[HK]Parelli Natural Horsemanship

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:46

MDJ schreef:
Wat een mooi verhaal nadine_yvana! Heel bijzonder, ik ga zo je filmpjes bekijken!

Dankjewel :)

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:52

[***] schreef:
Knap nadine_yvana!

Ik blijf altijd bewondering hebben voor mensen die tuigloos rond gaan, of loswerken/wandelen in het bos. Ik durf beiden echt niet, terwijl ik helemaal niet zo'n onbetrouwbaar paard heb :')

Bedankt [***] :) Ja ik dacht ook niet dat ik het ooit zou kunnen bereiken omdat ik al een aantal ongelukken met Pumbaa gehad heb en hij verre van voorspelbaar is zeg maar. Voor Nero geldt hetzelfde, hij is onvoorspelbaar (RBI) maar toch durf ik het bij beiden aan door het gewoon te doen. En als het mis gaat (en die momenten zijn er echt wel af en toe), weet ik dat ik een stap terug moet doen en weer aan mezelf moet gaan werken en mijn leiderschap, dus gaan we dan weer terug naar online werken. Liberty is mijn favoriete savvy, juist doordat je zo geconfronteerd wordt met jezelf en daarvan alleen maar meer kan leren en beter worden als horsewoman.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 14:09

[***] schreef:
Niet opzoeken gaat 'm niet worden .. hier is niks anders dan graspaadjes in de buurt en 'm gewoon in de paddock laten staan is ook geen oplossing voor het probleem. Ik snap het verder ook niet, het is heel lang echt goed gegaan en dan is het stilaan weer begonnen, en lijkt het alleen maar erger te worden. Normaal kon ik het nog sturen door op momenten dat we over gras moesten mijn handen wat hoger te houden, zodat hij als hij dook tegen het halster op liep. Dat was voldoende, vond ik verder ook prima, vond het een uitdaging om op tijd te zijn (en was ik te laat dan had ik pech). Op die manier kon ik het grappig houden en er een spelletje van maken en dat vond ik prima zo. Maar vandaag trok hij gewoon door alles uit, en het ging gewoon echt niet .. en weet niet waarom ..

Zoals gezegd werkt de fase 4 wel, hij stopt meteen en haast zich vooruit. Probeert hij een paar meter verder weer is gewoon "neen" al voldoende om dezelfde reactie te krijgen, dus die fase 4 blijft wel hangen .. Alleen blijft hij dus toch steeds maar weer proberen, 100 keer per uur. Duikt hij niet naar het gras dan duikt hij wel de mais in, dat hij daardoor bijna verongelukt omdat er net een grachtje voor zit of dergelijke zal hem worst wezen ... En tegelijk bouwt hij bij elke "neen" een bepaalde spanning op, en dat keert zich dan weer op andere momenten tegen ons en daar zit ik ook niet op te wachten .. ik hou wel van rustig & betrouwbaar zeg maar ..

Erg lastige situatie, maar ik kan maar 1 ding zeggen. Blijf volhouden, 100x, 200x of 500x het maakt niet uit. Waarschijnlijk op de momenten wanneer het minder goed gaat en hij kostte wat het kost gras gaat eten, straal je iets uit, of ben je met je gedachten er net niet even bij waardoor hij aanvoelt dat hij het wel even kan 'proberen'. Door consequent te zijn en vooral te blijven wordt dit gedrag aanzienlijk minder, ben ik van overtuigd. Mijn ponies hebben er ook een handje van, als ik met ze wandel (zelfs met beide paardjes tegelijk) weten ze nu precies wanneer ze wel en geen gras kunnen eten, uiteraard proberen ze het altijd wel een keertje maar kan het vrijwel altijd voor zijn nu. Terwijl als iemand anders mee is op wandeling, we geen stap vooruit komen, omdat ze dan om de haverklap naar het gras reiken. Ik geef ze toestemming om te eten wanneer ik dat wil, dus leidt ze naar een stukje die ik aanwijs. Niet 100 meter ernaast, nee dat ene stukje. En als ik vind dat ze na een paar happen even genoeg hebben gehad, is het ook klaar. Mocht je paard nou wel steeds het gras induiken en niks helpt en je kunt het niet voorkomen, dan kun je bijvoorbeeld ipv een fase 4 of een yoyo of porcupine (als die toch niet aanslaan) compleet iets anders doen, zo plak je er een consequentie aan vast. Bijvoorbeeld je paard gooit zijn gewicht in de strijd en trekt jou mee het gras in en trekt zich niks aan van een fase 4, dan denk je, okay, jij een hap gras, maar dan gaan we nu een stukje draven (als je paard dat bv wat minder leuk vindt) of een rondje lopen etc. etc. "Cause the wrong thing to be difficult and allow the right thing to be easy"

Bowen

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 14:23

En misschien als tip, als je niet geheel lekker in je vel zit waardoor je er gefrustreerd van zou raken, don't go there. Zorg dat je er in je hoofd een spelletje van maakt, dat zorgt dat je mindset goed blijft en het geen strijd wordt.
Ga echt naar buiten met het idee, we gaan hier eens lekker aan werken, met een glimlach! Fluit een liedje, grijns je tanden bloot, zorg dat je dat vrolijke behoud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 19:17

Bedankt nog voor de tips :)

Ben nog even zoekende .. Heb zondag nog eens overdacht en het valt wel op dat hij het alleen maar doet als het kan. Daarmee wil ik zeggen: midden in de velden waar geen kip is, maar niet dat stuk langs die 70 km/u baan met de brede grasberm naast .. Dus hij weet heel goed wat wel/niet wanneer kan (merk ik met andere dingen trouwens ook), en hij maakt er dus zelf een spelletje van ... Kunst is inderdaad om dat zelf ook als spelletje te blijven zien maar dat is soms wel moeilijk :o

Vandaag ben ik wat bezig geweest met clickerwerk, bedoeling is hoofd laag/hoog er op commando heel goed in te zetten. En dan eens zien wat dat onderweg doet, eventueel op commando laten eten maar ook als hij zou duiken via commando weer de aandacht van het gras af .. Want misschien werkt 500x fase 4 wel op een rit, maar na 300x hebben we het beiden wel gehad :o

Alternatieven zoeken ben ik ook mee bezig geweest :j Een tijd was het echt opgelost door inderdaad te zeggen "jij wil grazen? Goh, ik wil nu net een stukje draven" maar dat is hij blijkbaar weer vergeten. Heb het zondag ook geprobeerd maar hij bleef daarna toch doorgaan, ookal weet hij wel wat er komt (moest dan nog maar "neen" zeggen en hij was al in draf weg ;) ). Probleem met aandraven is dat hij fysiek niet meer ok is en niet op elk soort pad mag (en kan) draven, dus dan kan je het weer niet consequent toepassen ... Naast het draven heb ik hetzelfde ook geprobeerd met achterwaarts gaan, maar dat werkt voornamelijk aan de hand heel fijn, onder het zadel wordt het toch een gewring omdat hij dat achterwaarts dan ook niet wil en zich dan weer sterk maakt.. Hij kan zo licht reageren, maar op zo'n momenten is hij dat toevallig net allemaal vergeten :Y)

Maar ik ga eens overdenken wat ik nog kan als alternatief, misschien wel een rondje draaien inderdaad.. :j Denk ook dat het in die richting gezocht moet worden want simpelweg "gras eten = fase 4" gaat het duidelijk niet worden...

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 21:59

Ach Sabine, tips geven is dan ook een stuk makkelijker dan het doen. Ik heb in ieder geval zo nu en dan een "terug naar de tekentafel" momentje en ik denk dat iedereen dat weleens heeft.
Als al die paarden nu eens gewoon volgens het boekje zouden reageren zou het een stuk simpeler zijn, maar helaas hebben ze dat boekje niet gelezen ;) En ook ik moet zo nu en dan dat boekje weer even opnieuw doorbladeren, want tussen weten wat je moet doen en het ook echt consequent doen zit ook nog een wereld van verschil.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 22:34

True..
Ik heb vandaag even heel goed doorgepakt met de 22ft lijn.
Meneer vond dat als ik er niet bij kon hij wel dingen kon negeren.
We waren er samen gauw uit in elk geval, even goed consequent zijn en m achter zijn vodden aan gezeten.
Daarna waren we het eens en sideways ging echt veel beter deze keer. :D

Wat ik bij die van mij erg merk is soms dominantie, hij vertikt het dan gewoon te luisteren naar een kleine correctie(s).
De grotere ook niet tenzij ik even een hoop bombarie schop, dan is het gelijk klaar, best maf.
Het is een LBE, ik probeer zoveel mogelijk positief te benaderen en te belonen, maar die echt dominante momenten doe ik dat niet.
Dan zet ik hem flink naar achteren en drijf ik hem kort weg tot standje normaal er weer op zit.

Met sideways had hij de neiging het wijken voor druk te vergeten en dus door te denderen naar voren i.p.v. alleen zijwaards.
Wat ik nu doe is hem dan corrigeren met mijn stick en hem terug zetten en dan opnieuw proberen.
Dendert hij dan weer door corrigeer ik hem bij zijn borst om hem vervolgens in sideways te zetten, en daarna was hij erg braaf!

Al met al wel heel tevreden eigenlijk, al ben ik ook wel benieuwd wat de mensen die de pakketten doorgespit hebben er van vinden.
Mijn gevoel zegt dat ik aardig goed zit maar tips zijn welkom.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 23:39

Ik begin trouwens niet met de volle 22 ft hoor, eerst braaf aan 12 en dan steeds meer lengte.
Hoe beviel bij jullie de overgang naar een 22 ft leadrope?
Enerzijds vind ik het even een flinke stap terug, maar wel een uitdaging.
Hij is snel verveeld en het grootste deel kon hij aan de 12 ft dromen.

Met 12 ft ging game 1 t/m 4 probleemloos, 5 bijna.
Sideways zit nog werk in.
Toen kwam de 22 ft lijn en nu moeten we samen hard aan het werk, dat viel effe tegen! :Y)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 00:31

De 22 vond ik geen probleem, behalve dan wat onhandigheid van mijn kant. De 45 ft vind ik wel lastig. Lastig te beheren, maar ook een heel stuk lastiger om nog invloed te hebben. Merk dat ik de 45 ft ontwijk, moet er meer mee aan de gang, beter gezegd moet een echte start ermee maken.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:15

Van 12 ft naar 22 ft vond ik heel moeilijk maar nu heb ik eigenlijk nooit de 12 er meer aan. De overgang van 22 ft naar de 45 ft lasso was nog vreselijker, wat een naar touw is dat! Met veel oefenen, blaren en striemen is het toch gelukt.

RidingSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 11:40

Leuk om alle reacties te lezen. Ik ben sinds een paar weken begonnen met het leerprogramma van Pat Parelli en train hierbij 3 van onze paarden. Alle 3 heel verschillend en dus een hele uitdaging om te kijken hoe ver ik met alle 3 kan komen. Ik schrijf hierover een blog, waarin je kunt lezen hoe ik het programma van Pat Parelli stap voor stap volg met Spirit, Jax en Navajo: http://ridingspiritjaxnavajo.blogspot.nl/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 19:41

Hier was pony blij met de 22ft .. ik wat minder, ben nogal onhandig aangelegd :')
Maar al bij al gaat het best goed :j Het went ;) Denk wel niet dat we ooit naar 45 ft gaan, lijkt me helemaal onmogelijk :P :))

Ik heb nog zitten denken .. zou pony niet gewoon zoveel gaan grasduiken omdat hij honger heeft? Of beter, omdat hij denkt honger te hebben ... We zijn een dikke maand geleden moeten verhuizen (zelfde stal, andere locatie). Waar we nu staan moet alles nog in orde gemaakt voor alle paarden (die van mij zijn dan voorlopig ook nog de enigen op het terrein). Ze hebben wel gewoon hun stal & paddock zoals eerst, maar de hooibakken zijn niet mee gegaan en er moeten nog nieuwe gemaakt worden. Maar eerst moet natuurlijk al de rest in orde dus daar moeten we nog even op wachten.

Eerst was het zo dat die bakken die er stonden 's morgens (zeer ruim) gevuld werden en dat ze dus eigenlijk onbeperkt hadden. Nu krijgen ze gewoon een aantal keer per dag een (grote) portie. Om de 1 of andere reden eten ze nu sneller/meer dan wanneer het gewoon in zo'n bak ligt, met als gevolg dus als ik namiddag kom dat ze doorgaans zonder staan .. en dan ga ik gezellig met hem wandelen/rijden .. fijn over of langs het gras door ..

Zou het dat niet gewoon zijn? En dat het weer vanzelf over gaat als ze weer bakken hebben en op de gekende manier gehouden worden?

Heb vandaag nog wat geprobeerd via clickertraining en dergelijke, maar dat werkt allemaal niet. Pas op, het werkt super, in de paddock. Hij doet prachtig hoofd laag & hoog op puur stemcommando, zelfs als ik 5 meter van hem af sta. Maar zodra er gras in beeld komt werkt dat een stuk minder. En kan het zelfs averechts werken in mijn ogen. Pony denkt dan "ik neem lekker een paar happen gras, doe dan braaf op commando mijn hoofd omhoog en krijg ook nog een snoepje ... ". Heb geprobeerd om het gewoon mee wandelen super te belonen, maar uiteindelijk leverde het in mijn ogen te weinig op. En ergens vind ik het beetje van den zotte dat ik ga lopen belonen als hij weg komt van het gras of het gras met rust laat .. als ik niet wil dat hij gaat grazen dan wordt dat gewoon niet gedaan, toch? :o

Het blocken ging aan de hand trouwens wel gewoon goed, viel me wel op dat ik dan meer zijwaarts block, omdat je doorgaans natuurlijk ergens aan een zijkant loopt. Dus ga vanuit het zadel ook eens proberen met mijn teugel opzij te doen als ik hem voel gaan .. misschien werkt dat beter. Maar ik hoop vooral dat zijn nood aan gras/eten weer gaat minderen als hij weer op zijn oude ritme komt...

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 09:06

Ik denk dat je pony aan je vraagt om een consequent leider te zijn en dat jij excuses verzint voor zijn wangedrag. Delen en de lekkerste hapjes afstaan aan je liefste zijn dingen die in weinig paardenkoppies voor komen. Er is maar een antwoord op de vraag "waarom doet m'n paard dat?" en dat is "Omdat het kan".

Als je het ok vind, accepteer dan dat je pony gras eet. Verwacht niet dat het vanzelf minder wordt als je er niets aan doet, want dat is niet logisch. Als je het niet ok vind, dan moet je er iets aan doen. Wat? Dat wat werkt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 12:07

Misschien zoek ik wel excuses :j Komt dan voort uit het feit dat ik voor gedrag dat er eerst niet was altijd graag de reden weet .. Ben ik al ver door gekomen met hem ... Verder geloof ik niet zo in het hele roofdier/prooidier gedeelte, dat het enige doel van de paarden ons frustreren is .. Dat zal best zo zijn in het begin als je paard je nog niet kent, maar na jaren met elkaar werken geloof ik daar niet meer in .. Dat hij gaat grasduiken omdat het kan is zeker zo, maar waarom hij dat in eerste instantie is gaan doen is hetgeen ik mij afvraag .. aangezien dat nu iets van de laatste tijd is en ik bij mijn weten niet meteen anders ben gaan werken (maar we zitten wel in een andere omgeving).

Nadeel in dit alles zal ook wel zijn dat hij in het verleden heel vaak "dingetjes" heeft gehad .. dingen die (oa door Parelli) gezien worden als dominant, lui en allerlei termen van dat soort. Dit ging zelfs zo ver van niet willen draven en als je dan toch doorvroeg (met allerlei trucjes uit het boekje) met de oren in de nek op je afkomen. Puur dominantie zou men zeggen, aanpakken die handel, pony kan best even draven ... Nu blijkt pony dit helemaal niet te kunnen, of in ieder geval toch niet op bepaalde ondergronden en al helemaal niet in cirkeltjes. Dan heeft hij gewoon last van zijn achterbenen en dat gaat gewoon niet (rechtuit op een gewoon fijne bosondergrond draaft hij als een tierelier, maar maak er wat steentjes van of gewoon harder en het is al een pak minder ;) ). En zo zijn er zoveel dingen bij hem ... en dat zal mijn beeld & manier van omgaan vast wel beïnvloeden :j

Uiteraard besef ik ook wel dat grasduiken niet uit pijn of ongemak voortkomt, of toch niet in de letterlijke zin van het woord .. Kan me echt wel voorstellen als hij honger heeft en steeds langs of over dat gras moet dat hij wel eens wat happen wil nemen, lijkt me niet eens zo'n gekke gedachte .. Maar misschien is het dat ook helemaal niet en zoek ik gewoon een excuus om het gedrag te rechtvaardigen, wie weet :j Maar daar zal ik dan ook wel achter komen over een tijdje als alles zijn normale gangetje weer gaat ;) Ondertussen doe ik mijn best om het te voorkomen en kijk ik nog wel of er dingetjes zijn die werken (rondje draaien bv. als hij toch heeft kunnen duiken) maar ik ga niet constant zitten straffen want dat maakt het buiten stappen er echt niet fijner op, en dat is al bijna het enige wat we nog kunnen dus zou wel fijn zijn als dat wel leuk bleef...

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 14:19

Ja inderdaad Sabine, het is de bedoeling dat het voor jullie allebei leuk blijft. Daarom doe je het tenslotte. Continu straffen heeft geen zin, het is voor beide frustrerend. Zie het als een uitdaging. Is je paard een LBI? Ik weet niet hoe ver je bent met Parelli maar misschien kun je wat games onderweg gaan doen en als beloning hem wat gras laten eten, maar ALLEEN als beloning en rustmomentje van jullie wandeling. Want ik geloof namelijk dat het ontnemen van gras eten alleen maar meer onrust creëert en meer gierigheid van je pony. Want alles wat niet mag...is nog leuker. En als je het als beloning in jullie wandeling toevoegt gaat hij ook meer begrijpen van, oh als ik iets doe wat ze vraagt, krijg ik ervoor terug wat ik wil. En dat werkt met name bij LBI's heel goed. Maar bij mijn RBI bijvoorbeeld net zo. Als je paard het zo graag wil en zover gaat om het te krijgen, waarom ontnemen van iets wat voor hem heel belangrijk is en de wandeling juist zo leuk maakt voor hem. Laat hem bijvoorbeeld sideways over een pad gaan, of een sprongetje over een boomstronk. Alles wat je tegenkomt kun je gebruiken. En als beloning hem lekker wat laten eten en als je het genoeg vind gaan jullie weer verder. Dit duurt even voordat hij het doorheeft en je hoeft ook echt niet na zoveel passen te belonen, maar breidt het verder uit, zodat jullie beide straks zonder frustratie en met plezier op pad kunnen!

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 14:25

Sinds kort bezig met mijn 2 paardjes tegelijk in Liberty. Ze zijn niet bepaald beste vriendjes, dat maakt voor mij de uitdaging des te groter en de beloning des te mooier als het goed gaat. :)

Edit: In het filmpje is duidelijk te zien wie de Extravert is en wie de Introvert ;)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 14:43

Leuk Nadine, ik denk introvert met deken :D

@[***], ik zit in dezelfde fase als jij met jouw paard ivm het grasduiken. Bij ons is het begonnen na mijn laatste parelliles, ik mocht hem na de sidepass ook een rustmoment geven om te belonen en het onkruid in de piste te laten nuttigen :7
Sinds die dag zit ik nu met een probleem wat zich ook uit als we te voet gaan wandelen. En idd zoals de jouwe spant hij zich helemaal op na een correctie en vliegt voorwaarts voor enkele meters om weer te gaan grasduiken }:0 ...het is constant corrigeren, gelukkig reageert hij snel en kan ik hem verder sturen maar niet voor lang.
Langs de ene kant moet je kalm blijven maar dat is niet makkelijk. De aanhouder wint zegt men wel eens....dit is er een goed voorbeeld van :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 19:31

Haha, die met de deken lijkt veel te veel op die van mij om niet de introvert te zijn :P

Bedankt voor de reacties nog, pony is inderdaad een LBI :j Een LBI met lichamelijke beperkingen, maakt het nog leuker :Y) Ga eens kijken of het wat oplevert om als beloning te laten grazen .. moet ik wel weer even over nadenken want hij kan/mag al weinig en ook de paden waar het probleem voornamelijk zit zijn niet echt geschikt om veel manoeuvres te doen.. Langs de andere kant heb ik zelf ook het idee dat het meer oplevert om echt duidelijk te zeggen: nu zijn we aan het werk, nu wordt er niet gegeten, dat doen we in de pauze wel .. Het is ook niet dat ik uren met hem weg ben zonder dat hij mag eten ofzo, meestal zijn we met max. anderhalf uur wel weer terug tegenwoordig, dus hij heeft niet te klagen :+ Indien ik wel meerdere uren op pad zou zijn komt er altijd wel een pauzemoment, maar dan ook echt pauze (dus ik die afstap) zodat het duidelijk is voor hem..

Vandaag gemerkt dat echt de veldwegen het probleem zijn. Op andere plaatsen probeert hij wel, maar laat hij zich makkelijk corrigeren, heb ik heel weinig nodig. Die veldwegen zijn redelijk smal met zowel rechts als links mais en in het midden een grasstrook .. dus ja .. :') Maar we hebben er vandaag aan gewerkt, ben echt gaan rijden op die paden (teugels korter en zeggen waar hij moest lopen van mij) en dat hielp wel. Ook ontdekt dat hij gaat duiken als ik net even afgeleid ben door de omgeving, dus kunst wordt om niet afgeleid te geraken, en echt te gaan rijden .. en dan is het wel doenbaar en vervaagt het gedrag misschien met de tijd (vast niet maar je kan maar hopen :') ).

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 22:27

Net terug van de two lazy seven ranch.. Was echt geweldig! Superveel geleerd!

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 22:33

Wat leuk! Had je Bart mee?

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 08:49

Soms is snaaien onderweg ook handig; Wick helpt met het "opruimen" van een tak

Wick is innately RBe en de eerste jaren dat we samen waren heb ik niet tot nauwelijks gereden.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 08:57

Ja :).

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 10:50

ilangok schreef:
Net terug van de two lazy seven ranch.. Was echt geweldig! Superveel geleerd!

Echt ontzettend leuk! Had het ook al op Facebook gezien, zag er heel leuk uit :) Hoe lang ben je er geweest?

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 11:38

van zondagavond tot vrijdagavond. :) hier nog een filmpje voor degene die dat leuk vinden..

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 11:41

Gaaf filmpje!