Hypofocus schreef:Waarom niet?
Omdat veel van deze paarden juist gefokt zijn op een korte vacht, en lang niet allemaal een wintervacht ontwikkelen die dik genoeg is om ze tegen regen en wind te beschermen.
dan zijn er dus binnen bijvoorbeeld het KWPN stamboek aparte 'soorten'? Langharig gefokt en kortharig?
Citaat:
Ik pas daar dus altijd erg mee op. We hebben een kwpnner gehad, die we toen net zoals onze tinkers en fjord buiten hebben gezet 's winters, en daar zat toch een mooie dikke vacht op, maar die kreeg zo eens in de zoveel tijd koliek, de dierenarts was van mening dat 't door het weer kwam. Dat paard kon gewoon echt niet tegen de kou, hij kreeg er buikkramp van.
En zo ken ik er meer, die gelijk in de koliek schieten zodra het weer omslaat.
Dat een specifiek paard er om de een of andere reden niet tegenkan is iets anders en niet representatief voor een heel ras.
Citaat:
Dus vandaar mijn advies om paarden die oorspronkelijk uit warmere gebieden komen, niet zomaar zonder "jasje" in de kou en regen buiten te gooien 24/7.
Tuurlijk zet je een paard wat nog nooit in z'n blote kont heeft gestaan niet zonder nadenken zonder deken. Het eerste jaar zonder deken zal de vacht nog niet zo dik zijn als de daaropvolgende jaren maar de paarden die echt niet zonder kunnen zijn de uitzonderingen, niet andersom.