Wat is er slecht aan dekens?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Wat is er slecht aan dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:43

of scheren en dekens op Haha! :

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:44

maar goed, ik ga eens even bij m'n veels te harige, te dikke, te ongetrainde paard kijken Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:45

breng je haar dan ook gelijk even naar de kapper??? ZIET ER NIET UIT!!! (geintjuh, volgens mij heeft Toronto een veel grotere baard)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:46

hehe grapjas Knipoog
je bent verdwaald, je ziet hier bij de beruchte sekte 'naturals' Lachen
Laterrrrrrr

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:46

ik zal eens even foto's maken van haar billen, zullen we zien wie er hariger is Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:47

KiWiKo schreef:
dat is zeker niet waar Lachen Lachen toen ik 30 jaar geleden begon had ook alles gewoon een deken op Lachen

toen ik 15 jaar geleden begon met paarden had geeneen paard een deken op Clown

niet bij de manege, niet bij de boeren waar ik gereden heb, niet bij de pensionstal waar ik gereden heb.

Toen ben ik een aantal jaar úit de paarden geweest en kwam terug en dacht "Wat?? Heb ik iets gemist ofzo, zijn paarden tegenwoordig niet meer waterdicht?"

Ik vind het zo'n volstrekte onzin. Dekens gebruik je alleen als je paard ziek en of oud is. Ze smelten echt niet hoor.

En alle amateur rijders die dekens gebruiken meten zich alleen maar een 'sport' status aan met die dekens.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:47

Kinke schreef:
ik zal eens even foto's maken van haar billen, zullen we zien wie er hariger is Knipoog

hihi dat win jij Haha! Haha! Haha!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:48

KiWiKo schreef:

@ moniek........ een zeiknat paard kan je best op het land zetten, is geen probleem...... sterker nog is beter dan op stal Haha! Haha!

Idd, tocht is erger dan buitenlucht Knipoog

Bij ons op de manege/pension-stal hadden de oudere manegepaarden vroeger (+/- 45 jaar geleden) ook al een deken op op het weiland in de winter. Groene Jutedekens, zware rotdingen met geen stukje anatomische vormgeving te bekennen... Qua dat aspect zijn de dekens van nu echt erop vooruit gegaan. Licht, gevormt naar het paard en zo ontworpen om het bewegen in de wei te vergemakkelijken, heel verschil met die dingen van toen Haha!

Ik hoor jullie denken... hoe weet zij dat met d'r 21 jaar?
Nou! Clown
Onze manege bestond enkele maanden geleden 45jaar, toen hebben wij een film te zien gekregen van het allereerste begin, tot nu... en dekens heb ik in de beginjaren vaak voorbij zien komen,van de shots waarbij de manege pony's en paarden stonden te grazen in een sneeuwwit landschap Lachen
Niet alle paarden en pony's trouwens Knipoog vooral de oudere en degeen die een ontieglijke wintervacht hadden ontwikkeld en hun lichaamstemperatuur niet meer konden afvoeren na het lopen van 3 uur in de lessen. Tegenwoordig staan ook niet alle manege diertjes met een deken, meerendeel zonder zelfs Lachen

Maarja genoeg gezwets Clown Haha! Dus dekens waren er toen al!
Ik zal wel even vragen of ik in het opberghok mag kijken... onze manege heeft nogal een hamster-dwang, alles wat nog heel is wordt bewaard... ook al wordt het al 30 jaar niet meer gebruikt Clown
Dan zal ik proberen er een op de foto te krijgen, als er nog een ligt Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:49

Arabesk schreef:
En alle amateur rijders die dekens gebruiken meten zich alleen maar een 'sport' status aan met die dekens.

GOOD POINT! ben het zowaar met je eens Haha! Haha!

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:52

Kinke schreef:
vraag??? oh, je bedoelt, waarom ik eigenlijk op m'n paard rij?
Simpel, omdat ik het leuk vind, om haar in beweging te houden, om haar soepeler te krijgen, om de kwaliteit van haar voeten goed te houden, om samen bezig te zijn etc.etc.
Toch bijzonder dat dat dan automatisch betekent dat je niet 'natuurlijk' bezig bent en je dus blijkbaar met dekens etc. aan de slag moet.
Als je geen tijd hebt om lang uit te stappen moet je er niet op stappen, of je training verkorten zodat je wel tijd hebt om langer uit te stappen, simpel toch?

hahahahaha!!!!!!!! als je hem op de wei zet heeft hij ook zijn beweging.
En zijn hoefen slijten dat op een NATUURLIJKE manier.
En samen bezig zijn kan ook door met je paard te knuffelen en te wandelen,daarvoor hoef je niet te rijden.
Want een zadel en een strakke singel in combinatie met een hoofdstel en bit is echt heel onatuurlijk.
En ik zie niet dat mijn paard ongelukkiger is met geschoren vacht en deken dan een een paard met wintervacht.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:54

Arabesk schreef:
KiWiKo schreef:
dat is zeker niet waar Lachen Lachen toen ik 30 jaar geleden begon had ook alles gewoon een deken op Lachen

toen ik 15 jaar geleden begon met paarden had geeneen paard een deken op Clown

niet bij de manege, niet bij de boeren waar ik gereden heb, niet bij de pensionstal waar ik gereden heb.

Toen ben ik een aantal jaar úit de paarden geweest en kwam terug en dacht "Wat?? Heb ik iets gemist ofzo, zijn paarden tegenwoordig niet meer waterdicht?"

Ik vind het zo'n volstrekte onzin. Dekens gebruik je alleen als je paard ziek en of oud is. Ze smelten echt niet hoor.

Oké dus wij zijn het wèl eens Haha!
Dit probeer ik duidelijk te maken, daaro vindt ik de stelling "dekens zijn slecht" zo gevaarlijk...
In sommige omstandigheden zijn ze zelfs vreselijk handig en een must voor je paard.
En dan niet omdat wij het graag willen, of wij graag een paard kort in de vacht willen zien, maar om gezondheidsredenen of omdat het paard zich er het lekkerste bij voelt Lachen

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 11:09

Cheeka staat alleen met deken als ze naar buiten moet als het regent, anders staat ze als we haar weer binnen halen te trillen als een rietje en ik heb geen zin in een paard dat steeds zo ziekig is...
Paarden kunnen zichzelf normaal gesproken gewoon goed warm houden, maar Cheeka wordt ook vaak geborsteld dus dat helpt dan niet echt mee.

Sifra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 11:11

Mijn vzpaard mag absoluut geen deken op van de eigenaar. Pas als het een paar graden onder nul is. Waarom? Volgens de eigenaar werd het paard dan veel sneller verkouden en veel sneller ziek. Dus... Ik weet het niet maar zij zegt dit Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 11:13

klopt ergens wel wat de eigenaar zegt........... mensen maken watjes van die dieren.....

Daarom ben ik ook zo een voorstander van jong spul gewoon 3 jaar op het land.......... geen dekens, geen getrut

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 11:48

sjips...batterijen van m'n camera leeg Koe
oh ja, Moniek, de hoeven slijten niet genoeg in de wei hoor, ook niet met wandelingen trouwens.
Strakke singels en bitten doe ik trouwens ook niet aan, gewoon normaal rustig het boomloze zadel aansingelen en zeker niet strak, dan het bitloze hoofdstel erop en klaar is knollie Clown
Het kan aan mij liggen, maar ik vind je berichten nogal agressief overkomen?
Ohhh...trouwens...ik ben niet eens een echte natural, Kinke draagt bijna 6 maanden per jaar een deken, een eczeemdeken Bloos Duivel

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:08

ik ben het wel met kiwiko eens dat het onzin is om ze voor hun 3e jaar een deken op te doen.

die van mij kreeg er ook pas 1 op toen ik begonnen ben met rijden en toen was ze 3 1/2.
nu moet ik er gewoon niet meer aan denken dat ze er geen op krijgt ze zweet best snel en ik ben echt niet et beroerd om uit te stappen hoor want ik ga na het rijden altijd nog een flink stuk de weg op om te stappen.
ik vind dat ze dan wel droog moet zijn (duurt ongeveer 20 tot 30 min)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:39

Kinke, wat mij opvalt is dat de naturals zo vaak ontzettend rechtlijnig zijn, er is maar een goede manier en dat is de natural manier en dat zie je natuurlijk weer als een sneer. Lees eens wat meer topics op jullie "natural-denkend" en zie eens hoevelen er snerend onderuit gehaald worden hoe zij voor hun paarden zorgen, bij het woord deken gaan de sluisen al open. Het is niet de natural manier dus het deugd niet. Dat is wat ik met het hokjes denken bedoel.

Ik weet nl zelf niet waar ik mij zelf in moet plaatsen. Maar 24/7 op een wei, boomloos, bitloos is het niet dus niet natural, arm dier........

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:44

Nu doe je het alweer Russel: DE naturals zijn zo vaak rechtlijnig??? Niet alle naturals zijn zo. Net zoals er ook niet-naturals zijn die heel rechtlijnig zijn etc.etc. Nuanceren valt blijkbaar niet mee.
Mijn paard staat op een pensionstal, paarden gaan 's nachts naar binnen, hebben dekens op etc. Maakt mij helemaal niks uit, ik zal er niemand op aankijken zolang ze fatsoenlijk met hun paarden omgaan, ook wordt mij niks verweten dat ik zonder bit rij, en dan ook nog gemiddeld zo'n 2x per week een half uurtje.
Live and let live dus Lachen
Door het maken van zulke opmerkingen af en toe wordt het toch niet beter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:53

Je kunt je afvragen hoe die scheiding uberhaupt is ontstaan. Wat wellicht onterecht is, maar in een ander topic opgestart door een die-hard natural, met vele van haar maatjes aan haar zijde, zijn ze al ellenlange pagina's aan het goed praten dat 10 paarden in beslag zijn genomen en dat er een gerechtelijk onderzoek is gestart naar de eigenaresse laster als uitgangspunt heeft. Dat er gewoon niet wordt toegegeven dat het daar nu op dit moment even fout zit. Dan met andere topics waar een ieder die niet tot de club behoort de grond in wordt geboord want ze zijn paardonvriendelijk bezig. Dat zet ook een toon.

Niet terecht dat op jouw bordje te leggen, maar als een club zelf behoorlijk hard om de hoek kan komen met ideologieen, moet men wel zo eerlijk zijn dat het in hun midden ook wel eens fout gaat, ipv iedereen uit te maken voor lasterverspreiders.

Als een paard niet kan presteren door zijn harenkleed, moet dat kleed er gewoon af en om hem dan warm te houden als hij niet hoeft te presteren leg je er een deken op, is geen dierenmishandeling.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:58

ik zou het op prijs stellen als je dat topic er buiten houdt, dat heeft namelijk helaal niets met naturals te maken, maar dan ook helemaal niet..... he is toeval dat zowel Ara als ik daarbij betrokken zijn, ook niet helemaal want Ara en ik kennen elkaar goed en ik heb haar met hen in contact gebracht,maar niet als zijnde natural of natuurlijk bekapper......

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 14:03

Russel, er zijn genoeg naturals die vinden dat die paarden er ook niet lekker bijstonden. Jammer dat daar dan uit geconcludeerd wordt dat alle 'naturals' er zo over denken. Ik probeer in ieder geval open te staan voor allerlei standpunten.
Het zou leuk zijn als er van beide kanten begrip is voor elkaar.
Zo..genoeg gediscuzeurd Lachen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 16:05

Citaat:
Waarom willen jullie geen deken op je paard?
heb niet het hele topic gelezen hoor.
Is het alleenmaar omdat je alles zo "natuurlijk" mogenlijk wil doen?

Omdat het zo vreselijk onhandig is als je paard 24 uur buiten loopt.
Alles wordt nat/vies, gaat plakken en gaat stuk. daarnaast passen een hoop dekens gewoon niet en krijg je er schuur plekken van.
In de kudde gaan alle paarden eraan zitten en met een beetje pech raken ze er nog in verstrikt ook.
Dekens zijn ook nog eens stervens duur. Als ik een deken wil wil ik een goede en dat kost 200 euro.
En dan heb ik het nog niet over een voorjaars/najaar deken erbij.

Mijn conclusie: goedkoper en wat mij betreft ook gezonder voor het paard.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 16:54

de mijne staat ook 24/7 buiten mijn 220 gr deken was iets van 120 euro die heeft ze nu 2 seizoenen op gehad niks aan de hand en de andere van 400gr heb ik vorig jaar gekocht ook niks aan de hand. zelfs de shetten blijven er vanaf.
en als je ze wast zijn ze weer schoon.

ik moet zeggen goedkoper is het wel maar het zal even gezond zijn denk ik

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 17:49

Midden in de winter zijn je dekens nat en hangen de gespen vol bagger. Het is koud en je vingers vriezen ervan af wanneer je die vastgekoekte gesp weer los probeert te maken.

Er raakt een riem los en die hangt vervolgens de hele dag in de prut en dan mag je nog geluk hebben dat paard niet op de riem gaat staan of het niet verstrikt raakt om de benen.

Ook van bucas of rambo gaan de riemen los of stuk.

Wellicht zal het gaan als je maar 2 of 3 paarden in de wei hebt...met een koppel van min. 8 paarden is het eigenlijk geen doen.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 17:56

ik heb een koppel van 6 en je hebt ringen om de singels op zn plaats te houden.
ik heb daar echt nog nooit problemen mee gehad.
ik geef ze liever een deken op dan dat ze zeiknat van het rijden weer de wei op gaan of de stal in.