LauraMc schreef:Niet alle paarden zijn hetzelfde, dat weet ik, maar met mijn voorbeeld wil ik maar even zeggen dat 24/7 buiten voor het overgrote deel van de paarden juist de hemel is.
Ik ben het met je eens hoor 
Paarden zijn nou eenmaal gewoonte dieren, ze doen wat ze gewend zijn. 'vroegah' in het wild zouden ze nooit een schuilplaats in de vorm van een dichte 'grot' opzoeken, omdat ze daar niet kunnen vluchten.
Maar tegenwoordig, paarden die op stal zijn geboren zien dat soms juist als een veilige plaats. Als veulen zijn ze waarschijnlijk met regen/koude nachten naar binnen gehaald. Tja, die paarden doe je er waarschijnlijk geen plezier mee om ze buiten te laten, ze hebben geleerd dat ze dan naar binnen ' zouden moeten'
Maar laat een willekeurig paard ' wild' opgroeien, in een natuurgebied en zonder enig menselijk ingrijpen (iig niet bijvoeren, naar binnenhalen, bekappen of what so ever) En dat paard zal meer waarde hechten aan buiten blijven en zal duidelijk niet rustiger zijn in een afgesloten ruimte.
Dus je kan wel heel leuk stellen, wil 'een' paard dat ook, maar dat is voor elk beest anders!
Iedere paarden eigenaar zou zelf instaat moeten zijn om te ontdekken wat voor zijn/haar paard en situatie het beste is
En ik mijn geval is dat 24/7 buiten, zonder schuilstal, zonder bijvoer, zonder deken, zonder ijzers, zonder bit, met boomloos zadel
24/7 buiten omdat pony in het wild is opgegroeid en dat prefereert. Oh ze komt als ik roep hoor, maar ze staat wel altijd ergens achterin het weiland. Ja okay, je moet in weilanden wel denken om de samenstelling van je kuddes, in het wild zouden ze als het niet ' klikt' gewoon naar andere kuddes gaan of op een afstandje grazen, dat kan niet in een weiland. Maar een kuddetje samenstellen van tolerante paarden is voor mij nooit een probleem geweest. Zeker nog nooit bullies gehad.
Zonder schuilstal, want ja, daar gaat ze toch niet in staan. Ze zoekt in volle zon wel de schaduw op, maar die heeft ze ook van bomen, maar een stal (die ze wel gehad heeft) mijd ze altijd (ja, totdat je er eten gaat geven natuurlijk!).. Slapen doet ze zelfs midden in het weiland, helemaal plat!
Zonder deken, want dan heeft ze het koud. Ik heb er een tijdje een dek op gehad en merkte dat ze dan juist erg koud was, onder het deken. Ze was dan ook altijd een stuk frisser. Maar het is ntrlk een semi wilde pony dus ze krijgt genoeg vacht, en het leuke is dat het ook perdag aanpast aan t weer. Ze verhaart heel snel maar het groeit er ook heeeel snel weer aan. Bijvoer is gewoon niet nodig (behalve de summerfitkoekjes voor de dingen die ze niet uit gras kan halen, waar wilde paarden andere planten voor zouden eten). Ze is precies goed en word toch aardig veel/fanatiek gereden. Ijzers, ja wat moet ik ermee? Ik heb een paard met perfecte hoeven. Ik hoef er niets aan te doen, rijden over grint/stenen/asfalt zorgt dat het genoeg slijt. De hoefsmid komt wel controleren; maar behalve nog beetje extra afronden hoeft ie nooit wat te doen
Zonder bit, want ze heeft een zeer klein smoeltje met laaghangend gehemelte en bitloos is ze ontspannender en actiever. Boomloos, want daar was het zadel wat het beste ligt. Enige zadel die geen drukkingen veroorzaakt en enige zadel die gewoon mooi ligt. En het rijden is heerlijk, dat meer contact met de rug met je paard is echt fijn; je voelt namelijk wat de rugspier doet en elke trilling o.i.d. voel je door het lichaam gaan. Ik kan nu eerder reageren op dingen, al voordat ze de beweging gemaakt heeft. Ja, voor ons (we rijden op zn hoogst 3 uurtjes, en dat tegenwoordig ook nog maar zelden) is het de beste oplossing.
Maar of het dan voor elk paard zo is, nee! Maar als ik pony zou laten dekken, zou ik het veulen het zelfde laten opgroeien, omdat pony daardoor zeer gehard, sterk, makkelijk, zowel lichamelijk als geestelijk is.
welshcob fan:
Wat ik zou doen, is in 1x meteen de hele tijd.. Waarom.. Nou, als je eerst een uurtje doet, en dan weer 16 uur op stal, en dan 2 uurtjes o.i.d., dan gaat ie elke keer opnieuw rennen en gek doen als je hem loslaat.... Als je hem buiten laat staan, doet ie het 1x, maar die vrolijkheid issie na een paar uurtjes wel kwijt en dan is ie waarschijnlijk weer normaal....
Ik zou hem niet met de ander meteen zetten, dan heb je 2 drukke dieren die stalrust gehad hebben bij elkaar... Ik zou die ander alvast nu al beginnen met uurtjes naar buiten, dan kan die die andere beetje rustig houden.....
Maar hangt wel beetje van de paarden af, ik bedenk nu mn eigen knol erbij ntrlk.