[NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 23:05

ojele schreef:
Met alles is het zo dat je het goed moet begrijpen. Als je je paard met wat dan ook onder teveel druk zet is dat niet goed. Overigens is er volgens mij maar 1 instructeur van monty in Nederland...?

ik vraag me af voor hoeveel JU beoefenaars in Nederland dit geldt. zal nog flink tegenvallen denk ik. aangezien er weinig instructeurs zijn, en dit niet uit een boekje te leren is...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 08:59

Je hoeft geen enkele methode te begrijpen om hem toe te kunnen passen, en daarin schuilt nou net het gevaar. Er zijn methodes die je toe kunt passen en waar het kwartje later pas hoeft te vallen, en er zijn methodes waar dat nou net niet kan....

PIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 17:47

Pink_Horizon schreef:
Omdat er toch regelmatig weer topics geopend worden over de join-up en het soms niet duidelijk is of degene die de join-up toepast ook echt doorheeft waar hij mee bezig is, bij deze een kleine samenvatting en links naar eerder genoemde topics over de join up, zodat niet iedere keer dezelfde discussies worden gestart.

Om te begrijpen hoe de join-up werkt, moet je je eigenlijk een beetje verdiepen in het kuddegedrag van een paard.

Een kudde in de natuur bestaat uit een groep merries van verschillende leeftijden, hengsten t/m een jaar of twee, een leidende merrie en een leidende hengst.
De hengst bevindt zich vaak achter de kudde, beschermt deze tegen roofdieren en rivalen, drijft de kudde van achteren op. Daarbuiten is hij ook verantwoordelijk voor het drachtig maken van de merries. Meer niet, maar minder ook niet.
Hengstveulens die ouder worden, worden door de leidende hengst uit de groep verstoten, en vormen vaak vrijgezellenkuddes, tot het moment dat ze een eigen kudden stichten en/of het bij een gevecht om het leiderschap winnen van een rivaliserende hengst en zijn kudde overnemen.

De leidende merrie - meestal een wat oudere merrie - beslist waar de kudde die dag heengaat, waar wordt gegeten, waar wordt gedronken. Deze merrie is ook verantwoordelijk voor de opvoeding van de paarden in de kudde. Jonge paarden kunnen af en toe heel vervelend zijn, en kunnen dan als straf uit de kudde worden gezet, uit de kudde gejaagd voor een onbepaalde tijd, tot de leidende merrie beslist dat de straf lang genoeg heeft geduurd en het paard weer terug de kudde in mag. Om te begrijpen wat deze straf eigenlijk inhoudt moet je weten dat een paard een kuddedier is. In de kudde vind een paard zijn veiligheid, een paard alleen is in levensgevaar, moet altijd op zijn hoede zijn, loopt altijd gevaar op een onachtzaam moment ten prooi te vallen aan roofdieren. Als je een kudde paarden bekijkt, dan is er altijd wel eentje die de wacht houdt, die de anderen kan waarschuwen als deze liggen of staan te slapen. Een paard kan niet zonder kudde.

De join-up is een methode die bekend is geworden door Monty Roberts. De join-up bootst in principe het gedrag na van de leidende merrie die een paard uit de kudde jaagt, en die het paard na tekenen van overgave en onderdanigheid weer terug de kudde in vraagt. Hij maakt daarbij gebruik van een afgesloten ronde kraal, en bevind zich ten tijde van de join-up alleen met het paard in die kraal. De persoon in het midden van de kraal jaagt het paard van zich weg met behulp van het gooien van een longeertouw naar de achterhand van het paard, zonder dit paard echter te raken. Hij maakt daarbij abrupte en agressieve bewegingen, schouders breed en gaat met de volle breedte naar het paard staan. Na verloop van een paar rondjes wordt er van hand veranderd, de persoon snijdt het paard de pas af en laat het paard, weer door agressieve en hoekige bewegingen de andere kant opgaan. Op een gegeven moment gaat het paard doorkrijgen dat hij toch niet bij de persoon in het midden vandaan kan, en krijg je de eerste tekenen van onderdanigheid. Een oortje op de persoon in het midden gericht, het hoofd gaat zakken, het paard gaat likken en kauwen. Op dat moment stopt te persoon in het midden met opjagen, draait zich half van het paard af, blik op de grondgericht, met een beetje een bolle rug. Het paard gaat met zijn hoofd naar de persoon in het midden staan, en zoekt toenadering, komt op de persoon in het midden af en gaat met het neusje bij de schouder van de persoon staan. Dit is de join-up. Als de persoon dan wegloopt, nog steeds zonder het paard aan te kijken, zal het paard de persoon doorgaans volgen. Dit heet follow-up. De hele procedure duurt niet langer dan een kwartier a twintig minuten. Je moet daarbij het paard goed kunnen lezen, het ene paard heeft wat meer druk nodig, het andere paard wat minder. Sommige paarden, en dat risico heb je helemaal bij de wat dominantere paarden, zullen de correctie die ze krijgen niet zonder meer accepteren, het risico is dan altijd aanwezig dat het paard je aanvalt. Maar de join-up, mits goed uitgevoerd, lukt altijd.

Monty Roberts gebruikt deze methode bij het zadelmak maken van jonge paarden, maar ook voor de correctie van probleempaarden. Het is een manier om snel toegang te krijgen tot het paard, snel te laten zien dat jij de baas bent en hij beter maar niet in discussie kan gaan en eventuele discussies met het paard over leiderschap te omzeilen. De join-up is echter niet het wondermiddel om een betere band met je paard te krijgen, en als je met behulp van de join-up het paard op een voor de buitenstaander zachtzinnige manier hebt laten zien dat jij de baas bent, moet je die positie ook weten te behouden.

In mijn ogen is het bij heel weinig paarden echt nodig om de verhoudingen recht te zetten mbv de join-up, omdat je je paard toch psychisch erg onder druk zet. Je stuurt hem als het ware weg uit jullie kudde van twee, weg uit de kudde die voor hem veiligheid betekend, en het enige andere alternatief is dat hij buiten de kudde blijven (= de dood) of toenadering zoeken, zich onderdanig opstellen voor de straf die hij heeft gekregen maar waarbij hij niet weet wat het nou was. De "betere band" die je met het paard krijgt na de join-up is snel over als je weer terugvalt in je oude fouten, en iedere keer weer de join-up uit te voeren om weer de baas te worden is niet de oplossing voor eventuele dominantieproblemen. Lessen in de join-up op maneges met goedzakken van manegepaarden zijn in mijn ogen dan ook puur misdadig. Eens in de week een join-up meenemen terwijl het paard niets verkeerd heeft gedaan dito. En een uur lang een paard rondjes te laten lopen tot hij trillend en zwetend in een hoek blijft staan, omdat je de tekenen niet goed kunt interpreteren, of het paard geen tekenen vertoond uit het boekje of zoals hierboven beschreven grenst aan mishandeling.

Wat links naar eerdere topics:

viewtopic.php?f=21&t=211071

viewtopic.php?f=99&t=500764

viewtopic.php?f=15&t=533230

viewtopic.php?f=21&t=399883

viewtopic.php?f=21&t=533710

viewtopic.php?f=15&t=510037

viewtopic.php?f=21&t=371837

viewtopic.php?f=99&t=486355

viewtopic.php?f=21&t=414295

viewtopic.php?f=21&t=272046

viewtopic.php?f=99&t=486355&st=0&sk=t&sd=a

Met dank aan Cassidy!

Mooie verzameling!
Lachen

Ik heb al een aantal JU sessies achter de rug en kan alleen besluiten dat ik het nooit (meer) doe!
Bij de eerste kennismaking met een wild paard, misschien mmm, maar nooit meer met een gedomesticeerd paard of een paard dat eigenlijk al uit zichzelf komt.

ojele

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 12:44

Wat verteld wordt in Monty's boek en op de cursussen van Annemarie van der Toorn is dat je de volledige procedure meestal niet vaker doet dan 4 - 10 keer in zijn leven. Meer is meestal niet nodig. Dit omdat het paard afwisseling nodig heeft. Wel werken zij met ieder paard volgens de principes van Join Up. Het paard mee laten werken en gebruiken zij een zogenaamde stable join-up. Het paard naar je toe laten komen op stal. En in hun werk met probleempaarden gebruiken ze steeds onderdelen. Wat annemarie mij vertelde is dat Join Up voor haar een 'way of life' is. Samenwerken, vertrouwen, respect en partnership. Zowel naar paarden en mensen. En dat is iets wat ze niet alleen verteld, maar ook laat zien... En daar ga ik helemaal voor!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 01:39

Is het nu werkelijk zo dat een JU nodig is, of is je werkwijze geheel afhankelijk van het paard ?

Ieder paard is anders, ieder mens is anders.
Met een rond laten rennen zijn er paarden die hun hoofd nimmer zullen laten hangen en kauwen of slikken. Toch is er met dese paarden prima te werken. Andere, meer amgsige aarden, zullen zich een hoedje kunnen schrikken zoals hier al gesteld wordt, doordat misschien niet iedereen weet of begrijot wat hij/zij doet?

Waarmee ik voorzichtig kritisch wil kijken naar of er één methode is die voor alle paarden gelijk is... ik denk zelf namelijk van niet en vind de JU een vaak wat agressieve manier van dwingen, psychisch maar ook lichamelijk. Denkend vanuit welk doel er wordt beoogd.

Vrienschap of baas, en voor vrienden doe ik met meer plezier een stapje extra Knipoog
Voor de baas voor het geld, meer (eigenlijk) niet.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 01:58

mooi gezegd paardentango!

ojele

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 01:22

Precies, ieder paard is anders. Wat mij het meest verbaasd, is dat juist de mensen die Monty's trainingsmethoden in Nederland mogen uitdragen (annemarie van der Toorn) dat ook altijd verteld. Dat je alle dingen die je leert moet toepassen bij het paard en wat hij nodig heeft. Hier wordt alleen gesproken over de volledige toepassing, maar zij gebruiken onderdelen ervan, iedere keer als ze werken. Pas weer een keer meegekenen, daar een vriendin van mij een enorm probleem had met haar paard (hoefsmid. Kon absoluut niet zonder verdoving de benen optillen). Alhoewel mijn vriendin dagelijks met paarden omgaat professioneel, was het haar niet gelukt dit probleem op te lossen. Ze heeft het paard nu bijna een jaar. Annemarie kwam, en rustig, binnen 45 minuten kon ze alle benen aanraken, optillen en vasthouden, zonder enig verzet van het paard. Ongelofelijk. En ook geweldig hoe alles uitgelegd wordt, zodat wij ook verder konden toen ze weg was. Volgens mij moeten jullie veel meer kennis krijgen over wat zij doen. Het is wat mij betreft echt de moeite waard. Wat mij ook aanspreekt is het respect dat ze uitstralen naar iedereen en iedere methode. Kan ik me erg prettig bijvoelen.

Annemarie vertelde dat zij het erg bealngrijk vindt dat als je meer van paarden wilt begrijpen, je zoveel mogelijk moet bekijken. En dan vooral zoeken naar wat je ergens van kunt leren. Niet direct afkraken, anders mis je dingen die je erg van pas kunnen komen. Ik ga niet voor 1 systeem. Maar ik weet wel dat ik me bij bovenstaande redenatie erg prettig voel. En dat het geweldig is om dit soort professionals aan het werk te zien. Ogen open houden dus! Verder kijken, zelfs al denk je op het eerste ogenblik dat het niet jou ding is. Want net als bij paarden hebben mensen ook verschillende dingen nodig en is wat jij slecht vindt, misschien voor mij de oplossing.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 01:39

uiteraard. maar ik heb nog maar één keer een JU nodig gehad, voor een paardje dat door mensen verpest was. verder heb ik ook gevallen, een enkele keer tot aan het extreme toe (ook al ben ik 22 jaar), in handen gehad toen ik mijn dieren gestald had bij een handelaar. nooit een JU nodig gehad, rust, kalmte, vertrouwen, dat doet het in 99,9 % van de gevallen.
het gaat hier over de JU, 'onderdelen ervan' zeggen mij niets, ik heb er nog nooit iemand mee zien werken, maar ik denk dat men dan ook uitgaat van het principe rust brengen. lichaamstaal, jezelf verstaanbaar maken, vele factoren spelen een rol, een JU is een JU, en imo in bijna alle gevallen niet nodig.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 20:34

Het valt mij altijd op dat de mensen die het werkelijk beheersen best heel aardig zijn. Annemarie roept bij mij ook sympathie op, zeker wel en haar nuchtere instelling is verfrissend. Ze blijft gewoon zichzelf, en dat is prijzenswaardig.
Bij de Nederlandse kopies (excuseer) doen de paarden het leuk bij de mensen die een bepaalde methode volgen, alleen de interpretatie thuis wordt vaak nogal letterlijk genomen.
Als dat het geval is wordt het voor een paard een heel fors middel wat in slechte handen erg akelige effecten kan hebben. Zelfs kwellend.
Het dual halter heb ik recentelijk mogen zien op de demo-video.
Een video van Monty himself...paardvriendelijk ? Geweldloos? umme...

Net als het verhaal over de renpaarden, maakte het gebruik van dit haltertjke me werkelijk kotsmisselijk ! Wat hier de bedoeling van mag zijn ontgaat me volledig.

Hoe kan een paardenvriend werken met dit paard ? Verdrietig Zelfs zonder geluid kun je het paard horen schreeuwen, auw, auw, auw ! en het gaat maar door.....
http://www.youtube.com/watch?v=vEJT9vwqwvY

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 20:41

Mijn vent zal nooit, maar dan ook nooit zijn hoofd laten hangen en kauwen........ nooit. Daar is hij veel te trots en veel te veel vent voor....... de dag dat hij dat zou doen is de dag dat hij een gebroken paard is, en dan gaat hij dood..... dood van schaamte en verdriet.

heb je al eens gehoord van de Buckstopper PaardenTango???

Als ik dat mijn paard aan moest doen, dan ging het dier de wei op......... om nooit meer door welk mens dan ook bereden te worden

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 21:05

Paardentango schreef:
Hoe kan een paardenvriend werken met dit paard ? Verdrietig Zelfs zonder geluid kun je het paard horen schreeuwen, auw, auw, auw ! en het gaat maar door.....
http://www.youtube.com/watch?v=vEJT9vwqwvY

Die klompen onder het paard zijn hoeven is heel "normaal" bij tennessee walking horses. Echt vreselijk.. heb er ooit een filmpje van gezien hoe ze die paarden trainen, daar word je niet vrolijk van. Kan het filmpje alleen niet meer vinden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 23:44

ach, dat paard loopt toch niet normaal? 'I know what I'm talking about'? yup...

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 06:14

Als ik mijn paard uit de stal haal, aan een touwtje, en het paard loopt keurig mee. Moet ik dan nog eens ergens in een zandbak gaan bepraten wie de leider is, en dat er één leider is enzo ? Of heeft het paard die rol eigenlijk al gelijk geaccepteerd.
Wat voegt de JU toe aan de relatie tussen mens en paard, dat een mens geen paard is snappen paarden meer dan we vaak denken. Zo dom zijn paarden niet dat ze ons als paard zien.
Misschien dat veel mensen niet in de gaten hebben dat paarden het prettig vinden als wij mensen het meeste initiatief nemen, paarden volgen graag, het zijn kudde dieren dus in hun natuur zit het volgen en aansluiten 'erin'.

Zomaar een 'filosofische' overweging.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 09:34

inderdaad, als het paard de keuze zou moeten maken, volgt hij liever dan dat hij leidt. MITS de te volgen leider goed genoeg is. als het paard twijfelt aan de betrouwbaarheid van de leider, en aan de veiligheden die deze kan bieden, dan pas krijg je 'dominante' paarden, waarmee je inderdaad een machtsstrijd aan kunt gaan om je te 'bewijzen'.
nee, een paard zal een mens nooit als een paard zien. wél als kameraad of leider, als roofdier, als... noem het maar.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:06

Dus zou het accent meer moeten liggen op het behouden van je positie in de rangorde.
Volgens mijn bescheiden kritische visie doe je dat niet alleen in de zandbak, maar overal. In de stal, buiten de stal, onder het zadel, bij het poetsen enz. enz.

Wat bindt een kudde paarden aan elkaar, en hoe groot is die kudde in de echte natuur eigenlijk. Daarover zijn vele, vele misvattingen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:34

precies! met mijn eerste paard heb ik een hoop fout gedaan, en hij werd ook als 'dominant' bestempeld. in de kudde is hij de opperbaas, maar met mensen tegenwoordig even volgzaam als elk ander. hij wil respect, en dat krijgt hij ook.

mijn andere twee hebben nooit één tik oid gehad, dankzij mijn eerste paard MOEST ik leren hoe je een paard opvoedt, en een basis creëeren die voor beide partijen blijvend aangenaam is. dat heeft zijn weerslag gehad op de andere twee, die er zelf voor hebben gekozen om met mij te werken, op een basis van vriendschap, rust en vertrouwen. ik ben er constant mee bezig als ik om ze heen ben, let continue op mijn bewegingen, lichaamshouding, blik en stem. mijn dieren vinden mij kennelijk een betrouwbare leider, daar mag ik ze dankbaar voor zijn denk ik. het paard beslist of iemand wel of niet geschikt is, en wat de precieze normen zijn verschilt per paard. kijk en luister naar je paard, waarom handelt hij zoals hij handelt, wat doe je zelf, hoe reageer je, wat voor reacties brengen jouw handelingen bij het paard teweeg? in het begin is dat nog aftasten, maar op een gegeven moment leer je het paard 'lezen', en hij jou, en kan je op een dwangloze, vriendschappelijke, gelijkwaardige basis aan het werk.

ja, gelijkwaardig. hoe kan dat, als je in verkeerssituaties zit, en je paard over wil steken? gelijkwaardig betekent niet dat je paard rondstruint, en alles doet waar hij zin in heeft. juist doordat je jezelf als leider hebt bewezen in de ogen van het paard, geaccepteerd bent als leider en daarin ook standvastig en consequent bent, zal hij op jou wachten, de beslissingen aan jou overlaten, zoals het in de groep aan de alfamerrie wordt overgelaten.
je hoeft leiderschap niet af te dwingen, je kunt het verdienen!

ojele

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 11:20

Volgens mij zijn meerdere mensen zonder adt ze het weten het echt volledig met elkaar eens. Bovenstaande is exact wat verteld wordt tijdens de cursussen van Annemarie van der Toorn. Het belang van 100% consequentheid wordt in mijn eigen nog steeds onderschat. Het paard heeft duidelijken grenzen nodig zodat hij zich beter kan voelen

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 11:32

Zet je jezelf niet erg vast in een hokje, veel dingen voel je zelf al aan als het goed is. Juist paardenmensen hebben een sterk gevoel, het is slechts zaak om daar een evenwicht in te krijgen.
Het is erg goed dat mensen een cursus volgen bij iemand, en ook ik heb overal gekeken en mijn gedachten (en gevoel) er over laten gaan.
Alleen de beroerdste paarden waren afkomstig van mensen die een specifieke methode volgden. Die paarden viel niet meer 'normaal' mee te communiniceren omdat ze een kunstje geleerd zijn.
Ook raakten sommige paarden, onnodig, in paniek.
Hoe goed iemand ook iets bedoelt, wees verstandig en ga eerst eens bij iemand kijken.
Annemarie lijkt me een zeer geschikte persoon, als mens, hopelijk dat de mensen die haar of Roberts ook will kopieren hun verstand en gevoel blijven gebruiken en niet klakkeloos volgen.
Er zit in paarden denk ik, veel meer nuance dan sommige methodes aangeven. Een paard is een hypersensitief dier, en heeft vele capaciteiten.
Samenwerking heb je al, het heeft weinig zin om daar de aandacht op te blijven vestigen. Anders sta je over vijf jaar nog met een stokje en een stukje plastic te frommelen in een zandbak.

Vergeef me mijn cynische ondertoon, maar ik kan de juiste woorden niet vinden.

Overigens denk ik niet dat paarden zozeer grenzen nodig hebben, paarden zijn erg beschaafd van zichzelf, eerder mensen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 08:02

Iemand bij ons op stal heeft bij mijn paard ook geprobeert dat join up te doen, maar hij bleef dus mooi stil staan en draaide alleen maar met haar mee. Maar als ik voor hem uit ga lopen, loopt hij wel lekker rustig achter me aan. Het is echt geen dominant paard en als ik hem longeer, wat ik altijd zonder touw en vooral op mijn stem doe, doet hij het altijd prima. Ik heb hem al sinds hij een veulen is, en ik weet dat ik een hele goeie band met hem heb. Ik vind zelf niet dat dat join up altijd goed is. En ik heb nu bewijs gezien dat niet elk paard daarop reageert

ojele

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:15

Als je een goede band hebt met je paard is de volledige Join Up procedure ook niet iets wat ik zal doen. Wel gebruik ik altijd de onderdelen en de basis er van. Het feit dat het paard bij jou op stal het niet deed, zal ook veel te maken hebben dat degene die werkte met het paard niet voldoende geschoold is. Net als bij het leren van een vreemde taal is dit ook iets waar van je moet weten hoe het moet! Ook kan buiten een stuk moeilijker zijn omdat het paard dan snel afgeleid is...

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 15:57

Interessant topic. Ik heb alleen de laatste pagina (nog kunnen) lezen. Toen Blue bij mij kwam was hij bijna 2 jaar en hengst en echt het mannetje. Hij kwam uit de opfok. We hebben toen (lees = instructrice die Parelli Level 1 heeft en veel met jonge paarden heeft gewerkt) een JU gedaan. En dat was imo ook nodig om even de rangorde te bepalen, anders kwam hij dwars over je heen. Dat was ook de eerste en laatste keer dat ik een JU heb gedaan. Het ging helemaal netjes volgens het boekje (NB: dit is een uitspraak, niet dat we letterlijk volgens een boekje hebben gewerkt, ik zie de reacties al voor me).
Het was nodig, maar ook maar één keer. Ik zie totaal het nut niet van regelmatig een JU. En waarom zou je uberhaupt een JU doen als het paard al duidelijk aangeeft dat jij zijn leider (baas) bent.

Hij is nu 5 jaar en ik heb nog steeds profijt van de JU. Uiteraard ben ik erg consequent. Blue is een dominant paardje wat met regelmaat signalen geeft om mij te testen. Hij blijft mijn leiderschap testen. Met Parelli (seven games) en gewoon iedere keer netjes op z'n plaats zetten en mijn grenzen duidelijk handhaven, heb ik geen problemen verder. Ik heb het gevoel dat wij een goede verstandhouding hebben, je mag het 'een band' noemen, voorzover een mens een band kan creeren met een paard. Ik zie dan ook een tevreden paardje voor me.

Marthe__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:00

WOoohh.. dit is nog wat informatie..Tong uitsteken Hahah.. dankje

ojele

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 18:27

Ik heb echt dit jaar met eigen ogen kunnen zien wat Monty en Annemarie van der Toorn te bieden hebben, en velen met mij. Wat moet het geweldig zij als je zo met paarden om kunt gaan als zij. En ook hun hele team. Zo positief... Zo open voor andere manieren... Zo bezig om het goede te doen voor het paard. En veel respect naar andere trainers. Ik denk dat het goed is dat een aantal daar eens een goed voorbeeld aan nemen. Het is zo makkelijk om af te kraken. Ook geen goeroe vorming, dat is ook niet goed. Ik heb vrijdag gezien hoe Dan Wilson een Join Up deed met het paard Leo. je zag hoe angstig Leo was, en het was ontroerend om de onderlinge communicatie te zien die uiteindelijk Leo er toe bracht om Dan te vertrouwen. Waanzinnig. Maar zoals ze zelf zeggen, Annemarie en Monty, kijk naar iedereen en leer van iedereen. TOP!

Dus geloof niet alles wat een ander zegt. Kijk, en geloof je eigen ogen..

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:24

Alles kijken en ervaren, en besluiten wat voor jou en je paard belangrijk is en past.
Er is niet één methode of manier, het is als een dans of een boxwedstrijd. Zoveel paarden zoveel mensen en bedenk daar de hoevelheid mogelijkheden en de verschillende doelen eens van !

Dat maakt paarden zo enorm fascinerend, je bent nooit uitgeleerd (denk ik).
Blijf open staan voor alles, maar blijf vooral... jezelf Knipoog

Manjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 16:54

Toen ik dit gelezen had dacht ik: 'Dat wist ik niet. En het is toch wel hardstikke belangrijk om te weten, voordat je aan een Join Up begint.'
Na dit te hebben gelzen, weet ik ook wat het voor een paard betekend. En ik ga het nooit zomaar gebruiken. En heb het echter ook nooit gedaan. Ik snap nu wat eht betekend, dat wist ik eerst nog niet. Ik heb het een paar keer gezien. Maar dat ging niet op deze manier, maar het paard kwam toch naar de persoon toe. Het was echter een heel erg apparte vorm van een Join Up.. Nou ja.. Het leek er een klein beetje op, meer niet.

Een Join Up betekend toch meer dan je van te voren zou denken. Gelukkig zou je ook op heel veel andere manieren een probleem met je paard kunnen oplossen, en heb je daar neti altijd een Join up bij nodig..

Groetjes Manja