De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 12:04

Kunnen we je echt niet overtuigen Apple? Clown

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 12:37

Nope Haha!.

Overigens zou NB ook niet snel kunnen bij paarden die bij ons op stal staan aangezien de leefomstandigheden niet overeenkomen met het ideaal voor NB.

De paarden die zonder ijzers staan zijn allemaal traditioneel bekapt.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 12:45

Ant: kan mij voorstellen dat je zin hebt in je trektocht. Lijkt mij erg spannend. Hoop zoiets ook nog een keer te doen. Het lijkt mij al een keer leuk om naar een bos of strand te gaan met mijn paard. Met mijn 1e paard ben ik zelfs de weg nog geen eens opgeweest (binnen een jaar afgemaakt), met mijn 2e paard ben ik 1 maal naar buiten geweest toen kreeg ik een ongeluk en daarna zij (ruim een jaar gehad), met zorro ben ik wel vaak het fietspad afgeweest tot we moesten verhuizen en omdat zorro niet verkeersmak was we niet meer naar buiten konden.
Op Kaylee heb ik 2 maal buitengereden pas wel veel aan de hand gewandeld want ben eigenlijk altijd alleen. Dat was nog niet echt een succes met staken en achteruit op de sloten af, steigeren e.d. Maar we geven niet op. Baal wat dat betreft wel dat ik geen trailer heb of iemand kent die veel buitenrijd.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 13:05

Gewoon oefenen hoor Gouda, dan komt t wel goed. Knipoog

Tijdje terug was je toch een stukje weggeweest?

En ik heb ook geen trailer, laat staan een auto die het kan trekken en al helemaal geen E rijbewijs Haha!

Dit wordt mijn 4 de trektocht! We vertrekken vanaf de WEI, want ik heb geen vervoer.
Ik ben vorig jaar in oktober naar de Achterhoek geweest ,toen heb ik me kunnen laten ophalen. De rest is altijd vanaf de wei geweest!

Ara heeft ook plannen voor een trektocht. Zij vertrekt ook vanaf de wei, dacht ik.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 13:16

Spannend hoor. Ben je vorig jaar alleen geweest op trektocht?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 13:17

Apple schreef:
Jullie worden trouwens bedankt Haha!.

Stond een paar dagen terug in de stal. Stalgenoot met lichte bezorgdheid tilt onbeslagen achterhoef van paard op. Ze vond het er zelf slecht uit zien aangezien het paard op de straal liep en of er toch niet een ijzertje onder moest.
Ik vond het er juist prima uit zien Haha!. Mooie straal OK dan!.

Dus tot mn stomme verbazing hoorde ik mezelf dingen zeggen als 'hoefmechanisme' en 'pompfunctie van de straal' en dat het juist goed was Haha!.

Stond ik, als tuthola met rondom beslagen paard, een beetje onbeslagen hoeven te promoten Haha!.

hihi! leuk joh!!!! daar moeten we er meer van hebben!!!!!!! Haha!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 13:19

gouda schreef:
Spannend hoor. Ben je vorig jaar alleen geweest op trektocht?

Nee, altijd met Debra Haha!

Die in de Achterhoek was een Merensentocht, heb ik op verzoek georganiseerd. Uiteindelijk is er maar 1 gastrijder meegegaan. Dus toen reden we met zijn 3 en.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 13:21

Klinkt super joh zo'n trektocht. Ik wil het ook een keertje gaan doen, maar ja, met Orlanda gaat niet (kan ze niet aan) en Wit vind nog veeeeel te veel eng.... eerst nog maar eens een tijdje oefenen dus.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 13:24

@ antheman: Ik weet niet waarom Orlanda zo schraal is. Van de ene kant, zo is ze altijd geweest, op de manege kregen ze haar ook niet dikker, maar toen werkte ze 2 uur per dag. Nu hoeft ze bijna niets meer te doen, maar wordt niet dikker....

Misschien is het gewoon een mazzel paardje waar menig vrouw jaloers op is....alles eten maar niet aankomen.......

Ik hoop dat ze op de olie gaat aankomen, dat moet toch bijna wel met dat pure vet???? (ik zal mezelf niet willen zien als ik pure olie ga eten....)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 13:32

Ik heb een pol op paardenpraat staan over het wel of niet beslaan van je paarden, dit is de uitslag tot nu toe.....

op het moment heeft 45% zijn paard op een of andere manier op ijzers staan, 55 % van de paarden loopt blootvoets. Leuk om te zien dat er nog vrij veel mensen zijn die hun paard zelf bijhouden (10% !!!)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:01

Ant we krijgen toch wel een vét reisverslag he??? Lachen mét foto's van die lekkere Andor Haha!

Ik heb nog steeds wel trektochtplannen, als de storm is gaan liggen ga ik daar weer mee verder Clown

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:11

Ik zal wel een foto maken als ze liggen te slapen Dromen Cheese! Nagelbijten / Gniffelen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:49

Nienke hoe is het met je RSI vlerkje?? Je lijkt wel weer wat vaker online te zijn. Is dat de boktverslaving Haha! Haha! of gaat het beter?

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 19:00

Ara: Het gaat beter hoor...fysio is wonderdokter! Bokt staat hier overigens vaak open zonder dat ik zit te bokten....dan werk ik Knipoog Haha!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 20:55

Cookies schreef:
Ik zal wel een foto maken als ze liggen te slapen Dromen Cheese! Nagelbijten / Gniffelen

Haha! Haha!
en Andor stofzuigeren Haha! Haha!

Ik ben ook een meeting met Sugermiss aan het regelen, rijden we samen, leuk he Pling

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 20:56

angela88 schreef:
Ik heb een pol op paardenpraat staan over het wel of niet beslaan van je paarden, dit is de uitslag tot nu toe.....

op het moment heeft 45% zijn paard op een of andere manier op ijzers staan, 55 % van de paarden loopt blootvoets. Leuk om te zien dat er nog vrij veel mensen zijn die hun paard zelf bijhouden (10% !!!)

Even ontnuchteren: Haha!

We zijn hier natuurlijk wel een fanatiek zooitje bij elkaar he! Knipoog
Dus als we percentages kunnen opkrikken ,dan doen we dat! Pling

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 21:38

Ik heb eigenlijk nog een vraag aan jullie.

De veel te dikke Tinker bij mij op de wei is bijna hoefbevangen volgens de smid.

Nu neem ik niet zo snel iets aan van een smid Haha!

Maar ze is echt veel te dik!!!Dat was ze vorig jaar trouwens ook.
Er gebeurd dus NIETS met dat paard. Wordt niet mee gewandeld of gereden. Of sporadisch.

Nu heb ik zelf altijd het idee gehad dat je veel moet bewegen als je paard in een vette wei staat, om de bloedsomloop goed op gang te houden en het teveel aan suikers ed uit te kunnen scheiden.

Hoe kijken jullie hier eigenlijk tegenaan?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 22:49

Angela88, ik zie net dat jij een topic had gestart over Smit schoenen.

Hoe is het daarmee?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 22:51

Eh ja voor elk paard is het zowieso goed om flink te bewegen. In het wild, volgens PN, leggen ze zo'n dertig tot vijftig kilometer af, omdat op de steppen het gras niet zo voor het oprapen ligt als hier.

Als ik zo die Tink voor me zie, zou ik m op een schraal stukje zetten, bijvoeren met hooi en elke dag (wel opbouwen uiteraard) minstens 15 km rijden met dat ding. Moet je eens zien hoe snel ie afvalt haha. We hadden bij Kees toch die bolle arabier te logeren, nou die was na twee weken niet zo bol meer Haha! Haha!

Hij zat toen ook een stuk beter in zijn vel, hij was eerst sloom en suf en na twee weken bij ons was ie allert en liep het hardste. En iedereen maar zeggen op die vorige stal dat ie wat aan zijn rug had ofzo, nou nee hoor, meneer was gewoon niet happy daar. (donkere stal hij weefde daar ook) Hij is nu verhuisd naar een nieuwe stal waar ze veel buiten mogen en het weven is ook gestopt!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 23:55

Als iets te dik is moet het wel afvallen, maar vooral niet te snel. Bewegen ja, maar alleen stap en hooguit klein stukje draf. Het lichaam heeft moeite met grote inpanning als het te veel gewicht mee moet slepen. Bij grite inspanning krijg je dan weer andere sores. Wel gewoon ruwvoer blijven voeren...liefs oud hooi. Dat kan je bijv. ook vóór de weidegang geven zodat de maag al vol zit...Geen hardvoer geven!!!
Ik kan me vaag iets herinneren dat het niet alleen de suikers en de eiwitten waren in het voorjaarsgras...er was toch ook iets met het gisten van dat suikergoed in de blinde darm of zo??? En de daar uit voortvloeiende vergiftiging...??? Of heb ik nou iets met een klok en een klepel...ik heb het pas gelezen Boos! Alzheimer light????

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 08:09

Antheman schreef:
Angela88, ik zie net dat jij een topic had gestart over Smit schoenen.

Hoe is het daarmee?

Klaas Feuth is geweest en hij vind de hoeven van Wit goed genoeg om nog zonder schoenen door het leven (de buitenrit) te gaan. Hoewel zijn hoeven erg snel slijten, lijken ze toch nog (net) genoeg aan te groeien. Hij loopt niet gevoelig buiten (ook niet op steentjes), en zo lang dat zo blijft, blijft ie helemaal blootsvoets.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 08:23

Een te dik paard is nmm niet goed, aangezien ik hier verder geen ervaring mee heb, ben ik even gaan googlen....(das altijd leuk).

Ik heb het nog niet allemaal doorgelezen, maar misschien is de volgende link iets?
http://www.roodbont.nl/images/H2.pdf

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:24

Kaylee zat tegen het spierbevangen aan toen ze op rust stond dus dat veel bewegen bij een vette weide kan ik mij goed voorstellen. Ik laat haar nu iedere dag lopen een dag niet gelopen betekend geen slobber. Nu ze weer iedere dag beweegt is ze veel soepeler. Nu ze op het land staat krijgt ze nog minder brok. Alleen bij ons in het weiland is het gras al weer bijna weg Huilen
Voordat de paarden er vorige maand op gingen liepen er een tijdlang schapen. Die zijn er toen een week of 2 af gegaan om het gras weer te laten groeien. Nu baal ik van dat te korte gras ben ik weer bang voor zandkoliek en verveling. Bijvoeren van hooi in de weide kan ik wel vergeten en nu ze op de weide staan krijgen ze op stal ook maar 3 plakken hooi ipv 4. Merk nu wel dat ze meer honger heeft als ik haar na het rijden op stal zet ze begint zelfs meteen aan dr biks.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:46

Verveling op kort gras zal wel meevallen, dat is altijd nog beter dan op stal. Gewoon lekker suf staan en om zich heenkijken en een beetje spelen is ook vermaak voor ze. Ideaal is het niet helaas, maar ja...

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 12:04

Op het land eet ze idd niet veel. De andere paarden die bij haar staan staan constant te bunkeren en zij kijkt veel om dr heen. Maar ja liever buiten dan binnen. Vind het zo maf dat het gras zo vroeg in het seizoen al bijna weg kan zijn.