Wat is er slecht aan dekens?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Wat is er slecht aan dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 09:21

dus omdat het hier staat mag ik niet zeggen dat arabesk het fout heeft dat het een hype is van de laatste 10 jaar????? en dat het 30 jaar geleden al normaal was???

vind ik dus vaag, tis een openbaar forum, waar jij en ik beide onze meningen mogen ventileren.........

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 09:32

je mist mijn punt, maar ik heb nu even geen tijd en energie om het nogmaals uiteen te zetten.......

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 09:33

ja ik mis je punt Haha! Haha! comleet zelfs

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 09:34

Ik begrijp dus nu dat de vraag is gesteld van een niet-natural aan naturals. Zij krijgt dan te horen wat er volgens hun slecht aan is. Het is dus kennelijk niet de bedoeling dat niet-naturals daar op in gaan. Oke....

Maar dat hokje natural, niet-natural vind ik trouwens al heel vreemd hoor. Als je dat uitpluist is er niks natural, al niet eens mijn KWPN-er. Moederpaard mocht niet eens zelf kiezen Haha! Er werd voor haar bepaald hoe haar veulen er uit moest gaan zien. Dáár ging het al fout.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 09:55

30 jaar geleden al dekens??? Toen was ik 6 en al gek van paardjes Lachen Kan me niet herinneren toen en ook in mn tienerjaren dekens te hebben gezien. Ik heb net als Arabesk de indruk dat dekens een hype zijn van inderdaad zo'n jaar of 10...
Kan me voorstellen dat het ook nog per regio verschilt.
En laten we eerlijk wezen, een paard wordt steeds meer een mode item. Een soort paspop om allerlei setjes op te doen, roze deken, roze halster, roze touw, roze beenbescherming en pennymeisje met roze kleding. Ook duidelijk te zien in de -te koop- topics, als een bepaalde kleur weer uit de mode is wordt het te koop gezet en is het tijd voor een nieuw setje Gestoord
Russel, bijzonder dat je de hokjes natural/niet natural vreemd vindt (vind ik ook trouwens) maar in het topic wat ik hier niet zal noemen gaf je een grote sneer naar de 'naturals'!
Laatst bijgewerkt door Kinke op 27-08-06 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 09:56

jahoor, van die mooie jute dingen Haha! Haha! loooooodzwaar waren die

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 09:57

jute??? Dat waren zeker van die dekjes voor koeien Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 09:58

nee hoor Haha! Haha! waren echte paardendekens, vergelijkbaar met de huidige nieuwzeeland dekens

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:02

huh?? i'm in shock Lachen
(weet niet wat nieuwzeeland dekens zijn trouwens)
Mijn opa was boer en had ook paarden voor het werk op het land, weet zeker dat ie me voor gek had verklaard als ik hem had gevraagd of hij dekens op z'n paarden legde Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:03

rijpaarden Kinke Haha! Haha! rijpaarden Haha!

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:05

ik vind het zo raar dat julie zeggen dat wij dekengebruikers dekens gebruiken om het motto ze hebben het koud.
Nou ik gebruik dekens omdat ik niet wil dat hij dik in zijn vacht komt.
waarom?
omdat ik graag rij en ook intensief en dan hoef ik geen paard te hebben wat naar 3 rondjes zich kapot zweet.
En op wedstrijden hoef je ook niet met een wintervacht aan te komen.
Maar als er hier gezegd word het is zielig dekens en ze vinden het niet fijn.
Stop dan nu met rijden en gooi het bit in de kliko en je zadel want geloof ook niet dat ze dat dan prettig vinden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:05

sorry, was iemand anders die op de vorige bladzijde zei dat boeren hun paarden vroeger ook wel dekens opdeden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:09

haha Moniek, da's een goeie, in een naturals topic zeggen dat je dekens gebruikt om je paard kort in z'n vacht te houden, want wat is er nou natuurlijker dan een lekkere dikke wintervacht.
Daar kan ik me trouwens pas echt aan storen, dat je op wedstrijden niet hoeft aan te komen met een paard in z'n wintervacht!!! Waar slaat dat nou op????? Een paard in wintervacht is toch net zo mooi?? Vind het vreselijk dat een 'gepimpt' paard mooier wordt gevonden dan een paard waar al het haar nog aan zit! Een net gepoetst paard met wintervacht hoort net zoveel punten te krijgen als een geschoren paard mijns inziens. Het gaat toch om hoe je rijdt, niet om hoe glad je paard is?? Gestoord

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:12

dit is toch prachtig??
lekker veel haar en ook nog een baard Knipoog
Afbeelding

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:16

hihi naar de kapper ermee Haha! Haha!

ben het ook wel eens hoor, al het jonge spul wat nog niet in training staat gaat gewoon dekenloos door het leven.

MBT wedstrijden in de winter........ tja je paard moet gewoon de warmte van de training goed kwijt kunnen..... in de b en l valt het zware trainen wel mee, bedoel aanleuning, stelling, buiging, wat simpele overgangen, en die ene volte is nou niet echt inspannend voor een paard. Maar als je in het M en Z mee wil komen, dan moet je toch meer verzameling, oprichting en swung laten zien.... en dat vergt gewoon een veel zwaardere training..... en om je paard dan enigsinds de mogelijkeid te geven af te koelen..... kan je er beter voor zorgen dat het dier niet zo heel zwaar in zijn vacht zit.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:24

kapper??? Echt niet Lachen Dit is een vrouw die er zo harig bij mag lopen zoals ze gemaakt is Knipoog
Maar als dat paard het zo warm heeft tijdens die training, dan worden de haren toch gewoon open gezet zodat de warmte wegkan? De vraag is dus of het paard zichzelf dan echt niet genoeg kan koelen of wat we dat denken/vermoeden...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:27

Een paard is er natuurlijk niet op gemaakt om in een vrij korte tijd ontzettend intensief te werken...... het koelingsmechanisme van een paard is gemaakt voor hele dag rustige beweging..... het intensieve wat wij dresuurtrutten vragen, kan het koelingsmechanisme niet verwerken...... dan moet je de natuur een handje helpen Haha!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:30

ik snap je redenering, maar is dat zo of denken 'dressuurtrutten' dat dat zo is? Lachen
Ik zie ook wel eens paarden op een intensieve buitenrit die zich de pleuris zweten maar er ook niet bij neerstorten.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:31

Kinke schreef:
haha Moniek, da's een goeie, in een naturals topic zeggen dat je dekens gebruikt om je paard kort in z'n vacht te houden, want wat is er nou natuurlijker dan een lekkere dikke wintervacht.
Daar kan ik me trouwens pas echt aan storen, dat je op wedstrijden niet hoeft aan te komen met een paard in z'n wintervacht!!! Waar slaat dat nou op????? Een paard in wintervacht is toch net zo mooi?? Vind het vreselijk dat een 'gepimpt' paard mooier wordt gevonden dan een paard waar al het haar nog aan zit! Een net gepoetst paard met wintervacht hoort net zoveel punten te krijgen als een geschoren paard mijns inziens. Het gaat toch om hoe je rijdt, niet om hoe glad je paard is?? Gestoord

Waarom rij jij eigenlijk op je paard?
is zoooooooooooo onnatuurlijk.
En weet je wat pas zielig is een nat paard op stal zetten zonder deken.
Oja geen stal maar zeiknat in de wei.
En dan zeggen stap maar langer uit.
Enig idee hoelang dat duurt?
Zit ik er morgen nog op.
We zouden dan kunnen stellen dan maar niet of nauwelijks rijden in de winter.
En je startkaart dan maar in de prullebak te gooien.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:35

Kinke schreef:
ik snap je redenering, maar is dat zo of denken 'dressuurtrutten' dat dat zo is? Lachen
Ik zie ook wel eens paarden op een intensieve buitenrit die zich de pleuris zweten maar er ook niet bij neerstorten.

Laat ik het zo zeggen Haha! Haha! dat dit mijn ervaring is....... een paard op buitenrit die zich de pleuris zweet, hoeft niet direct groot te reageren op een hulp of vraag van de ruiter Haha!

Als je met een paard een Z proef moet lopen die het ontiegelijk warm heeft, dan gaat dit altijd ten koste van het reageren op de hulpen/vraag..... ze worden trager Haha! als het ware luier Haha! en dat kan je niet hebben vanaf het M.

Neerstorten zullen ze niet zo snel Haha! Haha!

@ moniek........ een zeiknat paard kan je best op het land zetten, is geen probleem...... sterker nog is beter dan op stal Haha! Haha!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:37

zo Moniek, dat is tenminste een reactie waar we iets aan hebben....
ik heb geen idee KiWiKo, mocht ik ooit over een jaar of -tig per ongeluk op M of Z niveau belanden, dan zal ik vast nog eigenwijs genoeg zijn om het toch te testen Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:38

moet je zeker doen Haha! Haha!

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:38

KiWiKo schreef:
Kinke schreef:

Laat ik het zo zeggen Haha! Haha! dat dit mijn ervaring is....... een paard op buitenrit die zich de pleuris zweet, hoeft niet direct groot te reageren op een hulp of vraag van de ruiter Haha!

Als je met een paard een Z proef moet lopen die het ontiegelijk warm heeft, dan gaat dit altijd ten koste van het reageren op de hulpen/vraag..... ze worden trager Haha! als het ware luier Haha! en dat kan je niet hebben vanaf het M.

Neerstorten zullen ze niet zo snel Haha! Haha!

@ moniek........ een zeiknat paard kan je best op het land zetten, is geen probleem...... sterker nog is beter dan op stal Haha! Haha!

ja snap ik maar je begrijpt denk ik wel wat ik bedoel.
Die van mij is en word geschoren en kan daarom niet zonder dekens.
En ik scheer hem omdat hij anders zijn warmte niet kwijt kan net zoals jij al hebt verteld.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:39

Kinke schreef:
zo Moniek, dat is tenminste een reactie waar we iets aan hebben....
ik heb geen idee KiWiKo, mocht ik ooit over een jaar of -tig per ongeluk op M of Z niveau belanden, dan zal ik vast nog eigenwijs genoeg zijn om het toch te testen Lachen

heb ik nog geen antwoord op mijn vraag.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:42

vraag??? oh, je bedoelt, waarom ik eigenlijk op m'n paard rij?
Simpel, omdat ik het leuk vind, om haar in beweging te houden, om haar soepeler te krijgen, om de kwaliteit van haar voeten goed te houden, om samen bezig te zijn etc.etc.
Toch bijzonder dat dat dan automatisch betekent dat je niet 'natuurlijk' bezig bent en je dus blijkbaar met dekens etc. aan de slag moet.
Als je geen tijd hebt om lang uit te stappen moet je er niet op stappen, of je training verkorten zodat je wel tijd hebt om langer uit te stappen, simpel toch?