nadelen natuurlijk bekappen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:42

Kan je de toon dan niet korter houden met een mustangrol en eventueel een opzet.
Het gevaar bij de hoge hielen is dat die gevoelig worden, de meeste paarden worden daar niet kreupel van, maar gaan wel meer op de toon landen. En op de toon landen is nadelig voor de gangen en de gewrichten.
Ik loop op hakken ook minder lekker dan op gympen

Anoniem

Re: nadelen natuurlijk bekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:49

Mustangrol is NB he? Daar heb ik geen verstand van . Ik vijl een paar keer per week een milimetertje van zijn teen, dus die vijl ik dan rond om die niet te ver uit te laten groeien. Hoe hoog is een acceptabele hiel? 2 cm? Die heeft hij ooit gehad en dat hoop ik weer terug te krijgen.

De winter was makkelijk voor mij, nu de zomer want zijn hoeven groeien mega snel, zou zo fijn zijn dat ik hem bij kan houden. Weer een nieuwe smid en daar heb ik al zo veel teleurstellingen mee gehad.

Maar ik geloof dat als ik die tenen, is de toon toch?, bij blijf vijlen dat hij wel redelijk constant blijft staan. Als ik een trailer heb kan ik naar mijn oude smid, maar die was de laatste keer zo tevreden,heeft alleen maar even netjes rond gevijld en gekeken. Nu hij steeds beter gaat lopen, is het wel leuk om mijn DA te laten zien dat het wrakje weer opgeknapt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 10:03

russel schreef:
Mijn paard heeft dus de neiging als de tenen te lang worden om achterover te komen te staan. Dus te lange tenen en het achterste stuk van zijn hoeven slijt dan ook helemaal weg, heeft geen kans te groeien.

Wat je hier aan kunt doen, is de toon zo kort mogelijk houden. Dus echt regelmatig bijvijlen en goed rond maken (mustangrol).
Hoeveel afstand is er nu nog tussen de witte lijn en de buitenste rand van de hoefwand?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 12:19

Die van mij heeft achter bijna geen hielen, ik denk 2 mm
Voor zijn z'n hielen hoger omdat die nog niet lager kunnen. De voorhoeven zijn ook helemaal samengeknepen door de ijzers en hebben een rare vorm (voorkant is breder dan de achterkant)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 13:43

Jovarna schreef:
russel schreef:
Mijn paard heeft dus de neiging als de tenen te lang worden om achterover te komen te staan. Dus te lange tenen en het achterste stuk van zijn hoeven slijt dan ook helemaal weg, heeft geen kans te groeien.

Wat je hier aan kunt doen, is de toon zo kort mogelijk houden. Dus echt regelmatig bijvijlen en goed rond maken (mustangrol).
Hoeveel afstand is er nu nog tussen de witte lijn en de buitenste rand van de hoefwand?

Owjee, die witte lijn is dat dat randje naast de hoefwand waar dat gleufje in zit waar steentjes ik kunnen komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 22:30

russel schreef:
Owjee, die witte lijn is dat dat randje naast de hoefwand waar dat gleufje in zit waar steentjes ik kunnen komen?

Ja, die is nu hoogstwaarschijnlijk (dankzij de ijzers) verbreed en dus 'open' en dus kunnen er makkelijk kleine steentjes in vast komen te zitten.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 22:36

Vroeger toen ik nog dacht dat hoeven niet zonder ijzers konden en Anouar voor ijzers had was ik bang dat z'n achterhoeven te ver afsleten.
Ik ging naar iemand waarvan ik dacht dat die er verstand van was. Zij zei: Pas als de witte lijn helemaal is weggesleten is en je die niet meer ziet is de hoef te ver gesleten.
Dus ik elke dag netjes kijken of de witte lijn nog zichtbaar was.

Als de witte lijn niet meer zichtbaar is zijn ze idd te ver afgesleten, dan is er ook geen hoef meer.
Maar eigelijk best dom

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 00:48

oh my anouar... dat meende die vrouw toch niet echt neem ik aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 08:22

Jovarna schreef:
russel schreef:

Ja, die is nu hoogstwaarschijnlijk (dankzij de ijzers) verbreed en dus 'open' en dus kunnen er makkelijk kleine steentjes in vast komen te zitten.

Dus als er een gleufje in zit is hij niet goed? Dat gleufje had hij niet toen hij van de ijzers af ging, is pas sinds een maand en hij staat sinds november zonder, dus dacht dat dat oke was. Een paard op stal staat nl altijd zonder en die heeft ook dat gleufje waar de steentjes uit gepeuterd moeten worden, dacht dus altijd, hehehe nu zijn zijn hoeven bijna weer normaal

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:22

Bij goede gezonde hoeven is de witte lijn ongeveer 2 mm breed. zo smal mogelijk