aversie tegen "naturals" door een paar extremen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:14

Arabesk schreef:
ikke schreef:
En als je dan ook nog weet wie en wat achter die bepaalde site zitten, dan ben je helemaal met stomheid geslagen.........

en wat voor mensen er daar op het forum zitten. Daar is de grootste extremist van bokt nog een watje bij

Dat is jouw uitspraak..... maar ik me er wel in vinden
Paraat: dat probeer ik wel, maar helaas lukt dat niet altijd.

willeke_x

Re: aversie tegen "naturals" door een paar extreme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 18:50

Ik weet niet over welke site je het hebt.... Maar ik vind site's over natuurlijk houden van paarden en Natural hosremanship juist héél interessant! Ik heb er enorm veel uit geleerd. Ik heb de indruk dat jullie wel heel erg beginnen te overdrijven. Als er een site wordt ineen gestoken kost dat die mensen die daarachter zitten veel bloed, zweet en tranen om anderen te informeren en 'k vind het wel bijzonder kinderachtig om dat metteen af te breken met een zin als:
Citaat:
En als je dan ook nog weet wie en wat achter die bepaalde site zitten, dan ben je helemaal met stomheid geslagen.........

Als je wil discussieren graag, maar wel op een volwassen manier en niet onmiddelijk gericht naar bepaald individuen! Ik kan me vinden in je redenering dat je het niet eens bent met extreme naturals, en dat je het beleid achter een bepaalde visie/handeling belangrijk vind met het oog op het paard.

Zeggen dat mensen die op een tradionele manier met hun paarden omgaan mishandelaars zijn, is ver gegrepen, net als dat naturals te extreem zijn... Ze zijn lang niet allemaal zo en zolang je tevreden bent over jou beleid en zolang je paard gelukkig is, wat is dan toch het probleem... Ik zou zeggen: ga naar je paard en amuseer je daar ipv je zo te ergeren hier!

De discussie is voor mij helemaal niet meer onderbouwd en is op dit moment een over en weer gevit en eigenlijk al lang niet meer interessant.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 19:35

willeke_nijs schreef:
Ik weet niet over welke site je het hebt.... Maar ik vind site's over natuurlijk houden van paarden en Natural hosremanship juist héél interessant! Ik heb er enorm veel uit geleerd. Ik heb de indruk dat jullie wel heel erg beginnen te overdrijven. Als er een site wordt ineen gestoken kost dat die mensen die daarachter zitten veel bloed, zweet en tranen om anderen te informeren en 'k vind het wel bijzonder kinderachtig om dat metteen af te breken met een zin als:
ikke schreef:

Die site is tot daar aan toe, daar is op zich niet zo veel op aan te merken, maar dat er een veelvoud aan mensen de site als een heilige graal aanbidden is toch echt voorbij alle realiteit.....
willeke_nijs schreef:
Als je wil discussieren graag, maar wel op een volwassen manier en niet onmiddelijk gericht naar bepaald individuen! Ik kan me vinden in je redenering dat je het niet eens bent met extreme naturals, en dat je het beleid achter een bepaalde visie/handeling belangrijk vind met het oog op het paard.

Zeggen dat mensen die op een tradionele manier met hun paarden omgaan mishandelaars zijn, is ver gegrepen, net als dat naturals te extreem zijn... Ze zijn lang niet allemaal zo en zolang je tevreden bent over jou beleid en zolang je paard gelukkig is, wat is dan toch het probleem... Ik zou zeggen: ga naar je paard en amuseer je daar ipv je zo te ergeren hier!

Dat kan ik niet, ik zit hier met een gebroken poot achter de PC.
Bovendien erger ik me niet meer of minder dan anderen hier. Voor zover dat uit de berichten niet blijkt, weet ik het in ieder geval omdat ik een aantal ook IRL ken en we van elkaar weten hoe we erover denken.
willeke_nijs schreef:
De discussie is voor mij helemaal niet meer onderbouwd en is op dit moment een over en weer gevit en eigenlijk al lang niet meer interessant.

Ik moet toch echt constateren dat we het heel aardig met elkaar eens zijn en behoorlijk inzien van elkaar waarom we bepaalde beslissingen nemen en daar begrip voor hebben. Dat er over en weer gevit wordt, vind ik niet echt hier terug.....

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 02:53

amondi schreef:
Morrie( of Smurf) sorrie, ik ben het met je eens, ik ben schuldig... Jij was echter de eerste die een persoonlijk voorbeeld gaf waarin ik iets herkende wat m.i. niet met NH of wat dan ook kan worden opgelost maar alleen met boerenverstand. Dat reageert makkelijker dan iets in het algemeen zeggen over het wel en wee van de naturalmethodes.

Het is namelijk heel individueel! Per paard verschillend en sommige grote lijnen gelden voor alle paarden EN mensen. En dat wordt zo vaak vergeten. Een boer doet ook aan NH, lees ook het voorwoord maar eens van de boeken van Emiel Voest, die begon met zijn methode omdat hij erachter kwam dat er heel veel mensen met paarden kwamen en er te weinig paardenmensen waren. Hij bleek te kunnen schrijven en vertellen, heeft wat mooie namen verzonnen of geleend en geeft richtlijnen, maar nergens schrijft hij dat hij een bijbel heeft geschreven. Een paardenmens zal binnen een half uur weten hoe de grote lijnen van een bepaald paard werken, vaak zelfs nog in een veel kortere tijd.

En dat is wat hij doet en verteld. Niet meer en niet minder. En al die z.g. oefeningen, dat zal wel. Die ga ik echt niet doen.
Maar als ik aan het longeren ben en ik merk dat het paard inhoudt, dan bedenk ik wel, barst , blijven opletten in stond in de voorste cirkel omdat ik ondertussen stond te kletsen..

Juist dat uitgemolken "getrut" van de methodes spreekt me zo tegen, dat kost alleen geld in mijn ogen en dat willen mensen niet inzien.
Als de basis met je paard goed is dan maken al die zaken als wel of niet vastzetten e.d. echt niet uit.

Volgens mij is NH zo populair aldaar het in een maatschappij waar dwang cq. geweld als machtsmiddel wordt gebruikt, een verademing kan zijn. Dat is mijns inziens ook de reden dat mensen kunnen doorschieten in hun traininsmethode en anderen ermee lastig vallen, waarbij het dan dus zijn doel mist.
Afijn, zoals al eens eerder in de wereldgeschiedenis genoemd, "aan de hand van dieren is de staat van de beschaving van diens volk af te lezen" is meer waarheid dan lief is.

Of Voest dan ook de juiste woorden gebruikt als hij het over paarden- en niet paardenmensen heeft weet ik niet. Dit gaat wellicht veel meer om de staat van de maatschappij, opvoeding en omgeving, en sociaal inzicht van de mens, en niet in de laatste plaats ervaring.

Ik vind het in ieder geval erg interessant allemaal, en met je laatste alinea ben ik het absoluut eens. Dat uitgemelk is overal te vinden, ook in de Knorr Vie producten en andere powerfruitmixjes. Ben benieuwd wat er over twintig jaar de boventoon voert, of opkomt in trainingsmethodes.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:21

Paraat schreef:
Volgens mij is NH zo populair aldaar het in een maatschappij waar dwang cq. geweld als machtsmiddel wordt gebruikt, een verademing kan zijn.

Ik knip dit er even uit. Los van wat jij en amondi schrijven, hetgeen inderdaad meer waarheid is dan sommigen lief is, denk ik dat er nóg een reden is voor de populariteit van NH.
We leven in een instant-maatschappij, zoals je zelf ook al aanhaald. Voor alle problemen moet een pasklare oplossing zijn, zonder dat we daar veel inspanning voor moeten leveren (soort van) het moet als een hapklare brok worden gepresenteerd; alleen even kauwen en doorslikken. De meeste methodes presenteren zich graag als De oplossing voor ALLE problemen, of wordt er door de aanhangers op z'n minst van gemaakt.
Zo vind ik het opvallend dat er in deze context eigenlijk nooit Sally Swift en zeer zelden Linda Tellington Jones wordt aangehaald, terwijl die toch al lang voor de "NH-beweging" bezig waren met allerlei zinvolle "alternatieven".
Just my two cents.......

avanoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 15:23

Bepaalde aanhangers zijn erger dan bepaalde groeperingen die in de wereld bestaan.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 15:56

Sally Swift... TT... vrouwen heh

Een groot deel van het NH succes kan volgens mij teruggevoerd worden op het 'kippenhokeffect' .
Tussen al die vrouwen krijgen een paar 'hanen' de kans om hard te kraaien... En wat ziet een vrouw liever dan een man die laat blijken niet over zich heen te laten lopen, maar toch 'ruwe bolster blanke pit' is?

Kijk, ik kan ook met een touwtje zwaaien, een paard achter me aan laten lopen, leren zitten of zonder hoofdstel rijden, maar volgelingen werven...
Die lopen liever achter een charismatische kerel aan. Natural Humanship heet dat toch?

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 16:05

randalinpony schreef:
Kijk, ik kan ook met een touwtje zwaaien, een paard achter me aan laten lopen, leren zitten of zonder hoofdstel rijden, maar volgelingen werven...
Die lopen liever achter een charismatische kerel aan. Natural Humanship heet dat toch?

aan je tekst te zien begrijp je nog niet helemaal wat NH inhoud.... Het is echt wel meer dan met een touwtje zwaaien... Of laat ik zeggen niet zwaaien vermits je niet constant druk mag uitoefenen...
Misschien moet je je eerst eens verdiepen in NH voor je zo'n kortzichtige uitspraken doet.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 16:10

Waarom? de basis van haar( denk ik) betoog is dat vrouwen massaal achter de goeroes aanlopen.
En daar wordt een leuk discussie punt naar boven gehaald: hoeveel procent van de volgelingen, cursisten van deze methodes is vrouw?
99% of minder?...

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 16:21

Als je het mij vraagt, slaat Randalinpony hier spijkers met koppen

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 18:23

Mwah, in zowat de gehele paardensport zijn het tegenwoordig vrouwen, dus dat is makkelijk scoren. Onder de Parelli-mensen zitten trouwens verrassend veel mannen, veel meer dan in de hedendaagse dressuur, dus daar gaat het al niet voor op .

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 18:25

En ook de geschiedenis leert anders... het principe van follow the leader is juist uitgevonden door de groten der aarden... en natuurlijk het leger. Typische mannenbolwerken als het geloof (welk geloof dan ook) kunnen er ook wat van.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:09

Maar wat zijn de leiders en wat de volgers.
Leiders,bedenkers= 99% man
Volgers= 99% vrouw....
Nadenkers, mensen die van diverse walletjes eten= ..?% man/vrouw

wiseguy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:26

Waarom heeft iedereen het hier toch altijd over twee groepen? Volgens mij is er maar 1 groep: Mensen...
We willen toch allemaal hetzelfde? Gelukkig zijn en aangezien iedereen hier op bokt druk is kan je ervan uitgaan dat we dat ook nog allemaal proberen te bereiken met een (of meerdere) paarden. Laat een ander toch in zijn waarde en geniet van hoe een ander bezig is met zijn of haar paard. En of je nou denkt: dat is oerstom of: dat is goed zeg! probeer een ander niet onderuit te halen op wat voor manier dan ook. Vragen echter mag altijd denk ik. Niet op een moment dat het niet goed gaat, maar later. Onbegrip kan natuurlijk altijd en daar heb je je mond voor.

Laten we weer lekker van onze paarden gaan genieten, en als het niet lukt, hulp zoeken bij diegene die ons het meeste hulp kan bieden.

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:28

mooie 1e post!

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:46

amondi schreef:
Maar wat zijn de leiders en wat de volgers.
Leiders,bedenkers= 99% man
Volgers= 99% vrouw....

Nadenkers, mensen die van diverse walletjes eten= ..?% man/vrouw

Dat zijn de verstandigen, die eerst nadenken voordat ze iets blaten.......

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 20:04

wiseguy schreef:
Waarom heeft iedereen het hier toch altijd over twee groepen? Volgens mij is er maar 1 groep: Mensen...
We willen toch allemaal hetzelfde? Gelukkig zijn en aangezien iedereen hier op bokt druk is kan je ervan uitgaan dat we dat ook nog allemaal proberen te bereiken met een (of meerdere) paarden. Laat een ander toch in zijn waarde en geniet van hoe een ander bezig is met zijn of haar paard. En of je nou denkt: dat is oerstom of: dat is goed zeg! probeer een ander niet onderuit te halen op wat voor manier dan ook. Vragen echter mag altijd denk ik. Niet op een moment dat het niet goed gaat, maar later. Onbegrip kan natuurlijk altijd en daar heb je je mond voor.

Laten we weer lekker van onze paarden gaan genieten, en als het niet lukt, hulp zoeken bij diegene die ons het meeste hulp kan bieden.

Ik vind dit een heerlijk relativerende en ook erg ware post . Waarom een ander onderuit halen, omdat hij het op een andere manier doet? Als iemand veel lol heeft in methode A of rijwijze B, en het paard lijkt daar ook gelukkig onder, waarom dan commentaar leveren? Waarom de ander proberen om te vormen naar het eigen denkbeeld?

En genieten van mijn paarden doe ik elke dag, zij mogen oordelen over de weg die ik gekozen heb . Ik ben altijd bereid naar ze te luisteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 20:50

promptertje schreef:
Als iemand veel lol heeft in methode A of rijwijze B, en het paard
lijkt
daar ook gelukkig onder, waarom dan commentaar leveren? Waarom de ander proberen om te vormen naar het eigen denkbeeld?

Dat is ook vaak een/het discussiepunt, het "lijkt". En ik denk dat het daar veel mensen ook om gaat wanneer ze iets betwisten of bestrijden in een discussie.
Een paard lijkt misschien geen hinder te hebben van bepaalde middelen en manier van omgaan en leefomstandigheden, maar hoe beleeft het paard het werkelijk?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:17

Jovarna schreef:
Dat is ook vaak een/het discussiepunt, het "lijkt". En ik denk dat het daar veel mensen ook om gaat wanneer ze iets betwisten of bestrijden in een discussie.
Een paard lijkt misschien geen hinder te hebben van bepaalde middelen en manier van omgaan en leefomstandigheden, maar hoe beleeft het paard het werkelijk?

Definieer de belevingswereld van paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:30

Ik heb geen definitie.
't Was ook niet mijn bedoeling om hier een discussie over te stàrten. Maar om aan te geven dat hier vaak de discussie over gáat.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 08:48

Jovarna schreef:
Ik heb geen definitie.
't Was ook niet mijn bedoeling om hier een discussie over te stàrten. Maar om aan te geven dat hier vaak de discussie over gáat.

En die discussies lopen zo uit de hand/langs elkaar heen, vaak, omdát veel mensen hun eigen definitie hanteren

Jammer genoeg kan het paard geen definitie geven.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 08:55

randalinpony schreef:
En die discussies lopen zo uit de hand/langs elkaar heen, vaak, omdát veel mensen hun eigen definitie hanteren

Jammer genoeg kan het paard geen definitie geven.

En dus hebben we eigenlijk niet meer dan dat het lijkt dat het paard er geen hinder van heeft. Als we daarbij naar beste kunnen handelen richting het paard, volgens mij heb je dan het maximale te pakken wat je op dat moment kunt krijgen.
Door de jaren zullen nieuwe inzichten en kennis je kijk hierop veranderen, maar dat zegt niet dat je het in het verleden fout deed; je handelde immers naar beste eer en geweten............

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:01

randalinpony schreef:
Sally Swift... TT... vrouwen heh

Een groot deel van het NH succes kan volgens mij teruggevoerd worden op het 'kippenhokeffect' .
Tussen al die vrouwen krijgen een paar 'hanen' de kans om hard te kraaien... En wat ziet een vrouw liever dan een man die laat blijken niet over zich heen te laten lopen, maar toch 'ruwe bolster blanke pit' is?

Nou nou nou, ik vind dit wel erg overdreven hoor! Er zijn ook genoeg mensen die achter Anky en springruiters aanlopen. Kijk maar naar de hele Anky kleding lijn. Overigens vind ik het geweldig dat ze die heeft opgestart, zijn we eindelijk af van die duffe zooi en wordt paardrijkleding ook nog eens modieus.

Ik vind het niet fijn als je natural horsemanship op deze manier zo neersabelt, je kraakt ons af alsof we een stelletje hersenloze volgelinge zijn. Hoe kan je oordelen over NH als je je er nog nooit in verdiept hebt? Tegenwoordig geeft een vrouw, Linda Parelli, trouwens de meeste lessen hoor.

Wat mij het meeste tegenstaat is dat mensen oordelen over iets zonder dat ze weten hoe het werkelijk in elkaar steekt en zonder zich erin te verdiepen. Iets meteen afdoen als 'onzin' of 'modegril'.

Ik moet toegeven dat ik voordat ik naar de cursus natuurlijk bekappen ging ook zo oordeelde over het woordje 'natuurlijk' in de titel. Ik dacht 'als het maar niet zo zweverig is, daar hou ik niet van'. Ook oordeelde ik zo over Parelli, gezeur en gezwabber met touwtjes. Mijn oordeel nu is dat zowel NB als NH gewoon hele logische duidelijke dingen zijn. Net zo duidelijk als de scheikunde formules die ik in mijn werk gebruik. Er is niks zweverigs aan.

Dat is het niet, dat is een beeld dat je zelf hebt!! (En dat de film 'de paardenfluisteraar' een beetje schetste, ze worden bedankt )

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:06

Arabesk: Ik denk dat je weinig kunt beginnen tegen mensen die dit soort reacties geven. Vaak zijn dat nl. mensen die zich niet in de materie WILLEN verdiepen. Een snelle mening waar je de knuppel mee in het hoenderhok gooit scoort immers goed bij het "winkelend publiek" dat er zo mogelijk nog minder vanaf weet. Niet druk om maken en je gewoon lekker bij je ding houden.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:43

Speedster schreef:
Arabesk: Ik denk dat je weinig kunt beginnen tegen mensen die dit soort reacties geven. Vaak zijn dat nl. mensen die zich niet in de materie WILLEN verdiepen. Een snelle mening waar je de knuppel mee in het hoenderhok gooit scoort immers goed bij het "winkelend publiek" dat er zo mogelijk nog minder vanaf weet. Niet druk om maken en je gewoon lekker bij je ding houden.

Ik zou graag zien dat de moddies toezien op dit soort gedrag en topics als deze aanpakken!