[HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:23

er zijn gewoon enorme fouten gemaakt, de audits zijn enorm onderschat, maar daar zijn onderwijsmensen ook niet aan gewend, dat is iets uit het bedrijfsleven..... ze hebben de laatste keer de meest gefrustreerde en ongemotiveerde leerlingen naar de audit gestuurd, die hebben daar 4 jaar frustraties zitten ventileren...... doet de zaak ook geen goed natuurlijk

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:41

een audit van alleen leerlingen die hun zegje mochten doen?
da's geen audit, da's een enquete.....
bij een echte audit worden ook de goede punten eruit gehaald.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:49

bij deze audit werden leerlingen, examenkandidaten, gewone docenten, leden van de exaemncommisie en managers gehoord, tot 3 x toe. De leerlingen hadden geen enkel goed woord over de opleiding, ze kregenhet advies al hun grieven op papier te zetten en aan de raad van bestuur te sturen en dat hebben ze dan ook gedaan mbv hun ouders....

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:03

Maar er is verder niet gekeken naar de inhoud van de opleiding?

Sterkte smurf!

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:15

het gaat hoofdzakelijk om procedures niet om inhoud, dat is landelijk geregeld en dat staat allemaal vast voor alle 9 de opleidingen in NL. En onze procedures zijn blijkbaar niet in orde.

Het vreemde is dat het op de hoofdvestiging al voor de laatste audit rondging dat onze vestiging eruit moest, dus het bekende verhaal van de hond en de stok, kwam allemaal even mooi uit dat we de boel niet goed geregeld hadden.....

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 22:57

ik hoor net de brandweer langskomen, gebeurt wel vaker..... doe ik net een raam dicht, zie ik allemaal blauwe zwaailichten, staat het huis vlak achter me in de hens *schrik*

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 23:02

oh?? Bah smurf, niet zo best... en nu?
Hoe gaat het met het huis achter je??

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 23:08

lekker dagje smurf...
oh oh ze zijn bij ons ook audits aan het doen. Gaat ook helemaal niet goed, zijn net 2 dagen bezig.

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 23:11

Kunnen ze je uren zomaar terug brengen? Hoor je dan niet eigenlijk ergens anders "ondergebracht" te worden?

IMJ

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 23:15

Ik ben me ook op een ander topic aan het mengen (aangezien ik niet een èchte natural ben hè).
Er zijn dus mensen die dit een hele normale manier van rijden vinden. Gewoon laag, diep en rond...
Afbeelding
(zoek de ontspanning??? ) en probeer het oog van het paard eens te bekijken, zou hij happy zijn op deze manier??

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 23:29

hmmm, ligt iedereen nu ineens op 1 oor???
Anyway, nog even over de foto, het is dus niet zo dat deze persoon hier het paard tot stilstand[url] trekt[/url] hè, hij rijdt dus op alle foto's zo. Er zijn dus mensen die dit een goede manier van trainen vinden.. Misschien ben ik dan toch een beetje meer natural dan ik dacht, want ik vind dit om misselijk van te worden....

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 07:48

evitatinkle schreef:
lekker dagje smurf...
oh oh ze zijn bij ons ook audits aan het doen. Gaat ook helemaal niet goed, zijn net 2 dagen bezig.

ook van het KCE? Die lopen jaren achter, verwachten dat je het examen nog zo doet als wij het 30 jaar geleden kregen...... in de gymzaal met 10 surveillanten, maar bij ons studeren de leerlingen in het 4e jaar een heel jaar af met afstudeerprojecten waar alle vakken in zitten, daar kan het KCE (nog) niet mee omgaan....

Laag/diep/rond...... ik ken ook iemand die zo probeert te rijden, alleen kunnen de paarden die ze ervoor uitkiest er slecht tegen

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:41

Nee joh, gewoon door trekken !!!
Hyperflexie of rollkur, allemaal 1 pot nat.
Weetje, als je paard erin getrained wordt/is en uiteraard als je het zelf kunt kan het idd misschien geen kwaad.... maar het ziet er erg onvriendelijk uit hoor.... (vind ik).
Ik ben altijd zo bang dat onkundige ruiters het ook gewoon gaan doen hè? Anky en de fam. Bartels doen het toch ook???
Ik kan het in ieder geval niet en zal het dus ook niet doen. (Ik ben overigens helemaal niet tegen lekker laten werken en dressurmatig rijden hoor. )

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:46

IMJ schreef:
Ik ben me ook op een ander topic aan het mengen (aangezien ik niet een èchte natural ben hè).
Er zijn dus mensen die dit een hele normale manier van rijden vinden. Gewoon laag, diep en rond...
http://img319.imageshack.us/img319/9389 ... .jpg[/img]
(zoek de ontspanning??? ) en probeer het oog van het paard eens te bekijken, zou hij happy zijn op deze manier??

sinds dat de fei (heet toch zo ? ) heeft gezegt dat de paarden er geen nadelige effecten van ondervinden, is deze discussie enigsinds op een doodspoor beland. De "tegenstanders" kunnen roepen wat ze willen, de voorstanders grijpen toch terug op wat de fei gezegt heeft. Dit alles leid tot een discussie die uiteindelijk bestaat uit flame en moddergooien.

Als "pure" nh-er is mijn mening over dit soort dingen voor de hand liggend. Daar hoef ik verder niet over uit te wijden. Ontspanning is bij de gem. wedstrijd ruiter al ver te zoeken (ldr of niet) paarden moeten "tonen", dit betekent in 99% van de gevallen dat het paard stijf staat van spanning en adrealine

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:53

Goedemorgen. Ik ben weer min of meer op de been.

Altijd moeilijk. Bij western wordt je ook geacht je paard laag te rijden qua halshouden. Maar wel verzameld. Helaas zie ik veel paarden absoluut niet verzameld zijn. Die plempen op de voorhand rond. Ook niet bevorderlijk voor de spiertjes en hoeven en pezen. Maar ja.. Iedereen doet het nietwaar.

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:55

Nee geen KCE, eerst Friesland College zelf (intern). Als dit goed gaat, gaat het weer verder. Maar het gaat niet goed, organisatie bakt er niks van. Alles was al lang van te voren bekend en toch is 1 dag van te voren duidelijk wat er nu precies gaat gebeuren.

Ik denk altijd dat Anky en co wel weet wat ze doen. Maar ik zou het niet zo doen. Maar ik heb ook geen ambities tot hoge sportcarriere. Dit ziet er niet vriendelijk uit en iemand die zijn paard op zo'n pijnlijke manier moet rekken en rollen moet echt eens gaan nadenken over andere manieren. Ik rijd nog wel dressuurmatig met Flame maar geen ruk en pluk werk. Gewoon laag ontspannen aan een los teugeltje.
Die hele discussie over rollkur of hoe ze het ook noemen is aan mij niet besteed.

Ik snap dat ze het doen om hun paard 'los' te maken maar ik zou het op een andere manier doen. Mijn manier is trouwens niet een goede manier om de olympische spelen mee te winnen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:59

jannico schreef:

Als "pure" nh-er is mijn mening over dit soort dingen voor de hand liggend. Daar hoef ik verder niet over uit te wijden. Ontspanning is bij de gem. wedstrijd ruiter al ver te zoeken (ldr of niet) paarden moeten "tonen", dit betekent in 99% van de gevallen dat het paard stijf staat van spanning en adrealine

Nou dit vind ik een beetje te kort door de bocht hoor.
En het is ook niet waar.

Tenzij jij dit paard gespannen vindt (het is het mijne). Ze komt hier net de ring binnen.

http://members.home.nl/anya/dh2006/7.jpg

en hier wacht ze op haar beurt met de andere combinaties...
Roep maar als je spanning ziet.
http://members.home.nl/anya/dh2006/5.jpg

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 09:03

Mijn vader vertelde op een gegeven moment al dat hij had gehoord dat mode ging sluiten in Hilversum. Hij werkt ook bij het ROCVA maar dan op een andere locatie.

Er is een nieuwe 'mode' opleiding gestart in Amsterdam, mode en handel. Waarbij de kindjes niet meer leren om zelf wat in elkaar te knutselen, maar om handig in te kopen (in arme landen met kinderarbeid) en het vervolgens goed te verkopen.

Er staan nog veel meer dingen te gebeuren, elke keer als ik mijn vader spreek hoor ik kommer en kwel van die school. Ach het hele onderwijs is verrot ik wil er niks meer mee te maken hebben. heb er lang genoeg in moeten werken en ellende gezien. Incompetente sukkels die tegen de zwaartekracht in omhoog vallen en managers worden terwijl ze een klas nog niet eens wat bij kunnen brengen.

onderwijs

Nu gaan ze aan de slag met integraal personeelsbeleid. Nou daar ben je echt niet blij mee... daar heb ik net nog een staartje van meegekregen. Dan gaan ze zeuren over competenties van het personeel en moet je je POP invullen en vervolgens je PAP. Kort gezegd je moet zeggen wat je allemaal niet kan, k utcursussen gaan volgen en dan vervolgens door een incompetente manager laten keuren of je nu wel competent bent.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 09:18

Wat ik in de dressuur nooit snap is dat je vanaf een bepaald niveau met sporen moet gaan rijden, en vanaf een weer hoger niveau met stang en trens. Als je met je paard daadwerkelijk goed bent, zijn al die "hulp"middelen niet nodig. En kun je de olympische spelen ook op een trens winnen (of bitloos). Ik ben benieuwd of die regels ooit veranderd worden... van moeten naar mogen dus... vanaf de Z MAG je met een stang rijden, en geen moeten... en vanaf de M MAG je met sporen rijden, en niet moeten... en het zou mooi zijn als je bitloos dressuur mag gaan rijden.. dan zou ik dat meteen gaan doen...
Laatst bijgewerkt door Angela op 05-04-06 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 09:19

Good morning!

Smurf, wat vervelend nieuws voor je!
Anya, fijn dat je weer opgeknapt bent!

Over dat LDR rijden: hier een interessante pagina van een zeer interessante site:

http://www.sustainabledressage.net/rollkur/why_not.php
(onderin telkens doorklikken naar next article)

Ik begrijp het ook niet hoor. Als je een paard op die manier ziet lopen, dan zie en voel je toch dat het zo tegennatuurlijk is als wat. Wat is daar nou mooi of goed aan....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 09:21

Helemaal mee eens Angela. Ik snap dat 'moeten' ook niet. En dat, hoe hoger je komt, er steeds meer tuig bij komt kijken. Het zou net andersom moeten zijn.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 09:26

@angela: wedstrijden rij ik ook met sporen. En bepaalde oefeningen ook. Dat heeft te maken met het feit dat je meer signalen kunt geven. Dat wordt relevant naarmate je paard meer kan. Bijvoorbeeld: wijken, keertwending om voor of achterhand en galopswissel zijn qua beenvoering allemaal min of meer de zelfde hulp. Voor een deel kun je het verschil ondervangen met je zit, maar voor een deel is een spoortje (mits goed gebruikt) dan handig. Ik heb wielsporen (hele zachte) en voor Lan is er een verschil tussen kuit of wieltje kietelt op de zelfde plek. Het wieltje kietelt is een andere hulp.

Daarnaast rij ik soms geheel zonder hoofdstel of halster en soms met. En in de westernsport rij je dan met shanks. Daarbij is wel het uitgangspunt dat je paard met een losse teugel willingly guided moet lopen. Ik heb dus zelden druk op de mond. Voor mijn paard geld dat ik de teugels die in een boogje hangen ook op kan tillen, nog zonder druk. Dat voelt ze al. Optillen doe je bijvoorbeeld om je paard recht te maken (gepaard met been). Of om aan te geven dat je van richting wilt veranderen. Je tilt een cm op en door de teugel tegen de hals (neckreining), gecombineerd met je zit slaat je paard af. Het zelfde geld voor achteruit: ik til 1x op en laat vervolgens de teugels vieren. Ze blijft achteruit gaan zolang ik been geef.

m.a.w. niet sporen of shanks zijn martelwerktuigen. Het zijn de mensen die ze zo gebruiken.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 09:41

jannico schreef:

sinds dat de fei (heet toch zo ? ) heeft gezegt dat de paarden er geen nadelige effecten van ondervinden, is deze discussie enigsinds op een doodspoor beland. De "tegenstanders" kunnen roepen wat ze willen, de voorstanders grijpen toch terug op wat de fei gezegt heeft. Dit alles leid tot een discussie die uiteindelijk bestaat uit flame en moddergooien.

Dat is ook zo. dr. E. Welling (paardenchirurg) heeft alles rontgenologisch onderzocht, er was absoluut geen schade (ook niet in de spieren). Maar het ziet er wel erg onvriendelijk uit. Ik heb dan ook het idee dat dit paard erin getrokken wordt ipv er op een ontspannen mannier naar toe gereden wordt. Ook ik ga er vanuit dat de bekende dressuurruiters, die hier al eerder genoemd zijn, weten wat ze doen. Helaas is het op deze foto volgens mij een bekende dressuurruiter, weet alleen nog niet wie. Ziet iemand het?

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 09:48

Anya, ik zou willen dat ik de begeleiding had om western te rijden. Lijkt me al een hele poos zo leuk. Misschien ooit..

Op wedstrijden zie ik vaak verkeerd gebruik van sporen, en zowiezo verkeerd gebruik van paarden. Laatst was er een klein meisje die haar pony helemaal afragde omdat hij een hindernis niet wilde springen. Zo'n klein meisje en dan al zo gemeen! Maar ze had het niet van een vreemde want toen ze de ring uit was en haar moeder het dek op de pony wilde leggen, schopte de moeder zo zonder reden die pony hard in zijn buik. De tranen sprongen me in de ogen. Het was zo'n leuke pony, achterlijke Kl*te mensen! Oja, en dit was op oefenparcours.....

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 09:48

lijkt edward gal wel maar ik beschuldig niemand...