NH tegen HH

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

33Bonita33

Re: NH tegen HH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:58

fojoe schreef:
die tab is net de BASIS van wat hij doet.
al het overige vind ik er ook wel goed uitzien.
mijn probleem (en dat van o.a. kymalin en Nadya) is nu net die basis!

ik weet wel heel zeker dat hij er zonder die basis ook komt hoor.
zolang hij de bokken kan uitzitten, heeft het paard niet gewonnen en zal het paard zich over gaan geven, ergens was een filmpje van hem dat hij het paard niet laat liggen volgens mij zal ff zoeken.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:02

Dat denk ik ook wel want rijden en uitzitten kan hij zeker! Maar daarom is het juist zo jammer dat hij daar die TAB's bij gebruikt en presenteert als DE oplossing, heeft ie helemaal niet nodig...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:03

TABS, is dat hetgeen hij doet mbt die slagader afknellen?

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:03

Die mensen zijn er genoeg, ook m.b.t. NH (bijv. join-up).
Hij beweerd eigelijk dat dit volgens hetzelfde principe werkt als een praam. Het paard is zo'n 15 min "verdoofd" doordat er veel endorfine vrijkomt. Flauwvallen is het dus niet echt, hoewel ik wel kan geloven dat er paarden kunnen zijn die het bijltje er bij neer kunnen gooien.

Verder ziet het er idd prima uit, maar deze basis zou ik niet snel voor kiezen. Alleen als laatste redmiddel. Er zijn genoeg andere methodes, kost misschien wat meer tijd.
Ik laat trouwens mijn shet ook wel eens liggen...voor een stukje wortel Clown

*edit* Vroeg me nu ineens af, heeft de one-rein-stop hier ook mee te maken???
Laatst bijgewerkt door Lise81 op 22-02-08 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:06

Vind dat ook wel rigoureus, hoor! Maar de manier waarop hij ze rijdt en benaderd daar vind ik niks mis mee. Ik vroeg me al af of hij onder dwang de hoofden afknelde.

Met dwang heb ik ook weinig. Al kan ik me wel voorstellen dat als het dier gevaarlijk is en het afgevoerd moet worden naar de slager, dit nog een soort laatste redmiddel zou kunnen zijn.

Vraag me ook af in hoeverre paarden zich kunnen bezeren bij dit neervallen.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:20

hier een linkje waar hij het paard niet neer krijgt en er dan op gaat zitten zonder dat hij hem heeft laten liggen.
vind dit er overgens helemaal niet paard vriendelijk uit zien en dit vind ik zielig worden.
wat hij met die vos en dat stijgerende paard deed vond ik super hoe hij dat voor mekaar kreeg( behalve dan die tab) maar dit vind ik niks. maargoed hier de link.
http://www.youtube.com/watch?v=iIjlUjuGDiI&feature=related

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 18:22

Tsja de merrie in truck horse legt zichzelf niet. Het is een lichte vorm van "wat gebeurt er?" in het paardenhoofd waardoor ze zelf willen gaan liggen. Je kan duidelijk zien in rogue busters dat er praktisch geen dwang of verplichting bij zit. Hij heeft de teugels echt niet strak vast. Waarom wordt er hier gezegt dat je ze een bepaalde tijd vast moet houden zodat ze gaan liggen. hengst in rogue busters legt zichzelf na een paar seconden op de grond.

Housecall gaat over het corrigeren van een peerd..duidelijk een monster. Hij legt hem niet niet, houdt dat niet in dat er weinig dwang bij is? de hengst wil niet...dan niet, dan doen we het anders en zie je maar.
Laatst bijgewerkt door Woogy op 22-02-08 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:23

Dat gaat mij ook te ver, hoor, Bonita! Zonder dat liggen oogt het echt knap maar vind de manier nogal tegennatuurlijk, het dier vecht ertegen.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:26

Woogy schreef:
Tsja de merrie in truck horse legt zichzelf niet. Het is een lichte vorm van "wat gebeurt er?" in het paardenhoofd waardoor ze zelf willen gaan liggen. Je kan duidelijk zien in rogue busters dat er praktisch geen dwang of verplichting bij zit. Hij heeft de teugels echt niet strak vast. Waarom wordt er hier gezegt dat je ze een bepaalde tijd vast moet houden zodat ze gaan liggen. hengst in rogue busters legt zichzelf na een paar seconden op de grond.

Housecall gaat over het corrigeren van een peerd..duidelijk een monster. Hij legt hem niet niet, houdt dat niet in dat er weinig dwang bij is? de hengst wil niet...dan niet, dan doen we het anders en zie je maar.

houd in dat er weinig dwang is dat wel.
maar wel stres voor het beesje want hij weet totaal niet wat hier gebeurt.
dit is ook het enigste filmpje die ik echt niet goed vind.
paardje heeft totaal geen idee wat er gebeurt en vecht hier enorm tegen.
gelukkig is hij zo verstandig om dan te zeggen om dan maar niet het paard te laten liggen maar gewoon zo erop.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:21

nee, ik vind het ook een prima idee, niet eerst met grondwerk en dergelijke de verhoudingen duidelijk maken, maar gelijk erop en met veel rukken en schoppen vechten tot je het paard eronder krijgt.
(hij kan de bokken misschien wel uitzitten, maar heb je z'n handen al eens bekeken?)
goed bezig ...

verder dit nog: je mag je paard zoveel knuffelen en aaien als je wil, als je hem af en toe z'n strot dichtknijpt tot ie flauwvalt om te tonen wie de baas is, ben je imo niet goed bezig.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:24

Woogy schreef:

waar lijd jij dat uit af?
ik zie een paard dat niet begrijpt wat er gebeurt.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:32

fojoe schreef:
nee, ik vind het ook een prima idee, niet eerst met grondwerk en dergelijke de verhoudingen duidelijk maken, maar gelijk erop en met veel rukken en schoppen vechten tot je het paard eronder krijgt.
(hij kan de bokken misschien wel uitzitten, maar heb je z'n handen al eens bekeken?)
goed bezig ...

verder dit nog: je mag je paard zoveel knuffelen en aaien als je wil, als je hem af en toe z'n strot dichtknijpt tot ie flauwvalt om te tonen wie de baas is, ben je imo niet goed bezig.

hmm.. beetje overdreven.
vind dat hij heel netjes met zijn paard omgaat hoor.
aleen die tab vind ik helemaal niks.
hij springt er dan wel meteen op, maar dat wil niet zeggen dat dat geen goede manier is om een volbloed in te rijden.
hij heeft waarschijnlijjk gewoon geen tijd om dat paard met grondwerk en dergenlijken in te rijden..
ik vind dit ook geen geweldige inrij mogelijkheid, maar vind er niks mis mee, aleen die tab.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:38

die tab is voor mij voldoende reden om zijn methode af te keuren.
m'n moeder had vroeger een 3/4 volbloed, dat ging super zonder enige vorm van geweld.
geen tijd hebben om een paard fatsoenlijk te behandelen is geen excuus, dan MAAK je tijd!

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:43

fojoe schreef:
die tab is voor mij voldoende reden om zijn methode af te keuren.
m'n moeder had vroeger een 3/4 volbloed, dat ging super zonder enige vorm van geweld.
geen tijd hebben om een paard fatsoenlijk te behandelen is geen excuus, dan MAAK je tijd!

sja ik keur het ook niet echt goed, maar vind het nogsteeds niet zo erg als 23/7 uur op stal te moeten staan.
kreeg jou moeders volbloed ook 2 kilo aan kracht voer?
de draver van een vriendin van mij die van de baan af komt stond op 2 kilo krachtvoer en ook een hele lange tijd van de dag op stal, nou dan wille ze wel als ze eenmaal uit de stal mogen.
heel wat anders denk ik als jou moeders volbloed die gewoon lekker op de wei kon.. of ik moet me heel erg vergissen.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:50

mijn moeders 3/4 volbloed stond in de zomer overdag op de wei, in de winter stond ze in de stal.
verder kreeg ze in hoofdzaak krachtvoer, ik dacht ook wat geweekte bietenpulp, en wat gerstestro om te knabbelen.
(dit is al meer dan 20 jaar geleden, toen algemeen de normale gang van zaken)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:53

IN de renpaardenbuisness dienen de paarden toch vrij vlot te gaan presteren, het is nu eenmaal commercieel ingesteld. Knipoog

Ik denk niet dat je kunt verwachten van jockeys en trainers dat ze hun paarden Penny minded behandelen. Daar zijn het het type paarden ook niet voor, kan veels te link zijn.

Heb ook een 3/4 Volbloed lopen hier, zelf gefokt, een jong dier en een relaxte doos maar het blijven paarden.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:47

detour schreef:
IN de renpaardenbuisness dienen de paarden toch vrij vlot te gaan presteren, het is nu eenmaal commercieel ingesteld. Knipoog

Ik denk niet dat je kunt verwachten van jockeys en trainers dat ze hun paarden Penny minded behandelen. Daar zijn het het type paarden ook niet voor, kan veels te link zijn.

Heb ook een 3/4 Volbloed lopen hier, zelf gefokt, een jong dier en een relaxte doos maar het blijven paarden.

jaa mijn verzorgpony is een even denken, hoe moet je da zeggen.. opa is engelsvolbloed, papa is engelsvolbloed x welsh dus dan is zij? kweetniet maargoed zit ook engelsvolbloed in. ook heel relaxt, soms ooit eens uitspattingen ofzoo maar daarna ook gewoon meteen weer heel cool.

ik denk dat we ons gewoon niet moeten bemoeien met dat gedeelte paarden wereld want volgens mij weten wij er gewoon veelste weinig vanaf

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:49

detour schreef:

je raadt het vast al, ik ben het hier niet mee eens Vork

we hebben een eigen zaak, bedoeling is dus dat die geld opbrengt, dat is volgens mij toch commercieel ingesteld.
we hebben 10 mensen in dienst waar we tijd en geld in investeren (feedback, hulp bij problemen, evaluatiegesprekken, opleidingen, uitjes samen met de partners, ...).
resultaat is dat we mensen hebben die zich inzetten, die spontaan wat extra doen als het nodig is, die zich goed voelen en daardoor goed presteren.
of zouden we ze beter af en toe de keel dichtknijpen om ze duidelijk te laten voelen wie de baas is, zodat ze beter presteren?

off topic: esprit is wel een snoepje Knipoog

@33Bonita33: jouw verzorgpony is dus ook een 3/4 volbloed Knipoog
(van de 4 grootouders zijn er 3 volbloed)

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:58

grappig om te weten:P
hm.. jou stelling, aan de ene kant heb je gelijk, aan de andere kant niet vind ik.

het moet natuurlijk altijd zo leuk mogelijk blijven voor het dier.
maar ondanks dat zal het toch echt in de sport zijn kosten moeten verdienen..

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 22:10

ik ben al blij dat jij de moeite doet om m'n argumenten te overwegen Haha!

lezen, discussiëren, nadenken, conclusies trekken en die zelf telkens opnieuw in vraag stellen, zo blijf je jezelf ontwikkelen Knipoog

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 22:25

fojoe schreef:
ik ben al blij dat jij de moeite doet om m'n argumenten te overwegen Haha!

lezen, discussiëren, nadenken, conclusies trekken en die zelf telkens opnieuw in vraag stellen, zo blijf je jezelf ontwikkelen Knipoog

dankjewel voor je compliment. Haha!
ik vind het leuk om te discussiëren als we allebij een goed standpunt hebben, en ook naar elkaars punt willen luisteren.
anders kun je net zo goed er geen aandacht aan besteden Tong uitsteken

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 10:56

33Bonita33 schreef:
hier een linkje waar hij het paard niet neer krijgt en er dan op gaat zitten zonder dat hij hem heeft laten liggen.
vind dit er overgens helemaal niet paard vriendelijk uit zien en dit vind ik zielig worden.
maargoed hier de link.

Ik was eiegenlijk off topic , maar dit vind ik dus ook niet natuurlijk en boven alles zielig.
Dat paard in het filmpje is een vechter , hij wil niet liggen ( in de positie waar hij dood kan gaan ).
Dus gaat die gek er maar op zitten en schopen tot hij gaat galoperen.
Dom , domer , domst !!!

Bonita , je hebt 100 % gelijk !!!!
Laatst bijgewerkt door HorsesWoman op 23-02-08 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 11:02

fojoe schreef:
detour schreef:

je raadt het vast al, ik ben het hier niet mee eens Vork

we hebben een eigen zaak, bedoeling is dus dat die geld opbrengt, dat is volgens mij toch commercieel ingesteld.
we hebben 10 mensen in dienst waar we tijd en geld in investeren (feedback, hulp bij problemen, evaluatiegesprekken, opleidingen, uitjes samen met de partners, ...).
resultaat is dat we mensen hebben die zich inzetten, die spontaan wat extra doen als het nodig is, die zich goed voelen en daardoor goed presteren.
of zouden we ze beter af en toe de keel dichtknijpen om ze duidelijk te laten voelen wie de baas is, zodat ze beter presteren?

off topic: esprit is wel een snoepje Knipoog

@33Bonita33: jouw verzorgpony is dus ook een 3/4 volbloed Knipoog
(van de 4 grootouders zijn er 3 volbloed)

Wat een leuk veulen he? Thanks!!! Nee, het is gewoon de realiteit; althans in de renwereld in Ierland, het gaat echt om het geld, maar ik von de trainers zeer professioneel met de dieren omgaan, hoor! De dieren hadden het echt niet slecht!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 11:22

33Bonita33 schreef:
wat hij met die vos en dat stijgerende paard deed vond ik super hoe hij dat voor mekaar kreeg( behalve dan die tab) maar dit vind ik niks. maargoed hier de link.

Filmpje bekeken. Mijn visie. (en dat laat ik voor het gemak even buiten beschouwing dat ik eigenlijk vind dat dit dier te jong is om zo mee te werken, omdat het geen zin heeft, dat is in die wereld gebruikelijk)

Waar Woogy vindt dat dit paard duidelijk een monster is, vind ik dat dit een paard is met een behoorlijke eigen wil...een dominante klaarblijkelijk, die zich niet zo maar iets zal laten aanleunen. Dat is geen monster...dat is gewoon het karakter van het paard.Een monster zou het zijn als het dier je uit het niets zou aanvallen, gericht op jou, zonder aanleiding (zo eentje hebben wij er vroeger gehad en die bleek een tumor in het hoofd te hebben, op een gegeven moment kwam het oog naar buiten puilen...toen is het ontdekt en daarom was dat paard wel in een "monster" veranderd...arm dier). Dit paard komt alleen maar in verzet tegen hetgeen hij echt niet wil: zich kwetsbaar neer laten leggen op de grond. En gelijk heeft hij....deze heeft alleen karakter genoeg om zich blijven te verzetten.
Op het moment dat hij er op gaat zitten, zie je ook veel angst. Dit uit zich eerst in vluchten (zoals de meeste paarden) en later probeert hij zich op een andere manier van zijn belager te ontdoen, namelijk bokken. Ook logisch in mijn gedachte.
Maar...wat ik ook zie...als het paard voorwaarts gehouden wordt en even de rust krijgt om te beseffen wat er gebeurt, dan zie ik hele kleine ontspanningssignalen. Als die opgepikt zouden worden en als hij een goede helper had gehad, die op het juiste moment meehelpt dit paard weer naar voren te krijgen op het moment dat het staakt, dan was dit probleem in een week verholpen, als je elke dag een kwartiertje zo bezig ging. Daar ben ik van overtuigd, omdat wij ook paarden hebben gehad met dit gedrag (die waren wel ouder uiteraard), waar hun eigenaar mee vast gelopen was. Met goede timing en voorwaarts houden is zo'n paard er met een tijdje doorheen en dan kun je verder.
Dit is mijn beeld bij het filmpje.

Ik vind het zo jammer dat er soms zo snel conclusies worden getrokken door mensen over dat een paard onhandelbaar is.... Een hele enkele keer kom je er eens eentje tegen dat je je echt achter je oor krabt...maar het is altijd goed observeren...waar komt het gedrag vandaan...en hoe kun je het dan oplossen. En dat lijkt misschien omslachtig, tijdrovend...ik blijf er van overtuigd, dat als je in het begin die tijd neemt, je later die tijd terugverdient.

Ik wil jullie nog een voorval vertellen, waarbij mijn paard (onze Fries) ook als onberekenbaar, onbetrouwbaar en gemeen werd betiteld.
Er werd bij een stal bij ons in de buurt een schrik en obstakel training gegeven door een bekend bedrijf (zal geen namen noemen, wil niemand in een kwaad daglicht stellen). Ze hadden nog één persoon nodig om de groep vol te krijgen. Ik had helemaal geen behoefte aan zo'n training, in de zin van dat ik een probleem heb met mijn paarden, maar was wel nieuwsgierig naar wat het in zou houden. Dus...ik deed mee, uit pure belangstelling.
Ik nam onze Fries mee, omdat die met mennen, soms net iets vlotter over plastic ed heen zou kunnen gaan. Het leek me zinvol om eens met hun daar aan te werken (ze gaat wel, maar altijd met een raar hupje, waardoor dan juist de ballen van de kegels vallen).
Nu is die merrie de leider bij ons in de groep...een superdominante tante. Ze is bij ons geboren, ze kent ons door en door en gaat voor ons echt door het vuur. Ik kan haar scheren in mijn uppie, we hebben in een hindernis wel eens een ongeluk gehad dat de kar om ging en zij ook. Toen lag ze op de grond en begon te panieken en wilde opstaan en wegrennen. Door heel streng "nee, ho" te roepen ging ze weer liggen. Ze heeft een keer het lamoen op haar hakken gehad, doordat de las van het lamoen los liet, midden in druk verkeer. Haar eerste reactie was rennen (wat dramatisch was geweest...paard los van de kar met een lamoen aan zich vast), maar weer was een streng "nee, ho" genoeg om braaf stil te staan. Dus op het moment dat je duidelijk de leiding neemt is het goed.
Maar goed, tijdens die training moesten we het paard ritselend met plastic benaderen. Dat vond ze eng, maar liet me wel dichtbij komen. Daarna moesten we het paard inpakken in plastic. Dat vond ze nog enger en de instructeur van de training zou het wel even doen, want ik was te overrompelend volgens hem (bij ons paard moet je met iets nieuws aankomen van: één, twee, huppekee...ja...dat was spannend...nu is het over...en dan heb je het voorgoed klaar, terwijl je bij een ander paard van ons dit juist niet zo zou moeten doen).
Dus...die instructeur gaat op twee meter staan met dat plastic, spreekt haar kalmerend toe en komt heel lnagzaam dichterbij. Ik zag bij mijn paard gebeuren: oeh....enge vent...en hij komt me bedreigen (juist door die langzame passen die hij maakte). Ze zocht steun bij mij. Ik zei: "kom op....op een strenge toon....je zag haar iets ontspannen...maar ik kreeg te horen: niet schelden tegen haar, ze kan er niks aan doen, ze is bang. Maar juist bij dit paard moet je in zo'n situatie dominant optreden om haar zelfvertrouwen te geven en dat was wat ik deed...ik schold helemaal niet. Ik moest haar gaan aaien en geruststellen. gevolg: in haar ogen deed ik raar....dus er zou echt wel iets aan de hand zijn...ze werd nog banger. Uiteindelijk raakte het dier zo in paniek dat de instructeur het opgaf.
Daarna moesten we over plastic heen stappen. Ik had echt al mijn overtuiging nodig om haar zo ver te krijgen, want ze zag dat plastic nu ineens als iets heeeeel erg engs (en dat had ze normaal dus niet, dus het was slechter geworden).
vervolgens vroeg de instructeur of hij mij even kon spreken, want hij maakte zich zorgen om me.
Hij vroeg of ik wel eens buiten reed met dit paard. Ik zei: drie keer per week. Moest ik maar niet meer doen...want daar was dit paard nog niet aan toe. Het paard was doodsbang voor dat plastic, dus zou ook doodsbang zijn voor verkeer en andere dingen die ik tegen kon komen.
Vervolgens kreeg ik de vraag met welk bit ik reed. Ik zei: met mennen met een dikke liverpool het bovenste gat (meest zachte), met rijden met een dubbelgebroken aurigan watertrens en soms bitloos.
Volgens hem moest de liverpool op het onderste gat, moest ik met rijden een stangetje gaan gebruiken, bijv. een pelham en bitloos was uitgesloten. Dit paard was levensgevaarlijk. Als ik een plas water onderweg tegen zou komen, kon ik niet verder met de rit, en zou ik alles kwijtraken bij het paard. Bovendien was het paard volgens hem keihard in de mond (we hadden alleen dingen aan de hand aan het halster gedaan). Als hij eerlijk was, dan zou ik beter een ander paard kunnen kopen....
Nu is dit paard gek op water, met mennen moeten we eerder uitkijken dat ze niet alvast de waterbak inrent tijdens het rijden van de waterhindernis, als ik een plas tegenkom, trekt ze er naar toe om te spetteren, zo prachtig vindt ze dat en als er in het weiland een plas ligt, staat dit paard er regelmatig in...dus waar die conclusie vandaan kwam....
Na de lunch gingen we er op zitten om over plastic en andere enge dingen heen te gaan.
Mijn paard is goed voor het been en als ik er op zit doet ze alles voor het been.
de hele middag was mijn paard vervolgens het voorbeeld voor anderen...want ze ging overal onverstoorbaar doorheen, onderdoor, overheen....omdat ik haar streng aan mijn been had.
wat ik heel sportief vond, was dat de instructeur naar me toe kwam en zei: ik denk dat ik me heb vergist. Dit paard is superzacht in de mond en je rijdt echt goed met haar...zo kun je het bos wel in, want de enge dingen kun je onder het zadel wel aan. Maar op de grond moet je nog hard werken met dit paard....yeah...right....
de volgende dag thuis heb ik een stuk plastic gepakt en zo over haar heen gegooid. Brrrr...deed ze even...en daarna: oh...was dat het.... en nu kun je dit dier ook inpakken in plastic.

Mijn moraal van dit lange verhaal: ik vind dat veel mensen zich vastpinnen op 1 methode. En er bestaat niet 1 methode die voor alle paarden werkt. Net zo min als wanneer je een klas met kinderen leert rekenen. De ene snapt de som als je het zo uitlegt, de ander heeft een ander soort aanpak nodig, met bijv. aanschouwelijk materiaal om de som te begrijpen.
Zo is het met paarden ook. De instructeur van die training had voor alle paarden de aanpak van: voorzichtig, voorzichtig, goed geruststellen en dan zachtjes doen. Dat kan voor veel paarden werken. Ik heb er ook eentje waar dat goed bij werkt. Maar als je zo'n dominante hebt, die vraagt om heel duidelijke aanwijzingen, die ziet jouw voorzichtige geruststellende methode argwanend aan...die denkt dat je er zelf dan ook niet van overtuigd bent...dus neemt ze de leiding over op dat moment. Zo'n dominante moet je dus echt overtuigen door straight en direct te zijn...dat is dit paard zelf namelijk ook...
En een stukje van dat karakter dacht ik ook te zien in het filmpje....nog niet 100% zeker, daarvoor moet je langer kunnen observeren, ook in de groep zo'n paard bekijken...maar ik dacht het te zien.
Dus...dan is bij aarzeling het paard voorwaarts zien te krijgen in mijn ogen de oplossing en had bijv. bij dit paard de Gert van 't Hof manier wel gewerkt: hij erop en een aanjager er bij die voelt wat ie moet doen...
Laat duidelijk zijn dat ik vind dat dit ook niet bij ieder paard werkt...maar dat zegt Gert zelf ook trouwens.
Dus nogmaals: 1 methode die goed is voor alle paarden, bestaat niet. Ook niet 1 methode die goed is voor alle volbloeds...want ook volbloeds hebben karakterverschillen en verschillen in rangorde...
Goh...ik kan wel een boek gaan schrijven...zoveel heb ik getypt! Haha!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 11:35

Polly , je hebt weer gelijjk !!!!!
Dat paard is geen monster , geen elke paard !!
Paarden met gedrags problemen , zijn paarden die die problemen hebben ontwikkeld , door mensen , want die gedrags problemen zijn natuurlijk niet aangeboren !!!
Paarden hebben natuurlijk wel een karakter , maar daar moet je gewoon mee leren omgaan : ze heb ik 2 shetjes , waar ze zijden dat de ene heel sloom en ongeinterseerd was , en de ander "vals"omdat hij beet.
Nu heb ik veel grond werk gedaan met ze , en ze zien mij nu als hun leider . Ik heb nu helemaal geen geproblemen met ze !!
En ik denk dat als je dat paard in het filmpje aan mij en mijn moeder en zusje gaf , dat wij hem in 1 maand super hebben lopen !!!!!!!!!!