Volgens artikel in Bit: met bit rijden is slecht.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 20:14

Jus_dOrange schreef:
Elk paard zou in principe op een simpel halstertje rond te sturen moeten zijn, ik ben geen tegenstander van bitten. Wel tegenstander van mensen die vinden dat er paarden zijn die zonder bit niet rond te sturen zijn, dat kan je ELK paard leren.

Helemaal mee eens

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 20:21

Laurine schreef:
Tja ik weet eigenlijk niet helemaal wat ik er van moet vinden,, je kan wel zonder bit gaan rijden en het is misschien wel fijner voor het paard maar toch ik denk gewoon dat ik het hou met bit ik denk dat je zonder bit niet veel controle hebt het is eigenlijk het zelfde als met halster rijden!!

Je moet er natuurlijk wel een beetje moeite voor doen

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 20:25

Inderdaad, voor niets gaat de zon op.
Gave foto's trouwens. Misschien een nadenkertje voor sommigen...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 20:40

Alleen heb ik toch zo m'n bedenkingen bij een ding. Dat een paard z'n liepen op elkaar moet doen om goed te kunnen ademen tijdens het werken.
Als ik met Anouar rij moeten mensen altijd laggen omdat z'n centenbakkie alle kanten op wiebelt als hij loopt (stap en draf, galop weet ik niet)

Authentic

Re: Volgens artikel in Bit: met bit rijden is slecht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 21:09

Tsja volgens mij kán het wel, ik vind het alleen onzin om er zo'n dik bit in te doen dat het paard z'n lippen niet meer op elkaar kan houden. Dat bit is dan gewoon veel te dik. Een paard moet gewoon netjes z'n mond kunnen sluiten tijdens het werk.

Ik denk dat het meer om de kaak gaat dan om de lippen, alles kan perfect passen in de mond, maar dat zegt niks over centenbakkies.

gollempje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 15:46

ik ben zeker van mening dat de dikte van het bit een belangrijke rol speelt! ook ben ik echt van mening dat elk paard met een simpel halstertje te rijden is!

wennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 22:28

In de nieuwste Bit (gisteren gekregen) staat weer een artikel over bitloos rijden.
Dit gaat vooral over de visie van Emiel Voest op bitloos rijden en hoe je dat volgens hem moet aanpakken. Verder staat er een "test" bij om te kijken of je al aan bitloos rijden toe bent, en er staan mooie foto's bij (met aanleuning).

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 22:29

Ik vind de bit een beetje te duur om elke maand te kopen. Kan iemand die test voor mij scannen of overtypen?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 22:38

De Bit krijgen wij niet binnen, ben toch wel heel erg benieuwd naar het artikel. Ik heb zelf een tijdje bitloos gereden en af en toe doe ik dat ook nog wel. In mijn lessen en met trainen rijd ik gewoon met een myler bitje.

Ik denk dat ik de Bit van de week ook eens ga halen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 22:40

Ik heb nog één bit en die ga ik morgen terug geven aan degene waar ik hem van gekregen heb. Dan kan ik uit gemakzucht ook niet meer naar het bit grijpen als het even wat moeilijker gaat.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 13:07

Waarom denken er nog steeds mensen dat bitloosrijden niet kan of dat je geen aanleuning kunt hebben?
viewtopic.php?f=10&t=568619&hilit=&start=0
Hier rij ik bitloos en met aanleuning (aan de teugel dus).

Verder ook al een B parcours (oefenparcours) bitloos gesprongen. Zelfs een parcours is bitloos te springen.

Ik rij ook niet altijd bitloos, maar ik wissel het af. Met springen vind ik bitloos fijner (en ook geen martingaal).

Rijlaarsdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:01

heb niet alles gelezen, maar na aanleiding van het bit ben ik wel na gaan denken.
ik rij nu me paard ook bitloos en het gaat super!
waar ze eerst in verzet ging bij ophouding (b.v langzamer willen)
doet ze nu bijna braaf wat haar gevraagt wordt.
het is een pittige tante en vreet zicht zelf graag op om dingen die ze niet wil, of juist wel.
ik heb nu het idee dat het zonder bit allemaal veel gemoederlijk gaat.
ik ben om
Afbeelding

groetjes

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 20:24

Ik vind de neusriem wel dun en laag

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 13:19

wennie schreef:
T@nj@ schreef:
Gut arans, meen je dat? (check de titel van dit topic eens..... )

Ik denk dat Arans bedoelde dat er al EERDER een artikel over bitloos rijden in de Bit heeft gestaan, en dat klopt....

idd dat bedoelde ik

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 13:25

ik zoek trouwens een topic (ik weet dat dat niet in dit topic hoort maarja) het gaat ook over bitloos. En er stonden ook foto´s in over die mand die met zo´n nek ding zijn . en het ging voorla om ee mesje die een heel cool bitloos hoofdstel had. met kleurtjes

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 13:41

Citaat:
over die mand die met zo´n nek ding zijn

Werkelijk geen idee wat je hiermee bedoelt

Die mand?
Zo'n nekding zou je een halsring mee kunnen bedoelen?
Maar verder, de hele zin is mij een raadsel.......

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 14:05

Ik ben er inmiddels uit dat je een topic zoekt wat ook over bitloos gaat en daar had iemand een foto in geplaatst van een bitloos hoofdstel met kleurtjes?
Er zijn zo ontzettend veel topics over bitloos rijden, dat is niet meer terug te zoeken (voor mij niet tenminste) maar bedoel je deze soms toevallig? Afbeelding

maffe_moses

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 17:47

met bit rijden is helemaal niet zo erg, als je maar weet wat voor een bit je in een paard z'n mond stopt en hoe je er mee rijd! als je een paard zonder bit in het rond kan sturen is helemaal super maar met bit rijden kan niet veel kwaad.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 17:49

maffe_moses schreef:
met bit rijden is helemaal niet zo erg, als je maar weet wat voor een bit je in een paard z'n mond stopt en hoe je er mee rijd! als je een paard zonder bit in het rond kan sturen is helemaal super maar met bit rijden kan niet veel kwaad.

Zoals wel meer dingen "geen kwaad kunnen" of "het paard went er wel aan"...

Het gaat er ook niet om of een bit wel/geen kwaad kan. Veel interessanter is het feit dat een bit niet zo aardig en ook niet nodig is.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 18:23

Heee, sticky

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 18:25

arans schreef:
ik zoek trouwens een topic (ik weet dat dat niet in dit topic hoort maarja) het gaat ook over bitloos. En er stonden ook foto´s in over die mand die met zo´n nek ding zijn . en het ging voorla om ee mesje die een heel cool bitloos hoofdstel had. met kleurtjes

Bedoel je in deze zin dat je zocht naar een topic waarin iemand met een halsring reed?
Volgens mij was dat tinkerloos hier op bokt. Volgens mij was zij het die er een topic met foto's over had geopend

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 18:40

Citaat:
Heee, sticky

Ja, die gedachte had ik ook al.

cinny1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 13:59

Volgens een artikel van Emiel Voest in de Bit van deze maand is NIET ieder paard geschikt voor bitloos. Afhankelijk onder andere van karakter en bouw van het paard. Dus wederom wordt een "wetenschappelijk" onderzoek tegengesproken en dan nog wel door iemand die hier in Nederland een hoog aanzien op NH heeft.

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 14:35

cinny1 schreef:
Volgens een artikel van Emiel Voest in de Bit van deze maand is NIET ieder paard geschikt voor bitloos. Afhankelijk onder andere van karakter en bouw van het paard. Dus wederom wordt een "wetenschappelijk" onderzoek tegengesproken en dan nog wel door iemand die hier in Nederland een hoog aanzien op NH heeft.

euhm je moet het wel in zijn context hier neerzetten é... Volgens Emiel Voest is inderdaad niet ieder paard geschikt voor bitloos, omdat het grondwerk niet toegepast is! Hij waarschuwt ervoor dat als je de rem er niet opgezet hebt door grondwerk een paard zelfs levensgevaarlijk kan zijn zonder bit, wat logisch is... Als je met bit rijdt heb je toch ook je rem afgestemd op het bit? Als dat niet zo was en je zou trekken aan het bit zou elk paard in grote paniek raken en het juist op een lopen zetten...

Er staat speciaal daarvoor een test voor bitloos rijden. Daaruit kan je afleiden dat grondwerk en dominantie ten opzichte van je paard de belangrijkste dingen zijn voor je bitloos gaat rijden.

cinny1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:06

Ik denk dat je artikel nog maar eens goed moet lezen want hij stelt echt dat niet ieder paard geschikt is voor bitloos rijden. Ongeacht of je de rem er met grondwerk op hebt gezet. Ik weet niet waar je het idee vandaan haalt dat je bit een rem is. Bij mijn paarden in ieder geval niet. Ik heb nog altijd geleerd te stoppen op mijn zit.