Arabesk schreef:Ik geloof niet dat ik wat van een normal kan leren. Ik ben het zelf geweest en een hele erge ook. Klik maar eens op mijn berichten en dan wat ik in de begintijd allemaal uitkraamde
"Lastige paarden moest je gewoon maar ff longeren met een slof. Bijtende paarden een hete aardappel in hun bek douwen. Natuurlijk bekappen was niks, want beslaan deden we al duizend jaar. En NH zweverig geneuzel. Zonder bit, geen denken aan. Paarden moeten gewoon luisteren, zadel erop en rijden met die hap"
Vooroordeel op vooroordeel. Been there, done that.
Totdat je gaat lezen én nadenken...
Tja, daar hebben we dus zo'n vooroordeel weer. Niets met normal te maken eerder met abnormal.
Bij wie en waar heb jij in godsnaam leren paardrijden? Ik ken genoeg "normals" van wie je vreselijk veel kunt leren. Ja zelfs jij! Mensen met 50 jaar paardenverstand die alle stromingen voorbij hebben zien komen, die van renbaan tot lange teugel werk tot western hebben gedaan, springen, dressuur caroussel, vrijheidsdressuur, filmproducties etc... Paarden voor hen letterlijk door het vuur gaan. een grenzeloos vertrouwen hebben waarvan je bek openvalt. Tja en dat met bit en met zadel Wat hij vraagt doen ze, zonder te aarzelen en met het volste vertrouwen, zij zijn een team, super op elkaar ingespeeld met respect voor elkaar. Geen hete aardappel voor nodig, geen slof, maar wel duidelijkheid en leiding. Het spijt me zeer maar daarbij vergeleken ben je nog een broekie.
Zachtheid zit em niet in de materialen die wel of niet gebruikt, maar in HOE je het gebruikt!
Zelfs met de zachtste plumeau kun je een rotmep uitdelen

en daardoor heb ik zo een slechte naam omdat ik mijn paard in 4 jaar tijd al op 5 plekken heb gehad, zelfs in 1 jaar tijd op 3 adressen en JA ik maak hele goede afspraken van te voren.
. Jullie hebben het maar zwaar, zeg.
?!