meteen als ik ze gepoetst heb meteen weer in het vuilste plekje van de weide rollen
en met een deken op lijkt me ook maar niets zit ook maar irritant rond hun te draaien als ze eens willen liggen of rollen ofzo
kvind et belangrijker dat men paarden een leuk leven op de wei hebben met hun natuurlijke vacht die vacht krijgen ze niet voor niks, dus een deken is niet nodig vind ik persoonlijk alleen maar last.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 23:24

Santos_ schreef:

Ik ben dik tevreden en mijn paard net zo goed *LOL*

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 11:59

Santos_ schreef:

Mijn paard is tenminste een enorm gezond, jong paard, die heel gelukkig is op het land in de kudde. Ik wil hem nooit opsluiten!! Bij de voerplaats met onbeperkt ruwvoer is het helemaal niet zo modderig, omdat er goed zand ligt en hij heeft een enorm gebied met nog vrij hoog gras om in te lopen (met struiken en bomen op diverse plaatsen). Gisteravond nog bij hem geweest en het is gewoon 'warm' buiten. En nu is het hier heerlijk droog en rustig weer, hoor, hij staat weer lekker te grazen...... Haha! Haha! Haha!