Nieuwe dvd Nevzorov met uitleg methode

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bianca6

Re: Nieuwe dvd Nevzorov met uitleg methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:04

promptertje schreef:
Dravers zijn over het algemeen erg ondernemende, actieve paarden, en waarschijnlijk geschikt voor het spelen a la NHE. Hoewel, HE is dan weer minder geschikt gezien hun lichaamsbouw.

Het direct volkomen uit je dak gaan vind ik ook niet normaal, een paard moet daar meestal eerst toe geprikkeld worden - óf hij heeft te lang op stal gestaan voordat hij los mocht...

Omdat bij NHE de perfectie van de oefening niet uitmaakt (laat hij mooi ziet met een spaanse pas bij de 2e DVD, het gaat er ook om hoe goed het paard het in eigen beleving doet) kan elk paard wel een aantal oefeningen leren. Veel oefeningen zijn denk ik voor elk type paard een enorme prestatie. Zoals ik al postte is het niet zo dat als ik de paddock binneloop dat er ineens 2 paarden staan de springen als kangaroes.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:17

hm ik ga nu al enkele weken extra naar de weide toe kijken of ze ergens aan mee wil doen. maar nee ze komt er wel elke x aan denderen en vrolijk hinniken maar niet om wat te gaan doen haha ze wil alleen maar eten en als ze dr buik vol heeft gaat ze gewoon stil staan en een dutje doen.
dan kan ik gek gaan springen in de weide maar ze kijkt er niet van op Clown . hoe kan ik er ooit aan beginnen als ze alleen maar aan eten denkt en dutten? Koe

dus de vraag hoe zijn jullie begonnen of waren jullie paarden niet zo lui? Vork

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:37

Met een volle buik gaan springen is ook geen pretje misschien? Wat gebeurd er als je haar voert nadat je hebt staan springen?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:14

Ik heb hier gewoon nauwelijks gras, dat scheelt ook een heleboel Haha! Ik denk dat als ik het van de Zomer ga proberen als ze weer vol op het gras staan, ze ook niet echt meer reageren zoals ze nu doen hoor.

Wat het uit hun dak gaan tijdens het spelen betreft, bij mij staan ze allemaal dag en nacht buiten dus van "loslaten" is hier geen sprake, ik heb ook niet een groep gekke paarden zodra ik de paddock in stap maar ga ik zelf rennen begint Kevin bijvoorbeeld meteen achter mij aan te rennen, hij steekt de rest dan lekker aan en die gaan dan ook meedoen. Hebben ze geen zin doen ze het niet, ook goed maar ze vinden het gewoon zo leuk dat ik als een halve gek de paddock door spring en ja, dan springt er een groep paarden als idioten achter mij aan en met mij mee Haha! (Kevin met zijn logge lijf voorop want die is er het meest vatbaar voor, hij vind het geweldig!) Zo lang zij er lol in hebben heb ik dat ook en daar gaat het om, plezier hebben met elkaar.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:53

atreyuevita schreef:
Met een volle buik gaan springen is ook geen pretje misschien? Wat gebeurd er als je haar voert nadat je hebt staan springen?

als ze geen volle buik heeft gaat ze op dr voer plek staan haha tis eten of lekker luieren Nerd en als ze dan vind dat ze lang genoeg heeft staan wachten gaat ze aan dr kale wei knabbelen. gras is nog geen mm hoog dus tis ook niet t gras.

vreemd dier hoor Knipoog

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 16:01

Zo... ik ben er weer en heb weer een beetje tijd...

Alane,
Dat probleem met de leek heb ik ook al geprobeerd naar voren te brengen, ik ben ook van mening dat dit niet voor een echte beginner is gedacht. Dat is ook helemaal mijn punt, want als "instructeur" zou je eigenlijk in staat moeten zijn iemand van begin tot eind te kunnen begeleiden, In ieder geval een methode verduidelijken om het iedereen goed te kunnen leren. Maar dat probleem treedt niet alleen bij AN op. Want AN werkt nu eigenlijk met "verpeste" mensen, die deels zijn "bekeerd" en met deels verpeste paarden. Om dit te voorkomen, zou je ook een methode moeten hebben om te voorkomen dat de mensen en paarden "verpest" worden. (In zijn ogen dus, dat verpest)

Tja, omdat hij de school niet uit economisch zicht heeft opgezet, heeft hij waarschijnlijk geen zin zich met de "slechte" mensen en beginners bezig te houden. Hij opent de school voor de mensen die echt bereid zijn het te leren, en er ook mee aan de gang willen gaan. Misschien ook wel om te voorkomen dat mensen een oordeel gaan vellen die zelf niet goed hebben geprobeerd volgens zijn methode te werken?

Nee, ik heb niet bij Anky gelest, rijd ook niet volgens haar methode en ben het ook niet van plan. Ik heb genoeg onderzoeken gelezen, waarin wordt beschreven waarom deze methode niet goed (paardvriendelijk) is voor je paard. Ik heb er gewoon iets op tegen om in teugels te hangen en tegelijk te drijven, en zal dit daarom ook niet doen. (Hand zonder been, been zonder hand, heb je wel eens van dat principe gehoord?) Ik ben ervoor om het paard ook de mogelijkheid te geven zichzelf te ontwikkelen, zelf met ideen te komen. Daardoor blijven ze veel beter bij de les. Negatief gedrag wordt genegeerd, positief gedrag beloond, heel simpel eigelijk en houdt het paard creatief.

@Crazy Cat: Bij AN krijg je ook inzicht in zijn methode als je echt geinteresseerd bent. En overigens, ik ben niet geinteresseerd omdat het niets kost, voor een cursus, goed boek of iets dergelijks heb ik ook nog geld over. Als zoiets je beroep is moet je daar nou eenmaal je brood mee verdienen. De PP-Methode heeft zelf ook veel profeit gehad van de goede Marketing. (Typisch Amerikaans Lachen ) Maar of dat is wat iedereen wil bereiken? Er zijn ook nog idealisten op deze wereld, die iets willen vebeteren en daar dan ook wat voor over hebben.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 17:18

Basje98 schreef:

Alane,
Dat probleem met de leek heb ik ook al geprobeerd naar voren te brengen, ik ben ook van mening dat dit niet voor een echte beginner is gedacht. Dat is ook helemaal mijn punt, want als "instructeur" zou je eigenlijk in staat moeten zijn iemand van begin tot eind te kunnen begeleiden, In ieder geval een methode verduidelijken om het iedereen goed te kunnen leren. Maar dat probleem treedt niet alleen bij AN op. Want AN werkt nu eigenlijk met "verpeste" mensen, die deels zijn "bekeerd" en met deels verpeste paarden. Om dit te voorkomen, zou je ook een methode moeten hebben om te voorkomen dat de mensen en paarden "verpest" worden. (In zijn ogen dus, dat verpest)

En daar valt dus zijn hele methode... hij wacht dus op slachtoffers en hun eigenaren, waarvan de meesten helemaal niet in de gaten hebben wat ze aan het doen zijn. Hij doet dus helemaal niets voor de bron.
Daarnaast kan iedereen lid worden, als je maar belooft dat je geen bit, sporen en blabla gaat gebruiken... en het resultaat zal zijn dat Jan en Janet Beginner voglens de AN methode het paard gaat verprutsen.
Iedereen kan vrijelijk die dvd kopen, bekijken en de 'gewone' instructie aan de wilgen hangen en via deze goedkope methode systematisch het paard verprutsen.
Daarnaast is zijn methode niets anders dan klassieke dressuur, en dan heb ik het niet gelijk over barok klassiek...

Basje98 schreef:
Tja, omdat hij de school niet uit economisch zicht heeft opgezet, heeft hij waarschijnlijk geen zin zich met de "slechte" mensen en beginners bezig te houden. Hij opent de school voor de mensen die echt bereid zijn het te leren, en er ook mee aan de gang willen gaan. Misschien ook wel om te voorkomen dat mensen een oordeel gaan vellen die zelf niet goed hebben geprobeerd volgens zijn methode te werken?

Je spreekt jezelf wel enorm tegen... maw, ben je even kwijt Haha!

Basje98 schreef:
Nee, ik heb niet bij Anky gelest, rijd ook niet volgens haar methode en ben het ook niet van plan. Ik heb genoeg onderzoeken gelezen, waarin wordt beschreven waarom deze methode niet goed (paardvriendelijk) is voor je paard. Ik heb er gewoon iets op tegen om in teugels te hangen en tegelijk te drijven, en zal dit daarom ook niet doen. (Hand zonder been, been zonder hand, heb je wel eens van dat principe gehoord?) Ik ben ervoor om het paard ook de mogelijkheid te geven zichzelf te ontwikkelen, zelf met ideen te komen. Daardoor blijven ze veel beter bij de les. Negatief gedrag wordt genegeerd, positief gedrag beloond, heel simpel eigelijk en houdt het paard creatief.

Die methode is niet geschikt voor beginners.. en daar zit het probleem, hetzelfde probleem als bij AN, de Jan en Janet Beginner die snel resultaat wil en niet weet waar die mee bezig is.
Denk je nu werkelijk waar dat een TWR (TopWedstrijdRuiter) willens en wetens een paard de vernieling in wil helpen?
Daarnaast oordeel je negatief aan de hand van teksten die door tegenstanders is geschreven over iemands manier van rijden zonder die te kennen en een paar foto's op www, maar oordeel je tegelijktijd positief over een manier die je ook niet kent, alleen van foto's en plaatjes en weet je niet wat die persoon 'thuis' doet.

Basje98 schreef:
@Crazy Cat: Bij AN krijg je ook inzicht in zijn methode als je echt geinteresseerd bent. En overigens, ik ben niet geinteresseerd omdat het niets kost, voor een cursus, goed boek of iets dergelijks heb ik ook nog geld over. Als zoiets je beroep is moet je daar nou eenmaal je brood mee verdienen. De PP-Methode heeft zelf ook veel profeit gehad van de goede Marketing. (Typisch Amerikaans Lachen ) Maar of dat is wat iedereen wil bereiken? Er zijn ook nog idealisten op deze wereld, die iets willen vebeteren en daar dan ook wat voor over hebben.

Ik vind je nogal stellig in je uitspraken.. je oordeelt en beoordeelt iemand en zijn methode enkel en alleen op basis van proffesioneel gemaakte foto's en teksten.. Van horen zeggen verhalen, en je neemt die klakkeloos aan zonder dat je ook maar iets in werkelijkheid hebt kunnen aanschouwen, en dat geld zowel voor AN als voor een TWR.

Mischien zie ik het allemaal net een beetje anders, en net zoals ik een TWR moet geloven die een foto plaatst en/of een tekst is dat bij AN net zo... echter heb ik daar zo mijn bedenkingen bij, gebasseerd op eigen weten en ervaring.... 1 daarvan is je kunt niet met een paard leren omgaan of op een paard leren rijden door enkel en alleen teksten en/of foto's bekijken, of daar een basisopleiding aan vooraf moet zijn gegaan of niet, je mist het stukje 'voelen' en 'gezien worden'.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:37

Alane schreef:

Citaat:
Die methode is niet geschikt voor beginners.. en daar zit het probleem, hetzelfde probleem als bij AN, de Jan en Janet Beginner die snel resultaat wil en niet weet waar die mee bezig is.

Er zijn wel mensen op het NHE forum die supersonisch resultaat willen, maar ze hebben zeker geen succes én/of krijgen een vreselijk plaatje (ja een verpest paard). En dan zijn en komen er problemen.
Maar goed zulke mensen heb je overal die alleen maar resultaat willen en ook absoluut niet beseffen hoeveel tijd zo een paard toch van iemand verlangt. Hulpmiddelen worden ingezet, grove methodes gevolgt door frustratie en woede ´Het paard wil niet´.
NEEHEE het paard kán niet!!

Hoge school sprongen kunnen erg gevaarlijk zijn als het paard niet weet hoe die zijn lichaam correct in moet zetten en als zijn lichaam niet getraind genoeg is voor het werk wat van hem verlangt wordt (laat staan een ruiter dragen). Het is mij opgevallen dat bij de heer Luraschi maar erg weinig paarden blessures hebben overgehouden en dat, omdat Luraschi de paarden beleert hoe ze hun lichaam correct moeten gebruiken. Dit is hetzelfde wat Nevzorov doet.

Two on two

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:38

Steeds is als ik met mijn stok, de garrocha, op mijn merrie ga zitten gebeurt er dit... en het gaat maar door.... Afbeelding hoe heet deze oefening, terre a terre ? Grond op grond... ?

uh... als ik de paarden zie springen in de bak of wei hoef ik ze geloof ik niet te gaan vertellen hoe ze dat moeten doen, volgens mij moet ik ze alleen maar vragen of ze het ook voor MIJ willen doen... alsjeblieft, of omdat het moet , dat kan ook, alsjeblieft werkt leuker voor velen. In elk geval voor mij, ik laat ze lekker springen in de wei. Hun HE (haute Ecole)

Alleen Spaanse stap vind ik o.k. en levade, wat ik zelf liever steigeren noem, instelbaar op elke gewenste hoogte. Slapen omdat ze het leuk vinden, en ik ook. Verder, als ik kom hinniken ze, ahaaa het wandelende voerschepje komt er aan. Soms is het leuk als we dan iets gaan doen, en soms hebben ze net even geen zin. Tot ik doe of ik dan maar weer ga, en dan verandert de stemming snel. Toch maar wat doen, en zo maken we lol, we spelen.
Ben geen prof. we hebben er lol in, dat mag in deze tijd. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 27-02-07 22:48, in het totaal 2 keer bewerkt

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:40

Paardentango schreef:
Steeds is als ik met mijn stok, de garrocha, op mijn merrie ga zitten gebeurt er dit... en het gaat maar door.... Afbeelding

Is dit nou tweeduidig bedoeld?

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:41

Paardentango schreef:
Steeds is als ik met mijn stok, de garrocha, op mijn merrie ga zitten gebeurt er dit... en het gaat maar door.... Afbeelding hoe heet deze oefening, terre a terre ? Grond op grond... ?

???

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:45

sorry, hij was nog niet af, heb 'm bijgevuld, zeg maar. Ik vond deze smiley namelijk zo leuk , dat ik gelijk maar heb voorgesteld aan bokt om smiley toe te voegen, dat mailde ik even tussendoor.
Sorry, kan erg verwarrend zijn ja. Twee dingen tegelijk, sorry.... Bloos

PS: het was eigenlijk ook een grapje... mocht dat ook niet begrepen worden. Pling

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:56

Haha! De smiley is wel echt goed, die bevalt mij wel Lachen ... 't paardje heeft er duidelijk schijt aan... Lachen

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 23:00

nou, nou Basje toch...
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 27-02-07 23:45, in het totaal 2 keer bewerkt

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 23:09

Paardentango schreef:
uh... als ik de paarden zie springen in de bak of wei hoef ik ze geloof ik niet te gaan vertellen hoe ze dat moeten doen, volgens mij moet ik ze alleen maar vragen of ze het ook voor MIJ willen doen... alsjeblieft, of omdat het moet , dat kan ook, alsjeblieft werkt leuker voor velen. In elk geval voor mij, ik laat ze lekker springen in de wei. Hun HE (haute Ecole)

Hmm... een paard met een ruiter erop, die ongelovelijke stunts uitvoert. Dat doen ze volgens mij niet in de wei, vallen moet geleerd zijn Knipoog
Je hebt vallen en je hebt vallen, normaal valt een paard maar Luraschi leert ze te vallen. Vallen kan blessures oproepen als je niet weet hoe je moet vallen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 23:26

'k ben niet zo dol op vallende paarden, ik heb dat nooit goed begrepen.

Je zal vast gelijk hebben, maar ik leer liever hoe we samen blijven lopen, vind ik meer verantwoord op mijn leeftijd en het voelt prettig en goed. Zonder ruzie het liefste, en dat kan nog ook. Buiten, zandbak, wei, shows, demo's overal deed ze het voor ons. Wat voor haar overleven was, was voor mij leuk, en toch.
We kunnen alles wat we willen. Ben ik een kunstenaar? Neu, hoor net zo gewoon.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 00:42

Basje98 schreef:
Ik ben ervoor om het paard ook de mogelijkheid te geven zichzelf te ontwikkelen, zelf met ideen te komen. Daardoor blijven ze veel beter bij de les. Negatief gedrag wordt genegeerd, positief gedrag beloond, heel simpel eigelijk en houdt het paard creatief.

Dat lijkt me té kort door de bocht. Hoe reageer je bij zelfbelonend gedrag?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 01:37

Doen wij ook, op zekere hoogte, belonen bij positief gedrag negeren bij negatief, en dan ook echt negeren en normaal gedrag wordt 'normaal belonend genegeerd of normaal negerend beloont' (yup ben ik weer met mijn uitleg Haha! )
Positief gedrag wordt uitbundig beloont, stem/klopje/whatever.. Neatief gedrag (dus ongewenst) wordt genegeerd... Maar bijft bijvoorbeeld staan waar het staat blijven we praten, doen we 'leuke' dingen, geef het een naam.
voorbeeld: paard moet blijven staan (en de onze worden niet aangebonden, alleen in de trailer. Dus niet bij smid, toileteren ed ze staan altijd los) loopt het toch weg, wordt het woordloos terug gezet op de plaats. Blijft het paard staan wordt er onderwijl mee gepraat, getut, geaaid, gedaan.

MAAR aan mijn vorige post wordt vrolijk voorbij gehuppeld...

vor de mensen die hem gemist hebben:

Alane schreef:
Basje98 schreef:

Alane,

En daar valt dus zijn hele methode... hij wacht dus op slachtoffers en hun eigenaren, waarvan de meesten helemaal niet in de gaten hebben wat ze aan het doen zijn. Hij doet dus helemaal niets voor de bron.
Daarnaast kan iedereen lid worden, als je maar belooft dat je geen bit, sporen en blabla gaat gebruiken... en het resultaat zal zijn dat Jan en Janet Beginner voglens de AN methode het paard gaat verprutsen.
Iedereen kan vrijelijk die dvd kopen, bekijken en de 'gewone' instructie aan de wilgen hangen en via deze goedkope methode systematisch het paard verprutsen.
Daarnaast is zijn methode niets anders dan klassieke dressuur, en dan heb ik het niet gelijk over barok klassiek...

Basje98 schreef:

Je spreekt jezelf wel enorm tegen... maw, ben je even kwijt Haha!

Basje98 schreef:

Denk je nu werkelijk waar dat een TWR (TopWedstrijdRuiter) willens en wetens een paard de vernieling in wil helpen?
Daarnaast oordeel je negatief aan de hand van teksten die door tegenstanders is geschreven over iemands manier van rijden zonder die te kennen en een paar foto's op www, maar oordeel je tegelijktijd positief over een manier die je ook niet kent, alleen van foto's en plaatjes en weet je niet wat die persoon 'thuis' doet.

Basje98 schreef:

Ik vind je nogal stellig in je uitspraken.. je oordeelt en beoordeelt iemand en zijn methode enkel en alleen op basis van proffesioneel gemaakte foto's en teksten.. Van horen zeggen verhalen, en je neemt die klakkeloos aan zonder dat je ook maar iets in werkelijkheid hebt kunnen aanschouwen, en dat geld zowel voor AN als voor een TWR.

Mischien zie ik het allemaal net een beetje anders, en net zoals ik een TWR moet geloven die een foto plaatst en/of een tekst is dat bij AN net zo... echter heb ik daar zo mijn bedenkingen bij, gebasseerd op eigen weten en ervaring.... 1 daarvan is je kunt niet met een paard leren omgaan of op een paard leren rijden door enkel en alleen teksten en/of foto's bekijken, of daar een basisopleiding aan vooraf moet zijn gegaan of niet, je mist het stukje 'voelen' en 'gezien worden'.

tadaa Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 01:42

hns schreef:
Alane schreef:

Citaat:

Er zijn wel mensen op het NHE forum die supersonisch resultaat willen, maar ze hebben zeker geen succes én/of krijgen een vreselijk plaatje (ja een verpest paard). En dan zijn en komen er problemen.
Maar goed zulke mensen heb je overal die alleen maar resultaat willen en ook absoluut niet beseffen hoeveel tijd zo een paard toch van iemand verlangt. Hulpmiddelen worden ingezet, grove methodes gevolgt door frustratie en woede ´Het paard wil niet´.
NEEHEE het paard kán niet!!

Hoge school sprongen kunnen erg gevaarlijk zijn als het paard niet weet hoe die zijn lichaam correct in moet zetten en als zijn lichaam niet getraind genoeg is voor het werk wat van hem verlangt wordt (laat staan een ruiter dragen). Het is mij opgevallen dat bij de heer Luraschi maar erg weinig paarden blessures hebben overgehouden en dat, omdat Luraschi de paarden beleert hoe ze hun lichaam correct moeten gebruiken. Dit is hetzelfde wat Nevzorov doet.

Two on two

MAW sluit AN niets uit, laat de bron open en hoopt alleen de volhouders te bekeren?
Wat heeft dat dan te maken met Jezus? (gekruisigd en weer opgestaan) Met de sport, bitten ed?
Of heb ik de bijbel niet goed begrepen? De zondaars wordt vergeven, alle mensen zijn gelijk maar in dit geval alle PAARDEN zijn gelijk, en mogen niet mi niet worden geselecteerd/gediscrimineerd door de eigenaar/ruiter die ze zelf niet hebben mogen en vooral KUNNEN uitzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:37

Alane schreef:
MAAR aan mijn vorige post wordt vrolijk voorbij gehuppeld...

Oei... En huppelen mag niet bij paarden! Knipoog

Alane schreef:

Hier volg ik je even niet meer: een paar pagina's geleden schreef je dat het slecht was van NHE dat het zo ontoegankelijk was, nu kan iedereen opeens de methode volgen en zijn paard ermee verpesten?

Ik vind het eerlijk gezegd ook een beetje flauw dat NHE trainers allemaal hersenloze mensen met slachtofferende paarden zouden zijn... Komt daar dan helemaal niemand die een bewuste keuze voor NHE heeft gemaakt? Is daar dan volgens jou niemand die daarvoor al ervaringen heeft opgedaan in de klassieke rijkunst, of in de Natural Horsmanship? Volgens mij wel. Ik weet dat het merendeel ervaring had in beide en dat ook al bitloos of in vrijheid met hun paarden deed, totdat ze in NHE ook de finesses voor dat werk ontdekten. Dat geldt zo voor mij, en ook voor een hoop anderen op het School gedeelte van het forum.

Over dat iedereen liegend de School binnenkomt en vervolgens hun paard met NHE gaat verpesten: juist daarvoor is juist de School in het leven geroepen, met een aanmeldingsprocedure die maanden kan duren. In tussentijd is er 1 oefening die je met je paard mag doen, en verwacht wordt dat je daar een dagboek over bijhoudt in die periode en voor de rest veel aanwezig bent op het forum. En daarin is het Internationale forum al een stuk soepeler dan het Russische: bij de laatste krijg je zelfs een of meerdere NHE trainers over de vloer voor je aangenomen wordt, om echt te controleren of je eerlijk bent in je aanmelding.

Er vindt dus een strenge selectie bij de poort plaats. Wat betreft het paarden 'verpesten': het grootste risico op verpesten bij NHE loop je als je verschillende methodes bij NHE gaat/blijft gebruiken. Aan de ene kant geef je het paard dan namelijk veel ruimte voor zelfexpressie, en vervolgens ben jij de dag daarna degene die opeens de lakens (en commando's) uitdeelt waarop het paard moet reageren. Dat zorgt inderdaad voor verwarring bij het paard, en die kan zich op verschillende manieren uiten.

En voor de rest kun je iedereen met alles verpesten: met verkeerd toegepast LDR rijden, met Parelli, Voest, Bent Branderup, enz. Het staat of valt niet alleen bij het wel/niet hebben van begeleiding, maar ook met je eigen instelling: hoe volg je de methode? Te los, te strak? Heb je wel de juiste instelling hiervoor? Als je heel erg easy-going bent, 'soft' in traditionele ogen, dan gaat LDR rijden alleen voor een hoop ellende zorgen. Als je heel erg strikt, doelgericht en hierarchisch denkt, gaat het nooit lukken met het volgen van NHE.

Citaat:

Niet willens en wetens misschien... Maar voor een TWR is het paard meer dan een paard; het is ook een sportgereedschap. Misschien een hoog gewaardeerd sportgereedschap, maar ze leven nu eenmaal van de prestaties die ze uit het paard weten te halen. TWR gebruiken paarden om hun doel te bereiken en gaan daarvoor door meerdere paarden heen op weg naar de top, waarbij de afvallers verdwijnen en alleen de best presterenden blijven. AN is een volledig andere insteek: je hebt 1 paard, en doe het daar maar mee. Je foutenmarge is dus veel kleiner. En inderdaad, NHE is juist daardoor ook niet voor beginners. Nou ja, misschien zelfs wel voor beginnende paardenmensen (die er opvallend goede resultaten mee bereiken), maar het is vooral erg moeilijk voor ervaren, door de wol geverfde paardenmensen die nooit eerder volgens de filosofie van het paard loslaten en laten doen wat hij wil hebben gewerkt. Die hebben de meeste en grootste problemen, zowel met het gedachtengoed als met de praktische training.

Dus jouw beginnersprobleem zie ik eigenlijk niet eens op de manier van dat hij echte beginners in een val lokt en ten gronde richt: de echte problemen liggen bij de vergevorderde traditionele/ NH paardentrainers die opeens op basis van volledig vrijwillige medewerking moeten werken.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 11:13

xyzutu2 schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd ook een beetje flauw dat NHE trainers allemaal hersenloze mensen met slachtofferende paarden zouden zijn... Komt daar dan helemaal niemand die een bewuste keuze voor NHE heeft gemaakt? Is daar dan volgens jou niemand die daarvoor al ervaringen heeft opgedaan in de klassieke rijkunst, of in de Natural Horsmanship? Volgens mij wel. Ik weet dat het merendeel ervaring had in beide en dat ook al bitloos of in vrijheid met hun paarden deed, totdat ze in NHE ook de finesses voor dat werk ontdekten. Dat geldt zo voor mij, en ook voor een hoop anderen op het School gedeelte van het forum.

Tja ze zijn nog niet allemaal begonnen omdat ze gewoon nog niet bereid zijn. Werk kun je dat niet noemen maar wel leren.

Citaat:
Over dat iedereen liegend de School binnenkomt en vervolgens hun paard met NHE gaat verpesten: juist daarvoor is juist de School in het leven geroepen, met een aanmeldingsprocedure die maanden kan duren. 1.In tussentijd is er 1 oefening die je met je paard mag doen, en verwacht wordt dat je daar een dagboek over bijhoudt in die periode en voor de rest veel aanwezig bent op het forum. En daarin is het Internationale forum al een stuk soepeler dan het Russische: 2. bij de laatste krijg je zelfs een of meerdere NHE trainers over de vloer voor je aangenomen wordt, om echt te controleren of je eerlijk bent in je aanmelding.
Er vindt dus een strenge selectie bij de poort plaats. Wat betreft het paarden 'verpesten': het grootste risico op verpesten bij NHE loop je als je verschillende methodes bij NHE gaat/blijft gebruiken. Aan de ene kant geef je het paard dan namelijk veel ruimte voor zelfexpressie, en vervolgens ben jij de dag daarna degene die opeens de lakens (en commando's) uitdeelt waarop het paard moet reageren. Dat zorgt inderdaad voor verwarring bij het paard, en die kan zich op verschillende manieren uiten.

1. Er is dus maar een oefening die je mag doen? Gek want ik vind dat het belangrijk is om de hele vertrouwensbasis als eerste op te bouwen in vorm van kijken, voelen, zien, zoeken en ervaren.
Niet een oefening en klaar is kees, daar leer je je paard niet mee kennen.

De rest volgt nog... (geen tijd)

Citaat:
En voor de rest kun je iedereen met alles verpesten: met verkeerd toegepast LDR rijden, met Parelli, Voest, Bent Branderup, enz. Het staat of valt niet alleen bij het wel/niet hebben van begeleiding, maar ook met je eigen instelling: hoe volg je de methode? Te los, te strak? Heb je wel de juiste instelling hiervoor? Als je heel erg easy-going bent, 'soft' in traditionele ogen, dan gaat LDR rijden alleen voor een hoop ellende zorgen. Als je heel erg strikt, doelgericht en hierarchisch denkt, gaat het nooit lukken met het volgen van NHE.

Citaat:

Citaat:
Niet willens en wetens misschien... Maar voor een TWR is het paard meer dan een paard; het is ook een sportgereedschap. Misschien een hoog gewaardeerd sportgereedschap, maar ze leven nu eenmaal van de prestaties die ze uit het paard weten te halen. TWR gebruiken paarden om hun doel te bereiken en gaan daarvoor door meerdere paarden heen op weg naar de top, waarbij de afvallers verdwijnen en alleen de best presterenden blijven. AN is een volledig andere insteek: je hebt 1 paard, en doe het daar maar mee. Je foutenmarge is dus veel kleiner. En inderdaad, NHE is juist daardoor ook niet voor beginners. Nou ja, misschien zelfs wel voor beginnende paardenmensen (die er opvallend goede resultaten mee bereiken), maar het is vooral erg moeilijk voor ervaren, door de wol geverfde paardenmensen die nooit eerder volgens de filosofie van het paard loslaten en laten doen wat hij wil hebben gewerkt. Die hebben de meeste en grootste problemen, zowel met het gedachtengoed als met de praktische training.

Dus jouw beginnersprobleem zie ik eigenlijk niet eens op de manier van dat hij echte beginners in een val lokt en ten gronde richt: de echte problemen liggen bij de vergevorderde traditionele/ NH paardentrainers die opeens op basis van volledig vrijwillige medewerking moeten werken.
[/quote]

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 12:39

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 13:15

hns schreef:
1. Er is dus maar een oefening die je mag doen? Gek want ik vind dat het belangrijk is om de hele vertrouwensbasis als eerste op te bouwen in vorm van kijken, voelen, zien, zoeken en ervaren.
Niet een oefening en klaar is kees, daar leer je je paard niet mee kennen.

Net of je niet weer dat die ene oefening "symbolisch"(niet het juiste woord maar weet even geen betere) staat voor het bouwen van de door jou beschreven vertrouwens basis en niet alleen een handeling beschrijft.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 15:23

xyzutu2 schreef:
Alane schreef:

Hier volg ik je even niet meer: een paar pagina's geleden schreef je dat het slecht was van NHE dat het zo ontoegankelijk was, nu kan iedereen opeens de methode volgen en zijn paard ermee verpesten?

Dat schrijf ik nergens Haha!
Dat schrijven anderen, tenminste het ontoegankelijke = dat ik beloftes moet doen aan iets wat ik niet ken, niet zie enkel alleen professioneel gemaakte foto's en wat woorden op mijn beeldscherm, die niet eens van AN zelf zijn maar van derden... en met diezelfde woorden iemand moet overtuigen dat ik de beloftes trouw zal volgen blabla.. ben ik wat moeilijk om in een voor mij vreemde taal exact uit te drukken wat ik bedoel zodat iemand aan de andere kant van de electronische snelweg die ook een vreemde taal moet lezen maar begrijpt wat ik dus exact bedoel... Neem nu bokt eens als voorbeeld.. daar kunnen mensen die nederlands als 'eigen'taal hebben het soms niet eens voor elkaar krijgen om iemand die ook nederlands als 'eigen' taal heeft duidelijk te maken wat er precies bedoelt wordt... volg je het nog?
Dan komt daar nog eens bij dat je eigenlijk niet van derden kunt spreken maar van vierden (in zoverre dat mogelijk is) omdat AN geen engels spreekt, zijn vrouw duidelijk moet maken wat hij precies bedoelt, die vertaalt in het engels en dan maar hopen dat de vertaling dat overbrengt wat bedoelt wordt om dan die tekst vervolgens door een ander te laten interpeteren en er maar vanuit gaan dat alles zo opgevat wordt als het bedoelt wordt...
En dat in meervoud gezien de aanmeldingsprocedure...

xyzutu2 schreef:

NHE trainers, zijn dus de forumleden van AN?
Ik noem mezelf geen trainer als ik lerende ben. Haha!
Neu denk ik niet nee, dat er mensen zijn die de klassieke rijkunst met succes gevolgd hebben, want die zouden weten dat je een bit niet moet/mag en zal misbruiken. Maar ook zal weten dat je de omgang met een paard niet leert van een dvd foto's en wat teksten op www. Pling (leuk te volgen voorbeeld is [RT] hier op bokt )

xyzutu2 schreef:
Over dat iedereen liegend de School binnenkomt en vervolgens hun paard met NHE gaat verpesten: juist daarvoor is juist de School in het leven geroepen, met een aanmeldingsprocedure die maanden kan duren.

Je moet het niet letterlijk nemen...

xyzutu2 schreef:
In tussentijd is er 1 oefening die je met je paard mag doen, en verwacht wordt dat je daar een dagboek over bijhoudt in die periode en voor de rest veel aanwezig bent op het forum. En daarin is het Internationale forum al een stuk soepeler dan het Russische: bij de laatste krijg je zelfs een of meerdere NHE trainers over de vloer voor je aangenomen wordt, om echt te controleren of je eerlijk bent in je aanmelding.

Zal mijn paard blij mee zijn...
Nog maar te zwijgen dat ik zomaar wildvreemden toelaat bij mijn paarden.. die zich trainers noemen van iets virtueels Haha!

xyzutu2 schreef:

Ik dacht dat alles op basis van vrijwilligheid ging, zonder dwang en moeten? Dat het paard bepaalde hoe en wat?

xyzutu2 schreef:
En voor de rest kun je iedereen met alles verpesten: met verkeerd toegepast LDR rijden, met Parelli, Voest, Bent Branderup, enz.
Dacht dat LDR altijd verkeerd was omdat het bekkentrekkerij was?

xyzutu2 schreef:
Het staat of valt niet alleen bij het wel/niet hebben van begeleiding, maar ook met je eigen instelling: hoe volg je de methode? Te los, te strak? Heb je wel de juiste instelling hiervoor? Als je heel erg easy-going bent, 'soft' in traditionele ogen, dan gaat LDR rijden alleen voor een hoop ellende zorgen. Als je heel erg strikt, doelgericht en hierarchisch denkt, gaat het nooit lukken met het volgen van NHE.

Ik kan met de perfecte instelling willekeurig welk boek lezen over klassieke dressuur, wedden dat ik dan geen punt scoor op een concours?

xyzutu2 schreef:
Citaat:

Niet willens en wetens misschien... Maar voor een TWR is het paard meer dan een paard; het is ook een sportgereedschap. Misschien een hoog gewaardeerd sportgereedschap, maar ze leven nu eenmaal van de prestaties die ze uit het paard weten te halen.

en daarom hebben ze sponsoren nodig, die het ze mogelijk maakt wedstrijden te rijden...
Het paard is niet het gereedschap, maar het winnen van toernooien en kampioenschappen is hun gereedschap waar ze geld mee kunnen verdienen in de hippische wereld...

xyzutu2 schreef:
TWR gebruiken paarden om hun doel te bereiken en gaan daarvoor door meerdere paarden heen op weg naar de top, waarbij de afvallers verdwijnen en alleen de best presterenden blijven.
Die TWR's hebben een boekje gehaalt bij de bieb en konden rijden.
Zeker gebruiken TWR's paarden, zouden ze motoren gebruiken waren het coureurs... AN gebruikt ook paarden. Zie het verschil niet zo.
Denk je dat die weg naar de top iets is van 1 seizoen mee hobbelen en klaar? Daar gaat een hoop tijd, geld, zweet, tranen en eigen bloed inzitten.

xyzutu2 schreef:
AN is een volledig andere insteek: je hebt 1 paard, en doe het daar maar mee. Je foutenmarge is dus veel kleiner. En inderdaad, NHE is juist daardoor ook niet voor beginners. Nou ja, misschien zelfs wel voor beginnende paardenmensen (die er opvallend goede resultaten mee bereiken), maar het is vooral erg moeilijk voor ervaren, door de wol geverfde paardenmensen die nooit eerder volgens de filosofie van het paard loslaten en laten doen wat hij wil hebben gewerkt.

Denk je nu werkelijk dat je een paard dusdanig onder dwang kunt zetten dat het goed kan presteren op de OS, Wereldkampioenschappen ed?
Ik praat niet over een B parcours of B proef, maar voorbij die basis.

xyzutu2 schreef:
Die hebben de meeste en grootste problemen, zowel met het gedachtengoed als met de praktische training.
of die maak je minder wijs Nagelbijten / Gniffelen

xyzutu2 schreef:
Dus jouw beginnersprobleem zie ik eigenlijk niet eens op de manier van dat hij echte beginners in een val lokt en ten gronde richt:

Omdat je het te letterlijk neemt, en de strekking van mijn bericht niet snapt (en of dat nu komt door jouw snapperd of mijn uitlegkei doet niet ter zake Haha! )
Jan Beginner, heeft 3 jaar op een manege gelest en denkt goed te kunnen rijden. JB slaat aan het surven en komt bij AN-site terecht. Lijkt hem super met een touwtje je paard laten piafferen..
maar JB heeft nog nooit een piaffe gevoelt, heeft geen idee hoe het er van dichtbij uitziet, en koopt de dvd's meld zich aan, leest zich in en de hele reutemeteut... (en dan komen we op het lieggedeelte, het spreken van onwaarheden klinkt eigenlijk beter) JB kan goed onthouden, heeft een snelle pc, vind wat hij zoekt en zoekt wat hij wil vinden... (maar ben niet zo super crimineel aangelegd Wow! ) JB zet paard in de paddock en slaat aan het gamen/spelen.. echter kan hij niet de signalen lezen en beland in het ziekenhuis.. arm peerd komt in het handelscirquit terecht als onhandelbaar/gevaarlijk.

xyzutu2 schreef:
de echte problemen liggen bij de vergevorderde traditionele/ NH paardentrainers die opeens op basis van volledig vrijwillige medewerking moeten werken.

vergevorderde traditionele trainers, hoe toon je vergevorderd aan?
En hoeveel heb je daarvan in Nederland, die dan ook nog overstappen/overgestapt zijn op NHE?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 15:29

Welke trainers komen bij wie over de vloer en wanneer, die wil ik wel eens zien ?
Waarom mag je niet huppelen bij een paard ?
Waarom mag een paard geen buitenrit maken ?
Waarom wordt er een poortwachters systeem ingesteld als het gaat om het belang van het paard ?
Waarom een zuivering ? en strals weer een tweede zuivering ? (Jullie noemen het vast anders, maar ik zie het als een zuivering.)
Waarom vindt niemand het vreemd dat de genoemde websites niet bestaan ?
Waarom moet je een dagboekje bijhouden over je paard ?
Waarom mag een paard een jaar lang alleen de zandbak zien en moeten daar alle spelletjes, sorry Haute Ecole oefeiningen gedaan worden ?
Waarom is dat allemaal zo goed voor een paard ?
Waarom is het geloof ineens van belang?
Waarom denk je dat voor iedere Jan .... dit de enige en juste methode is ?
Waarom denk ik een vreemde soort van fanatisme te zien die niet helemaal reeeel is ?
Waarom heet een forum een school, als er geen school met instructeurs is, maar een typemachine (PC) en je eigen bureautje.
Waarom is er zo'n sterke haat jegens mensen die wel goed met een bit kunnen rijden, waarom dat fanatisme met allerlei uitspraken waar je eng van wordt. Alleen al over Anky.
Het ergens niet mee eens zijn, o.k. maar branden brr... daar word ik eng van.

De semi wetenschappelijk 'bewijzen' spreken zichzelf tegen, net als de voors. Maar nee, alles wordt overgenomen, klakkeloos en onnadenkend.

Knap hoor al die hoge school oefeningen, alleen ik geloof er geen fluit van, je denkt iets te zien, je wil iets graag zien.

Alles mag, alles is goed, NHE is het ! en o, jee als iemand kritiek heeft.... KOP eraf, nou ik heb veel NH-ers en dat soort mensen gezien, maar dergelijke dingen heb ik nog nooit gezien.
Verliefde meisjes, die wel en kom niet aan de grote liefde want ze villen je levend. Alles is geoorloofd en als iemand niet past in je plaatje dan zijn alle middelen geoorloofd, naar mensen dus, want paarden hebben altijd gelijk. Welkom op aarde, er zijn gewoon eikels van paarden, die niet gelijk hebben.

Leuk dat er 'een sterveling' in Frankfurt is geweest, raar verhaal als ik zo vrij mag zijn, iemand tikte iets op een PC. Hij lacht veel, kijk daar heb je wat aan.
Het is weer een forum persoon, en tot nu toe 'de enige' die zich gemeld heeft van de duizenden die er waren en de security die het maar niet aankon. Leuk dat die persoon ook gelijk wat twijfels wegneemt.

Wel knap hoor van die Shets, ik heb bewondering voor al die knappe dingen die ze doen. Wie weet treffen we elkaar weer eens, en dan krijg ik vast een demo Lachen