Monty Roberts filmje met Dandor zadelmak maken, interessant!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Monty Roberts filmje met Dandor zadelmak maken, interess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 10:36

luxket schreef:
De mensen die een buckstopper gaan gebruiken in samenwerking met annemarie of monty hebben vaak alles al geprobeerd.. Hun krijgen daar echt de 'extreme' gevallen... niet zomaar voor een bokje... Eerst kijken ze of het rijtechnisch enz opgelost kan worden...

Wildwings schreef:
Dus als ik iemand met mij mee zou laten lopen wanneer ik rijd, die iedere keer wanneer mijn paard bokt precies op dat moment een flink harde klap recht in het gezicht van het paard geeft met een zweep.. en we doen dit op precies het goede moment, niet te laat (en natuurlijk niet te vroeg) zodat het paard de link tussen bokken - pijn snapt.. vinden jullie dat dan een goede manier om te handelen? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 10:52

promptertje schreef:
Als ze zo weinig respect voor de integriteit van het paard hebben, dan vind ik het eigenlijk niet eens vreemd dat hun paarden in opstand komen. Je kunt alleen vertrouwen en respect verwachten, als je het ook gééft.

En daar gaat het dus om.
Ik weet dat veel mensen werkelijk vinden dat het paard respect voor hèn moet hebben (en nièt andersom). En wat zij onder 'respect' verstaan, komt neer op gehoorzaamheid, onderdanigheid, volgzaamheid, nederigheid, initiatiefloos, doen wat je van het paard eist, etc. En als het paard dat "respect" niet toont, dan sláán (of welke pijnprikkels en vormen van geweld dan ook) ze dat respect 'er wel in'. Dit zijn ook de mensen die zichzelf "paardenmensen" noemen... Boos!

oOliesjeOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 11:12

luxket schreef:
De mensen die een buckstopper gaan gebruiken in samenwerking met annemarie of monty hebben vaak alles al geprobeerd.. Hun krijgen daar echt de 'extreme' gevallen... niet zomaar voor een bokje... Eerst kijken ze of het rijtechnisch enz opgelost kan worden...

daar ben ik hert helemaal mee eens. en monty en annemarie weten donders goed waar ze het over hebben
en zullen nooit een paard pijn doen. en zoals je al zei gebruiken ze de buckstopper alleen bij de "extreme gevallen".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 11:13

Zijn de mensen die het zo met de buckstopper eens zijn nou echt zo onbeleefd om mijn vraag gewoon volledig te negeren Verward

oOliesjeOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 11:14

WildWings schreef:
Zijn de mensen die het zo met de buckstopper eens zijn nou echt zo onbeleefd om mijn vraag gewoon volledig te negeren Verward

sorry wat was je vraag dan ook weer?????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 11:20

oOliesjeOo schreef:
WildWings schreef:

Och, 't is tenslotte pas de derde keer dat ik 'm moet herhalen en de 2e keer dat ik moet vragen of iemand me dan antwoord kan geven.. (waardoor ik opdringerig overkom natuurlijk weer..)

Dus als ik iemand met mij mee zou laten lopen wanneer ik rijd, die iedere keer wanneer mijn paard bokt precies op dat moment een flink harde klap recht in het gezicht van het paard geeft met een zweep.. en we doen dit op precies het goede moment, niet te laat (en natuurlijk niet te vroeg) zodat het paard de link tussen bokken - pijn snapt.. vinden jullie dat dan een goede manier om te handelen? Verward

oOliesjeOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 11:23

Och, 't is tenslotte pas de derde keer dat ik 'm moet herhalen en de 2e keer dat ik moet vragen of iemand me dan antwoord kan geven.. (waardoor ik opdringerig overkom natuurlijk weer..)

[/quote]

neej tuurlijk niet een paard mag je nooit onverantwoord slaan met een zweep. een zweep is trouwens ook niet om aftestraffen maar om tijdens het rijden bijvorbeeeld iets bij te tikken om het paard zo beter naar je hulpen te krijgen. en op het moment dat jij het paard slaat als hij bokt zal hij ook een link leggen naar jouw, dat jij ook niet aardig bent. en zo kan je ervoor zorgen dat je paard bang word voor mensen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 11:57

Maar een touwtje over het tandvlees dat smerig pijn doet mag dus wel? Sorry, ben ik het niet helemaal mee eens.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 12:16

JoviBan schreef:
promptertje schreef:
Als ze zo weinig respect voor de integriteit van het paard hebben, dan vind ik het eigenlijk niet eens vreemd dat hun paarden in opstand komen. Je kunt alleen vertrouwen en respect verwachten, als je het ook gééft.

En daar gaat het dus om.
Ik weet dat veel mensen werkelijk vinden dat het paard respect voor hèn moet hebben (en nièt andersom). En wat zij onder 'respect' verstaan, komt neer op gehoorzaamheid, onderdanigheid, volgzaamheid, nederigheid, initiatiefloos, doen wat je van het paard eist, etc. En als het paard dat "respect" niet toont, dan sláán (of welke pijnprikkels en vormen van geweld dan ook) ze dat respect 'er wel in'. Dit zijn ook de mensen die zichzelf "paardenmensen" noemen... Boos!

Afgod

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 12:20

Ik hou van deze manier van communiceren, ik ben totaal niet NH achtig en roberts is gewoon super conseqent op de juiste momenten, zodat het paard respect voor hem krijgt.

ik vind het een erg goed filmpje

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 12:25

Wat ik nog steeds niet snap, is waarom Monty een enorme aversie heeft tegen zwepen, maar wel bij veel paarden hard aan het hoofd rukt met zijn dually halster (buckstopper laat ik even buiten beschouwing...).
Druk uitoefenen op het hoofd is typisch roofdier- of bully-gedrag, het is in de ogen van het paard veel beter om druk uit te oefenen op de romp, dus met een stokje of zweep of desnoods een zwaaiend touw.

En ja, je krijgt heus respect van het paard als je hem op een roofdiermanier benadert, maar het is niet het soort respect wat ik graag van mijn paard krijg.

oOliesjeOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 13:08

Waratje schreef:
Maar een touwtje over het tandvlees dat smerig pijn doet mag dus wel? Sorry, ben ik het niet helemaal mee eens.

dat "touwtje" doet niet smerig pijn. het touw is eigenlijk best wel zacht en zo snel het paars zijn rug aanspant voelt hij al iets druk opkomen als het goed is. en op dat moment kan hij zelf beslissen hoe ver hij wil gaan. maar goed iedereen heeft zijn eigen mening.

Quarterpaint

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 13:50

Nee de meeste vinden dat het paard het prettiger heeft met een scherp stuk ijzer in de mond van het paard en dan trekken maar dan stopt hij vanzelf wel met bokken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 14:15

Ik geloof niet dat trekken aan een bit hoort bij het afleren van bokken voor gevorderden. De meeste mensen die te maken hebben met serieuze bokkers, zijn dat stuk van trekken aan een bit al lang voorbij.........

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 14:44

promptertje schreef:
luxket schreef:

"Alles al geprobeerd"? Er zijn zat trainers die het ding niet nodig hebben, dat hebben ze dan kennelijk nog niet geprobeerd.

Ik heb best vertrouwen in Monty en Annemarie dat ze het alleen in uiterste gevallen zullen gebruiken, maar het gemak waarmee enkele "volgelingen" hier over het ding praten vind ik verontrustend. Als ze zo weinig respect voor de integriteit van het paard hebben, dan vind ik het eigenlijk niet eens vreemd dat hun paarden in opstand komen. Je kunt alleen vertrouwen en respect verwachten, als je het ook gééft.

bij die trainers zijn ze dan ook al geweest.... De een kiest voor gert van den hof de ander voor annemarie.. Ik zelf zou voor het 2e gaan..

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 14:47

WildWings schreef:

WildWings schreef:

[/quote]

Dan geef je een tik op het moment dat je het ziet en ben je dus al te laat.. paard heeft maar 1 sec reactie tijd of minder.. met de buckstopper komt het precies op het moment aan dat hij het zelf doet.. het paard kiest zelf om te bokken en wordt dus ook door zichzelf gestrafd... Dit op precies het juiste moment..

Maar da's mijn mening

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 14:50

Apart toch, geen enkele vorm van kritiek op de buckstopper willen accepteren. En ze zijn al bij alle trainers geweest... dus als ik er 10 opnoem die allemaal prachtige resultaten behalen zonder buckstopper, dan zijn die paarden bij allemaal al geweest? Goh..

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 15:12

Ben benieuwd hoe sommige van jullie het dan aan zouden pakken? De beste stuurlui (bokkers) staan weer is aan wal.... Ik heb het zelf ook niet zo op een buckstopper maar wat moet je anders met zo'n paard? Je krijgt geen respect met klontjes bij zo'n paard als Dandor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 15:25

Het is toch betreurenswaardig dat je geen mogelijkheden ziet tussen òf een buckstopper òf een klontje... Verward

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 15:28

op dit moment even niet nee...
tuurlijk genoeg mogelijkheden maar wie zegt dat er geen tussenweg is? ik zeg niet dat ik dat ding mag hoor Verward maar hoe zou jij het doen dan?? leg me dat is uit? dat wil ik dan wel graag weten....

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 15:33

ik ben ook nog steeds benieuwd wat er precies consequent is aan die ontzettend slechte release van het dually halster?
Ik vind het echt ongeloofelijk dat er zo weinig kritiek is op die buckstopper, dat dit nog als nh gezien wordt

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 15:49

hmmm.... zoveelste keer alweer....

oOliesjeOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 16:16

sanne83 schreef:
ik ben ook nog steeds benieuwd wat er precies consequent is aan die ontzettend slechte release van het dually halster?
Ik vind het echt ongeloofelijk dat er zo weinig kritiek is op die buckstopper, dat dit nog als nh gezien wordt

aan het halster zelf is niets consequents. dat lligt aan de persoon die hem gebruikt.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 16:20

oOliesjeOo schreef:
sanne83 schreef:

aan het halster zelf is niets consequents. dat lligt aan de persoon die hem gebruikt.

idd!

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 16:23

In maart komt hij ook weer, hebben mensen al kaartje daarvoor. Weet iemand hoe duur die zijn?