Wie kent deze halve gare??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tessastone

Re: Wie kent deze halve gare??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:14

Jep, maar ik beschrijf dan ook vooral de situatie zoals die zou moeten zijn wat mij betreft in de complete dierenwereld. realiteit is niet per definitie goed. sorry, maar ik droom liever dan de realiteit te accepteren, vandaar ook mijn pleidooi hier.......

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:31

horseyfries schreef:
Als de dokter jou pijn moet doen om je te genezen, terwijl hij je ook gewoon een spuitje zou kunnen geven, dan kies je toch ook voor die pijn?

Als trainer moet je idd de grenzen bepalen, en dat doen de trainers in de filmpjes ook heel duidelijk. Ze geven het paard nog één laatste kans, en als dat niet lukt, dan is hun eerlijke advies naar de eigenaar toe dat ze alles geprobeerd hebben maar dat het veiliger is om het dier af te laten maken. Volgens mij precies datgene wat jullie nu zeggen goed te vinden!

Dat is natuurlijk een vergelijking van niets. Want als er al een spuitje bestaat voor verknipte mensen zouden er geen "gekke" meer rondlopen. Dus snap werkelijk niet wat je er mee wil aangeven. Tuurlijk is een paard kreupel rust of spuitje maakt niet uit het helpt maar dit is niet iets simpel lichamelijks op te lossen.

Als trainer met zulke paarden vindt ik dat je veel eerder grenzen moet trekken en zijn zulke gevaarlijke paarden niet door de doorsnee mens handelbaar en zal dat in de toekomst ooit worden?
Ik vindt het gewoon mishandeling als je perse je zin doordrijft en het zal en moet een "gewoon" paard worden.
En ja ik vraag me serieus af of sommige trainers dit doen voor het paard of meer voor hun eigen ego "kijk eens wat ik kan" en "hoe goed ik ben".

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 17:35

Het gaat om hetzelfde principe: kies je simpelweg voor de dood, een oplossing die altijd nog kan, of kies je voor een kans. (Het spuitje van de dokter in mijn eerste voorbeeld is dus wel om iemand in te laten slapen hé, ik geloof dat jij dat niet zo opvat).
Bij mensen zouden we geen twee keer nadenken, maar als het om dieren gaat zie ik hier ineens mensen die liever voor de uitzichtloze optie dood kiezen dan het paard nog een kans geven.
Dat vind ik raar en helemaal vreemd vind ik het als die mensen dat zeggen te doen uit dierenliefde, omdat het paard volgens hen bij niemand anders terecht zou kunnen. Je kunt het ook omdraaien: hoe groot is je ego als je denkt dat dat paard bij niemand anders behalve bij jou zich zou kunnen gedragen als hij gecorrigeerd is?

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 17:49

dat vind ik nou echt belachelijk!
een paard is dan heilig, maar productie dieren niet?
ik eet al het vlees, zo lang ik het lust.. en kan mijzelf toch echt wel een paardenmens noemen.
maar om nou een lijn tussen een koe en een paard te trekken.. het zijn alle twee beesten met vier benen, een hoofd en een staart en ze hebben ook allebei gevoel maar toch maak jij er een verschil tussen omdat het nou eenmaal paarden zijn en jij houd van paarden?
neehoor, je kan ook zeggen dat die paarden dan tenminste nog een kans hebben gehad en een koe al geboren is om opgegeten te worden..

alleen nu loopt de discussie wel erg ver door.
maar wou dit er toch nog even over kwijt, als je dan zo'n paardenmens bent snap ik niet dat je andere dieren dan anders kunt bekijken want die hebben net zo goed gevoel.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 17:50

horseyfries schreef:
Het gaat om hetzelfde principe: kies je simpelweg voor de dood, een oplossing die altijd nog kan, of kies je voor een kans. (Het spuitje van de dokter in mijn eerste voorbeeld is dus wel om iemand in te laten slapen hé, ik geloof dat jij dat niet zo opvat).
Bij mensen zouden we geen twee keer nadenken, maar als het om dieren gaat zie ik hier ineens mensen die liever voor de uitzichtloze optie dood kiezen dan het paard nog een kans geven.
Dat vind ik raar en helemaal vreemd vind ik het als die mensen dat zeggen te doen uit dierenliefde, omdat het paard volgens hen bij niemand anders terecht zou kunnen. Je kunt het ook omdraaien: hoe groot is je ego als je denkt dat dat paard bij niemand anders behalve bij jou zich zou kunnen gedragen als hij gecorrigeerd is?

Mee eens!!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 17:56

Nanno_123 schreef:
ik eet al het vlees, zo lang ik het lust.. en kan mijzelf toch echt wel een paardenmens noemen.
maar om nou een lijn tussen een koe en een paard te trekken.. het zijn alle twee beesten met vier benen, een hoofd en een staart en ze hebben ook allebei gevoel maar toch maak jij er een verschil tussen omdat het nou eenmaal paarden zijn en jij houd van paarden?
neehoor, je kan ook zeggen dat die paarden dan tenminste nog een kans hebben gehad en een koe al geboren is om opgegeten te worden..

maar wou dit er toch nog even over kwijt, als je dan zo'n paardenmens bent snap ik niet dat je andere dieren dan anders kunt bekijken want die hebben net zo goed gevoel.

Ben het ook gedeeltelijk met jou eens maar het is natuurlijk altijd wel zo dat voor iedereen die grens wel ergens ligt. Sommige mensen worden dan vegetariër en vinden dat ze alle dieren respecteren, maar slaan nog wel altijd een vlieg zonder nadenken dood bijvoorbeeld.
Dus in dat opzicht zijn we denk ik allemaal wel een klein beetje hypocriet, alleen legt iedereen die grens ergens anders.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 18:06

horseyfries schreef:
Nanno_123 schreef:

ja tuurlijk is dat zo.
maar zij komt ineens binnen vallen alsof de discussie die gaande is belachelijk is maar ondertussen is zij net zo erg als de rest.. en een paard en een koe hebben toch best veel vergelijkingen!
ik zeg ook, ik vind mijzelf een paardenmens, maar ik zeg geen nee tegen paardenvlees en maak daar ook geen onderscheid tussen maar inderdaad ik zou wel een vlieg doodslaan maar een hond, een koe of een paard doodslaan is toch weer van een andere catagorie!
Ben het ook gedeeltelijk met jou eens maar het is natuurlijk altijd wel zo dat voor iedereen die grens wel ergens ligt. Sommige mensen worden dan vegetariër en vinden dat ze alle dieren respecteren, maar slaan nog wel altijd een vlieg zonder nadenken dood bijvoorbeeld.
Dus in dat opzicht zijn we denk ik allemaal wel een klein beetje hypocriet, alleen legt iedereen die grens ergens anders.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 18:19

horseyfries schreef:

Van dichtbij meegemaakt. Paard was vals en moest dood, terwijl er genoeg mensen hem een tweede kans wilden geven. Eigenaar kon echt niet rijden. Paard dus in laten slapen, vervolgens had de eigenaar spijt en gigantische psychische problemen. Tja had daar eerder bij nagedacht. Er waren genoeg die het dier een kans wilden geven maar zo'n "moeilijk'' paard verkopen dat kon natuurlijk niet, paard moest en zou dood. Dood kan maar één keer en valt niet terug te draaien.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:23

cassidy heeft dat paard daar last van? die is dood en opgegeten en weet van niks
sneu van de eigenaar maar verder...
hoeveel shetjes verdwijnen er niet, na oh zo schattig geweest te zijn als veulen, als jaarling in de gehaktmolen

maar goed, ik zal wel te boers zijn
ik vind het veel belangrijker dat een dier tijdens zijn leven met respect wordt behandeld, zonder allerlei martelingen
maakt me niet uit of dat nu een haantje, varken of paard is
en als het haantje om 4 uur s'morgens meent te moeten kraaien , draai ik hem zijn nek om en wordt hij kippensoep :9

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:28

Paard werd ingeslapen en was daar nog niet klaar voor. Heeft lopen vechten. Dus ja, paard heeft daar last van.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:32

Cassidy schreef:
Paard werd ingeslapen en was daar nog niet klaar voor. Heeft lopen vechten. Dus ja, paard heeft daar last van.

Dus alle geslachte paarden (die er ook nog niet klaar voor zijn) hebben ook last van hun slachting?.
Ik kan hier ook niet mee ingaan. Het is en blijft de keuze van de eigenaar. Dat het "sneu" is en het anders had gekund jah, ben ik met je eens, maar last?, nee dat niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:50

Verkeerde conclusie. Slachten gaat sneller. Pin door het hoofd en dood. Wat dat betreft geen problemen mee.

Maar het feit dat iemand roept: ik kan er niets mee dus niemand kan er wat mee dus hij moet dood, daar val ik over.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:41

horseyfries schreef:

Het gaat er niet om dat je die dieren geen kans meer wil geven. Het gaat om de manier WAAROP je ze de kans geeft. Ik zou ze kans geven maar niet als dat uitdraait op taferelen die tja toch grenzen aan dierenmishandeling. Dat is waar het om gaat. Een dier een kans geven tuurlijk maar niet als het daardoor op dusdanig wijze af moet zien. Ik zie liever een dood dier dan een dier dat moet afzien of onwijze stress moet ervaren.

Over het bovenste gedeelte mens inslapen tja zal ik niet diep op ingaan maar even algemeen gezegd in bepaalde situatie's zou dat niet verkeerd zijn maar dat is niet te vergelijken omdat mensen dus mensen zijn en familie hebben en vrienden dus daar ligt het helemaal niet zo simpel al bij een paard. Als je een paard in laat slapen/slachten zijn de kuddegenoten niet hun hele leven lang van slag dat ligt bij mensen totaal anders. Dieren zijn veel simpeler daarin.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:52

Tigra_ schreef:
Het gaat er niet om dat je die dieren geen kans meer wil geven. Het gaat om de manier WAAROP je ze de kans geeft. Ik zou ze kans geven maar niet als dat uitdraait op taferelen die tja toch grenzen aan dierenmishandeling. Dat is waar het om gaat. Een dier een kans geven tuurlijk maar niet als het daardoor op dusdanig wijze af moet zien. Ik zie liever een dood dier dan een dier dat moet afzien of onwijze stress moet ervaren .

Stress tijdens het leerproces van een paard is niet altijd te voorkomen. Als je problemen tegenkomt, dan moet je ze aankaarten en dat gaat altijd met een bepaald niveau van stress gepaard. Of de taferelen die je op de foto's van ts tegenkomt grenzen aan dierenmishandeling is een oordeel die wij mensen er aan geven. Zonder dat je weet waarom dingen worden gedaan mag je geen oordeel hebben.

Heb je het topic al doorgelezen dat ik eerder heb aangegeven? Nee? Toch maar even doen dan. Want wat jij mishandeling vindt hoeft een ander nog niet te vinden. Wat jij een moeilijk paard vindt, kan voor een ander een makkie zijn. Als jij niet genoeg kennis in huis hebt om een bepaald paard aan te kunnen, by all means, geef het uit handen.

En verder is de grens hoever mensen bereid zijn om te gaan voor iedereen verschillend. Grenzen kunnen bijgesteld worden. De een gaat al hyperventileren als er een spoortje of zweep, bit of boomzadel aan te pas komt, bij de ander ligt de grens als er bloed aan het paard te zien is. En alle fases er tussenin.

Een paard leeft in het hier en nu. Mits goed aangepakt, gaat een confrontatie geen getraumatiseerd of gebroken paard opleveren. Het resultaat is echter wel een paard waar redelijk veilig mee omgegaan kan worden, en hopelijk een lang en gelukkig leven voor dat paard. Dat doel heiligt in mijn ogen veel middelen. Probleem is dat er weinig mensen zijn die een confrontatie met een paard aan kunnen gaan zonder dat er een getraumatiseerd paard uitrolt. Degenen die bereid zijn om dat te doen, daar moet je heel zuinig op zijn....

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 22:50

Slachten gaat sneller, tja, is maar hoe je het ziet. Een prikje of een pin...
Heb nu verschillende keren euthenasie gezien helaas bij mijn paarden door onomkeerbare botbreuken, heup uit de kom en een krom veulen in stuitbevalling, maar vond zeer zeker alles behalve lijden. En zeer zeker geen verschrikking en ook geen "last van" zoals jij dat benoemd.

Alleen is dit een hele andere discussie :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 22:59

Het is idd een heel andere discussie.
Het zou je alleen sieren als je de ervaringen van anderen ook als zodanig zou accepteren, en je mening niet alleen op je eigen ervaringen zou stoelen.

Komen we weer bij de website uit: how to form an opinion :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 09:21

Cassidy schreef:
Tigra_ schreef:
Het gaat er niet om dat je die dieren geen kans meer wil geven. Het gaat om de manier WAAROP je ze de kans geeft. Ik zou ze kans geven maar niet als dat uitdraait op taferelen die tja toch grenzen aan dierenmishandeling. Dat is waar het om gaat. Een dier een kans geven tuurlijk maar niet als het daardoor op dusdanig wijze af moet zien. Ik zie liever een dood dier dan een dier dat moet afzien of onwijze stress moet ervaren .

Stress tijdens het leerproces van een paard is niet altijd te voorkomen. Als je problemen tegenkomt, dan moet je ze aankaarten en dat gaat altijd met een bepaald niveau van stress gepaard. Of de taferelen die je op de foto's van ts tegenkomt grenzen aan dierenmishandeling is een oordeel die wij mensen er aan geven. Zonder dat je weet waarom dingen worden gedaan mag je geen oordeel hebben.

Heb je het topic al doorgelezen dat ik eerder heb aangegeven? Nee? Toch maar even doen dan. Want wat jij mishandeling vindt hoeft een ander nog niet te vinden. Wat jij een moeilijk paard vindt, kan voor een ander een makkie zijn. Als jij niet genoeg kennis in huis hebt om een bepaald paard aan te kunnen, by all means, geef het uit handen.

En verder is de grens hoever mensen bereid zijn om te gaan voor iedereen verschillend. Grenzen kunnen bijgesteld worden. De een gaat al hyperventileren als er een spoortje of zweep, bit of boomzadel aan te pas komt, bij de ander ligt de grens als er bloed aan het paard te zien is. En alle fases er tussenin.

Een paard leeft in het hier en nu. Mits goed aangepakt, gaat een confrontatie geen getraumatiseerd of gebroken paard opleveren. Het resultaat is echter wel een paard waar redelijk veilig mee omgegaan kan worden, en hopelijk een lang en gelukkig leven voor dat paard. Dat doel heiligt in mijn ogen veel middelen. Probleem is dat er weinig mensen zijn die een confrontatie met een paard aan kunnen gaan zonder dat er een getraumatiseerd paard uitrolt. Degenen die bereid zijn om dat te doen, daar moet je heel zuinig op zijn....

Ben het helemaal met je eens Cassidy. Een paard wat in de natuur een gevecht met een dominante soortgenoot aangaat komt ook beschadigd uit de strijd, maar weet daarna zijn plaats en kan daar prima mee leven. Als een paard op de juiste manier gecorrigeerd wordt, krijg je precies hetzelfde effect: het moet even hard tegen hard om voor eens en voor altijd duidelijk te maken dat hij niet de baas is. En als er mensen zijn die dat goed kunnen, dan zijn dat niet "halve garen", maar mensen die oplossen wat anderen verknoeit hebben. Het eigenlijke probleem zit hem namelijk meestal in de mensen die het paard zo gemaakt hebben, en dat wordt gemakshalve maar even vergeten.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 09:24

Cassidy schreef:
horseyfries schreef:

Van dichtbij meegemaakt. Paard was vals en moest dood, terwijl er genoeg mensen hem een tweede kans wilden geven. Eigenaar kon echt niet rijden. Paard dus in laten slapen, vervolgens had de eigenaar spijt en gigantische psychische problemen. Tja had daar eerder bij nagedacht. Er waren genoeg die het dier een kans wilden geven maar zo'n "moeilijk'' paard verkopen dat kon natuurlijk niet, paard moest en zou dood. Dood kan maar één keer en valt niet terug te draaien.

Precies hetzelfde meegemaakt. Man kon totaal niet rijden en gaf het paard de schuld. Juist omdat hij niet kon verdragen dat mijn man en buurman er wel mee konden rijden heeft hij hem naar de slager gebracht. We zijn er weken niet goed van geweest, en ik heb de man nooit meer recht aan kunnen kijken.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 13:09

Cassidy schreef:
Het is idd een heel andere discussie.
Het zou je alleen sieren als je de ervaringen van anderen ook als zodanig zou accepteren, en je mening niet alleen op je eigen ervaringen zou stoelen.

Komen we weer bij de website uit: how to form an opinion :D

Haha oke oke ;).
Meningen gebeuren i.m.o vaak door eigen ervaringen, zowel slachting als euthanasie in dit geval.
Verder met wat je beschrijft ben ik het zeker wel met je eens, ook uit andere topics.
Vele mensen hebben niet het geduld of het verstand.
Daarbij vind ik het zeker bijzonder hoe sommige bekende en onbekende ruiters/mannen/vrouwen voor vele "de probleem paarden" met geduld en verstand tot een beter niveau kunnen brengen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 13:11

Het ergste vind ik echter nog dat een ander voor ze gaat beslissen welke trainingsmethode ze daarvoor wel of niet mogen gebruiken. Zoals Buck Brannaman zei "nothing is written in stone, keep trying until you find something that works". Als een trainer verschillende dingen uitprobeert die niet werken, mag hij dan niet naar het volgende overgaan? Moet hij eerst langs een commissie van teerbesnaarde Bokkers voordat hij gaat proberen het paard te helpen/trainen/corrigeren?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 13:39

Hahaha ik zie het al helemaal voor me!

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 13:46

Even weer over de oorspronkelijke reden van het topic.
Ik vind het een beetje raar om iemand meteen een halve gare toen noemen. Ken je die man dan? Persoonlijk hé. En ik zie niks raars op de foto's.
Wat ik veel zieliger vind zijn de paarden in arme landen die slecht verzorgt worden. Gelukkig helpt Brooke Hospital een groot deel van de paarden.
Of paarden van mensen die totaal geen verstand hebben van paarden en er niet mee om kunnen gaan.
En kijk maar eens naar de Turkse school T.C. Saglik Bakanligi hoe die hun paarden behandelen. Kijk dat is niet normaal. Als je die nou een halve gare zou noemen. Zou ik het helemaal met je eens zijn. Maar met de man die jij bedoelt niet.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 13:56

ik kan een rotbok ook een laatste kans geven door hem twee weken geen vreten te geven en amper water en dan te leren wie er de baas is...misschien wordt ik ook wel goerroe..het gaat om de laatste kans toch?? en hoe wat dat doen? Hoe cares..het dier moet een kans krijgen. :j Uiteindelijk wordt ie vanzelf weer gelukkig.

Dit hele topic draait om persoonlijke keuzes..ik zou bij mijn paard niet zover willen gaan..en ander wel.
Ik zou mijn paard niet laten opereren met een kans van 25 procent, een ander wil..

Wat dit topic dan ook verziekt is dat mensen hun geloof zitten te prediken en daar niet vanaf willen.
En dus andermans mening af gaan zitten doen als niet goed, te emotioneel..

Iedereen mag een mening hebben en de mijne is dat ik aan dit gebeuren niet mee ging doen als het om mijn paard ging. En wat een of andere anonieme bokker met weet ik wat voor ervaringen of mooie-boekjes ervaring daarvan vind zal mij me bips oxideren...vind dit soort topics in beginsel erg interresant, want het zijn lastige kwesties waar je soms inderdaad verdieping nodig hebt om te begrijpen wat er gebeurt..maar dat dan elke keer weer dezelfde bokkers hun geloof tot in het oneindige komen prediken zonder enige vorm van comminucatie..gatver!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 13:59

Cassidy schreef:
Het ergste vind ik echter nog dat een ander voor ze gaat beslissen welke trainingsmethode ze daarvoor wel of niet mogen gebruiken. Zoals Buck Brannaman zei "nothing is written in stone, keep trying until you find something that works". Als een trainer verschillende dingen uitprobeert die niet werken, mag hij dan niet naar het volgende overgaan? Moet hij eerst langs een commissie van teerbesnaarde Bokkers voordat hij gaat proberen het paard te helpen/trainen/corrigeren?

Als het mijn paard is bepaal ik wat wel en niet mag ja..en als je dat niet aanstaat betekent dat oprotten..ik laat me niet door een stel bokkers die denken dat ze alles weten vertellen hoe ik met mijn paard om moet gaan (onder het mom wie kaatst :) )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 14:02

En weer iemand die vastzit in zijn denkpatroon en niet over zelfgeplaatste grenzen heen wil.
Dat jij je principes hebt, allemaal goed mooi en aardig. De grenzen mooi afgebakend, en er vooral niet overheen gaan. Jouw keuze. En ik heb die van mij.

Ben je bekend met het gezegde: principes zijn er om je in je leven te leiden, en niet om je te belemmeren?