Citaat:
Hier hou ik locaal robuust geboren en getogen ecotope gedomesticeerde nakomelingen van een endemisch wild paard in exact hetzelfde gebied waar die voorouders leefden.
Ah... maar de voorouders, zelfs verre voorouders, van mijn KWPNers en Fries zijn hier te lande geboren - en het kan toch niet zo zijn dat het jou met al die wetenschappelijke onderzoeken ontgaan is dat de natuur een wonderbaarlijk mechanisme heeft dat 'evolutie' heet? Er zijn diersoorten ( en plantensoorten!!) waar zelfs over de korte strekke van een paar decennia aangetoond is dat er 'aanpassingen' plaatsvinden - ik denk dat het oorspronkelijke paard uit het land van ooit dientengevolge ook allang niet meer te vergelijken is met het paard van nu. En zoals je weet, teruggaan in de tijd kan ook niet.
Citaat:
Ik geef hierbij invulling aan míjn ethische keuze. Geef GEEN waardeoordeel over de keuzes van een ander. Als een ander die schoen aan wil trekken juich ik dat toe. Ik hoop dat die ander dan wat aan diens spiegelbeeld doet en zich niet afreageert op degene die de spiegel ophoudt. Dat verandert namelijk niets aan het beeld....
Dit lijkt me een perfecte omschrijving van een contradictio-in-terminus ! Tussen geen waardeoordeel over een ander geven en de spiegel ophouden voor een ander zit een bepaalde discrepantie, vind je ook niet?