Natural horsemanship ik ben er absoluut tegen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind jij van NH

Poll eindigt op

Afschuwelijk
40 (13%)
Geweldig
141 (47%)
Weet niet
26 (8%)
Neutraal
89 (30%)

Totaal aantal stemmen: 296

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 09:54

polly2 schreef:
Ik heb niet de illusie dat ik het primaire vluchtgedrag 100% kan beheersen. dat kunnen de leiderspaarden niet eens....laat staan ik als mens...dus die fractie van onzekerheid in je relatie met het paard zal altijd aanwezig zijn. En ik heb meerdere malen vervelende (zelfs ernstige) ongelukken zien gebeuren als mensen even "vergeten"(al dan niet bewust) dat ze met een vluchtdier te maken hebben....en daar even niet alert op zijn.

Beheersen kun je dat niet, maar eruit fokken wel en precies dat is wat je met selectie probeert te bereiken. Prettige, werkbare paarden, die niet voor elke scheet aan de hol gaan.
Dat we dat de laatste, pak weg 25 jaar, weer even grondig om zeep hebben geholpen als dat onze voorvaderen dat hebben opgebouwd is voor een zeer belangrijk deel terug te voeren op het gewijzigde gebruiksdoel van het paard (sport) en voor het overige deel doordat iedereen die ene topper wil fokken (waar alleen die ene topruiter mee uit de voeten kan) en wanneer zo'n kereltje het dan gemaakt heeft, dan wil iedereen daar een kindje van. Vervolgens zie je de Gribaldi-nakomelingen op Marktplaats verschijnen met als verkoopreden "geen klik" maar als werkelijke reden: ik kan die bok niet meer overtuigen het voor mij te doen (als in: ik kan niet goed genoeg rijden voor dit paard)!

Nog zo'n voorbeeld, maar dat gaat vooralsnog minder heftig fout, IJslanders. Waarom zijn al die IJsjes zulke brave, werkbare paarden? Juist, wat niet deugd qua gedrag wordt in IJsland opgevroten, door de mens! Alleen met echt goede paarden wordt gefokt, dat is namelijk jarenlang hun vorm van levensverzekering geweest. Wie ooit in IJsland is geweest, snapt dat.

_Cindy

Re: Natural horsemanship ik ben er absoluut tegen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 10:03

Dit is nogal kort door de bocht zeg!!

Kan ik net zo goed een filmpje plaatsen van rollkur en vervolgens erbij zetten: ik ben absoluut tegen dressuur!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 10:11

_Cindy schreef:

Kan ik net zo goed een filmpje plaatsen van rollkur en vervolgens erbij zetten: ik ben absoluut tegen dressuur!

Wat? ik?

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 10:16

ikke schreef:
_Cindy schreef:

Wat? ik?

Nee! Het eerste bericht. Zie nu pas dat dat al maanden terug is, maar ik heb het topic verder niet doorgelezen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 10:38

_Cindy schreef:
ikke schreef:
Wat? ik?

Nee! Het eerste bericht. Zie nu pas dat dat al maanden terug is, maar ik heb het topic verder niet doorgelezen.

Doe dat even, goed voor je lachspieren!

_Heleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 11:11

polly2 schreef:
superlene schreef:
In een kudde zullen de paarden namelijk ook hun leider niet omver lopen.

En dat vind ik dus een hele naieve gedachte... Dat gebeurt dus wel eens. Als er iets is waar ze zich de pleuris van schrikken, dan gaan ze. Als de leider dan in de weg staat, knotsen ze daar gewoon tegenop. Vluchtgedrag is namelijk het primaire gedrag, kuddegedrag het secundaire.
Ik heb dit meerdere malen zien gebeuren. Zowel vrij in de wei bij onverwachte situaties: schrik...knots tegen de leider op...oeps...dat is link, want ik riskeer een schop...ik maak me snel weer uit de voeten en laat in mijn gedrag aan de leider zien dat het geen greep naar de macht was...

Dit heb ik nog niet zien gebeuren in de kudde. Ik zit heel veel gewoon in de wei te kijken naar de paarden.
Ik zeg niet dat het nooit zou kunnen gebeuren maar je paard kan evengoed opzij springen ook als hij van iets verschiet dus ik vind het maar naïef om te denken dat dit enkel kan gebeuren als je voor je paard loopt.
Meer nog als mijn paard op straat van iets verschiet zowel onder het zadel als aan de hand springt ze altijd opzij. Zo'n sprongetje is heel onschuldig, maar dan sta ik er liever voor dan ernaast.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 11:51

superlene schreef:
Dit heb ik nog niet zien gebeuren in de kudde. Ik zit heel veel gewoon in de wei te kijken naar de paarden.
Ik zeg niet dat het nooit zou kunnen gebeuren maar je paard kan evengoed opzij springen ook als hij van iets verschiet dus ik vind het maar naïef om te denken dat dit enkel kan gebeuren als je voor je paard loopt.
Meer nog als mijn paard op straat van iets verschiet zowel onder het zadel als aan de hand springt ze altijd opzij. Zo'n sprongetje is heel onschuldig, maar dan sta ik er liever voor dan ernaast.

Ik zag het gisteren nog bij mijn eigen twee paarden. Ik was aan het werk in de wei. Dat was ook precies de reden dat ik het gisteren postte. Mijn beide paarden stonden vlak bij elkaar in de wei. Mijn buurjongen bedacht dat hij even zijn melkbus ging testen voor carbidschieten met oud en nieuw. Dus out of the blue komt er een giga knal (buren wonen wel een eindje weg, maar toch nog een giga knal). Mijn ene paard die echt de lagere is, kon niet de ene kant op (hek), dus schoot de andere kant op en daar schoot de Fries ook heen, alleen die is trager door haar postuur ten opzichte van de andere. Dus "boem" knalde ze er tegenaan. Om vervolgens direct "haar excuus" te maken. Dat was echt heel helder te zien.

Ik vind dat als ik er naast loop heb ik direct oogcontact met het paard. En heb ik eerder door wat er speelt, dan wanneer ik ervoor loop.

Ik heb vroeger veel jonge hengsten voorgebracht op de keuring en dat was echt niet goedgekomen als ik op het voorterrein er voor had gelopen.

Bovendien springt niet ieder paard opzij als hij schrikt. Ook hangt het er vanaf van uit welke richting het geen komt waar het paard an schrikt. Kom het van achteren, dan rennen ze naar voren. Komt het van opzij, dan springen ze opzij, komt het van voren dan draaien ze om, komen omhoog of gaan snel achterwaarts....etc..
Daarbij meegenomen dat paarden hierin onderling ook nog verschillen (ik rijd een paard dat komt standaard half omhoog bij een schrikreactie, nadat het volop in de ankers gaat...om vervolgens weg te willen rennen....heel handig, want ik ben 'm altijd voor....).

Je kunt niet uitgaan van één paard als voorbeeld....
En daarom...als ik er naast loop heb ik goed oogcontact, voel ik spierspanning bij het paard, kan ik mijn omgeving vanuit hetzelfde perspectief beschouwen als het paard en loop ik bovendien in de leidinggevende/kameraadschappelijk positie, iets dat een paard ook veel vertrouwen geeft. Ik ben dan meer gelijkwaardig in het leidinggeven, dan wanneer ik voor de troepen uit loop. Dit zegt ook wel iets over mij, want zo geef ik in het dagelijks leven ook leiding. Ernaast en toch leidend. Dichtbij zijn en toch los kunnen laten. Dat is voor mij ultiem leiderschap. Als dat in balans is.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 12:02

ikke schreef:
polly2 schreef:
Ik heb niet de illusie dat ik het primaire vluchtgedrag 100% kan beheersen. dat kunnen de leiderspaarden niet eens....laat staan ik als mens...dus die fractie van onzekerheid in je relatie met het paard zal altijd aanwezig zijn. En ik heb meerdere malen vervelende (zelfs ernstige) ongelukken zien gebeuren als mensen even "vergeten"(al dan niet bewust) dat ze met een vluchtdier te maken hebben....en daar even niet alert op zijn.

Beheersen kun je dat niet, maar eruit fokken wel en precies dat is wat je met selectie probeert te bereiken. Prettige, werkbare paarden, die niet voor elke scheet aan de hol gaan.
Dat we dat de laatste, pak weg 25 jaar, weer even grondig om zeep hebben geholpen als dat onze voorvaderen dat hebben opgebouwd is voor een zeer belangrijk deel terug te voeren op het gewijzigde gebruiksdoel van het paard (sport) en voor het overige deel doordat iedereen die ene topper wil fokken (waar alleen die ene topruiter mee uit de voeten kan) en wanneer zo'n kereltje het dan gemaakt heeft, dan wil iedereen daar een kindje van. Vervolgens zie je de Gribaldi-nakomelingen op Marktplaats verschijnen met als verkoopreden "geen klik" maar als werkelijke reden: ik kan die bok niet meer overtuigen het voor mij te doen (als in: ik kan niet goed genoeg rijden voor dit paard)!

Nog zo'n voorbeeld, maar dat gaat vooralsnog minder heftig fout, IJslanders. Waarom zijn al die IJsjes zulke brave, werkbare paarden? Juist, wat niet deugd qua gedrag wordt in IJsland opgevroten, door de mens! Alleen met echt goede paarden wordt gefokt, dat is namelijk jarenlang hun vorm van levensverzekering geweest. Wie ooit in IJsland is geweest, snapt dat.

IK heb in mijn vorige werk met veel verschillende rassen te maken gehad: Friezen, Haflingers, Fjorden, Connemara's, IJslanders, KWPN-ers, New Foresters, Freibergers, NRPS-ers, Arabische Volbloeden, Shetlanders, Konics (2 stuks als veulen uit het gebied Lauwersmeer gehaald, omdat de moeders dood waren en opgegroeid bij één van onze NF merries).
En al die rassen hadden als gemeenschapplijke deler dat het vluchtgedrag er nog altijd inzit. Dat is een instinct, dusdanig gerich op het primaire overlevingssysteem, dat kun je er niet uitfokken. No way....niet in de "korte tijd" dat het paard gedomesticeerd is. Misschien over duizend jaar wel...maar nu nog niet.
Wel is de mate van sensibiliteit op het vluchtgedrag verschillend. Maar geloof me...ook een Fjord of een IJsje zet het op een rennen als ze echt schrikken. Alleen schrikken ze iets minder snel van dingen dan übersensibele rijpaarden...

Daarnaast heeft het nog te maken met de plaats in de kudde. Onze Fries is een zeer dominant portret. Van daaruit is zij niet echt heel schrikachtig, maar is ze wel super alert op omgeving. Als zij echter iets als bedreigend ervaart, werkt dit veel langer door dan bij mijn Jazzje. Simpelweg, omdat ze zelf veel initiatief heeft. Omdat ze zelf leidend is en als hoofdtaak ziet de rest weg te houden van gevaar. Ze is daardoor moeilijker te overtuigen dat iets niet eng is. Dat bepaalt zij zelf immers wel. Terwijl Jazzje...een onderdanig merrietje is, wat heel sensibel en neurotisch is van zichzelf, maar het direct van jou (of van een ander paard) aanneemt dat iets niet spannend is en het dus direct af laat vloeien. Als mijn Jazz dominant was geweest, zou het lastiger geweest zijn haar te rijden dan nu het geval is. Vanuit haar onderdanigheid is alles namelijk goed, omdat ik het zeg....dan denkt ze niet meer na....maar volgt klakkeloos. Heel handig!
En dit maakt dat de Fries in bepaalde situaties een lastiger paard is dan de Jazz. Zet zomers de sproeiers maar eens aan in de bak naast de wei....dan zie je het verschil!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 12:18

polly2 schreef:
ikke schreef:

IK heb in mijn vorige werk met veel verschillende rassen te maken gehad: Friezen, Haflingers, Fjorden, Connemara's, IJslanders, KWPN-ers, New Foresters, Freibergers, NRPS-ers, Arabische Volbloeden, Shetlanders, Konics (2 stuks als veulen uit het gebied Lauwersmeer gehaald, omdat de moeders dood waren en opgegroeid bij één van onze NF merries).
En al die rassen hadden als gemeenschapplijke deler dat het vluchtgedrag er nog altijd inzit. Dat is een instinct, dusdanig gerich op het primaire overlevingssysteem, dat kun je er niet uitfokken. No way....niet in de "korte tijd" dat het paard gedomesticeerd is. Misschien over duizend jaar wel...maar nu nog niet.
Wel is de mate van sensibiliteit op het vluchtgedrag verschillend. Maar geloof me...ook een Fjord of een IJsje zet het op een rennen als ze echt schrikken. Alleen schrikken ze iets minder snel van dingen dan übersensibele rijpaarden...

Daarnaast heeft het nog te maken met de plaats in de kudde. Onze Fries is een zeer dominant portret. Van daaruit is zij niet echt heel schrikachtig, maar is ze wel super alert op omgeving. Als zij echter iets als bedreigend ervaart, werkt dit veel langer door dan bij mijn Jazzje. Simpelweg, omdat ze zelf veel initiatief heeft. Omdat ze zelf leidend is en als hoofdtaak ziet de rest weg te houden van gevaar. Ze is daardoor moeilijker te overtuigen dat iets niet eng is. Dat bepaalt zij zelf immers wel. Terwijl Jazzje...een onderdanig merrietje is, wat heel sensibel en neurotisch is van zichzelf, maar het direct van jou (of van een ander paard) aanneemt dat iets niet spannend is en het dus direct af laat vloeien. Als mijn Jazz dominant was geweest, zou het lastiger geweest zijn haar te rijden dan nu het geval is. Vanuit haar onderdanigheid is alles namelijk goed, omdat ik het zeg....dan denkt ze niet meer na....maar volgt klakkeloos. Heel handig!
En dit maakt dat de Fries in bepaalde situaties een lastiger paard is dan de Jazz. Zet zomers de sproeiers maar eens aan in de bak naast de wei....dan zie je het verschil!

Natuurlijk zijn er individuele verschillen, maar aangezien er al enkele duizenden jaren paarden gehouden worden, is die vluchtreflex als eerste reactie echt wel eruit gefokt, gelukkig...........
Dat een Jazz-afstammeling wat neurotisch is, heb ik wel vaker gehoort. Dat afbreken van wat jaaaaaren lang is opgebouwd, wat ik eerder schreef............

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 12:36

superlene schreef:

Het grootste nadeel van voor je paard lopen is dat je het dan niet ziet en dus ook niet de al dan niet subtiele signalen kunt zien. Je kunt heel erg veel dingen voor zijn als je het paard dat je leidt kunt zien, al is het maar uit een ooghoek. Als ze achter je lopen zie je ze zeker niet en kunnen daardoor ook gevaarlijke situaties ontstaan.
Als je paard achter je loopt heb je niet alleen later door dat er wat gebeurt, maar je hebt ook nog eens minder mogelijkheden om het te corrigeren.

_Heleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 13:00

Waratje schreef:
superlene schreef:

Het grootste nadeel van voor je paard lopen is dat je het dan niet ziet en dus ook niet de al dan niet subtiele signalen kunt zien. Je kunt heel erg veel dingen voor zijn als je het paard dat je leidt kunt zien, al is het maar uit een ooghoek. Als ze achter je lopen zie je ze zeker niet en kunnen daardoor ook gevaarlijke situaties ontstaan.
Als je paard achter je loopt heb je niet alleen later door dat er wat gebeurt, maar je hebt ook nog eens minder mogelijkheden om het te corrigeren.

Ik begrijp dat je dat denkt ik dacht dat vroeger ook. Het is niet zo dat ik mijn paard helemaal niet zie, meestal ben ik ook wat aan het rondkijken en zie ik haar in mijn ooghoek, het is niet zo dat ik strak voor mij uitkijk, ik geniet er namelijk van dat ik haar kan zien, haar reacties op nieuwe dingen enzovoort.
Wel is het zo dat ik in de piste soms wel helemaal voor haar loop en ze niet kan zien, je leert erdoor om beter te reageren op nog subtielere signalen die je weliswaar niet kunt zien, maar wel kunt voelen door de band die je al met je paard hebt opgebouwd.

Geloof mij ik was hier vroeger ook geen voorstander van en ik begrijp wat jullie willen zeggen, maar met mijn paard gaat dit gewoon beter zo, ze weet wat er van haar gevraagd wordt en reageert zo beter op mijn signalen als leider.
Ben ik kalm, is zij kalm. Als ze eens verschiet springt ze eens opzij, maar ze ziet aan mijn reactie dat ik kalm ben dus is er verder ook niets aan de hand.

_Heleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 13:19

polly2 schreef:
superlene schreef:

Ik zag het gisteren nog bij mijn eigen twee paarden. Ik was aan het werk in de wei. Dat was ook precies de reden dat ik het gisteren postte. Mijn beide paarden stonden vlak bij elkaar in de wei. Mijn buurjongen bedacht dat hij even zijn melkbus ging testen voor carbidschieten met oud en nieuw. Dus out of the blue komt er een giga knal (buren wonen wel een eindje weg, maar toch nog een giga knal). Mijn ene paard die echt de lagere is, kon niet de ene kant op (hek), dus schoot de andere kant op en daar schoot de Fries ook heen, alleen die is trager door haar postuur ten opzichte van de andere. Dus "boem" knalde ze er tegenaan. Om vervolgens direct "haar excuus" te maken. Dat was echt heel helder te zien.

Ik vind dat als ik er naast loop heb ik direct oogcontact met het paard. En heb ik eerder door wat er speelt, dan wanneer ik ervoor loop.

Ik heb vroeger veel jonge hengsten voorgebracht op de keuring en dat was echt niet goedgekomen als ik op het voorterrein er voor had gelopen.

Bovendien springt niet ieder paard opzij als hij schrikt. Ook hangt het er vanaf van uit welke richting het geen komt waar het paard an schrikt. Kom het van achteren, dan rennen ze naar voren. Komt het van opzij, dan springen ze opzij, komt het van voren dan draaien ze om, komen omhoog of gaan snel achterwaarts....etc..
Daarbij meegenomen dat paarden hierin onderling ook nog verschillen (ik rijd een paard dat komt standaard half omhoog bij een schrikreactie, nadat het volop in de ankers gaat...om vervolgens weg te willen rennen....heel handig, want ik ben 'm altijd voor....).

Je kunt niet uitgaan van één paard als voorbeeld....
En daarom...als ik er naast loop heb ik goed oogcontact, voel ik spierspanning bij het paard, kan ik mijn omgeving vanuit hetzelfde perspectief beschouwen als het paard en loop ik bovendien in de leidinggevende/kameraadschappelijk positie, iets dat een paard ook veel vertrouwen geeft. Ik ben dan meer gelijkwaardig in het leidinggeven, dan wanneer ik voor de troepen uit loop. Dit zegt ook wel iets over mij, want zo geef ik in het dagelijks leven ook leiding. Ernaast en toch leidend. Dichtbij zijn en toch los kunnen laten. Dat is voor mij ultiem leiderschap. Als dat in balans is.

Ja, ik zeg het, dit hangt af van paard tot paard.
Met een paard dat ik niet ken zou ik dit ook niet doen.
Dat voorbeeld van je paarden in de wei, dat ken ik, maar in die situatie wordt je omvergelopen of je er nu voor staat of ernaast, dat speelt geen rol. Ik maak gewoon dat ik nooit met mijn paard in een situatie kom waarbij mijn paard maar één kant opkan, tot zover dit natuurlijk te vermijden is.
Het is niet zo dat ik enkel leider ben over mijn paard. Daarnaast zijn mijn paard en ik ook vrienden.
Er is een wederzijds vertrouwen en respect, dat is toch het belangrijkste.
Bij een kudde loopt er één paard voorop, deze trekt, leidt de kudde. en loopt er één er achter, de drijvende leider. Daarnaast zijn kunnen ze ook naast elkaar lopen. De leider die de kudde trekt, staat soms ook in de kameraadschappelijke positie. Dit verschilt natuurlijk ook van kudde tot kudde, bij die van mijn paard is dit heel duidelijk.
Ik sta heus echt niet altijd voor mijn paard. Het is niet dat ik enkel leider wil zijn in tegendeel. Als ik met mijn paard 'speel' zijn we ongeveer gelijken, het enige verschil is dat ik bepaal wanneer het spel afgelopen is.
Het is niet omdat ik voor mijn paard loop dat wij geen maten zijn.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 14:17

ikke schreef:
polly2 schreef:

Dan snap ik niet waarom tuigpaarden niet allemaal prettig werkbaar zijn want het overschot daarvan gaat ook
in de worst.
Geldt ook voor een hoop andere rassen, en er zijn zat ijslanders die niet prettig in de omgang zijn.
Wat Klaus en Voest betreft, snap niet dat er mensen zijn die ervoor betalen ,mijn paard was niet welkom bij Voest en Klaus werkt alleen met bekende/vertrouwde paarden.
Geef mij maar Parelli, dan kun je daarna ook nog een leuk rit/wedstrijd rijden in plaats van naar dat geleuter te luisteren, de meeste
nh goeroe,s komen zelf never nooit in de sport uit, domweg omdat ze niet goed genoeg zijn.
En Monty roberts heeft een mustang tam gemaakt? wel na twee dagen opjagen en laten rennen tot dat dier zowat in elkaar zakte, zelf
nam hij steeds een vers paard natuurlijk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 14:43

lisa_pluisje schreef:
ikke schreef:

Dan snap ik niet waarom tuigpaarden niet allemaal prettig werkbaar zijn want het overschot daarvan gaat ook
in de worst.
Geldt ook voor een hoop andere rassen, en er zijn zat ijslanders die niet prettig in de omgang zijn.

Ik weet niet hoeveel IJsjes jij kent, maar ik ken er relatief weinig en zoals gezegt het gaat redelijk bij de IJslanders, maar de oplettende toeschouwer ziet ook daar verandering......

Daarnaast geldt zowel voor Tuigers als voor IJslanders dat de persoon in kwestie wel iets te melden moet hebben; het zijn beide geen paarden voor softies.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 14:45

lisa_pluisje schreef:
[Dan snap ik niet waarom tuigpaarden niet allemaal prettig werkbaar zijn want het overschot daarvan gaat ook in de worst.

Er is een groot verschil tussen "het overschot" en "ongeschikte karakters" die in de worst gaan. Hier in NL wordt veel te weinig op karakter geselecteerd bij het fokken en teveel op het plaatje, een merrie die niet deugt voor het werk "kun je altijd nog voor de fok inzetten". Dat is hoe je problemen fokt in plaats van paarden. Die IJsjes die niet deugen zul je op IJsland niet tegenkomen, maar hier in NL wel, rara hoe kan dat?

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 17:28

_Cindy schreef:

Ben ik wel een beetje mee eens.. :o

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:07

lisa_pluisje schreef:
Geef mij maar Parelli, dan kun je daarna ook nog een leuk rit/wedstrijd rijden in plaats van naar dat geleuter te luisteren, de meeste
nh goeroe,s komen zelf never nooit in de sport uit, domweg omdat ze niet goed genoeg zijn.

Goed rijden en goed showen zijn twee dingen.

En je moet ook lol hebben om in het wedstrijdcircuit mee te doen. Parelli heeft vroeger wedstrijden gereden, maar daar nu geen lol meer in. Hij vindt het wel weer heel leuk om mensen te begeleiden, ook degenen die als doel het wedstrijdcircuit hebben.

Clinton Anderson rijdt zelf wedstrijden, maar heeft weer te weinig ervaring om echt aan de top mee te draaien.
Maar om een voorbeeld aan te halen, hij wint weleens wat:

http://www.youtube.com/watch?v=UI9i_2EMqoY

Ondanks het feit dat Clinton Anderson zelf niet onverdienstelijk rijdt, heeft hij zijn eigen hengst bij de laatste Futurity door Shawn Flarida laten showen. Omdat hij van zichzelf weet dat hij net dat laatste beetje mist.

Een dag heeft 24 uur. Je kunt wel van alles willen, en overal in willen uitblinken, maar is dat realistisch?

xHelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 23:47

Wouw Cassidy, ik moet zeggen dat elke keer in dit topic als ik kritiek puntjes zie dat ik dan jouw reactie zie en dat dat bijna gelijk is met mijn gedachte :j ik ben het dus ook vanzelfsprekend helemaal met je eens.

chica8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:35

Ik vind het eigenlijk te ver gaan dat je zegt dat je je paard beter kan slaan, dan dat je een join-up met hem doet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:45

chica8 schreef:
Ik vind het eigenlijk te ver gaan dat je zegt dat je je paard beter kan slaan, dan dat je een join-up met hem doet.

Een goede en terechte tik op het juiste moment is even een paar seconden lichamelijk ongemak. Wij kunnen nieteens zo hard slaan als paarden zich onderling kunnen bezeren. Als je de tijd neemt om je paard te trainen, en de tijd neemt om bij een correctie/aanwijzing vervolgens de aanwijzing geleidelijk te versterken en bij geen reactie overgaat tot een tik, hoeft deze tik maar een keer gegeven te worden, de volgende keer weet het paard precies wat er gaat volgen als hij nu niet luistert. Zet daar de JU tegenover, je bent langer bezig voordat je het paard hebt waar je het hebben wilt. En de gevolgen van de JU dreunen langer door dan enig lichamelijk ongemak.

Bij een terechte tik/correctie, hoef je die maar een keer te geven. A horse knows exactly what happens before what happens happens. Als je konsekwent bent weten ze donders goed hoever ze mogen gaan.

Maar als je de kennis mist hoe je een paard, die je met behulp van de JU zo ontvankelijk hebt gemaakt voor jouw input, verder zo kunt houden, en bij iedere kleine ongehoorzaamheid de roundpen induikt om hem weer op de JU te trakteren...is dat fair?

Zoals gezegd: psychische behandelingen/mishandelingen dreunen langer door dan lichamelijke ongemakken.
Een paard zal een schop of agressieve benadering van een ander paard ook de waarde kunnen toekennen die het verdient.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:37

Cassidy, precies weer mijn gedachte.. :o
'..konsekwent?' Ik dacht wat staat daar nou..hihi

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 01:58

Konsekwent is nieuwe spelling.
Consequent of konsekwent, kan allebei.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 02:22

konsekwent is volgens mij zoiezo niet goed

:')

Overigens was ik ook nooit zo van de NH, maar ik heb eens bij Annemarie van Toorn oid gekeken, Karel deed daar iets met het paard van een vriendin, en dat was toch wel heel gaaf en duidelijk

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 02:40

Je hebt gelijk:

http://e-klas.net/ns/nlspelling.htm

Veel woorden kunnen nu nog op twee manieren worden geschreven: in de voorkeurspelling en in de zogenoemde toegelaten spelling (bijvoorbeeld consequent en konsekwent, apotheek en apoteek, exemplaar en eksemplaar). Volgens de nieuwe regels is er nog maar één officiële spelling: de oude voorkeurspelling. Dus: consequent, exemplaar en apotheek. Overigens was in het onderwijs en bij de overheid de voorkeurspelling al verplicht.

Mijn schooltijd is echter al 20 jaar geleden...als dat al als excuus mag gelden. En de nieuwe spelling...daar heb ik sowieso ruzie mee.

En mag ik je dan ook corrigeren?

Het is sowieso, en niet zoiezo...

http://www.onzetaal.nl/advies/sowieso.php

Mopat1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 05:42

Ach iedereen heeft zo zijn eigen manier van omgaan.