Kán alles wel zo natuurlijk? Wíl het paard dat ook?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Kán alles wel zo natuurlijk? Wíl het paard dat ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 13:48

Nee hoor, Arabesk, niet iedereen. Ik ben overtuigd vegetarier, al het grootste deel van mijn leven. Knipoog
Ik wil zo min mogelijk meedoen met al die ellende juist, dus ik wil al helemaal niet dat mijn paard op andermans bord beland . Ik ben aan het sparen voor crematie zelfs.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 13:52

pmarena schreef:
Die beesten zijn niet gek , die voelen ook wel dat het baasje en de hele situatie uitstraalt dat er iets naars te gebeuren staat.

Dat is niet anders dan wanneer je het paard thuis in laat slapen, lijkt me dat je dan zelf ook van de rel af bent.

Bij het verdoven van mijn pony ben ik zelf bij geweest, hij moest liggend gecastreerd worden, hij is nogal klein.. De verschrikkelijke verwarring in zijn oogjes toen de verdoving begon te werken en hij niet meer kon staan, dat gun ik geen paard van mij meer. Gelukkig heb ik wel een paard die een ritje met een trailer en vreemde plaatsen als een uitje ziet. Nog liever vind ik 'm een keer dood in de wei, zonder lijdensweg.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 13:57

Nouja , dan hebben ze misschien ook een paar uur in paniek liggen spartelen als je zo vindt , alleen zie je het dan niet Knipoog

Overigens vind ik het wel lastig , stel dat ik Rena op deze plek in zou moeten laten slapen , waar ga ik dat dan doen Verward

Je moet dat dode paardebeest toch bij de weg zien te krijgen daarna Nagelbijten / Gniffelen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 14:16

Pmarena, dat gesleep naar de weg daarna is ook niet bepaald fijn. Wij hebben dat ooit eens gedaan met het paard van mijn vriendin, die in zijn stal ingeslapen is, midden jaren 90. Zij was daar dus ook niet bij en dat was maar goed ook, want dat had ze echt niet getrokken.

Ikzelf kon op dat moment vooral denken dat het dier uit zijn lijden verlost was in zijn eigen omgeving (wat heel vredig gegaan is, ondanks zijn levenslustige karakter) en als je dood bent, dan voel je op zich toch niets meer. Maar ik zou het bij mijn eigen paard ook niet aan kunnen zien, hoor. Maar ja, het moet, he. Het karkas moet toch weggehaald worden.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 14:18

ff inhaken op het naar de weg slepen
Dat is niet noodzakelijk.
Via de rendac kun je er voor kiezen dat hij invidueel wordt opegehaald.
En ligt je paard niet in de blub zodat ze niet snel vastrijden halen ze hem uit de weide Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 14:20

RK, destijds moet dat paard toch echt aan de wegkant liggen, hoor. Knipoog
Misschien is dat nu wel veranderd, maar toen moest dat echt........

Op de stalling waar ik nu sta, zijn genoeg machines voorhanden om hem zo op te takelen trouwens.
Maar goed, ik wil hem liever laten cremeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 14:22

Misschien dat het op een bedrijf moet?

De grote gezamelijke rendac wagen (om hem zomaar te noemen) die moet ook aan de weg stoppen, mag ook bij particulier de wei niet in.
Maar die 1 paards vervoer wagen mag dat wel (tenminste bij kennisen wel)
In de tijd van BSE en kippenpest enz denk ik ook dat ook die het niet mochten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 14:24

Het beestje lag op stal achter hun huis. Gewoon particulier dus. Hij moest toen aan de wegkant gelegd worden, was de opdracht. Zal ergens in 1994 geweest zijn, geloof ik....... Was me een klus, echt vreselijk.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 14:25

Dat van die kennisen is later geweest Ja
En dan met die "prive" wagen.
Dat is wat ik zelf ook wil laten doen...hoop alleen nog lang niet

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 14:26

Nee, dat hoop ik ook niet. Moet er echt niet aan denken.... Het zou mijn hart breken, echt waar.....
Maar goed, dat geldt net zo goed voor mijn katten, hoor. Je hecht je zo aan die dieren, dat je ze nooit meer wilt missen......
En zeker niet op (te) jonge leeftijd......

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 15:39

Ik laat mijn pony zeker slachten als het nog kan, dan heeft hij na zijn dood nog een nuttige functie (neemt niet weg dat ik ook heel goed snap als mensen hun paard niet willen slachten). Maar goed, dat is afhankelijk van de toestand waarin hij verkeerd wat het beste voor hem is (spuit of slacht).
Rendac vond vind ik helemaal geen fijn idee, maar ja... laten cremeren zal ik nooit doen want ik heb niets met een leeg omhulsel. Als de ziel weg is, heeft het lichaam geen betekenis meer voor mij. Dus zou ik daar nooit zoveel geld aan uitgeven omdat het voor mij geen toegevoegde waarde heeft.
(ik ga ook nooit naar de graven van familieleden: ze zitten in mijn hart en dat ze onder de grond zijn sja... daar heb ik gewoon niets meer mee. Voegt voor mij niets toe)

Hoewel ik natuurlijk wel kan begrijpen dat anderen er wel veel mee hebben. De hond van mijn schoonzus staat in een urn naast bed bv...

Mijn pony staat nu al weer een paar dagen buiten en dat bevalt hem prima! Hij blijft echter wel in de buurt van de stal Nagelbijten / Gniffelen
Hij staat nu nog op kale grond (3 sprietjes gras, dus voer ik bij), omdat ik het gras op de overige 3 stukken de kans geef om te groeien. Dit is voor hem wel een mooie overgang zo Lachen

Ik hoop alleen dat hij nergens achter blijft hangen want hij heeft een halster om (met halve muilkorf). Veiligheidshalster was geen succes aangezien dat te flexibel was voor zijn bakje (en hij alsnog bij de tumor kon). Leren halster werkte ook niet: haakje kon het gewicht van de modder in het bakje niet aan Clown).

Dus weer terug naar een gewoon halster. De enige waarbij bakje goed blijft zitten! Lachen

Dus qua aanzien is hij nu heel onnatuurlijk Haha!

(maandag gaat hij onder het mes mits het weer redelijk blijft)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 16:13

Sterkte maandag, Welshcobfan!!! Ach gut

En op zich heb ik ook niets met lege 'omhulsels', hoor, maar ik vind het zelf een fijner gevoel als mijn dieren op een 'fijnere' manier afgevoerd worden..... Ik zou het ook niet fijn vinden als mijn vriend of dochter zo afgevoerd zou worden namelijk en dat geldt dus eigenlijk ook voor mijn dieren. Al hoewel ik mijn kleinere huisdieren altijd wel ergens begraven heb.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 16:45

Hier hebben we het geluk dat je paarden gewoon mag begraven en ik heb er dan ook twee begraven en mijn vriendin ook een.
Die van mijn vriendin heeft ze in laten slapen naast het al gegraven gat.... konden ze hem er zo met de bulldozer induwen en afdekken. Dat gaat van de gemeente uit.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 16:50

Voor het eerst sinds bijna twee jaar staat mijn paard op stal. Dit omdat het "veulen" (nu al bijna jaarling Tong uitsteken ) nu toch echt afgespeend moet worden omdat het teveel energie van de merrie kost. Zo krijgt mijn paardje wat rust en kan ze wat aankomen (is te dun, ondanks het vele bijvoeren). Ze blijft hier voor een weekje, daarna is het veulen ook weg.
Maar ik merk wel dat mijn paard zich ontzettend verveelt in de stal, ookal haal ik haar er zo vaak mogelijk uit. Ze loopt onrustig heen en weer, zit te klooien met de emmer, schraapt met haar hoeven. Dit heeft echter niks te maken met dat ze haar veulen mist, want als je haar buiten vastzet of in de tuin ( Vork ) laat lopen is er niks aan de hand. Mijn merrie heeft dan ook haar hele leven buitengelopen, slechts enkele malen op stal gestaan.
Niet alle paarden zijn hetzelfde, dat weet ik, maar met mijn voorbeeld wil ik maar even zeggen dat 24/7 buiten voor het overgrote deel van de paarden juist de hemel is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 16:54

Nou , het verslepen / optakelen of wat dan ook op zich wat dat betreft verbijt ik me wel , dan is het toch nog maar een dood lijf.

Het is meer dat het wel praktisch moet blijven. Niet dat je zo'n verhaal krijgt dat je het dier ergens inslaapt en er dan achterkomt dat je het zo niet van het erf kan krijgen , en je beest in stukken gezaagd moet worden ofzo Nagelbijten / Gniffelen

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 19:53

mijn paard is afgelopen september in eens dood gegaan (we vonden hem dood in de wei.) het was inderdaad maar een raar leeg omhulsel.... niets Netam meer aan.... toch ben ik blij dat onze boer verder alles geregeld heeft, van het slepen naar de weg tot aan het bellen van de rendac....

pmarena, dat heb ik een keer zien gebeuren met een olifant in de dierentuin ':\

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 13:10

Tumor is succesvol verwijderd! ik heb tevens een uniek paard, want het komt zelden voor dat een huidtumor kwaadaardig is. Dit was de eerste keer in 10 jaar dat de dierenarts het heeft gezien!
Pony gedroeg zich voorbeeldig! Lachen Dierenarts vindt het een ideale patient. Zo kalm en zo braaf Lachen
Nadat ik het infuus had stilgezet duurt het 25 minuten voordat ze weer bij positieven zijn. Meneer was na 15 al wakker en na 20 minuten stond hij al weer goed op de benen Nagelbijten / Gniffelen Is gelukkig goed gegaan en hij is blijven staan.

Hij moet nu wel 2 hele weken boxrust hebben, bij teveel beweging knapt de wond open (tumor was veel groter dan gedacht).

2 weken alleen maar op stal... ben benieuwd hoe dat gaat!
(op dit soort momenten ben ik blij met mijn binnenpaard omdat ik weet dat hij niet gek gaat worden en de boel afbreekt)

Iemand nog tips? Hoe doe je dat na die 2 week? deur los en op de wei?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 13:14

Go jij! Go jij!

Denk na die 2 weken, dat je 'm elke keer kortere stukjes buiten kunt zetten, steeds opbouwen zeg maar Lachen

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 13:22

Lusitana schreef:
lieniminnie schreef:
Maar als je paard stoomt van het zweet en het vriest buiten?

Is geen probleem om het bloot te laten (als we het hebben over een verder gezond, doorvoed paard). Dit is echt iets wat tussen de oren van de ruiter zit, maar, als je je er rot bij voelt om het niet te doen, moet je gewoon toedekken, hoor. Ik vind dat ook de ruiter zich goed moet voelen. Haha!
Even tussendoor, hoe is het daarna? Gaat hij op stal met of zonder deken, moet hij buiten blijven met of zonder? Geschoren/niet geschoren?

bijmijn vezorg pony spoot ik m na het rijden af, dan even opdrogen met de deken en dan in wintervacht naar buiten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:11

Welshcobfan, wat super dat de operatie geslaagd is. En over wat te doen na die twee weken (ik heb dit jaar mijn Sam ook eens 3 weken op stal gehad Boos! ).... Ik heb hem toen in 2 a 3 dagen tijd veel buiten laten lopen (om op te bouwen) en hem vervolgens weer gewoon fulltime buiten gezet. Maar goed, die van mij is buiten gewend en die wilde ook echt niet meer naar binnen (terwijl het nota bene winter was en regende Haha! ). Als er veel gras staat is het weer een ander verhaal natuurlijk, dan moet je zeker even wat tijd nemen om op te bouwen in verband met te grote voedingsveranderingen.

Ik hoop dat je paard fijn hersteld na de operatie, succes!!! Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:14

Hij komt iig de eerste week na zijn vrijlating (:D) op een kaal stuk te staan. Is het verstandig om hem samen met zijn vriendje erop te zetten, of alleen? Want zijn vriendje is erg uitbundig Haha!
(uit sympathie laten zij hun pony ook nog even op stal staan, anders is hij zo alleen Lachen )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 16:01

Ik denk dat je dat het beste zelf kan beoordelen. Ik kan dat niet, hoor, want ik ken beide paarden niet en weet niet hoe de verwonding er tegen die tijd uitziet......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 16:07

Eens, dat is echt iets wat je zelf moet beoordelen, ik ken de paarden niet.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 18:09

LauraMc schreef:
Niet alle paarden zijn hetzelfde, dat weet ik, maar met mijn voorbeeld wil ik maar even zeggen dat 24/7 buiten voor het overgrote deel van de paarden juist de hemel is.

Ik ben het met je eens hoor Lachen

Paarden zijn nou eenmaal gewoonte dieren, ze doen wat ze gewend zijn. 'vroegah' in het wild zouden ze nooit een schuilplaats in de vorm van een dichte 'grot' opzoeken, omdat ze daar niet kunnen vluchten.

Maar tegenwoordig, paarden die op stal zijn geboren zien dat soms juist als een veilige plaats. Als veulen zijn ze waarschijnlijk met regen/koude nachten naar binnen gehaald. Tja, die paarden doe je er waarschijnlijk geen plezier mee om ze buiten te laten, ze hebben geleerd dat ze dan naar binnen ' zouden moeten'

Maar laat een willekeurig paard ' wild' opgroeien, in een natuurgebied en zonder enig menselijk ingrijpen (iig niet bijvoeren, naar binnenhalen, bekappen of what so ever) En dat paard zal meer waarde hechten aan buiten blijven en zal duidelijk niet rustiger zijn in een afgesloten ruimte.

Dus je kan wel heel leuk stellen, wil 'een' paard dat ook, maar dat is voor elk beest anders!

Iedere paarden eigenaar zou zelf instaat moeten zijn om te ontdekken wat voor zijn/haar paard en situatie het beste is

En ik mijn geval is dat 24/7 buiten, zonder schuilstal, zonder bijvoer, zonder deken, zonder ijzers, zonder bit, met boomloos zadel
24/7 buiten omdat pony in het wild is opgegroeid en dat prefereert. Oh ze komt als ik roep hoor, maar ze staat wel altijd ergens achterin het weiland. Ja okay, je moet in weilanden wel denken om de samenstelling van je kuddes, in het wild zouden ze als het niet ' klikt' gewoon naar andere kuddes gaan of op een afstandje grazen, dat kan niet in een weiland. Maar een kuddetje samenstellen van tolerante paarden is voor mij nooit een probleem geweest. Zeker nog nooit bullies gehad.

Zonder schuilstal, want ja, daar gaat ze toch niet in staan. Ze zoekt in volle zon wel de schaduw op, maar die heeft ze ook van bomen, maar een stal (die ze wel gehad heeft) mijd ze altijd (ja, totdat je er eten gaat geven natuurlijk!).. Slapen doet ze zelfs midden in het weiland, helemaal plat!
Zonder deken, want dan heeft ze het koud. Ik heb er een tijdje een dek op gehad en merkte dat ze dan juist erg koud was, onder het deken. Ze was dan ook altijd een stuk frisser. Maar het is ntrlk een semi wilde pony dus ze krijgt genoeg vacht, en het leuke is dat het ook perdag aanpast aan t weer. Ze verhaart heel snel maar het groeit er ook heeeel snel weer aan. Bijvoer is gewoon niet nodig (behalve de summerfitkoekjes voor de dingen die ze niet uit gras kan halen, waar wilde paarden andere planten voor zouden eten). Ze is precies goed en word toch aardig veel/fanatiek gereden. Ijzers, ja wat moet ik ermee? Ik heb een paard met perfecte hoeven. Ik hoef er niets aan te doen, rijden over grint/stenen/asfalt zorgt dat het genoeg slijt. De hoefsmid komt wel controleren; maar behalve nog beetje extra afronden hoeft ie nooit wat te doen Knipoog

Zonder bit, want ze heeft een zeer klein smoeltje met laaghangend gehemelte en bitloos is ze ontspannender en actiever. Boomloos, want daar was het zadel wat het beste ligt. Enige zadel die geen drukkingen veroorzaakt en enige zadel die gewoon mooi ligt. En het rijden is heerlijk, dat meer contact met de rug met je paard is echt fijn; je voelt namelijk wat de rugspier doet en elke trilling o.i.d. voel je door het lichaam gaan. Ik kan nu eerder reageren op dingen, al voordat ze de beweging gemaakt heeft. Ja, voor ons (we rijden op zn hoogst 3 uurtjes, en dat tegenwoordig ook nog maar zelden) is het de beste oplossing.

Maar of het dan voor elk paard zo is, nee! Maar als ik pony zou laten dekken, zou ik het veulen het zelfde laten opgroeien, omdat pony daardoor zeer gehard, sterk, makkelijk, zowel lichamelijk als geestelijk is.

welshcob fan:
Wat ik zou doen, is in 1x meteen de hele tijd.. Waarom.. Nou, als je eerst een uurtje doet, en dan weer 16 uur op stal, en dan 2 uurtjes o.i.d., dan gaat ie elke keer opnieuw rennen en gek doen als je hem loslaat.... Als je hem buiten laat staan, doet ie het 1x, maar die vrolijkheid issie na een paar uurtjes wel kwijt en dan is ie waarschijnlijk weer normaal....
Ik zou hem niet met de ander meteen zetten, dan heb je 2 drukke dieren die stalrust gehad hebben bij elkaar... Ik zou die ander alvast nu al beginnen met uurtjes naar buiten, dan kan die die andere beetje rustig houden.....

Maar hangt wel beetje van de paarden af, ik bedenk nu mn eigen knol erbij ntrlk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:32

Zijn vriendje is altijd absurd druk en die blijft maar rondjes rennen. Dus ik laat na 2 week toch maar eerst even mijn pony alleen wennen. (en dan na een uur zijn vriendje erbij halen als het goed is gegaan met de wond).

Ik voel mij soms best schuldig, paard moet een deken op vanwege mijn allergie... omdat het poetsen scheelt.
Nu heeft hij wel een mooie dikke wintervacht en staat hij onder een ongevoerde regendeken... maar toch. Hij staat het hele jaar door onder een deken voor het eerst dit jaar. Winterperiode de regendeken en in de zomer onder een vliegendeken vanwege zijn exzeem (vorig jaar ineens opgekomen).