polly2 schreef:Ik heb niet de illusie dat ik het primaire vluchtgedrag 100% kan beheersen. dat kunnen de leiderspaarden niet eens....laat staan ik als mens...dus die fractie van onzekerheid in je relatie met het paard zal altijd aanwezig zijn. En ik heb meerdere malen vervelende (zelfs ernstige) ongelukken zien gebeuren als mensen even "vergeten"(al dan niet bewust) dat ze met een vluchtdier te maken hebben....en daar even niet alert op zijn.
Beheersen kun je dat niet, maar eruit fokken wel en precies dat is wat je met selectie probeert te bereiken. Prettige, werkbare paarden, die niet voor elke scheet aan de hol gaan.
Dat we dat de laatste, pak weg 25 jaar, weer even grondig om zeep hebben geholpen als dat onze voorvaderen dat hebben opgebouwd is voor een zeer belangrijk deel terug te voeren op het gewijzigde gebruiksdoel van het paard (sport) en voor het overige deel doordat iedereen die ene topper wil fokken (waar alleen die ene topruiter mee uit de voeten kan) en wanneer zo'n kereltje het dan gemaakt heeft, dan wil iedereen daar een kindje van. Vervolgens zie je de Gribaldi-nakomelingen op Marktplaats verschijnen met als verkoopreden "geen klik" maar als werkelijke reden: ik kan die bok niet meer overtuigen het voor mij te doen (als in: ik kan niet goed genoeg rijden voor dit paard)!
Nog zo'n voorbeeld, maar dat gaat vooralsnog minder heftig fout, IJslanders. Waarom zijn al die IJsjes zulke brave, werkbare paarden? Juist, wat niet deugd qua gedrag wordt in IJsland opgevroten, door de mens! Alleen met echt goede paarden wordt gefokt, dat is namelijk jarenlang hun vorm van levensverzekering geweest. Wie ooit in IJsland is geweest, snapt dat.