Naturals vaak caploos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Naturals vaak caploos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:18

Roane schreef:
Hmn, eens zien of ik dat boek en de film eens ergens vinden kan. Vond het een leuk filmpje.

Het boek is een op verschillende punten interessant´naturalist´ boek. Is via Amazon te koop.

De film biedt gewoon heel leuk kijkplezier en al wat ouder. Zal even zoeken zijn en let goed op dat je een DVD voor europa nodig hebt, dus niet Zone 1.

hc

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:22

Hoop van me leven alleen niet dat ik ooit in volle galop zo'n helling af hoef te gaan.
Met cap of zonder cap Tong uitsteken vond de bergen in Oostenrijk al wild genoeg. Tong uitsteken

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:43

Roane schreef:
Hoop van me leven alleen niet dat ik ooit in volle galop zo'n helling af hoef te gaan.

Hoéft ook niet toch?!? Stap gewoon af of rij een stukje om.
Ik heb het bijna twee jaar terug eens gedáán.... en werk sindsdien aan techniek en vaardigheid om gecontroléérd steil af te dalen Bloos

In Australië is deze fim na 25 jaar nog steeds een populaire cult. Er is zelfs vier seizoenen een serie van op tv geweest.
AU-NZ is helaas Zone4...

hc

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:48

Ik ben ooit eens heel hard gevallen, paar minuten buiten westen geweest en een hersenschudding(plus de nodige andere verwondingen, maargoed neit aan hoofd) sindsdien rijd ik altijd met cap, als ik met cap al een paar minuten bewusteloos ben en hersenschudding, wil ik neit weten hoe het was afgelopen zonder cap.... en ik heb geen last van de cap, vind het vaak zelfs fijn, dus waarom zou ik hem dan aflaten? Vingers aflikken

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 07:33

Moderatoropmerking:
Nogmaals het verzoek om de discussie aardig te houden, om goed andermans post te lezen en even tot 3 tellen voordat er een antwoord geplaatst wordt

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 07:43

ik rij altijd met cap, het is veiliger Haha! ik stap wel eens zonder cap op maar dat is omdat ik hem vergeet Knipoog

ik voel me gewoon meer o pmijn gemak met een cap op, ik ben ook eens op mijn hoofd gevallen en ik was blij dat ik een cap op had want ik had al een lichter hersenschudding laat staan wat er zonder cap was gebeurd

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 08:05

pansor schreef:
ik rij altijd met cap, het is veiliger Haha!

Dat laatste is geen feit.
Springen met helm is onveiliger dan niet springen zonder.
Met helm over een spoorweg overgang willen op een onzeker paard is onveiliger dan zonder afstappen en en list verzinnen.
Etcetera.

Terug naar de ts.
- áls dat zo is
- dan is dat vanwege een andere manier van omgang met het paard en een daarvan afgeleide andere risicioverweging
- wat per saldo veiliger kan zijn
- en dat is niet jammer, maar helemaal OK dan!

Goed paardmanschap is het voorkómen van problemen. Een helm is een stukje passieve veiligheid ná escalatie.

Verder is een helm niet verplicht
- waardoor ieder het recht heeft op een eigen vrije keuze
- waarbij een ander niet het recht heeft zich daarmee te bemoeien

Onder de streep:
zet gerust een helm op, want dat ís een stukje passieve veiligheid MAARRRRR
- goed paardmanschap is belangrijker
- en de relativiveiligheidstheorie is een valkuil
waardoor het dragen van een helm op zich niet per saldo veilig of veiliger hoeft te zijn.

hc

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 14:34

Ik draag ook geen cap,om verschillende redenen.
De grootste reden is voor mij eigenlijk dat ik niet eens weet waarom,maar ik vind het niet fijn om met cap te rijden.
Meestal heb ik mijn hoed op.
Verder vindt ik een cap niet per definitie veiliger.
Je hebt natuurlijk een cap en een goedzittende cap.
Veel mensen denken dat als ze maar een cap ophebben,er niks kan gebeuren.Maar als de cap niet goed zit is het probleem nog veel groter.
Ik heb lesgegeven op een manege,waar een meisje van haar pony viel.Zij had een te kleine cap op.Het gevolg was dat ze door de klap op haar hoofd,de cap vast in haar schedel kreeg.
Ze hebben het operatief moeten verwijderen,ze heeft nog steeds een deuk in haar schedel.

Dit is wel een erg rampscenario,maar ik zal het nooit vergeten!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 14:52

Ik hou het er op dat paardrijden met een cap op veiliger is (ceteris paribus, maar dat geldt altijd bij vergelijkingen, anders valt er niks meer te vergelijken). Ook denk ik dat itt tot bijvoorbeeld de veiligheidsgordel en de airbag, het wel meevalt met het toegevoegde gevoel van veiligheid en daarbij horende toename in roekeloos gedrag. Met cap op voel ik geen verschil in veiligheidsgevoel, maar zonder gordel om in de auto of in een heel kleine auto voel ik me echt onveilig. Daarnaast is het paard hetzelfde, deze zal niet anders reageren als jij wel of niet een cap ophebt. Vanzelfsprekend gaat het hier om een degelijke goedpassende cap, ben het er zeker mee eens dat het met een slechte cap ook slecht met je af kan lopen.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:01

turbotinker schreef:
Ik draag ook geen cap,om verschillende redenen.
De grootste reden is voor mij eigenlijk dat ik niet eens weet waarom,maar ik vind het niet fijn om met cap te rijden.
Meestal heb ik mijn hoed op.
Verder vindt ik een cap niet per definitie veiliger.
Je hebt natuurlijk een cap en een goedzittende cap.
Veel mensen denken dat als ze maar een cap ophebben,er niks kan gebeuren.Maar als de cap niet goed zit is het probleem nog veel groter.
Ik heb lesgegeven op een manege,waar een meisje van haar pony viel.Zij had een te kleine cap op.Het gevolg was dat ze door de klap op haar hoofd,de cap vast in haar schedel kreeg.
Ze hebben het operatief moeten verwijderen,ze heeft nog steeds een deuk in haar schedel.

Dit is wel een erg rampscenario,maar ik zal het nooit vergeten!

jeetje, wat erg Bloos!

maar dat gebeurt echt niet snel en je moet ook wel een goedzittende cap hebben.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:08

Dat is wel zo pansor...het is natuurlijk heel erg zeldzaam Lachen
(gelukkig).
Maar wat ik bedoel te zeggen; met een cap alleen ben je er nog niet.

Veel belangrijker vindt ik overigens val-lessen.
Ik doe ze 4 keer per jaar en vindt het erg nuttig.
Dat wil niet zeggen dat ik nu veilig ben,maar ik weet wel hoe ik het beste kan vallen.
Doen meer mensen dit?

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:15

Vallessen?
Ik probeer eerder op zijn rug te blijven zitten. *LOL*

Maar nee, nooit gedaan eigenlijk. Vind het ook een beetje nutteloos eerlijk gezegd, als je op een bepaalde manier zo erg van de rug geslingerd word kun je nog niks doen. Clown

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:19

heb ooit in het verre verleden ook val lessen gehad e deze jaaaren niet nodig gehad gelukkig
tot ik op een pony zat waarvan duidelijk was dat die niet zou stoppen met bokken en ik besloot er van af te duiken op de stenen , gelukkig en ik het vallen nog niet verleerd
had helemaal niks .. doordat je het geoefend heb ga je op automatische piloot

idem voor de slipcursus en auto op zijn kop in het water
de kans dat ik in zo'n situatie paniek is nu kleiner
de kans dat je op automatische piloot gaat is groter

bij de val heeft dat iig geresulteerd in niks
geen blauwe plekken geen stijfheid , helemaal niks

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:27

Roane schreef:
Vallessen?
Ik probeer eerder op zijn rug te blijven zitten. *LOL*

Maar nee, nooit gedaan eigenlijk. Vind het ook een beetje nutteloos eerlijk gezegd, als je op een bepaalde manier zo erg van de rug geslingerd word kun je nog niks doen. Clown

Jawel, het maakt wel wat uit hoe je gelanceerd wordt, maar je kunt door goede eigen reacties/reflexen de schade vaak nog een heel eind beperken. Het zou heel goed zijn als beginnende ruiters ook een jaartje judo (of zo) zouden doen, want het scheelt echt wel. Natuurlijk helpt valtechniek niet meer als je rechtvooruit tegen het schot wordt gekwakt, maar bij het "gewone" vallen in de bak kan het een behoorlijk verschil maken. Daarbij ontwikkel je met judo ook nog een stukje balans in je eigen lijf, wat ook helpt tegen het vallen.
Bedenk wel dat je voor die valtechniek dus reflexen moet ontwikkelen, dat is niet met een middagje les voor elkaar.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:48

Huertecilla schreef:
pansor schreef:
ik rij altijd met cap, het is veiliger Haha!

Dat laatste is geen feit.
Springen met helm is onveiliger dan niet springen zonder.
Met helm over een spoorweg overgang willen op een onzeker paard is onveiliger dan zonder afstappen en en list verzinnen.
Etcetera.

Terug naar de ts.
- áls dat zo is
- dan is dat vanwege een andere manier van omgang met het paard en een daarvan afgeleide andere risicioverweging
- wat per saldo veiliger kan zijn
- en dat is niet jammer, maar helemaal OK dan!

Goed paardmanschap is het voorkómen van problemen. Een helm is een stukje passieve veiligheid ná escalatie.

Verder is een helm niet verplicht
- waardoor ieder het recht heeft op een eigen vrije keuze
- waarbij een ander niet het recht heeft zich daarmee te bemoeien

Onder de streep:
zet gerust een helm op, want dat ís een stukje passieve veiligheid MAARRRRR
- goed paardmanschap is belangrijker
- en de relativiveiligheidstheorie is een valkuil
waardoor het dragen van een helm op zich niet per saldo veilig of veiliger hoeft te zijn.

hc

Springen met helm is wel veiliger van springen zonder helm. Feit
Met cap een spoorwegovergang over met een onzeker paard is veiliger met helm. (afstappen is natuurlijk het veiligste in alle situaties ---> loos argument)
Etcetera staat trouwens erg jammer, het lijkt bijna of je niks meer te zeggen zou hebben, bijna...

Uitgaande van de algemene omgang met paarden in nederland met standaard risico is een cap een verantwoorde keuze.Natuurlijk is er ook andere omgang met paarden, maar zelfs bij deze is gebruik van een cap niet overbodig.

En juist dat passieve stukje veiligheid heeft al veel mensen in de paarden wereld gered.
En nu voordat je weer begint te zeuren, ja ik weet dat het niet verpicht is en nee wij allemaal, helaas dat je dit nog steeds (en dat zegt wat) niet door hebt dat wij niemand het dragen van een cap verplichten, integendeel wij laten natuurlijk vrije keuze. Maar (en dat is waar jij al de hele tijd de fout in gaat) wij geven en mogen ook vrijblijvend argumenten geven, en dat is onze zaak en daar hoef jij je eens niet mee te bemoeien!

Ik doe al lang NH met Silver (niet de standaard oefeningen, ik heb zelf stukje voor stukje met hem gewerkt) en dit heeft geholpen, echter aangezien het feit dat hij een losse spirit is draag ik een cap ja, ik hoef geen paard dat als een machine zijn rondjes loopt en exact naar de ruiter luisterd, ik wil een paard dat lol heeft aan het rijden, en hij weet dat hij zijn portie lol mag hebben per rit. En dat is mischien verrassend, hij luisterd perfect, gewoon omdat hij weet dat ik hem nooit ergens toe zou dwingen zonder het eerst netjes te vragen... En nog steeds draag ik een cap om mijn hoofd bij een val na een vreugdesprong te beschermen.

Verder zie ik dat je je post zo goed mogenlijk probeert inkleden met formele en ingewikkeld geformuleerde taal maar dat heeft zelfs op mij een 16 jarig meisje geen effect.. dat is toch wel een lachtertje of niet ... En ja ik ben me er van bewust dat je de kleine lettertjes ook kan lezen hoor Knipoog

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:56

Daarnaast is een paard geen robot, en kan hij dus altijd een keer iets tegenkomen waardoor hij struikelt en toch echt wel een keer valt. Dit kun je niet uitsluiten, hoe tredzeker het paard ook is en hoe lang hij ook al loopt zonder te struikelen...

Ilona_Age

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 17:17

Idd, een paard is geen robot en kan altijd struikelen oid.

@ HC: Ik kan er niet bij waarom er zo ontzettend fel gereageerd wordt op iemand die doodgewoon zijn mening geeft en vraagt om de mening en argumenten van anderen.
Als je zo op je beslissingsvrijheid Pling gesteld bent, laat een ander dan ook vrij om zijn of haar mening te uiten.
Je bent niet de enige die ergens recht op heeft.
Zeer oneerlijk Nors opkijken

Wat betreft het 'naturals' gebeuren, als het beter is om een paard zoveel mogelijk natuurlijk te laten leven(dus bitloos, ijzerloos, stalloos enz.) waarom laat je het dier dan niet lekker in het wild lopen?
Als je dan al zo bezig bent met het natuurlijke van een paard, ga er dan gewoon helemaal niet op zitten.
Volgens sommige is het enige hulpmiddel dat van belang is een zadel, om het gewicht van de ruiter beter te verdelen en dergelijke. Daarmee zeggen diegene zelf dus al dat het gewicht van de ruiter niet natuurlijk is. Vanwaar komt de term 'naturals' dan?

Ik bedoel dit niet aanvallend naar die mensen toe, maar snap de term 'naturals' niet helemaal op deze wijze van met paarden omgaan.
Ik laat deze mensen verder ook volkomen in hun waarde, ik heb niks tegen ze.

Hoogst waarschijnlijk mis ik de kern VOLLEDIG maar dat is dan natuurlijk mijn probleem.
Danku. Gestoord

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 18:09

@Ilona_Age: Misschien juist omdat we onnatuurlijke dingen van ze verwachten, zoals rijden, mennen en andere 'kunstjes', vind ik het niet meer dan vanzelfsprekend om ze in hun vrije tijd gewoon te laten zijn wat ze zijn, paarden, en op een manier die, met de beperkte middelen die we hebben, nog het meest overeenkomt met hoe ze zouden leven als wij er niet bij waren.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:30

En vrijlaten???
Paarden zijn al miljoenen jaren gedomesticeerd,en dus zijn onze alledaagse paarden lang niet zo goed in staat zich te redden dan zijn wilde voorouder. (loos argument dus Knipoog )

Voor mij betekend natural zijn het volgende;
Doen wat ik én mijn paard fijn en ontspannend vinden.
Dingen beleven zonder dwang naar je paard toe.
Accepteren wie je paard is,en daarmee samen werken.
Ik zeg altijd rijden doe je mét je paard,en niet óp je paard.

Maar,dat is weer een heel andere discussie.

Over het met cap rijden; kan je ook een bodyprotector verplicht stellen.(je valt immers meer op je lichaam dan op je hoofd.)
En als ik met de hond ga wandelen wil ik kniebeschermers om.Stel je voor dat ik struikel Clown
Zo kunnen we natuurlijk een heleboel argumenten gaan aandragen,maar het blijft simpel;

Je wil het wel,of je wil het niet,met cap rijden...

liran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:35

Waarom rijden jullie eigenlijk paard? dat is toch niet natuurlijk?
Wel allemaal bitloos enz. maar dan rijden jullie wel paard dat snap ik niet helemaal?
Paarden zijn vluchtdieren. rij je daar bitloos op de weg. schrikt je paard en dan?
Jaa sorry hoor maar ik vind het dan onnatuurlijk dat jullie dan paard rijden.

liran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:39

Ilona_Age schreef:
Idd, een paard is geen robot en kan altijd struikelen oid.

@ HC: Ik kan er niet bij waarom er zo ontzettend fel gereageerd wordt op iemand die doodgewoon zijn mening geeft en vraagt om de mening en argumenten van anderen.
Als je zo op je beslissingsvrijheid Pling gesteld bent, laat een ander dan ook vrij om zijn of haar mening te uiten.
Je bent niet de enige die ergens recht op heeft.
Zeer oneerlijk Nors opkijken

Wat betreft het 'naturals' gebeuren, als het beter is om een paard zoveel mogelijk natuurlijk te laten leven(dus bitloos, ijzerloos, stalloos enz.) waarom laat je het dier dan niet lekker in het wild lopen?
Als je dan al zo bezig bent met het natuurlijke van een paard, ga er dan gewoon helemaal niet op zitten.
Volgens sommige is het enige hulpmiddel dat van belang is een zadel, om het gewicht van de ruiter beter te verdelen en dergelijke. Daarmee zeggen diegene zelf dus al dat het gewicht van de ruiter niet natuurlijk is. Vanwaar komt de term 'naturals' dan?

Ik bedoel dit niet aanvallend naar die mensen toe, maar snap de term 'naturals' niet helemaal op deze wijze van met paarden omgaan.
Ik laat deze mensen verder ook volkomen in hun waarde, ik heb niks tegen ze.

Hoogst waarschijnlijk mis ik de kern VOLLEDIG maar dat is dan natuurlijk mijn probleem.
Danku. Gestoord

Ilona_Age ik ben het 100% met je eens.Knipoog met jou kan ik praten Haha!

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 20:15

liran schreef:
Waarom rijden jullie eigenlijk paard? dat is toch niet natuurlijk?
Wel allemaal bitloos enz. maar dan rijden jullie wel paard dat snap ik niet helemaal?
Paarden zijn vluchtdieren. rij je daar bitloos op de weg. schrikt je paard en dan?
Jaa sorry hoor maar ik vind het dan onnatuurlijk dat jullie dan paard rijden.

Als je de post hierboven gelezen had,zag je waar het om ging liran. Scheve mond

En 'paarden zijn vluchtdieren' ....
Zijn ze dat met een bit in niet dan?

Bovendien ging het over CAPS! Haha!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 20:18

CAPS en NATURALS notabene,
Niet waarom naturals wel of niet rijden. *LOL*

Om even op de allereerste post terug te komen. Ik ken niet zo heel veel naturals, maar ik weet wel dat de meeste dresuurruiters die ik ken, als die een beetje kunnen rijden dat hup de cap afgaat.
heeft denk ik niet zoveel te maken met natural of niet, maar met de ruiter zelf. Lachen

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 20:36

@Roane: dat met die dressuurruiters, ik denk dat dat ook te maken heeft met een beetje arrogantie hoor...

Ilona_Age

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 20:44

turbotinker schreef:
En vrijlaten???
Paarden zijn al miljoenen jaren gedomesticeerd,en dus zijn onze alledaagse paarden lang niet zo goed in staat zich te redden dan zijn wilde voorouder. (loos argument dus Knipoog )

Voor mij betekend natural zijn het volgende;
Doen wat ik én mijn paard fijn en ontspannend vinden.
Dingen beleven zonder dwang naar je paard toe.
Accepteren wie je paard is,en daarmee samen werken.
Ik zeg altijd rijden doe je mét je paard,en niet óp je paard.

Maar,dat is weer een heel andere discussie.

Over het met cap rijden; kan je ook een bodyprotector verplicht stellen.(je valt immers meer op je lichaam dan op je hoofd.)
En als ik met de hond ga wandelen wil ik kniebeschermers om.Stel je voor dat ik struikel Clown
Zo kunnen we natuurlijk een heleboel argumenten gaan aandragen,maar het blijft simpel;

Je wil het wel,of je wil het niet,met cap rijden...

Ieder zn eigen manier van rijden, ik heb er niks op tegen hoor. Zeker niet.
Maar idd, paarden kunnen niet meer natuurlijk leven, dus vandaar dat ik de term 'naturals' niet begrijp...
Er is weinig natuurlijks aan namelijk (zoals je zelf ook zegt).
Dus ik heb zoiets van: verzorg zo'n prachtig dier dan op je best, en niet natuurlijk. Want het is alles behalve natuurlijk. Het paard kan niet voor zichzelf zorgen.

Ik doe ook met mijn paard wat we beiden leuk en ontspannen vinden.
Ik doe ook niets wat mijn paard niet zou willen.
Ik accepteer mijn paard ook, en werk met m samen.
En ik rij ook MET mijn paard.
Net als 'naturals' blijkbaar.
Waarom rijden 'naturals' dan ZONDER bit, ijzers, stal, normaal zadel enz.?
We willen hetzelfde bereiken toch?
Ik heb niets tegen op deze wijze van paardrijden, maar vind de term 'naturals' niet toepasselijk.