Is dit nou echt zo slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Is dit nou echt zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:55

Het is niet béter zonder bit. En ik geloof ook niet dat ze dat willen zeggen. Ze vinden een bit zielig of onnodig. Dat is een ander argument dan zeggen dat een paard beter te rijden is zonder bit...
Het kán ook zonder bit. Dat er geen bokkers zijn die dat(rijkunstig correct) op dit moment kunnen laten zien, wil nog niet zeggen dat het niet mogelijk is.
En je wilt toch ook niet beweren dat paarden met bit per definitie beter gereden worden?
Alles heeft te maken met de kunde (+ inzet, doel) van de ruiter, niet met de middelen.

De meeste bitloos rijders zijn recreatie ruiters. Er is niuks mis met ontsapnning zoeken op ene paard.
Alleen moet er niet gedaan worden alsof, als je een paard wel wat precieser aan het werk zet, dat zielig is.

Ik denk dat er ook wel recreatiepaarden kapot worden gereden omdat hun ruiters onverantwoordilijk bezig zijn of zich niet licht kunnen maken bv.
Dat is niet alleen voor de sport weggelegd. In de sport is wel een hoog cijfers van kapot gereden paarden, maar dat ligt aan veel factoren.
- In de eerste plaast worden sportpaarden al verkeerd gefokt, maar daar ga ik hier geen verhandeling over doen.
-Ten tweede worden ze veel te vaak ontzettend jonge ingereden en volop belast (er zijn zelfs competities en beproevingen voor 3 jarigen) terwijl het skelet dan nog niet volgroeid is. De spronggewrichten zijn pas "klaar"als het paard zes is. Met andere woorden, eerder zou je niet zwaar moeten verzamelen. Toch zie je zes en zeven jarige paarden al in de hoogste regionen, met andere woorden er is jaren eerder al behoorlijk verzameld, want immers vanaf de L een oplopende eis. Er waren/zijn leeftijds eisen met klasses, maar blijkbaar komen ruiters daar soms toch onderuit....
Verder worden er soms trainingmethodes gebruikt die ronduit veel te belastend zijn.
-Dan heb ik het nog niet eens over het mentale aspect gehad. Jonge paarden hebben weinig concentratie vermogen en moeten nog veel dingen opbouwen (vertrouwen). Wedstrijdrijden (en het trainen daarvoor uiteraard) vereist een behoorlijk concentratie vermogen. Als het niet lukt (of paardje raakt wat opgewonden op het wedstrijdterrein) en de ruiter wordt boos en het paard (wat van nature eager to please is, oftewel werkwillend is) raakt daardoor echt wel van zijn stuk. Dit kan heel tijdelijk zijn, maar ook opbouwens steeds erger worden. Ze gaan verwachten dat de ruiter wel weer kwaad zal worden en ze begrijpen niet waarom en zo krijg je frustratie en verzet wat sommigen dan weer willen oplossen met geweld en het einde is zoek, je krijgt dan een echte breakdown en wedstrijdrijden kun je verder op je buik schrijven.

Ligt dit aan het rijden met bit en zadel met boom?
Lijkt me duidelijk van niet. Het gaat om overnemen van paarden.

Het probleem van vaste overtuigingen is, dat er niet gekeken wordt naar andere factoren.

Ik heb in een ander topic al genoemd dat men mij hier waar ik woon als prostituee ziet, gebaseerd op het feit dat ik geen verkering heb, geen kinderen, alleen een café in ga, mannen aanspreek en ze in de ogen kijk. Dingen die not done zijn hier. DUS ben ik een prostituee.
Dat is een logica die gewoon niet klopt.

Zo klopt het ook niet om te denken dat als er schade wordt aangericht door een bit bij bepaalde paarden, dat een bit op zich slecht is.
Het ligt aan het gebruik ervan of er schade wordt aangericht.
En er kan ook schade worden aangericht als er geen bit wordt gebruikt.

Boomloos zadel dat niet past is net zo slecht als zadel met boom dat niet past.
En passend is het een niet beter dan het ander. (Hoewel ik neig te zeggen dat met boom beter is. Dat is niet voor niks ontwikkeld. Maar daarvoor moet ik me echt meer verdiepen in boomloos, want ik wil niet uit mijn nek zwammen).

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 12:26

En wederom slaat Lusitana de spijker op z'n kop.
Ik zeg niet dat zonder bit beter is,maar het kan ook zonder,dus waarom dan met rijden?

Foto's van mezelf op een verzameld paard heb ik niet.
Ik boshobbel,en gebruik mijn teugels amper.
Ik stap draaf en galopeer als ik er zin in heb,meer niet.
Spectaculaire foto's zal je van mij dus niet zien,eerder sjok maar an foto's.
(ik heb ook nooit beweerd dat ik het beter kan ofzo..)

Hier staan wel foto's van bitloos gereden paarden:
http://bitloos.nl/ervaringen.html
(van de site bitloos.nl)

Sandka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 12:33

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 12:40

Sandka, jaaaaaaa, die vond ik ook zo'n mooi beeld geven..... Ziet er echt relaxt uit. Ja

Overigens stond er vorig jaar een artikel in een van de paardenbladen over een onderzoek m.b.t. in hoeverre de paardenmond wel genoeg ruimte heeft voor het bit. Dat was best schokkend om te lezen. Sommigen hier op bokt zeggen vaak dat het bit zo hard is als de handen van de ruiter, maar in dat onderzoek is gebleken dat als een bit niet goed past uit zichzelf al behoorlijk wat pijn kan geven. Dus al is de ruiter dan nog zo zacht met de handen, dat maakt met het verkeerde bit dus niets uit.

Het is dus belangrijk, dat als je met bit rijdt, je dus echt met een goed passend bit rijdt. Want geen enkele paardenmond is hetzelfde (net als de mensenmond). En vaak is de ruiter niet degene die dat kan bepalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 12:46

Dat is de enige die ik tegen gekomen ben... van al die ruiters hier die bitloos rijden? Dan zie ik toch meer normale ruiters die wel met bit rijden, waarbij een paard fijner loopt.

Hoop dat de bitloze ook rekening houden dat LA LA LA LA rijden ook niet altijd goed is voor het paard...

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:20

Ik rijdt vaak Lalala, maar als ik serieus wil rijden gaat dit ook altijd prima.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:23

Daar hou ik geen rekening mee.
Ik rij alleen maar LALALA.
Ik rij 20 keer per jaar,soms vaker,soms minder.
Ze dient meer als grasmaaier,en ik hobbel voor de lol.
Soms een half uur,soms 4 uur.
Als mevrouw geen zin heeft ga ik niet,ander maak ik een ritje als het ons beide schikt.
Ik doe geen sport,geen wedstrijden,ik ben niet fanatiek.
Ik heb niet voor niks een Tinker gekocht.
Als ik wilde dressuuren had ik wel een daarvoor geschikt paard gekozen.

ps. ik wil niet zeggen dat alle naturals maar wat aanhobbelen hoor,er zijn hele serieuse dressuurruiters bij,alleen is dat voor mij niet weggelegd.
Laatst bijgewerkt door GeneralFlynn op 13-03-08 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:27

TL zo denk ik ook, maar dat wist je al Tong uitsteken

Ik rijdt dus ook omdat ik het leuk vind en als Lardo geen zin heeft nou ja jammer dan.. Morgen weer een dag..

Heb nu sinds 4maart niet meer gereden.. Zullen de normale ruiters wel zielig vinden. Maar als hij buiten komt zorgt hij zelf wel voor zn conditie.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:28

Ik heb ergens in Februarie voor het laatst gereden.
En daarvoor 4 maanden niet.
Ach,ik geniet net zo van een poetsbeurt of grondwerk als rijden.
En ze staat 24/7 op de wei,dus ze beweegd de hele dag.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:33

Mijn liefde gaat helemaal uit naar buiten rijden, lange tochten samen door de natuur maken, samen genieten en relaxen. Maar ik heb ook les (centered riding/klassieke dressuur e.d.) en ik vind het best leuk om met Sam ook wat gymnastisch bezig te zijn in de toekomst. Maar goed, we zijn nu nog heel basic bezig, dus.... Hij is nog jong, he. Tong uitsteken
Maar wat afwisseling en tegelijkertijd ook aan mijn manier van rijden te blijven werken, prima.

Maar ik ben echt niet van plan om dressuurwedstrijden te gaan doen, alsjeblieft zeg. Haha!
Ik heb wel wat anders te doen. Daarbij kan dat ook niet bitloos, dus..... Tong uitsteken
Maar zelfs al zou dat ooit veranderen, nee hoor. Al kreeg ik een miljoen toe. Haha!

Ik zou bv best endurance willen rijden, maar of ik ooit de tijd heb daarvoor te gaan trainen, is nog maar de vraag. Knipoog
Ik vrees van niet, maar als ik ooit in wedstrijdvorm zou willen rijden, dan is dat echt wat voor Sam en mij, denk ik. Ja

En idd, ik vind andere dingen met Sam doen net zo leuk als rijden. Ik heb nu door omstandigheden ook al een paar maanden niet meer gereden, maar ik zit net zo lief uren in het land de kudde te bestuderen. Vind ik ook schitterend en daar leer je heel veel van.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:36

Tinkerloos schreef:
Ik zeg niet dat zonder bit beter is,maar het kan ook zonder,dus waarom dan met rijden?

Waarom zonder als het ook met kan?
Je vind het niet beter, maar waarom dan toch die keuze? Haha!
Maakt mij niet uit hoor,maar voor mij staat hier nog geen echte reden... Knipoog
Jij geeft ook aan, niet tegen het bit te zijn en ik ik en ook niet tegen bitloos Vork

sandka schreef:
[HAW] Ordeal na een maand bitloos @dressuurwork!
Ik lees lekker mee, deze foto's vond ik een erg mooi en een fijn beeld geven...

Dit geeft idd en fijn beeld. Ja
Toch voor het verhaal van de bitloze ruiters die graag wedstrijden willen rijden, zie ik hier ook "maar" L2 niveau.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:48

superwoman schreef:
Waarom zonder als het ook met kan?
Je vind het niet beter, maar waarom dan toch die keuze? Haha!
Maakt mij niet uit hoor,maar voor mij staat hier nog geen echte reden... Knipoog
Jij geeft ook aan, niet tegen het bit te zijn en ik ik en ook niet tegen bitloos Vork
Je vraagt waarom ik kies voor een optoming zonder bit?
Omdat ik gemerkt heb dat als ik zonder bit rij mijn paard ontspant.
Ze loopt niet te dribbelen,trekt niet de teugels uit mijn handen,is gewoon veel fijner tijdens het rijden.
Nu kan je zeggen dat ik daarvoor een verkeerd of niet passend bit had,maar ik heb ze allemaal gehad hoor:
enkel gebroken,dubbel gebroken,pessoabit,ongebroken bit,met rolletjes,pelham stang, dikke trens, dunne trens.
De een was fijner dan de ander,ik denk dat ze qua bit het fijnst liep op een dun dubbelgebroken bit.
Maar de ervaring om zonder bit te rijden,dat geeft je een kick.
Een goed gevoel.
(jaja zal je nu wel denken) Clown
Maar het is het hele idee,je paard te rijden met zo min mogenlijk poespas,zo weinig mogenlijk hulpmiddelen.
Het geeft een vrij gevoel,een gevoel van eenheid.
(klinkt sentimenteel,maar zo voelt het wel voor mij)
Ik heb nu ik bitloos rij een heel ander paard.
Daarom kies ik voor bitloos. Lachen

superwoman schreef:
Dit geeft idd en fijn beeld. Ja
Toch voor het verhaal van de bitloze ruiters die graag wedstrijden willen rijden, zie ik hier ook "maar" L2 niveau.
Ik denk dat ik wel weet hoe dat komt..
De meeste Naturals die dressuur rijden,doen dat tot een bepaald niveau,omdat ze het voor de lol doen.
Niet voor de wedstrijd competitie ervaring,of hoe het ook heten mag.
Ze willen niet persee winnen van een ander,niet aan iedereen laten zien hoe goed ze wel niet zijn,ze rijden voor de lol.
Tot op een bepaald niveau,en doen daar hun best voor,meer niet.
Als je hogerop wil moet je vaker en intensiever trainen,bit en spoor gebruik is iets heel normaals.
Misschien willen ze dat niet?
(ik noem maar wat..)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:55

TL, wat mij betreft klopt het wel wat jij zegt over naturals die dressuur rijden. Ik doe straks thuis in de bak dressuur met Sam om hem lekker soepel te maken, samen onze communicatie te verbeteren en te oefenen, maar ik heb echt geen behoefte aan prestatiedrang en wedstrijden. Kan ook niet, vanwege hun regeltjes, dus al zou ik het willen, ik wil niet met bit, met sporen en noem maar op rijden. En daarbij heb ik al genoeg gepresteerd in mijn leven (op andere vlakken misschien), al zeg ik het zelf. Knipoog

Daarnaast zijn de momenten die ik bij mijn paard ben, mijn rustmomenten. Mijn dagelijks leven is al hectisch genoeg.
Ieder mag zelf invullen waar hij/zij behoefte aan heeft, maar om nou meteen te roepen dat iemand die bitloos wat dressuur doet, het niet goed genoeg doet e.d., tja.......
Lekker belangrijk. Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:57

tinkerloos, ik kan je totaal volgen dat je kiest voor bitloos, omdat je voelt dat je pard er beter op reageerd. Daarna "de kick" -> dat wíl ik denk ik niet begrijpen Haha! Tong uitsteken

Over de wedstrijden, toch willen sommige dolgraag wedrstijden rijden -> bitloos, daar "vechten" ze voor.(zijn genoeg topics over geweest) Dan is het toch vreemd dat ze tot L2 niveau tevreden zijn? L van levenlang?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:59

Ik vind idd dat die wedstrijden moeten kunnen voor mensen die dat wel willen. Ik wil het niet, maar ik wil het wel voor de mensen die daar wel behoefte aan hebben. Ja

Die kick snap ik heel goed van TL. Zeker in de omgeving waar wij vandaan komen, he, TL? Haha! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 14:13

Nadya schreef:
TL, wat mij betreft klopt het wel wat jij zegt over naturals die dressuur rijden. Ik doe straks thuis in de bak dressuur met Sam om hem lekker soepel te maken, samen onze communicatie te verbeteren en te oefenen, maar ik heb echt geen behoefte aan prestatiedrang en wedstrijden. Kan ook niet, vanwege hun regeltjes, dus al zou ik het willen, ik wil niet met bit, met sporen en noem maar op rijden. En daarbij heb ik al genoeg gepresteerd in mijn leven (op andere vlakken misschien), al zeg ik het zelf. Knipoog

Nadya, misschien een klein tipje. Misschien zou je eens kunnen leren om je woorden iets anders te formuleren als je standpunt of mening duidelijk wilt maken. Je maakt jezelf namelijk helemaal niet geliefd met uitspraken als "Prestatie drang" etc..

Respecteer voor 1 keer, echt puur gewoon proberen hoor, dat er ook mensen zijn die niet alleen maar LA LA LA LA willen rijden, en laat deze mensen ook in hun waarde, en ga niet de wedstrijd sport belachelijk zitten maken.

Lielle had mij ook al een link gegeven van de bitloze ruiter, wat ik er overigens ERG goed uit vind zien. Maar dat is dan 1 op de hoeveel bitloze ruiters? Juist.

Overigens zie ik ook weleens foto's van bitloze ruiters, die dus la la la la rijden, en daarbij zie ik niet altijd een ontspannen paard lopen, of hij nu naar beneden loopt of niet, het zijn vaak geen fijne plaatjes. Daarom vind ik dus, dat als je het goed wilt doen, het dan ook helemaal goed moet doen, en niet het halve werk.

Maar dat is mijn mening.

upanddown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 14:19

Ik vind woordgebruik als 'prestatiedrang' en 'zij met hun regeltjes' ook niet erg vriendelijk overkomen. Wij zeggen ook niet 'zij met hun indianenoptoming'.

Ik vind de foto's waarvan een link geplaatst is hier ergens boven er heel goed uitzien, zo'n plaatje is imo goed. Maar zoals Shanna zegt, dat is er 1 op de hoeveel..?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 14:23

Even buiten het feit om of ik iets als ''onaardig'' bedoel of niet (het is maar hoe jij het interpreteert Knipoog ): De tijd dat ik altijd maar lief en aardig gevonden wilde worden, heb ik allang achter met gelaten, hoor. Knipoog
Ik zeg wat ik denk en als het je niet bevalt, is dat jammer voor jou. Alsof jij overal zo vriendelijk reageert. Haha!

Ik denk dat als je wedstrijden wilt rijden, je toch wel een zekere prestatiedrang hebt? Lijkt me wel handig, want waarom rij je anders wedstrijden? Je wilt toch resultaten, iets winnen, iets bereiken, winstpunten? Prima, maar niet iedereen heeft die doelen. En dat maakt niemand meer of minder. Op mijn stalling is iedere wedstrijdruiter heel eerlijk dat ze willen presteren.

Misschien een tipje voor jou; hou eens op met je belerende toontje. Lachen
Misschien moet je iets meer op jezelf gaan letten en wat minder op mij.

En upanddown; je mag het van mij wel over een indianenoptoming hebben, hoor. Daar zul je mij geen probleem over horen maken.

upanddown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 14:25

Ik durf best toe te geven dat ik prestatiedrang heb. Zelfs een overdreven prestatiedrang. Maar het wordt zo negatief geinterpreteerd op deze manier, alsof het een slechte eigenschap van wedstrijdruiters is. Het maakt niet uit of jij daar wel of niet aardig om gevonden wordt, het is meer dat je dan in deze discussie een nog grotere kloof tussen normals en naturals creëert.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 14:29

Als je in wedstrijdverband wat wilt bereiken heb je die drang toch ook nodig? Ik zou dat wel hebben en daarom benoemde ik dat ook zo. Als iemand anders dat meteen op haarzelf betrekt, tja, daar kan ik weinig aan doen.

En die kloof is er allang, zie dit topic en ga me niet vertellen dat dat aan mij ligt. Haha!
We hebben daar allemaal ons aandeel in, hoor. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 13-03-08 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 14:29

Ik rij om bevesting te krijgen dat ik goed bezig ben. Niks meer, en niks minder.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 14:34

Ik rij voor de lol.
Niet om van iemand te horen dat ik het goed doe.
Ik vind het word prestatie drang ook niet verkeerd.
Het is toch zo?
Je doet toch wedstrijden om beter te zijn dan de ander?
Je wil toch winnen?
Of doe je mee aan wedstrijden om ervaring op te doen. Clown

ShannaY schreef:
Overigens zie ik ook weleens foto's van bitloze ruiters, die dus la la la la rijden, en daarbij zie ik niet altijd een ontspannen paard lopen, of hij nu naar beneden loopt of niet, het zijn vaak geen fijne plaatjes. Daarom vind ik dus, dat als je het goed wilt doen, het dan ook helemaal goed moet doen, en niet het halve werk.

Maar dat is mijn mening.
Is dit een ontspannen paard volgens jou?
http://www.mijnalbum.nl/Foto-K4UYQ3NZ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IBRQO4BP.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-S87VLIO6.jpg
Dat is trouwens mijn 11 jarige dochter op mijn paard,dus dat ben ik niet. Lachen

Zo hobbel ik meestal rond:
(ik ben de voorste)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XDTQQJI8.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LQJJBNU7.jpg
(dat zal wel pijn aan je ogen doen vermoed ik) Clown

upanddown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 14:39

Ik ga niemand aanwijzen als schuldige voor die kloof, ik werk er zelf ook aan mee en daar ben ik me van bewust.

Haha, die foto's zijn zeker wel ontspannen, maar op een andere manier dan wij bedoelen, maar dat weet je zelf waarschijnlijk ook wel Knipoog

Pijn aan míjn ogen, nee, maar het is gewoon niet zoals ik naar een paard kijk. Mijn reden om paard te rijden is zover mogelijk komen met mijn paarden (die ik overigens allemaal zelf zadelmak gemaakt en afgericht heb, en daar ben ik eerlijk gezegd ook trots op) en resultaat zien uit datgene waar ik moeite voor doe. En ja, ook winnen vind ik belangrijk. Dus vanzelfsprekend een stukje 'aanzien', waar niet iedereen behoefte aan heeft.

Ik bestempel me zelf niet als een 'kijk-mij-eens-ruiter', omdat dat niet leuk is om over jezelf te zeggen. Weet wel dat velen het wel over me (zullen) zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 14:41

Leuk hoor, die stapfoto's.

Verder heeft een discussie met jullie gewoon geen zin, want de enige manier hoe jullie je worden kunnen bekrachtigen is door iets belachelijk te maken, en te verwoorden. Als ik net zeg dat ik mee rijd om bevestiging te krijgen dat ik goed bezig ben, en omdat ik het leuk vind, moet je me niet gaan tegen spreken, want het is toch echt mijn mening, en mijn woorden en mijn beleving van wedstrijd rijden. Wat win ik met winnen? Hier in de regio niks hoor.. dus daar hoef ik het niet voor te doen.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 14:50

upanddown schreef:
Pijn aan míjn ogen, nee, maar het is gewoon niet zoals ik naar een paard kijk. Mijn reden om paard te rijden is zover mogelijk komen met mijn paarden (die ik overigens allemaal zelf zadelmak gemaakt en afgericht heb, en daar ben ik eerlijk gezegd ook trots op) en resultaat zien uit datgene waar ik moeite voor doe. En ja, ook winnen vind ik belangrijk. Dus vanzelfsprekend een stukje 'aanzien', waar niet iedereen behoefte aan heeft.
Maar wat jij hebt heb ik ook hoor. Lachen
We hebben best overeenkomsten als ik het zo lees,alleen dan op andere vlakken.

Ik ben namelijk ook best trots op mijn paard dat ik haar zover heb dat we bitloos (of optomingsloos zoals in mijn avatar) rond rijden,langs snelwegen,over spoorwegovergangen rijden,door woonwijken,door het bos scheuren enz.
Ik geniet bijna als ik onderweg andere ruiters tegenkom die hun paarden vol in de touwen hebben zitten.
Ze hebben snuivende paarden die niet gewoon kunnen lopen,maar dribbelen en de schuimklodders tussen hun billen hebben,dan geniet ik,dat ik zo zonder hulpaparaten en zonder bit mijn paard ook onder controle heb.

Ik heb haar zelf ingereden,en ben van spoor en zweep gebruiker teruggegaan naar niks,ook zonder bit,en dat vind ik heel wat.
(al zeg ik het zelf)
Zo zie je maar,we zijn beide trots op wat we doen/bereikt hebben,ook al zijn het totaal verschillende dingen.

@ShannaY: nu stel je je een beetje aan.
Niet iedereen is als jou,niet iedereen vind wat jij belangrijk vind ook voor zichzelf belangrijk.
Je zegt dat we jou belachelijk maken,maar dat doen we niet?
Dat maak je er echt zelf van nu..
Ik spreek je niet tegen,ik heb dat alleen zelf niet.
Jij rijdt wedstrijden om de bevestiging,ik niet.
(of mag ik dat niet vertellen,en mag alleen jij dat?)