Volgens artikel in Bit: met bit rijden is slecht.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Volgens artikel in Bit: met bit rijden is slecht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:14

Ik ben benieuwd naar dat artikel en Voest z'n onderbouwing.

Kun je aangeven waaròm volgens Voest niet ieder paard geschikt zou zijn voor bitloos rijden?

cinny1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:34

Zoals ik al gemeld had, is volgens Voest niet ieder paard gesschikt vanwege onder andere karakter en bouw.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:02

cinny1 schreef:
Zoals ik al gemeld had, is volgens Voest niet ieder paard gesschikt vanwege onder andere karakter en bouw.

En dat is alles wat hij erover zegt?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:07

cinny1 schreef:
Dus wederom wordt een "wetenschappelijk" onderzoek tegengesproken en dan nog wel door iemand die hier in Nederland een hoog aanzien op NH heeft.

Een wetenschappelijk onderzoek in de Bit?

cinny1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:29

Jovarna koop de Bit, dan kun je zelf het hele artikel lezen.
Wendy in de vorige Bit waar deze hele discussie op gebaseerd is, had dr Cook een onderzoek gedaan naar rijden met bitten.....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:34

cinny1, aangezien je verwees naar dit artikel, nam ik aan dat je het leuk vond om dat hier te delen en 'het erover te hebben'.
Vandaar ook dat ik naar meer inhoud vroeg.
Maar blijkbaar ben je nu geïrriteerd en heb je daar helemaal geen zin in?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:35

cinny1 schreef:
Wendy in de vorige Bit waar deze hele discussie op gebaseerd is, had dr Cook een onderzoek gedaan naar rijden met bitten.....

Ik ben bekend met het artikel, en blijf er van overtuigd dat ook dit weer een van de Bit verkoopartikelen was. Niks wetenschappelijks aan.

cinny1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:54

Wendy ik ben het wat dat betreft met jou eens. Alleen er werd in dit topic gesuggereerd dat het een hoogstaand stukje wetenschappelijk onderzoek betrof van Dr. Cook. Omdat er nu in bit door een 'kenner' gezegd wordt dat niet ieder paard geschikt is om bitloos te rijden, mag dit ook hier gemeld worden. Want de meeste hier zijn van mening dat alle paarden bitloos kunnen. Waar ik het niet mee eens ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 17:40

Welke paarden kunnen volgens jou dan niet bitloos?

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 17:57

Ik heb het artikel in de Bit ook gelezen. En volgens mij ging het juist over het rijhalster. DAt dat niet voor elk paard geschikt was. Hij had het niet over bitloos in het algemeen.
Ik heb 4 verschillende paarden bitloos gereden, en allemaal lopen ze goed op het Cookhoofdstel. Maar of ze ook allemaal op een rijhalster te rijden zijn weet ik niet.

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 20:51

het is idd meestal de ruiter die d'r slechter op loopt

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 21:11

cinny1 schreef:
Ik denk dat je artikel nog maar eens goed moet lezen want hij stelt echt dat niet ieder paard geschikt is voor bitloos rijden. Ongeacht of je de rem er met grondwerk op hebt gezet. Ik weet niet waar je het idee vandaan haalt dat je bit een rem is. Bij mijn paarden in ieder geval niet. Ik heb nog altijd geleerd te stoppen op mijn zit.

Ik heb wel degelijk gelezen hoor...
Voest zegt het trouwens al in de inleiding:
Citaat:
Bitloos de bossen in klinkt heerlijk voor paard en ruiter. Freestyletrainer Emiel Voest is het daar helemaal mee eens. Maar omdat in Nederland de natuur regelmatig wordt onderbroken door een drukke weg vol vrachtwagens, is en supergoed afgericht paard noodzakelijk om veilig op pad te kunnen met een rijdhalster

Hij vertelt in het artikel dat als je met je paard naar buiten wil aan een rijhalster het paard feilloos moet reageren om de kleinste hulpen. Dat begint al op de grond met basisgehoorzaamheid aan de hand. Het paard moet kunnen wijken, achterwaarts gaan en stilstaan.

Vervolgens heeft hij het over het rijden. Het paard moet ook daar gehoorzaam zijn: stilstaan tijdens het opstijgen, wachten op jou signaal voor die begint te stappen. Ook hier moet het paard volgens voest de basisprincipes beheersen: wijken, achterwaarts, en halthouden. Daarnaast moet een paard op een zithulp stoppen en hij moet verkeersmak zijn.

Hij zegt ook dat het belangrijk is eerst te oefenen in een omheinde bak. Oefeningen die kan doen zijn onder andere rijden op één teugel waarbij je je paard stuurt op benen en zithulpen.
Hij zegt ook dat je schrikparcours kan doen zodat je kan leren je paard in de hand te houden als hij schrikt.

Hij geeft ook de tip om het paard op te tomen met bit en halster, de teugels van het bit stilaan los te laten en die van het halster op te nemen. Bij het naar buiten gaan doe je net hetzelfde. Hij zegt ook dat het belangrijk is dat je voor de overstap genoeg tijd uittrekt.
Het is volgens hem ook belangrijk om een goede zit te creeëren. Je moet meegaan met de bewegingen van het paard.

Dan komt het stukje waarin hij uitlegt dat niet elk paard gereden kan worden op rijdhalster. Hij zegt dat het paard een goede africhtingsgraad moet hebben, en dat hij een geschikt karakter moet hebben (hij moet betrouwbaar zijn), en een geschikte bouw hebben. Hiermee bedoelt hij dat het paard gemakkelijk nageeflijk gereden kan worden. Nageeflijkheid is ontspanning in het hele lichaam en dat is een voorwaarde voor het goed doorkomen van de hulpen. Als het paard zijn gewicht in de strijd gooit, wat stugger zijn of met hun neus in de lucht lopen, zijn niet geschikt om mee op een rijdhalster buiten te rijden.

Emiel zegt dat een bit werkt in de mond van een paard afhangt van de handen van de ruiter. Het is onzin om met een halster te gaan rijden omdat je vind dat een bit gemeen is. Hij zegt ook: richt je paard dus zo af dat je samen aan een rijdhalster naar buiten kunt of denk erover na wat jij doet met je handen tijdens het rijden en wat voor effect dat heeft op het bit in de mond.

Tot dusver zijn onderbouwing. Dus hij zegt niet dat niet ieder paard geschikt is voor het rijden op rijdhalster, maar dat je zelf je paard voldoende moet africhten zodat het WEL mogenlijk is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 22:34

willeke_nijs schreef:
Tot dusver zijn onderbouwing. Dus hij zegt niet dat niet ieder paard geschikt is voor het rijden op rijdhalster, maar dat je zelf je paard voldoende moet africhten zodat het WEL mogenlijk is.

Dat vermoeden had ik al.
Op zich een prima stukje zo te lezen.

Paar opmerkingen van mijn kant :

Alles wat Emiel aangeeft (en veel 'naturals' ook): bovenstaande oefeningen (basisprincipes en -gehoorzaamheid, rijden op been- en zithulpen, schrikoefeningen, verkeersmak, zijn sowieso belangrijk, ook als je met bit rijdt. Heeft op zich imo niet zozeer met bitloos rijden te maken, maar meer met buitenrijden op zich.

Wat de "geschikte" bouw betreft: zelf heb ik de ervaring dat mijn "hoogloper" opeens "laagloper" is sinds we bitloos rijden. Ik ben ervan overtuigd dat wanneer je het bit weg laat, dat je daarmee een stuk spanning weghaalt en het paard vanzelf veel meer ontspannen is zonder bit.

Het laatste van Emiel "Het is onzin om met een halster te gaan rijden omdat je vind dat een bit gemeen is" ben ik het nièt mee eens.

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 22:42

vind het jammer dat veel mensen een artikel doorlezen maar er alleen van onthouden wat ze willen onthouden...
even off topic, maar het moet toch van m'n hart: Ik zie die dingen in veel topics terugkomen zoals in het topic aversie tegen naturals... Men ziet staan op paardnatuurlijk dat er geen bedekking in de stal mag liggen, maar er wordt niet gelezen waarom of er wordt over gekeken en dan gaan ze een mening verkondigen op een forum... Ik ben het ook niet overal mee eens, maar ik lees dan wel hoe het onderbouwd is...

Kijk ik snap dat mensen niet zonder bit willen rijden, maar dan mogen ze niet zeggen: jama mijn paard kan dat niet... Het is maar hoeveel tijd de ruiter erin wil steken... Als je zegt: mijn paard kan dat niet zijn er natuurlijk zoveel anderen die zeggen: mijn paard kon dat ook niet tot ik de moeite ervoor deed... Als je die moeite niet wil doen om je paard de nodige basis bij te brengen, wel zeg dat gewoon... Zeg gewoon: kijk ik wil daar geen tijd insteken! Ik vind het fijn zoals het nu is... Er is niemand die zegt dat je überhaupt zonder bit MOET gaan rijden...

Het is zo gemakkelijk om het op het paard te steken... Het arme dier kan zich niet verdedigen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 22:58

Dat heb ik precies zo, Willeke. Ik ben juist zo geïnteresseerd in de onderbouwing ergens achter. Wanneer iemand iets zegt, dan ben ik nieuwsgierig naar het hoezo en het waarom en het is dat wel zo? Door te gaan vragen en onderzoeken, leer je veel meer! En de ander ook, want die kan ook weer nadenken over het hoezo, waarom en het is dat wel zo. Dàt maakt discussieren ook zo interessant, mìst het op die manier gaat dus.

Weer on topic: wanneer iemand zegt "bitloos kan niet bij alle paarden" dan ben ik heel benieuwd waarom diegene dat zegt of denkt. Het kan angst of onwetendheid zijn. Maar het kan ook dat die persoon heel veel voorbeelden heeft waaruit voor hem/haar gebleken is dat bitloos niet altijd kan. En met die voorbeelden kun je vervolgens weer wat mee, waarbij het óók wel weer interessant is of er misschien een andere oorzaak was voor het 'niet lukken' van dat bitloos.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 23:15

Nou, cinny1 heeft al eens gezegd dat ze nog nooit bitloos heeft gereden, dus die laatste reden zal niet voor haar op gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 23:34

Dat denk ik dan ook niet. Dus kan het angst of onwetendheid zijn.
En ook dat is een positieve discussie waard.

shan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 00:43

Ik denk dat Voest (zeer verstandig van hem) wil proberen te voorkomen dat iedere doldwaze zomaar met zijn paard de openbare weg op rijdt met een touwhalstertje.

cinny1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 08:53

Dorientjuh waar heb ik gezegd dat ik nog nooit bitloos gereden heb?
Opmerkingen die je nergens op kunt baseren zou ik achterwege laten.

Jovarna, angst of onwetenheid is hier niet aan de orde. Een positieve discussie sta ik altijd voor open.
Maar zoals al eerder in dit topic aangegeven, pas ik ervoor om, door in dit geval NH'ers maar kan net zo goed iemand anders zijn, in een hokje geplaatst te worden. En als mishandelaar van paarden afgeschilderd te worden omdat ik met bit rij of 1 van mijn paarden op ijzers heb staan.

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:11

shan schreef:
Ik denk dat Voest (zeer verstandig van hem) wil proberen te voorkomen dat iedere doldwaze zomaar met zijn paard de openbare weg op rijdt met een touwhalstertje.

Tuurlijk, maar dat is wat wij hier ook al lang proberen duidelijk te maken. Als je met een touwhalster wil gaan rijden moet eerst je grondwerk in orde zijn... Er moet respect zijn van weerzijden en je moet je paard kunnen vertrouwen dat die inderdaad stopt op een lichte hulpe en dat je je paard niet bij wijze van spreken tegen een boom moet gaan rijden zodat die eindelijk stopt... Dat zou maar te gevaarlijk zijn. Helaas zijn er altijd mensen die iets lezen en dat dan maar metteen uitproberen en dan zeggen: met mijn paard kan dat niet! Als mensen dat zeggen wil 'k graag weten waarom het niet lukte en misschien heeft die persoon wel iets aan de tips die dan hier worden gegeven zodat het wel kan lukken als er moeite voor gedaan wordt.

cinny1 schreef:
Dorientjuh waar heb ik gezegd dat ik nog nooit bitloos gereden heb?
Opmerkingen die je nergens op kunt baseren zou ik achterwege laten.

Jovarna, angst of onwetenheid is hier niet aan de orde. Een positieve discussie sta ik altijd voor open.
Maar zoals al eerder in dit topic aangegeven, pas ik ervoor om, door in dit geval NH'ers maar kan net zo goed iemand anders zijn, in een hokje geplaatst te worden. En als mishandelaar van paarden afgeschilderd te worden omdat ik met bit rij of 1 van mijn paarden op ijzers heb staan.

Ik ga hier niet heel die discussie opnieuw overlezen, maar ik denk niet dat NH'ers jou in een hokje van mishandelaar willen plaatsen omdat je met een bit rijdt! Als jij liever met bit rijdt is daar helemaal niets mis mee, zolang je maar eerlijk en correct met je paard omgaat en niet in die mond ligt te sleuren om je paard te doen stoppen.

Uit je vorige antwoord maak 'k op dat je al bitloos gereden hebt? Is het toen niet gelukt dan? Of is er iets anders waardoor je toch niet bitloos bent blijven rijden? En zou je het toch graag willen proberen of zeg je van: voor mij hoeft het allemaal niet?

cinny1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 12:08

Ik heb ook al geschreven dat mij altijd geleerd is mijn op de zit te laten stoppen en niet aan het bit te sleuren. En dat is dan ook precies wat al mijn paarden doen. Op de zit stoppen dus.

Ik heb inderdaad al bitloos gereden. Is ook prima gelukt. Het feit is dat mijn huidige wedstrijdpaard niet bitloos te rijden is. Hij is er gewoon niet geschikt voor. Ook al is hij prima onder appel. Staat stil zonder vast te staan enz enz.

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 13:00

Nou, dat vind ik wel heel makkelijk om je paard de schuld te geven: 'HIJ is er niet geschikt voor'.
Arm paard

Ik ben namelijk van mening dat een bit NOOIT nodig is voor controle, dat het echt uitsluitend gebruikt moet worden voor verfijning van de hulpen, om moeilijkere oefeningen te rijden.

Voor een buitenritje heb je geen fijne hulpen nodig en voer je meestal geen moeilijke oefeningen uit (hoewel Branderup hier anders over denkt ) de BASIS controle moet er tijdens een buitenrit goed inzitten: sturen, stoppen en dat allemaal op het moment dat jij het aangeeft en niet 3 seconden (en 10 meter midden op de weg) later. En dat kan met ELK paard! Alleen bij het ene paard kost het veel meer tijd om dat voor elkaar te krijgen, maar schuif jouw gebrek aan tijd/motivatie niet af op je paard!

The horse is never wrong!

cinny1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 13:17

Dit soort reacties bedoel ik dus. Ken jij mijn paard calippo?

Waar zeg ik dat een bit nodig is voor controle?

Waarom zou je tijdens een buitenrit geen oefeningen kunnen doen. Is voor het paard alleen maar goed in plaats van alleen maar rechtuit over een pad. En je hebt er voor je wedstrijden ook nog iets aan.

Mijn paard stopt (voor de zoveelste keer) prima op mijn zit, op het moment dat ik het wil.
Wat denk jij te weten over mijn tijd en motivatie.Feit is dat ik 7 dagen in de week met mijn paarden bezig ben. Is het misschien wel eens bij je opgekomen dat er misschien mensen zijn die een ander doel voor ogen hebben dan het jouwe? Aan je reactie te zien, is duidelijk van niet.

The horse is never wrong is het enige waar ik het met je eens ben.

henny_w

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 13:27

callippo schreef:

Ik ben namelijk van mening dat een bit NOOIT nodig is voor controle, dat het echt uitsluitend gebruikt moet worden voor verfijning van de hulpen, om moeilijkere oefeningen te rijden.

!

Calippo,

Ik keek even op je NH forum en las over de Cherokee bridle.
Nou kan ik er zo 1 2 3 geen afbeelding van vinden maar wat ik ervan begrijp is dat er een koord door de mond van het paard gaat?

Ik hoop dat ik het HEEL fout begrepen heb.

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 16:00

cherokee bridle is inderdaad de string van de carotstick in de mond van het paard. dit is een soort lus die half in de mond, half onder de mond (rond de kin) zit vastgemaakt. Het is niet de bedoeling dat de string door de mond getrokken wordt. Het enige wat je vraagt met cherokee bridle is om je paard te vragen in te buigen, zonder kracht te gebruiken; voor zover 'k het mij herrinner. Heb de video level 2 nog maar één keer gekeken uit nieuwsgierigheid.
Wordt gebruikt vanaf Parelli level 2, dus pas als je eerst hebt leren rijden op het touwhalster en geloof zelfs dat je ook eerst hebt moeten rijden op het bit, maar daar ben 'k niet zo zeker van. Zou dan de oude video van level 2 eens moeten bovenhalen.