Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
cinny1 schreef:Zoals ik al gemeld had, is volgens Voest niet ieder paard gesschikt vanwege onder andere karakter en bouw.
cinny1 schreef:Dus wederom wordt een "wetenschappelijk" onderzoek tegengesproken en dan nog wel door iemand die hier in Nederland een hoog aanzien op NH heeft.
cinny1 schreef:Wendy in de vorige Bit waar deze hele discussie op gebaseerd is, had dr Cook een onderzoek gedaan naar rijden met bitten.....
cinny1 schreef:Ik denk dat je artikel nog maar eens goed moet lezen want hij stelt echt dat niet ieder paard geschikt is voor bitloos rijden. Ongeacht of je de rem er met grondwerk op hebt gezet. Ik weet niet waar je het idee vandaan haalt dat je bit een rem is. Bij mijn paarden in ieder geval niet. Ik heb nog altijd geleerd te stoppen op mijn zit.
Citaat:Bitloos de bossen in klinkt heerlijk voor paard en ruiter. Freestyletrainer Emiel Voest is het daar helemaal mee eens. Maar omdat in Nederland de natuur regelmatig wordt onderbroken door een drukke weg vol vrachtwagens, is en supergoed afgericht paard noodzakelijk om veilig op pad te kunnen met een rijdhalster
willeke_nijs schreef:Tot dusver zijn onderbouwing. Dus hij zegt niet dat niet ieder paard geschikt is voor het rijden op rijdhalster, maar dat je zelf je paard voldoende moet africhten zodat het WEL mogenlijk is.
shan schreef:Ik denk dat Voest (zeer verstandig van hem) wil proberen te voorkomen dat iedere doldwaze zomaar met zijn paard de openbare weg op rijdt met een touwhalstertje.
cinny1 schreef:Dorientjuh waar heb ik gezegd dat ik nog nooit bitloos gereden heb?
Opmerkingen die je nergens op kunt baseren zou ik achterwege laten.
Jovarna, angst of onwetenheid is hier niet aan de orde. Een positieve discussie sta ik altijd voor open.
Maar zoals al eerder in dit topic aangegeven, pas ik ervoor om, door in dit geval NH'ers maar kan net zo goed iemand anders zijn, in een hokje geplaatst te worden. En als mishandelaar van paarden afgeschilderd te worden omdat ik met bit rij of 1 van mijn paarden op ijzers heb staan.
callippo schreef:
Ik ben namelijk van mening dat een bit NOOIT nodig is voor controle, dat het echt uitsluitend gebruikt moet worden voor verfijning van de hulpen, om moeilijkere oefeningen te rijden.
!