De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 13:52

Pellie schreef:
nou ik ga hard voor je duimen dat dit een leuk plekje is en ook hun woorden waarmaken. gaan jaqueline en chub met jullie mee?

Waarschijnlijk wel dan. Zij wil ook een goedkopere stal en als we dat vinden gaat ze mee.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 13:54

angela88 schreef:
@ gouda: Die stal klinkt in ieder geval erg goed! lekker dag en nacht buiten! wanneer ga je kijken?

Ik ga eerst vanavond bellen om wat meer info te vragen en het adres. Kan ik even kijken of het niet te ver. Dan uiteraard als het wat is zsm kijken.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 14:00

Oop staat nu dag en nacht op de wei tot oktober/november. Ze krijgt een half handje muesli/granenmix, eigenlijk alleen omdat ze anders het supplement Pavo Vital niet eet, paar snoepjes, soms een appel of wortel, en wat ze zoal elke dag links en rechts afplukt tijdens de rit.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 14:14

Ik heb ook nog een andere stal achter de hand voor als dat niets word alleen staan ze daar in de winter maar 1 a 2 uur in de paddock met groepjes. Ik heb daar gestaan met Zorro het is vlak bij mijn werk (om de hoek zelfs) en kost € 113.45 per maand. Wel exclusief stro maar wel inclusief kuil (wel vaak nat dus ik betaalde € 10.00 per maand extra voor hooi) en onderhoudsbrok. 3 x per dag voer in de winter zie je hier in de omgeving ook niet veel krijgen ze tussen de middag niets. Ruime stallen met zadelkamer achterin (denk 4x4), overdekte cirkel, buitenbak.
Het is ook aantrekkelijk om mij daar op de wachtlijst te praten omdat ik de mensen er al ken. Met sommige heb ik jaren gestaan en ken ik van toen ik nog klein was.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 14:17

opala schreef:
Oop staat nu dag en nacht op de wei tot oktober/november. Ze krijgt een half handje muesli/granenmix, eigenlijk alleen omdat ze anders het supplement Pavo Vital niet eet, paar snoepjes, soms een appel of wortel, en wat ze zoal elke dag links en rechts afplukt tijdens de rit.

Hoe lang zijn jou ritten? Stap je veel of ook veel draf/galop?
Ik geef Kaylee naast het supplement nog biks omdat ik bang ben dat ze weer magerder word. Ik train (longeer of rijd) haar iedere dag. Longeren een half uur en rijden niet langer dan een uur dressuur.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 14:25

gouda schreef:
Ik heb ook nog een andere stal achter de hand voor als dat niets word alleen staan ze daar in de winter maar 1 a 2 uur in de paddock met groepjes. Ik heb daar gestaan met Zorro het is vlak bij mijn werk (om de hoek zelfs) en kost € 113.45 per maand. Wel exclusief stro maar wel inclusief kuil (wel vaak nat dus ik betaalde € 10.00 per maand extra voor hooi) en onderhoudsbrok. 3 x per dag voer in de winter zie je hier in de omgeving ook niet veel krijgen ze tussen de middag niets. Ruime stallen met zadelkamer achterin (denk 4x4), overdekte cirkel, buitenbak.
Het is ook aantrekkelijk om mij daar op de wachtlijst te praten omdat ik de mensen er al ken. Met sommige heb ik jaren gestaan en ken ik van toen ik nog klein was.

dat klinkt ook niet verkeerd, alleen jammer dat ze niet zo veel buiten komen in de winter. kunnen ze in de zomer wel 24 uur p.d. naar buiten?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 14:33

Met Orlanda vraag ik me ook altijd af wat ik met haar eten moet. Je kunt haar ribben zien, maar zo is ze wel altijd al geweest (ze heeft jaren op de manege waar ik rijd gestaan). Mijn instructrice zei ook dat ze wel wat mocht aankomen, maar hoe pak ik dit aan? ondertussen rijden we bijna niet meer met haar. Ze krijgt nu 1,5 kg biks per dag, zo'n 3/4 kilo muesli, 1/2 maatbeker pulp, wat wortels en appels en natuurlijk (veel) hooi. Verder eet heeft ze bij droog weer de wei en ze hebben altijd vers stro om aan te knabbelen.

Ondanks dit ze nu meer voer krijgt als op de manege en minder werkt, wordt ze niet echt dikker. Waardoor komt dit? Van de winter had ik het idee dat ze aardig was bijgekomen, maar dit lijkt nu toch niet het geval te zijn. Of vreet de verharing zoveel engerie dat ze nu weer afvalt?

Ze heeft in de winter bijna altijd een deken op (alleen niet als ze in de wei staat en de zon schijnt, met haar donkere vacht is ze in no-time lekker warm), maar ze heeft nog altijd een behoorlijk dikke wintervacht.

Wie heeft er raad????

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 14:37

Hier in de omgeving zijn wel stallen te vinden waar ze in de zomer dag en nacht naar buiten kunnen (mei-oktober) maar in de winter komen ze nergens buiten en al helemaal niet op het weiland. Dus is die 1 a 2 uur eigenlijk best wel veel. Op mijn huidige stal (€ 247.50 per maand zonder luxe) staan (of eigenlijk stonden is volgende week wsch over) ze in de winter wel de hele dag (08.00 uur tot dat je ze binnen haalt) in een paddock maar dan zonder eten dus dat is ook niet altijd wat. Ze kregen toen voor half 9 2 plakken hooi en dan pas als iedereen weg ging rond 20.00/20.30 weer 2 plakken hooi. Zit soms meer dan 12 uur tussen. Nu wil ik minder gaan werken en zodra ik een andere baan heb kan ik niet zoveel meer betalen. Maar hoop dat die in IJsselstein wat is.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 14:37

gouda schreef:
Hoe lang zijn jou ritten? Stap je veel of ook veel draf/galop?

Ik ben dagelijks minimaal 1 uur onderweg, stap veel, draaf en galoppeer weinig. Ik rij haar amper in het zweet.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 14:41

Ik vind dat altijd zo moeilijk te beoordelen wanneer je paard wat tekort komt. Kaylee is best een zenuwachtig typje ze heeft ook iets van een knikje in haar hoofd dus denk dat er wel wat bloed in zit. Dan schijnen ze vaak ook wat meer nodig te hebben dan een tinker of een haf bijvoorbeeld. Kaylee begint nu ook eindelijk wat bij te trekken nu ze op het land staat dat is toch de beste voeding. Ze is nu niet echt meer mager je ziet haar ribben nog wel maar van de winter zag ze er echt niet uit. Nu heeft ze lekker appeltjes en is ze lekker soepel.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 14:48

gouda schreef:
Maar hoop dat die in IJsselstein wat is.

Ik help je hopen!

Ik neem aan dat we het hier vanzelf horen als het wat geworden is....

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 14:49

Voordat ik naar Heemskerk met haar verhuisde, was ze altijd veel en veel te dik. Nu kan het er mee door.

Afbeelding Mijn smeerpoets.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 14:59

@ opala Dit ziet er netjes uit!

Orlanda ziet er nu ongeveer zo uit (ze heeft nu alleen wel haar wintervacht nog, maar die weggeteld is het gewicht denk ik redelijk vergelijkbaar)

Afbeelding

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 15:39

Afbeelding

Haar ribben kun je wel voelen, maar niet tellen. Wanneer ik haar iets zou bijvoeren, zet ze al uit.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 15:59

opala schreef:
Voordat ik naar Heemskerk met haar verhuisde, was ze altijd veel en veel te dik. Nu kan het er mee door.

Afbeelding Mijn smeerpoets.

Wat een enige foto!

Leuk!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 16:08

Dank Bloos

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 16:15

angela88 schreef:
Met Orlanda vraag ik me ook altijd af wat ik met haar eten moet. Je kunt haar ribben zien, maar zo is ze wel altijd al geweest (ze heeft jaren op de manege waar ik rijd gestaan). Mijn instructrice zei ook dat ze wel wat mocht aankomen, maar hoe pak ik dit aan? ondertussen rijden we bijna niet meer met haar. Ze krijgt nu 1,5 kg biks per dag, zo'n 3/4 kilo muesli, 1/2 maatbeker pulp, wat wortels en appels en natuurlijk (veel) hooi. Verder eet heeft ze bij droog weer de wei en ze hebben altijd vers stro om aan te knabbelen.

Ondanks dit ze nu meer voer krijgt als op de manege en minder werkt, wordt ze niet echt dikker. Waardoor komt dit? Van de winter had ik het idee dat ze aardig was bijgekomen, maar dit lijkt nu toch niet het geval te zijn. Of vreet de verharing zoveel engerie dat ze nu weer afvalt?

Ze heeft in de winter bijna altijd een deken op (alleen niet als ze in de wei staat en de zon schijnt, met haar donkere vacht is ze in no-time lekker warm), maar ze heeft nog altijd een behoorlijk dikke wintervacht.

Wie heeft er raad????

Hoeveel hooi krijgt ze dan? Als je het zeg maar in plakken uitdrukt?
Wat de een veel vindt, vind de ander weinig. Knipoog
Dat is de motor en die houdt de kachel hoog ,waardoor paard warm blijft.

Heb je ontwormd? Goed ontwormd? onlangs nog?

Maismeel zet overigens goed aan. Pure olie ook. Dat kun je rustig opbouwen en dan bijv een kopje per dag geven.

En hoelang is ze bij jou? Paarden hebben tijd nodig om te wennen he! Misschien toch nog niet helemaal lekker in haar vel, mist ze vriendjes van vroeger? en loopt er nog een paard bij??
Laatst bijgewerkt door Antheman op 09-05-05 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 16:34

gouda schreef:
Uithof is weer net even een stukje verder denk ik. Ga die mensen vanavond even bellen en er dan even een routeplanner op los laten. Denk als het aan de 'goede'kant van IJsselstein is het wel te doen is met de auto. Dan is het denk ik een half uur ofzo.

Las net in de nieuwsbrief dat ze op de paardenkamp de oudjes
pavo veulenbrok
geven en de slobber. De veulenbrok vanwege een hoger eiwitgehalte, beter verteerbaar zetmeel en extra mineralen voor botopbouw. Wel grappig veulenbrok.

De " stalhaf" bij mij krijgt dit dus ook.
Ze staat overdag op de wei, wordt soms echt laat buitengezet, tegen half 12. Krijgt minmaal 2 kilo veulenbrok en sloten biothine.

Ze kreeg eerst merrie brok. Toen heb ik haar uitgelegd dat NIET drachtige merries dit NIET nodig hebben en dat het onverstandig was om te geven ivm de eiwitten.
Vervolgens ging die zak terug en kwam er een normale brok in huis.

Ze heeft heel erg lange manen, reiken bijna tot de grond, dus daar moest de veulenbrok dan voor komen. Boos! Boos!

En bijna geen hooi geven ,want daar wordt ze te dik van Gestoord

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 16:40

angela88 schreef:
Hoe heeft de rest zijn/haar paarden eigenlijk gestald (geweid) en wat voeren jullie je paarden?

Wit en Orlanda staan in een loopstal (grote zo'n 2 1/2 stal) met een uitloop naar buiten (onder een paar hele grote dennenbomen) van zo'n 100 m2. Vanuit daar loopt een pad naar de wei (is zo'n 1600 m2). Ik zet de poort na de wei alleen overdag open als de wei droog is. (anders is hij zo óf leeg, óf kapot gelopen)

Ze krijgen dagelijks : hooi, biks, muesli, pulp, wortels en appels.

Andor en Merrit lopen 24/7 op de wei.
Hun weidegenootjes, een Tink en een Haf, gaan s avonds naar binnen.

Ze eten dus gras Haha! en een piepklein handje Equiral Qi, das muesli.
Verder krijgt Andor aanvullingen, dat is een headshaker, want hij heeft hooikoorts.

Ze werken best wel bij mij. Ik doe elke dag iets, momenteel komt Debra , mijn meerijder, minimaal 2 keer per week. Dan maken we tochten van ongeveer 3 uur in best stevig tempo.
Ik rij ook vaak een rondje van ongeveer 3 kwartier en dan leggen we dat bijna volledig in draf/galop af.

We gaan ook over 17 nachtjes op trektocht voor 8 dagen!! Joepie de poepie!! Go jij! Go jij!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 18:20

angela88 schreef:
Hoe heeft de rest zijn/haar paarden eigenlijk gestald (geweid) en wat voeren jullie je paarden?

Wit en Orlanda staan in een loopstal (grote zo'n 2 1/2 stal) met een uitloop naar buiten (onder een paar hele grote dennenbomen) van zo'n 100 m2. Vanuit daar loopt een pad naar de wei (is zo'n 1600 m2). Ik zet de poort na de wei alleen overdag open als de wei droog is. (anders is hij zo óf leeg, óf kapot gelopen)

Go jij! Go jij!

Bram staat 24/7 buiten. Hij heeft dan een bak en een pleintje tot zijn beschikking. Hij deelt die ruimte met een Shet en een Fell (en 5 geiten/bokken) Ze krijgen 4x per dag hooi en 1x per dag een halve schep kruidenmuesli. Er is ook nog een piepklein weitje waar ze met goed weer een paar uur kunnen grazen. Ik zou naar een grote weide gaan, maar die boer begint ineens te zeuren dat hij te veel schapen heeft. Hadtie eerder moeten bedenken, dan had ik nog een wei kunnen vinden, maar alles in de Randstad is nu wel volgeboekt
Boos! Boos!

Gouda schreef:
Las net in de nieuwsbrief dat ze op de paardenkamp de oudjes
pavo veulenbrok geven en de slobber. De veulenbrok vanwege een hoger eiwitgehalte, beter verteerbaar zetmeel en extra mineralen voor botopbouw. Wel grappig veulenbrok.

Babies en Bejaarden hebben vaak de zelfde "problemen" dus waarom zou dat bij paarden niet net zo zijn??? Dus ook ander voer nodig dan gezonde volwassenen..... best logisch eigenlijk

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 19:08

Antheman schreef:
Hoeveel hooi krijgt ze dan? Als je het zeg maar in plakken uitdrukt?
Wat de een veel vindt, vind de ander weinig. Knipoog
Dat is de motor en die houdt de kachel hoog ,waardoor paard warm blijft.

Heb je ontwormd? Goed ontwormd? onlangs nog?

Maismeel zet overigens goed aan. Pure olie ook. Dat kun je rustig opbouwen en dan bijv een kopje per dag geven.

En hoelang is ze bij jou? Paarden hebben tijd nodig om te wennen he! Misschien toch nog niet helemaal lekker in haar vel, mist ze vriendjes van vroeger? en loopt er nog een paard bij??

Ze krijgt 4 a 5 plakken per dag, als ze op de wei staat (hele dag) dan ongeveer 3 plakken per dag. Als ik ze meer geef, laten ze het hooi ook liggen.

Ik ontworm ze iedere 8 weken, laatste keer is een week of 3 terug.

Ze staat sinds 1 augustus vorig jaar bij ons, ze staat samen met wit in de loopstal (24/7), en ze zijn echt gek op elkaar, beginnen ook meteen te hinniken als ik 1 van de 2 meeneem. Ik heb niet het idee dat ze de paarden van de manege mist, ze lag daar ook een beetje uit de groep.

Welke olie kan ik het beste nemen? ze krijgt nu wel 30 ml lijnzaadolie om haar door haar wintervacht te helpen (maar dat is pas sinds een week).

heb je misschien meer info over maismeel?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 19:11

[quote="Antheman
We gaan ook over 17 nachtjes op trektocht voor 8 dagen!! Joepie de poepie!! Go jij! Go jij![/quote]

Dat klinkt gaaf!!! waar ga je heen?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 19:38

nienke07 schreef:
Brutus staat (nu nog) 's nachts op stal en overdag óf in de wei, óf zo lang mogelijk in de (zand) bak (hij moet er uit als er iemand van stal wil rijden of longeren...)... hij krijgt dagelijks biks (weinig) en hooi (veel)...af en toe een appel, wortel, banaan en in mandarijnentijd een mandarijn....

Ik had geen idee dat paarden ook banaan en manderijnen aten!!! vinden ze het erg lekker??? dan ga ik dat ook eens als extraatje halen (hebben ze weer iets nieuws te snoepen).......

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 20:01

angela88 schreef:
Ik had geen idee dat paarden ook banaan en manderijnen aten!!! vinden ze het erg lekker??? dan ga ik dat ook eens als extraatje halen (hebben ze weer iets nieuws te snoepen).......

Ze moeten het wel leren, soms...net baby's Knipoog Pruimen, kiwi's, perzik...alles wat te droevig is voor eigen consumptie, gaat er bij Bram in als koek (handje rozijnen, rozebotteltjes....)

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 20:02

Ponto is gek op sinaasappels. Vingers aflikken Banaan heb ik 1 keer geprobeerd (dit helpt tegen diarhee) maar ik zat zelf onder de banaan want meneer tufte het gewoon weer uit. Misselijk Toen vroeg ik me af of die banaan er soms aan de "achterkant" in moest tegen de diarhee Haha!