nadelen natuurlijk bekappen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 15:17

Moet zeggen dat de hoeven al de hele winter amper groeien en dat het zich aardig bijhoud op de weg. De smid heb ik pas na 3 maanden laten komen voor controle en rondvijlen zoveel word er dus geen eens gesneden. Als ze dikker word zullen haar hoeven vast wel weer beter gaan groeien want dat deden ze wel in de tijd van NB. Moesten echt iedere 6 weken bekapt worden.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 15:29

Wordt de straal nu weer bijgesneden?

Als dat zo is is dat waarschijnlijk de oorzaak van het minder groeien. De straal maakt geen contact meer met de grond, dus de straal geeft een zeintje door: Oh, ik maak geen contact meer met de grond, dus de hoef is te lang en moet stoppen met groeien.

Pellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 16:11

Jovarna schreef:
Anouar15 schreef:
Heb jij zo'n bokkie dat je ook kan gebruiken om de onderkant van de hoeven te doen?

Ja, dat kan hiermee. Het is een assteun (in hoogte verstelbaar) en op de bovenkant heb ik zelf een paar lagen ondertapijt bevestigd (lekker zacht), zodat Jovarna haar been erop kan leggen en ik bij de onderkant van de hoef kan zonder haar been op te hoeven blijven tillen. Ik kan het zelfs hurkend doen, en dat scheelt een stuk voor m'n rug!
Hier een [img=http://www.mijnalbum.nl/Foto=QRNA8B8H]
fotootje[/img]

jovarna is dat zo'n steuntje voor auto's? zoiets wilde mijn eejee ook gaan aanpassen maar het kiepte steeds om bij gam

anouar, die van gam groeien winterdag ook een stuk minder snel, ze zijn vandaag bekapt en omdat ik ze niet heb bijgehouden vanwege zijn gevoelig lopen kwam er ongeveer 1 cm. op z'n meest af, vooral bij de hielen. en dat is na bijna 3 maand.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 16:44

Dat snap ik, Anouar z'n hoeven groeien nu ook minder.
Maar ze schreef duidelijk dat de hoeven sneller groeide toen haar paard natuurlijk bekapt werd

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 17:14

Pellie schreef:
jovarna is dat zo'n steuntje voor auto's? zoiets wilde mijn eejee ook gaan aanpassen maar het kiepte steeds om bij gam

Ja, het is een assteun voor auto's. Je zou 'm op een plankje kunnen bevestigen en dan kun je je voet op het plankje zetten, zodat ie niet meer omkiepert.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:55

Anouar15 schreef:
Dat snap ik, Anouar z'n hoeven groeien nu ook minder.
Maar ze schreef duidelijk dat de hoeven sneller groeide toen haar paard natuurlijk bekapt werd

Denk idd dat het deels daar aan ligt en deels dat ze mager blijft en daardoor minder stoffen/energie naar de hoeven gaat. Haar straal is vorige keer idd bijgesneden niet veel maar toch.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 09:21

Het valt me trouwens op dat als de hoefsmid op stal is geweest dat het altijd zo stinkt (de hoefsmid stinkt niet hoor ) Toen mijn paard nog traditioneel bekapt werd stonken z'n hoeven ook altijd. Ik dacht dat dat zo hoorde.
Maar eigelijk stinken Anouar z'n hoeven helemaal niet meer sinds ze natuurlijk bekapt worden.
Zou dit ermee te maken hebben dat ze gezonder zijn?

dorientjuh

Re: nadelen natuurlijk bekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 13:31

Hmm, dat klinkt wel logisch Anouar. Inderdaad stinkt het ook altijd als de paarden op de manege worden bekapt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 19:49

Heeft dat niet te maken met warm beslaan en het op maat maken van die ijzers etc. ?
Gewoon de hoeven bijvijlen ruikt niet anders lijkt mij

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 19:50

Nee, ik heb het alleen over bekappen, niet over beslaan

Pellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 20:12

Jovarna schreef:
Pellie schreef:

Ja, het is een assteun voor auto's. Je zou 'm op een plankje kunnen bevestigen en dan kun je je voet op het plankje zetten, zodat ie niet meer omkiepert.

nee eejee heeft al zoeentje van pn/hn gemaakt, dit bokje ondersteund nu de strontkar

bekappen stinkt zeker wel, ik kan de geur niet omschrijven maar het is wel erg vies!!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 20:13

Anouar z'n hoeven ruiken nu helemaal niet meer.
Vroeger stonken ze vrezelijk

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 21:04

Mijn paard haar hoeven gaan erg achteruit nu ze weer meer op stal staat. Haar stralen worden weer zacht net als toen ik haar net had en ze stinken idd door het in de stront/pis staan op stal. Ze waren eerst goed hard, de witte lijn word ook zachter heb meer last van kleine steentjes die er in gaan zitten. Zal eens opletten als ze binnenkort bekapt moet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 21:35

Heel bekend verschijnsel gouda! Op stal staan, daar hebben de hoeven, en met name de stralen, enorm van te lijden.
Mijn natuurlijk bekapper adviseert dan Hoef&Zool; dat verkopen ze wel bij de Paardendrogist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:09

Zo, moest vandag 5 km over de verharde weg, hield mijn hart vast, dacht al dat wordt een slijtageslag. Hij staat sinds november zonder ijzers. En.... volgens mij nog geen milimeter versleten. Hij zet ook echt netjes zijn voeten neer en tilt ze op, wat hij nooit deed, altijd sloffen en met een klein glijertje over de grond.

Echt super hoor, ze zijn keihard geworden, wel breekt er mijn smaak te vaak een stukje hoefwand af, maar gelukkig merk ik niet dat het kwaad kan.

Kan nu idd wel begrijpen dat er paarden zijn die idd op de verharde weg alles kunnen zonder ijzers. Ik doe er overigen nooit iets op van vet of olie of teer, helemaal niks. Uitkrabben doe ik ook niet alleen dat randje naast de hoefwand dat nu een gleufje wordt haal ik regelmatig kleine steentjes uit.
Ben heel tevreden.

Ben nog veel blijer dat ik hem vandaag sinds een jaar of 2 nu in een omheinde buitenbak mocht losgooien en hij weer liep zoals hij jong ventje was, zijn gangen zijn zich aan het herstellen. Dit beestje liep als donald duck 2 jaar geleden, dus ben echt blij.

Is natuurlijk lekker off-topic, maar is dit niet iets wat men ook met NB heeft? Dan is dit toch ook goed TB? Snap nl nog steeds niet waarom NB beter is dan TB

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:18

Wat top, russel!!

Die afgebroken stukjes hoefwand kun je even bijvijlen, zodat het niet verder gaat. Het is nog steeds een gevolg van de nagels, dus straks zul je daar geen last meer van hebben.
Zoals je het doet, doe je het goed: geen smeerseltjes gebruiken. Juist die dingen die je noemt (vet, olie of teer) sluiten de hoef af.

TB kan natuurlijk net zo goed zijn, wanneer de bekapwijze overeenkomt met NB (en die komt steeds meer overeen).
Het voordeel van NB is het regelmatig (1- of 2-wekelijks) zelf bijhouden van de hoef; dit gebeurt bij TB veelal niet (maar kàn wel natuurlijk ).

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:20

Als je de hoefwand net zo kort houdt als de zool en hem rond vijlt brokkeld hij meestal niet meer af. Omdat er minder druk op komt en omdat iets dat rond is minder gauw scheurt

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 00:06

russel schreef:
Snap nl nog steeds niet waarom NB beter is dan TB

Buiten beschouwing gelaten of de manier van trimmen al dan niet beter zou zijn, kom je beetje bij beetje te weten - door zo vaak met de hoeven van je paard bezig te zijn en zo veel mogelijk info te verzamelen wat maar met hoeven te maken heeft - hoe ze zich ontwikkelen, negatief of positief. Dat vind ik al een heel groot pluspunt. De hoef van je paard maakt deel uit van de verzorging die je je paard geeft en is niet meer alleen voorbehouden aan een derde. Een eigenaar zou "spontaan" een 1-dags cursus moeten willen volgen. Je bent niets verplicht, maar dan blijf je maar vragen stellen, deze zullen beantwoord worden, maar zullen nog steeds niet doordringen, want theorie is totaal anders als praktijk. Iets kan vele malen voorgekauwd worden, maar nog steeds niet aankomen bij een lezer. Jammer dat veel mensen voorkeur geven aan kostbare tijd steken in het alsmaar stellen van dezelfde vragen. Wanneer je bevestiging wilt hebben of jij op de goede weg bent, zul je er wat voor moeten doen, nl. zelf inzicht in de materie verkrijgen.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 01:20

NB is beter dan TB, omdat er niet alleen gekeken wordt naar de hoef, maar de hele levensomstandigheden van het paard worden ook in acht genomen.

Voor twee succesverhalen van NB verwijs ik naar mijn onderschrift!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 08:41

Als ik samenvat. Oke ik ben altijd veel bezig met hoe en wat voor paarden, sta DHZ en dan is het ook de moeite waard, anders moet je toch wat de chef wil.

Het natuurgebied hier heeft alle soorten paden en over de verharde weg moet ik ook met stukjes en beetjes dus dat scheelt. Kwa voeding en verzorging ben ik kritisch en kijk voortdurend naar het paard, maar een grote groep ijzermensen ook, is meer bewust worden en het voor je paard over hebben, want het kost meer inspanning en soms zelfs meer geld. Dus wellicht is mijn denken in grote lijnen als NB, maar eigenlijk vind ik het verantwoord paardendenken en niet volgens een stroming.

Nou moet ik bekennen dat hij in januari voor het laatst bij de smid is geweest omdat hij een vervoersprobleempje heeft gehad en niet meer op de vrachtwagen wil. De afspraak erna moest ik afzeggen en sindsdien vijl ik zelf steeds iets bij en zijn hoeven slijten ook een beetje natuurlijk af dus dat scheelt.

Dus als ik de hoefwand rond vijl dan zal er minder druk op komen te staan en losbreken, breekt nl niet af, het komt los en staat dan met een klein stukje omhoog en dat snij ik er dan af.

nu ben ik dus ook NB bezig. Maar ik doe niets aan de zool, ziet er ook niet raar uit of zo. De straal is ook niet langer maar gelijk aan zijn hoefwand. Nu gaat de zomer beginnen en dan kijken of zijn hoeven niet harder gaan groeien en zijn stand gaat veranderen, want dat moet er wel een smid komen, vijlen durf ik wel maar dat kost al moeite genoeg zo keihard zijn ze.

Links achter is wel iets veranderd, deze hoef slijt scheef af en daardoor kreeg hij ooit ijzers. Maar voor kan hij ijzers niet goed hebben, heb mij daar altijd aan gestoord. Toen met 2 lippen voor, had ik echt zoiets van, nee nu niet meer. De hoefvorm ging veranderen, dat kon niet goed zijn. Nu heeft hij weer een normalere hoefvorm op zijn ene bijna platvoetje wat al minder platvoetje is.

Binnenkort laat ik een kraker komenom te kijken of het scheve en steeds op 3 benen staan door hem verholpen kan worden ook wil hij nooit in de linker galop, hoop dat hij het er uit kan halen. Wil nl niet meer de ijzers voor correctie. Achter deden ze goed zijn werk, maar die voorijzers

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 08:48

Heb je ook foto's?
Eigenlijk klinkt het heel goed zoals je nu bezig bent
Doe je ook wat aan de steunsels?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 08:50

Ik merk aan alles dat de hoeven gezonder zijn geworden sinds ik natuurlijk bekap. Als ik alles op ga schrijven ben ik een dag bezig.
Ik had hier hele mooie foto's van, van de hoeven toen ze nog traditioneel bekapt werden en van toen ze een paar maanden natuurlijk bekapt werden.
Een wereld van verschil. Maar helaas ben ik de foto's kwijt geraakt toen we een nieuwe computer kregen Echt heel jammer, want zulke foto's kan ik nooit meer maken (van toen ze TB werden)

russel: Anouar z'n ene hoef slijt ook altijd heel raar af. De voorkant sleet zover dat je de witte lijn erdoorheen zag (als z'n voet gewoon op de grond stond) Heb vanalles geprobeert om dat op te lossen, maar uiteindelijk bleek een flink rugprobleem de oorzaak. Hij is daarvoor behandeld en z'n hoef slijt niet meer raar.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:06

Wendy schreef:
Heb je ook foto's?
Eigenlijk klinkt het heel goed zoals je nu bezig bent
Doe je ook wat aan de steunsels?

Ik zal kijken of ik fotoos kan maken, de laatste keer deed mijn digi raar, maar dat was waarschijnlijk omdat het te koud was. Steunsels, goed idee dat eens op de foto te zetten, die zijn niet zo groot bij hem. Ik hoop dat hij tzt ook wat verzenen gaat krijgen, maar dan heb ik wel een smid nodig want zijn hoefstand mag niet veranderen. Maar als hij wat meer verzenen heeft kan hij wat ruimer lopen, is hij wat sneller met zijn voorvoeten weg. Nu staat hij op zijn hoefballen. Wil misschien nog wel hoefschoenen kopen, maar dan wil ik eerst dat zijn hoeven genormaliseerd zijn.

Anouar, ach zie je toch die rug he? Ik denk nl ook dat het daar bij hem zit, als het maar niet te erg is, alles is tegenwoordig KS.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:10

Meer verzenenen ruimer lopen, die snap ik niet helemaal.
Leg eens uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:39

Dan staat hij wat rechter, naarmate zijn tenen langer worden heeft hij meer tijd nodig met afrollen. Er zijn paarden die omhoog groeien om maar zo te zeggen en bij deze paarden wordt er bij TB weet niet bij NB, van de hele zool iets af gedaan. Mijn paard heeft dus de neiging als de tenen te lang worden om achterover te komen te staan. Dus te lange tenen en het achterste stuk van zijn hoeven slijt dan ook helemaal weg, heeft geen kans te groeien. Zal hij wat verzenen hebben gaat hij ook wat hoger rechter omhoog groeien, klinkt wel raar, maar dan als hij zijn voet opneemt kan hij dat sneller doen. Toen hij nog op ijzers stond kon je dat heel goed zien. Hij moest naarmate hij langer op de ijzers stond en zijn tenen al een stukje gegroeid waren maar achter blijft plat, moest hij echt zijn voet opnemen en afrollen was soms niet gemakkelijk, veel struikelen en slordig lopen, maar hij had ook een fractie van een seconde meer nodig om voet af te rollen met wegzetten. Hij werd daar ook kort van in zijn lopen.