Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:39

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:39

Cassidy schreef:
normann_love schreef:
ik ben zowiezo geen parelli fan! dit is echt te triest gewoon :r ;(

Hartelijk dank voor deze verder in mijn ogen compleet niets toevoegende en daardoor nutteloze reactie :D

graag gedaan :D jammer dat mensen tegenwoordig hun mening niet meer mogen geven :(

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:41

normann_love schreef:
graag gedaan :D jammer dat mensen tegenwoordig hun mening niet meer mogen geven :(

Niets mis met een mening, maar licht hem dan toe. En helaas is het maar tegenwoordig al te vaak dat een mening niet gefundeerd is en op grond van gevoel wordt gevormd. Klein tipje voor jou:

http://www.wikihow.com/Form-an-Opinion

Misschien steek je er wat van op.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:43

Ik zie een paard dat Right-brain is en de leiding overneemt en drijgt over linda en de eigenaar heen te lopen. En ik zie een zeer ervaren trainster die weet dat het paard uit zijn patroon 'gesnapt' zal moeten worden om zowel zijn eigen rust terug te brengen en veiligheid te garanderen. En ze weet dat dat niet kan als ze tegen een 'gillend' paard gaat 'fluisteren'. ;)

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:46

Ik ben ook pro-parelli, het heeft mij heel erg geholpen om (op een voor mij fijne manier) met mijn paarden om te gaan. Ik begrijp de verschillen tussen de paarden beter (right / left brain en introvert / extrovert) en ik kan daar beter op reageren. Daarnaast blijf ik nog wel nadenken, sommige dingen doe ik net even anders afhankelijk van wat ik fijn vind. Maar als ik het verschil in gedrag bij mijn paarden zie, dan geloof ik er wel in.

Over het doorvragen terwijl hij al achteruit gaat.. Ik heb zelf een ruin die enorme moeite had met achterwaarts. Hij had de instelling van probeer me maar naar achteren te duwen.
Mijn volgorde in hulpen is ongeveer als volgt:
1: energie omhoog brengen, sterke gedachte aan welke reactie je wilt, aankijken, wijsvinger bewegen
2: het uiteinde van het touw losjes heen en weer bewegen met pols (6 meter lang touw, bewoog aan zijn uiteinde nog niet)
3: onderarm heen en weer bewegen, het touw begon dan bij hem licht heen en weer te bewegen
4: hele arm heen en weer bewegen, dit is de fase die je in het filmpje ziet. Al moet ik erbij zeggen dat ik geen voorstander ben van de rukken aan het touw.

In het begin bij het aanleren begon ik bij 1 en bouwde ik heel langzaam op naar 4. Zodra paard aan achterwaarts dacht (gewicht naar achteren plaatste) hield ik op. Na een tijdje had hij heel aardig door wat de bedoeling was, maar na 2 pasjes hield hij het voor gezien. En kwam dan ook weer op mij af. Beetje vergelijkbaar met filmpje. Toen ben ik ook een keer van fase 1, duidelijk denken aan 4 passen achterwaarts, door gegaan naar fase 4. Met het idee van je begrijp wat ik vraag, dan wil ik ook reactie. Dat heb ik 1 keer hoeven doen, nu is fase 1 genoeg voor desnoods 10 meter achterwaarts.

Ik vergelijk het filmpje maar met zoveel andere momentopnames van (top)ruiters. Noem alleen al de foto's van sommige dressuurruiters die aan het inrijden zijn. Hier zijn ook altijd discussies over, terwijl het maar een heel klein stukje is van de training/methode en de meeste mensen de theorie erachter nauwelijks kennen. Dus los gezien vind ik dit filmpje niet erg fijn, maar ik vind de gehele methode wel prettig. Mits je natuurlijk met je eigen verstand na blijft denken en leert kijken naar je eigen paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:47

7 pagina's erbij sinds mijn laatste reactie, jeetje .. Ben er nog niet door geraakt hoor, excuses :')

Wat ik met bij het lezen van alle (nieuwe) reacties wel afvraag is: maken mensen wel onderscheid tussen Parelli zoals het hoort en een paard corrigeren? Wat ik hiermee bedoel: bij elk paard beging je met het opbouwen. Eerst friendly, dan de rest van de games, alles steeds starten met fse 1 en indien nodig via 2 en 3 naar fase 4, om bij reactie weer opnieuw met fase 1 te beginnen. Las ergens dat je bij Parelli groot begint en dan afbouwt, maar dat is NIET waar. Bedoeling is om ALTIJD met fase 1 te beginnen, je paard een kans te geven om te reageren, en afhankelijk van de reactie (of het gebrek daaraan) kan je verder gaan met je oefening of je fases verhogen.

MAAR: een paard dat uit zijn instinct reageert, met alles en iedereen bezig is behalve dat kleine mensje aan de leadrope, daarbij heeft het geen zin om met fase 1 te beginnen, want dat komt toch niet door. Daar begin je wel met hogere fases, belangrijkste is dat het doorkomt dat jij er ook bent en je paard niet over je heen walst. En bij een paard wat instinctief reageert heb je heel wat nodig, aangezien die compleet dood & doof is voor de omgeving ...

Ik vraag me oprecht af hoe al die mensen die het zo sielugh vinden het willen gaan oplossen. Hoe zorg jij dat zo'n paard uit je ruimte blijft? Ik las ergens een tik op de borst, of met je hand op de borst achteruit zetten. Als er iets is wat ik NIET doe bij een instinctief paard dat je compleet negeert is op dichter dan 2 meter van hem komen. Als je hem eventjes achteruit wil zeggen door een hand op de borst is de kans groot dat hij dat helemaal niet ziet/voelt aankomen (en dat heeft niks met het letterlijk blind zijn te maken, maar met het figuurlijk blind zijn) en als reactie gewoon over je heen walst .. Moet je ook maar zin in hebben, is me 2x overkomen dat ik omver gelopen werd door een paard en het is toch echt niet aan te raden hoor .. Sindsdien los ik dingen op op een stukje afstand, is wel net zo veilig voor mij.

Ik vraag me oprecht af bij de mensen die hier reageren: hoeveel moeilijke paarden hebben jullie al in handen gehad? Echt moeilijke paarden? Ik heb ondertussen al zoveel filmpjes van Parelli gezien, met allemaal andere types paarden, die allemaal anders reageren, en uiteindelijk zijn ze allemaal braaf en volgzaam en gericht op het mensje aan de leadrope. Dus iets zullen ze wel goed doen. En daarnaast: hoeveel van jullie hebben een halfblind paard in handen gehad? Ik heb daar ervaring mee en ik kan zeggen: ze weten héél goed waar je je bevindt hoor, ookal sta je aan de blinde kant met je leadroopje te zwaaien .. Ze weten echt waar je bent, dat is mijn ervaring. Ik heb het geluk om mijn halfblinde te hebben ontmoet, eentje die door de jaren heen enorm bang geworden is, altijd moeilijk geweest is, en neen, ik zou niemand zo'n paard toewensen .. het is zo moeilijk om met hem om te gaan, maar je leert er enorm veel van. Het bang worden heeft trouwens niks te maken met het blind zijn, totaal niet.. Hij is zolang ik hem ken al bang geweest (spijtig alleen dat de mensen het niet zagen), en pas een paar jaar blind. Maar hij redt zich enorm goed met zijn ene oog en heeft echt geen handicap van het blind zijn, en al helemaal niet zolang hij zich op mij focust want ik help hem ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-01-13 17:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:48

mltex schreef:
Jaren geleden heb ik die beelden gezien.
Op dvdcursusachtig gebeuren level 1 Parelli die ik te leen kreeg.
Wilde wel eens weten hoe het zat met Parelli.
Dit was mijn eerste en laatste Parelli ervaring. Doe maar normaal dan...

Het is oprecht jammer dat je alleen dit gezien hebt. Het is het enige filmpje dat ik ken waar ik linda ongeuldig en wat boos zie worden. Ik ben het ermee eens dat dit geen prettig filmpje is en dat het echt wel anders had gekund, maar er zijn ook duizenden zeer positieve, rustige en progressieve filmjes die hier tegenover staan die wel heel veel te bieden hebben en waar heel veel mensen en indirect ook paarden ontzettend veel aan hebben gehad.

setteke

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:49

Cassidy, hoe komt dat paard in jouw filmpje van voetjes geven aan al die littekens in zijn kootholtes?

teve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:54

Anoniem schreef:
Er zullen ook heel wat mensen zijn die al dat geprik met sporen in een paard vreselijke mishandeling vinden terwijl vrijwel iedere dressuurmiep dat heel normaal vindt :+

helemaal mee eens, of het slaan van je paard/pony over een hindernis als hij weigert. :7

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:58

setteke schreef:
Cassidy, hoe komt dat paard in jouw filmpje van voetjes geven aan al die littekens in zijn kootholtes?

Casper is als veulen opgegroeid in Canada, en is als jaarling aangevallen door een Grizzly, daar heeft hij wat verwondingen aan overgehouden, hij sprong over een hoog hek een en heeft nog de littekens op zijn flank zitten. Traject van voor de tijd bij Parelli is ook bij Parelli niet zo bekend. Werd overgenomen bij Parelli van een cursist die niet met hem overweg kon. Ook Parelli had wat problemen met hem. Het kunnen ook oude moklittekens zijn. Maar ik zou het verder niet met zekerheid kunnen zeggen.

http://www.youtube.com/watch?v=lR-y6-xRofU&NR=1

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:01

learned helplessness = aangeleerde hulpeloosheid. Dat is tenminste zo als ik het geleerd heb.

Ik ben niet gediend van het parelli gebeuren. Ik snap niet dat men vind dat het natuurlijk is om zo aan een (zware)rope aan een touwhalster te slingeren. Heeft in mijn ogen geen meerwaarde om zo een paard dingen duidelijk te maken. In het wild lopen paarden ook niet met touwhalster en rope rond die andere paarden dan gebruiken door middel van zwiepen om hun soortgenoot iets duidelijk te maken. Net als groot beginnen klein eindigen. Sorry gat er bij mij niet in. Paarden gebruiken onderling eerst kleine signalen en werken die niet worden ze groter. Waarom moet "wij" mensen het andersom doen? Onmacht? Het gezwiep met de rope staat voor mij gelijk aan ruk en pluk werk aan teugels, met of zonder bit. Is hoogst irritant voor een paard. Links en rechts rukken en klappen krijgen is voor een dier meer dan verwarrend. Paarden onderling zullen zelden elkaar op het hoofd corrigeren. Dat doen ze op het lijf.

Dat er meermalen aangekaart word dat een paard met 1 oog net zo op zijn begeleider moet letten als elk ander paard, tja. Ik heb een paard gehad die blind was aan 1 oog. Bij mij had hij de ruimte om zijn omgeving te bekijken. Het is en blijft een vluchtdier, voor een 1 oogig paard is het veel moeilijker zijn omgeving in de gaten te houden. Zeker als het dier geen vertrouwen heeft in zijn begeleider. Dit is iets waar naar gewerkt moet worden. Zo'n paard zal ook eerder steun zoek als hij zijn (veelal vreemde) omgeving niet vertrouwd. En dan zoeken ze de persoonlijke ruimte op van begeleider/soortgenoot. Als dat niet mag is er in mijn ogen geen respect voor het dier. Zal zo'n dier geen respect krijgen voor zijn begeleider.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:02

aikon schreef:
learned helplessness = aangeleerde hulpeloosheid. Dat is tenminste zo als ik het geleerd heb.

Dat is mooi en vrij vertaald van het Engels naar het Nederlands, maar wat houdt het nou in? Kun je dat nader uitleggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:04

aikon schreef:
Net als groot beginnen klein eindigen. Sorry gat er bij mij niet in. Paarden gebruiken onderling eerst kleine signalen en werken die niet worden ze groter. Waarom moet "wij" mensen het andersom doen?

Dat is ook helemaal neit zo bij parelli... Het gaat van fase 1 (zeer licht) tot fase 4 (niet persé HARD maar wel effectief). Het is dus wel duidelijk dat je je er in elk geval niet in hebt verdiept of de verkeerde info hebt gekregen ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:04

aikon schreef:
Paarden onderling zullen zelden elkaar op het hoofd corrigeren. Dat doen ze op het lijf.

Niet helemaal mee eens. Merrie stuurt haar veulen met haar nek. Correcties en aanvallen bij paarden onderling kunnen op hoofd, nek, benen en rest van het lijf. Kijk maar eens naar knokpartijen tussen hengsten.

http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=r3Wm1O5wGXw

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:09

Cassidy schreef:
Marlou, nogmaals even goed laten doordringen

FILMPJE IS VAN 10 JAAR GELEDEN! EN LINDA PARELLI HEEFT INMIDDELS BIJGELEERD!

Jeetje het lijkt wel alsof je je verantwoordelijk voelt voor het verdedigen van deze vrouw. Ik beoordeel haar niet dus die gewoon rustig.. Ik heb respect voor ieders methode en ook deze omdat ik zelf ook zo iets doe. Je reageerd echt overal op als het ook maar negatief is en dat komt nogal naar over..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:09

Even gezocht op google, klopt dit wel dan?

Aangeleerde hulpeloosheid
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Ga naar: navigatie, zoeken

Aangeleerde hulpeloosheid of learned helplessness is het verschijnsel waarbij een mens of dier geleerd heeft dat hij geen invloed heeft op gebeurtenissen en zich daarom niet weet te helpen, al zou hij dat wel kunnen.

silie37

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:11

aisie schreef:
Ik zie hier het nut echt niet van in. Paard snapt er niks van, ik ook niet overigens. Zo moet het in mijn ogen dus duidelijk niet.

:j

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:12

nouja zeg, arm dier! :(:)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:12

Tien punten voor Mika.

Zie jij learned helplessness in het filmpje dat ik eerder heb gequote? Is er echt geen antwoord op de vraag die Parelli daar stelt? Heeft het paard niet de mogelijkheid om het goed te doen? Heeft het paard daar geen invloed op de gebeurtenissen?

Voor het gemak nogmaals de link:

http://www.youtube.com/watch?v=mac95OrD ... 54D0A9B0C7
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 19-01-13 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:13

Ik doe zelf allerlei grondwerk met mijn paarden, heb uit een aantal boeken/richtingen de, voor mij, best werkbare en bruikbare tips gepikt. In de tijd dat ik me aan het orienteren was op de verschillende 'leermeesters' kwam ik ook dit filmpje tegen. Ik krijg er braakneigingen van, het gaat volledig tegen de natuur van het paard in, zo hevig zwaaien met je armen, slaan met die musketon tegen t hoofd en maar niet ophouden... WTF?! Er zijn zoveel makkelijkere manieren waabij je je paard niet hoeft te mishandelen.

LDRD

Ik schakel een beetje laat in, maar wát een ténenkrommend filmpje >;) .

Ik zie hier erg weinig gefluister :roll: .

Lara_Silver

Cassidy schreef:
Zien jullie in dit filmpje learned helplessness?

http://www.youtube.com/watch?v=mac95OrD ... 54D0A9B0C7

Nee absoluut niet. Ik heb een paard met learned helplessness in training gezien, die was haast apathisch en reageerde nauwelijks op de omgeving noch op de trainer. Is uiteindelijk helemaal goed gekomen, met veel geduld en een goede aanpak. Maar kortom, nee op het filmpje zie ik geen paard met learned helplessness. Het is vrij expressief, toont aandacht voor de omgeving en laat de hulpen doorkomen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:15

Juist. En is een methode dan slecht omdat hij slecht wordt toegepast door beoefenaars die het niet helemaal begrepen hebben?
Doet Parelli aan learned helplessness?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 19-01-13 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:15

Lieve schat ik heb 2 hengsten en weet wat ze onderling uitvreten. Ik zit mijn hele leven tussen paarden en heb veel gedrag bestudeerd. En dat parelli zie ik niet hoe paarden onderling bezig zijn.

En wat learned helplessness betreft. Een mens of dier heeft geleerd dat het een situatie niet kan veranderen, geen eigen initiatief kan tonen. (is even moeilijk om het goed op te typen, hoop dat het te snappen is)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:17

Dat geen eigeninitiatief tonen is in mijn ogen geen learned helplessness maar een heel goed opgevoed paard. Als je in volle galop op een ravijn afgaat wil je echt geen paard die ineens maar zelf beslist om niet te stoppen als je daar een opdracht toe geeft, of die linksaf gaat terwijl jij rechtsaf wilt.

Learned helplessness is als een dier niet meer weet hoe hij op een aanwijzing moet reageren omdat alles wat hij doet verkeerd is en zich daarom compleet afsluit. Dat er geen goed antwoord is op een vraag of opdracht die gegeven wordt.

Nu kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die bij de extreme friendly games denken aan learned helplessness. Maar het antwoord in die gevallen is gewoon: stil blijven staan en niet reageren. Er is dus een correct antwoord op die opdracht. Alleen jammer dat meningeen dat verwart met learned helplessness.