'Natural' paarden zien er in de winter slecht uit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: 'Natural' paarden zien er in de winter slecht uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 13:35

Hypofocus schreef:
O.K. een volbloed of een warmbloed moet je niet in de winter bij -10 in de sneeuw buiten laten staan zonder dek op, want daar zijn ze gewoon niet op gemaakt. Maar koudbloedrassen en andere robuuste paardtypes, staan dichter bij de natuur, en zo moet je ze (vind ik) ook houden.

waarom niet?? Als ze een flinke wintervacht hebben en genoeg te eten om het kacheltje te laten branden dan kunnen volbloeden/warmbloeden ook gewoon buiten.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 13:37

Mijn merrie heeft zelfs een klein baardje gekregen en een enorm pluizige buik. Toch glanst haar vacht en vind ik haar nog steeds heel mooi! In de zomer als ze strak in een kort glanzend vachtje zit vind ik haar ook mooi. Beide heeft z'n charmes. Zielig vind ik haar zeker niet overkomen. Ze doet altijd enorm haar best om zich zo mooi mogelijk te maken van top tot teen onder het zand Knipoog Ik noem haar dan nu ook zandmeisje.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 13:42

Grappig dat er een enorme glimlach op mn gezicht verschijnt bij het lezen van het allereerste bericht hier. Bij deze ben je uitgenodigd hier een kijkje te nemen bij de 'slecht uitziende paarden die hier dag en nacht buiten staan'. Verder...Sloom? Was het soms maar waar.

Daarnaast, tja zelfs de paarden die hier met deken staan en dan zonder deken even los mogen, storten zich vaak tot aarde om vervolgens in de enorme baggermodder zich even heerlijk te voorzien van een moddermasker all over het lichaam.
Het is inderdaad niet het mooiste (en vooral poetstechnisch) en ideaalste, maar de paarden hier vinden het heerlijk zo buiten, zonder poespas.

Moet wel zeggen dat als ik naar een KWPNer in een wintervacht kijk, ik het paard sneller minder mooi vind, dan wanneer ik naar een koudbloed of pony in wintervacht zie staan. maar de uitspraak sloom zul je mij nooit horen zeggen, maargoed, de persoon die dat zei, is volgens mij ook een met vooroordelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 13:59

Kinke schreef:
Hypofocus schreef:
O.K. een volbloed of een warmbloed moet je niet in de winter bij -10 in de sneeuw buiten laten staan zonder dek op, want daar zijn ze gewoon niet op gemaakt. Maar koudbloedrassen en andere robuuste paardtypes, staan dichter bij de natuur, en zo moet je ze (vind ik) ook houden.

waarom niet?? Als ze een flinke wintervacht hebben en genoeg te eten om het kacheltje te laten branden dan kunnen volbloeden/warmbloeden ook gewoon buiten.

Waarom niet?
Omdat veel van deze paarden juist gefokt zijn op een korte vacht, en lang niet allemaal een wintervacht ontwikkelen die dik genoeg is om ze tegen regen en wind te beschermen.

Ik pas daar dus altijd erg mee op. We hebben een kwpnner gehad, die we toen net zoals onze tinkers en fjord buiten hebben gezet 's winters, en daar zat toch een mooie dikke vacht op, maar die kreeg zo eens in de zoveel tijd koliek, de dierenarts was van mening dat 't door het weer kwam. Dat paard kon gewoon echt niet tegen de kou, hij kreeg er buikkramp van.
En zo ken ik er meer, die gelijk in de koliek schieten zodra het weer omslaat.

Dus vandaar mijn advies om paarden die oorspronkelijk uit warmere gebieden komen, niet zomaar zonder "jasje" in de kou en regen buiten te gooien 24/7.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 14:03

Misschien kan een warmbloed tegen echte winters (-30 tempraturen) minder goed tegen dan een koudbloed. Maar elke gezonde warmbloed moet een schijt wintertje in Nederland kunnen overleven. Als ze het koud hebben maken ze wel extra vacht aan...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 14:09

Wel kan het zijn dat een paard dat altijd op stal heeft gestaan, of altijd een deken op heeft gehad (of zelfs beide) meer moeite heeft om zonder die hulpmiddelen warm te blijven. De vacht moet altijd even wennen aan de nieuwe omstandigheden, en dat kan betekenen dat je het eerste jaar toch een beetje moet helpen door bij wind en veel regen of sterke vorst toch een deken op moet leggen, maar het grootste deel kunnen ook paarden die voor het eerst dekenloos gaan prima de winter door!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 14:28

Klopt angela, dat is ook mijn ervaring met mijn KWPN-er.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 16:05

russel schreef:
Deze paarden worden niet minstens 4 keer in de week gereden en dan maakt het ook niet zo uit als ze op zo een wei staan. Wil je wel minstens 4 keer rijden, wellicht 5 keer per week, is het niet praktisch ze in de winter natural alleen op een wei te houden. Worden ze wel minstens 4 keer gereden in de week, dan wordt het paard volledig verkeerd belast en bezit het niet de broodnodige bespiering om een ruiter veilig te dragen.
Dit schreef russel op pagina 5, derde post.
Ik ben nog steeds benieuwd naar het antwoord op mijn vraag:

Ik wil weten waarom je zegt dat paarden die buiten gehouden worden volledig verkeerd belast worden als ze gereden worden,en daardoor niet in staat zijn de ruiter op een veilige manier te dragen.
Je zegt dat natural paarden amper gereden worden,en als ze wel gereden worden dat dat dan op een verkeerde manier gebeurd.
Dus dat wil ik even nader uitgelegt hebben,want die redenering snap ik niet helemaal..

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 16:36

Ben ik ook wel benieuwd naar ja, want blijkbaar ben ik volgens haar dan ook 'helemaal verkeerd' bezig, maar ook de stalpaarden hier, die toch gemiddeld 5-8 uur op de wei staan. (en mag ze mij gelijk even uitleggen waarom die niet-gereden uren in vrijheid kunnen bewegen, slechter zijn dan in een hokje van 3 bij 3 staan?)

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 16:38

Mijn paard staat dag en nacht buiten s'nachts met schuilstal en wordt altijd 5 maal per week bereden. Ik vraag me nu inderdaad ook af hoe dit er voor zorgt dat mijn paard niet de nodige bespiering heeft om mij te dragen? Als ik haar op stal zet krijgt ze meer bespiering?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 16:41

Huertecilla schreef:
stef schreef:
lovekomeet, paarden kunnen zowiezo zonder deken

ongeschoren paarden....

dat lijkt me nogal logisch, of vergis ik me nu heel erg?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 18:18

er gebeurde ff iets raars...sorry Haha!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 18:30

Hypofocus schreef:
Waarom niet?
Omdat veel van deze paarden juist gefokt zijn op een korte vacht, en lang niet allemaal een wintervacht ontwikkelen die dik genoeg is om ze tegen regen en wind te beschermen.

dan zijn er dus binnen bijvoorbeeld het KWPN stamboek aparte 'soorten'? Langharig gefokt en kortharig?

Citaat:
Ik pas daar dus altijd erg mee op. We hebben een kwpnner gehad, die we toen net zoals onze tinkers en fjord buiten hebben gezet 's winters, en daar zat toch een mooie dikke vacht op, maar die kreeg zo eens in de zoveel tijd koliek, de dierenarts was van mening dat 't door het weer kwam. Dat paard kon gewoon echt niet tegen de kou, hij kreeg er buikkramp van.
En zo ken ik er meer, die gelijk in de koliek schieten zodra het weer omslaat.

Dat een specifiek paard er om de een of andere reden niet tegenkan is iets anders en niet representatief voor een heel ras.

Citaat:
Dus vandaar mijn advies om paarden die oorspronkelijk uit warmere gebieden komen, niet zomaar zonder "jasje" in de kou en regen buiten te gooien 24/7.

Tuurlijk zet je een paard wat nog nooit in z'n blote kont heeft gestaan niet zonder nadenken zonder deken. Het eerste jaar zonder deken zal de vacht nog niet zo dik zijn als de daaropvolgende jaren maar de paarden die echt niet zonder kunnen zijn de uitzonderingen, niet andersom.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 18:56

Over dekens. Een gezond paard (gelijk welk ras) dat altijd buiten loopt maakt voldoende vacht aan om onze winters te doorstaan. Toch zou ik dekens niet zomaar gelijk naar de prullenbak verwijzen.
Een oud paard dat moeite heeft zich warm te houden zou ik bijvoorbeeld een deken op doen. Een stram paard dat niet vlot meer kan rondbewegen, of eentje die ziek of gekwets is ook. Gewoon naar buiten, voor de beweging, maar wel wat helpen om zich warm -of eigenlijk, windvrij- te houden.
Een paard dat buiten loopt maar niet genoeg ruwvoer krijgt om zich een groot deel van de dag warm te eten zou ik op echt gure dagen ook liever met een deken op zien staan.
Ook bij het rijden kan het handig zijn. Mijn paard (met dikke wintervacht) heeft dit weekend even het deken op gehad omdat hij helemaal warmgelopen moest staan wachten en ik toch liever heb dat hij traag afkoelt voor hij de weide op gaat. Ik weet het wel, hij kan er best tegen, maar ik kan me niet voorstellen dat het aangenaam is.
Enzovoort.. af en toe is het best handig zo'n deken (al is het voor onze gemoedsrust).

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 19:26

Ik vind ook niet dat de paardendeken een onzinnige uitvinding is.. het kan erg fijn zijn voor het paard! (o.a. bij ouderdom, stramheid, ziektes)
Maar daar is iedereen (volgens mij zonder uitzonderingen) het ook over eens..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 19:33

Inderdaad Lachen

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 19:37

Dat denk ik eigenlijk ook, maar ik schrijf het maar eens op omdat het voor mensen die hun paard nooit langharig buiten hebben staan ondertussen kan lijken alsof degenen die dat wel doen een of andere aversie tegenover dekens hebben.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 19:37

Mee eens. Ik vind winnitoe ook niet mooi met zijn wintervacht Haha! wel heel schattig.
Maar heb hem een paar keer in de zomer geschoren, en dan ziet hij eruit als een schaap.
Ongeschoren is bij hem dus vele mooier. En voor zijn gebruik ook vele beter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 20:43

Kinke schreef:

dan zijn er dus binnen bijvoorbeeld het KWPN stamboek aparte 'soorten'? Langharig gefokt en kortharig?

Dat een specifiek paard er om de een of andere reden niet tegenkan is iets anders en niet representatief voor een heel ras.

Ik geef alleen een voorbeeld van onze eigen kwpnner, maar ik had het (zie mijn post) over alle warmbloeden en volbloedrassen.
Een voorbeeld is er ook om iets te verduidelijken. Dat ons eigen paard dit had, betekend inderdaad niet dat alle paarden het hebben, maar ik ken nog veel meer gevallen van paarden die direkt koliekerig worden of echt koud en stijf worden als ze buiten staan.

Bepaalde rassen zijn speciaal op de kou gemaakt (winterhard noemen ze dat), en sommige rassen niet. Dat is het enige dat ik wil zeggen.

Er lezen ongetwijfeld een hoop mensen mee die voor het eerst een paard hebben en twijfelen om 'm zonder deken 24/7 buiten te zetten, en dan is enige voorzichtigheid altijd geboden.
De kwpnner in mijn voorbeeld is er bijna aan overleden.
Genoeg om even langer dan 2 seconden stil te staan bij je besluit om een niet winterhard ras 24/7 zonder bescherming buiten te zetten.

Nu zijn de temperaturen op dit moment belachelijk hoog. Maar als het een paar dagen flink regent bij 2 graden boven nul, staat zelfs mijn fjord op d'r beentjes te trillen, en die heeft een vacht waar ik mijn hand in kan laten verdwijnen.

Nogmaals, ik zeg niet dat je alle warmbloeden en volbloeden binnen moet houden, ik zeg alleen dat je ermee op moet passen, omdat deze rassen niet per definitie geschikt zijn om buiten te laten staan. Veel van deze paarden ontwikkelen gewoon niet een vacht die dik genoeg is, en daar ken ik als paardenfotograaf tientallen, misschien zelfs honderden voorbeelden van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 20:56

Hypofocus: Voordat je tot een dergelijke conclusie komt, zou je ook moeten kijken naar diverse andere factoren die meespelen èn belangrijk zijn om te kunnen beoordelen of een paard wel of niet zonder winterdeken naar buiten kan (ongeacht het ras).

Ik heb het al eerder aangegeven in dit topic:
Wanneer mensen hun paard in de shampoo zetten, tot op de huid toe schoon rossen, met dekens in de weer gaan, dan is het niet zo gek dat de natuurlijke werking van de vacht volledig ontregeld is en het paard het snel koud krijgt.

Daarnaast is het belangrijk en noodzakelijk dat het paard altijd beschikking heeft over ruwvoer. Hiermee kan hij zichzelf warm houden.

Ik weet zeker dat alle gezonde paarden, van welk ras dan ook, zonder winterdeken kunnen, mits dus wordt voldaan aan onbeperkt ruwvoer, niet shampoo-en, niet rossen, niet wisselen met wel-niet-een deken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-01-07 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 20:58

@hypofocus: volgens mij maak je een denkfout... niet alle paarden zijn geschikt om altijd buiten te staan. Dat is niet van het ras afhankelijk.
Verder is een kwpn'er natuurlijk niet bepaald uit warme streken afkomstig zoals jij suggereert.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 20:59

Daarom vind ik een loopstal super.
Willen ze in de stal dan kunnen ze dat, willen ze op de wei heerlijk voor hen.
Dus kunnen ze zelf beslissen als ze het koud hebben of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:15

Wendy schreef:
@hypofocus: volgens mij maak je een denkfout... niet alle paarden zijn geschikt om altijd buiten te staan. Dat is niet van het ras afhankelijk.
Verder is een kwpn'er natuurlijk niet bepaald uit warme streken afkomstig zoals jij suggereert.

Ik heb het over warmbloeden EN volbloeden (incl. arabisch volbloed), de kwpnner in mijn voorbeeld is slechts een VOOOOOOORBEELD, zoals ik nu al 2x eerder heb gezegd.
Met warme streken refereer ik naar arabische VOLBLOEDEN in het gedeelte van warmbloeden en volbloeden in mijn post....

En natuurlijk is het van het ras afhankelijk of een paard buiten kan staan of niet. 99% van de shetlandponies, fjorden, trekpaarden en andere winterharde rassen kan in de regel altijd buiten gezet worden, vanwege erfelijk vastgelegde goede vachtontwikkeling (tenzij iemand dat verstoord met eerder deken en stal gebruik). En slechts een klein percentage van de niet-koudbloeden (zal ik het dan zo even zeggen om uit te leggen dat ik WINTERHARDE paarden bedoel, die term is er niet voor niets) is geschikt om zomaar dag en nacht buiten te zetten in de winter.

Het wordt zo wel een ja en nee spelletje...
Maar kom op, de term winterhard bestaat niet voor niets. Dit basis idee wordt in ieder paardenboek uitgelegd, en uit eigen ervaring van het bezoek van honderden paarden van verschillende rassen heb ik met eigen ogen gezien dat over het algemeen de niet-winterharde rassen (en dan heb ik het dus over warmbloeden en volbloeden) niet geschikt zijn om zomaar in de natte vrieskou buiten te zetten.
LANG niet alle paarden ontwikkelen namelijk genoeg vacht om de kou tegen te houden. Uitzondering zijn paarden die ALTIJD van veulen af aan buiten hebben gestaan. Zodra je er een deken of stal bij haalt, kan het meer dan 5 jaar duren voordat de vacht weer geschikt zou zijn om je paard buiten te zetten, en dan nog is die vacht nooit zo dik als die van een winterhard paard.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:24

JoviBan schreef:
Daarnaast is het belangrijk en noodzakelijk dat het paard altijd beschikking heeft over ruwvoer. Hiermee kan hij zichzelf warm houden.
Ik weet zeker dat alle gezonde paarden, van welk ras dan ook, zonder winterdeken kunnen, mits dus wordt voldaan aan onbeperkt ruwvoer, niet shampoo-en, niet rossen, niet wisselen met wel-niet-een deken.

En dat is nu vaak het punt: onbeperkt ruwvoer. Bij hoeveel maneges/pensionstallen/weidegangen krijgen paarden onbeperkt ruwvoer? Ik heb het nog nooit meegemaakt. Helaas. Op de wei waar ik van de winter ben ingeschaard is het 2x per dag, en de 2e keer doe ik het dan nog zelf zodat ik zeker weet dat ze alle vier ook echt hun portie krijgen. Dus door de blub voordroog verdelen in tig bultjes. En niet zoals de boer doet een berg in één hoop over de draad in de blubber mikken zodat alleen de 2 meest dominante paarden hun deel binnenkrijgen.
De andere 2 kunnen hun sprietjes dan uit de modder oppikken.

Het is hier héél moeilijk weidegang te vinden met een schuilstal en onbeperkt ruwvoer. Vandaar dat ik nu een licht gevoerde deken op heb gedaan, alhoewel dat met deze temperaturen achteraf gezien niet nodig was geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:26

Hypofocus: lees mijn post onder jouw vorige post nog eens.

Verder: het gaat niet alleen om de dikte van de vacht; ook het huidvet speelt een belangrijke rol in het warmhouden. Zie ook weer mijn vorige post. Zie trouwens het gehele topic, waar mensen toch duidelijk aangeven dat ook hun Arabier winterhard is.