amondi schreef:Morrie( of Smurf) sorrie, ik ben het met je eens, ik ben schuldig... Jij was echter de eerste die een persoonlijk voorbeeld gaf waarin ik iets herkende wat m.i. niet met NH of wat dan ook kan worden opgelost maar alleen met boerenverstand. Dat reageert makkelijker dan iets in het algemeen zeggen over het wel en wee van de naturalmethodes.
Het is namelijk heel individueel! Per paard verschillend en sommige grote lijnen gelden voor alle paarden EN mensen. En dat wordt zo vaak vergeten. Een boer doet ook aan NH, lees ook het voorwoord maar eens van de boeken van Emiel Voest, die begon met zijn methode omdat hij erachter kwam dat er heel veel mensen met paarden kwamen en er te weinig paardenmensen waren. Hij bleek te kunnen schrijven en vertellen, heeft wat mooie namen verzonnen of geleend en geeft richtlijnen, maar nergens schrijft hij dat hij een bijbel heeft geschreven. Een paardenmens zal binnen een half uur weten hoe de grote lijnen van een bepaald paard werken, vaak zelfs nog in een veel kortere tijd.
En dat is wat hij doet en verteld. Niet meer en niet minder. En al die z.g. oefeningen, dat zal wel. Die ga ik echt niet doen.
Maar als ik aan het longeren ben en ik merk dat het paard inhoudt, dan bedenk ik wel, barst , blijven opletten in stond in de voorste cirkel omdat ik ondertussen stond te kletsen..
Juist dat uitgemolken "getrut" van de methodes spreekt me zo tegen, dat kost alleen geld in mijn ogen en dat willen mensen niet inzien.
Als de basis met je paard goed is dan maken al die zaken als wel of niet vastzetten e.d. echt niet uit.
Volgens mij is NH zo populair aldaar het in een maatschappij waar dwang cq. geweld als machtsmiddel wordt gebruikt, een verademing kan zijn. Dat is mijns inziens ook de reden dat mensen kunnen doorschieten in hun traininsmethode en anderen ermee lastig vallen, waarbij het dan dus zijn doel mist.
Afijn, zoals al eens eerder in de wereldgeschiedenis genoemd, "aan de hand van dieren is de staat van de beschaving van diens volk af te lezen" is meer waarheid dan lief is.
Of Voest dan ook de juiste woorden gebruikt als hij het over paarden- en niet paardenmensen heeft weet ik niet. Dit gaat wellicht veel meer om de staat van de maatschappij, opvoeding en omgeving, en sociaal inzicht van de mens, en niet in de laatste plaats ervaring.
Ik vind het in ieder geval erg interessant allemaal, en met je laatste alinea ben ik het absoluut eens. Dat uitgemelk is overal te vinden, ook in de Knorr Vie producten en andere powerfruitmixjes. Ben benieuwd wat er over twintig jaar de boventoon voert, of opkomt in trainingsmethodes.