Waarom laten naturals de normals niet in hun waarde?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pensionnetje

Re: Waarom laten naturals de normals niet in hun waarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:55

Arabesk schreef:
Ik geloof niet dat ik wat van een normal kan leren. Ik ben het zelf geweest en een hele erge ook. Klik maar eens op mijn berichten en dan wat ik in de begintijd allemaal uitkraamde Bloos!

"Lastige paarden moest je gewoon maar ff longeren met een slof. Bijtende paarden een hete aardappel in hun bek douwen. Natuurlijk bekappen was niks, want beslaan deden we al duizend jaar. En NH zweverig geneuzel. Zonder bit, geen denken aan. Paarden moeten gewoon luisteren, zadel erop en rijden met die hap"

Vooroordeel op vooroordeel. Been there, done that.

Totdat je gaat lezen én nadenken...

Tja, daar hebben we dus zo'n vooroordeel weer. Niets met normal te maken eerder met abnormal.
Bij wie en waar heb jij in godsnaam leren paardrijden? Ik ken genoeg "normals" van wie je vreselijk veel kunt leren. Ja zelfs jij! Mensen met 50 jaar paardenverstand die alle stromingen voorbij hebben zien komen, die van renbaan tot lange teugel werk tot western hebben gedaan, springen, dressuur caroussel, vrijheidsdressuur, filmproducties etc... Paarden voor hen letterlijk door het vuur gaan. een grenzeloos vertrouwen hebben waarvan je bek openvalt. Tja en dat met bit en met zadel Wat hij vraagt doen ze, zonder te aarzelen en met het volste vertrouwen, zij zijn een team, super op elkaar ingespeeld met respect voor elkaar. Geen hete aardappel voor nodig, geen slof, maar wel duidelijkheid en leiding. Het spijt me zeer maar daarbij vergeleken ben je nog een broekie.

Zachtheid zit em niet in de materialen die wel of niet gebruikt, maar in HOE je het gebruikt!
Zelfs met de zachtste plumeau kun je een rotmep uitdelen
Laatst bijgewerkt door Pensionnetje op 10-03-08 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:01

Pensionnetje, jammer dat je mijn vraag niet had kunnen beantwoorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 06:56

Pensionnetje schreef:
Zachtheid zit em niet in de materialen die wel of niet gebruikt, maar in HOE je het gebruikt!

Waarom dan tòch al die materialen in en om je paard hangen?

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 07:11

JoviBan schreef:
Pensionnetje schreef:

Omdat dat misschien de persoonlijke keus van iemand is???

Pfffff...........

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 08:16

Ja als je ze dan toch zo zacht gebruikt kun je ze net zo goed weglaten toch?

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 08:28

@ pmarena, ben het helemaal met je eens (over het huisvesting stukje dan haha)
Precies de reden waarom wij destijds de wei zo hebben aangelegd Haha!

Helaas red ik het door werk etc niet meer, maar anders zou ik ze zo weer zo willen houden hoor Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 08:30

JoviBan schreef:
Pensionnetje schreef:

Een bit voor verfijning in de oefeningen meer niet. Maar dat mensen het bit harder zijn beginnen aanpakken is louter een gevolg van de moderne dressuursport, waar ze wel eens ruiters willen afstraffen voor een boogje

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 09:09

Arabesk schreef:
Ja als je ze dan toch zo zacht gebruikt kun je ze net zo goed weglaten toch?

Mag ik dat misschien zelf bepalen????? Slapen

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 09:17

en ja hoor...wederom een of ander vaag onderzoek dat stelt dat rijden met bit niet alleen niet leuk is voor een paard, maar pure mishandeling. een link naar de welbekende website van de bitloze vereniging en een ontzettend stellingmakerig stuk gebaseerd op een onderzoek door een of andere onbekende rus.?

Het vreemde is nu dat ik al 20 jaar gewoon met bit rijd en ook jonge paarden inrijd ed en ik heb nog nooit ook maar de indruk gehad dat ik ze echt pijn doe, of dat ik zo op een zenuw in zit te werken dat mijn paard door de grond gaat van de pijn, laat staan dat op elk moment zijn kaak kan breken. Nou ben ik erg rustig en zacht met de hand, maar als het zo ontzettend pijnlijk zou zijn zou je toch verwachten dat het gemiddelde paard toch met 1 keer zacht de hand sluiten op de grond gaat van de pijn...tenminste dat suggereerd het artikel. Wederom komt deze toevoeging op bokt van onze welbekende..

dank voor dit nieuwe inzicht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 09:31

Arabesk...jij beantwoord ook geen vragen...waarom dan wel vragen stellen of wij het weg kunnen laten

Dan kunnen wij ook wel zeggen;

Nee lieve mensen dat soort discussies begin ik niet meer aan . Dan komen we weer uit op normals zijn dierenbeulen die hun paard koste wat kost willen rijden met bit , bla bla bla

De meesten van ons weten nu waar de informatie over natuurlijk normaal paarden houden met fatsoenlijk verstand te vinden is en ieder voor zich kan na bestudering uitmaken wat hij of zij doet met die informatie.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 09:35

Weet je wat het grootste verschil tussen de naturals en normals is?
Mijn visie erop....

De normals willen vaak graag presteren in de sport waarop alle zin en onzin van het natural doen, niet van toepassing is.
Omdat je niet zonder bit mag rijden, want daar hebben ze allemaal leuke regeltjes voor bedacht, terwijl het wel zou kunnen, maar omdat het er van oudsher al in zit, staan ze niet open voor de mogelijkheid.

Beetje jammer, daarom botsen de naturals misschien wel met de normals, want die willen het tegendeel laten zien hoe het ook kan.
Opgefokt door het feit dat je er geen vrije keuze in hebt, want als ik dus met mijn paard een traditionele wedstrijd zou willen rijden, moet ik mijn paard laten opereren om de hinder van het bit in zijn mond te laten verdwijnen, terwijl ik met bitloos geen last heb en net zo goed een mooie proef kan laten zien!

Helemaal niet om of het nu zoveel beter is, want dat weet je immers niet helemaal zeker het is allemaal suggestief!
Uit de praktijk komen wel veel voorbeelden naar voren waar uit blijkt dat paarden er erg goed op bitloos reageren.
Er is niks met traditioneel rijden en ik hou van de klassieke rijkunst, maar daar is maar weinig van terug te vinden op het wedstrijdterrein of op maneges oid.
Waar dus het bit als marteltuig in handen genomen wordt door de onbewustheid erover wat je eigenlijk aan zou kunnen richten door er zo onvoorzichtig mee om te springen!

Maar goed, het is meer het dierenleed waar de naturals zich druk over maken, die veroorzaakt wordt door de onbewustheid over het gebruik van het bit!
Geen enkel onderzoek kan uit wijzen wat wel of niet goed is, maar je kunt mensen wel bewust maken over het feit dat je schade aan kunt richten door het niet juist te gebruiken, kinderen die net leren paardrijden pas met bit laten rijden, nadat ze een onafhankelijke zit ontwikkelt hebben en hun paard onder controle kunnen houden.

Nadenken over dingen en het eens anders gaan proberen, dan alleen met met een tunnelvisie achter de kudde aanhobbelen!
Dit is niet als persoonlijke aanval, maar in het algemeen wat voor beide partijen geldt!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 09:37

ik mag mijn wedstrijden wel bitloos rijden Knipoog

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 09:40

griebels schreef:

Snelheidswedstrijden met decadente frontriem zeker......Dierenbeul!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 09:42

Ik heb al in gen 5 jaar meer een ring gezien....
En presteren...ging niet om laatste te worden, voor de helft vond ik genoeg Lachen
En omdat je met een stille hand (wat steeds zeldzamer is) en een passend bit gewoon met kunt rijden, hebben ze nog geen regel gemaakt dat het ook zonder mag.

Dus jou wringt het gewoon...jij wil wedstrijden rijden, maar mag niet...tja... ik wil ook zoveel...mag ook niet

Klopt paarden reageren goed op bitloos.
Denk ook dat niemand dat afstrijd.
Maar paarden lopen ook goed op bit...maar idd dan moet je wel leren rijden.
En dan kom je idd uit op je stukje van de maneges...
Ik sta daar ook te janken naast de kant van de verschrikkelijke manier van les geven.
Kinderen met sporen om..terwijl de benen niet eens stil zijn.
Maar daarmee is een bit niet slecht...nee de lessen zijn om te janken...

Het bewust maken doe ik bijv al zo lang bokt bestaat op bokt.
Wordt me niet vaak in dank afgenomen als ik zeg dat iemand maar gewoon op de zit moet leren rijden dat dan de hefboom bit in de kast kan.
Maar zo simpel is het wel Lachen

Maar nogmaals, dat maakt het bit opzichniet slecht, maar de gebruiker.
Maar diezelfde persoon die niet op de zit rijd aan de neus gaat hangen... dat kan ook niet fijn zijn.
Ook dan zal ik zeggen...ga verdorie eens leren rijden
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-03-08 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 09:43

Pensionnetje schreef:
griebels schreef:

Snelheidswedstrijden met decadente frontriem zeker......Dierenbeul!

Ja zoiets Nagelbijten / Gniffelen

Ik zal me gaan schamen Haha!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 09:52

runningkawa schreef:
Ik heb al in gen 5 jaar meer een ring gezien....
En presteren...ging niet om laatste te worden, voor de helft vond ik genoeg Lachen
En omdat je met een stille hand (wat steeds zeldzamer is) en een passend bit gewoon met kunt rijden, hebben ze nog geen regel gemaakt dat het ook zonder mag.

Dus jou wringt het gewoon...jij wil wedstrijden rijden, maar mag niet...tja... ik wil ook zoveel...mag ook niet

Klopt paarden reageren goed op bitloos.
Denk ook dat niemand dat afstrijd.
Maar paarden lopen ook goed op bit...maar idd dan moet je wel leren rijden.
En dan kom je idd uit op je stukje van de maneges...
Ik sta daar ook te janken naast de kant van de verschrikkelijke manier van les geven.
Kinderen met sporen om..terwijl de benen niet eens stil zijn.
Maar daarmee is een bit niet slecht...nee de lessen zijn om te janken...

Het bewust maken doe ik bijv al zo lang bokt bestaat op bokt.
Woest me niet vaak in dank afgenomen als ik zeg dat iemand maar gewoon op de zit moet leren rijden dat dan de hefboom bit in de kast kan.
Maar zo simpel is het wel Lachen

Maar nogmaals, dat maakt het bit opzichniet slecht, maar de gebruiker.
Maar diezelfde persoon die niet op de zit rijd aan de neus gaat hangen... dat kan ook niet fijn zijn.
Ook dan zal ik zeggen...ga verdorie eens leren rijden

Ook weer een vooroordeel dat alle normals strebers in de wedstrijdring zijn die ten koste van het paard willen winnen. Een klein onderzoekje zal uitwijzen dat het gros van de paardensporters in Nederland recreanten zijn. Niks wedstrijddrang maar lekker bosritjes. Of mensen dat met of zonder bit willen doen is aan hen. Zolang ze paarden maar onder controle hebben. Ook ik rijd regelmatig zonder zadel en met halstertje door het bos, maar wel met de paarden waarmee dat kan.

Dat maakt me geen natural, maar een normal met gewoon paardenverstand. Die weet wát kan, wanneer, waarmee en hoe. Daarvoor hoef ik niet te worden ingedeeld in een clubje.

Nogmaals het is wel duidelijk dat beide partijen tegen onnodige botheid tijdens het paardrijden zijn.
De botheid die plaatsvind komt voort uit of onwetendheid of domheid van de betreffende ruiter.
Zowel natural als normals trachten dit de voorkomen en mensen hierop aan te spreken.
Maar de normals als groep zijn niet verantwoordelijk voor het lompe gedrag van het individu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 10:23

Ik snap gewoon niet waarom de "Naturals" zoals ze zichzelf noemen, wat ik overigens niet terecht vind, maar dat is dan weer een andere discussie. De grote boze, normale wereld zo nodig moeten overtuigen van hun geloof.

Laat mensen asjeblieft in hun waarde, en ga niet als een sekte op normale mensen af. Laat die mensen zelf doen wat ze willen, en als ze fout bezig zijn, zullen ze misschien zelf overstappen.

Ipv hier iedere normal te wijzen op de boe's en bah's van ons paardrijden, zou ik zeggen, red paarden die veel slechter af zijn in de wereld.. Die met 3 meter lange hoeven lopen, met open wonden etc.. Ga niet zitten zeuren op paarden die het goed hebben.

Oh, zei ik dat nou echt hardop? Goed? Normale paarden hebben het niet goed, oliebol vergeten, die hebben het slecht, want ze moeten dekens dragen, en ijzers dragen. Hoe kon ik??

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 11:32

Het wel vaak zo dat 'normals' (ik hou helemaal niet van die benaming maar dan is duidelijk wat ik bedoel) onvoldoende weten of zich verdiepen in de andere mogelijkheden dan de standaard rij- en trainingsmethodes en juist daarom best eens kunnen kijken naar de werkwijze van naturals.

Ik weet waar ik over praat: mijn eerste paard stond ook de hele dag op stal, longeerde ik eigenlijk niet en loswerken, nooit van gehoord.
Met de kennis die ik later kreeg van natural dingen ben ik met mijn tweede dressuurpaard lekker aan de slag gegaan.
Nu heb ik een heerlijk cool westernpaard en sta ik nog meer open voor natural dingen zoals bitloos rijden.

Maar daar zijn dus wel jaren overheen gegaan! Gelukkig veroordeelde niemand mij over hoe ik me met mijn eerste paard bezighield, maar achteraf vind ik het zo jammer dat ik toen niks van natural wist of zag, want mede daardoor heb ik dat paard gewoon een beetje 'verkl--t' om het eerlijk te zeggen! (Waarmee ik niet wil zeggen dat als je niet natural bent je je paard verprutst, voor alle duidelijkheid!!!!) Ik wist veel te weinig van 'het wezen paard' en zijn behoeftes af.

Veel mensen bij ons op stal (dressuur) vinden het loswerken en spelen heel leuk en ook het bitloos rijden stoer (al doe ik het niet voor de stoerigheid!), en een aantal probeert deze dingen nu zelf ook uit terwijl ze daarnaast lekker dressuren.
Het is dus maar net wie je tegenkomt, hoe je jezelf opstelt (neutraal of niet), hoe je dan ook door mensen van de 'andere groep' benaderd wordt! Op onze stal staat dressuur, western, mennen en recreatie allemaal door mekaar. We zijn het op punten niet met elkaar eens maar laten elkaar wel in de waarde. Dat is wat naturals en normals (beter: traditionals) eens zouden moeten doen!
Laatst bijgewerkt door simodi op 11-03-08 11:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 11:33

Mensen laten we vooral redelijk blijven, alleen mensen die hun paard aan huis hebben staan, kunnen doen wat ze willen en kunnen een keuze gaan maken om normal van vaag tot in het extreme en natural vaag tot in het extreme te zijn. De rest en dat is het overgrote deel is afhankelijk van de centenzucht van de pensioneigenaar. Het moet geld opbrengen en dat gaat ALTIJD ten koste van de paarden. En ook als je ergens gaat staan waar het 100 euro duurder is, denkende dat de kosten dan wel ruimschoots gedekt zijn, worden de centjes geteld, meer, meer, meer, meer. Breek mij de bek niet open.

Heb voor 275 euro bij een boer gestaan, had nieuwe stallen, nou en... en een mooie binnenbak, nou en..., mijn paard kreeg amper te eten en het buiten zetten tegen betaling! kwam op een gegeven moment bijna niet meer voor, kennelijk regende het bij hem elke dag pijpestelen en bij mij 4 km verderop dus niet...

Al die nietsvermoedende mensen die hun paarden op die stinkhokken hebben staan de hele dag, omdat ze het geld moeten verdienen en denken dat hun dieren in goede handen zijn, zeggen misschien wel...mijn paard loopt elke dag buiten, heeft heel de dag lekker hooi dus heeft geen brok nodig, jaah duh...., neem maar eens onverwachts vrij en ga maar eens op verschillende momenten en tijden kijken....... Ik ben dus iemand met veel tijd, dus tja een heel beroerde pensiongast, want .... ik zie alles Boos! en daardoor heb ik zo een slechte naam omdat ik mijn paard in 4 jaar tijd al op 5 plekken heb gehad, zelfs in 1 jaar tijd op 3 adressen en JA ik maak hele goede afspraken van te voren.

Mijn paard zou dus lekker met zijn blote kont dit jaar in de kudde mogen zijn, mooi not, hij staat vol op de wind met zijn stal, binnen een week staken zijn ribben eruit, volkomen nat gerend werd hij met zijn lijf vol op windkracht nog wat gezet. Boos! Heel raar dat het dier als een gek ontvette met die koude avonden en nachten op die manier, hij staat immers stil met een bietje hooi en dan verkouden worden.

Kortom je hebt gewoon vaak geen keus.., dus laten we ook dat niet vergeten.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 11:36

Misschien ligt het 'probleem' ook wel een beetje bij de naturels dat sommige niet kunnen begrijpen dat veel normals (klinkt dat stom) op een hele natuurlijke manier met hun paard om kunnen gaan zonder zichzelf een naturel te noemen of zich in dat hokje willen laten plaatsen. (?)

Als iemand een paard een hete aardappel in zn mond doet, omdat deze bijt dan gaan mijn haren recht overeind staan, dat heeft niks met normals of wat dan ook te maken dat is in mijn ogen dierenmishandeling, als iemand op deze wijze kennis heeft gemaakt met de Normals kan ik me indenken dat deze hier graag afstand van wilt nemen, maar dat is natuurlijk grote onzin en heeft niks met normals te maken dat is met alle respect een slag mensen (onwetend of niet, je gevoel in je moet toch zeggen dat dit super super fout onrechtvaardig en gewoon niet juist is denk ik dan) die ik niet in de buurt van mn paarden zou willen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 11:42

idd cissy

net als dat mensen bij natural hebben geleerd dat en paard buiten moet.
Ik rij al meer dan 20 jaar paard. Gedaan op diverse plaatsen. Maar alles kwam dagelijks buiten, ook in de winter.
Dus voor mij als normal is dat heel gewoon. Moet er ook niet aan denken dat ze binnen staan de hele dag.
Gaat helemaal tegen mijn gevoel in.
Maar ben geen natural...hoe kan dat dan?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 11:44

Ik zou bijna medelijden met de normals krijgen Clown . Jullie hebben het maar zwaar, zeg. Haha! Knipoog

@Simodi; ben het met je eens, hoor. Op mijn stalling staat ook van alles door elkaar, al ben ik de enige 'natural'. Lachen
(Helaas staat bij ons het overgrote deel van de paarden wel 24/7 op stal 's winters. Sommigen komen er niet eens dagelijks uit). Verdrietig

upanddown

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 11:47

Jeuj, weer een discussie met dit onderwerp, geniaal.

Slapen

Een paar dagen terug heb ik een topic geopend waarvoor die discussies over normal vs natural nou voor nodig zijn. Op dat moment heb ik gezegd niets tegen naturals te hebben en dat ik ze 100% in hun waarde liet. Iedereen moet met zijn paard doen wat hij/zij het beste voor zijn/haar paardje vindt.
Wederzijds respect zou je dus kunnen verwachten.

Nou, mijn mening is binnen 3 dagen veranderd. Het begint een beetje op een oorlog te lijken.
Ajax vs Feyenoord ?
VVD vs SP ?
Het is toch belachelijk dat wij, allemaal paardenliefhebbers, op welke manier dan ook, zo'n onderlinge 'strijd' voeren a.h.w.?

Ik ben zelf normal, misschien een beetje een extreme. Ik durf het best toe te geven, ik rijd met alles erop en eraan. Bit, boomzadel, ijzers onder, van 9 tot 3 weidegang, voor de rest op stal, vast voederpatroon en daarnaast ook nog eens mexicaanse neusriem, martingaal en wanneer nodig een slof, sporen en zweep. Nou zal ik wel een hele kudde naturals (en vast ook normals) over me heen krijgen, maar ik weet dat ik niet de enige ben en ik weet dat ik mijn paarden goed behandel. Mijn paarden zijn gelukkig en zitten lekker in hun vel. Dat is toch het belangrijkst, wat maakt het dan uit HOE je rijdt?
Naturals hoeven zich toch niet aangevallen te voelen, ik krijg een beetje het gevoel van Jehovagetuigen die aan je deur komen om je te overtuigen van hun manier van denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 11:54

Ik zat net een beetje te speuren, en er zijn hier twee "Zogenaamde naturals" op bokt, toen ik hun profiel las, draaide mijn maag gewoon spontaan om. Bezeten noem ik zulke mensen. En dat is helemaal prima, maar hou het voor jezelf, en doe het zelf goed, probeer niet de hele wereld te overtuigen dat er maar 1 weg naar rome is.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 11:56

upanddown schreef:
Jeuj, weer een discussie met dit onderwerp, geniaal.

Slapen

Een paar dagen terug heb ik een topic geopend waarvoor die discussies over normal vs natural nou voor nodig zijn. Op dat moment heb ik gezegd niets tegen naturals te hebben en dat ik ze 100% in hun waarde liet. Iedereen moet met zijn paard doen wat hij/zij het beste voor zijn/haar paardje vindt.
Wederzijds respect zou je dus kunnen verwachten.

Nou, mijn mening is binnen 3 dagen veranderd. Het begint een beetje op een oorlog te lijken.
Ajax vs Feyenoord ?
VVD vs SP ?
Het is toch belachelijk dat wij, allemaal paardenliefhebbers, op welke manier dan ook, zo'n onderlinge 'strijd' voeren a.h.w.?

Ik ben zelf normal, misschien een beetje een extreme. Ik durf het best toe te geven, ik rijd met alles erop en eraan. Bit, boomzadel, ijzers onder, van 9 tot 3 weidegang, voor de rest op stal, vast voederpatroon en daarnaast ook nog eens mexicaanse neusriem, martingaal en wanneer nodig een slof, sporen en zweep. Nou zal ik wel een hele kudde naturals (en vast ook normals) over me heen krijgen, maar ik weet dat ik niet de enige ben en ik weet dat ik mijn paarden goed behandel. Mijn paarden zijn gelukkig en zitten lekker in hun vel. Dat is toch het belangrijkst, wat maakt het dan uit HOE je rijdt?
Naturals hoeven zich toch niet aangevallen te voelen, ik krijg een beetje het gevoel van Jehovagetuigen die aan je deur komen om je te overtuigen van hun manier van denken.

Jammer dat je eerst zegt je te ergeren aan dit soort discussies en daarna vol je kont tegen de krib te gooien Verward ?!

Doe vooral wat je zelf wilt, maar vergelijken van Jehova's met naturals slaat echt nergens op. Je hebt van beide groperingen blijkbaar de ballen verstand ....!

Verder ga ik niet met je in discussie ....