Naturals............hoe natural ben jij?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Inge_

Re: Naturals............hoe natural ben jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 21:25

Skipper schreef:
Feit blijft iedereen die op zijn paard gaat zitten doet dit ter eigen vermaak = egoisme.

Ene probeert zijn schuldgevoel nog goed te praten door het zo natuurlijk mogelijk te houden.
Hun gevoel hierbij is goed en omdat hun gevoel goed is neemt men aan dat het ook goed is voor het paard.

Deze redenatie gaat ook op voor alle andere soorten van paardenhouden. Van 24 uur op stal tot halve dagen buiten/binnen, of welke vorm dan ook. Maar het ging hier even specifiek om naturals.

Iedereen gaat uit van zijn eigen beweegredenen probeert die te vergoeilijken. Paarden zijn er ter eigen vermaak, ook voor naturals. Alleen zei compenseren hun 'schuldgevoel' anders dan de niet-naturals.

De beweegredenen zijn uiteindelijk altijd om je eigen gevoel te sussen en je geweten. Aan andere kant is dit positief iets. Je gaat er immers van uit dat de mens dan het beste met het paard voor heeft.

Alleen wat het beste voor het paard is, daar lopen meningen heel erg over uiteen Haha!
Volgens naturals het zo mogelijk natuurlijk houden, voglens anderen is het juist het paarden zo goed mogelijk geriefelijk te maken. Wat goed of fout is kan niet objectief worden vastgesteld. Het is een objectief iets, een gevoel, een idee.

Paardrijden is en blijft puur egoisme. Ook voor naturals, als je echt natural bent dan ga je er ook niet op zitten. Maar aangezien we daarvoor een paard niet hebben, gaan we erop zitten. Ter ons vermaak, dus wederom puur en alleen egoisme en eigen vermaak.

Over het dikgedrukte; Iedereen weet dat paarden in het wild zo'n 30 km per dag afleggen en ze de hele dag bezig zijn met eten zoeken en in een kudde leven.. De meeste 'normals' zien toch ook wel in dat paarden eigenlijk buiten horen (zo niet dan vind ik dat echt erg) maar die vinden dat niet nodig omdat het voor hun handiger uitkomt als het paard op stal staat, dus dan kan wel worden vastgesteld wat goed of fout is.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 21:45

Inge_ schreef:
Ik wil eventjes reageren op een paar posts in het topic;

terorita schreef:
staat hier in de polder een zogenoemde kudde paarden...
natural in de natuur...
dan staan de dieren d'r op stal beter bij...
op ijzers.met deken..en mogen zo nu en dan de paddock in..
hebben ze het slecht?????

Vanuit jouw perspectief hebben ze het waarschijnlijk niet slecht, lekker warm in de stal met een dekentje om en als het goed weer is eventjes een half uur de paddock in. In de regen zowieso niet naar buiten want jij houdt niet van regen dus je paard ook niet.
Paarden vinden het veel fijner om buiten te staan dan binnen, waarom zitten er sloten op de staldeuren? Omdat de paarden er anders uitlopen! Ze zijn dus liever uit de stal dan erin!

.

ze hebben het inderdaad lekker warm op stal...de ene wel met deken andere niet...
staan nu niet buiten nee...land laat dat niet echt toe...beestjes tot de nek in de modder is ook niet je van het...kans op mok is dan weer groter...
plus de drachtige merrie's zijn binnen denk beter af dan buiten....
of ze het fijner vinden om buiten te staan...dat half uurtje padock..de dames staan vaak al voor het hek, voor dat wij hem open hebben...dus of ze met dit weer zo graag buiten staan?????
sloten op de staldeur....neem aan dat jij ook een hekwerk om je landje hebt???
of lopen ze braaf in een open veldje

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 21:53

Als mijn paard in de paddock staat, staat hij me ook altijd na 5 min alweer op te wachten voor het hek, omdat hij zich daar verveelt en omdat hij weet dat hij de stal ingaat en eten krijgt..

Tuurlijk wordt mijn weiland ook omlijnd door een hek, logisch. Ik bedoelde dat als ik de staldeur van mijn paard ook maar even openlaat hij er meteen uitloopt en richting de wei, net zoals alle paarden die op dezelfde stalling staan.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:26

Splash schreef:
Mijn paarden komen alleen 2 keer per dag even binnen om te eten en gaan daarna weer meteen de wei op. Maar hier is het dan ook 25 graden en heerlijk weer. Als de regen met bakken naar beneden komt of het is s'nachts koud dan gaan ze bij mij ook op stal. Ik merk ook dat ze dat dan graag willen omdat ze voor de deur staan te wachten tot ze naar binnen mogen.
Ik vind dat we er met z'n allen rekening mee moeten houden dat we te maken hebben met huispaarden die gedomesticeerd zijn en in de verste verte niet wild zijn. Natural is goed tot op bepaalde hoogte maar soms moet je de natuur een handje helpen en ingrijpen.
Zo vind ik natuurlijk hoefbekappen goed maar ook hier moeten we er rekening mee houden dat onze paarden niet in het wild leven en ook andere voeding binnen krijgen. Paarden in het wild leven schaars en leven vaak op harde onder grond. De hoeven van deze paarden groeien minder hard dan die van onze huispaarden. Onze paarden krijgen vaak rijker hooi en andere voeding zoals krachtvoer. Hierdoor groeien de hoeven anders en sneller.
Zoveel mogelijk buiten is goed voor een paard maar zo ken ik ook een paard die vaak last heeft van 'rainrot'. Een huidaandoening die wordt veroorzaakt door een vuile vacht, een hogeluchtvochtigheid en regen. Dit paard wordt 24/7 buiten gehouden omdat de eigenaar alles zo natuurlijk mogelijk wil maar zo wordt dit paard wel constant aan de weersomstandigheden blootgesteld, kan nergens schuilen en wordt niet genoeg geborsteld. Hierbij vind ik dat wij als mens moeten ingrijpen en de natuur een handje moeten helpen.
Dus, mijn mening is: Natural is goed maar tot op bepaalde hoogte. We hebben te maken met gedomesticeerde huispaarden en niet met wilde paarden.
We laten onze katten en honden toch ook niet in weer en wind buiten zitten en geven ze levend prooi te eten? (ik weet het!!! sommigen doen dit weer wel!!)

Ik quote mezelf ook maar even. Het lijkt net of niemand wil inzien dat 100% natural gewoon niet kan in deze wereld. Nogmaals; onze paarden zijn gedomesticeerd net als onze katten, honden en andere huisdieren (ook al ziet niet idereen een paard als huisdier).
Begrijp me met niet verkeerd! Ik vind zoveel mogelijk 'natural' heel erg goed en als het kan 24 uur buiten maar het moet niet ten koste gaan van het paard.
Trouwens wij leven toch ook niet meer in grot, wij zijn onze luxe ook gewend en kunnen ook niet zomaar weer terug de volle natuur in. Kan wel, maar zou je dan gelukkig zijn?
Verder wil ik er ook even op in gaan dat niet ieder ras geschikt is om 24/7 buiten te laten. Een Arabier komt oorspronkelijk uit een heel ander klimaat dan bijv. een fjord!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:30

Wanneer je aan iemand de vraag stelt "Hoe natural ben jij?", dan zul je eerst moeten aangeven wat jij zelf onder "natural" verstaat of zul je eerst moeten samenvatten - en het hier over eens zijn - wat een "natural" dan is.

Tot dan hebben discussies als deze geen enkele zin.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:30

Splash schreef:
Splash schreef:
Mijn paarden komen alleen 2 keer per dag even binnen om te eten en gaan daarna weer meteen de wei op. Maar hier is het dan ook 25 graden en heerlijk weer. Als de regen met bakken naar beneden komt of het is s'nachts koud dan gaan ze bij mij ook op stal. Ik merk ook dat ze dat dan graag willen omdat ze voor de deur staan te wachten tot ze naar binnen mogen.
Ik vind dat we er met z'n allen rekening mee moeten houden dat we te maken hebben met huispaarden die gedomesticeerd zijn en in de verste verte niet wild zijn. Natural is goed tot op bepaalde hoogte maar soms moet je de natuur een handje helpen en ingrijpen.
Zo vind ik natuurlijk hoefbekappen goed maar ook hier moeten we er rekening mee houden dat onze paarden niet in het wild leven en ook andere voeding binnen krijgen. Paarden in het wild leven schaars en leven vaak op harde onder grond. De hoeven van deze paarden groeien minder hard dan die van onze huispaarden. Onze paarden krijgen vaak rijker hooi en andere voeding zoals krachtvoer. Hierdoor groeien de hoeven anders en sneller.
Zoveel mogelijk buiten is goed voor een paard maar zo ken ik ook een paard die vaak last heeft van 'rainrot'. Een huidaandoening die wordt veroorzaakt door een vuile vacht, een hogeluchtvochtigheid en regen. Dit paard wordt 24/7 buiten gehouden omdat de eigenaar alles zo natuurlijk mogelijk wil maar zo wordt dit paard wel constant aan de weersomstandigheden blootgesteld, kan nergens schuilen en wordt niet genoeg geborsteld. Hierbij vind ik dat wij als mens moeten ingrijpen en de natuur een handje moeten helpen.
Dus, mijn mening is: Natural is goed maar tot op bepaalde hoogte. We hebben te maken met gedomesticeerde huispaarden en niet met wilde paarden.
We laten onze katten en honden toch ook niet in weer en wind buiten zitten en geven ze levend prooi te eten? (ik weet het!!! sommigen doen dit weer wel!!)

Ik quote mezelf ook maar even. Het lijkt net of niemand wil inzien dat 100% natural gewoon niet kan in deze wereld. Nogmaals; onze paarden zijn gedomesticeerd net als onze katten, honden en andere huisdieren (ook al ziet niet idereen een paard als huisdier).
Begrijp me met niet verkeerd! Ik vind zoveel mogelijk 'natural' heel erg goed en als het kan 24 uur buiten maar het moet niet ten koste gaan van het paard.
Trouwens wij leven toch ook niet meer in grot, wij zijn onze luxe ook gewend en kunnen ook niet zomaar weer terug de volle natuur in. Kan wel, maar zou je dan gelukkig zijn?
Verder wil ik er ook even op in gaan dat niet ieder ras geschikt is om 24/7 buiten te laten. Een Arabier komt oorspronkelijk uit een heel ander klimaat dan bijv. een fjord!!
]

Wat is dat nou voor onzin? Naturals zien niet in dat 100% natural niet kan in deze wereld? Tuurlijk zien we dat wel in Rolleyes We proberen alleen onze paarden zo natural mogelijk te houden.

Een Arabier komt idd uit een heel ander klimaat dan een Fjord, maar kan alsnog prima 24/7 buitenstaan.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:53

Inge_ schreef:
Als mijn paard in de paddock staat, staat hij me ook altijd na 5 min alweer op te wachten voor het hek, omdat hij zich daar verveelt en omdat hij weet dat hij de stal ingaat en eten krijgt..

Tuurlijk wordt mijn weiland ook omlijnd door een hek, logisch. Ik bedoelde dat als ik de staldeur van mijn paard ook maar even openlaat hij er meteen uitloopt en richting de wei, net zoals alle paarden die op dezelfde stalling staan.

in de meeste gevallen lopen ze richting bikskar...
maar goed dat is mijn ervaring

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:54

Ik zit op mijn paard omdat ik dan beter contact heb emt haar en zij of hij ligt aan op wie ik rijd lekker beweging heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:09

Nadya schreef:
Ja, Rosita, weer zo'n reltopic inderdaad. Pipo had niets beters te doen dan er weer eentje te starten. Haha!
Gezellig, he...... Haha! Haha! Haha!

Moet je je weer gaan verdedigen dat je wel op je paard rijdt e.d.
Even voor alle duidelijkheid, toevallig rijd ik nog steeds niet op mijn paard. Maar om een hele andere reden. Clown

Even voor jouw informatie, ik heb nog nooit gekeken op dit onderdeel van bokt en was toch wat nieuwsgierig wat jullie beweegt. Blijkbaar kan het niet normaal uitgelegd worden en schieten de naturals gelijk in de vlekken en vooral boven op de kast.

Ik geef echter wel aan, dat een heleboel dingen die jullie natural vinden, gewoon normaal boerenverstand is. Dat is niet uitgevonden sinds het natural is, maar al heel lang zo, alleen noemt de gemiddelde paardenboer het niet zo Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:14

Ik vind het prima dat mensen natural willen leven en omgaan met hun paarden, voor wat dat dan ook moge betekenen. Echter lees ik te vaak: Fijn normaal rijden ipv wedstrijden, lekker in de wei ipv de stal, een goede NH smid ipv die andere die de boel verkloot.

Er word door de naturals teveel gewezen met een vingertje dat de sportruiters een stel dierenbeulen zijn. En dat past mij niet!

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:17

Pipo schreef:
Even voor jouw informatie, ik heb nog nooit gekeken op dit onderdeel van bokt en was toch wat nieuwsgierig wat jullie beweegt. Blijkbaar kan het niet normaal uitgelegd worden en schieten de naturals gelijk in de vlekken en vooral boven op de kast.

Ik geef echter wel aan, dat een heleboel dingen die jullie natural vinden, gewoon normaal boerenverstand is. Dat is niet uitgevonden sinds het natural is, maar al heel lang zo, alleen noemt de gemiddelde paardenboer het niet zo Clown

Ben ik het wel mee eens.
Ik ga staks op mijn paard rijden omdat het mogelijk is. Dat is ooit door iemand ontdekt. Ik vindt het leuk om te doen. Ik ben wel van mening dat ook al doe je alles zo natural mogelijk, een paard houden is niet natural en erop rijden al helemaal niet. Maar wij hebben nu eenmaal de mogelijkheid om dit te doen en vinden het leuk. Het paard heeft dan helaas niets te willen.

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:21

Ik wil mezelf geen natural noemen, maar wel even reageren op je laatse post.
Op wedstrijden kan je ook fijn normaal rijden en een traditionele smid kan net zulk goed werk leveren als een NB'er.
Lekker op de wei is echter in bijna alle gevallen beter dan op stal.
Dat niet iedereen dat kan realiseren is een ander verhaal, maar dat het beter is, is een feit.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:24

ben absoluut met je eens, dat ze op de wei beter af zijn,
mits de weersomstandigheden dat toe laten, en hoe het land er bij ligt..gaan ze nu naar buiten vertrappen ze binnen now time, het land, het is nu gewoon weg te nat.

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:48

Tja, dan is het maar waar je de grens legt.
Hier lopen ze wel dag en nacht op de wei en die is idd nat.
Er wordt het een en ander opgeploegt, maar ik heb het geluk dat er dalijk weer veel meer weiland beschikbaar is, als het hoge water buitendijks weer weg is.
Zou ik dat land buitendijks niet kunnen gebruiken, dan had ik ze toch nog hier in de wei laten lopen.
De voordelen wegen voor mij op tegen de nadelen.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:50

Ben ik het wel mee eens.
Ik ga staks op mijn paard rijden omdat het mogelijk is. Dat is ooit door iemand ontdekt.

Aaah onze voorouders zijn dus de boosdoeners Pling

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:54

mariekie schreef:
Ben ik het wel mee eens.
Ik ga staks op mijn paard rijden omdat het mogelijk is. Dat is ooit door iemand ontdekt.

Aaah onze voorouders zijn dus de boosdoeners Pling

Geef hen maar de schuld, zijn wij er ook vanaf Haha!

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:59

als je het zo bekijkt.............maria zat ook op een ezel....

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:10

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:11

En dat heeft allemaal te maken met evolutie en ontwikkeling..... het gebruik van dieren (in dit geval paarden) verandert langzaam, van voedsel, naar lastdier, naar oorlogswerktuig, naar landbouwdier, naar recreatiedier (en daar schaar ik sport ook onder, dat is ook recreatie). En met die veranderingen veranderd ook de behoefte van het dier. Je kan niet alleen het gebruiksdoel wijzigen zonder de randvoorwaarden te wijzigen. En ik denk dat als je dat inziet het allemaal wel goedkomt.
Paarden worden tegenwoordig gefokt met doelen. Bloedlijnen worden uitgezocht, dingen die wij (!!!) niet willen zien worden eruit gefokt (geen natuurlijke selectie) en zo onstaat er een heel nieuw paard wat steeds verder af staat van het oorspronkelijke wilde paard wat in de vrijheid leefde.

Het natuurlijk van nu en vroeger kan je daardoor naar mijn mening niet echt meer vergelijken.
Tuurlijk, als je het heerlijk vindt om zonder zadel een beetje rond te hobbelen op je pony, te poetsen, te wandelen etc (waar niks mis mee is!!!) zijn de behoeften al weer heel anders dan een paard dat hoog in de sport loopt.
Dan kan je zeggen "zo natuurlijk mogelijk...". Maar ik denk dat dat dan dus voor elk paard en elke situatie een heel andere invulling heeft.

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:17

Ik denk dat het vermogen van een paard om in de natuur te overleven er nu nog wel inzit hoor. Dat fok je er niet zomaar uit.
Waarom zijn de behoeftes van paarden die hoog in de sport lopen anders dan die van een pony waar alleen maar een beetje mee geknolhobbeld wordt?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:18

cremellogek schreef:
Ik heb het topic doorgelezen, en mijn conclusie is ook dat sommige naturals alleen maar natural zijn als het hun uitkomt. Daarom stoort het mij ook zeer als zij hun tunnelvisie proberen op te dringen, beweren dat er maar 1 juiste manier van paarden houden is en ieder die dat niet doet is een paardenbeul. Sowieso vind ik het woord natural misleidend, de suggestie dat zij hun paard op een natuurlijke wijze houden staat volledig de plank mis. Zeker aangezien ze dit alleen doen als het uitkomt, maar vaak omdat dat de goedkoopste manier van paarden houden is.

Goedkoop? Mijn weidegang is niet goedkoop, hoor. Er zitten nogal wat voorzieningen bij. En mijn professionele natuurlijk bekapper is een stuk duurder dan mijn vorige traditionele hoefsmid. Jij weet duidelijk totaal niet waar je het over hebt, in elk geval niet in mijn geval. Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:21

verography schreef:
ulinoco_maud schreef:
ik zet men vraagtekens bij 24/7 buiten paarden zijn nu veel gevoeliger voor kou enzo....

Allereerst; welke kou? Dit is bv. de warmste winter ooit in ons land.
En mijn pony is prima bestand tegen de kou. Kom zijn wintervacht maar bewonderen. Je moet wel zorgen dat je paard onbeperkt of een paar keer per dag goed te eten krijgt. Onbeperkt ruwvoer dus, daar houden ze zich samen met hun vacht prima warm bij, hoor.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:30

Pipo schreef:

Boerenverstand? Ik sta toevallig bij boeren, maar die houden hun paarden toch echt heel anders, terwijl ze al jaren in de paarden zitten. Maar ze snappen wel dat ik mijn pony buiten wil houden, ondanks dat ze hun eigen dieren 's winters voornamelijk binnen zetten. Ik geloof dat ik al eerder heb uitgelegd hoe ik het doe met mijn eigen pony. Als ik dan uitgemaakt wordt voor onnatuurlijk omdat ik in de toekomst mijn jonge paard wel ga inrijden of omdat ik hem wel krachtvoer geef of een regendeken opdoe als het te veel regent, tja.... Ik weet in elk geval dat ik mijn best doe om hem zo natuurlijk mogelijk te houden. Wat anderen doen moeten ze zelf weten. Ik zit toevallig in een dressuuromgeving en daarin kijken een hoop mensen je wat vreemd aan als ze horen en zien hoe ik die van mij hou. En dat vind ik jammer. Maar het sterkt me wel als ik naar mijn pony kijk en hem zie staan. Hij is gewoon heel erg gelukkig en gezond en vooral 'vrij'. En zo zie ik mijn paard graag. Tong uitsteken
Als mensen dan gaan roepen over 'lekker goedkoop' of paarden zijn allang niet meer natuurlijk, tja.... Wie is hier dan zwart/wit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:31

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:34

en ondanks dat de paarden hier dus binnen staan, kijken ze ook
gelukkig , vrolijk en gezond uit hun ogen
tuurlijk gaan ze heerlijk uit hun panty, als ze in het voorjaar de eerste dag naar buiten gaan....en dat vindt ik zelf ook een pracht gezicht...
toch staan ze na een tijdje te trapelen voor het hek, of als de eerste regendrupels zich aandienen...ze weten niet hoe snel ze weer naar binnen moeten..