De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 22:11

Gouda, fijn om weer wat van je te horen! Knipoog

Vervelend dat je Arbo arts je niet serieus neemt! Ik heb zelf ook RSI gehad en ik heb eerst een nieuw hoofdkussen van NASA schuim aangeschaft en nu dus een heel matras van NASA schuim! Super!
Maar goed, het heeft heel erg met je grenzen te maken en die ben je denk ik een beetje voorbij gelopen. Ik vind het echt goed van je dat je nu wel een grens trekt en dus een bijrijder hebt en gaat solliciteren, daar heb je nu kennelijk wel de energie voor! Ja

En ik had Ara getipd om Zorro op te zoeken! Knipoog

Fijn dat Kay goed gaat! Heb je er nu ook meer lol in?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 22:18

@gouda: Ik ken je nog niet, maar dat ter zijde.

Heel erg naar dat je met RSI zit. Hopelijk wordt het snel minder.

Wat heeft Kaylee een leuk kopie zeg! ook super die foto met het bokken!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 22:34

Vandaag heb ik Andor bekapt ,met hulp uiteraard van Debra. In mijn uppie lukt het me niet , kan ik niet uitstaan, elke paard krijg ik zijn benen van omhoog en mijn eigen knollie doet echt lastig. Boos!

Andor had ook aardige overgroeide steunsels, dat had ik vorige week al gezien ,toen heb ik snel wat gevijld, dat lukt me nog net in mijn uppie.
Prettig om te merken dat ik nu echt weet wat ik doe, ik zie gewoon waar ik wezen moet. Haha!

Wat ik leuk vond, was dat zijn achterhoeven nu echt hol aan het worden zijn! En bij één achterhoef is dit veel sterker dan de andere, dat betekent toch dat hij scheef loopt, lijkt me. Maar dat klopt ook , daarvoor is hij gemanipuleerd, zijn bekken stonden scheef. Dat zal best een hele behoorlijke periode duren, voordat hij recht loopt. Bovendien loopt ieder paard toch min of meer scheef?

Of denken jullie dat er een andere oorzaak zou kunnen zijn dat er veel verschil in hol trekken tussen beide achtervoetjes zit?

Ik heb geen fotoos, voordat daar om gevraagd wordt. Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 23:02

Ja RSI blijft iedereen bezighouden.
Bij tijd en wijlen speelt het bij mij ook op in de vorm van een niet meer warm willen worden van de rechterhand. Zolang ik maar regelmatig lange teksten tik en het niet té gek maak met computeren kan ik er mee leven.
Sterkte iig Ach gut

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 23:02

@ Antheman: jammer dat het je in je uppie (nog) niet lukt.... zul je altijd zien dat je bij je eigen paard niet gaat..

Ik denk ook dat het verschil in hol trekken in het scheef lopen zit. De druk/kracht op de hoeven is daardoor waarschijnlijk verschillend (tijdens het lopen) en het hoefmechanisme van de ene hoef werkt daardoor denk ik beter als van de andere voet. (het is maar een ingeving)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 23:02

Sugermiss,

Heb even je hulp nodig.

Hier beweert iemand dat je niets mag schrijven over een persoon.
Het gaat in dit geval over een hoefsmid en er zijn een paar negatieve, maar ook positieve reacties op deze smid gekomen.

MAg dit wel of niet worden vermeld op Bokt?
Vraag het aan jou omdat je ex-Moddie bent Tong uitsteken

viewtopic.php?f=3&t=340920&st=0&sk=t&sd=a&start=25

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 23:07

Sugarmiss schreef:
Ja RSI blijft iedereen bezighouden.
Bij tijd en wijlen speelt het bij mij ook op in de vorm van een niet meer warm willen worden van de rechterhand. Zolang ik maar regelmatig lange teksten tik en het niet té gek maak met computeren kan ik er mee leven.
Sterkte iig Ach gut

jammer dat dit soort forums zo verslavend zijn he? niet echt bevordelijk als je van je RSI-klachten af wilt he? Clown

@ jackie : het zou heel goed kunnen dat Orlanda dat vlies over de hoeven al wel had idd, sinds het natuurlijk bekappen kijk ik pas echt naar haar hoeven (en niet alleen naar de onderkant of ik alle steentjes weg heb)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 23:26

Ik vraag me af: ontlasten jullie je rug tijdens het bekappen? en zo ja hoe? Omdat Orlanda altijd erg onstabiel staat als ik een van haar achter voeten optil (ze begint heen en weer te springen) met ik echt mijn rug onder haar zetten. Dan gaat het prima en staat ze stil. Dit is alleen niet zo fijn voor mijn eigen rug. hebben jullie ideeën hoe ik dit beter kan aanpakken???
(dit ook een beetje naar aanleiding van de RSI klachten van de mede NB-ers.)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 23:31

angela88 schreef:
Ik vraag me af: ontlasten jullie je rug tijdens het bekappen? en zo ja hoe? Omdat Orlanda altijd erg onstabiel staat als ik een van haar achter voeten optil (ze begint heen en weer te springen) met ik echt mijn rug onder haar zetten. Dan gaat het prima en staat ze stil. Dit is alleen niet zo fijn voor mijn eigen rug. hebben jullie ideeën hoe ik dit beter kan aanpakken???

Ik let bijvoorbeeld heel erg op dat ik vanuit mijn benen werk.
die moeten me dragen. Toen ik hiermee begon ,en weleens onder begeleiding van de smid -Merrit probeerde te doen, trilde mijn benen alle kanten uit!
Dat heb ik nu niet meer.

Goed door mijn benen en rug recht houden. Verder sporten om je rug in goede conditie te houden. Ik heb hard gelopen ,doe ik nu niet meer. Ik fiets veel ,ga regelmatig fietsend naar de paarden toe. En savond met vechtgenoot nog een blokkie om Haha!
En ik rij lange tochten, vandaag ook weer een stevige rit van 3 uur met veel draf en galop. Dan moet je je rug wel recht houden om geen lasdt te krijgen.

Maar daarnaast zul je toch ook je eigen maniertjes moeten zoeken bij je paard. Wat bij de een wel werkt , werkt bij de ander niet. En als hij daarmee stilstaat, is natuurlijk ook wat voor te zeggen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 23:34

[quote="angela88Ik denk ook dat het verschil in hol trekken in het scheef lopen zit. De druk/kracht op de hoeven is daardoor waarschijnlijk verschillend (tijdens het lopen) en het hoefmechanisme van de ene hoef werkt daardoor denk ik beter als van de andere voet. (het is maar een ingeving)[/quote]

Daar dacht ik ook aan ja. Knipoog

Mechanisme is toch anders bij een been wat net iets anders draait en daardoor gaat de doorbloeding anders. Ik zal de volgende keer ook opletten waar het WEL hol trekt.
Want 1 hoef trekt aan een kant dus wel hol en de andere kant niet.
De kant die wel hol is, zou dus meer druk krijgen, of zit ik er nu naast~?

Het verschil is niet groot hoor, tis minimaal!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 23:44

@Gouda: Kalote...die RSI...mijn fysio moet ook altijd lachen om de term RSI....is volgens hem gewoon een vergaarbak en verzamelterm voor symptomen van pijn aan je bewegingsapparaat...eigenlijk altijd voortkomend uit rug en nek...ik heb een aantal weken last gehad, maar een bezoek aan hem en ik ben er (voorlopig) weer een tijdje vanaf! Pijstillers helpen alleen als je ze gebruikt in combi met rust...en dus niet als je (door de pijnstillers) pijnvrij gewoon (noodgedwongen) doorgaat met 'foute'bewegingen.... FYSIO AANVRAGEN DUS!!!!!

Wat het ruggen item betreft...gelukkig doet Bruut steeds makkelijker zijn benen omhoog...ik heb meer last van lamme armen van het veilen.... Verdrietig

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 01:00

angela88 schreef:
Ik vraag me af: ontlasten jullie je rug tijdens het bekappen?

wahaha, dat vind ik een goeie. ik heb twee merries die het niet voor elkaar krijgen om gewoon op drie benen te blijven staan. zijn van die vreselijke waggelpaarden. hoezo rug ontlasten..... Clown

ik ga weleens op een krukje zitten en leg de voeten van mijn paarden op mijn schoot...... Cool

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 07:55

[quote="AnthemanWant 1 hoef trekt aan een kant dus wel hol en de andere kant niet.
De kant die wel hol is, zou dus meer druk krijgen, of zit ik er nu naast~?

Het verschil is niet groot hoor, tis minimaal![/quote]

Dat zou goed kunnen. Ik zal het bij Wit ook eens goed in de gaten houden. Hij staat sinds eind december zonder ijzers. Ondanks het natuurlijk bekappen wilt de zool nog niet echt hol trekken. Het is een kwestie van wachten denk ik. Volgens de Klaas Feuth gaat het in ieder geval wel de goede kant op (ondanks het feit dat zijn hoeven zo hard slijten dat ik er niets! aan hoef bij te veilen. Een beetje de steunsels weghalen en dat is het bij hem. Ik wacht geduldig op de dag dat ik ook bij hem eindelijk kan gaan vijlen.... (want dan is de hoefgroei eindelijk fatsoenlijk op gang gekomen).

Bij Wit zie je trouwens een verschil in de hoeven van zijn voorbenen. Dit komt volgens Klaas Feuth door zijn net ongelijke benen. Dus ik ben benieuwd af ik ook een verschil in het hol trekken ga zien. Ik hou je op de hoogte.

Als ik er aan denk zal ik eens een foto van zijn voorbenen/hoeven maken.

Groetjes, Angela

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 08:51

Lee is ook zo scheef als een hoepel en -je raadt het al- haar hoeven zijn dus ook scheef. Met het holtrekken van haar voeten heb ik gemerkt dat het eerst haar ene voet was die hol trok en een paar maanden later de andere. Maar ze kwamen dus wel allebei.

Mijn rug ontzien met Lee is onmogelijk. Ze heeft versleten voorknietjes, waar ze met lopen niet zo veel last van heeft, maar met buigen wél. Haar moet ik dus heel dicht bij de grond bekappen. Zwaar vermoeiend. De jonkies liggen wat lichter in de hand Haha! , maar die zijn weer veel sneller afgeleid.

Is er niet iemand die ons een cursusje kan geven in het voor je lijf verantwoord bekappen van je paard? Die handige technieken van de smid die Jackie zich ook meester heeft gemaakt krijg ik ook nog steeds niet onder de knie . Paardenbeen tussen je eigen been klemmen om twee handen vrij te hebben ...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 09:50

Antheman schreef:
Hier beweert iemand dat je niets mag schrijven over een persoon.
Het gaat in dit geval over een hoefsmid en er zijn een paar negatieve, maar ook positieve reacties op deze smid gekomen.

Zolang het uit eerste hand is, dus zelf meegemaakt, mag je alles schrijven. De waarheid kan nooit reden zijn voor laster/smaad.
Of het netjes is is een ander verhaal. Je kunt vooruit beter eerst goed bedenken wat de konsekwenties zijn, je moet soms IRL nl nog verder met de persoon in kwestie Knipoog

Zie ook mijn reactie in het item. Overigens zit hij ook hier op Bokt Cool

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 11:14

Ik ga inderdaad ook verwijzing vragen naar de fysio. Dit mocht van de arts pas na 2 weken als ik noch steeds last had van mijn klachten en de 2 weken werken op pijnstillers niet zou helpen. Dus over precies 2 weken hang ik weer aan de telefoon.

Kaylee heeft ook 2 verschillende voorhoeven. 1 mooi klein hoefje en een plattere grote. Ook zei liep scheef (volgens fysio nu niet meer mist alleen nog wat bespiering) maar volgens de smid die ik pas naar Kaylee heb laten kijken was dat ene kleine hoefje een bokhoefje wat vroeger is gecorriceerd. Toen in september vorig jaar de ijzers eronder vandaan gingen sleet Kaylee echt superscheef af echt om te janken. Toen ben ik dus via bokt op natuurlijk bekappen terecht gekomen. Na 1 of 2 bekappingen was het scheve zo goed als weg. helemaal weg zal het misschien nooit gaan maar ja. Nu is ze dus 1 maal door een reguliere smid bekapt omdat ik aan het twijfelen was gebracht en slijt ze nog niet scheef af gelukkig. Misschien dat de hoeven sterker zijn geworden sinds ze ijzerloos zijn en ze nu wat meer kunnen hebben.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 11:16

angela88 schreef:
@gouda: Ik ken je nog niet, maar dat ter zijde.

Heel erg naar dat je met RSI zit. Hopelijk wordt het snel minder.

Wat heeft Kaylee een leuk kopie zeg! ook super die foto met het bokken!

sorry vergeten voor te stellen Bloos Ik ben 26 jaar en heb een merrie van 13 jaar, 1.65 genaamd Kaylee. Ik doe zelf niets aan haar hoeven maar laat dat altijd doen.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 13:13

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 14:43

Ik heb iets geroepen daar. Sterkte er mee iig.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 15:18

Ik heb daar ook een post achtergelaten. Laat je hier nog even weten hoe het is afgelopen? het beste ermee.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 20:34

Mac schreef:
Is er niet iemand die ons een cursusje kan geven in het voor je lijf verantwoord bekappen van je paard? Die handige technieken van de smid die Jackie zich ook meester heeft gemaakt krijg ik ook nog steeds niet onder de knie .
Paardenbeen tussen je eigen been klemmen om twee handen vrij te hebben
...

Zo doe ik het altijd, anders breek ik mijn rug!

Gisteren heb ik helaas Spiroflor op mijn knieën moeten smeren, ik heb ze helaas helemaal beurs laten "trekken" door Andor. Die kan zijn voorbenen echt heel slecht omhoog houden en trekt net zolang totdat hij los is. Dat is echt zwaar hoor.
Vandaar mijn blauwe plekken,want ik laat niet zo snel los.

Ik vind het wel leuk om te lezen dat het holtrekken bij jullie ook in etappes verloopt en niet alles tegelijkertijd hol trekt!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 20:36

gouda schreef:
aangezien ik weet dat er hier veel kattenbezitters zijn wie weet wat het kan zijn?:
viewtopic.php?f=73&t=408252

Sterkte met je kat!

Lees dat je al bij de DA bent geweest!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 21:16

Gouda: Hoe is het met het poezenbeest?
Am: Ga je mij dat benen klemmen ook leren...please...Knipoog
Verder: Bruut zijn pootjes zijn achter holler dan voor.... Verward

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 21:24

het gaat al beter met haar. Ze heeft minder kots neigingen en kijkt al wat frisser uit haar ogen. Moet haar pilletje geven van de dierenarts maar pilletjes willen er bij haar niet in. Fijnstampen lukt niet is het pilletje te klein voor op de een of andere manier en in voeding stoppen heeft ze altijd door dan is het jam jam en dan spuugt ze het pilletje uit. Met haar anticonceptie pil ga ik altijd op de bak zitten en houd ik haar nek vast en mik hem achterin maar dat wil nu niet lukken. Ze spuugt hem net zo hard weer uit en wil mij nu even niet meer kennen. Maar ja ben blij dat het igg geen vergiftiging was ofzo. Nu maar wachten tot ze een keer Misselijk of flink Koe

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 21:29

nienke07 schreef:
Gouda: Hoe is het met het poezenbeest?
Am: Ga je mij dat benen klemmen ook leren...please...Knipoog
Verder: Bruut zijn pootjes zijn achter holler dan voor.... Verward

Benen uit elkaar en paardenvoet ertussen Cool En blijven aanklemmen ,anders trekken ze los Haha! Haha!