Is met een bit rijden slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:29

Twiggy:Maar jij hebt ook geen tunnelvisie gelukkig :P

Ik denk dat als Sam veel beter zou lopen met een bit, dan zonder bit dat je zelfs overstappen zou overwegen :) (maw: jij staart je niet blind op bitloos, maar jij bekijkt het ook gewoon per paard waarbij je voorkeur uit gaat naar bitloos)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:32

Rana schreef:
@ Joviban Als je iedere keer naar een artikel vraagt of een onderzoek en je krijgt een link naar een ruitershop voor bitloze optoming.... en je ziet daarna weer een topic waar dezelfde gene reageerd met weer dezelfde teksten ge copyed-pasted, krijg jij vast ook gaap-neigingen ....

Dat heb ik nog niet gezien hoor, dat er telkens een link wordt gegeven van een ruitershop.

Rana

Re: Is met een bit rijden slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:34

bij wijze van spreken het komt vaak uit op onderzoeken van dhr Cook.....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:37

En heeeel toevallig heeft hij ook een boek die hij graag wil verkopen :D

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:37

en dvd's en bitloze optomingen.... kijk jij snapt me haha

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:38

Welshcobfan schreef:
Twiggy:Maar jij hebt ook geen tunnelvisie gelukkig :P

Ik denk dat als Sam veel beter zou lopen met een bit, dan zonder bit dat je zelfs overstappen zou overwegen :) (maw: jij staart je niet blind op bitloos, maar jij bekijkt het ook gewoon per paard waarbij je voorkeur uit gaat naar bitloos)

Nou Welshcobfan, ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe Sam loopt op een bit, want tot nu toe doen we alles bitloos vanaf het begin af aan en we vinden dat beiden fijn zo :) . Overstappen is niet iets wat ik zou overwegen, aangezien dat totaal niet aan de orde is en ik bewust voor een bitloos ingereden paard heb gekozen. Ik zie echt niet in waarom ik ooit op een bit zou moeten overstappen. Wat kan er gebeuren dat ik dat zou moeten doen? Ik geef niets om wedstrijden (endurance is het enige wat me echt leuk lijkt en dat kan bitloos) en de basisdressuur is prima bitloos te doen.

Ik moet ook zeggen dat mijn paard het liefst niets om zijn hoofd heeft. Een touwhalster is het lichtste en ik hoop ooit nog eens te kunnen laten zien dat we zo goed op zit kunnen rijden dat een neckrope nog iets zou kunnen zijn. :j
Maar dan zijn we jaaaaaaaaren verder, daar ben ik heel eerlijk in. :D ;)

Ik ben wel echt pro-bitloos, hoor, maar goed, ook ik rij wel eens op anderman's paarden en dan doe ik dat soms ook met bit (al zijn er inmiddels ook steeds meer bitloze paarden bij gekomen :) ).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:43

Ik bedoelde het ook meer hypothetisch :)

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:44

Twiggy2008 schreef:
Als jij vindt dat de bitlozen niets mogen zeggen over met bit rijden, dan zou ik zeggen; begin eens bij jezelf. Want je spreekt jezelf nogal tegen. Jij doet namelijk eigenlijk weer precies hetzelfde in jouw post, dus ik zou niet weten waarom een ander dan ook geen kritiek zou mogen geven. ;)
We denken er allemaal anders over, het zij zo.

Wat de KNHS betreft; die zijn inmiddels al lang bezig met de mogelijkheden voor bitloos rijden. Daarnaast trek ik me eerlijk gezegd verder weinig aan wat zij vinden, het gaat mij om wat mijn paard EN ik vinden. ;)
Ik heb persoonlijk niets te maken met een instantie als de KNHS, ik rij namelijk bewust geen wedstrijden (hooguit onderling). Ik heb wel dressuurles met een bitloze optoming van iemand die wel dressuurwedstrijden rijdt. Gelukkig kijkt zij gerust verder dan wat de KNHS tot nu toe 'voorschrijft'. :D

Verder zijn er natuurlijk zat bitruiters die uberhaupt ook technisch niet goed rijden. Ik denk dat je dat altijd zal houden bij bit- en bij bitloze ruiters. Denk je niet?

Ben verder wel met je eens dat het een zinloze discussie zal blijven. :j

We blijven allemaal ieder ons eigen ding doen met ons paard. Prima, zolang je je maar beseft dat wij het recht niet hebben om ons paard pijn te doen of fysiek in de weg zitten. Met of zonder bit.

Ik zie niet zo goed waar ik zeg dat iedereen die liever bitloos rijdt niets mag zeggen over met bit rijden?? Ik zeg dat sommigen steeds hun mening maar opleggen en niet naar hetgeen kijken wat er verder gezegd wordt… Daar wordt ik af en toe beetje moe van. Niet dat mensen die bitloos rijden niets over mensen die met bit rijden mogen zeggen… Het gaat mij om de manier waarop mensen bepaalde dingen zeggen.

Als je door leest kan je ook zien dat ik een punt probeer te maken, en die is misschien dan niet zo duidelijk overgekomen. ;)
Hetgeen wat ik bedoelde was dat we deze discussie eindeloos door kunnen voeren maar dat ieder beter gewoon zijn eigen gang verder kan gaan.. Laat iedereen die liever bitloos rijdt bitloos rijden en die liever met een bit rijdt met een bit rijden..
Maar sommigen doen alsof je als je met een bit rijdt een paard ‘mishandeld’. En dat vind ik overdreven, want zo kan je over alles wel slecht praten. Net als wat jij zelf ook zei wat betreft het technisch rijden… Bitlozen doen dingen fout maar mensen met een bit ook. Dat hoor je mij ook niet ontkennen…

Ik zeg ook niet dat als je bitloos rijdt je paard pijn doet. Ik heb het zelf ook wel eens gedaan, maar omdat ik nu met bit rij maakt dat mij niet gelijk slechter voor mijn paard. Dit gevoel kreeg ik sterk en dat probeerde ik duidelijk te maken in mijn vorige post.. Maar blijkbaar dus niet zo goed gelukt..

Ik doelde dan hier dus ook niet op jou Twiggy maar op anderen die mij wel het gevoel geven dat ik een ‘dierenbeul’ ben omdat ik mijn paard nu wel met bit rijdt. Sommigen doen dat wel.. En dat vind ik jammer. Ik laat hun in hun waarde, laat mij dat dan ook.

En dat over dat neusbeen zei ik erbij als uiterste geval.. Staat er volgens mij ook in. Dat ging over die collage.. Dat je dan ook zo’n uiterste gevallen collage kan maken over bitlozen.

Ik denk ook dat je op internet heviger reageert want ik kreeg het idee dat jij dacht dat ik fel tegen bitloos rijden ben, terwijl dit niet het geval was. Ik ben tegen het roepen/ beoordelen dat mensen hun paard niet goed behandelen omdat ze met bit rijden of bitloos rijden.. Ieder paard is anders.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:45

Welshcobfan schreef:
Ik bedoelde het ook meer hypothetisch :)

Begrijp ik, hoor, maar wilde nog wat toevoegen. ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:49

Sannnn schreef:
Ieder paard is anders.

Dank voor je uitleg, nu snappen we elkaar wat beter (hoop ik).
Even over je laatste regeltje; ik denk dat vooral elke ruiter anders is :) . Die bepaalt voornamelijk hoe er gereden wordt (ik denk daarbij even aan maneges waar vrijwel standaard met bit gereden wordt of de ruiters die wedstrijden willen rijden).

Ik denk dat heel veel met bit gereden paarden ook prima bitloos gereden kunnen worden, bijvoorbeeld. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:49

Niet dat ik zonodig voor Cook wil pleiten, maar wil toch nog een keer aanstippen dat die man absoluut niet rijk is geworden van zijn hoofdstellen en boekje. Een DVD heeft hij naar mijn weten niet. Al zijn literatuur is gratis op zijn website te lezen en hij verdient maar weinig aan de verkoop van zijn hoofdstellen.
De beste man is al ruim over de 80 jaar en als ik zie waar hij zich voor ingezet heeft en nog steeds voor inzet, dan kan ik alleen maar bewondering hebben voor die man.

Tip voor jullie: als jullie je ergeren aan bepaalde mensen of posts, sla ze dan over of zet ze in de foei. Ik zie het nut er niet van in om die ergernis telkens te uiten in topics.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:50

Citaat:
Is met een bit rijden slecht?

Goed of slecht is een waardeoordeel, daarover kunnen we hier nog tot in de eeuwigheid discussiëren.
Wat wel zeker is, is dat het volstrekt overbodig is. Voor mij is dat genoeg reden, ik heb dus geen bitten in huis.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:55

Zo bedoelde ik het ook ;) Elk paard wordt door een ruiter gevormd..

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:58

Twiggy2008 schreef:
phaser schreef:
Het enige verschil is dat iedereen die voor bitloos is, ruiters die wél met bit rijden uitschelden voor 'dierenbeul' en zeggen dat ze zelf eens met ijzer in hun mond moeten zitten.

Er is weinig respect van bitloos naar ruiters die rijden mét bit.
Daarom krijgen ze altijd de volle laag.
En omdat sommige bitloze ruiters gewoon simpelweg arrogant zijn ;) (neuuu namen noem ik niet :=)

Kijk, dit bedoel ik nou. Word ik als bewust bitloze ruiter weer over 1 kam geschoren. :Z

Hehe akkoord, hier doe ik hetzelfde :)
Het was niet voor echt iedereen bedoeld, maar wel voor veel bitloze ruiters ;) Mijn fout, mijn excuus !

xLauwterd01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:59

Het ligt er ook aan hoe je rijd.
Als je een mooi maatje bit heb, enkel gebroken, met een rubbertje eromheen en iet al te strak rijd met je handen, zoals je vele ruiters ziet doen op de foto, en niet overdreven laat inzakken en mooie ligte druk op de teugel is er niks aan de hand. maar als je zo gaat doen, dan is het met een bit rijden wel slecht ovoor je paard. ik vind bitloos rijden ook veel fijner hoor ;). Alleen op de manege waar ik rij doen ze er niet aan.. helaas :( maar ik hou respect over voor mensen die met bit rijden en niet zo lopen te trekken en te sjorren. Sommife ruiters doen het wel en en die noem ik pas 'dierenbeul'. Maar ruiters die gwn weten waar ze mee bezig zijn, daar vind ik het leuk om naar te kijken hoe hun met een bit rijden ;). Maar als je gwn voorzichtig bent, is er niks aan de hand :(:)

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:05

Er zullen ongetwijfeld genoeg bitloze ruiters zijn die bewust hebben gekozen voor deze optoming i.v.m. de welzijn van hun paard.Bijvoorbeeld vanwege problemen met het gebit.

Maar er zijn er ook genoeg die mee doen met de 'mode'.Ik durf haast te wedden dat als Anky van Grunsven op bitloos overgaat, de bitloze optomingen al helemaal als zoete broodjes over de toonbank vliegen.

Als mijn pony goed zou reageren op bitloos zou ik denk ik ook wel overstappen.Maar dan alleen omdat mijn pony en ik zich er prettig bij voelen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:46

ja en dan luister je naar je pony, en dan geef je aanw aarom je bitloos gaat omdat je peerd duidelijk aangefet t niet fijnn te vinden, krijg je als antwoord, t ligt nie aan t bit maar aan jou :+

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:57

Daar moet je gewoon sch**t aan hebben ;)

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 17:06

Cinnepin schreef:
ja en dan luister je naar je pony, en dan geef je aanw aarom je bitloos gaat omdat je peerd duidelijk aangefet t niet fijnn te vinden, krijg je als antwoord, t ligt nie aan t bit maar aan jou :+

mss even offtopic, maar van jouw pony ook foto's langs zien komen waar ze met bit fijner loopt als op bitloze foto's.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 17:09

Ik vind een bit niet natuurlijk en ik kan me niet indenken dat er paarden zijn die het prettig vinden er 1 in hun mond gepropt krijgen.Ik rij bitloos o.a omdat zijn mond steeds kapot ging en hij er een grote hekel aan had.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 17:19

maar hoe kwam het dan dat de mond kapot gaat.........

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 17:28

Het bit is zo hard als de ruiterhand, en het bitloze ook. Dus als het puur gaatom het stuk rijden van de mond (dus geen paard dat echt aangeeft dat het het niet fijn vind maar puur wondjes) dán moet je bij jezelf te raden gaan. Ik geloof niet dat er een paard is dat het sowieso fijn vind om gereden te worden enz. Maar je kan het wel fijn "maken" voor ze. Een paard zal het bit niet als een appeltje zien, maar daarom hoeft ie het niet als een marteltuig te zien. :) Maar sowieso loopt het gemiddelde paard liever op weide dan dat ie werkt, dat betekent niet dat ie een hekel heeft aan werken. Jij gaat toch ook liever leuke dingen doen dan dat je moet werken. Maar dat betekent toch niet dat je je werk verfoeit en dat het een marteling is?

Cinnepin: je trekt weer de discussie op jezelf. En het gaat er weer op eindigen dat je foto's gaat plaatsen als "bewijs" maar dat je geen goed onderbouwde tegenargumten kan en wil accepteren en zelf enkel dingen zegt die niet onderbouwd zijn. Zo gaan al je topics en vrijwel alles wat er op jou pony gezegd word. Dus ik snap niet waarom dat je dit in dit topic weer probeert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 17:32

pharagirlke? ik zeg alleen maar wat ik te horen krijg, maar ik luister naar mn paard ;) en niet naar mensne die zeggen dat ik er een bit in moet hangen ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 17:33

Je foto staat anders alweer in het topic. :) Maar goed, we zullen zien...... :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:38

Ach mij intresseert het niks als iemand met of zonder bit wil rijden.

Ik rij zelf net zo makkelijk met als zonder bit........

Waar ik veel meer moeite mee heb is dat het bitgebruik voor de sport gewoon onontbeerlijk is, en mensen die bitloos rijden vaak niet in de sport zitten en vaak met hun argumenten de hele sport in discrediet willen brengen.

Ik zie persoonlijk heel zelden een correct lopend paard bitloos.

Ieder zijn meug natuurlijk, maar ik zie toch echt liever een paard met een bit correct gereden dan een op de voorhand, uit elkaar gevallen dier bitloos.

Iedereen mag van mij raden welk dier eerder kapot is...............