De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

opala

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 13:22

Ik denk dat ik gisteren een voorhoef van een Haflinger van de onderkant heb gezien, waarvan ik idd denk dat het paard alleen nog geholpen kan worden door het onderslaan van een ijzer. De zool was heel vlak en tussen het toongedeelte en de straal stak er een dikke ribbel uit, en wel zo dat zelfs de iets langere hoefwand niet meer contact maakte met de grond. (Vlgs mij had het paard van Isapaardje ook zo iets, alleen kwam het niet boven de hoefwand uit). Het paard loopt met dat been geheel op de ribbel en loopt gevoelig op zowel harde als zachte bodem. Wat de voorgeschiedenis is van het paard weet ik verder niet. Binnenkort zou de hoefsmid komen. Hoe zou je anders die ribbel geen contact meer met de grond kunnen laten maken? Hoefschoenen zijn ook geen oplossing denk ik. Plus ze wil het paard voor de kar zetten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 14:34

gouda schreef:
Op het land eet ze idd niet veel. De andere paarden die bij haar staan staan constant te bunkeren en zij kijkt veel om dr heen. Maar ja liever buiten dan binnen. Vind het zo maf dat het gras zo vroeg in het seizoen al bijna weg kan zijn.

Komt door het weer, het is koud het gras wil niet erg groeien. Bij iets warmer weer met af en toe een buitje kun je het bijna zien groeien en kunnen de paarden er bijna niet tegen op eten. Wij hebben ook al een grastekort Boos! het hooiland wil ook nog niet erg groeien. Kees moppert dat het minstens al twee keer zo hoog had moeten zijn (én hij kan zijn piepers niet poten klaag klaag Haha! )

Oplossing voor die Haf, Opala... strasseren Extreme duivel , dan snijden ze de zool gewoon hol Bloos! .

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 14:40

Tja kan allicht een balletje opgooien in die richting. Wegsnijden die handel Knipoog . Trouwens traditionele hoefsmederijen hollen ook de zool uit.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 15:33

opala schreef:
De zool was heel vlak en tussen het toongedeelte en de straal stak er een dikke ribbel uit, en wel zo dat zelfs de iets langere hoefwand niet meer contact maakte met de grond. (Vlgs mij had het paard van Isapaardje ook zo iets, alleen kwam het niet boven de hoefwand uit).

Je bedoelt dat de vorm van het hoefbeentje door de zool heen te zien is? Paard heeft dus ook een verbrede witte lijn, neem ik aan?

opala schreef:
Plus ze wil het paard voor de kar zetten.

Als mijn vermoeden juist is, zou ik dat nog maar even niet doen ...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 16:20

Wanneer ik haar vanavond zie, vraag ik of ik een foto mag maken. Ziet er heel vreemd uit. Toch denk ik niet het hoefbeentje hoor, want dan zou het paard echt kreupel lopen of in ieder geval z'n gewicht anders op de benen verdelen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 16:29

opala schreef:
Wanneer ik haar vanavond zie, vraag ik of ik een foto mag maken. Ziet er heel vreemd uit. Toch denk ik niet het hoefbeentje hoor, want dan zou het paard echt kreupel lopen of in ieder geval z'n gewicht anders op de benen verdelen.

Als ze niet richten het strasseren opwillen, is kunststofbeslag dan misschien iets? Het is in ieder geval beter voor de hoef als een ijzer......

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 16:30

ehhh niet richten maar richting.....

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 16:42

Nee helaas moet ik zeggen dat kunststof of ijzer niets uitmaakt, is niks of minder paardvriendelijk. Heb ik begrepen uit boek van Strasser Bloos . Beslag zorgt dat de hoef niet alle kanten kan uitzetten. Het gewicht aan de voet zal iets minder zijn, is misschien het enige verschil.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 19:26

opala schreef:
Nee helaas moet ik zeggen dat kunststof of ijzer niets uitmaakt, is niks of minder paardvriendelijk. Heb ik begrepen uit boek van Strasser Bloos . Beslag zorgt dat de hoef niet alle kanten kan uitzetten. Het gewicht aan de voet zal iets minder zijn, is misschien het enige verschil.

Omdat kunststof beslag meestal met nagels vastzit, is het hoefmechanisme idd sterk verminderd, maar ik had begrepen dat het hoefmechanisme wel beter werkt als bij het ijzer, aangezien het kunststof beslag nog wel een klein beetje met de hoef mee kan bewegen. Als het beslag verlijmd wordt toch wel helemaal met de hoef meebewegen? Verder zijn de trillingen die doorkomen met kunststofbeslag in ieder geval wel een stuk minder als bij de ijzers.

hmmmm. nu ben ik kunststof beslag aan het promoten..... Vork ben geen voorstander, maar vind het wel een betere optie als ijzers, zeker omdat ook de straal met het kunststof bedekt is en daardoor dus contract met de grond maakt (wat de doorbloeding weer verbeterd).

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 21:04

Helaas heb ik vanavond geen foto kunnen maken, maar zorg wel komende dagen dat ik steeds de digi bij de hand heb.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 00:21

Ik heb vandaag ook weer heerlijk in de voeten van mijn paarden gehakt. Het was namelijk eindelijk weer eens mooi weer.

Vraagje: wat doen jullie met de straal? F&I laten die in principe met rust; Wout snijdt hem mee in de vorm van de holte van de zool. Zelf laat ik de straal ook het liefst met rust, maar nu ben ik dus op het punt dat ik de hielen in moet korten om de zool te volgen, maar dan steekt de straal er buiten uit. Hoe doen jullie dat?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 08:13

Als de straal erg uitsteekt, dan kun je er een stukje afsnijdfen, zodat het uitsteken niet meer als een mm of 2 a 3 is. Als je het niet wegsnijd is mijn ervaring dat de straal zichtzef dan "platdrukt" en komen dan delen los te zitten. Hierop zou je ook kunnen wachten, dan kun je de loszittende delen wegsnijden (en weet je zeker dat je niet teveel wegsnijd).

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 08:28

Ik kan je niet helpen, want zo ver is het nog niet bij Oop's hoeven. Alleen de rechterachterhoef heeft voldoende lage hielen, maar de straal streekt er nog niet echt boven uit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:23

Als de straal omkrult en er gaat vuil onder zitten kun je hem best wegsnijden. Ik loop meestal net genoeg over de teerweg dat hij er vanzelf afslijt.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:40

Laten jullie de gebitten van je paarden nakijken en zo ja hoe vaak? Ik heb Kaylee eind augustus een jaar en de dierenarts heeft pas vluchtig in haar mond gekeken door gewoon haar mond met de hand open te doen. Verder is er nog niet naar gekeken.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:53

De ruim 5,5 jaar dat ik Opala heb, heeft ze nog nooit een tandarts gezien. Zie geen reden ook tot nu toe.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:55

Toen Sugar 11 was heb ik er voor het eerst een tandarts bijgehaald, was niets mis mee een paar kleine haakjes en een iets scheef afgesleten voortand
Missy was toen 16 en daar moest wel het nodige aan gevijld worden.

Ik zie ook geen reden om het jaarlijks te laten nakijken.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 10:03

Dus jullie laten alleen maar kijken als jullie problemen vermoeden? Met rijden had ik pas mijn twijfels bij Kaylee ze sperde vaak dr mond open maar dat lag aan mijn rijden Bloos moet een stillere hand krijgen. Met longeren idem. Alleen met eten twijfel ik wel eens bij haar. Ze maakt geen proppen maar eet zo kieskeurig en op dr gemakje. Maar ach dat kan ook bji haar horen. Het is best een zenuwpeesje.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 10:58

Mijn paarden gaan 1 keer per jaar naar de tandarts. Of liever gezegd: andersom Haha! : de tandarts (jackie) komt bij ons.

Snijden jullie alleen op het breedste deel van de straal wel eens wat weg, of vanuit de punt?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 11:10

opala schreef:
Ik denk dat ik gisteren een voorhoef van een Haflinger van de onderkant heb gezien, waarvan ik idd denk dat het paard alleen nog geholpen kan worden door het onderslaan van een ijzer. De zool was heel vlak en tussen het toongedeelte en de straal stak er een dikke ribbel uit, en wel zo dat zelfs de iets langere hoefwand niet meer contact maakte met de grond. (Vlgs mij had het paard van Isapaardje ook zo iets, alleen kwam het niet boven de hoefwand uit). Het paard loopt met dat been geheel op de ribbel en loopt gevoelig op zowel harde als zachte bodem. Wat de voorgeschiedenis is van het paard weet ik verder niet. Binnenkort zou de hoefsmid komen. Hoe zou je anders die ribbel geen contact meer met de grond kunnen laten maken? Hoefschoenen zijn ook geen oplossing denk ik. Plus ze wil het paard voor de kar zetten.

Sinker???

niet zelf aan sleutelen, altijd een prof laten doen!!!!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 11:15

Buitenzinnig schreef:
Als iets te dik is moet het wel afvallen, maar vooral niet te snel. Bewegen ja, maar alleen stap en hooguit klein stukje draf. Het lichaam heeft moeite met grote inpanning als het te veel gewicht mee moet slepen. Bij grite inspanning krijg je dan weer andere sores. Wel gewoon ruwvoer blijven voeren...liefs oud hooi. Dat kan je bijv. ook vóór de weidegang geven zodat de maag al vol zit...Geen hardvoer geven!!!
Ik kan me vaag iets herinneren dat het niet alleen de suikers en de eiwitten waren in het voorjaarsgras...er was toch ook iets met het gisten van dat suikergoed in de blinde darm of zo??? En de daar uit voortvloeiende vergiftiging...??? Of heb ik nou iets met een klok en een klepel...ik heb het pas gelezen Boos! Alzheimer light????

Beweging krijgt de Tink dus niet. Ja, wat heen en weer op de wei lopen.

Maar de vraag onstond uit het volgende: de wei wordt gelukkig al een stuk korter.

De eigenaar vd Tink had gevraagd of de wei afgezet mocht worden. Omdat de Tink dus echt veel te vet wordt.

De boerin en ik hadden allebei het idee dat bewegen een veel betere optie is dan de wei verdelen. Ik zei wel dat ze dan bijv op een kleine paddock moest.

Krachtvoer krijgt ze niet en s avonds op stal een klein plukje hooi.

Bedankt voor jullie reacties in ieder geval!

En waar de suikers nu precies gisten ,weet ik ook niet uit mijn hoofd, dat zou ik op moeten zoeken. Maar het klopt dat de suikers de bevangenheid kunnen veroorzaken.

Maar wat ik me afvraag: waarom heeft het ene paard er veel eerder last van dan het andere? Hangt dat ook niet samen met bewegen?
Immers, als je beweegt, dan zorg je ervoor dat de afvalstoffen het lijf uitkunnen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 11:18

Antheman schreef:
niet zelf aan sleutelen, altijd een prof laten doen!!!!

Ik sleutel alleen aan mijn eigen paard Ja .

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 11:21

Mac schreef:
Vraagje: wat doen jullie met de straal? F&I laten die in principe met rust; Wout snijdt hem mee in de vorm van de holte van de zool. Zelf laat ik de straal ook het liefst met rust, maar nu ben ik dus op het punt dat ik de hielen in moet korten om de zool te volgen, maar dan steekt de straal er buiten uit. Hoe doen jullie dat?

Ik blijf er zoveel mogelijk van af.

Bij Andor is hij kei- en keihard en steek boven de hoefwand uit. Hij loopt er op.

Merrit heeft een veel zachtere straal. Die drukt idd plat. Soms snij ik de zijkanten eraf, omdat er anders geen ruimte meer over blijft in de straalgroeve.
Hij heeft regelmatig losse "flapjes" en die haal ik er ook af. Hij heeft een rommelige straal.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 11:24

gouda schreef:
Laten jullie de gebitten van je paarden nakijken en zo ja hoe vaak? Ik heb Kaylee eind augustus een jaar en de dierenarts heeft pas vluchtig in haar mond gekeken door gewoon haar mond met de hand open te doen. Verder is er nog niet naar gekeken.

Bij Andor komt een tandarts. Ik moet hem flossen Haha! Haha! van Jackie.
We hebben afgesproken dat hij over een half jaar weer moet.

Merrit is nog nooit geweest. Geen problemen, dus echt noodzakelijk heb ik het nooit gevonden. Ik wilde hem de afgelopen keer wel na laten kijken ,maar uit geld gebrek heb ik dat dus niet gedaan Bloos

Merrit mag over een half jaartje ook !

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 11:42

Misschien dat ik haar ook eens bel of mail. Volgens mij komt ze uit zuid-holland toch?