Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 15:34

Nee, maar hier gaat het heel goed. De truc; een vliegendeken. Scheelt heel veel stress. Ik kan er nu zelfs op mét hoofdstel :)

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 15:34

Ik loop regelmatig tegen de grenzen van mijn RBE aan, vooral met buitenrijden. Dit lijkt de laatste tijd wel zelfmoord. Ik had de horseanalities een beetje aan de kant gezet in mijn hoofd en kwam in het bos laatst tot de ontdekking dat er heel veel van waar is.
Er werd bij mij in het bos een festival georganiseerd en het was de aankomst dag van alle festivalgangers, maar dit was ik even vergeten... dus ik stap op paardlief richting het bos en het wordt steeds drukker. Ik probeer te blijven stappen, maar dit is geen doen, een drafje dan maar, maar wel op mijn tempo dus een flink stevig drafje en warempel alle controle en rust weer terug. Zora we gaan hier links, OK we gaan links, Zora we gaan hier rechts, OK we gaan rechts. Heerlijk, kort ritje ervan gemaakt en uitgebreid beloont toen we thuis aankwamen zonder al te veel kleerscheuren.

Wat wel opvalt is dat ze sinds ze een kruidenmix bij krijgt (moody mix van de paardendrogist) dat er weer wat van die scherpe randjes bot worden en ik weer even kon ademhalen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 15:54

Geloof het of niet, de mijne is compleet ZEN de laatste tijd :) zó relaxed, super gewoon. Ik ben helemaal opnieuw begonnen in de basis (inspiratie opgedaan in het dressuur beoordelingstopic hier op bokt) en serieus, binnen een week kende ik mijn paard niet meer terug. Niks vluchtgedrag of renpartijen meer! Rust en ritme heeft ie nu én hij is actief genoeg :)

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 16:02

Nou ben ik eigenlijk wel heel benieuwd welke inspiratie je uit dat topic gehaald hebt Starbreeze... :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 16:30

En welk topic dat is. Wie weet kan ik er ook iets van leren. Alhoewel die van mij ook aardig zen is, de laatste tijd. Zou het de zomer zijn? :D

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 16:58

[RT-D] Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Ik ben nu een week of 7 bezig geweest mijn paard volledig in de stretch te rijden (neus door het zand in alle 3 de gangen) nu pak ik hem weer wat op. Door de lage hoofd halshouding komen bepaalde hormonen vrij waardoor ze rustig worden. Plus ik heb mijn paard gewoon 100x beter voor elkaar dan voorheen :D er wordt hem niks gevraagd dat hij niet aankan en werken heel rustig naar de oprichting toe. Het paard geeft aan, ik volg. Doordat ik niet meer hoef te remmen kruipt hij niet meer achter de loodlijn, zijn frame is volledig verandert, hij is 'uit de krul'.

Mijn paard is altijd loperig en vluchterig geweest, ook in de zomer. Nu is dat binnen een paar weken volledig weg. Ik kan er nu weer aan rijden :)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 17:25

Doe je aan topic promotie Starb ? :D :j

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 17:44

Haha :) nouja, het heeft ons echt geholpen dus ik ben heel enthousiast :D

Mission accomplished!
Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 18:35

Haha! Ja, Sjaak loopt al met zijn neus mooi laag. Maar ik ga eens wat lezen uit dat topic. Wie weet wat ik tegen kom :D

Geerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 18:38

Leuk ik zal dat topic ook eens doorlezen! Bedankt voor de tip!
Hier ook een redelijk rustig paard op t moment.. We hebben pittige maanden gehad ivm verhuizen van stal en dat was veel stress!
Ook voer ik wat pavo nerv control bij en daar ben ik erg tevreden over :D

Al met al,
Mag niet klagen :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 18:45

Oef, 79 pagina's is mij teveel. En eerlijk gezegd is dit niet helemaal mijn topic. Waar ik wel nieuwsgierig naar ben is wie WF is (instructeur).

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 18:49

Kijk dan naar het topic waar Starbreeze het over heeft, daar wordt er veel over gesproken

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 18:50

WF is Will Faerber. Zie zijn website http://www.art2ride.com en zijn youtubekanaal, de filmpjes zijn voorzien van commentaar en spreken voor zich. Er staan echt heel veel tips in dat topic, dus ik zou je toch aanraden een begin te maken :) het was voor ons een eye-opener en een nieuw begin met een compleet ontspannen paard als resultaat.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 19:11

Hier worden de paarden al getraind vanuit ontspanning. Maar die instructeur zal ik eens bekijken. Hier is grotendeels Bent Branderup de man naar wie we werken. Alhoewel ik nooit hang aan 1 instructeur.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 19:35

In het kort:

WF laat de paarden echt volledig over de rug lopen en daar spieren door opbouwen. Paarden worden pas steeds wat hoger ingesteld wanneer je de ontspanning en het ritme in alle gangen kunt behouden. Op deze manier heb je totaal geen strijd met je paard, zodra er spanning komt ben je over de grens gegaan en zoek je de diepe stretch weer op. Uiteindelijk (toch vrij vlot vind ik) merk je dat je paard steeds langer bovenin kan blijven lopen en je ook door kunt blijven zitten :) je paard kan het aan en daardoor heb je ook gewoon licht contact aan de voorkant.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 19:41

Á la Bent dus ook. Leuk. Ja, zo worden de paarden hier ook getraind. Ik heb zijn site al opgezocht. Ga dat nog eens goed doorlezen.

Zo heb ik ooit ook mijn fjord voor elkaar gekregen. Had (begin van ) kissing spines en zat echt voor geen meter. Nu kunnen de kinderen met m weg rijden en je kunt er prima op doorzitten. Wat ontspanning al niet kan doen.

Mijn andere fjord had 'geen galop' dat gaat ook steeds beter. Sjakie is vanaf veulen zo getraind (niet letterlijk natuurlijk). Doet alle zijgangen netjes aan de hand en ik zit er maar pas op (hij is 5). Onder het zadel liopt hij keurig in balans en hij kan me prima dragen. Geen kop omhoog of in de krul. Dus daar geen problemen. Die zaten meer in zijn gedrag. Altijd stress. Dat kijkt aardig opgelist door een vliegendeken. Ik heb meteen een regendeken en winterdeken gekocht. De schat heeft misschien gewoon een gevoelig huidje.

Hier in actie zonder hoofdstel:

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 19:46

Afbeelding

Hier dus... :D

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 19:32

klinkt leuk met zijn neus in alle gangen richting grond rijden maar dat is dus regelrechte zelfmoord op mijn paard.
Ik begin altijd en eindig altijd met iets langere teugel en probeer tussendoor toch regelmatig de ontspanning op te zoeken maar in alle gangen neus over de grond lukt maar zelden meestal vlieg ik dan tientallen keren door de bak.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 19:40

Dat is ook niet het begin van die training. Wanneer je geïnteresseerd bent, zou ik zeggen stel je vraag eens in het andere topic :) anders gaan we hier zo offtopic.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:03

En 't is hier weer zo stilletjes.... :)

Ik ben met mijn 7-jarige RBE'er sinds dit jaar intensief bezig en sinds september ook gestart met een jaaropleiding Balanced Horsemanship. Nu ik veel met hem bezig ben, merk ik pas hoe fel hij eigenlijk last heeft van verlatingsangst. Zet ik hem alleen in de piste, terwijl de andere 2 in de wei staan, riskeert hij het soms om gewoon onder het lint door te lopen ( op 60 cm van de grond, strak gespannen...).

Onlangs was ik voor de eerste keer in mijn leven met hem alleen, in een vreemde piste, zonder dat er een andere persoon of een paard in de buurt was. Het eerste kwartier was er nog wel iemand aanwezig, toen was hij vrij kalm en braaf en stond ie zelfs even te geeuwen; de persoon vertrekt en het werd opeens een heel ander paard. Kreeg hem absoluut niet meer kalm of bij me, overal zag hij spoken, het was echt wel confronterend.... ;( Ik stond blijkbaar nergens als leider.

Ook op de trailer merk ik het hard, het moeite hebben met alleen zijn. Hoe meer ritten we maken, hoe angstiger hij wordt precies. Hij weet al heel lang dat de trailer een leuke rustplaats is (massaal op getraind met een stilstaande trailer), maar nu we geregeld op pad moeten besterft hij het van de spanning, weigert hij te eten en komt er bezweet af. Aan mijn rijstijl kan het normaal niet liggen want ik rij als een omaatje.
Enfin, nog heel wat om aan te werken dus, al is het echt wel moeilijk soms...

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:08

Lastig probleem miezelke! Gaat het qua leiderschap al wel beter? Merk dat hoe duidelijker ik ben, hoe rustiger mijn RBE'tje is als ze alleen is. Maar ze heeft geen verlatingsangst dus verder geen ervaring daarmee.

Ik ga volgende week van stal verhuizen. Dat betekent weer een hoop stress en waarschijnlijk krijgt vooral m'n hoefsmid daar last van :')

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:23

Ik ken dat probleem. Had ik met mijn RBE-er ook. Ik doe reizen alleen nog met een ander paard erbij. Scheelt heel veel stress. Ik denk dat dat ook wel weer een x goed komt, maar nu los ik het even zo op. Bij de trainig op locatie is het leidpaard dan meteen ook aanwezig. En dan gaat dat ook beter. Als hij eenmaal snapt dat hij dat allemaal wel kan, gaan we het eens alleen proberen. Maar alles stap voor stap. Ben al blij met dit resultaat, want ik ben toen ook alleen met hem op pad geweest en daar raakte hij zó vsn in de stress, dat hij maagproblemen kreeg en niet meer in de buurt vd trailer wilde komen. Dat heeft bijna 2 jaar geduurd. Dus voor nu ben ik al blij.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:41

Pfieuw, da's ook wat Fabster.

't Vreemde is wat dat hij de leider is in mijn kudde van drie (de andere 2 zijn niet echt capabel: eentje is een 23-jarig rustig, iets kleiner paard en andere is een Welsh ponietje van 1 m hoog, fysiek kunnen die dus niet echt tegen hem op). Bij mij voelt het eigenlijk aan dat hij noodgedwongen de leider is omdat de andere 2 het (fysiek) niet aankunnen, maar dat hij het 1000 x liever níét zou zijn, dat hij zich eigenlijk niet comfi voelt in zijn situatie.

Met ander paard erbij in de trailer is wat moeilijk, dan is diegene die in de wei achterblijft weer de sjaak en dat wou ik net voorkomen - vandaar dat er begin dit jaar een pony bij is gekomen, ter gezelschap dus van de achterblijver.

Leiderschap en vertrouwen, daar werken we al een aantal jaar aan maar het blijft moeilijk.. :-) Op zo 'n momenten als ik hierboven beschreef (helemaal alleen, enkel hij en ik) zit ik me suf te piekeren waar het dan fout loopt, ik moet toch iéts verkeerd uitstralen of zo. Ik heb mezelf al op film gezet om mijn houding te analyseren maar ik vind niets... Ik heb mezelf de laatste jaren al enorm getraind in het heel rustig en zelfverzekerd zijn, gefocust zijn, voldoende rust geven, beheerste houding, aanwijzing en manoeuvres etc... maar toch moet er nog iets zijn maar wat...

Ik heb concrete tips meegekregen voor het vragen en krijgen van focus; als er iemand bij is lukt dat perfect maar van zodra we alleen zijn of de andere paarden te ver uit zijn buurt zijn is het zó moeizaam....

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:43

Herken ik ook wel, maar bij mijn paard is het meer enthousiasme wat zich in spanning uit. Ik kan hem alleen laden dus ik kan het me niet voorstellen dat hij een hekel aan de trailer heeft. Wanneer we niet vlug genoeg vertrekken begint het... Dan staat hij op de plaats te trappelen. Ter plaatse vallen zijn ogen bijna uit zijn hoofd, zo spannend vindt hij het. Hij is ook een beetje bezweet op de trailer.

De volgende keer plak ik 1 raampje af, hij staat onderweg namelijk constant van links naar rechts te kijken, hij wisselt dan iedere paar seconden want hij wil niets missen. Misschien dat dit wat rust geeft.

Eerder sprak ik al over ons nieuw begin in de training en warempel uit zich dit nu ook op buitenrit: waar hij voorheen achter het koppaard kroop, loopt hij nu de hele rit voorop :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 19:43

Ik breng hier weer even leven in het topic :D
Vandaag sinds lange tijd terug gaan stappen aan de hand met mijn zogenaamde LBE...nou vandaag dus enorm RBE ;( , , mijn vriend met zijn RBI mee...die was de rust zelver...wij hebben de wandeling dubbel gedaan met gedraai en gedraai en gedraai naar alle kanten op...hoofd 2 meter van de grond, ni te doen :+

Hoe pakken jullie dit aan? Met rondjes om je heen te laten lopen, stoppen had geen zin en tegenhouden zeker niet, er stond heel veel wind en dan kwam er nog een ouder dametje achter ons lopen met een dun plastic zakje in haar hand, je kan het je al levendig voorstellen hoe we erbij liepen...briesend een Side pass richting huis natuurlijk :P