De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Margreet

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 13:27

nope, nog geen gras.
Toevallig gisteren stalhouder daar nog over gesproken. Het land moet nog bewerkt worden (verticuren, mesten etc.) en daar is het nu nog te nat voor. Als hij er nu met de tractor op gaat, dan gaat alles kapot.
Ik hoop op eind april... Nu met het zonnetje erbij gaat het wel hard de goede kant op!

Ik heb die hele NB discussie net eens gelezen en het enige dat ik er over wil zeggen is dat de manier waarop mensen elkaar daar te woord staan bepaald geen schoonheidsprijs verdient! Zo kun je toch geen interessante, inhoudelijke discussie voeren?! Maar ja, ik heb het geloof ik al eerder geschreven, zo gaat dat als je bij mensen aan hun passie, hun "kind" komt, dan is de redelijkheid vaak ver te zoeken, helaas. Inhoudelijk heb ik er ook wel een mening over, maar die doet nu even niet ter zake.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 13:29

Ik vond mezelf aardig neutraal anders Margreet.

Maar er wordt aardig met moddergesmeten, jammer. Misschien moet ik het maar niet meer lezen..

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 13:29

Antheman schreef:
Gouda, dat is mooi dat je er weer hebt opgezeten!! Knipoog

Het is overigens tot 19 uur licht hoor!

En over je gras vraag:

Andor en Merrit lopen nu op het kurkdroge koeienpad, dat is heel lang en op een plek best breed.
Daar zet ik ze om 8.30 neer en trek ze er om 19 uur weer af.

Dit is nu zo´n 2 weken, want ze moesten eigenlijk binnen blijven, omdat het gras erg nat was.

De dames, de andere Haf en de Tinker, zijn dus gedegradeerd tot stalpaard. Zij lopen dus wel op het gras, dat ook echt wel aan het groeien is, ik zie de injectiesporen nog maar nauwelijks.

Ze lopen er maar 1 tot 2 uur op, om het gras te sparen.
Hier moeten ze met zijn 4 en de hele zomer op.

Heb ze liever de hele dag in het zand , dan een uurtje op het gras.
Wil ze ook s nachts buiten laten, ga ik morgen even met Reynold overleggen. Zal wel niet zo´n probleem zijn, want ze lopen het toch niet kapot en eten het gras niet.

Stalgenoot komt pas rond half 8 helaas. En aangezien ik pas 2 keer op kaylee buiten heb gezeten en dat al best een drama was durf ik niet alleen met haar op pad. Ze staakt, steigerd en gaat in dr achteruit op de sloot af. Het zijn hele smalle paadjes met sloten aan weerskanten.

Klinkt wel lekker zo je paarden op het koeienpad. Zijn ze toch lekker buiten aan het schooieren. Hoop voor je dat ze dag en nacht mogen. Berg hooi erin en lekker toch. Alleen uitmesten zal meer tijd kosten misschien. Of hoef je de mest er niet uit te halen? Wij moeten de paddock wel uitmesten en dat is best wat. Heb er van het weekend een volle grote kruiwagen uitgehaald. Het meeste mest zat al door de bodem heen (houtjes) en viel al niet meer eruit te halen.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 13:33

Bij ons staan ze ook nog niet op gras...geen idee per wanneer!
Het mooiste zou zijn, als het land zo goed is, dat Bruut meteen 24/7 naar buiten kan!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 13:36

Gouda, ik moet niks van de boer hoor!

Maar van mezelf moet ik wel de wei, koeienpad ed schoonmaken. Ik heb er zaterdag een propvolle krui uitgeschept.

Als het droog is , ben je zoo klaar hoor. Net zoveel werk als de stal.

Ik wil geen wormen besmetting, net als de wei, die mest ik ook iedere dag uit, of ik sla hooguit 1!!! dagje over.

Mijn stalgenoten doen het ongeveer 1 keer per maand, beloven van alles, maar het komt er niet van.

Ik vind gewoon dat dat bij de verzorging hoort. Ik wil ook niet op een toilet wonen Haha!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 13:40

AM, ik noem toch ook geen namen? Knipoog

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 13:51

Het zal naar verwachting wel weer 1 mei worden dat ze volledige weidegang krijgen, en wanneer de omstandigheden het toelaten, zullen ze dagen ervoor al meerdere uren per dag eraan hebben kunnen wennen. Lekker vooruitzicht.

Ik moet toch bekennen dat zo'n waarschuwing tegen NB mij niet in de koude kleren gaat zitten.

Ook wil ik Arabesk niet afvallen, maar moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik de voorhoeven ook rijkelijk aan de korte kant vind.

Ik weet wel waarom ik spaarzaam met foto's plaatsen ben, ben erg beïnvloedbaar en gauw aan het twijfelen te brengen. Noem het lafheid, maar ik ken mijzelf.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 14:22

opala schreef:
Ook wil ik Arabesk niet afvallen, maar moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik de voorhoeven ook rijkelijk aan de korte kant vind..

Die van mij staan net zo kort, Sugar zelfs nog korter.
Vergeet ook niet dat deze foto uit perspectief genomen is. Het been wat dichterbij staat toont dus groter dan het in werkelijkheid zal zijn.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 14:27

SM: Dat maakt beoordelen van een foto natuurlijk ook zo lastig! kan jij mij uitleggen, hoe het komt dat jouw paardjes zo heel laag staan? Ging dat geleidelijk en wat voor referintie punt hou je aan? Slijten ze vanzelf zo of heb je er veel voor moeten doen?
Ik hoor het graag, want wil heel graag heel veel leren!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 14:28

opala schreef:
Het zal naar verwachting wel weer 1 mei worden dat ze volledige weidegang krijgen, en wanneer de omstandigheden het toelaten, zullen ze dagen ervoor al meerdere uren per dag eraan hebben kunnen wennen. Lekker vooruitzicht.

Ik moet toch bekennen dat zo'n waarschuwing tegen NB mij niet in de koude kleren gaat zitten.

Ook wil ik Arabesk niet afvallen, maar moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik de voorhoeven ook rijkelijk aan de korte kant vind.

Ik weet wel waarom ik spaarzaam met foto's plaatsen ben, ben erg beïnvloedbaar en gauw aan het twijfelen te brengen. Noem het lafheid, maar ik ken mijzelf.

Andor en Merrit staan ook lang zo kort niet.

Zo op de foto vind ik het erg kort uitzien, zeker in combinatie met die koot.

Maar ik ben me erg van bewust dat fotoos erg kunnen vertekenen!!
Ik hoop het volgende week met eigen ogen te aanschouwen.

En over lafheid: je kunt toch ook leren van elkaars fotoos??
Dat vind ik leuk aan een forum ,je kunt met elkaar bespreken wat je doet en waarom je die keuze hebt gemaakt.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 14:29

Margreet schreef:
AM, ik noem toch ook geen namen? Knipoog

Nee, maar daarom voel ik me wel aangesproken ,je hebt het over de manier waarop mensen elkaar te woord staan.

En aangezien ik gepost had, voel ik me aangesproken.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 14:46

Antheman schreef:
En over lafheid: je kunt toch ook leren van elkaars fotoos??
Dat vind ik leuk aan een forum ,je kunt met elkaar bespreken wat je doet en waarom je die keuze hebt gemaakt.

Wanneer het o.a. mijn paard betreft ben ik in bepaalde opzichten heel onzeker en gauw van mijn stuk te brengen. Het is zelfbescherming Clown . Ik ben ook heel terughoudend met reacties geven op foto's. Maar wie weet groei ik er nog eens over heen Clown .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 14:53

nienke07 schreef:
SM: Dat maakt beoordelen van een foto natuurlijk ook zo lastig! kan jij mij uitleggen, hoe het komt dat jouw paardjes zo heel laag staan? Ging dat geleidelijk en wat voor referintie punt hou je aan? Slijten ze vanzelf zo of heb je er veel voor moeten doen?
Ik hoor het graag, want wil heel graag heel veel leren!
Alle 'normale' smeden die ik gehad heb probeerden altijd mijn paarden voor lager te krijgen en achter hoger. Ze haalden dus te weinig van de verzenen af en te veel van de toon.
Verder waren ze er goed in om de hele hoefwand te vijlen, zodat de hoef er 'mooi gekapt' uitzag. Verder haalden ze de zool hol, terwijl dat bij Missy behoorlijk pijnlijk was en sneden de steunsels niet op de juiste manier weg.
Na elke kapbeurt liepen de paarden dus minimaal een week gevoelig, Missy vaak zelfs langer.

Sinds ik het zelf ben gaan doen zijn de hoeven zich zo gaan ontwikkelen. Mede door het lopen op de teerweg waarbij de straal van nature 'gekapt' wordt.
Ik werk dus eigenlijk nooit met een mes (veel te link in mijn handen Cool ) en gebruik allen de vijl.
Voor de steunsels geeft dat een probleem omdat mijn vijl gewoon te groot is. Daarom zoek ik dus een gebogen kleine vijl (dus met een kleine bolling in het vijloppervlak).

Ik zal binnenkort echt eens foto's maken Haha!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 14:54

Ik vind het moeilijk om te zien wanneer een hoef met nb te kort is. Als het paard er lekker op weg stapt dan zal het wel goed zijn toch.
Ook heeft ieder paard zijn eigen hoefgrootte. Als ik de hoeven van Kaylee vergelijk met die van haar nb bekapte tinkervriendinnetje zijn haar hoeven echt megaklein. Ze zijn ook veel kleiner dan kwpn-ers (want daar reken ik kay onder ze is dat type) die niet nb bekapt worden. Mensen die niet (veel) van nb afweten vergelijken de hoeven met traditioneel bekapte/beslagen hoeven. Schrok eerst ook best wel van het verschil. Maar de hoeven van 'wilde'paarden zijn nog veel kleiner.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:04

SM, dus als ik het goed begrijp, snij jij niet en slijten de hoeven gewoon op deze manier af en lopen je paardjes prima zo?
Hoe kan het nou zo zijn dat anderen zo schrikken van lage hoeven...het kan toch gewoon zo zijn, dat elk paard zijn eigen hoefhoogte heeft?

Bruut staat bij lange na niet zo laag, als ik hem zo laag zou willen hebben, zou ik echt moeten gaan kappen of snijden ).a. in de straal!)...hij raakt echter wel gewoon de bodem met zijn straal... Hoe was dat bij jou SM? Raakte de straal de bodem helemaal niet toen ze nog hoger op de hielen stonden?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:20

Toen ze nog hoger stonden raakte de straal idd de grond niet.

En paarden hebben idd allemaal hun eigen hoef'voorkeur'. Ik denk dat je ook een WPN'er niet moet willen vergelijken met een meer pony-achtig paardje. Die staan IMO toch 'dichter bij de natuur'.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 15:31

nienke07 schreef:
SM, dus als ik het goed begrijp, snij jij niet en slijten de hoeven gewoon op deze manier af en lopen je paardjes prima zo?
Hoe kan het nou zo zijn dat anderen zo schrikken van lage hoeven...het kan toch gewoon zo zijn, dat elk paard zijn eigen hoefhoogte heeft?

Bruut staat bij lange na niet zo laag, als ik hem zo laag zou willen hebben, zou ik echt moeten gaan kappen of snijden ).a. in de straal!)...hij raakt echter wel gewoon de bodem met zijn straal... Hoe was dat bij jou SM? Raakte de straal de bodem helemaal niet toen ze nog hoger op de hielen stonden?

De paarden van Cookies heb ik ietsjes lager gezet dan zijzelf had gedaan. De straal stak daardoor een paar mm uit.
Cookies heeft dit zelf weggesneden, zag ik niet zo zitten, ben dan toch bang dat ik ervoor zorg dat een paard gevoelig gaat lopen.

Maar ik denk ook wel dat de straal dan vanzelf gaat "vervellen" en iets platter wordt, als je er niet aan gaat snijden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:31

Ik word gestoord van dat topic, WEER WORDEN DE NB-ERS AFGEZEKEN OM HUN MANIER VAN REAGEREN IPV OP DE INHOUD IN TE GAAN!!!!!

Frusty Hamer Stoom uit je oren Ziek

Goed ik ben dus weer thuis, ik ging over de zeik op mijn werk, ik heb echt teveel over me heen gehad de laatste tijd. Ik ga nu even drie dagen rustig aan doen. Ik flipte weer bijna, heb voor het eerst zo'n pilletje naar binnen gepropt wat ik van de HA heb gekregen. Goed spul joh, je wordt er binnen 10 min. zo rustig als een meibloempje van Slapen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:33

Antheman schreef:
Jil, kun je iets meer zeggen over de meeting, hoe laat en hoe wie wat enzo?

In mijn excellijstje staat wie er komen, Gouda houdt nog even een slag om de arm. Ik stel voor om een uur of twee hier in Midwoud? Dan kan iedereen 's ochtends nog de eigen paardjes doen. Haha!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 15:33

Arabesk schreef:
Ik word gestoord van dat topic, WEER WORDEN DE NB-ERS AFGEZEKEN OM HUN MANIER VAN REAGEREN IPV OP DE INHOUD IN TE GAAN!!!!!

Frusty Hamer Stoom uit je oren Ziek

Goed ik ben dus weer thuis, ik ging over de zeik op mijn werk, ik heb echt teveel over me heen gehad de laatste tijd. Ik ga nu even drie dagen rustig aan doen. Ik flipte weer bijna, heb voor het eerst zo'n pilletje naar binnen gepropt wat ik van de HA heb gekregen. Goed spul joh, je wordt er binnen 10 min. zo rustig als een meibloempje van Slapen

Sorry ara, maar jij gaat er inhoudelijk dus NIET op in!

Er wordt regelmatig gevraagd naar het waarom en jouw antwoord is de foto met die hoge hielen, waarvan iedereen kan zien dat dat abnormaal is.

Dan is het toch logisch dat mensen hier enigzins abnormaal op reageren?

Ik voel me niet aangesproken, er wordt gezegd: sommige NB ers!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 15:34

Arabesk schreef:
Antheman schreef:
Jil, kun je iets meer zeggen over de meeting, hoe laat en hoe wie wat enzo?

In mijn excellijstje staat wie er komen, Gouda houdt nog even een slag om de arm. Ik stel voor om een uur of twee hier in Midwoud? Dan kan iedereen 's ochtends nog de eigen paardjes doen. Haha!

Ik rij met Cookies en Sugermiss mee, dus ik weet niet of de tijd schikt Haha!

Wat mij betreft is dit prima!!

Gouda, gewoon komen hoor!!!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 15:38

Aanvulling op mijn vorige vorige berichtje:

Ik zie nu dat je uitleg hebt gegeven over de hoeven van Ara.
Daar ben ik blij om. Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:40

ze werden ook met naam en toenaam genoemd, ze schreven erbij dat ze mij wél normaal vonden (goh wat een eer....). Het ging om opala, nick etc. Terwijl ik die ook wel vond meevallen maar oke.

Ik heb nu wel ff wat anders aan mijn hoofd dan dat stomme gelül hoor. Ze lezen hoefnatuurlijk maar.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:50

Ara: En wat een prachtige voor en na foto's van dat paardje met die witte benen... Knipoog Haha!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 17:17

AM, een sportmassage gaat wat steviger als een ontspannende massage. Maar omdat ik bij zijn schouder al merkte dat zijn spieren soepel waren en hij het heerlijk vond kon ik dus de normale druk gebruiken. En ja ook van een sportmassage kun je heerlijk ontspannen raken. Vooral als je geen last hebt van je spieren dan is het alleen maar heel lekker. Dat was aan Andor duidelijk te zien. Haha!