De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 11:45

gouda schreef:
Misschien dat ik haar ook eens bel of mail. Volgens mij komt ze uit zuid-holland toch?

Yep!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 11:47

Ik heb ze een maitje gestuurd. Zit heel de tijd te twijfelen om iemand te laten kijken. Wil ook niet te tuttig ermee zijn. Maar heb ze nu al weer een tijdje en kijken kan vast geen kwaad.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 11:49

Antheman schreef:
De boerin en ik hadden allebei het idee dat bewegen een veel betere optie is dan de wei verdelen. Ik zei wel dat ze dan bijv op een kleine paddock moest.

Ja dat denk ik ook wel ja.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 11:51

Arabesk schreef:
Antheman schreef:
De boerin en ik hadden allebei het idee dat bewegen een veel betere optie is dan de wei verdelen. Ik zei wel dat ze dan bijv op een kleine paddock moest.

Ja dat denk ik ook wel ja.

Maar ja, hoe krijg je iemand zover dat ie wat gaat DOEN met haar knollie?

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 12:01

Ik wil me ook bij jullie voegen. Interesseer me al langere tijd voor natuurlijk bekappen en mijn paarden en pony´s hebben nooit op ijzers gelopen. Een tijdje terug ben ik naar een cursusdag van Ilona en Frans geweest (boek en dvd al meerdere keren gelezen/bekeken). Ik houd mijn paarden zelf bij. Dit gaat goed. Ik ben alleen nog niet zo zeker van mijzelf, maar dat gaat nog goedkomen. Daarom (zoals het ook hoort) doe ik alles stap voor stap en niet te snel. Maar wat ik eigenlijk wil vragen. Wie heeft er een tip voor een hoefsteun? Liefst met foto. Ik wil graag zelf een steun maken voor de hoeve tijdens het bekappen. Dus wie iets weet/heeft, laat het horen...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 12:11

Welkom Tittel.

Afbeelding

Ik zou wel de onderkant wat ruimer maken ,anders kantelt ie!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 12:12

Welkom Tittel. In het begin was ik ook heel erg onzeker. Aan een model hoefsteun kan ik je niet helpen, gebruik het niet.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 12:20

Danke je Antheman. Hier kan ik wel iets mee. Het onzekere zal nog wel afnemen. Komt er misschien ook van dat mijn paarden niet de makkelijkste hoeven hebben. Mijn Fjordenmerrie heeft super hoeven, mooie stevige hoeven en een goeie vorm. Mijn Fjordenruin heeft vorig jaar een hoefblessure gehad (halve hoef eraf door tegen een betonpaal aan te komen). Gelukkig is de hoef zo goed als gezond, alleen de binnenkant kan ik dus niet zien en daarom vind ik het een beetje eng. Ik vijl hem momenteel ook alleen maar bij. Ook met mijn KWPNmerrie was ik eerst bang dat ik iets verkeerd ging doen. Ze maaid namelijk nogal met haar voorbenen en dit komt vanuit haar gewrichten. Nu was ik eerst bang dat ik door haar zelf te bekappen haar misschien verkeerd op haar hoeven zou zetten. Ik ben er inmiddels achter dat dit niet zo is, omdat de hoeven verder in orde zijn. Door de stand van haar benen staan haar hoeven wat naar binnen gedraaid, maar dit maakt niet uit voor de zool.

Ik ben blij dit ik het natuurlijk bekappen nu zelf kan gaan doen. Het is echt fijn om zo met je eigen paarden bezig te kunnen zijn.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 12:43

Welkom Tittel Doei! !
Ben zelf ook nog op zoek naar een goede hoefsteun of een ontwerp dat mijn hubbie in mekaar kan flanzen, dus daar kan ik je niet mee helpen.

Hoefbevangenheid wordt voor het grootste deel veroorzaakt door suikers, zijn de laatste bevindingen. Mn fructaan, wat in gras zit, is funest voor paarden die daar gevoelig voor zijn. Vooral jong gras en gras dat onder stress staat (dus net gemaaid is of afgegraasd) is gevaarlijk. Onder de grassen heb je natuurlijk ook veel verschillende varianten. De varianten in NL zijn vaak voor koeien gemaakt en bevatten meer fructaan dan paardengras. Ideaal voor paarden zou zijn: langstengelig en droog (prairiegras). De tijd van de dag schijnt ook nog veel verschil te maken. De eerste uren van de middag, wanneer de zon op het hoogste punt staat, zorgen voor een groeispurt bij het gras. Groeispurt=fructaan. Het is dus beter om gevoelige paarden of 's ochtends vroeg of 's avonds (of 's nachts) op de wei te laten en tijdens de gevarenuren in de paddock. Bewolkte dagen of koude dagen zijn dus ook safer. Een beetje kan overigens al hele grote gevolgen hebben. Oppassen geblazen dus. Zie ook safergrass.com

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 12:53

Antheman schreef:
Ik heb eigenlijk nog een vraag aan jullie.

De veel te dikke Tinker bij mij op de wei is bijna hoefbevangen volgens de smid.

Nu neem ik niet zo snel iets aan van een smid Haha!

Cool ( * leest mee * Haha! )

Pling Mijn (traditionele) oudere smid / paardenman leerde me ooit :

"Als de manenkam hard begint te worden moet je oppassen."

Bevestiging genoeg? Knipoog

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 12:56

Hmm, maar als de manenkam hard is kan dat toch heel iets anders zijn dan hoefbevangen. Paarden met zomereczeem hebben ook een harde manenkam.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 13:02

En ligt daar niet hetzelfde (voer)probleem aan ten grondslag? Pling

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 13:16

Welkom Tittel:
Hier mijn hoefbok:

Afbeelding
De plaat is concaaf, dus staat vaster op ongelijke ondergrond.
De hoogte is traploos instelbaar (handeltje), de voetensteun is los en direkt te vervangen door de Y vorm om de hoef in te leggen zodat je hem niet tussen je benen hoeft te klemmen.
Onderin zitten 3 buisjes om de losse (niet in gebruik zijnde) kop op te bergen en eventueel wat gereedscha in te zetten (vijl/kapmes/hoefmes)

Model is gepikt van Jaime Jackson (niet de minste Lachen ) en kost bij hem $150 (ex verzending)

Hij is nu niet meer zo mooi blauw helaas (tand des tijds heeft toegeslagen Cool )

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 15:58

gouda schreef:
Ik heb ze een maitje gestuurd.

Jackie is deze week paardenmonden aan het doen in Duitsland. Ze is dit weekend weer terug. Voor het geval je je afvraagt waar je antwoord blijft Knipoog .

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 16:05

volgens dierenartsen komt hoefbevangenheid door toxines in het bloed, dat kan komen door bijv het achterblijven van placenta, bepaalde medicijnen (cortico's) of doordat bacterien in het colon/caecum van slag raken door bijv teveel koolhydraten(die gaan dan extreme hoeveelheden toxines aanmaken). Dit gebeurt alleen als er een plotseling verandering is, als het paard dus de voerton plundert of plotseling van hooi in een keer naar gras gaat.
Ze hebben daarnaast ook wel door dat het te maken heeft met beweging (paarden die bijv te lang op de trailer staan) en te veel belasting (road founder, of kreupelheid aan het andere been).
Het hele eiwitten verhaal schijnt echt nergens op te slaan....

Strasser zegt dan weer dat al deze redenen alleen een druppel zijn, waardoor de toch al verzwakte witte lijn helemaal loslaat. Ze zegt ook dat een paard hoefbevangen kan raken door extreem lang op ijzers gestaan te hebben, en ze er daarna van af te halen (ijzers is dan eigenlijk nog het enige wat de hoef bij elkaar houdt). Als de witte lijn heel goed is (en het paard genoeg beweging heeft), kunnen toxines de witte lijn niet aantasten, want die zorgen voor minder zuurstof&doorbloeding in de hoef, daardoor komt er oedeem in de lamellen, waardoor die loslaten=hoefbevangenheid.

dit is wat ik net gehad heb over hoefbevangenheid (en wat ik zelf gecombineert heb met strassers visie Knipoog ), fructaan hebben ze nergens genoemt, daar ga ik eens even over lezen.
heel verhaal Bloos , zou het eens op medisch moeten zetten, ik wordt echt gek van dat eiwit-geroep daar Haha!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 16:16

sanne83 schreef:
volgens dierenartsen komt hoefbevangenheid door toxines in het bloed, dat kan komen door bijv het achterblijven van placenta, bepaalde medicijnen (cortico's) of doordat bacterien in het colon/caecum van slag raken door bijv teveel koolhydraten(die gaan dan extreme hoeveelheden toxines aanmaken).

Ja, het is eigenlijk een soort "vergiftiging" die zich uit in de voeten. Kennelijk een zwakke plek in het ontwerp "paard" Haha! . Daarom is het ook zo belangrijk merries na het veulenen in de gaten te houden voor rare afscheiding en koorts. Er zijn al heel wat merries vroegtijdig 't hoekie om gegaan, terwijl er niks aan de hand (voet) was geweest als ze na het veulenen waren gespoeld.

Fructaan (een suiker) en koolhydraten hangen trouwens nauw samen. Je moet maar eens op verpakkingen van voedingsmiddelen kijken. Daar staat vaak: "koolhydraten, waarvan x% suiker".

Sanne83: ik vind dit hele interessante materie, dus als je er nog meer over kwijt wilt hiero: GRAAG!!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 16:24

ik vraag me alleen af wat fructaan nou speciefiek doet dan, bij diergeneeskunde hebben ze het meer over de overgang van bepaald voer dan het voer zelf. Bijv een sportpaard kan 10kg biks krijgen, als het maar opgebouwd wordt. Als een recratiepaard een zak voer plundert en plotseling 10 kg binnenkrijgt, wordt het paard bijna altijd hoefbevangen. De darm is er dan gewoon niet aan gewend.

Ik vraag me trouwens dan af of de hoef een zwakke plek in het paard is, of dat de manier waarop wij hoeven van paarden behandelen de hoeven een zwakke plek maakt.
In mijn boek staat dat bij 10% van de paarden hoefbevangenheid niet is op te wekken door extreem veel koolhydraten te geven, ik ben dan weer heel benieuwd hoe de hoeven van die paarden er uit zagen Haha! (ik ben echt een beetje geobsedeerd Bloos )

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 16:35

Ik geloof dat ze daar nog niet helemaal uitzijn. Maar het is niet beperkt tot paarden. Ook in de koeien"industrie" komt veel hoefbevangenheid voor. Ze proberen koeien zoveel mogelijk suikers te geven, omdat deze de melkproductie bevorderen. Helaas heeft dat dus ook tot gevolg dat koeien hoefbevangen raken. Er staat een link naar een koeienpagina op safergrass.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 16:36

sanne83 schreef:
Ik vraag me trouwens dan af of de hoef een zwakke plek in het paard is, of dat de manier waarop wij hoeven van paarden behandelen de hoeven een zwakke plek maakt.

De manier waarop we hoeven behandelen plus de manier waarop wij onze paarden houden/voeren ...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 16:41

Mac: leuke foto's. Dat je afstand kunt doen van dat kleine paardenbeestje. Je kunt zeker niet alles houden Clown .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 16:44

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 18:58

opala schreef:
Mac: leuke foto's. Dat je afstand kunt doen van dat kleine paardenbeestje. Je kunt zeker niet alles houden Clown .

Nee, anders krijgen we een gevalletje overcompleet. Gracie was een "cadeautje". Pepsi was namelijk drachtig toen we haar kochten. Hopelijk vinden we een fijn baasje voor kleine Gracie. We hebben geen haast met de verkoop, dus hopelijk kunnen we een goede match vinden. Mijn hubbie en ik hebben het er zo vaak over gehad en de beslissing is genomen, maar als ze echt weggaat is het natuurlijk Huilen geblazen ...

@Sugarmiss: de link moet zijn: www.safergrass.org ipv .com

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 20:08

Hele interessante link, daar ga ik straks eens voor zitten OK dan!

Gracie is een heerlijk moppie, jammer dat ik geen plekje over heb. Haha!
Missy zag laatst een veulen staan en klom haast over het hek heen, ze ging direkt van brabbel-geluidjes maken zoals mama's doen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 20:48

Sanne, dus Strasser geeft ook aan dat in combinatie met te weinig beweging de afvalstoffen er niet uit kunnen en dat er dan dus vergiftiging op kan treden? Of ga ik nu heel kort door de bocht??

Mensen, ook de boer, vragen me vaak of ik met mijn koudbloedjes niet bang ben voor hoefbevangenheid.

Ik geef altijd als antwoord dat ik de wei rustig opbouw (ze staan in de winter overdag ook op gras, maar vlak voor het weide seizoen is het crisis, lopen ze deels op de wei, deels ,of soms de hele dag , op het koeienpad, zeg maar ,een langgerekte paddock).

Daarnaast BEWEGEN ze bij me! Iedere dag wordt er gewandeld, in goede dagen jog ik met ze, ik zit erop, of longeren.

Volgens mij heeft die beweging een zeer gunstige invloed op het overschot aan fructaan.
Maar goed, dat is mijn eigen theorie hoor.

En Mac: ik lees al die ellende niet op Medisch over bevangenheid. Zo popie is het NB nu ook weer niet en je wordt er al snel mee geassocieerd.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 08:01

Tittel schreef:
Ik wil me ook bij jullie voegen. Interesseer me al langere tijd voor natuurlijk bekappen en mijn paarden en pony´s hebben nooit op ijzers gelopen. Een tijdje terug ben ik naar een cursusdag van Ilona en Frans geweest (boek en dvd al meerdere keren gelezen/bekeken). Ik houd mijn paarden zelf bij. Dit gaat goed. Ik ben alleen nog niet zo zeker van mijzelf, maar dat gaat nog goedkomen. Daarom (zoals het ook hoort) doe ik alles stap voor stap en niet te snel. Maar wat ik eigenlijk wil vragen. Wie heeft er een tip voor een hoefsteun? Liefst met foto. Ik wil graag zelf een steun maken voor de hoeve tijdens het bekappen. Dus wie iets weet/heeft, laat het horen...

Hoi Tittel!

Welkom! Mijn hoefsteun bestaat uit een soort kleine tafelpoot (kun je bij de Gamma kopen) met daaraan een haak waarin de de hoef kan leggen (ook bij de Gamma gekocht). Je moet de hoef dan wel een beetje tegenhouden, dus echt ideaal is ie niet... maar de poot is super, bevalt mij iig erg goed.

Dit is de foto:

Afbeelding