Parelli

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 14:54

smurf schreef:
Maar Linda, het is niet de bedoeling dat je echt buiten gaat rijden op 1 teugel en een cs hoor, dat mag alleen in de bak en je mag niet rijden je moet pushing passenger doen met 1 teugel...... buiten rijden doe je pas als je level 2 hebt gehaald en weer met bit....

Waar heb je dat nou vandaan?

Rijden doe je in het begin ook met 1 teugel hoor, echt niet alleen passenger lessons.
En buitenrijden kan prima zonder bit en ook voor je L2 gehaald hebt, al wordt het wel aangeraden om eerst L2 af te ronden voor je naar buiten gaat, maar dat is afhankelijk van je paard, sommigen zijn ook na L2 nog niet veilig buiten en anderen al wanneer je L1 hebt afgerond al.

GeneralFlynn

Re: Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 15:09

Ik rij al tijden vrolijk buiten met touwhalstertje,en gebruik vaak maar 1 teugel.
Ik doe sinds kort Parelli pas,en met die stick kan je idd. makkelijker aangeven welke richting je op wil.
Ik ga echt niet wachten met buitenrijden totdat ik alles heb afgerond,ik heb geen bak namelijk,dus dan zou ik helemaal niet meer kunnen rijden...
Ze is erg makkelijk en luisterd goed,dus ik zie geen probleem.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 15:18

Eerlijk gezegd rij ik al jaren bitloos buiten met een halstertje. Nog ver voor ik ooit van Parelli gehoord had bij wijze van spreken. Na parelli werd het halster een touwhalster. Ik blijf het onzin vinden om het hele programma af te moeten werken voor je goed genoeg zou zijn om save buiten te rijden. De hengst van Constans (level 1 nog niet doorlopen) kun je zeer relaxed buiten rijden met een halster. Een ander paard dat ik ken stap ik na level tig nog niet op met alleen een halster buiten. Die blijft namelijk eens in de zoveel tijd enorme woezels in gewone dingen zien. Dat paard schiet om zo te zeggen zonder waarschuwing in zijn linkerhersencellen

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 15:23

Ik heb net de dvds gezien en ik moet zeggen zag er heel mooi uit.
Ik ben zelf totaal niet van het natural horse manship maar ik vond dit wel erg mooi.
Ik wil natuurlijk ook leuk met mijn paard overweg kunnen maar met een beetje creativiteit kom je al een heel eind denk ik.
idereen weet wel dat de teugels geen rem zijn etc etc.
Maar goed ik vind het werk wat hij doet een genot om naar te kijken.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 15:26

Moniek schreef:
idereen weet wel dat de teugels geen rem zijn etc etc.

Ik ga niet met een paard met alleen een halster naar buiten als ik met dat paard niet de one-rein-stop beheers. Touw/teugel als rem dus.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 15:30

Citaat:
Waar heb je dat nou vandaan?

van de dvd's en de FAQ-site van Linda, de boekjes heb ik niet, die kan ik toch niet lezen......

ik volg het programma op de letter en ik pieker er zelf niet over om op een touwhalster met 1,2 of zelfs 4 teugels naar buiten te gaan, ik weet dat ik nooit een rem heb met dit paard, niet met bit, niet zonder bit, helemaal nooit, als ie rightbraind wordt, gaat ie......

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 15:36

haha nee dat zal ik ook niet doen nee.
Maar die stop die is al zo oud dat leerde ik op de manege nog toen was ik 10.
En nu pas hoor je het weer alsof het nieuw is
maar hoe dan ook ik vond het heel erg mooi.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 15:38

Ja dat klopt, die stop kende ik ook al ver voor ik van NH had gehoord

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 15:53

wij noemden het alleen geen"one rein stop" maar "je paard omtrekken" en het lukt bij geen enkele Noriker, weet ik helaas uit ervaring..... een Noriker rent gewoon door al staat z'n kop achterstevoren

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 15:55

haha ja je hebt ze erbij zitten

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 16:05

het viel mij trouwens op dat op de dvds al met paarden gereden werd van 2
is dat normaal met zijn werk?
Want die paarden die hij zadel mak aan het maken was vond ik echt te jong en zo twenterachtig vel over bot maar hij deed het wel op een leuke en mooie manier maar ik had het leuker gevinden dat als ze wat ouder waren.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 16:08

in andere landen beleren ze paarden op andere leeftijden dan in Nederland, dat heb ik al vaker gemerkt, in Oostenrijk gaan Norikers met ruim 1 jaar al voor de kar, met anderhalf worden ze gekeurd en moeten ze trekproeven doen (boomslepen), erop rijden doen ze nauwelijks daar

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 16:12

ach ja ieder zijn ding ik vind het maar niks.
Maar hij was superrrrrr

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 16:36

Die gewoonte van rond de twee inrijden zie je wel vaker in de VS en helaas bij sommige westernruiters die ervan uitgaan dat als een paard bespierd oogt (dat doet een quarter al gauw) dat dan het skelet ook wel volgroeid zal zijn. Er is echter gebleken dat ieder paard (quarter, kwpn of noriker) een bepaalde groeiperiode heeft. De platen op de rug zijn als laatste aan de beurt. Paarden zijn er dus echt pas rond hun derde aan toe een ruiter op de rug te kunnen dragen.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 17:09

ja helemaal mee een s ach ja maar daar zijn al zoveel discussies over geweest en ik wil ook niet dat jullie topic hierdoor word verpest.
het was gewoon een vraag.
veel plezier met jullie ervaringen met parelli.

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 19:38

Anya schreef:
Paarden zijn er dus echt pas rond hun derde aan toe een ruiter op de rug te kunnen dragen.

Ehmmm...persoonlijk vind ik dat nog erg jong. Tel er nog maar minstens een jaartje bij op.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 19:51

een Noriker groeit door tot ie een jaar of 8 is, maar zo lang laten ze ze echt niet staan in Oostenrijk hoor, dan komt hun hele keuringssysteem in de knoei, een traditie van eeuwen.....

Jossie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 20:37

Kinke schreef:
Anya schreef:
Paarden zijn er dus echt pas rond hun derde aan toe een ruiter op de rug te kunnen dragen.

Ehmmm...persoonlijk vind ik dat nog erg jong. Tel er nog maar minstens een jaartje bij op.

Hier sluit ik me dan weer even van harte bij aan !

Ik heb al spijt als haren op mijn hoofd dat ik deze zomer op mijn merrie ben gaan zitten... een haf zonder papieren die op dat moment slecht 3,5 was... Ik ga er pas na de winter weer op, dan is ze 4 en een beetje.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 21:15

Ja hallo het hangt er natuurlijk vanaf hoe je erop gaat zitten. Hup inrijden en lekker een uur per dag. Neuh... Maar vanaf drie zijn de groeiplaten in ieder geval dicht genoeg om niet direct schade aan te brengen. Ik persoonlijk wacht liever. En dan nog maar een kwartiertje per keer iets van 2x per week max. Omdat ze in hun hoofd heel jong zijn.

Maar laten we eerlijk zijn: mensen adviseren te wachten tot het paard vijf is.... ze lachen je uit. Dan adviseer ik liever te wachten tot in ieder geval drie. Dat scheelt al die te vroeg ingereden tweejarigen al.

memory

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 23:25

smurf schreef:
Maar Linda, het is niet de bedoeling dat je echt buiten gaat rijden op 1 teugel en een cs hoor, dat mag alleen in de bak en je mag niet rijden je moet pushing passenger doen met 1 teugel...... buiten rijden doe je pas als je level 2 hebt gehaald en weer met bit....

Owja? Buitenrijden zou idd pas 'mogen 'vanaf L2. Naja je bent klaar met L1 in 2 tot 3 maanden als je wil dus dat is nog niet zo'n opoffering en als je kunt stoppen dmv ors en sturen dan kun je ook al tijden L1 naar buiten. Maar buitenrijden met bit? dacht het niet, een bit is voor verfijning, dat heb je rondhobbelend door het bos of bebouwde kom niet echt nodig wel?

GeneralFlynn

Re: Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 08:15

Ze bedoeld dat je met level 2 pas weer met een bit mag rijden.
Is dat trouwens verplicht volgens Parelli dan?
Want ik ben niet van plan om er OOIT nog een bit in te hangen eigenlijk!

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 09:25

ik bedoel eigenlijk dat je nadat je level 2 hebt gehaald pas op een veilige manier kan buitenrijden, ik weet niet meer op welde dvd ik het gehoord heb, want ik heb er hier nogal een stapel liggen, ik weet alleen dat het een dvd in het Duits was en dat ik het wel 10 x teruggespoeld heb om te checken of ik het goed verstaan heb.
Het bit komt pas in level 3 met de nieuwe programma's heb ik op dezelfde dvd gehoord.
Dit weekend heb ik geen tijd om uit te zoeken op welke dvd het stond, en komende 2 weken ook niet, vanwege grote drukte op mijn werk, maar daarna zal ik het eens terugzoeken.

Voor mij persoonlijk is rijden zonder bit buiten de polder niet weggelegd: de boer heeft het me simpelweg verboden na een aantal akelige incidentjes in het verleden.
Een verhuizing naar een bos van 80 ha staat op de planning, maar pas eind volgend jaar.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 09:49

Ik heb een whisper gezien.
en eentje met david o conner.
kennen jullie die ook?

GeneralFlynn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 20:44

Moniek schreef:
Ik heb een whisper gezien.
en eentje met david o conner.
kennen jullie die ook?
Afbeelding IK heb geen idee waar je het over hebt eigenlijk...
Misschien iemand anders?

Ik heb vandaag voor het eerst pushing passenger gedaan,en het ging eigenlijk heel goed.
Tenminste..ik denk dat het goed ging.
Ik ben 21 minuten in draf gegaan,en ze is maar 3 keer weifelend gestopt.
Na zachte druk ging ze weer vrolijk vooruit.
Wat is eigenlijk de bedoeling van pushing passenger??
Ik bedoel ...ik heb geen idee WAAROM het moet...
Ik kreeg wel lamme handen/armen na 21 minuten duwen trouwens...hebben jullie daar ook last van?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 20:49

21 minuten draf, dan ligt Morrie dood en ik ook, gaat ie nooit kunnen, we draven helemaal nooit, we stappen alleen..... knap hoor

op dvd 5 wordt het helemaal uitgelegd waar het voor dient, jij hebt mazzel met je westernzadel, ik zit helemaal voorover gebogen en krijg onwijs rugpijn