De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 14:24

angela88 schreef:
Hier is het echt iedere 10 minuten een flinke regenbui. Net hagelde het zelfs. In het weekend hebben de paarden meestal toch rust (of het moet mooi weer zijn, dan ga ik lekker een buitenrit maken). Toch baal ik van het weer. Het is weer echt zo'n zondag dat er niets te doen is.....alles zit dicht, slecht weer....

Schrale troost: de wei vindt dit heerlijk! Heb je voorlopig voldoende gras!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 14:59

Ik zou wel willen, maar voel er ook weinig voor een zeiknat te regenen. 1x in het weekend is wel genoeg Lachen
Dus de meiden vermaken zich zelf maar in de erwtensoep (paddock).

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 18:47

Antheman schreef:
Fijn dat het doordringt. Maar het is "gewoon blootvoets" begrijp ik uit het stukje.

Dan weet je nog niks over grondcontact met de straal en dergelijke.

eh...nee Lachen
maar is toch een beginnetje, de meeste mensen willen alleen dingen geloven van prestatie ruiters Bloos

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 19:04

Ik ben vandaag weer bij Zorro wezen kijken. Heb hem voor het eerst sinds de winter weer eens los zien lopen. Kom altijd in het weekend en dan staan ze alleen voor 10 uur in de paddocks. Hij zag er vrolijk uit en hij at gras. Was zo bang dat hij dat niet meer zou kunnen omdat hij geen tanden meer heeft in zijn bovenkaak maar zijn gehemelte is hard geworden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 21:06

gouda schreef:
Ik ben vandaag weer bij Zorro wezen kijken. Heb hem voor het eerst sinds de winter weer eens los zien lopen. Kom altijd in het weekend en dan staan ze alleen voor 10 uur in de paddocks. Hij zag er vrolijk uit en hij at gras. Was zo bang dat hij dat niet meer zou kunnen omdat hij geen tanden meer heeft in zijn bovenkaak maar zijn gehemelte is hard geworden.

Had je mijn foto van Zorro nog gezien?? Hij is echt een schatje!!!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 22:38

Ja ik had hem gezien. Leuk hoor dat je aan hem gedacht hebt. Was je al vaker op de Paardenkamp geweest? Mooi initiatief he. Zodra de paarden er binnen komen gaan de ijzers eraf. Ze doen de paarden zo dicht mogelijk naar de natuur terug brengen. Poetsen zo min mogelijk, zoveel ruwvoer als mogelijk etc. Voor zorro was eerst ook gepland zomers 24/7 op het land en dan in de winter in een groep in een loopstal maar helaas dat trekt hij niet vandaar dat hij bij de boerderij staat. Dat is rotgezegd het eindpunt er staan alleen hulpbehoevende paarden. Wel grappig dat hij zonder ijzers loopt ik kreeg het niet voor elkaar. Hij liep gewoon niet meer zonder voorijzers en de boel brokkelde rap af en dat doe je een oud paard niet meer aan dus liet ik het maar zo. Vergeet steeds te vragen welke smid ze nu hebben. Al die paarden hun hoeven zien er perfect uit.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 08:44

Ik zat laatst ook op de site van de Paardenkamp te kijken. Super initiatief! Leuk dat Zorro het daar zo fijn heeft, ik heb toen ook z'n verhaaltje gelezen, echt fijn dat ie daar zo goed staat!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 09:16

ben ik ook weer ff... het gaat goed met gam zijn plathoefjes... trekken al mooi hol alleen die verrekte steunsels hè... ze worden wel kleiner maar blijven hardnekkig!!!

gouda, arm katje en arm lichaam van je. is het al wat beter met katje? kan je zus je niet wat helpen met je klachten of is de band niet zo goed met haar?

ik betaal herman 25,- per bekapbeurt. ik vind het niet duur voor de tijd die hij er aan spendeerd en het reizen. herman komt uit Bant en dat is zo'n 30 km. verderop? hij is begin feb geweest en laat hem in juni wel weer eens komen om te kijken hoe het gaat.
die voorpoten tussen mijn benen klemmen lukt me niet zo goed, het truukje heb ik nog niet ontdekt dus hou de hoef in mijn rechterhand en vijl alles met links, wat een werk hè? Afbeelding

en voor angela nog ff: ik woon nog in joure, vanaf aug in een boerengehucht hier in de buurt en dan heb ik mijn tinker Gammon ook thuis staan. gam ging steeds gevoeliger op het harde lopen en mijn interesse voor n.b. werd steeds groter. uiteindelijk heb ik fred van sox laten komen en ging het al snel beter met zijn hoeven. nu loopt ie liever op het harde dan in de berm OK dan! mission completed dus!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 10:10

Luna was gister weer helemaal beter gek dier. Of die pilletjes van de da nou zijn werk hebben gedaan of dat hetgeen wat dwars zat nu weg was weet het niet maar ben wel opgelucht. Ze huppelt nu gewoon lekker buiten. De 26e word ze geholpen Nagelbijten / Gniffelen

Mijn zus zou mij misschien wel kunnen helpen. Onze band is redelijk alleen praat ik met haar niet echt veel over problemen e.d. Vanmiddag voor het eerst naar de ....loog Nagelbijten / Gniffelen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 10:57

gouda schreef:
Luna was gister weer helemaal beter gek dier. Of die pilletjes van de da nou zijn werk hebben gedaan of dat hetgeen wat dwars zat nu weg was weet het niet maar ben wel opgelucht. Ze huppelt nu gewoon lekker buiten. De 26e word ze geholpen Nagelbijten / Gniffelen

Mijn zus zou mij misschien wel kunnen helpen. Onze band is redelijk alleen praat ik met haar niet echt veel over problemen e.d. Vanmiddag voor het eerst naar de ....loog Nagelbijten / Gniffelen

Meid, zet hem op! OK dan!

Lekker tijd voor jezelf, je betaalt ze zodat ze verplicht naar je moeten luisteren! Wat wil je nog meer! Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 11:19

gouda schreef:
Ja ik had hem gezien. Leuk hoor dat je aan hem gedacht hebt. Was je al vaker op de Paardenkamp geweest? Mooi initiatief he. Zodra de paarden er binnen komen gaan de ijzers eraf. Ze doen de paarden zo dicht mogelijk naar de natuur terug brengen. Poetsen zo min mogelijk, zoveel ruwvoer als mogelijk etc. Voor zorro was eerst ook gepland zomers 24/7 op het land en dan in de winter in een groep in een loopstal maar helaas dat trekt hij niet vandaar dat hij bij de boerderij staat. Dat is rotgezegd het eindpunt er staan alleen hulpbehoevende paarden. Wel grappig dat hij zonder ijzers loopt ik kreeg het niet voor elkaar. Hij liep gewoon niet meer zonder voorijzers en de boel brokkelde rap af en dat doe je een oud paard niet meer aan dus liet ik het maar zo. Vergeet steeds te vragen welke smid ze nu hebben. Al die paarden hun hoeven zien er perfect uit.

Ja klopt die verzorger die Zorro voor me haalde vertelde dat. Ze doen ook niet aan dekens, ook niet als ex-eigenaren jankend opbellen Extreme duivel . Ik heb die man nog verteld van natuurlijk bekappen en ze hadden er wel oren naar. Ik vroeg ook inderdaad meteen of dat hun beleid was ijzers eraf. Want er liep één knol met ijzers, maar die was net nieuw.

Ik heb zorro's hoeven nog even bekeken, ze worden inderdaad niet veel anders bekapt dan met natuurlijk bekappen kreeg ik de indruk.

Zijn verhaal over hoe zij die oudjes nog zo goed oplappen zónder biks, zónder dekens, zónder ijzers heeft me toch wel weer gesterkt in mijn opvattingen. Soms twijfel ik nog wel. Dan hoor je weer dat het goed voor arabesks vacht zou zijn om één jaar een deken op te doen. Ja niet dus he Doei, doei . Dan maar een plukkeriger paardje, ik hoef niet zonodig een glanzende, blinkende knol. En ik voel me ook minder schuldig als ik niet uitgebreid poets. Tegenwoordig borstel ik nog maar met één borstel ff snel de modder eraf.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 11:21

Antheman schreef:
Meid, zet hem op! OK dan!

Lekker tijd voor jezelf, je betaalt ze zodat ze verplicht naar je moeten luisteren! Wat wil je nog meer! Knipoog

Inderdaad, eventuele schuldgevoelens kan je meteen in de vuilnisbak kieperen. Het is hun werk Haha!

Ik ben heel benieuwd hoe het je bevallen is!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 11:36

Zorro stond bij mij de laatste 2 jaar wel met een deken op. Ik heb hem een paar keer rillend in de weide aangetroffen samen met een andere oude merrie. Daarvoor stond hij toen ik hem net had bij een boer met -5 in de sneeuw zonder problemen terwijl hij heel zijn leven op een manege binnen had gestaan. Denk dat hij het toen op de nieuwe stal eerder koud had omdat het toen echt heel de dag regende en zijn tanden slechter werden. Hij kon amper hooi op dus denk dat zijn kachel niet goed opstookte daardoor. Bij de paardenkampt krijgen ze allerlei soorten vezels bijgevoerd als ze geen hooi meer kunnen krijgen ook in de zomermaanden. Zorro krijgt o.a.: gehakseld gedroogd gras, zemelenpapje, snijmais en pulp. Zo'n dieet kon ik voor hem nooit verzorgen bij mij kreeg hij kiloos biks en muesli en lucerne. En in verhouding dus veel te weinig vezels.

Kaylee had ik pas ook weer een regendek op gedaan toen ze in de paddock stond te rillen zonder iets te knabbelen. Nu op de weide heeft ze hem niet meer op en gaat het wel goed in de regen. Ook krijgt ze maar een kilo biks op een dag en maak ik een slobbertje van een handje muesli (is ze dol op en biks niet), subli energiekernmix (moest olie gaan gebruiken van de da) en schepje vitaminen (ook op aanraden van da omdat ze zo'n doffe vacht, mager was en dikke klieren had gewoon niet lekker in dr vel). Nu met minder brok is ze veel vrolijker, ze glimt meer en is echt op dr best nu ze weer op het land staat.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 11:40

deze vond ik op marktplaats denk dat ik wel even ga bellen om te informeren. Met mijn voornemens een baan met minder uren te nemen zal mijn huidige stalling te duur worden.

Aangeboden: Stalling
Prijs: € 150,00
Beschrijving: Stalling aangeboden in de omgeving IJsselstein.
Met mooie buiten rijbak van 20 bij 40 metr.
Longeer,bak paddock.
Ruime weidegang waarbij ze in de zomer dag en nacht lekker buiten staan en in de winter kunnen ze dag en nacht in de paddock staan, zodat ze niet binnen hoeven te staan.
De paarden hebben vanuit de stal mooi uitzicht en kijken altijd naar buiten.
Verder zitten we in een mooie buitenrid omgeving.
Wortels appels bix en muesli inbegrepen.
En bij ons gaat het vooral om de gezelligheid en dat de paarden het naar hun zin hebben !!
Wilt u meer weten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 11:45

gouda schreef:
Zorro krijgt o.a.: gehakseld gedroogd gras, zemelenpapje, snijmais en pulp.

Vork zou er bijna zelf trek in krijgen Haha!

Naast me stond een mevrouw die opmerkte dat het nieuwe paard er als enige gezond uitzag (had de hele winter meerdere dekens opgehad en dus een korte vacht) en omdat ie op ijzers stond. Ik zie dat heel anders, als een paard in de winter een korte vacht heeft en glimt krab ik drie keer achter me oren en vraag ik me af hoe natuurlijk hij gehouden wordt Haha!. Het is maar wat je defenitie van 'gezond' is. Haha!

Al die reclame slogans van PAVO over uitgebalanceerde dressuur danwel springbrok krijg ik ook een punthoofd van. Ze praten mensen echt een complex aan dat een paard niet zonder biks kan. Weleens biks aan een struikje zien groeien in 't wild Haha! En als je dan al die oudjes ziet bij de paardenkamp die allemaal prima zonder biks kunnen!! OK dan!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 11:47

gouda schreef:
deze vond ik op marktplaats denk dat ik wel even ga bellen om te informeren. Met mijn voornemens een baan met minder uren te nemen zal mijn huidige stalling te duur worden.

Longeer,bak paddock.

Ruime weidegang waarbij ze in de zomer dag en nacht lekker buiten staan en in de winter kunnen ze dag en nacht in de paddock staan, zodat ze niet binnen hoeven te staan.
Wortels appels bix en muesli inbegrepen.En bij ons gaat het vooral om de gezelligheid en dat de paarden het naar hun zin hebben !!
Wilt u meer weten

Gouda!!! Go jij! Go jij! Wat goed zal het dan toch nog een keer gebeuren dat je een stal vind die niet zo belachelijk duur is en toch het beste voor je paard bied?? Ik hoop het echt zo!!!!!!!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 11:50

gouda schreef:

Longeer,bak paddock.
Wortels appels bix en muesli inbegrepen.
En bij ons gaat het vooral om de gezelligheid en dat de paarden het naar hun zin hebben !!
Wilt u meer weten

Er loopt ook ergens op VMR een topic over stalling omgeving Uithof.
Daar stonden ook websites bij ,wellicht ook van Ijsselstein?

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 11:51

Arabesk schreef:
gouda schreef:
Zorro krijgt o.a.: gehakseld gedroogd gras, zemelenpapje, snijmais en pulp.

Vork zou er bijna zelf trek in krijgen Haha!

Naast me stond een mevrouw die opmerkte dat het nieuwe paard er als enige gezond uitzag (had de hele winter meerdere dekens opgehad en dus een korte vacht) en omdat ie op ijzers stond. Ik zie dat heel anders, als een paard in de winter een korte vacht heeft en glimt krab ik drie keer achter me oren en vraag ik me af hoe natuurlijk hij gehouden wordt Haha!. Het is maar wat je defenitie van 'gezond' is. Haha!

Al die reclame slogans van PAVO over uitgebalanceerde dressuur danwel springbrok krijg ik ook een punthoofd van. Ze praten mensen echt een complex aan dat een paard niet zonder biks kan. Weleens biks aan een struikje zien groeien in 't wild Haha! En als je dan al die oudjes ziet bij de paardenkamp die allemaal prima zonder biks kunnen!! OK dan!

Nee..maar ik zie daar ook geen muesli groeien... en ook geen hekken om stukjes prairie staan...en trouwens ook geen zadels en bitten e.d hangen.... Extreme duivel

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 11:55

Uithof is weer net even een stukje verder denk ik. Ga die mensen vanavond even bellen en er dan even een routeplanner op los laten. Denk als het aan de 'goede'kant van IJsselstein is het wel te doen is met de auto. Dan is het denk ik een half uur ofzo.

Las net in de nieuwsbrief dat ze op de paardenkamp de oudjes pavo veulenbrok geven en de slobber. De veulenbrok vanwege een hoger eiwitgehalte, beter verteerbaar zetmeel en extra mineralen voor botopbouw. Wel grappig veulenbrok.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 12:12

gouda schreef:

Uithof is weer net even een stukje verder denk ik
. Ga die mensen vanavond even bellen en er dan even een routeplanner op los laten. Denk als het aan de 'goede'kant van IJsselstein is het wel te doen is met de auto. Dan is het denk ik een half uur ofzo.

Las net in de nieuwsbrief dat ze op de paardenkamp de oudjes pavo veulenbrok geven en de slobber. De veulenbrok vanwege een hoger eiwitgehalte, beter verteerbaar zetmeel en extra mineralen voor botopbouw. Wel grappig veulenbrok.

Ik schreef:
Citaat:
Er loopt ook ergens op VMR een topic over stalling omgeving Uithof.

Daar stonden ook websites bij ,wellicht ook van Ijsselstein?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 12:16

hi hi Bloos kan slecht lezen. Heb even in het topic gekeken maar die stallen zijn allemaal te ver helaas.Verderweg dan half uur/ 3 kwartier wil ik niet gaan ivm tijd, benzinekosten en eventuele calamiteiten waar je snel bij wilt zijn. Kijk iedere week een keer op marktplaats en daar staat soms nog wel eens wat tussen. Deze stal die ik vond klinkt wel leuk en een extreem lage prijs voor deze omgeving dus ben erg benieuwd.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 13:35

@ gouda: Die stal klinkt in ieder geval erg goed! lekker dag en nacht buiten! wanneer ga je kijken?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 13:37

nou ik ga hard voor je duimen dat dit een leuk plekje is en ook hun woorden waarmaken. gaan jaqueline en chub met jullie mee?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 13:43

Hoe heeft de rest zijn/haar paarden eigenlijk gestald (geweid) en wat voeren jullie je paarden?

Wit en Orlanda staan in een loopstal (grote zo'n 2 1/2 stal) met een uitloop naar buiten (onder een paar hele grote dennenbomen) van zo'n 100 m2. Vanuit daar loopt een pad naar de wei (is zo'n 1600 m2). Ik zet de poort na de wei alleen overdag open als de wei droog is. (anders is hij zo óf leeg, óf kapot gelopen)

Ze krijgen dagelijks : hooi, biks, muesli, pulp, wortels en appels.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 13:49

Brutus staat (nu nog) 's nachts op stal en overdag óf in de wei, óf zo lang mogelijk in de (zand) bak (hij moet er uit als er iemand van stal wil rijden of longeren...)... hij krijgt dagelijks biks (weinig) en hooi (veel)...af en toe een appel, wortel, banaan en in mandarijnentijd een mandarijn....