Nieuwe dvd Nevzorov met uitleg methode

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Re: Nieuwe dvd Nevzorov met uitleg methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:37

Omdat Rider zijn/haar bericht aan PT richt en ik het bericht niet echt vriendelijk vind overkomen, mi het weinig tot niets te maken heeft met AN de dvd van AN of NHE, maar puur en alleen over de mening/ervaring/oogpunt/zienswijze van PT... Lachen

Daarom snap ik ook niet waarom het persoonlijk worden, zeggen dat iemand de boeken nogmaar eens moet openslaan en lezen deze keer, zin als
".. Jij laat bij mij alleen de impressie achter aan een ernstige vorm van achtervolgingswaanzin te lijden..." of
"...met je paranoide verhalen over Alexander's 'nazistische regime'..." ook maar iets met dit topic te maken heeft...

maar dit is dus ook geheel off-topic.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:46

Mogen mensen dan niet meer op elkaar reageren? Ik reageer nu op jou, dat mag dan blijkbaar ook niet en moet via pb? (en dan bedoel ik niet omdat dit offtopic is hoor)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:53

T@nj@ schreef:
Mogen mensen dan niet meer op elkaar reageren? Ik reageer nu op jou, dat mag dan blijkbaar ook niet en moet via pb? (en dan bedoel ik niet omdat dit offtopic is hoor)

Zeker mogen mensen wel op elkaar reageren.. maar dan hoef je toch niet gelijk persoonlijk te worden en onaardig te doen?
PT verkondigd haar mening op haar manier naar eigen kennis, weten en ervaring... Dat er dan iemand is die een andere mening op na houdt is helemaal niets mis mee, maar het hoeft niet gelijk persoonlijk te worden, als je dan ook nog schermt met dat er denigerend gesproken wordt en jezelf hetzelfde doet, heeft dat al helemaal geen meerwaarde, maar dat is mijn mening..
Die persoon achter dat andere pc-schermpje is ook een mens...

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 13:12

Ok, zo snap ik hem, ik begreep het dus even verkeerd.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 15:46

@ Alane: Ik wilde even wat filosofische misverstanden rechtzetten, die in mijn optiek min of meer direct betrekking hadden op NHE omdat er door PT een verband was gelegd. Aangezien ze dingen beweerd die gewoon pertinent niet waar zijn, leek het me beter om dit even in het topic recht te zetten.
Je hebt overigens wel gelijk over de persoonlijke noot, die had ik er wellicht beter uit kunnen laten.
Maar, de persoon aan déze kant van het schermpje is ook maar een mens, en die was gisteren een beetje geirriteerd over de manier waarop PT onwaarheden proclameert. Knipoog
Bedankt voor je feedback in ieder geval, ik zal er in het vervolg rekening mee houden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 16:30

En omdat jij je laat irriteren door een andere bokker rechtvaardigd je uitlatingen over een andere bokker? Je begint je reactie naar PT al met dat je haar niet begrijpt, hoe kun je dan oordelen/veroordelen op grond van je eigen interpretatie van een stukje tekst die je niet begrijpt?
Daarnaast schreef ik niets over dat iemand geen fouten mag maken... maar dat je niet van alles het internet op moet kwakken omdat achter het andere scherm ook een mens zit, en niets meer of minder is dan diegene die een tekst het www opslingerd.
Welk verband iemand ziet of denkt te zien is gebasseerd op een persoonlijke mening, emotie en/of ervaringen.. jij of ik hoeven diezelfde mening, emotie en/of ervaring niet te hebben en mogen er derhalve ook niet over oordelen, of in jouw geval veroordelen. Dat jij of ik een andere mening zijn toegedaan dat kunnen we delen met andere lezers...
Daarnaast MAG je reageren maar MOET of HOEFT dat niet.
Tot aan hier mijn laatste bijdrage aan dit offtopic gebeuren.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 16:37

ontopic:
Dit stukje tekst vond ik in een ander topic, vond het wel erg toepasselijk:
lees voor Anky: willekeurige topruiter/amazone.
Citaat:
Eigenlijk is het wel grappig. Iemand als Anky, die zelf heel open is over haar manier van trainen en rijden, waarvan we trainingsfilmpjes zien en op wedstrijden kunnen volgen, daarvan wordt gezegd dat ze haar paarden zó onder druk zet dat ze onder dwang presteren. Wat die dwang is, weten we niet omdat we de training thuis niet kunnen zien, maar collectief weten we dat die dwang er is. En een band heeft ze niet met haar paarden, het gaat alleen maar om geld.
Als we het vervolgens over een Nevzorov hebben, die erg selectief is in wàt hij laat zien en hetgeen hij laat zien ook nog moet versterken door het tonen van foto's van anderen, daarvan zeggen we dus: we zien hem nooit in training bezig, maar we weten wel zeker dat het allemaal heel vriendelijk gaat.

de vraag erna was: gaarne uitleg van deze logica?

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 17:43

Sommige posts beginnen wel te vervelen moet ik zeggen hoor Knipoog ik weet nu wel dat paardentango er op tegen is en dat is niet aanvallend bedoelt

voordat er weer een misverstand komt.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:32

De gemoederen lopen hoog op, ik geef toe hier en daar wat ongenuanceerd over te kunnen komen, alleen zijn (helaas) enkele uitspraken wel degelijk gebaseerd op eigen ervaringen, de rest zijn wellicht inderdaad verbanden van mij uit, waar ik me werkelijk zorgen over maak.

Ook al is het niet juist om te doen, ik quote een stukje van wat er over mijn persoontje is geschreven op de NHE school. Er is meer gezegd dan dat, en het is niemands recht om insituaties te doen en me af te spiegelen in een zin met "You have the Yahoos and Paardentango" Dergelijke uitspraken hebben op dit forum een akeling zware lading. De rest is niet voor hier, dat komt wel ergens een keer.

Het verschil met kritiek kunnen en mogen leveren is dat ik geen website heb die hoog van de toren blaast en roep dat alle mensen met bitten 'the evil' zijn of "Yahoo" genoemd mogen en kunen worden. Ook dat heeft een enrm zware lading, en dat vind ik niet prettig en hoogst ongemakkelijk. Zo ligt er te veel druk op paardenmensen.

De oproep van een revolution, a "horse revolution" klinkt in eerste instantie aardig. Zeker, het is interessant en passend in deze tijd om te experimenteren met oefeningen met het paard waarbij het paard niet gebonden of gewdongen wordt. Daar sta ik zeker voor open en tracht zelf in 'mijn achtertuin' daar ook wat mee te frommelen. Afhankelijk van het paard, de omstandigheden, ikzelf en mijn werkelijke innerlijke gevoel weet ik ook dat er veel en veel meer mogelijk is met een paard dan het dier dwingen.
Hetzij door een bit, in welke vorm dan ook, hetzij door 'hulpteugels' die er net toe bijdragen dat het paart leert maar er wel toe bijdragen dat het paard zich onderwerpt.

Daarmee leg ik een filosofie neer die voor sommigen gruwelijk klinkt en voor ander als muziek in de oren. Het is zeker mogelijjk om met losse paarden verdraaid leuke dingen te doen, en het is ook juist dat vele oefeningen migelijk zijn. Het gaat dan om het moment, niet om de plaats.

Daar is het hele NH gebeuren op gercit alleen denk ik dat het wat 'uit de hand is gelopen'omdat we als mens zijn blijven hangen in de dominantie theorie.

Dat bracht mij tot NHE. Interessant, leuke mensen, respectvolle manier van spreken, wat Engels al met zich meebrengt, maar geenoeg reden om er te babbelen.

Alleen, na een half jaar ofzo kwam een eerste filter. Ik had het eerst helemaal niet door en ik wist dat mijn persoonlijke onderzoekjes en ervaringen zeker een bijdrage zouden leveren bij het ontwikkelen van het bitloos, vrije en dus het bezig zijn met een los paard. Om dat nou direct Haute Ecole te noemen, neu.

Dezelfde, zo niet alle oefeningen diet een paard uitzichzelf in de wei, in de bak noem het maar op. Als mijn paarden, of anderen spelen noem ik dat ook geen Haute Ecole.

De benamiming is onjuist en geeft te veel cachet aan het spelen. De meeste van ons hebben niet alle kennis en ervarimng om te weten en te begrijen EN te kunnen voelen wat Haute Ecole is. Misschien ik ook niet, maar ik kom wel een stukje in de buurt, meer dan gemiddeld.

Na het eerste filter, de zuivering (?), je moest een application maken en de anderen over je laten stemmen om verder te mogen, gebeurde er ineens van alles. Ik spreek altijd eerlijk en vanuit mezelf, maar ik kan en durf te herzien, spijt te hebben en te tonen. Andersom verwacht ik eerlijkheid in retour. Iedereen krijgt 100% vertrouwen, net als de paarden.
Helaas bleek bij NHE een aantal dames het nodig te vinden om me op een zeer rodddelende en vreemde agressieve, van fanatisme doorspekte manier te bespreken dat ik reden genoeg heb om me af te vragen...

Wat gebeurt hier eigenlijk ? Waarom gaan mensen zo ver, en wie is dat allemaal eigenlijk. Kan ik iemand spreken ? Ik deed pogingen, maar er zijn geen mensen die je persoonlijk kunt spreken.

1. Het mechanisme van je overleveren en alles op alles ervoor doen om 'ergens bij te horen'.
2. Het noemen van Haute Ecole, wat misschien bij sommigen, maar bij de meesten helaas niet meer mag en kan heten dan spelen.
3. Het dubbelen en politiek doorspekte informatie geven aan de ene kant, en aan de andere kant zoetsappig, lief en aardig zijn aan de Engelse kant.
4. Er zijn te veel dingen voor mij die niet kloppen, en ik ben niet de enige die twijfelt.

Verder geloof ik niet, ik heb teruggelezen, dat ik iemand van nazistische praktijken beschuldig, noch spreek ik van enig regime, hoogstens intitutionering, ik lees niet terug over communisme en kan ook niet ontdekken dat het gehele Russische volk aanval. Ik spreek van en over een cultuurverschil, wat je kan ontkennen natuurlijk.

De gemoederen lopen zelfs onder Bokkers hoog op, het spijt me.

Ik ben overigens nergens voor of tegen, hoogstens een kritisch noot, van mij en een waarschuwing, kijk uit waar je in gelooft, het is zo pijnlijk als je zeepbel uit elkaar spat. Dan val je erg diep. Omdenken is moeilijk voor mensen.
(Paarden zijn beter in het zich aanpassen en neerleggen bij een situatie)
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 25-02-07 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:40

Mijn kritiek ging op de dingen die ik wel kon zien, op de door AN goedgekeurde filmpjes, over zijn niet al te uitgebalanceerde zit en de incorrect uitgevoerde passage. Daar heb ik de AN-aanhangers helaas nog niet over gehoord. Zie ik dat verkeerd?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:54

Ik heb daar niet genoeg verstand van om daar iets over te zeggen maar ben het met je eens dat zijn zit bar slecht is.
Maar ik ben lid van het forum en de school, maakt dat je meteen tot een "aanhanger"? Ik kijk ook naar Parelli en ben met een paard bij Monty (jawel, de opper Yahoo) geweest, ben ik dan meteen ook aanhanger van die heren? Oei, ik voel de hokjes om mij sluiten en krijg een extreme zin om uit te breken Rolleyes

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:05

Jij komt redelijk open-minded op mij over Tanja Knipoog.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:15

Is het spelen of is het NHE ? Paarden maken bepaalde bewegingen ook in de wei, dat noem ik geen Haute Ecole maar lekker paard zijn. Samen spelen kan ook leuk zijn, en inderdaad je paard kan best veel eigenlijk als je hem loslaat en je gaat proberen je in te leven in het paard. Dat is gewoon juist en hartstikke leuk om te doen, voor mens en paard.

Maar allerlei beloftes, wat wil Nevzorov dan, wil je de wereld verbeteren of een selectie fanatici bij elkaar trommelen. En dan... wat dan..doen die allemaal NHE?
Met een halsband op een paardenrug over straat, al ken ik er meer die dat roepen, zonder cap want dan ben je bang voor je paard ofzo? O, nee je mag ook niet in het bos rijden, dan moet je maar een motor kopen.

Aanhanger of niet, ik kijk ook veel, heb ze allemaal denk ik wel zien werken, vond/vind ik interessant. Bij sommigen vind ik de methodes die ze pretenderen wel leuk, maar bij anderen gruwel ik van fanatisme en overgave aan een Goeroe. Ik ben eerlijk, en hoop niemand persoonlijk te raken, dat is niet de bedoeling en ik geloof ook niet dat het werkelijk gebeurt.
Vaak geven de randverschijnselen even een reden om afstand te nemen. Gaat het dan nog werkelijk en alleen om het paard ?

Het is prima ergens naar te kijken, er is zoveel te zien, maar hou je geest open ! Zoals T@nj@ en meerderen bokkers en niet bokkers.... blijf scherp, dat moet je bij paarden ook zijn nietwaar.
Interpretaties zijn niet voor mij, maar als ik iemand echt persoonlijk heb gekwetst wil ik daar hier of per PB zeker mijn excuus voor maken, als dat werkelijk zo is dan.

lepolight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:53

lena_girl schreef:
ik kan het PROBEREN ( kan beter spreken dan lezen Vork )
Maar kan ook moeilijk gans de site vertalen Sigaar
een stuk of een pagina zou wel gaan denk ik Ja
zeg maar welke stuk/pagina of wat dan ook jou intereseert
dan zal ik het eens proberen Knipoog

(( en amai dat je al twee woorden kent Clown Haha! ))

blijkbaar is het niet meer nodig Bloos
krijg namelijk geen antwoord op mijn vraag Slapen

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:07

Dolgraag, maar hoe stuu rik het naar je toe ?

Graag zou ik het artikel uit het tijdschrift Amazone eens vertaald willen zien, liefst van iemand natuurlijk die het WEL begrijpt, want ik kan er geen touw aan vastknopen.

Alleen.... voor hier op bokt vind ik het wel een beetje lang, denk niet dat de Bokkers daar nou op zitten te wachten?

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 00:01

Alane schreef:
Ik ben het helemaal met je eens HNS, dat was zuiver een reactie waarom vertalen.. omdat wanneer je het niet vertaalt je ook niet weet wat er staat.
Los daarvan.. Er staat in de hoefslag van 22-02 jl een leuk artikel over bitten... in een vraaggesprek aan Anky Haha!
Laats was er een springruiter aan het woord ook over bitten, leuke is het staat zo haaks ophetgeen AN wil laten geloven hoe wedstrijdruiters bitten misbruiken...
Want zoals al gestelt is hier over het in de krul trekken... waarom zoveel spierkracht gebruiken als mens als je het met een hulpteugel met minder kracht toekan, en met een heel scherp bit nog simpeler, alhoewel ik me nog steeds afvraag hoe je een paard dat niet aan de hulpen staat in de krul getrokken voorwaarts kunt houden en hoe het dan kan dat op het losrijterrein de ruiters juist de teugels loslaten ter controle of het paard juist aan de hulpen is en ze niet op de teugel lopen/hangen?

Ik ben dit punt nog aan het bestuderen en heb nog geen goede en duidelijke lijnen kunnen zetten over dit thema. Ik heb al dingen op video bevestigt die mijn theorie en mijn gedachte versterken maar ik moet nog meer materiaal hebben om ook nog eens alles voor mezelf na te gaan en te observeren.
Ik vindt het een interessant fenomeen, de controle van een paard. Wát er nou precies allemaal achter zit over het hoe, en waarom. Als ik verder ben dan kan ik misschien verder over dit thema praten.

Citaat:
@HNS even over de vertalingen, als ik met word ofzo vertaal krijg ik van die zinnen die je op verschillende manieren kunt opvatten (omdat de zinnen dan niet meer goed lopen) heb jij al stukken vertaalt en zou je die met ons willen delen? [kijkt heel hoopvol Haha! ]

Ik ben verschillende texten al aan het vertalen, als ik er klaar mee ben geef ik je de link Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 00:37

In mijn beleving is een paard niet te controleren en dus niet zo af e richten dat het geheel onder controle is...
Ik ben wel van mening dat het lijkt dat paardrijden steeds moeilijker gemaakt wordt, puur en alleen door methodes en trucjes en hulpmiddelen die als dwang gebruikt worden.
Ik gebruik geen methode of richtlijn maar simpel rijden, met af en toe een slimmigheid, noem het een trucje, om een paard net voor te zijn.
Mensen maken het rijden zelf zo verschrikkelijk moeilijk, gewoonweg jammer. maar dat terzijde
Als mijn dochter rijdt dan moet ze geheel loslaten bij tijd en wijle om te kijken wat het paard doet of niet doet... wat er gebeurd als ze de buitenteugel los laat, de binnenteugel.. de knie in het zadel drukt of juist het been geheel afsteekt, een been terug legt of juist aanlegd op de singel... telkens weer controleren en voelen welke reactie en actie geeft.
en een wedstrijdjury mag dan een oordeel geven waar zij en haar pony staan in de training dmv punten en vooral commentaar op het protocol.
weer terug naar AN, wedstrijden rijden hoeft geen doel te zijn, maar kan ene bevestiging zijn of je goed bezig bent met de basis. Ook AN hoort te weten dat iedere oefening een doel heeft, maar die hoort wel goed utgevoerd te worden..
AN lijkt me ook te weten dat je die oefeningen niet leert van een dvd uit een boek... Anders waren we allemaal al Olympisch kampioen na het zien van de uitvoeringen van alle topruiters en het lezen van alle boeken...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:34

ik kom ook maar even het topic binnenvallen Haha!
was erg onder de indruk van de verhalen van xyzutu wat zij door deze methode heeft bereikt met haar shets Haha!
heb gisteren eindelijk die dvd gezien, had niet helemaal door dat deze was. Ik heb nog steeds geen idee hoe hij het allemaal doet. Er staat alleen info op in de trant van: "alleen bij de spaanse draf mag je druk hebben op de longeerlijn" Clown Niet echt iets waar ik in de praktijk iets aan heb Clown
Ik vond alles prachtig om te zien, maar heb er nog steeds een beetje raar gevoel bij, hebben meer mensen dat? Dat extreem afwijkende gedrag van die paarden als ze "los" worden gelaten, vind het eigenlijk een beetje vreemd, waarom gaan die paarden zo uit hun dak?
Was trouwens ook een beetje teleurgesteld dat hij ipv een bit, gewoon een cue heeft voor het hoofd buigen Verward . Ik snapte al niet hoe hij zo'n hoofdhouding voor elkaar kreeg.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:23

Als ik de paddock binnenkom en mijn paardjes hebben zin (is niet elke minuut hoor) dan is het ook flink spelen. Ze zien me als speelkameraadje en daar kunnen ze flink uitgelaten van worden en dat terwijl ze de hele dag buiten staan. Die energie die dan loskomt zorgt er ook voor dat ze erg gemotiveerd oefeningen willen doen. Evita vind de tegenstelling tussen heel geconcentreerd iets doen en dan flink even de benen strekken geweldig! Eigenlijk is het een verandering die je in je paard krijgt als ze eigenlijk alleen maar gemotiveerd worden en nergens toe gedwongen worden. Ze associeren mij niet met werken maar met leuke dingen (wat ik ook wel werken noem maar ssshhhtt... dat weten zij niet Knipoog )
Sommige paarden flexen hun bovenste halsspier (sorry hoor.. weet de naam niet uit mijn hoofd maar je snapt welke he?) als je hun ergens kriebelt, sommige van nature tijdens het trainen etcetc... dus er zijn vele manieren om dit te stimuleren. Maar schijnbaar mag het niet met brokjes omdat ze dan de verkeerden houding aannemen. Ik heb me hier verder niet in verdiept omdat mijn paardje het al deed tijdens de oefeningen.
Wat ik hiermee ook wil illustreren is dat er geen 1 manier is maar dat de communicatie om tot oefeningen te komen tussen elke combinatie verschillend is.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:07

ik dacht dat het een beetje hempfling-achtig zou zijn, niet aan de hoofdhouding werken, maar dat de hoofdhouding een gevolg is van de verzameling. Bij een aantal paarden vind ik het er heel mooi uitzien, maar een aantal paarden nemen een heel onnatuurlijke houding aan, vond ik.

Gaan jouw paarden serieus zo uit hun dak als je ze "loslaat". Vind je het niet een beetje extreem?
Dat vind ik ook een beetje elkaar tegenspreken op de site. Hij zegt ergens dat ex-race paarden (en hengsten geloof ik) het meest geschikt zijn voor dit soort werk. Maar hij is tegen racen Verward Hij wilt dus het liefst een compleet geschift paard hiervoor?
Wat ik trouwens met een twintig-jarige merrie zou moeten hiermee, is me dan ook niet helemaal duidelijk..

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:25

Nou, ik zit goed want ik heb een jonge draverhengst, dus het perfecte paard Haha!. Mijn 21-jarige dravermerrie kan trouwens ook heel uitbundig worden hoor, met spelen, maar bij haar is het toch vaker met objecten sjouwen of experimenteren en iets minder woest. Dravers zijn over het algemeen erg ondernemende, actieve paarden, en waarschijnlijk geschikt voor het spelen a la NHE. Hoewel, HE is dan weer minder geschikt gezien hun lichaamsbouw.

Ik zal binnenkort DVD2 eens bestuderen en kijken of ik daar nu echt wat mee kan. Aan cues om de hoofdhouding te beïnvloeden ga ik me sowieso niet wagen, die hoort m.i. voort te vloeien uit een correct gedragen lichaamspositie.

Het direct volkomen uit je dak gaan vind ik ook niet normaal, een paard moet daar meestal eerst toe geprikkeld worden - óf hij heeft te lang op stal gestaan voordat hij los mocht...

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:31

sanne83 schreef:
(...)dat hij ipv een bit, gewoon een cue heeft voor het hoofd buigen Verward . Ik snapte al niet hoe hij zo'n hoofdhouding voor elkaar kreeg.

Wat is een ceu in dit verband?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:46

hij leert de paarden de "poll te flexen" op een signaal aan de hals. Je kan dan dus ook met alleen een touw om de hals het hoofd in een bepaalde positie brengen.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:54

sanne83 schreef:
ik dacht dat het een beetje hempfling-achtig zou zijn, niet aan de hoofdhouding werken, maar dat de hoofdhouding een gevolg is van de verzameling. Bij een aantal paarden vind ik het er heel mooi uitzien, maar een aantal paarden nemen een heel onnatuurlijke houding aan, vond ik.

Gaan jouw paarden serieus zo uit hun dak als je ze "loslaat". Vind je het niet een beetje extreem?
Dat vind ik ook een beetje elkaar tegenspreken op de site. Hij zegt ergens dat ex-race paarden (en hengsten geloof ik) het meest geschikt zijn voor dit soort werk. Maar hij is tegen racen Verward Hij wilt dus het liefst een compleet geschift paard hiervoor?
Wat ik trouwens met een twintig-jarige merrie zou moeten hiermee, is me dan ook niet helemaal duidelijk..

Bij NHE gaat het om de hoofdhouding als onderdeel van de verzameling. Ze bekijken alles vanuit een fysiek oogpunt, op welke wijze een oefening "het gezondste is" zeg maar.
Een paard wat veel "energie" heeft van nature is denk ik het meest geschikt maar als je kijkt naar de gedachte achter NHE kun je eigenlijk ook zeggen dat ik dit "praktiseer" bij mijn 28 jarig omaatje. Ofwel, geen dominantie, geen kudde nabootsing en geen dwang maar ik deed dit al niet voordat ik NHE "ontdekte" hoor Knipoog. Natuurlijk niet de oefeningen maar ze is een ster in kusje geven en wil soms nog wel eens met haar neus een zet geven tegen een bal. Super leuk!
Als mijn Evita in de "mood" is en ik loop de paddock binnen komt ze of op me af gerend met op het laatste een paar passen passage of ze komt naast me lopen in spaanse pas. Dat betekent dat ze wil spelen/trainen. Soms staat ze ook te kijken met bijvoorbeeld een bal aan haar voeten. Als ik ga rennen rent ze mee en om me heen en maakt ze gekke sprongen. Soms spring ik mee en dat is helemaal leuk natuurlijk. Gelukkig woon ik in Belgie .. daar vallen zotten niet zo op Gestoord
Tussen het spelen door doen we gerichte trainingsoefeningen.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:57

Don_Marcello schreef:
sanne83 schreef:
(...)dat hij ipv een bit, gewoon een cue heeft voor het hoofd buigen Verward . Ik snapte al niet hoe hij zo'n hoofdhouding voor elkaar kreeg.

Wat is een ceu in dit verband?

Iets wat je doet met een bepaald effect.