Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
horseyfries schreef:Als de dokter jou pijn moet doen om je te genezen, terwijl hij je ook gewoon een spuitje zou kunnen geven, dan kies je toch ook voor die pijn?
Als trainer moet je idd de grenzen bepalen, en dat doen de trainers in de filmpjes ook heel duidelijk. Ze geven het paard nog één laatste kans, en als dat niet lukt, dan is hun eerlijke advies naar de eigenaar toe dat ze alles geprobeerd hebben maar dat het veiliger is om het dier af te laten maken. Volgens mij precies datgene wat jullie nu zeggen goed te vinden!
horseyfries schreef:Het gaat om hetzelfde principe: kies je simpelweg voor de dood, een oplossing die altijd nog kan, of kies je voor een kans. (Het spuitje van de dokter in mijn eerste voorbeeld is dus wel om iemand in te laten slapen hé, ik geloof dat jij dat niet zo opvat).
Bij mensen zouden we geen twee keer nadenken, maar als het om dieren gaat zie ik hier ineens mensen die liever voor de uitzichtloze optie dood kiezen dan het paard nog een kans geven.
Dat vind ik raar en helemaal vreemd vind ik het als die mensen dat zeggen te doen uit dierenliefde, omdat het paard volgens hen bij niemand anders terecht zou kunnen. Je kunt het ook omdraaien: hoe groot is je ego als je denkt dat dat paard bij niemand anders behalve bij jou zich zou kunnen gedragen als hij gecorrigeerd is?
Nanno_123 schreef:dat vind ik nou echt belachelijk!
een paard is dan heilig, maar productie dieren niet?
ik eet al het vlees, zo lang ik het lust.. en kan mijzelf toch echt wel een paardenmens noemen.
maar om nou een lijn tussen een koe en een paard te trekken.. het zijn alle twee beesten met vier benen, een hoofd en een staart en ze hebben ook allebei gevoel maar toch maak jij er een verschil tussen omdat het nou eenmaal paarden zijn en jij houd van paarden?
neehoor, je kan ook zeggen dat die paarden dan tenminste nog een kans hebben gehad en een koe al geboren is om opgegeten te worden..
alleen nu loopt de discussie wel erg ver door.
maar wou dit er toch nog even over kwijt, als je dan zo'n paardenmens bent snap ik niet dat je andere dieren dan anders kunt bekijken want die hebben net zo goed gevoel.
horseyfries schreef:Nanno_123 schreef:dat vind ik nou echt belachelijk!
een paard is dan heilig, maar productie dieren niet?
ik eet al het vlees, zo lang ik het lust.. en kan mijzelf toch echt wel een paardenmens noemen.
maar om nou een lijn tussen een koe en een paard te trekken.. het zijn alle twee beesten met vier benen, een hoofd en een staart en ze hebben ook allebei gevoel maar toch maak jij er een verschil tussen omdat het nou eenmaal paarden zijn en jij houd van paarden?
neehoor, je kan ook zeggen dat die paarden dan tenminste nog een kans hebben gehad en een koe al geboren is om opgegeten te worden..
alleen nu loopt de discussie wel erg ver door.
maar wou dit er toch nog even over kwijt, als je dan zo'n paardenmens bent snap ik niet dat je andere dieren dan anders kunt bekijken want die hebben net zo goed gevoel.
ja tuurlijk is dat zo.
maar zij komt ineens binnen vallen alsof de discussie die gaande is belachelijk is maar ondertussen is zij net zo erg als de rest.. en een paard en een koe hebben toch best veel vergelijkingen!
ik zeg ook, ik vind mijzelf een paardenmens, maar ik zeg geen nee tegen paardenvlees en maak daar ook geen onderscheid tussen maar inderdaad ik zou wel een vlieg doodslaan maar een hond, een koe of een paard doodslaan is toch weer van een andere catagorie!
Ben het ook gedeeltelijk met jou eens maar het is natuurlijk altijd wel zo dat voor iedereen die grens wel ergens ligt. Sommige mensen worden dan vegetariër en vinden dat ze alle dieren respecteren, maar slaan nog wel altijd een vlieg zonder nadenken dood bijvoorbeeld.
Dus in dat opzicht zijn we denk ik allemaal wel een klein beetje hypocriet, alleen legt iedereen die grens ergens anders.
horseyfries schreef:Dat vind ik raar en helemaal vreemd vind ik het als die mensen dat zeggen te doen uit dierenliefde, omdat het paard volgens hen bij niemand anders terecht zou kunnen. Je kunt het ook omdraaien: hoe groot is je ego als je denkt dat dat paard bij niemand anders behalve bij jou zich zou kunnen gedragen als hij gecorrigeerd is?
Cassidy schreef:Paard werd ingeslapen en was daar nog niet klaar voor. Heeft lopen vechten. Dus ja, paard heeft daar last van.
horseyfries schreef:Het gaat om hetzelfde principe: kies je simpelweg voor de dood, een oplossing die altijd nog kan, of kies je voor een kans. (Het spuitje van de dokter in mijn eerste voorbeeld is dus wel om iemand in te laten slapen hé, ik geloof dat jij dat niet zo opvat).
Bij mensen zouden we geen twee keer nadenken, maar als het om dieren gaat zie ik hier ineens mensen die liever voor de uitzichtloze optie dood kiezen dan het paard nog een kans geven.
Dat vind ik raar en helemaal vreemd vind ik het als die mensen dat zeggen te doen uit dierenliefde, omdat het paard volgens hen bij niemand anders terecht zou kunnen. Je kunt het ook omdraaien: hoe groot is je ego als je denkt dat dat paard bij niemand anders behalve bij jou zich zou kunnen gedragen als hij gecorrigeerd is?
Tigra_ schreef:Het gaat er niet om dat je die dieren geen kans meer wil geven. Het gaat om de manier WAAROP je ze de kans geeft. Ik zou ze kans geven maar niet als dat uitdraait op taferelen die tja toch grenzen aan dierenmishandeling. Dat is waar het om gaat. Een dier een kans geven tuurlijk maar niet als het daardoor op dusdanig wijze af moet zien. Ik zie liever een dood dier dan een dier dat moet afzien of onwijze stress moet ervaren .
Cassidy schreef:Tigra_ schreef:Het gaat er niet om dat je die dieren geen kans meer wil geven. Het gaat om de manier WAAROP je ze de kans geeft. Ik zou ze kans geven maar niet als dat uitdraait op taferelen die tja toch grenzen aan dierenmishandeling. Dat is waar het om gaat. Een dier een kans geven tuurlijk maar niet als het daardoor op dusdanig wijze af moet zien. Ik zie liever een dood dier dan een dier dat moet afzien of onwijze stress moet ervaren .
Stress tijdens het leerproces van een paard is niet altijd te voorkomen. Als je problemen tegenkomt, dan moet je ze aankaarten en dat gaat altijd met een bepaald niveau van stress gepaard. Of de taferelen die je op de foto's van ts tegenkomt grenzen aan dierenmishandeling is een oordeel die wij mensen er aan geven. Zonder dat je weet waarom dingen worden gedaan mag je geen oordeel hebben.
Heb je het topic al doorgelezen dat ik eerder heb aangegeven? Nee? Toch maar even doen dan. Want wat jij mishandeling vindt hoeft een ander nog niet te vinden. Wat jij een moeilijk paard vindt, kan voor een ander een makkie zijn. Als jij niet genoeg kennis in huis hebt om een bepaald paard aan te kunnen, by all means, geef het uit handen.
En verder is de grens hoever mensen bereid zijn om te gaan voor iedereen verschillend. Grenzen kunnen bijgesteld worden. De een gaat al hyperventileren als er een spoortje of zweep, bit of boomzadel aan te pas komt, bij de ander ligt de grens als er bloed aan het paard te zien is. En alle fases er tussenin.
Een paard leeft in het hier en nu. Mits goed aangepakt, gaat een confrontatie geen getraumatiseerd of gebroken paard opleveren. Het resultaat is echter wel een paard waar redelijk veilig mee omgegaan kan worden, en hopelijk een lang en gelukkig leven voor dat paard. Dat doel heiligt in mijn ogen veel middelen. Probleem is dat er weinig mensen zijn die een confrontatie met een paard aan kunnen gaan zonder dat er een getraumatiseerd paard uitrolt. Degenen die bereid zijn om dat te doen, daar moet je heel zuinig op zijn....
Cassidy schreef:horseyfries schreef:Dat vind ik raar en helemaal vreemd vind ik het als die mensen dat zeggen te doen uit dierenliefde, omdat het paard volgens hen bij niemand anders terecht zou kunnen. Je kunt het ook omdraaien: hoe groot is je ego als je denkt dat dat paard bij niemand anders behalve bij jou zich zou kunnen gedragen als hij gecorrigeerd is?
Van dichtbij meegemaakt. Paard was vals en moest dood, terwijl er genoeg mensen hem een tweede kans wilden geven. Eigenaar kon echt niet rijden. Paard dus in laten slapen, vervolgens had de eigenaar spijt en gigantische psychische problemen. Tja had daar eerder bij nagedacht. Er waren genoeg die het dier een kans wilden geven maar zo'n "moeilijk'' paard verkopen dat kon natuurlijk niet, paard moest en zou dood. Dood kan maar één keer en valt niet terug te draaien.
Cassidy schreef:Het is idd een heel andere discussie.
Het zou je alleen sieren als je de ervaringen van anderen ook als zodanig zou accepteren, en je mening niet alleen op je eigen ervaringen zou stoelen.
Komen we weer bij de website uit: how to form an opinion
Cassidy schreef:Het ergste vind ik echter nog dat een ander voor ze gaat beslissen welke trainingsmethode ze daarvoor wel of niet mogen gebruiken. Zoals Buck Brannaman zei "nothing is written in stone, keep trying until you find something that works". Als een trainer verschillende dingen uitprobeert die niet werken, mag hij dan niet naar het volgende overgaan? Moet hij eerst langs een commissie van teerbesnaarde Bokkers voordat hij gaat proberen het paard te helpen/trainen/corrigeren?