Discussie natuurlijk bekappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: Discussie natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:23

Mistral1 schreef:
Ik ben eerder in een forum op het gebied van uitspraken die ik deed mbt nb al eens beschuldigd van tunnelvisie....Maar wat zijn hun principes dan? Alle paarden vd ijzers af!!....Dat is in mijn ogen ook tunnelvisie.

Ben ik geheel met je eens Knipoog
Ik ben een groot voorstander van blote voeten, maar absoluut niet ten koste van het paard. We hebben een paard dat altijd op blote voeten heeft gelopen, maar hij is behoorlijk gevoelig voor steentjes en dergelijke. Het gekke is dat hij, toen we met hem begonnen, van die samengeknepen hoeven had die altijd aan ijzers worden toegeschreven. Hij heeft echt NOOIT op ijzers gestaan. Vorm en kwaliteit is nu aan het veranderen, maar de gevoeligheid is er nog steeds (bijna 9 maanden verder). Als dat teveel blijft, krijgt hij alsnog een ijzertje onder, dan is het maar niet anders, maar voorlopig kijken we het nog aan.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:24

Mistral1 schreef:
Ik ben eerder in een forum op het gebied van uitspraken die ik deed mbt nb al eens beschuldigd van tunnelvisie....Maar wat zijn hun principes dan? Alle paarden vd ijzers af!!....Dat is in mijn ogen ook tunnelvisie.

Dat heet de boel omdraaien! Trek je het niet te veel aan, het is een verwarde poging geen gezichtsverlies te lijden. Sommige paarden zijn nu eenmaal beter af met ijzers en sommige paarden doen hun hele leven zonder ijzers. Wat maakt het uit? Als ze maar pijnloos uit de voeten kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:28

Hoe komt het toch dat NB altijd in het verdomhoekje zit. Hebben jullie daar zelf een verkaring voor?

De meesten hebben toch geen bal verstand van hoeven onderhouden, laten een smid komen en boeie wat hij is, als paardenbeest maar lekker loopt. Waarom dan NB altijd zoveel weerstand? Ben ik wel benieuwd naar.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:33

Een goed lopend paard is voor mij ook het belangrijkste. Het liefste zie ik dat zonder ijzers, en meestal is dat ook mogelijk. Er zijn echter (helaas Haha!) altijd uitzonderingen..

Wat wel jammer is, is dat veel mensen erg snel naar ijzers grijpen, en al snel roepen dat het paard niet meer zonder kan.

Vaak is het echter de mens die niet zonder ijzer wilt (denk aan: niet minder willen (buiten)rijden, niet afzeggen van wedstrijden op nat gras e.d.). Eigen keus natuurlijk... maar toch..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:36

Ik ken zoveel mensen die ijzerloos hun paarden houden, hebben nog nooit van NB gehoord of allerlei andere zaken zoals ze op bokt bespreken. Hebben gewoon een paard een oud eenvoudig zadel en knorren maar. IJzers vinden ze vaak te duur. Dus die mensen hebben een smid die bekapt. Dus waarom dan heeft NB zoveel weerstand, juist die mensen zouden niet eens weten dat ze een NBer hebben, als beestje maar loopt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:37

russel schreef:
Hoe komt het toch dat NB altijd in het verdomhoekje zit. Hebben jullie daar zelf een verkaring voor?

De meesten hebben toch geen bal verstand van hoeven onderhouden, laten een smid komen en boeie wat hij is, als paardenbeest maar lekker loopt. Waarom dan NB altijd zoveel weerstand? Ben ik wel benieuwd naar.

Ik denk dat de weerstand tegen NB groot is door de extremen binnen de NB. Er zijn mensen die te ver gaan, en niets anders meer zien als het NB. Bovendien bestrijkt het NB een groot aantal bekapmethoden (net als TB eigenlijk, maar daar is het minder bij bekend) en dat wekt veel verwarring. Als de ene NB-er dit zegt, en de ander dat, dan kunnen ze beide een goede weg naar Rome hebben. Voor een leek lijkt het echter alsof een van beide niet weet waar hij over praat, terwijl ze in feite alleen een andere methode hebben, maar wel even kundig zijn.

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:39

Kymalin schreef:
Mistral1 schreef:

Dat heet de boel omdraaien! Trek je het niet te veel aan, het is een verwarde poging geen gezichtsverlies te lijden. Sommige paarden zijn nu eenmaal beter af met ijzers en sommige paarden doen hun hele leven zonder ijzers. Wat maakt het uit? Als ze maar pijnloos uit de voeten kunnen.

Afgod Afgod

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:42

Ik dacht dat NB maar 1 methode had, de NB-methode en dat alle paarden op dezelfde manier bekapt werden. Misschien is dat het misverstand en denkt iedereen dat hun paarden standaardbekapping krijgen terwijl ze verwachten dat er naar de paardevoet gekeken wordt.

Ik zit alleen met die lage hielen, je wil niet weten hoe lang ik al bezig ben om mijn paard weer hielen te laten krijgen. Kan mij nl niet voorstellen dat dat bij elk paard goed werkt, als het alleen bij mijn paard verkeerd is uitgepakt. (geen NB-er gedaan)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:48

NB heeft idd niet maar 1 methode... althans, dat is mijn idee. Het is jammer dat er bij NB alles over 1 kam geschoren wordt.

Als ik bij het vernagelen, versnijden of bij het verliezen van ijzers ook zou moeten zeggen "Nou, dat hele beslaan is maar niks en die smeden maken er een potje van" blijft er weinig over..

Mijn ervaring is dat door de 'normale' hoefsmid mijn paard heel apart op zn voeten is gezet. Juist de dingen waar de NB methode van 'beschuldigd' wordt, kreeg mijn paard door de reguliere methode.
Nu met de zgn. nb-methode krijgt ze eindelijk weer een beetje hielen (terwijl dat er door NB 'afgehakt' zou worden?)

Wat ik ook altijd een grappig fenomeen vind is dat als een paard met ijzers beroerd loopt, dat het dan NOOIT aan de smid lijkt te liggen. Dan loopt dat paard nu eenmaal zo, of er is iets anders aan de hand.
Echter, als de ijzers eraf gehaald zijn en het paard loopt hetzelfde (dus niet perse goed) dan komt dát ineens doordat er een charlatan zonder papieren aangezeten heeft..

heel wonderlijk hoe dat werkt Clown

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:55

russel schreef:

Ik denk dat Nber's zichzelf nogal in de moeilijkheden brengen door hun eenzijdig uitspraken/overtuigen, welke op sommige paarden niet van toepassing zijn..(en soms zelfs gevaarlijk zijn! ) waardoor er allerlei problemen ontstaan enz enz en ja dan kom je in een verdomhoekje zoals jij dat noemt.Elk paard moet nou eenmaal anders bekapt c.q beslagen worden er is bestaat niet ëën ideale hoefvorm/stand. dat is iets wat wel vaak door bepaald en ik zeg door bepaalde Nber's wordt gepretendeerd.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:59

Die 'eenzijdige uitspraken/overtuigingen' kom je in veel meer (vak)gebieden tegen... dat is niet voorbehouden aan de NB-stroming (als die al bestaat alszodanig).

Dan is het aan de toehoorder om selectief te luisteren en zelf wellicht andere visies aan te horen.
Maar nee, juist die toehoorders zouden aan tunnelvisie kunnen lijden door maar naar 1 persoon te luisteren en die gelijk als voorbeeld te nemen voor een hele gedifferentieerde groep mensen, onder het mom van 'als je dr 1 gesproken heb, weet je wat de anderen doen'.. En das best gek Ja
Zo werkt dat bij instructeurs, DA's, regulier smeden, zadelpassers etc etc ook niet...

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:59

Cer schreef:
NB heeft idd niet maar 1 methode... althans, dat is mijn idee. Het is jammer dat er bij NB alles over 1 kam geschoren wordt.

Als ik bij het vernagelen, versnijden of bij het verliezen van ijzers ook zou moeten zeggen "Nou, dat hele beslaan is maar niks en die smeden maken er een potje van" blijft er weinig over..

Mijn ervaring is dat door de 'normale' hoefsmid mijn paard heel apart op zn voeten is gezet. Juist de dingen waar de NB methode van 'beschuldigd' wordt, kreeg mijn paard door de reguliere methode.
Nu met de zgn. nb-methode krijgt ze eindelijk weer een beetje hielen (terwijl dat er door NB 'afgehakt' zou worden?)

Wat ik ook altijd een grappig fenomeen vind is dat als een paard met ijzers beroerd loopt, dat het dan NOOIT aan de smid lijkt te liggen. Dan loopt dat paard nu eenmaal zo, of er is iets anders aan de hand.
Echter, als de ijzers eraf gehaald zijn en het paard loopt hetzelfde (dus niet perse goed) dan komt dát ineens doordat er een charlatan zonder papieren aangezeten heeft..

heel wonderlijk hoe dat werkt Clown

Ben het niet helemaal eens met wat je schrijft....Ik ben in het verleden ook wel eens van hoefsmid veranderd omdat een paard van mij slecht liep en dat naar mij inziens kwam door de bekap wijze van de betreffende hoefsmid...Als dat zo was en het paard later wel goed liep hield ik me daarna ook niet stil ..Bij nb zullen er ongetwijfeld meerdere methodes bestaan alleen vindt ik dat de reguliere smid MEESTAL meer opleiding heeft genoten en een veel groter scala aan middelen/werkwijze heeft om een paard goed op de hoeven te zetten...Omdat zoals ik al eerder zei elkaar paard anders is en ook anders bekapt dient te worden. Er zit zelfs verschil in het bekappen/beslaan van een dressuur of springpaard om de dood simpele reden dat ze voor hun werk nu eenmaal een bepaalde stand nodig zijn.. onze paarden lopen nou eenmaal niet meer in de natuur.
Laatst bijgewerkt door Mistral1 op 18-06-07 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:02

@Mistral: dat is dus precies wat ik bedoel... Ja
Als de ene smid iets niet goed doet, ga je bij een ander kijken. Dat geldt ook voor het zgn. NB-gebeuren. Buiten dat er daar nog maar zo weinig van zijn, dat je weinig vergelijkingsmateriaal hebt, maar ze zijn dus niet allemaal hetzelfde, en doen ook niet allemaal hetzelfde... De ene 'nb-er' is dus de ander niet... Lachen

Overigens zegt een papiertje, wat voor papiertje dan ook, echt helemaal niks...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:03

Ja maar ik kom steeds meer tot de conclusie hoeveel hoefsmeden er maar een potje van maken. Ze hebben toch allemaal een leermeester gehad?
Bij ons op stal komen verschillende hoefsmeden, geen eentje vind ik goed genoeg. Dat zijn dat dus de traditionelen. Niemand bij ons heeft verstand van paardenhoeven, dat blijkt wel.

Ik ben geen voorstander van lage of helemaal geen hielen, maar ik zie voeten die gewoon veel te lang zijn. De hoef naar voren aan het groeien is, dus niet rechtstandig naar beneden. Nou lopen die paarden nog steeds goed, verbazingwekkend, want als mijn paard maar een cm verkeerd staat loopt hij al niet meer lekker.

Maar over NB is meteen snel een rel. Dat snap ik dus niet. Dat ijzers per definitie slecht voor de gezondheid is dat geloof ik ondertussen niet meer. Bij ons eentje heel zijn leven al 4 ijzers onder, is 25 en loopt altijd elke dag nog prima, een ander is ondertussen 20, heeft wel HKO, speciaal beslag, is wandelpaard geworden, loopt nooit pijnlijk of kreupel.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:05

russel schreef:
Ik dacht dat NB maar 1 methode had, de NB-methode en dat alle paarden op dezelfde manier bekapt werden. Misschien is dat het misverstand en denkt iedereen dat hun paarden standaardbekapping krijgen terwijl ze verwachten dat er naar de paardevoet gekeken wordt.

Ik zit alleen met die lage hielen, je wil niet weten hoe lang ik al bezig ben om mijn paard weer hielen te laten krijgen. Kan mij nl niet voorstellen dat dat bij elk paard goed werkt, als het alleen bij mijn paard verkeerd is uitgepakt. (geen NB-er gedaan)

Mijn paard en pony worden door dezelfde NB-er bekapt. Mijn paard heeft echter hielen die behoorlijk hoger zijn als die van mijn pony. Het is echt kijken naar wat de hoef van het paard aangeeft. En dat zijn bij het ene paard redelijk hoge hielen, en bij de ander super laag. Wel zijn de hielen over het algemeen lager als bij beslagen paarden. Bij TB bekapte paarden zie ik zelf echter vaak hielen die in dezelfde lengtes liggen als bij NB.

Het is bij NB vooral: kijken naar het individuele paard, en dan zijn er daarbinnen weer verschillende methodes. Maar 1 bekapper zal niet exact hetzelfde doen bij 2 totaal verschillende paarden.

Een beetje van dit, en een beetje van dat dus Haha!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:09

russel schreef:
Dat ijzers per definitie slecht voor de gezondheid is dat geloof ik ondertussen niet meer.

Ik geloof ook dat er sommige paarden zijn die echt beter af zijn op ijzers. Maar dat zijn er wel veel minder als dat er nu op ijzers rondlopen. Paard dat op de manege staat waar ik rijdt, heeft ook HKO. Hij kon letterlijk niet meer op zijn eigen benen staan. De mest moest echt onder hem vandaag geschept worden. Door speciaal beslag, en een andere manier van berijden (manege was overgenomen, paard stond er al) loopt het paard nu volledig mee in de lessen, en is 99 van de 100 keer helemaal in orde.

Wat jammer is, is dat als een paard dat op blote voeten loopt slecht loopt, er snel gezegd wordt: "zet maar op ijzers". Een paard dat slecht loopt op ijzers, krijgt echter eerder het advies: zooltjes, wiggen, ander soort ijzers als: "doe maar eens zonder ijzers".
Laatst bijgewerkt door Angela op 18-06-07 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:10

Dat is waar Russel...
Ik geloof ook niet zo in dat papiertje en die opleiding... mijn paard is jaren gedaan door degelijk opgeleide smeden en er waren er maar enkelen die er imo echt de tijd voor namen. Nu heb/had ik er zelf ook geen verstand van, maar ja, daarvoor laat je een gediplomeerd smid komen, denk ik dan maar. Dat gaat echter ook niet op.

Er waren er van die smeden bijv. maar HEEL weinig die keken hoe mn paard liep.
Uiteraard zijn er die dat wel doen, maar die zijn ook zeldzaam..

Lange tenen had mijn paard ook last van, daar liep ze rottig op. Dat kwam door de leeftijd, werd gezegd. Nu staat ze zonder ijzers, loopt in principe prima (behalve op het grind) maar nu wordt wel gezegd dat ze slecht loopt doordat dr ijzers eraf zijn (let wel, over het grind!). Toen ze nog ijzers onder had, hoorde ik daar niemand over, terwijl ze toen, bij wijze van, net zo beroerd liep... Clown

En er zijn idd paarden die op de meest waanzinnig gevormde voeten goed wegkomen Ja

Trouwens, mij is ook gebleken dat bepaalde segmenten van NB en van traditioneel beslaan/bekappen elkaar helemaal niet zo ver ontlopen, maar men is echt TE hooghartig (denk ik?) om het er met elkaar over te hebben... jammer is dat ..

Citaat:
Wat jammer is, is dat als een paard dat op blote voeten loopt slecht loopt, er snel gezegd wordt: "zet maar op ijzers". Een paard dat slecht loopt op ijzers, krijgt echter eerder het advies: zooltjes, wiggen, ander soort ijzers als: "doe maar eens zonder ijzers".

Precies, dat bedoel ik ook te zeggen Ja

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:16

Cer schreef:
Trouwens, mij is ook gebleken dat bepaalde segmenten van NB en van traditioneel beslaan/bekappen elkaar helemaal niet zo ver ontlopen, maar men is echt TE hooghartig (denk ik?) om het er met elkaar over te hebben... jammer is dat ..

Idd. Veel TB bekapte hoeven zien er na de bekapping niet veel anders uit als de NB bekapte hoeven. Wel is de frequentie van het onderhoud vaak anders. Bij NB hoor je toch zeker iedere 2 weken de hoeven bij te houden, om ervoor te zorgen dat de hoef niet te veel veranderd. Bij TB is dat meestal om de 8 weken, waardoor er toch een behoorlijk stuk van de hoef af moet. Meestal geeft dit geen problemen, maar veel paarden krijgen toch last van scheuren of brokkels in de tussentijd. Met vaak TB bekappen zou je dit echter net zo goed oplossen als met vaak NB bekappen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:25

Maar er zijn ook mensen die bij TB de hoeven bijhouden, maar er zijn er genoeg die daar bang voor zijn, vinden al als ze een stukje loszittende hoefwand wegsnijden en rondvijlen je het werk van een volleerde hoefsmid doet en je eigenlijk al verkeerd bezig bent.

Ik denk dat NBers het juist aanprijzen en aanbevelen, de TBers er niet mee bezig zijn, hun klantjes gewoon om de 8 weken bezoeken. Hou je dan zelf bij wordt het al gauw om de 3 a 4 maanden, maar is dat wel de bedoeling doet toch ook zeer in zijn portemonee? Dan maar hopen dat die dhzer niks verprutst en daar kan een hoefsmid natuurlijk pissig om worden en zal het zelf bijhouden elke 2 weken niet aanbevelen. Zij zullen dhz-cursussen ook niet aanbevelen want die zijn er niet, althans tradiotioneel bekappen. Op die enkele uitzondering dan na.

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:26

Cer schreef:
Die 'eenzijdige uitspraken/overtuigingen' kom je in veel meer (vak)gebieden tegen... dat is niet voorbehouden aan de NB-stroming (als die al bestaat alszodanig).

Dan is het aan de toehoorder om selectief te luisteren en zelf wellicht andere visies aan te horen.
Maar nee, juist die toehoorders zouden aan tunnelvisie kunnen lijden door maar naar 1 persoon te luisteren en die gelijk als voorbeeld te nemen voor een hele gedifferentieerde groep mensen, onder het mom van 'als je dr 1 gesproken heb, weet je wat de anderen doen'.. En das best gek Ja
Zo werkt dat bij instructeurs, DA's, regulier smeden, zadelpassers etc etc ook niet...

uuuhh als je mijn verhaal goed hebt gelezen.....Zou je dus hebben gelezen dat ik wel degelijk bij veel meer mensen/website's info heb gehaald. Welke allemaal het zelfde schreeuwden nl IJZER er onderweg ....Das geen tunnelvisie?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:28

Over die dhz-cursussen is idd ook heel wat te doen. Voornamelijk dat het niet kan en dat het onzin is, en zelfs gevaarlijk..

Maar wat er tegelijkertijd verweten wordt is dat eigenaren niet genoeg verstand hebben van hoeven, want zelfs bij een TB-er moet je als eigenaar er met je neus bovenop staan. Maar ja, hoe weet je waar je op moet letten??? Jij hebt er tenslotte niet voor op school gezeten.

Ik zou zeggen dat er juist meer van die cursussen moeten komen, niet alleen NB maar ook anderen. Zodat eigenaren zelf ook een beetje weten waar ze op moeten letten Ja Niet om het perse zelf te doen, maar om inzicht te krijgen in het hele gebeuren.

Maar ja, dan sta je als smid met een heel eigenwijze eigenaar naast je, en of je dat wel wilt? Nagelbijten / Gniffelen

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:29

hoi, ik heb in een ander topic hier ook al op gereageerd dus sommige kennen mij vast nog wel Haha! haha Knipoog maar ik vind het niet echt goed maar ik denk dat iedereen hier zijn eigen mening over houd! ik denk niet dta een natuurlijk bekapper om dit forum gaat denken van nou ik ga mijn paard toch maar door een hoefsmid laten doen.. een beetje respect krijg je er misicen mee maar veel meer denk ik niet dat je hier mee kan berijken Lachen maar mijn mening is dat je het of moet laten doen door een goed natuurlijke bekaper (dus niet zelf prutsen!) en als dat niet mogelijk is gewoon een hoefsmid bij halen.. de gevolgend als je dit niet doet heb ik wel gezien.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:30

Mistral1 schreef:
uuuhh als je mijn verhaal goed hebt gelezen.....Zou je dus hebben gelezen dat ik wel degelijk bij veel meer mensen/website's info heb gehaald. Welke allemaal het zelfde schreeuwden nl IJZER er onderweg ....Das geen tunnelvisie?

Ik heb je verhaal goed gelezen, en ik doel niet persé op jouw verhaal, maar in zn algemeeheid..
Zoveel mensen/websites zijn er trouwens niet over, dat is wel jammer Ja

En ik zeg niet dat het géén tunnelvisie is, waar lees je dat nu weer Verward

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:33

russel schreef:
Maar er zijn ook mensen die bij TB de hoeven bijhouden, maar er zijn er genoeg die daar bang voor zijn, vinden al als ze een stukje loszittende hoefwand wegsnijden en rondvijlen je het werk van een volleerde hoefsmid doet en je eigenlijk al verkeerd bezig bent.

Ik denk dat NBers het juist aanprijzen en aanbevelen, de TBers er niet mee bezig zijn, hun klantjes gewoon om de 8 weken bezoeken. Hou je dan zelf bij wordt het al gauw om de 3 a 4 maanden, maar is dat wel de bedoeling doet toch ook zeer in zijn portemonee? Dan maar hopen dat die dhzer niks verprutst en daar kan een hoefsmid natuurlijk pissig om worden en zal het zelf bijhouden elke 2 weken niet aanbevelen. Zij zullen dhz-cursussen ook niet aanbevelen want die zijn er niet, althans tradiotioneel bekappen. Op die enkele uitzondering dan na.

Ik denk dat de mensen die hun paard laten TB-en en het daarnaast zelf bijhouden, het vaak van de smid zelf geleerd hebben. Meestal zal dit gaan om paarden met erg snel groeiende hoeven, en de smid genoeg heeft gekregen van alle scheuren en gaten. Dan is het in zijn belang om de klant te leren vijlen, waardoor hij zelf een hoef kan bijhouden die netjes blijft. Zo'n klant blijft, juist door het vertrouwen in de hoefsmid. Misschien wel iets minder frequent, maar met goede aanbevelingen haalt ie er misschien weer meer klanten uit... die het minder bezoeken weer ruimschoots compenseren...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:34

Cer schreef:
Over die dhz-cursussen is idd ook heel wat te doen. Voornamelijk dat het niet kan en dat het onzin is, en zelfs gevaarlijk..

Maar wat er tegelijkertijd verweten wordt is dat eigenaren niet genoeg verstand hebben van hoeven, want zelfs bij een TB-er moet je als eigenaar er met je neus bovenop staan. Maar ja, hoe weet je waar je op moet letten??? Jij hebt er tenslotte niet voor op school gezeten.

Ik zou zeggen dat er juist meer van die cursussen moeten komen, niet alleen NB maar ook anderen. Zodat eigenaren zelf ook een beetje weten waar ze op moeten letten Ja Niet om het perse zelf te doen, maar om inzicht te krijgen in het hele gebeuren.

Je slaat de spijker op de kop Ja .